mini g40

RE: mini g40

ik heb een vraagje ik wil in mijn mini een volkswagen polo blok gooien een g40
voor de mensen die niet weten wat g40 is het is een 1.3 met g-lader het zelfde idee als van mercedes de compressor
wie kan mij vertellen of het zou passen
ik weet dat er dan veel gepruts aan te pas komt.
maar ik ben bang dat als ik dat blok koop dat hij niet pas te maken is

alvast bedankt

gr vw mini

RE: mini g40

Ik heb het idee dat je je op onbekend terrein begeeft. Naar mijn weten is dit nog nooit gedaan.

Je moet denk ik vooral kijken of het blok er in de hoogte in de neus is te krijgen.
En hoe zit het met de versnellingsbak?
Zit dat ding er gewoon onder hangt ie er achter?

En hoe ga je het doen met de aandrijfassen..
en what about de draadboom..
en het koelsysteem..
en past de Miniophanging nog wel..

etc etc. Ik denk dat het 'makkelijker' is om een Vtec of Opel 2.0 erin te lepelen, omdat dit al eerder is gedaan.
Bovendien denk ik dat je met minder gekloot je standaard meer vermogen uit Vtec/Opel krijgt.

RE: mini g40

Waarom niet alleen je G-lader op een 1275 blok?

Lijkt me makkelijker!

Heb je geen foto's zodat ik de afmetingen van de lader kan zien? Heb er nooit op gelet...

RE: mini g40

ik denk dat je behoorlijk wat plek te kort komt. ik had een corrado g60, een 1800 met een g60. En daar moest ook een intercooler bij, du heb je bij je mini zeker veel te weinig plek voor. Misschien met flipfront/clubmanneus??

groetjes mark

RE: mini g40

Waarom is VW van de G-lader afgestapt?

RE: mini g40

mij lijkt het ook heel moeilijk om voor elkaar te krijgen
maar ik zou het echt knap vinden als het je toch lukt d:)b
is het toch onmogelijk? dan heb je altijd nog de mogelijkheid om hem achterin te pleuren hehe :P:+)

RE: mini g40

Denk dat de hoogte en breedte van het blokje zelf wel zullen gaan. Al past het ook maar net. Groter probleem zit bij de versnellingsbak. Die zit bij een VW er dacht ik links naast of onder, maar dat weet ik niet zeker meer. Groeter probleem is alleen nog de diepte van het blok. de compressor zit namelijk achter het blok tegen het schutbord aan. En zoals iedereen hier wel weet zit daar al niet veel ruimte, en dus zeker niet voor G-Lader, waar ook nog eens een riem naar toe moet lopen. of je moet toevallig een Rechtsgestuurde hebben en het niet erg vinden dat je aan de linkerkant geen bijrijdersstoel meer hebt. want daar je zal je schutbord dan het verste naar binnen komen. Maar waar het op neer komt is dat het dus eigenlijk een onmogelijke zaak is....

RE: mini g40

kheb hier ook een g40 staan in een polo fox carosserie dus lekker illegaal, maar omdat in een mini te bouwen,pfoe die g lader is ook echt wel fors, die van mij is net weer goedgekeurd maar toen ie nog brak was heb ik ook zitten kiken of alleen die g lader niet zou passen, wordt krap.

RE: mini g40

Remco T schreef:
Waarom is VW van de G-lader afgestapt?



ik heb ooit een keer gehoord dat het veel onderhoud nodig heeft en niet rendabel genoeg is, maar ik ben een turbo/ g-lader/ intercooler n00b dus het kan ook niet waar zijn. :?

RE: mini g40

Een G-lader zou eigenlijk iedere 80000 km gereviseerd moeten worden. Als er speling op de lagers komt gaan de draaiende delen op elkaar invreten. Herstel daarvan is een (hele) dure grap.

Qua snelheidsbeleving zou ik niet eens een G-lader willen. Bij de Golf G60 van mijn broer heb je niet echt door dat je hard gaat namelijk. De G-lader werkt al vanaf een zeer laag toerental dus je hebt geen lekkere 'punch'.
Zijn oude Golf 16V was wat dat betreft veel leuker: vanaf 4000 toeren een portie extra power, veel meer het idee van een 'racer'.

Het geluid van zo'n G-lader is wel errug gaaf trouwens: laag, zwaar en het lijkt wel een brullende Spitfire uit WO II!

RE: mini g40

zo te zien weet niet iedereen wat van g-laders af.
voor Kevski Style de g-lader zit rechts voor het blok,
en de riem zit van de lader word aan gedreven door de distrubutieriem of hoe typ je dat,
een g-lader moet de eerste keer om de 150000 km gereviseerd worden en dan naar de 50000 en als er speling op zit en hij is al in gesleten ben je al te laat want dan kun je hem weggooien.
en reviseren is geen dure grap kost 250 euro
en even voor markos als je niet echt door hebt bij een golf g60 dat je hard gaat mag je de g-lader wel eens laten testen want volgens mij is ie dan bijna aan zijn laatste lootjes,
als je de druk laat meten moet ie op 0.7 bar orgineel zitten.
en voor Mark Goedegebuure jij hebt het over een 1.8 g60 ik heb het over een 1.3 g40 dus heel wat kleiner
maar ik dacht ik vraag het ff want misschien wist iemand wat meer van de 1.3 g40 af
maar in iedergeval allemaal alvast bedankt

mvgr vwmini :D

RE: mini g40

Remco T schreef:
Waarom is VW van de G-lader afgestapt?



heb je het geluid wel eens gehoord ;)
dan stapt iedereen over naar de g-lader :D

RE: mini g40

Ligt eraan hoe je tegen het blok aankijkt. Want als je er inderdaad voor staat dan zit je riem rechts ja. maar als je dan een rechtsgestuurde auto hebt zit je dan links. Dus eerst even nadenken..... |:(

RE: mini g40

HAHAHAHAHA lekker vriendelijk ;)

Maar vw mini het lijkt me wel super zo`n v-tec erin bouwen kan iedereen. Een bouwpakket maken is wel leuk. Maar een G40 dat is pas een uitdaging, het hoeft ook niet eenvoudig te zijn als je er maar de tijd voor neemt. Oh ja, vergeet niet alles is mogelijk. VEEL PLEZIER

default

RE: mini g40

MiniSpares heeft een compressor in het assortiment...
Wellicht de moeite waard dat ding eens te bekijken.

Kost een paar centen... (zo'n G40 ombouw ook)

Grt Chris

RE: mini g40

@ vw-mini:
de G60 van m'n broers Golf is net gereviseerd, niks mis mee. Snelheidsbeleving is een gevoel en [i:2zdcc8mb]ik[/i:2zdcc8mb] vind dat een 16V sneller aanvoelt dan een G60.
Dat een revisie duur is heb ik niet beweerd, alleen als de delen op elkaar ingevreten zijn dat het een dure reparatie wordt.

Als jij pas bij 150000 km een G-lader gaat reviseren ben je echt te laat hoor!!

Succes met je ombouw verder, maar waarom geen VTEC?

PS: wel eens van interpunctie gehoord :?

RE: mini g40

Heeft iemand foto's van zo'n g40?

Je kunt hem het beste op een 1275 blok zetten ipv een vw blok erin te lepelen...

RE: mini g40

Kevski Style schreef:
Ligt eraan hoe je tegen het blok aankijkt. Want als je er inderdaad voor staat dan zit je riem rechts ja. maar als je dan een rechtsgestuurde auto hebt zit je dan links. Dus eerst even nadenken..... |:(



ja maar jij zegt dat de compressor achter het blok zit dat is ne grootste onzin want bij volkswagen waar ik het dus over heb zit de compressor voor aan daar ging het om

RE: mini g40

FC schreef:
MiniSpares heeft een compressor in het assortiment...
Wellicht de moeite waard dat ding eens te bekijken.

Kost een paar centen... (zo'n G40 ombouw ook)

Grt Chris



compressor voor een miniblok?
kan die dat aan want ik heb gehoord dat miniblokjes niet al te sterk zijn.
maar dat kan mij ook verkeerd verteld zijn.
en zo`n compressor kitje zou je wel de hoofdprijs moeten betalen.
maar wel appart
:D

RE: mini g40

bestaat er een g60 ombouw voor miniblokjes?
zo ja welk blok moet ik dan gebruiken 1.3?

o ja een 1300 van mini wat moet dat kosten als ik hem zo wil tunen dat ik dan net zo snel ben als een golf 16v?
of is dat niet mogelijk en verstandig?

RE: mini g40

Markos schreef:
@ vw-mini:

Als jij pas bij 150000 km een G-lader gaat reviseren ben je echt te laat hoor!!

Succes met je ombouw verder, maar waarom geen VTEC?

PS: wel eens van interpunctie gehoord :?



als hij voor het eerst geriviseerd moet worden dan moet dat 150000,
ik heb zelf een corrado g60 gehad en veel gelezen en geleerd van de g-lader en in de handleiding van vw staat in dat ie de eerste keer bij 150000 gereviseerd moet worden

maar wel verstandig van je broer om hem te laten reviseren als ie kapot gelopen kun je hem weggooien
en een nieuwe kost 2600 euro :'(

RE: mini g40

Daar heb je inderdaad gelijk in. De compressor hangt inderdaad aan de voorkant van het blok. Was in de war met een G 60, waar die wel aan de achterkant hangt. Maar goed, dan past het nog steeds niet, want dan moet de motor dus extra naar achter geplaatst worden, omdat je met een aflopende motorkap te maken hebt aan het einde (de ronding). Enige hoe ik vermoedt dat het zou kunnen passen is als je je schutbord een stuk naar achteren verlast. Heel misschien lukt het met een clubman neus wel.....

RE: mini g40

enkele dingentjes toch rechtzetten(ben ook een vw fan)



Qua snelheidsbeleving zou ik niet eens een G-lader willen


Dat zou ik niet durven beweren, in een mini 650 kg zal dat wel geven en dan nog. Voor een dikke 250 euro steek je een kleindere poulie en een chipje(een pakket) op je G 60 en dan zit je zo aan 200 PK.


Was in de war met een G 60, waar die wel aan de achterkant hangt


G60 hangt aan de voorkant van de motor.(naar de neus toe)
de 1800 van vw is ook een veel te hoog blok voor in de mini. Op een ander blok monteren gaat ook niet (1300 van mini bvb), je zit met de injecties enzo...


de G60 van m'n broers Golf is net gereviseerd, niks mis mee. Snelheidsbeleving is een gevoel en ik vind dat een 16V sneller aanvoelt dan een G60.


vind ik toch maar raar. Normaal gezien is het juist het tegenovergestelde , De G60 is juist zo goed omdat hij geen Turbo-lag heeft, hij trekt overal. Ze trekken gewoon wat minder toeren dan de 16V

Die zit bij een VW er dacht ik links naast of onder, maar dat weet ik niet zeker meer


Die zit er wel degelijk naast

RE: mini g40

hehe teminste 1 die me snapt

oja ff voor de fun
kleiner poulie chip nokkenas en g-lader laten vlowen
240 pk koppol 320 :D en dan ga je echt hard

maarja het liefst gooi ik mijn blok van mijn vorige auto er in een 3.0i 24V turbo met 245 pk en een koppol van 345 6.1 sec op de honderd top snelheid 270 ( toyota supra ) en hij woog 1600 kg moet je na gaan als je zo`n ding in een mini gooit :P 8)

RE: mini g40

Toch weet ik zeker dat ik 1 van die 2 krengen wel eens met een G-lader boven het spruitstuk van de uitlaat heb zien hangen? of ben ik nu zo in de war dat het spruitstuk aan de voorkant zit.....?

RE: mini g40

@mini-freak:
Ik ben ook wel (een beetje dan) VW-fan, maar ik vond de snelheidsbeleving tegenvallen bij een standaard
G60. Met een opgevoerde heb ik nooit gereden.
[i:3l32y5qq]Juist[/i:3l32y5qq] omdat een compressor als de G-lader over het hele toerengebied goed trekt voelt hij minder snel aan.
Maar goed, ik vond een 348TB ook tegenvallen dus misschien moet ik maar een R1 kopen dan :P

Dat zou ik niet durven beweren, in een mini 650 kg zal dat wel geven en dan nog. Voor een dikke 250 euro steek je een kleindere poulie en een chipje(een pakket) op je G 60 en dan zit je zo aan 200 PK.



Ik snap niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen, maar
het is idd zo dat een G60 goedkoop te tunen is.
In een lichte Mini (die wel wat zwaarder zal worden dan) scheurt dat als een gek natuurlijk.

Overigens vind ik de Golf G60 wel de absolute über-Golf hoor, doe mij maar graag een Limited (VW-Motorsport G60-16V), die 2 extra deuren neem ik wel voor lief 8)

RE: mini g40

Die "krengen" hangen wel degelijk altijd vanvoor . Misschien heb je het op de dynamo van de speciale editie vw motorsport van de golf 2 die 16v G60 heeft.Daar loopt ook een riem naartoe dus dacht je misschien dat het een G lader was. Hier ligt namelijk de dynamo vanachter.

Bij de 16 kleppen zit de inlaat vanvoor en het inlaatspruitstuk komt van vanachter, cross flow cilinder kop dus

kleiner poulie chip nokkenas en g-lader laten vlowen
240 pk koppol 320 en dan ga je echt hard



Dan geraakt je niet gestart, met die kleine wielekes...

RE: mini g40

Necht zeker weten! ik heb wel eens een VW gezien (polo of Golf) waar de uitlaat volgens mij aan de achterkant uit het blok komt. En de G-Lader daar echt boven hangt. Zal dan misschie een eigen setup zijn, maar me vergissen met een dynnamo of iets dergelijks is echt onmogelijk. Die dingen lijken niet eens op een G-lader.....

RE: mini g40

Ik snap niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen, maar
het is idd zo dat een G60 goedkoop te tunen is.





ter verduidelijking:

Standaard Pk's : 160 Pk
Kleiner poelietje ("tandwiel" voor een riem): zo gaat hij rapper draaien en maakt hij dus meer druk (slijt wel ook iets rapper dan) en een chip: 190 PK
en dit heb je voor een goeie 250 euro

RE: mini g40

Necht zeker weten! ik heb wel eens een VW gezien (polo of Golf) waar de uitlaat volgens mij aan de achterkant uit het blok komt. En de G-Lader daar echt boven hangt.



Zoek misschien nog een keer achter die foto, wss was het een gewone turbo op een 8 klepper. Of een zot met 2 G laders , heb dat oo al eens ergens gezien.
Maar volgens mij nooit standaard vanachter gezeten.

RE: mini g40

Maaruh...ff back on topic guy's...
Het is dus nog niet eerder vertoond, een Glader op een Mini blok.
Ik denk dat je dan met een HS 6 van een Metro turbo moet werken en dan je dynamo steun veranderen zodat deze iets hoger zit en je G-lader dan eronder hangt, op de plaats van de dynamo zeg maar...

Ben er zelf ook wel eens over aan het brainstormen geweest maar ben niet meer verder gekomen dan alleen dat :D .
Het lijkt me een leuk project, weer eens wat anders, en zeker als je zo'n ding hebt liggen ... :P

Mocht je ermee verder gaan, succes en hou ons op de hoogte...

RE: mini g40

zou het kunnen op een 1.3 motor van een mini een g-lader plaatsen of compressor?
of is het dan verstandig om er een lagedruk turbo op te zetten van bv een renault 5 gt turbo of charade gtti ?

want ik denk dat als ik 0.7 bar op het blokje zet de zuigers het niet aan kunnen en dan moet ik over op titanium zuigers en die zijn schrikbarend duur

wie kan mij daar in advies geven

ik heb al gekeken op het forum maar weinig nuttige info kunnen vinden

RE: mini g40

Het zou denk ik wel kunnen. Eelectrische waterpomp instaleren. dan heb je daar een poelie over. De G-lader vlak naast/achter het uitlaatspruitstuk instaleren. De riemaandrijving heb je dan in principe al, alleen moet je een ander riem gaan gerbuiken die wat langer is. En voor de ruimte zal een deel van je schutbord er toch echt aan moeten geloven. Dan zal er een buis moeten worden gemaakt die van de G-lader naar het inlaatspruitstuk loopt. Daar is de druk geen probleem maar op een HIF44 van de metro turbo wel. die kan niet meer als een 1 bar hebben. Bovendien zal de compressor nog net ff wat sneller reageren als op de gasklep omdat deze ook druk gaat opbouwen en dus op de motor nog meer af gaat remmen. Je zal dan dus wel een ander spruitstuk moeten maken. compressie moet echt ver omlaag. Denk aan rond de 7:1. Anders houdt de a-series het nooit. En natuurlijk ook de grootst mogelijke kleppen en het lijkt me verstandig niet meer als 1293cc te hebben, omdat anders de middeltse cilinderwand te zwak wordt met hoge druk. Nog 1 ding, afstellen gaat echt heel kut worden aangezien je de achterkant van de carb eigenlijk dicht moet maken voor het beste effect. En daardoor wordt het erg moeilijk om een goee fueling te krijgen. Niets is onmogelijk, maar dit za echt een kut klus worden om goed te krijgen en vooral goed te houden.....

RE: mini g40

want ik denk dat als ik 0.7 bar op het blokje zet de zuigers het niet aan kunnen en dan moet ik over op titanium zuigers en die zijn schrikbarend duur



inderdaad , bij vw zijn de g40 en g60 voorzien van andere zuigers en kleppen.

RE: mini g40

Nou, titanium is wel wat overdreven, hoor. Goede geforceerde alu zuigers zijn voldoende, wat oliekoeling van onderaf kan geen kwaad. RVS kleppen zijn aan te bevelen, natriumvulling als optie.

RE: mini g40

maar wie kan mij vertellen wat ik moet doen om een standaart 1.3 te tunen zodat mijn mini onder de 10 sec op de honderd zit
en op hoeveel pk zit ik dan?

en nog èèn vraag ik heb twee carberateurs liggen van een 1.0 zou je die dan kunnen gebreuken als dubbele weber op de 1.3 of zou dat weinig verschil maken?

gr vw mini

RE: mini g40

Kdenk dat je beter 1 dikke carb moet nemen, alle mini turbos hebben ook gewoon 1 carb. Is ook wel makkelijker denk ik qua afstellen etc.

RE: mini g40

Hugo wrote:
geforceerde alu zuigers



Bedoel je niet gesmede zuigers ('forged' in het Engels)?

RE: mini g40

vw mini schreef:
en nog èèn vraag ik heb twee carburateurs liggen van een 1.0 zou je die dan kunnen gebruiken als dubbele weber op de 1.3 of zou dat weinig verschil maken?



Als je 2 dezelfde carb's hebt zal dat zonder de nodige aanpassingen niet zo makkelijk gaan om die te monteren...
Kan je beter op Marktplaats zoeken, stond er geloof ik nog een setje te koop op in Krimpen aan de yssel.

Qua performance zou het niet veel schelen geloof ik, voor de looks wel... :D

RE: mini g40

wat raden jullie me aan van het tunen van een 1.3

want zoals jullie weten wil ik graag een snelle mini.
wat zou het allemaal kosten?

RE: mini g40

Van welke 1.3? die van een mini of van die starlet/daihatsu (zelfde blok)?

RE: mini g40

ik wil graag benadrukken dat dit topic over een g40 gaat en niet over het tunen van een 1300 blokje gaat...

oftewel blijf on topic...

bij voorbaat dank ;)

RE: mini g40

wat raden jullie me aan van het tunen van een 1.3

want zoals jullie weten wil ik graag een snelle mini.
wat zou het allemaal kosten?




Hoe duurzaam moet het allemaal zijn?

Als je goedkoop veel vermogen wil kan je op ebay zoeken naar een gecombineerd inlaat/uitlaatspruitstuk met carb. van een metro turbo en die monteren. Er is minimaal verschil tussen de metro turbo en de andere A+ blokjes. Als je compressieverhouding niet te hoog is (metro turbo heeft 9.75) kan je hier zo'n 100 pk uithalen. Je moet wel eea aanpassen aan je motorruimte tussenschot omdat de turbo er standaard net niet inpast. Verder heb je dan een andere uitlaat nodig en een olie aanvoerleiding voor de turbo.
Als je geen risico wilt lopen met het opblazen van je cilinderkop schaf je meteen een getunede turbo kop aan (vmaxscart, avonbar of morespeed). Hetzelfde geld voor het smelten van je zuiger, laag compressiezuigers zijn aan te raden en een versnellingsbak upgrade ook (cross pin diff).

Je kan ook proberen de G lader in je motorruimte te krijgen. Hier betreedt je echter ongebaande paden en moet je alles zelf uitvinden. Ook dan ligt een getunede turbo cilinderkop, gesmede zuigers en een cross pin diff voor de hand.
Kijk hier maar eens: link

Eenvoudiger en het goedkoopste is denk ik een kant en klaar snel blok kopen bij een van de tuners. Hier staat er nog een leuk stage 4 blok voor weinig : link :P.

Met de zogenaamde stage kits moet er volgens mij ook eenvoudig en snel (en duurzaam) een snel blokje gebouwd kunnen worden zonder dat het direct in de duizenden euro's loopt of zonder dat het volledige blok uit elkaar hoeft te trekken.


Succes met je keuze....

RE: mini g40

allemaal bedankt voor de reacties ik heb er veel van opgestoken

gr vw mini

RE: mini g40

En wat wordt het?!?!
Een G lader op de Mini of toch maar iets anders...?

RE: mini g40

ik ga kijken of de 1300 g40 in de mini kan
en als het mogelijk is ga ik voor de g40
maar wat ik ook doe ik hou iedreen op de hoogte

RE: mini g40

ik heb thuis een miniworld liggen waar een artikel instaat van een man die een compressor op zijn 1000 heeft gezet. Ik heb begrepen dat hij het niet nog eens wil doen...
Van compressoren weet ik niet veel af, ik weet echter wel dat 'zomaar' een turbo op een auto zetten geen kinderspel is. Elke turbo is voor een andere compressie, toerental en cilinderinhoud ontworpen. Voor je het weet draait alles in de soep en ben je verder van huis. Geloof dat Remko een renault 5 turbotje op zijn mini gebouwd heeft. Vraag hem es om info.
Over het inbouwen van dat VW blok...
kijk iig of het in de breedte en hoogte past, let daarbij ook op de grondspeling die je over houdt. Bedenk ook ff hoe je het blok op gaat hangen en of bijv wielen ed niet in de weg zitten.
In de lengte is het vaak wel te doen, het schutbord kan aangepast worden of je kunt een verlengde neus kopen (of maken). Over je draadboom en aandrijfassen zou ik niet teveel inzitten. Ook je radiator en dynamo zijn altijd wel te (ver)plaatsen

daan

RE: mini g40

Compressie hoef op zich niet verlaagd te worden, maar dan moet je met heel weinig boost gaan weken. Verstevigen van je drijfwerk is echter wel aan te raden. Krachten worden een stukje groter, vooral door het koppel....

RE: mini g40

dat bedoel ik niet, elke turbo heeft een andere karakteristiek (map) die bij de motor moet passen. Daarbij zijn variabelen als compressie, cilinderinhoud ed. meegenomen. Kortom, de karakteristiek van de motor moet bij die van de turbo passen. Maar volgens mij is dit een beetje offtopic. Wat ik dus wilde zeggen is dat je beter een kant en klaar turboblokje (of compressor/glader) erin kan hangen dan zelf het wiel uit te vinden.

daan

RE: mini g40

Tuurlijk is het makkelijk, maar leuker zeker niet.....