Rembekrachtiging?

default

RE: Rembekrachtiging?

Misschien is dit een hele rare vraag die ik stel, maar ik doe het toch!
Is het mogelijk om het remmen mij iets makkelijker te maken? Dit is nl het enige waar ik behoorlijk moeite mee heb?
Graag jullie advies en tips.
Thanks!

Groetjes Sandy

RE: Rembekrachtiging?

Wat voor mini heb je?

RE: Rembekrachtiging?

En dan met name, welk bouwjaar. Ik denk dat het niet een al te groot probleem is om een Mini waar geen rembekrachtiging op zit er 1 op te zetten uit een nieuwer model (maar het zal wel de nodige uurtjes vergen, dus de ombouw laten doen zal niet echt goedkoop zijn). Ik meen dat de rembekrachtiging tegelijk met de schijfremmen voor zijn gekomen, dus 1984 (?) Heb je een Mini van na die tijd, dan heb je er al 1 en dan wordt het toch trainen ;)

default

RE: Rembekrachtiging?

Ik heb eeen mini 1000 met bouwjaar 1977. Ik hoorde weer via iemand dat ik eventueel schijfremmen er op zou kunnen laten zetten, en dat dit niet zo'n heel lastig karwei is...... (maar ik heb er de ballen verstand niet van :? !)

Groetjes Sandy

RE: Rembekrachtiging?

Klopt is ook niet zo lastig, en ook niet zo duur, maar het houdt wel in dat je naar 12" velgen moet...

default

RE: Rembekrachtiging?

Ik meen dat de rembekrachtiging tegelijk met de schijfremmen voor zijn gekomen, dus 1984 (?)


De bekrachtiging kwam iets later, ongeveer begin '89, toen ook de mini's loodvrij werden. De eerste serie Jet Black en Red Hot hadden bijvoorbeeld geen rembekrachtiging, de tweede serie wel.

Ik heb eeen mini 1000 met bouwjaar 1977. Ik hoorde weer via iemand dat ik eventueel schijfremmen er op zou kunnen laten zetten, en dat dit niet zo'n heel lastig karwei is...... (maar ik heb er de ballen verstand niet van !)


Sandy, als het goed is heb je nu trommelremmen voor en dit kan je inderdaad ombouwen naar schijfremmen, maar dan is het zwaarder remmen, trommelremmen remmen lichter dan schijfremmen. Bij trommelremmen is het wel zo dat ze regelmatig even schoongemaakt moeten worden omdat het remstof grootendeels blijft zitten in de trommel. Je kan proberen je trommels van binnen allemaal even goed schoon te maken met remreiniger, waarschijnlijk remt ie dan al een stuk lichter (als je dat niet al regelmatig doet).

En het inbouwen van een rembekrachtiging is wel even een klus, het is een heel stangenstelsel en je moet ook één van de verwarmingsslangen die naar je kachel loopt omleggen. Maar maak eerst eens je remmen schoon, kan je ze gelijk even goed afstellen en als je dan nog vind dat ze te zwaar remmen, moet je kijken of je een keer in een nieuwere mini met schijfremmen en bekrachtiger kan rijden, je zal merken dat dit niet veel lichter remmen is. Of er moet iets mis zijn met je eigen remmen, bijvoorbeeld als je remvoeringen op zijn of een remcilinder lek is waardoor er remvocht in je trommels kan lopen. Maar hier kom je vanzelf achter als je alles openhaalt en schoonmaakt.

Succes,
Erik

RE: Rembekrachtiging?

Dat klopt wat Erik omschrijft dat het een hele klus is en wat erbij komt kijken.

Remmen met remschijven zonder bekrachtiger is nog harder remmen.
Maar vergeet niet dat je ook dient na te gaan of je remsysteem een voor / achter gescheiden systeem heeft of een diagonaal gescheiden systeem. Hier verschillen nogal dergelijke mogelijkheden.

kies je toch voor remschijven dan dien je het bovenstaande na te gaan en je remsysteem plus hoofdremcilinder hierop aan te passen. En zijn de bijkomende problemen niet zomaar 1, 2, 3 op te lossen.

Dan heb ik het hier vooral op tweedehands mini's waaraan al gewerkt of geprutst is. Geen enkele mini tweedehands is nog origineel, heeft een andere kleur, motor, carrosserie of is mechanisch, technisch al aan het één of ander onderworpen.

RE: Rembekrachtiging?

Theo schreef:
kies je toch voor remschijven.



Het is hierboven al even gezegd, maar ik "highlight" het nog maar even voor de zekerheid. Kies je toch voor remschijven, dan is je enige mogelijkheid er direct een bekrachtiger bij te bouwen (NIET standaard vanaf 1989). Anders wordt het remmen alleen VEEL zwaarder.

In combinatie met de ombouw naar schijven, is dit echt een duur/tijdrovend/moeilijk klusje.

Ik zou aanraden je trommelremmen eens na te laten kijken, want deze moeten echt goed kunnen remmen zonder veel pendaal-druk te geven...

Misschien een leuk discussiepunt: een bekrachtiger op een trommelrem mini???

RE: Rembekrachtiging?

Geen probleem, gewoon een rembekrachtiger nemen die in de oude coopers, inno's en gt's zaten, schroef je er binnen een uurtje tussen.

Probleem alleen is...vindt er maar eens eentje en ten tweede gaat ie wel lichter remmen, maar niet beter. :)

Dennis

Die gewoon wat harder op zijn rempedaal stampt.

RE: Rembekrachtiging?

Dennis schreef:
Geen probleem, gewoon een rembekrachtiger nemen die in de oude coopers, inno's en gt's zaten, schroef je er binnen een uurtje tussen.



Nou misschien wel een probleem. Want volgens mij hadden deze "echte" classics namelijk een "single line" rem-cirqcuit(??). Een (1) leiding dus. Een '86-er heeft al 2 leidingen uit de HRC komen....

Nou zijn er wel twee soorten "remote" rembekrachtigers geweest, namelijk die van de Cooper S-en MK1, en Mk2. Misschien zit daar nog verschil in, en nu we toch op het topic zitten: wie het weet mag het zeggen, want ik vroeg me dit laatste voor m'n eigen mini al af... ;)

default

RE: Rembekrachtiging?

Weetje, ik denk dat ik er maar gewoon aan moet wennen, het gaat nu ook steeds beter. :)
Een nieuwe Seat of een mini is ook een wereld van verschil............ ;)

Groetjes Sandy

RE: Rembekrachtiging?

Bert schreef:
Kies je toch voor remschijven, dan is je enige mogelijkheid er direct een bekrachtiger bij te bouwen (NIET standaard vanaf 1989). Anders wordt het remmen alleen VEEL zwaarder.



Mini's van '84 tot eind '88 hadden schijfremmen zonder bekrachtiging, daarna was dat WEL standaard. Bekrachtiging monteren als je overgaat naar schijven is dus niet perse nodig. Sterker nog, ik vind schijven zonder bekrachtiging veel fijner remmen. Dat je wat harder moet trappen is een kwestie van wennen. Als je verwacht zoals in een moderne auto met 1 teen te kunnen remmen om stil te staan moet je maar geen Mini gaan rijden :)

default

RE: Rembekrachtiging?

Nee hehe, dat verwachte ik ook niet, maar ik had er in het begin nogal veel moeite mee (ik was nogal bang dat ik voor botsautootje ging spelen ;) ), maar zoals ik al zei, het gaat nu steeds beter! :D

RE: Rembekrachtiging?

Oh, botsautootje spelen kan ook, zelfs in een Mini met schijfremmen en bekrachtiging |:(
Trekhaken van voorliggers zijn funest...
Maar goed, af en toe de remmen nakijken, schoonmaken en afstellen is hoe dan ook aan te raden.

RE: Rembekrachtiging?

CMC schreef:
Bekrachtiging monteren als je overgaat naar schijven is dus niet perse nodig.



Nee dat zou ik ook nooit durven zeggen. Maar als je met minder (pendaal)kracht wilt remmen (waar het hele verhaal over gaat) en je komt van trommels, is het wel noodzakelijk.. Maar dat snap jij wel.. ;)

Waar ik me over verbaas, is dat juist jij niet reageerd op mijn stelling: wat als je een bekrachtiger bij een trommelrem mini monteerd... Lijkt mij niet onmogelijk (weet dat het niet nodig is (heb een trommelrem mini)) Maar het gaat er hier om, een rempendaal van een Seat te creeeren ;)

RE: Rembekrachtiging?

dat juist jij niet reageerd op mijn stelling: wat als je een bekrachtiger bij een trommelrem mini monteerd


Oke dan ;)
Het was al gezegd dat trommelremmen lichter remmen dan schijven (trommelremmen zijn a.h.w. zelfbekrachtigd), dus als je die helpt met een bekrachtiger, zal dat vast wel erg licht remmen. Heb daar geen ervaring mee.

Mijn idee daarover is: houd het simpel. Standaard trommels (in goede staat) bij een originele standaard Mini, schijven monteren als je bijv. een 1300 motor monteert en alleen als je de Mini toch uit elkaar hebt (bij een restauratie) of zin in een wat grotere klus kun je ook montage van een bekrachtiger overwegen.

Dat gezegd hebbende...mijn nieuwe project krijgt 7,5" S schijven met Minispares alu 4-pots klauwen...zonder bekrachtiging...ben benieuwd hoe dat gaat ;)

RE: Rembekrachtiging?

Ik ben benieuwd als ik de mijne af heb...
12" geventileerde schrijven met 4-pots remklauwen en met (mk1/2) bekrachtiging...

Lijkt me niet echt een goed idee om trommelremmen te bekrachtigen... Hoelang gaan de cilindertjes dan nog mee?

RE: Rembekrachtiging?

Mini Power schreef:
Lijkt me niet echt een goed idee om trommelremmen te bekrachtigen... Hoelang gaan de cilindertjes dan nog mee?



Waar slaat dat nou weer op?? Wat heeft een bekrachtiger nou met de remcilinders te maken... Een bekrachtiger maakt het remmen alleen lichter (minder pendaal druk) maar verhoogd niet de remkracht (of te wel, de druk in de leidingen)...

Ik kan je binnenkort vertellen hoe 7.5" inch schijven remmen zonder bekrachtiging, maar dan wel de "standaard" 7,5" klauwen...

PS: Iemand nog een remote bekrachtiger over???

RE: Rembekrachtiging?

Ik kan je binnenkort vertellen hoe 7.5" inch schijven remmen zonder bekrachtiging, maar dan wel de "standaard" 7,5" klauwen...




Hey bert, hebben wij de discussie of een rembekrachtiger zin heeft al niet eerder gehad in een ander draadje?

Afijn, ik vindt die 7,5 inch Cooper S schijven remmen als de neten, zonder bekrachtiger that is.

En wat betreft die bekrachtiger; had me erom gevraagd toen ik naar MITP ging; je struikelt erover, zoveel worden er daar te koop aangeboden.

RE: Rembekrachtiging?

"BertWaar slaat dat nou weer op?? Wat heeft een bekrachtiger nou met de remcilinders te maken... Een bekrachtiger maakt het remmen alleen lichter (minder pendaal druk) maar verhoogd niet de remkracht (of te wel, de druk in de leidingen)...




Daar heb ie ook wel weer gelijk in...
Stom! :x

RE: Rembekrachtiging?

Paul schreef:
Hey bert, hebben wij de discussie of een rembekrachtiger zin heeft al niet eerder gehad in een ander draadje?



Dat klopt ja. Maar niet echt in deze context (rembekrachtiging op een trommelrem mini??) Dat het toevallig weer op 7,5" uit komt ligt aan Christiaan ;)

Maar dat ze bij bosjes op MITP lagen baal ik wel van ja. Vorig jaar was ik er ook namelijk, en toen lagen ze er ook al bij bosjes. Toen had ik nog geen duidelijke plannen, en dus laten liggen. Nu wel, dus een maat van mij die afgelopen Aug. wel op MITP is geweest, gevraagd er eentje mee te nemen. Kwam ie terug zonder, met het bericht dat ze amper meer te vinden waren... :(

default

RE: Rembekrachtiging?

heetf er iemand een fotootje van een remcilinder met bekrachtiging in de auto.
en mischien het stangenstelsel?
ik heb boeken genoeg maar daar staan enkel systemen in zonder bekrachting

ik ben mijn mini terug aan het opbouwen en ben niet heel zeker meer hoe het in elkaar zat

bedankt

saluuuuu

default

RE: Rembekrachtiging?

Nou misschien wel een probleem. Want volgens mij hadden deze "echte" classics namelijk een "single line" rem-cirqcuit(??). Een (1) leiding dus. Een '86-er heeft al 2 leidingen uit de HRC komen....
Nou zijn er wel twee soorten "remote" rembekrachtigers geweest, namelijk die van de Cooper S-en MK1, en Mk2. Misschien zit daar nog verschil in, en nu we toch op het topic zitten: wie het weet mag het zeggen, want ik vroeg me dit laatste voor m'n eigen mini al af...




Onze Inno heeft 7,5 inch schijfjes en een remote rembekrachtiger. Dat is dus de Cooper S configuratie (innocenti cooper 1300, weet je wel) De Innocenti's met rembekrachtiger hebben een GESCHEIDEN remsysteem, voor - achter. De bekrachtiging werkt op de voorremmen alleen. Inbouwen is niet zo lastig als je voor achter reeds gescheiden hebt (echter moderne mini's zijn dacht ik diagonaal gescheiden) gewoon de bekrachtiger in de remleiding tussenbouwen en een vacuumslang vanaf je spruitstuk aansluiten. Oeps wel een aftapmogelijkheid hebben dus. Verder zit er op een innocenti dus een extra remdrukverdeler voor-achter op die er voor zorgt dat je bij een noodstop niet met je achterwielen de lucht in gaat.... :)" title="Evil" />
[/img]

default

RE: Rembekrachtiging?

Ik meen dat de rembekrachtiging tegelijk met de schijfremmen voor zijn gekomen, dus 1984 (?)

De schijven zijn er pas in 85 op gekomen als het goed is .
De mijne is uit 84 en heeft geen schijven en ook geen bekrachtiger(uiteraard) .
En ik vind het nie zo gek da je het verschil zeker goed voelt tussen een nieuwe seat, en een mini maar das juist het leuke van een mini het word nooit saai want je moet blijven "werken" zeg maar.

RE: Rembekrachtiging?

Het is volgens mij toch wel 1984, maar het is zelden dat ze aan het begin van het jaar overschakelden. Dus misschien heb je een vroege '84-er en zijn ze later overgeschakeld. Of je hebt zo'n berucht overgangsmodel, waarbij ze even geen schijfremmen konden vinden ofzo...

RE: Rembekrachtiging?

Jos (Inno) schreef:
gewoon de bekrachtiger in de remleiding tussenbouwen en een vacuumslang vanaf je spruitstuk aansluiten. Oeps wel een aftapmogelijkheid hebben dus.



Huh..?? Leg eens uit. Wat bedoel je met wel een aftapmogelijkheid hebben...???

RE: Rembekrachtiging?

Ik denk dat Jos een aansluitingsmogelijkheid op het spruitstuk bedoelt...
Bij bv een gietijzer spruitstuk voor een HS 2/4 zit meestal geen aansluiting voor een rembekrachtigervacuumslang.
Bij een gietijzer Metro spruitstuk(die ik nog heb liggen) voor een HIF 38/44 zit hij wel.
Bij Minispares kan je ook Stage One spruitstukken met en zonder vacuum aansluiting kopen..

default

RE: Rembekrachtiging?

heeft er iemand soms een schema van hoe die rembekrachtiging in elkaar zat?

ben het hie rterug in mijn mini in elkaar aan het steken en ik heb zo het gevoel dat er iets mis is :?

heb zo nog een kort stukje over van heel het stangenstelsel en ik dacht dat dat er ergens ook tussen moet. is een korts stukje buis met 2 armpje eraan die 90° t.o.v elkaar verdraait zijn, de dikte van de buis is dezelfde als de rest van het stuursysteem.

hopelijk weet iemand er iets van of heeft iemand een schema voor mij

heel hard bedankt

groeten

stijn
(die zijn mini niet terug in elkaar had gekregen met boeken en dit forum :D )

RE: Rembekrachtiging?

[size=75:30xdmljk][Post toegevoegd-Demelza][/size:30xdmljk]

Hey jongens,en dames...

Ik heb een single line remsysteem(mini bj 1975). 7,5" remschijven. Nu wil ik mijn rembekrachtiger monteren.

Wie kan mij uitleggen tussen welke leiding delen ik deze moet plaatsen?

Alvast reuze bedankt.....

Ollie

RE: Rembekrachtiging?

Ik heb je vraag even aan een bestaand topic geplakt. Er staat nog niet heel veel informatie in over jouw vraag zover ik kan zien, maar de reacties erop passen wel goed in dit topic.

Waarschijnlijk heb je om te beginnen wel al wat aan dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 8656#48656
En dan vooral aan de tweede post.

RE: Rembekrachtiging?

[size=75:1nyb94iw][Topic samengevoegd-Demelza][/size:1nyb94iw]
geachte techneuten.

ik ben opzoek naar een tekening van de rem bekrachtiger(je weet wel,zo`n losse stand allone zonder stangen of zo).
in geen enkel boek staat deze bescheven,hoe die werkt en hoe deze in elkaar zit

ik heb een mini "VAN" met 7.5"schijfremmen uit 78`

tevens vraag ik mij af voor de apk of er een achteruit rij verlichting en een mist lamp op moet??

m.v.g.
Ernst-jan
(haast klaar met de van)

RE: Rembekrachtiging?

mistlicht hoeft niet (maar als ie er op zit moet ie werken)
achteruitrij licht ben ik niet helemaal zeker maar die hoeft ook nog niet(maar weer als het er op zit moet het werken)

verder zou ik je remmen eerst eens zonder bekrachtiger proberen
ik rij ook 7.5" zonder en dat gaat prima

RE: Rembekrachtiging?

Ik heb je vraag aan een bestaand topic geplakt. Dan houden we de informatie bij elkaar.

Voor je vragen over mistachterlicht en achteruitrijlicht zit je hier op de verkeerde plek, maar als je zoekt op 'mistachterlicht verplicht' en 'achteruitrijlicht verplicht' dan vind je je antwoord.

RE: Rembekrachtiging?

misschien net als op zeilboten, anker uitgooien :P O:)

RE: Rembekrachtiging?

over doe lampjes maak ik mij nog niet druk,maar die rottige bouw en of technische tekening voor en over die bekrachtiger heb ik toch graag Z.S.M wat info

RE: Rembekrachtiging?

de oude servo, zie:
http://members.lycos.nl/tb998van/partslist/pl44.gif

en in:
http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... ticleV.cfm
staat:
Adding a servo Lightens brake pedal, does not improve actual stopping power.
For single circuit systems (pre-mid 1970s), fit "Mk3 Cooper S Servo and Fitting Kit" available from retailers. Some retailers also sell a lookalike of the Mk1 Cooper S servo.

For twin circuit systems, fit a current-spec Mini servo.
(als je een 'kit' koopt, mag je verwachten dat er een beschrijving bij zit om hem in te bouwen).

(howstuffworks) zie ook:
http://auto.howstuffworks.com/power-brake1.htm
http://auto.howstuffworks.com/power-brake2.htm
(.. het latere Mini systeem )

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Rembekrachtiging?

[size=75:21lwxeiz][topics samengevoegd - Crispy][/size:21lwxeiz]
kan een remservo kopen ergens maar alleen de remservo
zelf.

moet je der nog iets anders voor kopen of kun je deze
zo gewoon inbouwen is een mini van 1986 met metro motor.
of moet je dan een heel andere pedalenset kopen of zoiets wie weet er raad.
Ik hoor het graag want een beetje snellere remkracht is nooit verkeerd.
past deze remservo erop want met die single line en double line remleidingen of wat is dat allemaal

ik hoor het wel

foto van remservo hieronder
[/url]

default

RE: Rembekrachtiging?

dinny69 schreef:

Ik hoor het graag want een beetje snellere remkracht is nooit verkeerd.




## ik weet niet wat jij onder 'snellere remkracht' verstaat, maar de leermening is dat een remkrachtversterker alleen de pedaaldruk verkleint ('je hoeft minder kracht op het pedaal uit te oefenen' = ondat het vacuum 'meedrukt'), maar de remwerking op zichzelf niet verbetert of vergroot.

RE: Rembekrachtiging?

ik dacht altijd dat hij dan wat sneller meer druk zette ofzo maar het is alleen om lichter te moeten duwen op het rempedaal dus

default

RE: Rembekrachtiging?

## juistum

RE: Rembekrachtiging?

Je moet idd ook een andere pedalenbox nodig. De servo komt namelijk aan de bijrijderskant in de motorruimte te zitten.

Hoe het met je leidingen loopt weet ik zo niet.

RE: Rembekrachtiging?

Je leidingen lopen ook anders, samen met een andere remdrukverdeler.
Dus het is niet 'zomaar even'te doen.

RE: Rembekrachtiging?

dinny, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd - lees het even door

Topic verplaatst uit Standaard Techniek

RE: Rembekrachtiging?

Is het verstandig om rembekrachtiging in te bouwen bij een ombouw van 1000cc naar 1340cc??

Op dit moment zit deze er namelijk niet in, maar is het verstandiger om dit wel te doen? Heb er namelijk niet veel zin in, maar als het echt noodzakelijk is.....

Help me out :P

RE: Rembekrachtiging?

Ik zou het wel doen. Je hebt een hoop power in de mini liggen met een 1340. Ik kan het weten met mijn 1330. Ik ben zeker wel blij met de bekrachtiger.

In de andere mini die hier staat zit hij niet in. Dat is een 1000, maar ik moet elke keer wennen als ik daar in stap. Je doet er toch een paar meter meer over om stil te staan.

RE: Rembekrachtiging?

@(b)engel
dan zou ik die remmen eens nakijken

bekrachtigd of niet het heeft evenveel stopkracht echter je hoeft het pedaal bij bekrachtigd minder hard in te drukken.

ik zou gewoon zonder bekrachtiger gaan rijden stoppen van af 100km/u is nog steeds het zelfde de zelfde massa met de zelfde snelheid of je nu 40 of 140pk hebt dat verandert echt niet

RE: Rembekrachtiging?

Idd Nonono, ligt een beetje aan de kracht in je rechterpootje.
Als ik het rempedaal intrap blokkeerd de boel, dus of ik nu een rembekrachtiger erin zou hebben of niet, dat maakt geen fluit uit... precies zoals nonono ook al aangeeft. Rembekrachtiger zit misschien meer tussen de oren... ;)

RE: Rembekrachtiging?

idd tussen de oren

er is ook al regelmatig in verschillende onderzoeken aangetoond dat een placebo werkt!

oke dan mijn nieuwe mantra "ik heb 150 pk, ik heb 150 pk ,enz"
:P

RE: Rembekrachtiging?

Euh, ik sluit me hier bij Rene en Nonono aan. Ook mijn clubman heeft blokkerende wielen zonder bekrachtiger. Ja, met schijfremmetjes voorop.

Groet ron

RE: Rembekrachtiging?

met trommels had ik btw ook blokkerenden remmen aleen was het dan of links of rechts en dat is me iets te spannend :x