Kruimelpad
TNG : 123 mini distributeur
RE: TNG : 123 mini distributeur
Ingediend door Drommond op zo, 13-03-2005 18:47
Eyyyyy,
Je moet ons niet laten kwijlen en dan niks zeggen over de prijs!!!
Maw: Wa'kos'da?
- Login of registreer om te reageren
http://tdcperformance.ca
ca 330USD of 400CND en dan moet je hem ook nog hierheen krijgen.
kost best veel qua geld dan maar vergeleken met een pectronics of iets dergelijks valt het mee.
en de eurie staat voor de verandering eens gunstig voor dit soort dingen.
dit is dus vooral zinnig voor de mensen die de rest van hun setup al helemaal netjes hebben
- Login of registreer om te reageren
Voor dat geld kan je dan beter overstappen naar open source programeerbare electronische ontsteking.
Dan hou je ook nog geld over voor een high lift setje en sportluchtfilter.
Ik ben er alvast aan begonnen
link
- Login of registreer om te reageren
400CND? Ik heb familie in canada zitten die rond april hierheen komt. Bied mogelijkheiden....
- Login of registreer om te reageren
[size=75:3zk11brd][Topics samengevoegd-Demelza][/size:3zk11brd]
Wie heeft een 123 onsteking en weet hoe je dit moet afstellen etc. ook icm met een petronix flame trower spoel.
- Login of registreer om te reageren
ik heb er geen (wel plannen) .. je kan desnoods de bedenker een mailtje sturen
(marcel@TDCperformance.ca)
De bobine/spoel zou niet moeten uitmaken voor de afstelling, volgens mij.
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
ik heb hem er ook op zitten maar bij aan koop kreeg je en hele beschrijving voor het afstellen van je ontstekking.. samen met en lijstje welke stand voor welke motor..
het is echt super makelijk en anders staan op de nederlandse site ook en hele beschrijving ( bijna de zelfde die je bij het product kreeg bij aankoop ) over hoe je hem moet afstellen...
maar ik ben er echt super tevreden over!!!....
gr daan
- Login of registreer om te reageren
Mmmmmmm
Mag ik vragen wat een 123 ontsteking is
Er wordt wel verwezen naar een site van een leverancier, maar helaas, geen URL.
Of stel ik nu echt een erg domme vraag ? ? ?
Grtz,
R.S.D.
- Login of registreer om te reageren
had de mini lopen heb een andere curve ingesteld maar nu slaat die niet aan iemand een idee? stond op curve 8 en wou naar nummer 9.
maar bij negen slaat die niet aan.
en er kwam een knal uit de uitlaat.
staat de ontsteking nu niet goed, of is die verzopen?
update:
Nog een keer opnieuw afgesteld en werkt. blijkbaar stond de compressie niet goed.
- Login of registreer om te reageren
Kan me iemand vertellen wat het echte voordeel hiervan is. (theorie en praktijk)
En misschien een prijs indicatie?
greetz,
leon
- Login of registreer om te reageren
Dit had je vast al gelezen he?
http://www.123ignition.nl/pdf/123MINI.pdf
- Login of registreer om te reageren
RE: TNG : 123 mini distributeur
Ingediend door E.d op za, 25-11-2006 21:38
siryun
ga maar sparen is de moeite waard
heb hem al 3 maanden en ben zeer tevreden
280 euries ben je er voor kwijt
maar dan heb je ook wat
'redhot' is ook tevreden
- Login of registreer om te reageren
Ik heb familie in canada zitten die rond april hierheen komt. Bied mogelijkheiden....
dan moet je hem ook nog hierheen krijgen.
Is niet zo moeilijk, de 123ignition ligt bij [mijn mini centre] gewoon op voorraad.
Volgens mij nog wel iets goedkoper dan de prijzen die ik hier voorbij zie komen.
(bedrijfsnamen mochten niet geloof ik ??)
[size=75:3qz5ihru][Verwijzingen naar bedrijf verwijderd – Demelza][/size:3qz5ihru]
- Login of registreer om te reageren
Nee, bedrijfsnamen mogen niet. Maar ook geen andere verwijzingen waardoor men kan opmaken om welk bedrijf het gaat. Dus ook geen woonplaats, geen namen, etc.
- Login of registreer om te reageren
nou ja het is in ieder geval in NL verkrijgbaar, dus bij een bedrijf dat minionderdelen verkoopt wiens naam hier niet vernoemd mag worden, zodat iedereen die ernaar op zoek is (best wat mensen gezien het aantal posts)rustig door kan blijven zoeken omdat het anders 'reclame' zou zijn
- Login of registreer om te reageren
Volgens mij staat er een link op de vorige pagina naar de site van 123, waar gewoon een lijst met bedrijven staat, ook in NL
- Login of registreer om te reageren
RE: TNG : 123 mini distributeur
Ingediend door metrodriver op ma, 11-12-2006 18:04
E.d schreef:
siryun
ga maar sparen is de moeite waard
heb hem al 3 maanden en ben zeer tevreden
280 euries ben je er voor kwijt
maar dan heb je ook wat
'redhot' is ook tevreden
## ben geen siryun, maar wel erg benieuwd naar *waar* je dan zo tevreden over bent; ik bedoel: je vergelijkt je mini voor de inbouw van die ontsteking met de mini na de inbouw van die 123: dan moet het toch mogelijk zijn te beschrijven wat er zo verbeterd is dat je 'zeer tevreden' bent...
iets sneller optrekken en een pietsie hogere topsnelheid lijkt me logisch als je het gewicht van euro 280 aan muntgeld niet meer met je mee-kart...
vind de site van 123 trouwens nogal marginaal qua uitleg van e.e.a.; ook niets te vinden over eventueel nog nodige periodieke vervanging van verdelerkap e.d.
- Login of registreer om te reageren
RE: TNG : 123 mini distributeur
Ingediend door Gijsch op wo, 07-03-2007 10:31
Al iemand meer ervaring met deze ontsteking ?
het verhaal op hun website klinkt goed, maar ben erg benieuwd hoe die dingen het in de praktijk doen.
En is het nou een nederlands of een amerikaans bedrijf cq. product ? zag plaatjes op de amerikaanse website met een opdruk "123ignition.nl" ?
- Login of registreer om te reageren
Je moet niet vergeten dat we het hier alleen over de distributeur of verdeler hebben. het enige waar dit voordeel op kan hebben is dus het juiste tijdstip van de vonk. dit is natuurlijk wanneer je deze 123 vergelijkt met een conventionele CORRECT werkende module.
m.a.w. als je al je vonken in een curve zou plaatsen zul je wellicht kunnen zien dat de vonken van 123 in een mooiere strakke curve lopen t.o.v. een conventionele.
of je dit verschil goed merkt? waarschijnlijk wel als je nu met een uitgelemmeld verdelertje rondrijd.
maar als je verdeler nu al keurig in orde is vraag ik me af of je echt verschil gaat merken.
en de verdelerkap zal je trouwens moeten blijven vervangen om de zoveel tijd.
Echter, wanneer we het gaan hebben over combinaties met bv. een andere nokkenas, dan kan het feit dat de 123 instelbare curves heeft een groot voordeel zijn. dit omdat je je curves dan kunt aanpassen aan het toerenbereik van je nokkenas, wat met een conventionele verdeler erg lastig is.
- Login of registreer om te reageren
miniv8freak ik ben het groten deels met je eens maar het grote verschil wat wel merkbaar is, is dat je contacthoek altijd goed is. Een conventionele verdeler met contactpunten heeft altijd het nadeel dat de contacthoek niet klopt. De meeste stellen dit af met een voelermaat wat nou niet echt precies is. Met een contacthoekmeter kan je het al beter afstellen maar na 1000km rijden klopt dit ook al niet meer. Vandaar dus dat je met een 123ignition onsteking een veel beter lopende motor krijgt
Groeten Kevin
- Login of registreer om te reageren
Klopt kevin, daarom heb ik CORRECT ook groot geschreven. ik bedoel hiermee dat je gewone verdeler juist moet zijn afgesteld. op dat moment is het verschil nl. niet zo groot. Wanneer je contacthoek is verschoven, is het dus niet meer correct.
In de praktijk is het idd zo dat je mooi afgestelde verdelertje na een tijdje al niet meer klopt, en jou verhaaltje dus begint te spelen.
groeten Ronald
- Login of registreer om te reageren
een nederlands of een amerikaans bedrijf cq. product ? zag plaatjes op de amerikaanse website met een opdruk "123ignition.nl"
Canadees
http://www.starchak.ca/
(dit is de site van de maker/bedenker .. ik heb geen idee waar de productie gebeurt)
Het is een electronische ontsteking, wat t.o.v. puntjes natuurlijk ook een voordeel is.
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Ik overweeg ook om een dergelijke ontsteking aan te schaffen. Ik heb een 1300 Cooper, die origineel al elektronische ontsteking heeft. De motor is echter niet meer standaard, o.a. 276 nokkenas, andere cilinderkop, 1.5 tuimelaars. Voor details, zie http://www.blokspeed.net/index.php?opti ... &Itemid=28
Veronderstelde voordelen van een 123-ontsteking:
[list:17u9bf59][*:17u9bf59]Vervroegingscurve die beter aansluit bij de motorkarakteristiek[/*:m:17u9bf59]
[*:17u9bf59]16 jaar oude originele verdeler (speling?) vervangen door nieuw[/*:m:17u9bf59][/list:u:17u9bf59]
Vragen die ik heb:
[list=1:17u9bf59][*:17u9bf59]Is het in mijn situatie de moeite waard, of kan mijn originele ontsteking (op de rollenbank) goed aangepast worden op mijn motorkarakteristiek, c.q. zal de ideale curve zo weinig verschillen met standaard dat 123 geen beter passende curve biedt? [/*:m:17u9bf59]
[*:17u9bf59]Ik zie het wel gebeuren dat ik nog een keer andere carburatie op zet. De compressieverhouding moet ook nog een keer omhoog (zitten niet helemaal de goede zuigers in, zoals sommige van jullie zich misschien herinneren). Zal dat invloed hebben op de ideale vervroegingscurve en zou ik dan voordeel uit een 123-ontsteking kunnen halen door naar een andere curve om te schakelen (of zijn de beschikbare curves dusdanig verschillend dat je met de genoemde veranderingen uitkomt op dezelfde voorprogrammering)?[/*:m:17u9bf59]
[*:17u9bf59]Is het een voordeel om een 16 jaar oude verdeler te vervangen door nieuw, met het oog op slijtage? Volgens iemand waar ik het al eens aan vroeg zou 16 jaar aan slijtage geen noemenswaardige invloed moeten hebben op elektronische ontsteking.[/*:m:17u9bf59][/list:o:17u9bf59]
- Login of registreer om te reageren
Vervroegingscurve die beter aansluit bij de motorkarakteristiek
16 jaar oude originele verdeler (speling?) vervangen door nieuw
als 1 van de curves niet goed is schakel je 123 over op een andere ..
16 jaar oud .. er rijden nog wel oudere rond denk ik
(bekijk de respectievelijke .pdf's van de verschillende curves (en de vermelde toepassing) op:
http://www.tdcperformance.ca/tuning_guide.htm )
FWIW,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Theo van den Bogaard schreef:
als 1 van de curves niet goed is schakel je 123 over op een andere ..
Euh, ja, en is die andere beter dan? 16 is 16, niet oneindig veel. Kan me voorstellen dat je ideale curve precies tussen twee mogelijkheden in zit, en dat die met "conventionele" manier van een verdeler aanpassen wel bereikt kan worden.
16 jaar oud .. er rijden nog wel oudere rond denk ik
Zeker, maar de rest van de motor is drie jaar oud. Of er verdelers zijn die ouder zijn vind ik niet zo heel boeiend (elektronische trouwens niet veel, gok ik ), het gaat me erom of 16 jaar slijtage merkbaar verschil gaat maken met nieuw, en dan specifiek in het geval van elektronische ontsteking.
Er zal bij die PDFs vast een toepassing staan die in de buurt komt van mijn toepassing, maar het is de vraag of mijn originele ontsteking met aangepaste curve misschien wel net zo goed (of beter) gaat werken, voor minder geld.
- Login of registreer om te reageren
ola.
er zijn wel zo'n beetje vuistregels te bedenken die verrassend genoeg vrij universeel op verschillende motoren werken (van Small Block Chevy to a series)..dus met 16 curves kom je een heel eind. 80/20 rule
80% winst voor 20% van de effort.. ja een 3d mappable doos doet het vast nog iets beter maar dit werkt ook an aardig op papier
omdat een electronische ontsteking geduren de loopbaan geen last heeft van dwars belasting (tenzij het een conversie is natuurlijk) zoals een met puntjes zal de scatter niet zo dramatisch worden als bij een uitgesleten punten exemplaar.
een probleempje is dat het aanpassen van een curve en het exemplaar dat je hebt ,hoewel in theorie niet moeilijk (het is gewoon een kwestie van een veertje wisselen of een gewichtje aanpassen) , in de praktijk nogal taai is:
er zijn n.l. geen veertjes te krijgen. dus die zal je zelf moeten maken in verschillende versies.
verder kom je eigelijk alleen achter de curve als je een rollenbank sessie doet en de curve met een distributeur die verder vast staat. je houdt dan de motor op een toerental vast en draait dan de vervroeging zo dat je maximaal koppel hebt wat stabiel blijft onder belasting..
das duur en je kan dat veel sneller doen met een 123.. (of een volledig electronische doos met een laptop)
Overigens: jouw geval zou ik eerst een extra blik werpen op de tuimelaars want daar zat nogal wat speling op de as.
- Login of registreer om te reageren
Het hele traject van aanpassen van (standaard)ontstekingen heeft Marcel C. dus al doorlopen (zie de diverse zaken op:
http://www.starchak.ca/tech/tech.htm
m.n. http://www.starchak.ca/tech/pdfs/lucastuning.pdf )
Als je door aanpassen van je verdeler de goede curve 'maakt', dan kan je dat dus overnieuw gaan doen bij volgende aanpassingen aan je motor.
(Axiale) Slijtage van de verdeler zelf kan je meten (maar als het te veel blijkt te zijn kan het wel kostbaar worden om op te lossen; in principe is de as gewoon gelagerd in de behuizing)
Volgens mij is, buiten een programmeerbare doos en laptop, de 123 het beste alternatief (zeker voor dagelijks gebruik).
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Wie kan mij zeggen welke curve ik moet nemen bij mij 123 ontstekling. Ik heb een 92'er spi blok waar nu carburateur op zit. De miniwinkel zei dat ik curve 2 moest nemen ma daarop loopt hij nog niet perfect.
Wie o wie kan mij helpen
Groeten maikel
- Login of registreer om te reageren
RE: TNG : 123 mini distributeur
Ingediend door Pleeboy op wo, 18-04-2007 15:44
Hallo allemaal,
ik heb een probleempje: ik rij nu met een ontsteking met puntjes, heb die daarnet vervangen door een 123 ignition.
Alles volgens het boekje gedaan, maar ik heb geen vonk. alles is in orde: groene ledje brandt, verdelerkap zit er goed op en bougiekabels ook, ...
als ik de oude verdeler er dan op zet loopt hij gewoon...
kan ik eens proberen om de - kabel rechtstreeks op de mini aan te sluiten?
Thx, Teun
- Login of registreer om te reageren
RE: TNG : 123 mini distributeur
Ingediend door E.d op wo, 18-04-2007 17:00
Wat bedoel je met de kabel rechtstreeks op de mini aansluiten?
die 123 heeft maar 2 kabels
zwarte op de - van de boubine
rood op de + van de boubine
en dan zou die het moeten doen mits je de goede boubine hebt.
- Login of registreer om te reageren
RE: TNG : 123 mini distributeur
Ingediend door Pleeboy op wo, 18-04-2007 18:22
ja ik heb de goede bobijn, ik d8 aan de - van de bobine op de mini aan te sluiten om dat de - toch alleen maar dient om de stroom weg te krijgen.
Grtz Teun
- Login of registreer om te reageren
RE: TNG : 123 mini distributeur
Ingediend door simonknaap op di, 29-01-2008 23:00
[size=75:6vdt38gg][topics samengevoegd - Crispy][/size:6vdt38gg]
hey luitjes.
Ik heb een mini 1300 cc met motor nummer: 12HC21AA.
Hiervoor ben op zoek naar de maximale vacuum vervroeging curve van deze motor. Het blijkt dat deze 1300 blokjes origineel zijn voorzien van een elektronische ontsteking als ik me niet vergis.
De originele ontsteking is van Lucas met het nummer: 42629E.
Aangezien ik nu een 123 ignition geinstalleerd heb, is de vervroegings curve van belang....En je gelooft het of niet, maar zelfs de leveranciers/ontwikkelaars van deze ontsteking kunnen niet aangeven wat voor een motor het is, en welke vervroeging daarbij hoort. maar de afstel gegevens van van de originele ontsteking zijn ook al voldoende.
Kan iemand hier iets meer van vertellen?
ps. alle gegevens wat betreft afstellingen voor de motor zijn welkom. [/quote]
- Login of registreer om te reageren
misschien een heel rare vraag, maar waarom verrruil je je electronische ontsteking voor een veel duurdere 123, ignition.?
- Login of registreer om te reageren
RE: TNG : 123 mini distributeur
Ingediend door simonknaap op vr, 01-02-2008 18:48
De oude ontsteking was volledig gecorrodeerd. hij was ook niet meer af te stellen. En deze ontsteking heb ik voor €150,- van een kennis over gekocht.
- Login of registreer om te reageren
Motornummer zegt geen bal. Kan zomaar een andere nokkenas in geduwd zijn en dat zie je niet echt terug in dat motornummer. Enige manier van goed afstellen is op de rollen. Meten is weten.
Bij modificaties als andere koppen en nokkenassen etc. zul je meer winst kunnen halen uit je setup wanneer de vervroegingscurve instelbaar is. Daarom is een 123 ontsteking nuttig. Als je dat ding er zomaar opschroefd en verder niets mee doet is het zonde van de onsteking en ruil ik hem graag met je voor een electronische metro ontsteking waarvan de curve prima werkt bij een standaard of bijna standaard motor.
- Login of registreer om te reageren
RE: TNG : 123 mini distributeur
Ingediend door simonknaap op wo, 06-02-2008 21:32
Om even terug te komen op die vervroeging, ik heb z'n maximum opgezocht door steeds een hogere curve te kiezen totdat de motor pingelt. vervolgens 1 standje terug en hij loopt echt perfect
- Login of registreer om te reageren
Ik heb mezelf vandaag een 123 ignition cadeau gedaan :)" title="Evil" /> Nu nog inbouwen, meer volgt...
- Login of registreer om te reageren
De 123 ontsteking zit erin, blokkie loopt goed, maar kan nog wel wat fijn tuning gebruiken. Binnenkort maar eens op de rollenbank...
- Login of registreer om te reageren
[size=85:1bgh9sp8][topics samengevoegd - Crispy][/size:1bgh9sp8]
mini75, in dit topic, schreef:
Aja en nog een vraagje wat betreft een 123 verdeler ,ik heb nog een kabeltje wit/zwart en deze wordt normaal verbonden met de verdeler maar nu ik een 123 aangeshaft heb heeft deze geen aansluiting hiervoor moet dit draadje toch op één of ander manier toch verbonden worden of is dat niet nodig?
grtz
De 123 verdeler verder aangesloten zoals in de instructie staat? Er gaat bij mij alleen een zwart witte draad van mijn bobine de draadboom in, maar die is voor de toerenteller.
- Login of registreer om te reageren
Ja heb ik gedaan, maar ik zit gewoon met nog een draadje over en deze heeft dezelfde kleur wit/zwart en deze bevindt zich ter hoogte van de oliefilter
- Login of registreer om te reageren
Dat is idd een heel mooi schoon blok. Maar ik heb geen idee waar dat wit zwarte draadje voor is. op mijn 123 verdeler zit die in ieder geval niet!
- Login of registreer om te reageren
Ik kan het verkeerd hebben maar....
Normaal loopt het zwart-witte draadje vanuit de kabelboom naar je bobine het draadje wat nu bij jou over is dat komt op een ander punt uit de kabelboom en zit normaal op je verdeelkap aangesloten, waardoor de bobine en verdeelkap dus met elkaar worden verbonden.
Dus ik zou zeggen dat het op je verdeelkap moet worden aangesloten, maar die ziet er niet geheel standaard uit, dus weet niet hoe dat zit....
Ik weet niet of je toevallig ook een Smiths toerenteller hebt? want dan wordt datzelfde draadje ook overbodig.
- Login of registreer om te reageren
Reneend je hebt gelijk over dat draadje daarmee ik graag zou weten als je een 123 verdeler hebt of je dit ook door een of ander manier toch moet aansluiten of juist niet hoeft aan te sluiten omdat deze verdeler er geen aansluiting voor heeft
Mischien dat Dirk130 er meer van weet,en welke curve heb je voor jou ontsteking gebruikt?
grtz
- Login of registreer om te reageren
Ik heb mijn 123 verdeler volgens het schema aangesloten en dat werkt al een jaar naar grote tevredenheid. Mocht ik iets verkeerd of niet aangesloten hebben dan had ik het al moeten weten
Ik heb verder een standaard 1000 blok met K&N filter, maniflow LCB en RC40 en rij op het moment met curve 4. Straks als mijn 12G295 kop klaar is, gaat het geheel de rollenbank op.
- Login of registreer om te reageren
Die wit/zwarte draad hoef je niet meer aan te sluiten als je de twee draden van de verdeler direct op de bobine aansluit. De wit/zwarte draad komt van de - aan de bonine ...
- Login of registreer om te reageren
Hoe kom ik er achter tot welke familie mijn huidige ontsteking behoort? Bij de 123 kun je kiezen uit 28 30 32 of 34 maximale voorontsteking, maar zou niet weten tot welke ik nu heb.
- Login of registreer om te reageren
RE: TNG : 123 mini distributeur
Ingediend door SirYun op zo, 13-03-2005 13:09
als het goed is voor de mensen die er het ( overigens niet overdreven )bedrag voor over hebben:
Marcel Chichak's nieuwe distributeur
het is een volledig electonisch exemplaar met :
instelbare curves!!! zeg maar de tussen optie bij een normale met veertjes en een WebCon met programeerbare ontsteking
jah jah..voor 4 types motoren heb je 3 progressieve curves.
zeg maar 12 Aldon distributeurs in een (1) waterproof verpakking..verstelbaar met een scroevendraaiertje. en ook met een heel handig tining hulpje..
je draait todat het ingebouwde ledje gaat branden .. klaar.!
ik ga alvast sparen
Linkje volgt