[Split] Diffs

RE: [Split] Diffs

Eelke schreef:
Bijna bij Huizen aangekomen nog even kijken hoe hard het wilde op de snelweg (Richard: hoeveel toeren draait jouw gebakje nou als je met 150 over de A27 scheurt? En wat voor diff zat er in?). En bij het stoplicht na de afrit nog heel even een poging gewaagd hoe een standaard 91-er Cooper zich houdt tegen zo'n RichTune (verhalen over drie cilinders spookten nog een beetje na in mijn hoofd :)), maar helaas. Komt goed, een 1293 met e.e.a. aan goodies erop, zoals op stapel staat, zal hem het vuur wat nader aan de schenen leggen, denk ik >:)




Mijn Mini draaide op de snelweg nu zo om en nabij de 5000 toeren. Veel meer zat er met die wind schuin van voren gewoon even niet in :( En dan dat sprintje he.... Tja... En dat terwijl ik m'n vermogen nog niet eens echt lekker op de weg kon krijgen. *slip, slip* Hoewel ik bij jou volgen's mij ook wel de nodige wielspin dacht te bespeuren :? Zal mij toch benieuwen hoe je 1293 het gaat houden. Indien het zover is laat maar even weten ik ben zeer zekers in voor een match. :) Volgend jaar toch maar eens een stage 4 kopje in overweging nemen. Gelijk een zetje Hi-Lift erop. >:) Mischien een leuk kadootje voor de kerst O:)

RE: [Split] Diffs

Ok, 5000 is nog te doen. Dat is eigenlijk het enige bezwaar dat ik kon verzinnen om een iets korter diff te gaan nemen (3.1 i.p.v. 3.22 geloof ik dat het verhaal was) - minder comfortabel snelweg rijden. Maar dat valt wel mee, dus.

RE: [Split] Diffs

Wat voor diff. heeft een standaard 1300 jaren 90 Cooper dan? 3.1? en je wilt een 3.22 gaan nemen?

RE: [Split] Diffs

Ehm... Ik zeg het in elk geval verkeerd. Het getalletje moet groter worden :) Ik dacht dat ik nu een 3.22 had. Maar dan zou het niet 3.1 moeten worden, dan wordt de diff juist langer, ik wil een wat vlottere acceleratie hebben dan het standaard diff.

RE: [Split] Diffs

Eelke schreef:
Ehm... Ik zeg het in elk geval verkeerd. Het getalletje moet groter worden :) Ik dacht dat ik nu een 3.22 had. Maar dan zou het niet 3.1 moeten worden, dan wordt de diff juist langer, ik wil een wat vlottere acceleratie hebben dan het standaard diff.



jaja, ik dacht al dat je het verkeerd om zei, maar jou blok heeft standaard dus een 3.1 net zoals een standaard 1000tje?

RE: [Split] Diffs

Ik [i:2o145yoc]dacht[/i:2o145yoc] dus dat het standaard een 3.22 heeft, maar daar kan ik me in vergissen. Maar laten we niet te ver afdwalen.

RE: [Split] Diffs

Eelke schreef:
Maar laten we niet te ver afdwalen.




:( Ik wou ook nog ff....

RE: [Split] Diffs

Nou, vooruit maar dan :) Even een eigen onderwerpje, dan kunnen we ongestoord over diffjes lullen.

RE: [Split] Diffs

Richard T schreef:

:( Ik wou ook nog ff....



Nu mag je weer (graag zelfs).
Ik vroeg me al af waar de reply's gebleven waren in dat andere topic :)

edit: en weer is Eelke eerder...

RE: [Split] Diffs

Kolere, jij bent snel. Ik had nog niet eens mijn commentaartje in dat andere topic geschreven over de split.

RE: [Split] Diffs

Yes ik mag weer. :D

I.g. even een tweetal opmerkingen op het geheel. De Carb en de Spi Cooper zijn beiden uitgevoerd met een 3.1 diff... Dus waarschijnlijk ook die van jou Eelke :) de Mpi daarintegen is uitgevoerd met een 2.75 diff. (naar mijn idee veel en veels te lang voor een Mini maar dat is weer mijn mening.)

Dan nog even over het 1000 diff. Een groot aantal 1000's is inderdaad uitgevoerd met een 3.1 diff (vooral de wat latere modellen vanaf 87 werd het 3.1 diff pas standaard) Echter de meeste 1000's die je zult tegen komen zullen uitgevoerd zijn met een 2.95 diff. nl. de HLE waarin de E staat voor economy. De wat oudere 1000's van voor '81 volgen's mij hebben daarintegen weer een 3.67 diff eronder hangen.

Dus mocht je echt een sprinter willen hebben zoek een oude 1000 bak en hang die onder je 1300 Eelke gegarandeert dat ik je dan i.g. bij lange na niet bij zal blijven :)

Greetz

Richard, 3.67 diff in de schuur equipped.

RE: [Split] Diffs

ah, interesant.
Dus als ik een Metro blokje met een 3.44 diff in mijn Mini takel krijg ik een sprintbeest maar als ik daar mijn huidig diff in leg krijg ik de verhoudingen van Eelke´s Mini.
Dat wordt nog een leuke keuze dan :) wat zouden jullie doen? Hoe hinderlijk is een hoger toertental op de snelweg? Ik ben bang dat ik die 5000 van richard te veel ga vinden, bij welke snelheid was dat?

RE: [Split] Diffs

Richard: Zou kunnen, hoor, ik weet het ook niet zeker. Ik geloof trouwens dat MPi's 2.76 hebben (hoe dan ook, die tiende zal het verschil niet maken :)), wat naar mijn mening ook veel te lang is. Comfortabeler op de snelweg, maar ze worden er traag van waar het leuk is om vlot te zijn, namelijk bij het stoplicht en in/uit bochten.

Een sprinter hoef ik niet. Driveability zal bij mijn motortje voorop staan; lekker vlot, maar ook op de snelweg en in de file nog rijdbaar. En als ik goed lees, denk jij dus dat wij hetzelfde diff hebben (want die 3.76 lag in je garage, niet onder je Mini, daar had je gewoon de bak van je 1000-blok onder, toch?)

Philip: die 5000 is dan bij 150, ofzo. Er even vanuit gegaan dat ik inderdaad een 3.1 diff heb, dan draait hij bij 120 zo'n 4000 toeren.

RE: [Split] Diffs

Eelke schreef:

Philip: die 5000 is dan bij 150, ofzo. Er even vanuit gegaan dat ik inderdaad een 3.1 diff heb, dan draait hij bij 120 zo'n 4000 toeren.



Ow, okee. Dat heb ik nu ook. Logisch he, met het zelfde diff ;) alleen krijg ik hem niet tot de 5000 toeren en jullie wel. Maar die snelheden/toerentallen kan ik thuis ook bekijken met die reken-site van Anne als ik die url nog vind.

RE: [Split] Diffs

Philip ook ik zou eerder een 3.1 diff onder een 1300 zetten dan een 3.44 Dat de differentielen onder de Metro's wat korter zijn hebben ze hoofdzakelijk te danken aan het nogal grote gewicht van de auto zelf. Een Mini is gewoon een stuk ligter en zal daardoor met z'n 3.1 ook meer dan behoorlijk in beweging kunnen komen.

Hoe snel we precies hebben gereden bij die 5000 toeren durf ik je niet te zeggen maar volgen's mijn zijn het werkelijk iets meer km/h dan dat de teller van Eelke aangeeft. Ik haal het zo ook net om op een windstille dag iets meer dan 6000 rpm in z'n 4 te kunnen rijden. Dit zou bij een groffe schatting op mijn eigen teller (die maar tot 140 loopt dus het is echt shatten) zo rond de 160 km/h zijn. Als je het echter omrekent en nazoekt zou dit eigenlijk al een werkelijke snelheid van 183 km/h op moeten leveren. Wat resulteerde in een snelheid van 195 km/h op de teller van een BMW van een van m'n collega's >:) Mini tellers staan er nu eenmaal om bekend bovenin iets minder nauwkeurig te zijnen tot nu toe wijken de meesten naar mijn idee af naar beneden.

En Eelke ik rij nu inderdaad rond met de bak van m'n oude 1000. Dus die met het 3.1 diff. Nu zou ik hier inderdaad nog eens dat 3.67 onder kunnen hangen maar dan wordt het helemaal de straatstenen uit de grondslaan en veel meer dan een top van 130 zit er dan al niet meer in. Ik vraag me ook zowiezo af of mij dit nog echt wat kan brengen je moet je vermogen immers ook op straat kunnen zetten en met zo'n kort diffje onder mijn blokkie op die kleine smalle bandjes.... Dat wordt een abonoment bij de bandenboer :(

Greetz

Richard

RE: [Split] Diffs

ah, bedankt!
Dat wordt dus de bak of het diff omwisselen ALS ik een Metro blok aanschaf. Dan verdient een orrigineel Cooper blok nog eens extra de voorkeur omdat het dan niet meer hoeft.

Nu het toch over diffs gaat, is het moeilijk en veel werk om zo´n diff om te wisselen?

RE: [Split] Diffs

3.67 lijkt me bij die setup ook rijkelijk overdreven, is niet meer mee te rijden, denk ik. Maar 3.2 tot 3.4 kan denk ik nog wel wat plezier opleveren.

default

RE: [Split] Diffs

Zoek even via Google op diff. Ergens is een page te vinden waarop combinaties van diffs, wielmaten en toerentallen bij b.v. 60 mijl te vinden zijn. Ik weet niet wat voor diff ik in de Inno heb, maar weet wel dat hij me eigenlijk wat te veel toeren maakt. De nieuwe motor is een Metro 1300 met een 3.44 diff (het groene plaatje met de maten zit er zelfs nog op)
Binnenkort wil ik met de mini eens 100 km/h achter de Golf aanrijden om het toerental te bekijken, dan eens kijken wat voor diff hier uitkomt, ik vermoed ergens in de 3,6

RE: [Split] Diffs

Zoek even via Google op diff. Ergens is een page te vinden waarop combinaties van diffs, wielmaten en toerentallen bij b.v. 60 mijl te vinden zijn. Ik weet niet wat voor diff ik in de Inno heb, maar weet wel dat hij me eigenlijk wat te veel toeren maakt. De nieuwe motor is een Metro 1300 met een 3.44 diff (het groene plaatje met de maten zit er zelfs nog op)




Stop met zoeken! :)
Kijk bij Links op


en klik op technisch. Kijk op de IME pagina. Daar is het wel even zoeken (dus toch:)). Daar staat precies hoe hard je rijdt met hoeveel toeren en welke verhouding erbij hoort. Kan je het neit vinden, laat het dan even weten.

Een diff vervangen is niet heel moeilijk, maar je moet wel de motor uit de auto hebben, en het blok los. Altijd beide tandwielen vervangen, ze slijten op elkaar in.
In de vraagbaak staat een mooie beschrijving hoe het in elkaar zit, en hoe het weer in elkaar te zetten is. Haynes is wat dit betreft wat mager in de informatievoorziening. Zie ook de site van Theo voor mooie exploded maps. (voor de url zie weer de bekende links)

Het komt erop neer dat je 1 moer van de hoofdas moet loshalen, waarna het kleine tandwiel zo eraf te schuiven is. "Nieuw" tandwiel er weer op, nieuwe borgplaat monteren en moer weer op moment vastdraaien.

Ik heb de vervanging van mijn diff meteen aangegrepen om de bak te reviseren. Alle lagers vernieuwd, evenals de 2e versnelling en de synchromesh ringen.

Wouter (pffff...wat een verhaal)

RE: [Split] Diffs

ik denk dat er toch ook zoiets als een ideale overbrenging moet zijn.
hoe kan ik achter mijn diff komen ,mij werd verteld dat ik een 2.90 diif oid had.

rijdt uiterst fijn moet ik zeggen,prima acceleratie en perfecte tussen sprintjes.
nu alleen nog wat gaten boren in mijn standaard luchtfilter ,want de benzine afstelling is niet al te best

RE: [Split] Diffs

Ik heb het linkje dat Wouter bedoeld gevonden! (Denk ik). Zoeken op diff leverde een obscuur pagina'tje op dat volgens mij niet erg volledig is. Maar final drive leverde meer op:
http://www.worldfolk.com/IME/ime/f/final_drive.html

Zorro: Ik begrijp hieruit (en wat ik van je Mini gezien heb) dat je een carb Cooper hebt (zag eruit als een Cooper en gaten in het standaard luchtfilter heeft bij mijn weten alleen zin c.q. kan geen kwaad bij een carb)? Volgens IME zit 2.95 onder 10" Mayfairs e.d. Wat er onder een carb Cooper zit staat er niet bij (|:(), maar Richard zei 3.1 en dat lijkt niet onwaarschijnlijk, aangezien dit ook voor de City/Mayfair met 12" wielen wordt genoemd (die een beetje uit dezelfde periode zijn). En aangezien 2.95 diffs nou niet bepaald uitblinken in tussensprintjes e.d. denk ik toch eerder dat je ook gewoon een 3.1 hebt. Maar het is natuurlijk maar net wat je gewend bent.

Iets langers dan wat er nu in zit komt er bij mij in elk geval niet in (nou ja, zeg nooit nooit). Ik wil er wel op vooruit qua acceleratie en de extra power die de motor zou moeten gaan leveren wordt dan weer de grond in geboord met het diff. 3.44 klinkt wel interessant.

RE: [Split] Diffs

hmmm, interesante site. Op zich denk ik dat 3.11 wel goed voor mij is. Ik vind dat eigenlijk al iets minder op de snelweg, maar wil wel graag een beetje goed blijven optrekken. Ik rij nu meestal 110 bij lange stukken omdat anders de K&N wat veel kabaal gaat geven en ik nogal moet doorstampen. 110 is een lekkere snelheid in mijn Mini. Met 3.44 wordt dit weer minder en een 2.95 zie ik ook niet echt zitten, zeker met rij-een-golf-eruit sprintjes :) . Op zich rij ik niet veel snelweg, een 3.44 zou eventueel ook nog wel gaan maar de 3.11 bevalt nu ook goed. Een mooie tussenwg als ik die site eens bekijk.

Of toch maar die 3.76 met een overdrive >:) (vijfbak). die zijn aleen zo duur :(

RE: [Split] Diffs

Is idd. ook een beetje wat mij niet onvoorwaardelijk voor een 3.44 laat kiezen. Ik ben een beetje bang voor het effect op het snelweg-gedrag. Misschien toch maar die Jack Knight vijf-bak in het restauratiebudget meenemen >:)

Nee, zou leuk zijn, maar daar is nu geen ruimte voor. Misschien in de toekomst nog eens. Een beetje duur? Ik zou gelijk een kwart bij mijn restautratiebudget op moeten doen!

RE: [Split] Diffs

Een JK-vijfbak zou de kosten van mijn Mini minstens verdubbelen :)
Ik heb laatst wel staan kwijlen naar zo´n splinternieuw bakje maar fl 8000 vond ik toch wel wat veel (was niet de standaard versie die daar stond, de vanaf prijs is wat lager ;) )

RE: [Split] Diffs

Ik ben eigenlijk van mening dat een 3.21 diff (Wat Eelke ook al noemde) toch het mooist zal zijn onder een 4 bak. Relatief nog steeds niet al teveel toeren op de snelweg en een nog wat rappere acceleratie.

Hoewel je het veel toeren draaien op de snelweg natuurlijk ook nog altijd iets terug kunt draaien door het monteren van 13" wielen, of bv. een langere eind overbrenging. Een 5 bak zou natuurlijk helemaal fantastish zijn maar die dingen kosten bijna even duur als een Arden kop... En dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Massive bhp gaat bij mij dan toch voor >:)

Greetz

Richard

RE: [Split] Diffs

Richard T schreef:
Ik ben eigenlijk van mening dat een 3.21 diff (Wat Eelke ook al noemde) toch het mooist zal zijn onder een 4 bak.



Kun je meteen het hele Metro Turbo blok wat daarom heen zit in je Mini takelen >:)
Maar op dat diff. wordt op die IME pagina niet zo op in gegaan maar staat daar ook als "Medium (good compromise)" dus dat zal ook wel in mijn situatie voldoen.

RE: [Split] Diffs

Volgens IME zit 2.95 onder 10" Mayfairs e.d




En in mijn 1983 Van. maar daar zit dan ook een 91-er metroblok in, waarvan ik deze zomer de bak gereviseerd heb. Meteen heb ik de FD vervangen door een 2,95 omdat een 3,44 toch wat teveel van het goede is. Op de snelweg max 6500 rpm, kruisen op 130 km/h op 5500 rpm.

Ik heb berekend dat 2,95 op 10' wielen op hetzelfde neer komt als 3,1 op 12'. En qua trekkracht heb ik echt niets te klagen hoor! Een 2,5 liter TDI audi hou ik makkelijk bij!

Misschien dat als ik ooit geld over heb, ik nog een splinternieuwe, niet ingesleten 3.1 monteer :)

Trouwens, even het verschil tussen eindoverbrenging en Differentieel:
Het diff is gemonteerd rond het laatste tandwiel en zorgt er alleen maar voor dat je wielen niet even snel (kunnen) draaien in een bocht. Het buitenste wiel draait dan sneller.
De eindoverbrenging is de combinatie van het tandwiel (klein) in de bak, en het tandwiel waaraan het diff gemonteerd is.

Wouter

Wouter

RE: [Split] Diffs

Wouter schreef:

Misschien dat als ik ooit geld over heb, ik nog een splinternieuwe, niet ingesleten 3.1 monteer :)



Zijn die nieuw dan zo duur dan? En maakt ingeslepen of niet veel uit of is het alleen om het rico van kapot gaan wat te beperken?

Wouter

Wouter



Je praat dubbel ;)

RE: [Split] Diffs

Zijn die nieuw dan zo duur dan? En maakt ingeslepen of niet veel
uit of is het alleen om het rico van kapot gaan wat te beperken?




Ik heb destijds geinformeerd, kwam bij BvL volgens mij op ongeveer 200 euro uit.
Op mini in the park van de zomer heb ik ze ook voor veel geld zien liggen, scheelde niet eens zoveel met de prijs in NL.

Daarom heb ik ook mijn 2e versnellingstandwiel niet bij minispares gekocht, maar gewono opgehaald bij Ben. Was ook 200 euro ex. BTW. :(

Als de tandwielen wat meer ingesleten zijn, kunnen ze afzonderlijk van elkaar wat bewegen. Eigenlijk ben ik altijd voor nieuwe onderdelen, daar heb je het minste gezeur mee...

Wouter Wouter Wouter Wouter Wouter Wouter Wouter (ik blijf hangen :)

RE: [Split] Diffs

(was niet de standaard versie die daar stond, de vanaf prijs is wat lager )



Zal wel een straight-cut weet-ik-veel-wat-allemaal zijn. Wil je niet, hels kabaal. Leuk voor een dynodag als je die paar extra PK's eruit wilt halen, maar je wordt knettergek van het gejank. Ik meen dat een JK-bak met schuine vertanding ergens in debuurt van 2000 pond kost. Ook niet niks, maar iets beter te behappen.

3.2 is inderdaad ook wel een optie (begon het daar niet om, 3.1 i.p.v. 3.2 of toch stiekem andersom). Die IME-pagina schraapt ze bij elkaar, maar het kan natuurlijk net wat uitmaken. De stap van 3.1 naar 2.95 is ook niet zo groot.

RE: [Split] Diffs

Eelke schreef:
Ik meen dat een JK-bak met schuine vertanding ergens in debuurt van 2000 pond kost. Ook niet niks, maar iets beter te behappen.



is toch nog een 7000 gulden volgens de GWK site :|
Met verzendkosten en winstmarges zou het dus best nog eens de schuine vertanding kunnen zijn met wat extra. Die 8000 gulden was ook maar een wilde gok van dat Minicentre, de preciese prijs moest ie nakijken.
Tijd voor een staatslot :)

RE: [Split] Diffs

Ah,

heerlijk die zoekfunctie met een ADSL verbinding (ik hou er maar niet over op ;)

Fijn al jullie inzendingen gelezen, maar toch nog een vraag;

Het huidige kloppend hart van mijn Mini is een 1000 A blok uit 74.
Op zeer korte termijn zal hij echter een harttransplantatie ondergaan; de donor is een MG Metro (yess!)

Ik wil op 10 inchers blijven rijden dus als ik de diff (ok eindoverbrenging dan) niet vervang dan trek ik de klinkers uit de straat en vergaat het horen en zien me als ik een beetje vaart wil maken op de snelweg.
Ik kan natuurlijk de eindoverbrenging van mijn 1000 blok omzetten, maar de vraag is wat voor eindoverbrenging zit daarin?

RE: [Split] Diffs

Wil je het motornr. van de 1000 mischien even op het forum zetten?

Ik zit te malen tussen een 3.67 of 2.95 diff. :?

Maar met het motornr. kun je dit zo opzoeken.

RE: [Split] Diffs

4000 bij 120?? yeez ik ga ongeveer 100 bij 3800. wel lekker raketten in de binnenstad :+)

ik denk dat ik wel een beetje luie eindoverbrenging nodig heb als ooit die MG metro motor er in gaat (op 10' wellicht wel erg weinig remmen en dan toch maar 12' met schijven er op, maar ik vind 10's mooier ( ik ben geloof ik alleen hierin) en het belast de boel minder).
ik heb nu al wheelspin bij overschakelen 1 naar 2, kan nog lachen worden.

RE: [Split] Diffs

SirYun schreef:
maar ik vind 10's mooier ( ik ben geloof ik alleen hierin) en het belast de boel minder)




LOL. Dan heb je niet opgelet, volgens mij. Ik hoor juist alleen maar dat mensen 10" over het algemeen leuker/mooier vinden. Je hoort ook vaak dat mensen de voorkeur geven aan of 10", of 13", maar dat ze 12" net niks vinden. Vind ik persoonlijk niet, ik vind hoe kleiner hoe beter. Hoewel ik bijvoorbeeld onder mijn eigen Mini nooit 10" zou willen hebben. Het hoort er gewoon niet op. 10" hoort bij een oudere Mini.

RE: [Split] Diffs

Hi Richard,

Even under the hood gekeken; motornummerplaatje is voor de helft afgebroken (Murphy?)

Het deel wat ik nog wel heb vermeldt de volgende gegevens;

99H791....

Ik heb al wel een keer opgezocht op de motornr internet pagina's wat voor blok het is (het originele blok dat bij de auto hoort), maar daar heb ik geen gegevens kunnen vinden over de eindoverbrenging.

RE: [Split] Diffs

volgens mij een 2.95

RE: [Split] Diffs

Even die website erbij halen waar alle diffs op staan (staat die niet ook in deze thread?). 2.95 is volgens mij de laatste MPi-Mini's. De "lange" overbenging van langer geleden is dacht ik 2.76.

RE: [Split] Diffs

Waarschijnlijk is het geen van beiden...

Ik heb zelf ook een oud 1000 blokje uit 75 in de schuur staan en deze heeft een 3.67 diff.

Ik zal eens kijken of ik ghem kan achterhalen nu we een deel van het nr hebben. Maar reken maar op een korte overbrenging.

RE: [Split] Diffs

Eelke schreef:
2.95 is volgens mij de laatste MPi-Mini's. De "lange" overbenging van langer geleden is dacht ik 2.76.




Mijn mini (een van de laatste) heeft een diff van 2.76. Voor wat betreft de lengte daarvan, de enige problemen zijn er bij het optrekken. Zelfs met 3,5 cylinder weet de teller nog 180 km/u aan te wijzen voor de koek op is.

Persoonlijk lijkt me een 2.95 wel fijn. Dan zit je op zo'n 3800 rpm bij 120 km/u en da's best relaxed. nu draait ie iets van 3400 toeren bij die snelheid. Driftig luisteren leverde bij mij de diagnose 'versleten diffpin' op, dus dat komt mooi uit, want dan kan de hele handel binnenkort vervangen worden. :)

RE: [Split] Diffs

Euh Richard,

nu ben ik het spoor bijster; korte overbrenging daar bedoel je dus een 3.67 diff mee? Dat zou inhouden dat ik zelfs nu met mijn 1000 flink weg kan trekken? Persoonlijk vind ik de acceleratie op dit moment tegenvallen; de Lupo 3L van een vriend van mij trekt me eruit!

En mocht het een 3.67 zijn; als ik die in dat MG metro blok zet dan vlieg ik dus helemaal weg bij het stoplicht..

Afijn, ben erg benieuwd wat je bevindingen zijn.

Als het een 2.95 is begrijp ik uit Sanders' reactie dat dat ook wel ok is in een MG Metroblok?

Paul (die én snel weg wil zijn bij het stoplicht én ook zijn pa eruit wil rijden op de snelweg)

RE: [Split] Diffs

Met een 3.67 ga je er als een idioot vandoor bij het stoplicht, maar je moet niet raar opkijken als je niet harder kunt dan 130 ofzo omdat ie dan al 6000 toeren draait.

Een 2,95 is een (vindt ik) aardig compromis tussen rust op de snelweg en optrekcapaciteiten. Ik kan met mijn 2,76 een theoretische top halen van 200 km/u, maar door de hoge luchtweerstand van een mini zul je echt nooit harder kunnen dan om en nabij de 160 - 170 échte km/u (dus niet teller-kilometers). De 0-100 tijd zit bij mij op 11,8 sec (met een 63pk 1300 motor)

Met een 2,95 krijg je een soort GT karakter, maar geen echte stoplichtsprinter. de meeste mini's hebben een 3.1 en daar kun je ook voor gaan. De top is dan nog fatsoenlijk, en de optreksnelheid ook.
Bij 120 draai je met een 3.1 4000 toeren, met een 2.95 3800 en met een 2,75 3400 toeren (allemaal ongeveer)

Meer dan een 3.1 zou ik (voor een A+ (=latere) versnellingsbak) echt niet nemen, dat rijd niet fijn op de snelweg.

Ik weet niet wat voor auto je vader heeft, maar de meeste moderne auto's, inclusief de kleintjes, presteren aanzienlijk beter op de snelweg qua topsnelheid dan een mini. Daar zou ik dus niet voor gaan. De topsnelheid is beperkt door de luchtweerstand, en een mini is nou eenmaal vergelijkbaar met het empire state building op dat gebied...

RE: [Split] Diffs

Normaal heeft een bak uit 74, 3.44:1

RE: [Split] Diffs

Inderdaad stond die link nog in dit topic. Gisteren had ik geen zin om te kijken, maar het staat op pagina 2: http://www.worldfolk.com/IME/ime/f/final_drive.html

Ik moet eens leren om mijn mond te houden als het over diffs gaat, het is voor de MPi's inderdaad nog langer dan 2,95, nl. 2,75.

RE: [Split] Diffs

Maarten van den Akker schreef:
Normaal heeft een bak uit 74, 3.44:1




Ik heb even die link van Eelke (waarvoor dank, ik had em over het hoofd gezien) doorgespit, en heb toch nog een paar vraagjes;

Volgens de IME-pagina zit er dus een 3.44 diff in mijn huidige blok (wacky acceleratie zal wel liggen aan het feit dat het blok behoorlijk versleten is).
In het MG Metro blok zit ook een 3.44; dat houdt dus in dat ik niets hoef aan te passen aan de tandwieltjes voor mijn snelheidsmeter als ik de diff van het Metroblok gewoon laat zitten?

En ook nog; de enige manier waarop ik zekerheid krijg of er inderdaad een 3.44 diff in mijn huidige blok zit is met een toerenteller en exacte bepaling van de snelheid die ik op dat moment rijdt?

Volgende week zaterdag komt mijn vriendelijke buurman het blok afleveren met zijn bloementruck, ik kan haast niet wachten :9

RE: [Split] Diffs

Ik ben toch nog erg benieuwd naar jullie reacties jongens!

Ik ben van plan het MG blok zonder de diff aan te passen in de Mini te lepelen.( heb nu een 3.44 diff volgens IME en het MG blok heeft ook een 3.44 diff)
Moet ik dan iets aanpassen aan de tandwieltjes van de snelheidsmeter?

Lijkt me toch wel? MG blok zat in een auto met 13 inch wielen en ik rijdt met 10 inch wielen.

Dan ook nog; zijn de versnellingsbakverhoudingen van het MG blok zodanig dat ik nog een beetje acceptabel toerental heb als ik bijv 120 rijdt?

Please respond, want als het blok er eenmaal inzit dan kan je moeilijk aan de bak sleutelen....

RE: [Split] Diffs

link hier staan de speedo drives.
Btw heb je wel genoeg braking power?
Met 10" krijg je de normale afwijking van een Mini standaard, als je naar 175/50r13 gaat klopt de snelheid exact.
Met 120 draai je ....ff nakijken.................shit kan het niet meer vinden..........iets van 3500rpm. Is nog wel mee te leven hoor ,een 1275 maakt minder herrie.

RE: [Split] Diffs





hier staat mijn speedo met 880 wendingen met km niet bij :))

Kijk eens op link Dan kan je je verhouding exact berekenen.

Groetjes Wouter

RE: [Split] Diffs

De gegeven tandwielen zijn toch echt de enigsten die te koop zijn.

RE: [Split] Diffs

Maarten van den Akker schreef:
De gegeven tandwielen zijn toch echt de enigsten die te koop zijn.




dus? als je configuratie er niet bij staat, heb je niets aan "jouw" pagina. Dan zal je zelf moeten gaan rekenen met welke combinatie je het beste uitkomt.

Wouter (no offence)