luchtfilter vragen

RE: luchtfilter vragen

Ik wil een ander luchtfilter in de SPI Cooper. De bedoeling was een K&N filterkit, maar ik hoor van verschillende mensen dat een vervangingsfilter een betere oplossing is vanwege de herrie.

Zo'n vervangingsfilter moet je dus gewoon in het standaard filterhuis inbouwen als ik het goed begrijp?

Moet het filterhuis daarvoor aangepast worden? Zonder extra luchtinlaat bereik je met zo'n vervangingsfilter toch nul komma nix? :?

RE: luchtfilter vragen

Herrie is een kwestie van smaak, denk ik. Als je een stille auto wilde, waarom rijdt je dan in een Mini? :) Ik vind het persoonlijk alleen een beetje "kaal" staan, zo'n klein filtertje onder de motorkap van een injectie. Maar het geluid, da's wel mooi. Mooi zuiggeluid, net als bij carbs.

Wat betreft het al dan niet zin hebben moet je twee dingen onderscheiden; het filter zelf, en de filterbehuizing. Allereerst het filter zelf. In theorie zou een vervangingsfilter beter lucht moeten doorlaten, met name als het al wat vervuild is. K&N schijnt tot zeer hoge vervuiling nagenoeg niet in te leveren op doorlaatbaarheid, wat bij een standaard papieren filter een heel ander verhaal is. Als ze beide schoon zijn doen ze niet veel voor elkaar onder, geloof ik. Maar het heeft dus wel degelijk zin om standaard filtermateriaal te vervangen door bijvoorbeeld K&N. En je hoeft dan dus niets aan het filterhuis aan te passen.

Dan het filterhuis. Kijk eens naar het standaard filterhuis van een injectie: toetertje eraan die relatief koude lucht aanzuigt van rechtsvoor in de motorruimte. Vergelijk dat met zo'n vervangend filterhuis: rondom open, midden in de warmere lucht die boven de uitlaat, achterin de motorruimte zit. (En zoals je misschien weet, koude lucht is compacter, waardoor je er meer van in de verbrandingskamer krijgt. En hoe meer verbrandingsmengsel in de verbrandingskamer, hoe meer vermogen. Conclusie: koude lucht is goed).

Het zou mij niet in het minste verbazen als een standaard filterhuis van een Injectie-Mini beter presteert dan zo'n vervangend filterhuis (bijv. een cone van K&N). De keuze is aan jou.

RE: luchtfilter vragen

Mouse schreef:
Moet het filterhuis daarvoor aangepast worden?:?



Zal ik nog even aanvullen: nee, daar zijn geen aanpassingen voor nodig. Gewoon dekseltje losmaken (3 vijsjes en de klemmetjes los), oude filter eruit, nieuwe erin en alles weer dichtmaken. 5 minuutjes werk.

Ze schelen ook iets in prijs: de vervangfilter (KNE9172) kost zo'n 56 euro, de 57i-kit (KN570082) zo'n 84 euro. hmm.. valt best mee, ga al bijna spijt krijgen dat ik slechts de vervangfilter heb gekocht...

Bart.

RE: luchtfilter vragen

Toch 28 euro verschil, da's toch zo'n 61 ouderwetse guldens (ik weet het, je mag niet meer omrekenen, maar het kan best wel eens een behoorlijke eye-opener zijn). En zo'n 57is-kit is wel weer een ander verhaal dan een cone (waarvan ik eigenlijk verwacht dat hij minder presteert dan standaard), maar toch vraag ik me af of hij meer oplevert dan het standaard filterhuis.

RE: luchtfilter vragen

Racing green schreef:

Zal ik nog even aanvullen: nee, daar zijn geen aanpassingen voor nodig. Gewoon dekseltje losmaken (3 vijsjes en de klemmetjes los), oude filter eruit, nieuwe erin en alles weer dichtmaken. 5 minuutjes werk.




Heb je dan uberhaupt wel vermogenswinst met een vervangingsfilter?

Of gaat het er meer om dat je geen vermogensverlies hebt na een tijdje rondrijden, zoals je wel hebt met het originele papieren filter dat na een tijdje helemaal vervuilt?

RE: luchtfilter vragen

Het vuil dat bij andere (lees papieren) filters het filtermedium verstopt, wordt bij K&N voor het filtermedium tegengehouden en door olie uit de filter omkapseld. Hierdoor verstopt het vuiltje de filter niet. Dit resulteert in 40% meer luchtdebiet en een grotere filtercapaciteit. Hierdoor reageert de filter vlugger op het gaspedaal. Bij verchillende automodellen werd een vermogenswinst van 5% opgetekend (tot zover de uitleg van K&N)

bij de mini levert het vermoedelijk nog minder vermogenswinst op, en of je het verschil voelt ? Ik niet eerlijk gezegd.

De 57i-kits leveren wel iets meer vermogenwinst.

Bart.

RE: luchtfilter vragen

Ja? Toevallig testresultaten om dat hard te maken? En dan dus op de Mini, heh. Dat een 57i-kit op (ik noem maar wat) een Golf extra vermogen oplevert wil nog niet zeggen dat dat op een Mini ook het geval is.

default

RE: luchtfilter vragen

RE: luchtfilter vragen

Mouse schreef:

Heb je dan uberhaupt wel vermogenswinst met een vervangingsfilter?

Of gaat het er meer om dat je geen vermogensverlies hebt na een tijdje rondrijden, zoals je wel hebt met het originele papieren filter dat na een tijdje helemaal vervuilt?



Van die vermogenswinst moet je niet te veel voorstellen (nog niet 1PK). Maar als een papieren filter vervuilt kost dit vermogen, bij een K&N is dit niet. Daarbij filtert een K&N beter dan een papieren filter.

Voor een SPI zou ik een vervangings element nemen, er zit namelijk een luchttemp. sensor in het orginele filter huis. Bij een cone filter geeft dit wel eens problemen.

default

RE: luchtfilter vragen

Kun je de filter gewoon vervangen (zowel vervangingsfilter als complete 57i kit), of moet je dan ook aan de motor gaan rommelen (injectie anders afstellen e.d.)???

Ik denk er ook aan om er een op mijn MPI te zetten, maar weet niet of ik voor alleen de vervanger moet gaan, of voor de complete kit. Na alle reacties hierboven weet ik het nog steeds niet...

RE: luchtfilter vragen

Voor je MPi (en voor een SPi ook niet) hoef je niks aan te passen aan het brandstofsysteem, het mooie daarvan is dat hij automatisch het mengsel afstelt op de extra lucht die beschikbaar is. Bij een carburateur zou je een andere naald moeten monteren.

Ik zou gewoon voor het vervangingsfilter gaan. Het standaard luchtfilterhuis van een MPi is niks mis mee, aanzuiging rechtsvoor in de motorruimte, ik zou niet weten wat zo'n 57i kit daar nog aan gaat veranderen. Ik kan me ook niet voorstellen dat K&N nou zo geweldig veel geld heeft gestoken in de ontwikkeling van een 57i-kit voor de Mini. Om dat echt optimaal te maken zul je heel wat uurtjes op de rollenbank moeten staan, en dan denk ik dat ze dat geld liever steken in de ontwikkeling van hetzelfde voor een Golf (hoewel daarvan de meeste bestuurders waarschijnlijk weer niet intelligent genoeg zijn om de mooie verkooppraatjes in twijfel te trekken ;)). Bij mijn weten is het effect van een 57i-kit op een Mini nog nooit gemeten, dus heb je alleen de mooie verhalen van K&N zelf om op af te gaan.

De extra flow van het filtermateriaal op zich, en dan met name de mate waarin deze behouden blijft bij vervuiling, is wel aangetoond, en een vervangingsfilter heeft dus zeker zin. (Maar verwacht geen wonderen).

RE: luchtfilter vragen

Hallo,
heeft iemand misschien een foto of zo van een mini waarin een K&N 57i kit is ingebouwd?? Ik wil namelijk wel eens weten hoe dat eruit ziet, ik zie wel voor me hoe het filter erop zit, maar die slang die erbij zit, hangt die gewoon los langs je motor vanaf de gril naar het filter, dus dat hij niet fysiek op het filter aangesloten zit, of zit het anders in elkaar. Ik heb namelijk gehoord (en gezien via een grafieken van een testbank) dat een K&N luchtfilter op een SPI (niet op een MPI) wel degelijk zo'n 7 PK extra opleverd.
Alvast bedankt voor de moeite
greetz
Jos
:D :) :D

RE: luchtfilter vragen

Bij een SPI schijnt een K&N 57i kit inderdaad een paar PK te schelen. Ik ga het binnenkort uitproberen, het filter ligt al thuis, alleen nog monteren. 8)

De slang die erbij wordt geleverd begint een handbreedte achter je grille en eindigt een handbreedte voor je filter. Hij zit dus helemaal nergens aan vast. (Je moet hem natuurlijk wel op z'n plaats houden met een klem.)

Bij een nieuwe filterkit zit een uitgebreide montagehandleiding. Daar staat ook in beschreven waar je de sensor uit het standaard luchtfilter moet vastzetten zodat de computer ook weet hoeveel lucht er door het nieuwe filter komt ivm de afstelling.

RE: luchtfilter vragen

Ik heb mijn geheel overbodige reactie maar even verwijderd. Had die jongen netjes in een bestaand topic gepost, verwijs ik hem... naar hetzelfde topic |:( Sorry :)\\_

RE: luchtfilter vragen

Mouse: je zou je 57i-kit mee moeten nemen naar de dyno dag en eens kijken wat het scheelt met het standaard huis met K&N filter. Kunnen we desnoods nog wel ergens anders een gewoon K&N vervangingsfilter vandaan halen.

RE: luchtfilter vragen

Afgelopen maandag heb ik mijn mini verder laten afstellen in Geldermalsen.

Jaap raadde de gaten onderin het luchtfilter erg af omdat je alleen warme lucht pakt. Hij suggereerde om de hele zijkant van een filterhuis open te maken, en daar een dikke slang aan te maken, die achter de grille lekkere koude lucht kon happen.

Grappig was ook te zien dat wanneer we de garage deur van de rollenbank ruimte open zette, de motor een pk-tje meer produceerde. Wat koude lucht al niet kan doen.

cheers,
Wouter

RE: luchtfilter vragen

Nou Mouse, ik ben benieuwd of het wat opleverd, die 57i kit, ik hoop dat je er daarna wat fotootjes van kunt maken en mij toe kunt sturen.
Succes ermee, ik ga hem waarschijnlijk vandaag halen. Een Eelke, ik heb de discussie over de 57i kit al gelezen die in een ander topic stond, maar daar stonden geen foto's bij van de montage bij een SPI, dus vandaar deze vraag.
Groetsels
Jos O:)

RE: luchtfilter vragen

josjacobs schreef:
Eelke, ik heb de discussie over de 57i kit al gelezen die in een ander topic stond, maar daar stonden geen foto's bij van de montage bij een SPI, dus vandaar deze vraag.


Ik had mijn reactie alweer weggehaald... :? Want ik dacht om de een of andere reden dat je een nieuw topic had geopend, terwijl je n.b. in het topic waarnaar ik je wilde verwijzen had gepost. Niks op aan te merken, sorry voor de verwarring.

RE: luchtfilter vragen

hey mouse is die filter al een keer geinstaleerd? of staat het in een ander topic?

default

RE: luchtfilter vragen

Ik heb na lang overwegen gisteren toch besloten om een vervangingselement er in te zetten van K&N. Ik ben erg benieuwd of er uiteindelijk inderdaad verschil te merken is tussen deze en de standaard filter.

RE: luchtfilter vragen

Lemon8:
hey mouse is die filter al een keer geinstaleerd? of staat het in een ander topic?



het filter ligt klaar maar wordt de eerste weken nog niet geinstalleerd. De reden daarvoor is dat de cilimderkop niet in orde is. De mini klonk de laatste tijd een beetje vreemd, dus ik heb de klepspeling en de compressie laten nakijken: 2 verbrande kleppen en 1 cilinder die niet meedoet. Dat moet eerst in orde worden gemaakt en daarna installeer ik het nieuwe filter.

default

RE: luchtfilter vragen

De prijzen van de filters zijn aanzienlijk gekelderd.
Betaalde vandaag voor een HS6 filter (open) een bedrag van 32,50 euries. Een maand geleden waren deze nog 75,- euries.

grtzz Martin

default

RE: luchtfilter vragen

Ik moest voor mijn K&N vervanger 57.90 euro betalen en dat vond ik meer dan genoeg.

RE: luchtfilter vragen

Ik heb mijn K&N 57i kit nog steeds niet voor mijn 1.3 SPI, maar ik hoop wederom eind deze week, ik geloof dat ik voor de kit 75 euro moet betalen.
Valt wel mee volgens mij.

default

RE: luchtfilter vragen

voor 35 euri heb je dan waarschijnlijk een imitatie openlucht filter gekocht en die zijn wel heel snel vies dus das nie zo handig en de echte k&n zijn altijd kei duur maar wel fucking goed:P

RE: luchtfilter vragen

Nou heb ik over dit gehele verhaal nog een vraagje, wat als je het geluid wel "belangrijker" vind dan die paar pk's?
ik heb een cooper SPI met nu nog een standaard filter, naar het geluid gekeken: moet er dan zo'n K&N 57i kit op of scheelt een K&N vervangingsfilter ook al qua geluid?

default

RE: luchtfilter vragen

Nee, bij mij scheelt die vervangingsfilter helemaal niks in het geluid (en het vermogen trouwens ook niet, maar dat komt omdat ik te ongeduldig ben, denk ik).

RE: luchtfilter vragen

Er is nog een optie, gewoon een K&N cone-behuizing. Vind je misschien ook nog wel mooier dan een 57i-kit.

Scheelt misschien nog wel meer qua geluid omdat de cone direct op de throttlebody aansluit, terwijl een 57i-kit als ik het goed heb met een soort constructie het filter helemaal voorin de motorruimte neerlegt.

default

RE: luchtfilter vragen

Bedoel je met een cone dit ?
Houd er dan wel rekening mee met de maat.
Of een HS4 of een HS6/HIFF44.

Zie meteen dat ik de boel wel weer eens goed mag gaan schoonmaken. Straks zit mijn filtertje al verstopt voordat het 10km heeft gereden. :+)

grtzz Martin

RE: luchtfilter vragen

Een cone voor een SPi kopen dus ja. Dat is inderdaad een cone ja.

default

RE: luchtfilter vragen

Je link wil niet erg


Was ondertussen dat jij aan het lezen was aan het knippen en plakken geweest. Als het goed is doet ie het nu.

grtzz Martin

RE: luchtfilter vragen

Ik was ook aan het knippen in plakken geweest, want wat je quote heb ik nooit gezegd O:)

default

RE: luchtfilter vragen

Had over dat luchtfilter ook nog wat vragen, maar zal eerst eens kijken of er al ergens iets gepost is dat over naalden gaat. (gaan we weer) :x

grtzz Martin
(die het gevoel heeft dat een Mini nooit af is)

default

RE: luchtfilter vragen

terwijl een 57i-kit als ik het goed heb met een soort constructie het filter helemaal voorin de motorruimte neerlegt.



Helemaal voorin? Is daar plaats bij een injectie-motor?? Ik kan me er weinig bij voorstellen... plaatje??

RE: luchtfilter vragen

Bij een SPi wel. Bij een MPi wordt het idd. lastiger ja. Zoals ik al zei, ik ken die 57i-kits niet zo goed.

RE: luchtfilter vragen

een 57i kit komt niet vooraan in de motorruimte te zitten. (helaas geen plaatje).
Hij komt in de plaats van die grote pannekoek waar 'injection' opstaat. Je haalt de bovenste helft eraf en zet daarvoor in de plaats het K&N filter. Deze zit dus tegen de achterzijde van de motorruimte.

RE: luchtfilter vragen

Ik moet het een keer zien. Kun je geen foto maken? Volgens mij hebben we het gewoon over een alternatief luchtfilterhuis, net als een cone. Bij Golfjes enzo werkt het dacht ik wel zo, met een dikke pijp naar voren.

RE: luchtfilter vragen

Ik heb afgelopen week ook een K&N gehaald, niet de 57i, ik heb ook geen injectie mini. Ongeeer zoals als op die ene foto alleen dan ovaal, dus meer lucht.

Ik moet zeggen dat ik het wel merk. Ik had er eerst ook helemaal niets op zitten, alleen een stukje filter. |:(

RE: luchtfilter vragen

Ik moet zeggen dat ik nog nooit heb durven zeggen dat ik het "merk". Ja, mijn Mini maakte ook meer kabaal toen er een K&N cone op was gekomen. Maar daardoor is je beleving zo anders dat je niet meer met goed fatsoen kunt zeggen dat je "merkt" dat je harder gaat. Ik niet, tenminste.

RE: luchtfilter vragen

Eelke schreef:
Ik moet zeggen dat ik nog nooit heb durven zeggen dat ik het "merk". Ja, mijn Mini maakte ook meer kabaal toen er een K&N cone op was gekomen. Maar daardoor is je beleving zo anders dat je niet meer met goed fatsoen kunt zeggen dat je "merkt" dat je harder gaat. Ik niet, tenminste.



Nou de reden dat ik het merk was omdat dat gewoon een heel klein stukje stof was, waardoor hij veel teveel lucht kreeg. Of je het verschil tussen en standaard en k&n filter merkt weet ik niet. maar och jah, je bent jong en je wilt wat.

ik doe mee met de dyno dag, maar jah, dan kan je ook eigenlijk niets vergelijken of het moet al exact dezelfde motor zijn, en allen als verschil de filter om zo iets te kunnen meten.

RE: luchtfilter vragen

mini_mouse schreef:
Voor een SPI zou ik een vervangings element nemen, er zit namelijk een luchttemp. sensor in het orginele filter huis. Bij een cone filter geeft dit wel eens problemen.



Hallo daar,

Ik heb een Pipercross filter op m'n 1.3SPi, maar ik weet niet onder wat voor 'type' hij valt in deze discussie. Is het gewoon een 'vervangend' filter? Foto: link

De garage heeft een foutcode gelezen op de luchtemperatuur sensor, dus die wil ik vervangen. Echter zag ik in Haynes dat de lucht-inlaat origineel zo'n tuitje heeft en de lucht dus geforceerd langs deze sensor gaat. Nou is mijn vraag: heeft met het huidige filter wat ik heb die sensor nog wel enig nut?

Probleem twee is dat de aliminium plaat waarmee het filter aansluit op het injectiehuis niet helemaal sluitend is. Zuigt hij dan valse lucht aan waardoor de boel ontregeld wordt?

Thanks,

Jurriaan

RE: luchtfilter vragen

Wat er met vervangingsfilter bedoeld wordt hierboven is een filterelement dat in het originele huis wordt geplaatst. Dat is dit dus duidelijk niet. Als je problemen niet direct ontstaan zijn na het plaatsen van het andere filter dan denk ik echter ook niet dat dat de oorzaak van je probleem is.

RE: luchtfilter vragen

Eelke schreef:
Wat er met vervangingsfilter bedoeld wordt hierboven is een filterelement dat in het originele huis wordt geplaatst. Dat is dit dus duidelijk niet.



Oke, maar ik vroeg mij dus af of mijn filter custom knutselwerk is of dat deze 'constructie' vaker voorkomt bij mini's? In het Haynesboek zie ik namelijk nergens iets vergelijkbaars...

RE: luchtfilter vragen

Ik wil heel ff reageren. Ikj heb een open K&N gemonteerd. is niet zo'n, kleine cone maar een slag groter was voor de SPI in Itallie gehaald op IMM. Ik merk wel degelijk een groooot verschil met deze of mijn orgineel. Met dit K&N filter trekt hij veel sneller hoog in de toeren. Merk als ik mijn orginele erop plaats dat hij een stuk slomer is in optreken. Let wel met de APK komt hij in de CO2 meting niet goed uit de test. Ik moet mijn orginele terug plaatsen anders is de CO2 veeeel te hoog. Dus een open K&N is aan te raden voor zowel het fantastische geluid en toch ook een stukie prestatie.
gr. dirk.
ps. wat betreft de sensoren. er zit onder het filter een gat voor de sensor. Alleen vallen dus de rode en gele kabeltjes af. Volgens mij de luchtslangetjes. de rooie goed afsluiten en de gele zat toch al op het orginele luchtfilter. is verder allemaal geen probleem.

RE: luchtfilter vragen

klein vraagje nog. Ik heb niet een luchtslang naar voren mijn grill. Dit is goed voor de koude lucht. Is dit een aanrader? En ik neem aan dat je gewoon een stuk flexibel buis kan gebruiken? tip wat voor 1. waar te halen? let me know.
gr. dirk

RE: luchtfilter vragen

het filter wat kajurria heeft komt vaker voor...

ik denk dat kajurria er goed aan doet om de auto eens naar de garage te brengen, er lopen meerdere topics die erop wijzen dat er iets niet goed is.

het vervangen van e.e.a. lijkt de oplossing, maar het oorspronkelijke probleem is nog altijd niet opgelost...

@dirk: je kan inderdaad een stuk flexibelle buis gebruiken, maar let op dat je niet de buis te dun koopt, dan kan er nooit genoeg lucht doorheen...

RE: luchtfilter vragen

kajurria schreef:
Oke, maar ik vroeg mij dus af of mijn filter custom knutselwerk is of dat deze 'constructie' vaker voorkomt bij mini's? In het Haynesboek zie ik namelijk nergens iets vergelijkbaars...


Nou ja, wel custom, geen knutselwerk. Het is vaak 1 van de eerste dingen die gemonteerd worden bij een Mini, als onderdeel van een Stage 1 kit. Zo'n "open" luchtfilter is te koop van meerdere fabrikanten, de bekendste is wel K&N. Niet dat het altijd beter is dan een vervangingsfilter, maar dat is weer een ander verhaal. Maar het is dus geen standaard onderdeel en dus zul je het in Haynes niet tegenkomen.

RE: luchtfilter vragen

Voor de mensen die dus niet weten hoe zo'n K&N 57i kit er nu uit ziet heb ik op mijn website enkele foto's gemaakt van toen ik die van mij erin heb gemonteerd.

Te montage is makkelijk en in het luchtfilter is een uitsparing gemaakt voor de lucht temperatuur sensor, je kunt dit ook zien op de foto's.

De foto's staan op:
link
Klik op MINI en je komt bij de verschillende fotootjes terecht.

Succes
greetz
Jos

P.S.
zo'n luchtfilter maakt echt een super lekker geluidje. Als je gewoon normaal rijdt merk je er niet veel van, maar als je het gas intrapt....
:D

RE: luchtfilter vragen

Dus het komt erop neer dat je er nog een plastic pijpje bij krijgt om lucht van de grill naar het filter te leiden. Zou kunnen dat er iets koudere lucht bij het filter wordt gebracht op deze manier (maar het standaard huis is gesloten, dus is het alleen de lucht die via de aanzuigbuis komt), de aanzuiging van het standaard filterhuis zit iets hoger, maar ik heb zo mijn bedenkingen.

RE: luchtfilter vragen

weggehaald, dit zijn veeel te grote plaatjes voor het forum - Eelke][Heb het veranderd - Dennis]

Hoi allemaal. Ik zal maar met de deur in huis vallen. Ik heb een MPi Mini met een K&N openluchtfilter. Het is niet van een 57i-kit maar alleen de element. Het is de RC-2000 het is een ovale filter.

all.nl/~djreboot/Mini/Image1.jpg]
[/url]
[size=59:2s2elsln]Klik op foto voor een grotere[/size:2s2elsln]

[size=59:2s2elsln]Klik op foto voor een grotere[/size:2s2elsln]

Geen probleem met de motorkap tesluiten. Past er gewoon onder. Ik zelf heb de element al meer dan een half jaar er op zitten en van de week ga ik hem maar is een keer schoon maken. Wordt wel tijd. :x Het maakt iets meer herrie dan met de originele filter. En ja vermogen winst is erg klein.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Greatings Dennis J.