Mini Tdi

RE: Mini Tdi

Bij motorconversies zijn de hondablokjes toch wel de meest gebruikte.
Zowat bij alle ombouwprojectjes worden er benzinemotoren ingebouwd.

Waarom worden er nooit dieselmotoren ingebouwd?

bijv. tdi van volkswagen:
gechipt 150pk, gigantisch koppel. Erg zuinig, je kunt toeren tot je er bij neervalt, en super betrouwbaar.

Maar waarom bouwt niemand die in??

Mocht ik er ooit aan toekomen zou ik misschien wel voor een dieselvariant kiezen. i.c.m. een oldtimer carosserie offcourse (belastingvrij :D)

diesel heeft de toekomst :+)

RE: Mini Tdi

Aangezien de motor ruimte van de mini niet erg groot is moet je natuurlijk ook een compact blokje kiezen, meestal een waar de versnellingsbak ook onder het blok zit. Denk dat je zoon vw blok er nooit inkrijgt gepast.

default

RE: Mini Tdi

Toch leuk idee.
Moet te doen zijn.

RE: Mini Tdi

misschien een 1.4 tdi van een lupo ?
die is volgens mij niet zo groot.

ik heb wel eens gehoord van een
daihatsu charade diesel in een mini,
niet bepaald de snelste diesel,
maar het gaat om het idee ;)
ik kan het alleen nergens vinden.

RE: Mini Tdi

Jah of de dieselmotor van de lupo 3Liter, die verbruikt dus 1 op 33.3333 :D

Ik kon gek genoeg niks vinden via de zoekmachines op internet,...

RE: Mini Tdi

Van austin heb je ook een 500 van diesel dit is zelfde als een maestro. en dit blok past op de houdige vesnellingsbak van een mini. dus diesel in mini moet kunnen.

default

RE: Mini Tdi

Er rijd een Mini met een diesel rond.
Is een driecillinder uit een Daihatsoe.

grtzz Martin

RE: Mini Tdi

Wat je ook niet moet uitvlakken is het imago van Diesel. Jaren is het toch zo geweest dat als er iets a-sportief was, het wel een Diesel was. Daar komt nu langzaam maar zeker verandering in, maar zelf vind ik een sportieve auto met een Diesel-motor toch ook nog altijd een raar idee.

RE: Mini Tdi

een diesel kan best sportief zijn maar toch vind ik die motoren niet zijn, ze klinken gewoon niet mooi.. weinig toeren, en ze stinken.. en een dikke rookwolk achter je als je vol gas geeft....

geef mij maar een benzine...

RE: Mini Tdi

Ik heb ook liever Benzine.. maar in Diesel zit zeker meer toekomst. Er stond ook een Diesel-raceauto op de rai dit jaar (wie helpt me welk merk)!

En veel drag-racers lopen volgens mij ook op diesel!

Maar in een mini O:) het motorruim is gewoon te klein om er een behoorlijke dieselmotor in te lepelen. En Benzine kan de idd mooi in de toeren rijden. :D

default

RE: Mini Tdi

Nou nou, ik ken een aantal dieseltjes die absoluut niet stinken en wel een mooi geluidje hebben.
Deze rijden zelfs op het circuit :)" title="Evil" />

Als een diesel stinkt en roetwolken achterlaat, heeft men of de afstelling verkeerd staan of blokje is over de toeren geweest.

grtzz Martin

RE: Mini Tdi

in de dakar reden sommige auto's (gellof bmw x5) op diesel.

RE: Mini Tdi

Tja, maar een terreinwagen op Diesel is toch weer een ander verhaal. Anyway, het is ook wel een beetje achterhaald denkbeeld (er zijn zelfs racewagens die op Diesel rijden - echte, voor op het circuit), maar het is nou eenmaal een imago dat blijft hangen. Ik geef alleen een mogelijke verklaring waarom mensen liever voor een VTEC gaan dan voor een TDi. Het formaat zal ook zeker veel invloed hebben :)

RE: Mini Tdi

ricardomini schreef:
Van austin heb je ook een 500 van diesel dit is zelfde als een maestro. en dit blok past op de houdige vesnellingsbak van een mini. dus diesel in mini moet kunnen.



Alleen de 1300 A+ van een maestro past op een mini bak, elk ander maestro blok niet!

RE: Mini Tdi

en hoe zit het met de brandstof op je kenteken??

roetmetingen en dergelijke??

groetjes

RE: Mini Tdi

Mini Martin schreef:

Als een diesel stinkt en roetwolken achterlaat, heeft men of de afstelling verkeerd staan of blokje is over de toeren geweest.



Nou dit is dus niet waar, heel veel TDI's gebruiken nooit hun complete vermogen (wat wil je ook met 130 pk en een land waar je niet harder mag dan 120km/h) waardoor deze motoren ''dichtslippen'' en als je dan eens een keer stevig optrekt bij het stoplicht weg tsja dan..... :x Trouwens de meeste TDI's van VW hebben hun maxium koppel al bij 1800 toeren dus het zou wel heel lekker rustig zijn in de Mini.

Groeten Johan

RE: Mini Tdi

Diesel mini, het is geen trekker! waar is het unieke mini geluid, maar ja een grote caravan er achter :P

RE: Mini Tdi

Kwa koppel op dat toerental gaat wel lukken hoor. heb mijn max koppel van mijn mini op 1723RPM zitten....

RE: Mini Tdi

Wie gaat 'm bouwen?? :P

default

RE: Mini Tdi

dit is leuk, ik zou dan wel gaan voor de 1.4, die is qua blok toch even groot als de 1.2.

Wel zit je dan met het probleem van de versnellingsbak. De 1.2 is standaard een automaat, de 1.4 wordt hier niet mee geleverd bij mijn weten.

RE: Mini Tdi

als je mini toch al een diesel wordt kan een automaat er ook nog wel bij :)

RE: Mini Tdi

Als mensen dan toch zo snel willen gaan met een diesel, waarom dan een grote dieselmotor proberen in een kleine auto te krijgen.

Je hebt ook kleine auto's met een diesel. De Lupo werd al genoemd, maar je kunt volgens mij ook de diesel Turbomotor van een 205-je in een mini leggen.

Ik ben er al wel over aan het denken om eventueel een 1.9 liter van een 205 in een mini te leggen. Als dat past, dan moet die dieselversie ook kunnen.

default

RE: Mini Tdi

is die "kleiene" diesel van peugeot geen 4-cilinder.

Het nieuwe 1.3multijet JTD blokje van fiat is anders ook wel pittig, erg compact, maar ook een 4-cilinder.

Of als het een 4-cilinder mag zijn, ga dan voor een 1.9TDI van vw, die blokken lopen goed onderhouden makkelijk een half miljoen kilometers (en de tellers gaan soms maar tot 300.000)

default

RE: Mini Tdi

Thijsdejonge schreef:
Er stond ook een Diesel-raceauto op de rai dit jaar (wie helpt me welk merk)!



Dat was de Opel Eco-Speedster:

Website met informatie over Opel Eco-Speedster

RE: Mini Tdi

is idd een goed idee
ik liep er ook al een tijdje mee rond
( je kent t he, arme student die zich weer t leplazurus schrikt elke keer bij de pomp :( )
in een diesel kan je bv ook slaolie mikken (25 Liter voor 10 € :D )
ultra snel is mijn mini nu ook niet, maar als ie idd 1 op veeeeeeeeeeel zou lopen met een brandstofprijs van 60 c/l weet ik t wel hoor :)

idd ook die lupo diesels zijn superklein

ik heb alleen voorlopig me handen vol aan een benzine conversie..

RE: Mini Tdi

ergens claimt iemand dat een diesel mooi kan klinken maar daar ben ik het niet mee eens, ik heb nog nooit een diesel mooi horen klinken.. of ze ratelen als een gek of ze zijn stil.. maar mooi zijn ze nooit..

en die race diesels zijn vaak seat's die seat endurance dingen.. en snel zijn ze niet echt..(peug 205 gti is even snel)

default

RE: Mini Tdi

zowat de snelste serie-diesel is een (oude) BMW 330d.
Door zijn beperktere gewicht kon die zelfs de V8 van audi en de V10 van vw voorblijven.

Een lupo3L is spijtig genoeg een stukje hightech, en dus ook als wrak niet echt goedkoop, als je al eentje vindt. En in België krijg je dit nooit op de baan.

Overigens is een Honda op gas nog goedkoper denk ik.
Tenzij je dan weer gas in je diesel stopt (dit bestaat)

RE: Mini Tdi

Diesel is inderdaad ook gewoon de toekomst. Er valt nog ver in te ontwikkelen. En met de komst van commonrail en vaiabele turbo geometrie gaat het de benzine toch wel een beetje voorbij.

Nadeel echter is het kleine toerengebied, dit zou sportief rijden in de weg zitten. Ik denk er zelf ook nog steeds over, mijnes rookt nu meer als een diesel, het is meer olie tanken als benzine |:(

mvg robert

RE: Mini Tdi

de toekomst is volgens op waterstof rijden... Mini op water stof?? Ik had laatst allard kalf in een kart op waterstof zien rijden. Dan moet t toch ook in een mini passen.. Wie o wie?? :)

RE: Mini Tdi

Booster schreef:
Nadeel echter is het kleine toerengebied, dit zou sportief rijden in de weg zitten.



mwa, de mercedes sprinter sprinter van mijn pa gaat over de 5000 toeren, dus ik denk nog een paar jaar en dan doen ze hetzelfde als benzine motoren.

RE: Mini Tdi

De dieselmotor gaat problemen krijgen met de steeds strenger wordende emissie eisen. Een dieselmotor die voldoet aan de huidige eisen is nu al 50% duurder om te produceren dan een benzinemotor. Dat gaat wsch naar de 100% toe en wordt dus waarschijnlijk te duur.

Verder ff practisch: een dieselmotor is groter en zwaarder dan een benzinemotor met hetzelfde aantal cc's. Dus als je een vw 1.9 tdi wil gebruiken zal je ook gelijk de voorkant van de polo moeten monteren. Lijkt me toch niet de bedoeling...

RE: Mini Tdi

Koppel is niet hetgeen wat je zoekt in een lichte auto. Pk's wel.

Een van de redenen dat met voor Honda kiest, naast praktische inbouw-argumenten, is veel pk's (energie) en laag koppel.

RE: Mini Tdi

mini-R schreef:
veel pk's (energie) en laag koppel.



Hmm dit slaat echt als een tang op een varken :?

RE: Mini Tdi

Nee hoezo? als je maar genoeg toeren draait is met een relatief laag koppel nog wel veel vermogen te halen. grofweg: koppel x toeren = vermogen

RE: Mini Tdi

Het ligt er maar net aan wat je wil van een auto. Ik ken genoeg mensen die helemaal niet veel toeren willen rijden, maar juist snel bij het stoplicht weg willen komen. PK's komen vooral van pas bij hoge snelheden.

Zoals crispy zegt hangen koppel en toeren bijna lineair samen. (er is hier al veel op't forum over gediscussieerd).

Daarnaast is het koppel net zo goed een maat voor geproduceerde energie (is namelijk weinig anders dan cilindervulling, en dus kracht van explosie) als PK's

RE: Mini Tdi

Wat Crispy zegt klopt volgens mij ook. Er is natuurlijk wel een samenhang tussen koppel en aantal pk's (de lange slag {grote arm/slag, veel koppel} korte slag [kleine arm/slag, weinig koppel} discussie doet hiet ook zijn intrede), maar niet zoals Daan het verondersteld. Bij mijn vtec-mini heb ik 110lbft bij 2200 toeren en max 132lbft bij 6600 toeren (vrij vlak dus). Na 6600 toeren neemt de koppelkromme langzaam weer af, de pk's nemen bruut toe tot de rev. limit op 8700 toeren. En dat voel je!!. Dus niet de toename in koppel, maar de toename in pk's. Ze hangen dus niet lineair (whaaa het koppel neemt zelfs af!) samen bewijst meneer Honda. Koppel staat voor kracht (m=fxa), niet voor energie ([u:2j7dr5al]brake[/u:2j7dr5al] horse power).

Als je continue veel koppel hebt is het lastig rijden in een lichte wagen (kitcars bijvoorbeeld). Kijk naar de vauxhall conversies. Die hebben 2x zoveel koppel als mijn vtec. En wie denk je dat sneller is? En wat denk je dat beter rijdt?

En ehh, als ik snel bij het stoplicht weg wil komen, moet ik het gaspedaal iets verder indrukken. Kleine moeite ;) .

Maar nu ik er over nadenk, een 4wd mini met diesel. Dan raak je het koppel wel kwijt.

Woww, wie doet het als eerste??

M

RE: Mini Tdi

mini-R schreef:
Er is natuurlijk wel een samenhang tussen koppel en aantal pk's (de lange slag {grote arm/slag, veel koppel} korte slag [kleine arm/slag, weinig koppel} [-] Koppel staat voor kracht (m=fxa), niet voor energie ([u:1ngh219x]brake[/u:1ngh219x] horse power).




Natuurlijk is koppel een energiehoeveelheid! Pk's zijn letterlijk gedefinieerd als koppel in een bepaald tijdsbereik, dus energie PER TIJDSEENHEID (aantal toeren in dit geval)Dat PK's en koppel niet lineair verlopen komt doordat de cilindervulling (koppel) bij een bepaald toerental optimaal ontworpen is. Hoe de koppelkromme verloopt is dus geheel afhankelijk van het ontwerp van de motor. Dat ie bij honda constant verloopt is te danken aan de ontwerpers en dat is de verklaring dat je opelblokken eruit trekt. Je moet niet vergeten dat het nokkenprofiel door de VTEC bij hoge toeren veranderd dus je blok niet 1, maar 2 optimale cilindervullingspunten heeft. Dat je ineens een PK boost krijgt komt doordat het koppel zo hoog is. Omdat dit bij veel toeren weer gebeurt (VTEC) resulteert dit dus in PK's...

ps. De afleiding van de grootheid koppel (eenheid Nm) is omschreven als: kg*m^2/s^2 en dus hetzelfde als energie (J) dat ook afgeleid kan worden als kg*m^2/s^2
Volgens jou is koppel een maat voor kracht, maar kracht dat wordt uitgedrukt in Newtons en NIET in NewtonMETER (zoals je zelf al zegt m=fxa)

default

RE: Mini Tdi

het probleem van hoogtoerige dieselmotoren is de enorme durk die er onstaat op de cilinders (en dus krukas).

Als je ooit een oude dieselmotor hebt moet je die maar eens zwaar in de toeren jagen, die duwt zichzelf uit elkaar. Dat is de enigste reden dat een dieselmotor minder toeren draait, en met de huidige technieken is er nog niet meer vermogen uit te halen. Een turbo haalt zijn max vermogen zelfs bij een lager toerental dan een atmosferische.

RE: Mini Tdi

Klopt Daan, ik d8 zegt het eenvoudig (m=1nx1M=1nM) voor de leek^^. Ik had moeten typen kracht over een bepaalde arm.

Ik vind de formule van Crispy handig omm eea. uit te leggen qua vermogensopbouw als een discussie ontbrandt over koppel en pk. Maar ook over die formule kan je weer discussieren als je bijvoorbeeld motorontwerp er bij betrekt. Waar staat dat topic over koppel-pk?? Ga ik eens doorspitten.

Waar het om gaat/ging is dat een groot koppel (bij de meeste dieselmotoren dus, om bij het topic te blijven)niet altijd handig is in een lichte auto. Kitcars gaan voor een laag koppel met machtig veel pk's meestal. Striker in ieder geval. Overigens rijd mijn mini nu ook 1:16-17 als ik rond de 2000 toeren blijf (ongeveer 100 in z'n vijf). Voor zuinigheid hoef je het niet te doen. En met 190nM moet je al echt kunnen doseren met gas en spelen met de koppeling om goed weg te kunnen komen.

Een lichte diesel zou in een mini denk ik niet misstaan. En op de 200m zou ie wel eens heeel snel kunnen zijn.

default

RE: Mini Tdi

OF een vw 1.4TDI gaat passen weet ik nog zo niet. Dit is immers een 1.9TDI (het beroemde blok?) waar 1 cilinder is afgehaald, dus even hoog. Als de breedte niet uitmaakt kan je er evengoed een 1.9 inlepelen.

Of een 1.2TDI (uit de lupo/audi A2 3Liter) gaat passen weet ik niet, ik ban an het uitvissen of die kleiner is.

RE: Mini Tdi

Ik weet niet of hoogte het probleem is, een mini motor met de bak eronder is al vrij hoog. Een VW motorruimte is aardig wat breder dus de breedte zou wel van belang kunnen zijn

RE: Mini Tdi

Misschien de motor van de nieuwe SMART diesel?
Rijd 1 op 28!!!!

RE: Mini Tdi

Moet je wel zorgen dat je die van een nieuwe Smart te pakken krijgt. Is laatst een item geweest bij Radar. Daar werd uitgelegd dat alles aan een Smart gemaakt is voor vervanging en niet voor reparatie.
Ik zou er dus wel twee keer over denken voor ik die erin leg.

default

RE: Mini Tdi

jm_schel schreef:
Moet je wel zorgen dat je die van een nieuwe Smart te pakken krijgt. Is laatst een item geweest bij Radar. Daar werd uitgelegd dat alles aan een Smart gemaakt is voor vervanging en niet voor reparatie.
Ik zou er dus wel twee keer over denken voor ik die erin leg.

ofwel is die zo gemaakt dat je hem enkel kunt vervangen, dat als het stuk gaat het gewoon echt stuk is. Dit zou betekenen dat hij supergoed of superslecht is. ('t Is tenslotte een mercedes door swatch (zwitserse kwaliteit!) gemaakt).

breedte een probleem, Ik zal eens navragen hoe breedt die is met bak. De 1.9 van mijn grootvader is in een passat, dus in de lengte gemoteerd.

Hoeveel plaats heb je??

RE: Mini Tdi

Z-cars haalt motoren uit Smarts als je ze zoekt.


Z-cars bouwt Hayabusa's in in Smarts :)" title="Evil" /> .

RE: Mini Tdi

Voor de mensen die Diesel in hun mini willen HIER een mooie mogelijkheid.

Dit moet toch denk ik zonder al te veel problemen over te lepelen zijn???
En je krijgt er de hele auto bij, dus veel bruikbare dingen! (remmen, subframes enz enz)

RE: Mini Tdi

Dat is de 114 die is alleen gebaseerd op de metro, niet hetzelfde. Het benzine blok wat in dat type zit is de k-series, niet de a-series dus om die diesel in de mini te zetten zal wel ff wat werk zijn...

RE: Mini Tdi

Er rijden in Engeland heel veel K-series conversies rond, dus in feite is de stap naar een diesel blok dan maar heel erg klein. Alleen heb ik weinig vertrouwen in die motoren.

Dennis

RE: Mini Tdi

K series is Honda ontwerp. Die 16 kleppers in ieder geval. Dat zit wel goed d8 ik qua betrouwbaarheid. Die Rover 100 GTI blokjes zijn echt wel gaaf in een mini. Het is dan wel geen diesel, maar toch.

RE: Mini Tdi

De K-serie is door Rover ontwikkeld, niet Honda... Ze wilde zelfs laten zien dat ze zelf ook motoren kunnen bouwen, wat ze ook zeer goed gelukt is!
link

Betrouwbaar zijn ze toch best wel!

With the K-series engine, Rover proved that they had maintained the ability to produce their own power unit, and with that, maintain their independence and identity. I still find it quite amazing that BMW did not choose to use this engine to power the MINI.