Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

default

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Ik heb bij Remko een tweetal motorblokken gescoord.
Een is een bijna complete 1100 en de ander een 1000tje.
Nu mis ik van de 1100 de versnellingsbak. Ik haal deze van de 1000 af.
Maar kan ik van het 1000cc blok de koppeling en het vliegwiel ook over zetten?
Ook de waterpomp ontbreekt. Zit daar ook nog verschil in? (capaciteit)

grtzz Martin

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Oe dit wordt wel opletten... Maar versnellingsbakken zouden allemaal uitwisselbaar zijn.

Een 1100 heeft een lange slag, dus let op dat de krukas de versnellingsbak niet kapot slaat! Ik weet niet ofdat ook is, maar het zou kunnen.

Ik verwacht dat het wel uitwisselbaar is allemaal...
Je kunt ook een 1100 krukas in een 1000tje zetten.. :x

default

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Waar het mij het meeste om gaat is of de verhouding van het vliegwiel klopt ten opzichte van de krukas.
En of het vliegwiel wel past op de as.

De versnellingsbak is als het goed is gewoon uitwisselbaar.

grtzz Martin

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

ha die martin, alles is uitwisselbaar er zit volgens mijn geen verschil in vliegwielen behalve het gewicht.

zelf heb ik 2 jaar terug een 1300 cc bovenblok uit een austi maestro op een 1100 cc versnellings bak gezet met een standaard 1000 cc krukas.

dit blok doet het nog steeds goed en ik heb er nog nooit problemen me gehad (ff afkloppen)

gr ricardo

ps ik misscchien nog wel versellingsbak liggen van een 1100 cc.

default

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Kijk, dat is mooi om te weten.
Als het uitwisselbaar is, kan ik binnenkort aan het blok beginnen.

Wat die versnellingsbak betreft. Ik heb hier nog een goeie bak staan. Weet alleen niet welk diff er in zit.
Ik houd het in iedergeval in gedachten.

Hoe zit het trouwens met de waterpomp. Moet daar nog iets aan veranderd worden. Op het 1100 blok zit er nl nog geen.
Volstaat een waterpomp van een 1000tje. En moet er nog een andere waterpompsnaarschijf op? (groter of kleiner in diameter).

grtzz Martin

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Geen verschil in vliegwiel (wat heeft het vliegwiel uberhaupt te maken met de overbrenging op de bak :?), evt. wel in dropgears als ik dit recente topic goed begrijp. Volgens mij staat daar alles in wat je zou willen weten over de uitwisselbaarheid van versnellingsbakken.

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

mini martin schreef:
Hoe zit het trouwens met de waterpomp. Moet daar nog iets aan veranderd worden. Op het 1100 blok zit er nl nog geen.
Volstaat een waterpomp van een 1000tje. En moet er nog een andere waterpompsnaarschijf op? (groter of kleiner in diameter).


Je hebt maar 3 soorten schoepenratten (dat gedeelte wat je blok insteekt. in principe maakt het niet uit welk type je gebruikt als je een standaard 1.0/1.1/1.3 blok hebt Alleen als je je blok gaat kietelen is het aan te raden om de iets wat powerfull waterpomt te gebruiken. de groter de schoepen de meer koeling je krijgt.

Waar je wel op moet letten is het verbindings puipje met de kop. Sommige blokken/koppen hebben deze verbinding niet waardoor dit puipje van de waterpomp gesloten is. mocht je een waterpomp hebben waarvan dit pijpje open is en je hebt niet het pijpje in je kop dan kun je hiervoor dopjes krijgen.

Als het goed is zijn de waterpompen van 1000cctjes het zelfde als de waterpompen van 1100cc blokjes. dus gewoon uitwisselbaar :D
default

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

@Eelke
Wat stom van me. Dat heb ik recent nog gelezen.

@Chrizz
Ik bedoelde eigenlijk de schijf waar de V-snaar over heen loopt. Zit daar ook nog verschil in diameter.

grtzz Martin

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

vliegwielen zijn ook uitwisselbaar alleen het tandwiel wat over de kruk heen gaat (die met een halve maan clip aan je krukvast zit) kan verschillen. Ik geloof dat een 1.1 kruk de zelfde dikte heeft als een 1.3 kruk. deze scheeld een (paar) mm in dikte waardoor het tandwiel er niet helemaal overheen schuift. je merkt het meteen als het niet gaat.

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Ik bedoelde eigenlijk de schijf waar de V-snaar over heen loopt. Zit daar ook nog verschil in diameter.



nee alle mini's hebben dat ding dezelfde/zelfde diameter. voorzover ik weet heeft de metro alleen een ander afmeting. Dus als je een metro sloopt voor het blok moet je uitkijken dat je niet die van de metro gebruikt |:(

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Chrizz schreef:
Je hebt maar 3 soorten schoepenratten



Een schoepenrat, is dat een soort rioolrat ofzo :?

:P

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

:D ik vond het idd ook al vreemd klinken maar wist geen betere benaming :P

default

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

In dit geval een waterrat.

grrttzz Martin

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

rugrat ;)





nieuw woordspel >:)

default

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Chrizz schreef:
vliegwielen zijn ook uitwisselbaar alleen het tandwiel wat over de kruk heen gaat (die met een halve maan clip aan je krukvast zit) kan verschillen. Ik geloof dat een 1.1 kruk de zelfde dikte heeft als een 1.3 kruk. deze scheeld een (paar) mm in dikte waardoor het tandwiel er niet helemaal overheen schuift. je merkt het meteen als het niet gaat.




Ik begrijp even niet welke je bedoel.
Bedoel je het krukastandwiel (primaire)

grtzz Martin

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

idd
Ik had daar laats last van. toen dacht ik de mooiste tandwiel uitgezocht te hebben voor mijn blok, ging die er niet op :( bleken we 2 soorten te hebben liggen aan de buitenkant zien ze er het zelfde uit maar de binnenkant heeft net een andere vorm. opletten dus

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Chrizz schreef:
nee alle mini's hebben dat ding dezelfde/zelfde diameter. voorzover ik weet heeft de metro alleen een ander afmeting. Dus als je een metro sloopt voor het blok moet je uitkijken dat je niet die van de metro gebruikt |:(




Niet helemaal waar je hebt deze voor een Mini in 2 verschillende diameters (afhankelijk van het bouwjaar). Welke diameter die heeft maakt voor het overzetten echter niet uit je moet er alleen even erg in houden dat je de goede v-snaar gebruikt.
default

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

@Chrizz
Zal er zeker rekening mee houden wanner de boel in elkaar gaat.

Weet een van jullie waar ik dat ergens op papier terug kan vinden?

@Richard
Meende al twee verschillende te hebben liggen.
Kon me echter niet herinneren of ik deze nu van een metro heb gehaald.

grtzz Martin

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Richard-T schreef:
Chrizz":3ktbhqmf]nee alle mini's hebben dat ding dezelfde/zelfde diameter. voorzover ik weet heeft de metro alleen een ander afmeting. Dus als je een metro sloopt voor het blok moet je uitkijken dat je niet die van de metro gebruikt |:(




Niet helemaal waar je hebt deze voor een Mini in 2 verschillende diameters (afhankelijk van het bouwjaar). Welke diameter die heeft maakt voor het overzetten echter niet uit je moet er alleen even erg in houden dat je de goede v-snaar gebruikt.[/quote:3ktbhqmf]



Je kan dat ding (een waterpomppoelie) niet zomaar omruilen....als je de grote versie van de poelie gebruikt krijg je lager toerental van de waterpomp en dus een warmere motor.
Krukas is drijvend, waterpomp poelie gedreven Rich ff je technische formule boekje erbij pakken ;)

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Mini Martin schreef:

Ik begrijp even niet welke je bedoel.
Bedoel je het krukastandwiel (primaire)
grtzz Martin




Zie foto, hij bedoelt het rode tandwiel, de dropgear erachter zit niet met een halvemaan clip vast.


[edit]
Whoeps, ff de hele pagina twee van het geheel gemist....is al duidelijk... |:( |:(
[/edit]

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Rene schreef:
Je kan dat ding (een waterpomppoelie) niet zomaar omruilen....als je de grote versie van de poelie gebruikt krijg je lager toerental van de waterpomp en dus een warmere motor.
Krukas is drijvend, waterpomp poelie gedreven Rich ff je technische formule boekje erbij pakken ;)




Daar zat ik even over te twijfelen en denk even mee.

Is 1 omwenteling krukas niet ook simpelweg 1 omwenteling van de waterpomp?

Of zie ik dat verkeerd?

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Dat hangt dus van de grootte van de poulies af :) En als de poulie van de waterpomp groter wordt, zal het aantal keren dat hij rondgaat afnemen. Stel je het even extreem voor, een waterpomp-poulie groter dan de auto. Dan moet de krukas wel heel vaak rondgaan wil de waterpomp 1 keer rondgaan.

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

er zijn 2 "standaard" poelie's:
CAM6239 PULLEY, water pump Upto 1985
CAM6408 PULLEY, water pump 1985 on

let er ook even op dat je v-snaar in lijn zit ..
verder zijn een 1000 en 1100 beide "small-bore" blokjes en zou alles onderling uitwisselbaar moeten zijn; behoudens natuurlijk de verschillen tussen A en A+ ( http://www.ime.org.uk/ime/p/primary_gears.html )

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Eelke schreef:
Dat hangt dus van de grootte van de poulies af :)




Was even een test om te kijken of jullie nog wakker waren. :D

[size=59:2gpcadp9]Eigenlijk gewoon een niet goed over nagedachte fout van mij maar mondje dicht daarover hoor. ;) [/size:2gpcadp9]

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat dit niet tot nauwelijks een gevolg heeft voor een 1000.
default

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

De plannen zijn reeds gewijzigd. In plaats van een 1100cc sprintblok te bouwen heb ik besloten om een 1000cc sprintblok te gaan bouwen.
Heb ondertussen ook al een 3.64 diff opgedaan.

Natuurlijk kan ik het weer niet laten om een paar vraagjes op jullie los te laten.

* Zit er verschil in de kop van een 1000cc en een 1100cc.
* Klopt het dat de kleppen van een 1100cc groter zijn dan van een 1000cc.
* Is het mogelijk om een 1100cc kop op een 1000cc blok te zetten en heeft het ook nut.

grttzz Martin

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

voor koppeninfo: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/heads.htm

er komen 3 koppen in aanmerking als verbetering voor een 998:
12g202
12g206
12g295

de laatste zou de beste zijn, maar is moeilijk te vinden in goede staat en dan moet je er behoorlijk wat afvlakken om een fatsoenlijke compressie over te houden (komt van de Cooper 998 die verhoogde zuigers had)

bij een betere kop horen natuurlijk ook verbeteringen in de ademhaling (stage 1 - inlaat- uitlaatspruitstuk)

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Thnxks

grtzz MArtin

default

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

De kop die er op zit is een 12G202.
Dat is in iedergeval boffen.
Nu nog uitzoeken welke configuratie hier het beste bij past.

grtzz Martin

default

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

[size=75:2p7328j7][topics samengevoegd - Crispy][/size:2p7328j7]
wie kan mij hierop een antwoord geven?
past een 1100 krukas in een 1000 blok?
ik wil nl. een blok gaan bouwen met de kop 12 g295,nw.raised D zuigers in de 3e overmaat dus het blok zal geboord moeten worden . nu heb ik een nw.krukas van een 1100 liggen dus sta ik voor de keuze een 1000 blok [waar ik meerdere van heb staan ]of een 1100....

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

ja :D

(heb je de zoeken-functie al ontdekt??)

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Naar mijn idee past ie op zich wel wat betreft de diameters van de lagers, maar aangezien de slag van en 1100 groter is als die van een 1000 en verder dezelfde drijstangen gebruikt, zou een 1100 blok hoger moeten zijn dan een 1000 (3.76mm als ik het goed heb berekend). Als je dus een 1100 krukas in een 1000 blok zet, dan komen uiteindelijk de zuigers te ver naar boven als ze in het bovenste dode punt staan. Met die 3.76mm betekent het in dit geval dat de zuigers tegen de kop zullen aankomen.

Het antwoord is dus NEE, tenzij je ook de kop aanpast (maar dan moet je wel ook eerst nog even checken of de bovenste compressieveren niet te dicht bij de rand van het blok komen, want anders vliegen die direct aan gort na 1 slag).

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

rag58, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd over het onderwerp 1100 onderdelen op een 1000 blok gebruiken. Zo blijft de informatie bijelkaar.

En het oude topic verplaatst uit Standaard Techniek

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Waarom niet gewoon een 1100 op laten boren? Daar schijnen hele leuke resultaten mee te boeken te zijn. Volgens mij was Theo met zoiets bezig.

Dennis

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Theo van den Bogaard schreef:
er zijn 2 "standaard" poelie's:
CAM6239 PULLEY, water pump Upto 1985
CAM6408 PULLEY, water pump 1985 on




Er zijn nog wel meer standaard pulley's:
2A601 (=CAM6239?), 12A565, 12A667

Als je een 1300 kop op een 1000 plaats (past overigens niet zomaar!) dan gebruik je pulley CAM116

Theo van den Bogaard":17vkgdyy]verder zijn een 1000 en 1100 beide "small-bore" blokjes en zou alles onderling uitwisselbaar moeten zijn; behoudens natuurlijk de verschillen tussen A en A+ ( http://www.ime.org.uk/ime/p/primary_gears.html )
[/quote:17vkgdyy]

Om het helemaal compleet te maken; er is nog een derde versie. Die zat echter alleen op Mini's van voor ongeveer April 1964.

default

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

dat ik een 1100 blok zou moeten gebruiken had ik ook aan gedacht, maar ik twijfelde of de slag zou worden bepaald door de krukas of dat de drijfstangen iets langer waren.
als iemand een 1100 middenblok met drijfstangen heeft liggen hou ik me aanbevolen....
bedankt voor de reakties! :)

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Je hebt pm

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

ik zal de boel nog eens naast elkaar leggen/zetten en meten .. maar dat zal wel rond de kerst worden.

In mijn blok gebruik ik Hillman Imp zuigers dus dat is weer een verhaal apart ;)

(zie ook: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 5997#35997 )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

rag58 schreef:
...ik twijfelde of de slag zou worden bepaald door de krukas of dat de drijfstangen iets langer waren...




Hoe had je gedacht de slag langer te maken met de drijfstangen? Die blijven toch even lang bij uitgaande en ingaande slag?

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Ik zal mijn argument een beetje toelichten.

1000 en 1100 gebruiken exact dezelfde drijfstangen en daar zit dus geen verschil in lengte. Het verschil zit hem in de krukas. Een 1000 heeft een totale slag van 76,2mm en een 1100 heeft een totale slag van 83,72mm (zie willekeurig Mini-boek). Het verschil is dus 7,52mm. Aangezien het centrale punt (dwz het hart van de hoofdlagers) gelijk is voor beide motoren, zit er dus 3,76mm verschil in het onderste en bovenste dode punt tussen een 1000 en 1100. Het onderblok zal dit verschil aan de bovenkant moeten compenseren anders komt de zuiger te ver boven uit het blok (3,76mm dus).

Het kan zijn dat wanneer je niet-Mini zuigers gebruikt, de afstand tussen het hart van de zuiger pen en de bovenrand van de zuiger anders is. Ik weet zo snel even niet of dat voor Imp zuigers het geval is, maar dat kan dus goed zijn. Als deze afstand ten minste ongeveer 3mm minder is dan voor Mini zuigers, dan zou je op die manier geen wijzigingen aan de kop hoeven te doen om e.e.a. zonder problemen werkend in elkaar te zetten. Als het verschil kleiner is dan ongeveer 3mm, dan blijf je het probleem hebben dat de zuiger te ver zal uitsteken in het bovenste dode punt en dus de cylinderkop raakt. Anderzijds, als de afstand groter is dan die 3mm, dan krijg je een te lage compressie (de verbrandingsruimte wordt dan niet klein genoeg wanneer de zuiger op het bovenste dode punt is ten opzichte van de ruimte die je hebt als de zuiger in het onderste dode punt is). Onder normale omstandigheden geldt dat hoe lager de compressie is, hoe minder vermogen je hebt.

En dat alles na een gemiddelde natuurkunde les O:)

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Theo, ik zie net dat je S/C drop gears wilt gebruiken. Dat gaat prima in een 'smal bore' blok (dwz 848cc/948cc/997cc/998cc/1098cc), maar die zijn wel een stuk moeilijker te krijgen en duurder dan voor een 'big bore' blok (dwz 970cc/1071cc/1275cc en hoger) is mijn ervaring :x

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Nou beste mensen, hij wordt nu helemaal mooi! Heb de natuurkunde les toch maar eens gelaten voor wat het is en de meetlat erbij gehaald:

Standaard 1000 blok is ongeveer 20,2mm hoog
Standaard 1100 blok is ongeveer 19,2mm hoog

Conclusie na mijn eerdere verhaal en deze meeting:
De zuigers van een 1000 en 1100 verschillen in afstand tussen het hart van de zuiger pen en de bovenste rand!

Dit wordt bevestigd door het feit dat er veschillende nummers zijn voor zuigers van en 1000 en 1100.

Dus, uitwisselbaar? Afhankelijk van de gebruikte zuigers: misschien!

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

hehe .. ik heb gisteravond even de rolmaat langs mijn blokjes gehouden en kwam op 22cm voor zowel de 1000 als 1100 (mijn geboorde en gevlakte 1100 is 21,6 - want inderdaad is de afstand tussen de zuigerpen en de bovenkant Imp zuiger kleiner dan bij een standaard zuiger - http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/suckers3.jpg vergelijk de 1100 zuiger: http://www.miniasfaltvreters.nl/overige/IMGP0506.JPG )
drijfstangen zijn allemaal 146,05 mm (5,75 in) hart op hart (voor 850/1000/1100) volgens de vraagbaak (isbn 9020114042) 1976-1981.
conclusie moet dus zijn dat het verschil in de zuigers wordt gemaakt.
(preciesere metingen zullen na de kerst volgen wat mij betreft ;) )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Wel, dan is dat 1100 blok wat ik heb gemeten niet echt standaard! Overigens ook met de rolmaat en min of meer in het donker...

Maar goed, nu zijn we er wel uit denk ik zo 8)

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

In de gele bijbel is dit ook uitgelegd.

Je blokhoogte bestaat uit de halve slag (76,2/2)+lengte drijfstang (hart-hart)+ compressiehoogte van de zuigers.

Als je blokhoogte niet klopt door een andere combinatie van die 3 bovenstaande punten dan kan je natuurlijk 1 van de 3 componenten (zuigers, drijstangen en krukas) aanpassen totdat het wel klopt of/ en de blok vlakken.

Niet alle mogelijkheden zijn even portomonee vriendelijk trouwens :P

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

[size=75:3edh7fzv][topics samengevoegd - Crispy][/size:3edh7fzv]
hoi

ik heb een 998 +20 en zou hier een krukas van een 1100 willen insteken gaat dit zomaar ?
freaker

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

freaker, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door (is ook niet echt een vraagje voor standaard techniek ;) )

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

[size=85:384i1sl3][topics samengevoegd - Crispy][/size:384i1sl3]
In mijn mini wil ik een 1100CC motor inbouwen en zoveel mogelijk spullen van de 1000CC overzetten.
Zoals Carb, verdeler, waterpomp en cilinderkop (dit ivm geharde klep zittingen).
Mijn vraag is nu, kan ik alles ongestraft over zetten.
Het is een blok met een non-verto koppeling.

Groet Leon

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Leon, ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen, lees het eens door.

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

@Leon,
Carb, waterpomp en cilinderkop zijn zo over te zetten ...
Verdeler is afhankelijk van het blok: A of A+

Beide zijn small bore, dus komt het meeste overeen.

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: Motorblok 1000cc/1100cc vraagjes

Wat is de winst die je zou kunnen behalen met een 1100 blok en hif38 en stage 1 kit? of dubbele HS4 of dubbele HS2.

Wat raden jullie aan?

Heb ook nog een 12G202 kop liggen past die ook op het 1100 blok?

En past de Kent 266 nokkenas op 1100 blok?

Hoor graag wat de opties zijn en of het echt een winst geeft van PK's :D