begin met het lezen van vizard (zoek maar dan vind je wel een isbn)
het is een dik geel engels boek
daarna ga je eens beginnen met tunen
en rond de 100pk word zowiezo niet goedkoop
- Login of registreer om te reageren
begin met het lezen van vizard (zoek maar dan vind je wel een isbn)
het is een dik geel engels boek
daarna ga je eens beginnen met tunen
en rond de 100pk word zowiezo niet goedkoop
Ingediend door hansie79 op wo, 28-12-2005 17:09
dankje nonono, ik had ook niet verwacht dat het goedkoop ging worden. Maar het is allemaal heel interessant, maar ik ga sowieso dat boek lezen.
Ik denk dat rond de 100 Pk uitkomen met een 1275 niet zomaar zal gaan lukken.
Paulus Bosroamer heeft een 1310 die compleet nieuwe opgebouwde gebalanceerd is ook 'maar' 90 Pk op de krukas...
Of je moet met lachgas gaan wrken maar daar zijn de lagers niet echt op bestand.
Ik denk dat het makkelijker (en dat staat zo ongeveer gelijk aan goedkoper, als je het over tuning hebt) om 100 pk uit een 1380 te krijgen. Maar maak niet de fout om te denken dat het simpel is, want dat is weer wat anders Wat zich dus ook weer vertaald naar de kosten-> niet simpel is hetzelfde als niet goedkoop
Als je nog geen Mini hebt, neem dan niet teveel hooi op je vork in 1 keer. Koop eerst die Mini eens, rijdt daar een tijdje mee en doe er ervaring mee op. Dure tuning kan altijd nog, en een ongetunede Mini is ook heel leuk.
ik ben ook bezig met een mini en op het punt aangekomen dat ik met het blokje ga beginnen ik heb een 1275 mg metro gekocht standaard volgens mij 73 pk hoeveel pk zou je hier dan uit kunnen halen.
In die tijd waren ze meestal vrij optimistisch met de opgave van het aantal Pk dus daar zou ik me niet blind op staren...
Het ligt eraan in welke staat dat het blok is en hoe er mee gereden istov wat je er uit kan halen...
Compleet met stage 1, de juiste naald ed en een dyno test uit laten voeren en je weet t...
@ Jimmie en hansie79:
een MG is een goeie basis, maar die 72 pk haalde mijn blok maar net bij de eerste run op de dyno, na bijstellen dus de 90 pk gehaald.
Gezien de veranderingen die mijn blok heeft ondergaan zou een normale 1300 ook wel volstaan, zoek maar even op mijn posts dan vinden jullie de specs wel.
Ik ben niet voor een 1380 gegaan omdat ik nog wat over wil houden voor een eventuele toekomstige rebore. O, en vergeet niet dan ik een sleeve-blok heb dus dan kan je niet eens tot 1380 gaan geloof ik.
Hou iig rekening met een goedgevulde spaarpot, zo'n 2000 eur ben je wel kwijt
Ingediend door hansie79 op do, 29-12-2005 09:31
Bedankt voor jullie reacties! Probleem is dat ik te verwend ben ! Mijn vorige Mini was supersnel. Deze heb ik opgevoerd gekocht, en weer verkocht, omdat er verder teveel aan mankeerde, en ik het niet overzag allemaal hoe het op te lossen...
Deze reed dik 180 op de teller, en sleurde iedereen eruit bij het stoplicht! Dit wil ik weer, begrijpen jullie?
100 pk uit een 1275?
over een paar weken zullen we het weten....
mijn target is 80 pk
specificaties:
-1275 stdrd metro blok(A+) nokkenas: kent 276
-Dubbele distr. ketting
-Turbo oliepompje/MG-Turbo oliekoeler
-MG, stage 5 gemodificeerde kop/ loodvrij + nieuwe zittingen en geleiders.
-Maniflow LCB + tussendemper en dubbele DTM
-Alu inlet, gepolijst(van binnen)
-Hif44(gereviseerd) + BDK naaldje sportfiltertje van pipercross
-standaart Mechanische pomp benzine
-A-bak/A type primary gears(dropgears ook A-type, bovenste aangepast om te passen op krukas 1300 A+)
-3.44 eindoverbrenging.
succes!
Lex
Ingediend door hansie79 op do, 29-12-2005 10:30
Dankje Lex.
Ik had bij Duitse specialist nog een aanvraag gedaan, voor mn werk heb ik veel contact met Duitsers vandaar. Die gaf als antwoord op een hoe een 100 pk 1275 Mini samen te stellen het volgende antwoord (kosten niet zo nauw genomen denk ik... ):
Nockenwelle 286
rollengelagerte Hochhubkipphebelwelle
Fächerkrümmer mit RC 40
Zylinderkopf bearbeitet mit großen Ventilen, doppelten Federn, Ein-Auslass bearbeitet (full Race)
Ansaugbrückebearbeitet für doppel HS4 Vergaser
Doppel HS4 Vergaseranlage
K&N Luftfilter konisch
erleichtertes Schwungrad
Pleuel bearbeiten und erleichtern
Verteiler Aldon, fliegkraft gesteuert
Voor de niet-Duitsers onder ons , weet iedereen wat het betekent? Meeste is niet zo moeilijk denk... Duur grapje denk?
[/i]
3000 a 4000 euro zo te zien...
beproefd en redelijk ouderwets concept.
cst 2003 kop (600 upk)
RE284 nokkenas 210 UKP
1.5 tuimelaars 180
da's zeg maar ca 1000 UPK (1500 eur)
daar komt nog bij zeker 1500 voor boren,honen zuigers, twin carbs met goed inlaat spruitstuk,cam drive,RC40 uitlaat LCB etc etc + bits and pieces.
en natuurlijk 250euro rollenbank tijd.
en dan bouw je het nog zelf op ook.
ga je heel dik over 100pk heen maar verwacht niet dat het heel blijft als je veel korte stukjes in de stad rijdt
Ingediend door hansie79 op do, 29-12-2005 11:02
Duur grapje ja. Maar als je zoiets in etappes doet. Stel dat je er een jaar of anderhalf jaar over doet om dit op te bouwen moet het wel te doen zijn hoop ik... Maar niet geschikt voor korte stukjes zei je. Ik zal niet constant lange stukken rijden inderdaad...
Joost bedoelt waarschijnlijk dat je het blok wel goed warm moet rijden om snelle slijtage te voorkomen.
@Turbomini:
nice setup die A-bak onder je blok. Begrijp ik goed dat je de primary van je A-blok hebt laten ruimen om te passen op een A+ cranck?
Ik heb zelf altijd het idee gehad om mijn A-bak onder mijn huidige blok te zetten (A+) door het gat in je A-bak waar het lager van je idle gear inzit op te ruimen zodat er een A+ lager in kan.
Dan moet je natuurlijk wel de drop-gear setup van je A+ gebruiken...
Mmmm, ben benieuwd naar jouw oplossing, foto's wellicht?
niet alleen warmrijden, ook je hyper race nokkkenas zal het op lagere toeren zwaar te verduren hebben doordat deze een te lange tijd belast wordt op de neus..is hij niet voor ontworpen.
Hoi Paul,
Foto's hebben we niet. Je zal me op m'n woord moeten geloven......
gewoon het volgende: Glijbus gekocht voor stdrd 1300 primair tandwiel(48 euries)
Primair tandwiel(wat over de krukas gaat) uit laten draaien op de buitenmaat van deze bus. Bus eringeperst. Vervolgens de bus geruimt op de maat van de krukas.
Dmv juiste vulring( beetje afschuren) de boel afgesteld(toelaatbare speling ca 0,08 mm)
klaar is klara(wel de koppelingsbehuizing van a-bak/blok eraangeplakt!)
succes!
Lex
Nockenwelle 286 > 276 nokkenas rijd wat "vriendelijker" is mijn ervaring.
rollengelagerte Hochhubkipphebelwelle
roller tipped rockers? > dit is voor de kapitaalkrachtigere onder ons....
Fächerkrümmer mit RC 40
Wat is een feggerkrummer? hebben we niet, willen we niet!
Zylinderkopf bearbeitet mit großen Ventilen, doppelten Federn, Ein-Auslass bearbeitet (full Race)
> Yep! hebben we!
Ansaugbrückebearbeitet für doppel HS4 Vergaser
Doppel HS4 Vergaseranlage
Enkele HiFF 44 voldoet zeker ook, mist t.o.v. dubbele hs4 misschien wat power onderin!
K&N Luftfilter konisch > natuurlijk, maar nog mooier, het juiste kelkje eringebouwd.
erleichtertes Schwungrad
Nee! toch zeker met 286, niet meer stationair af te stellen onder de 3000rpm.
Pleuel bearbeiten und erleichtern
wat is een Pleuel?
Verteiler Aldon, fliegkraft gesteuert
Vliegtuig gestuurd?>>
standaart electronische ontsteking MG, voldoet prima! tot 7500 rpm.
zat ik er toch niet zover naast!
succes allemaal!
SirYun geeft aan 250 euries Rollenbanktijd.......
wellicht is een mengselmeter dmv labda sensor in uitlaat(min 300gr!)goedkoper! en op lange termijn beter!
Je ziet dan , belast op alle toerengebieden, wat hij doet! Op deze manier kan je zelf wat met naalden / ontstekingstijdstip, gaan klooien e.d.
Kost wat tijd, maar dan weet je wel wat je aan het doen bent.
mengselmeters zijn te koop voor rond de 90 eurie bij CBS( wel behuizing zelf aanleveren, deze bouwt ze zelf!!)
Groeten,
Lex
Ingediend door Mini Martin op za, 31-12-2005 11:12
mengels meters hebben het voordeel dat je deze ook kan gebruiken wanneer je rijd.
Je kan dan precies zien wat er gebeurd bij belasting, onbelast, stionairdraaien en bij optrekken enz.
grtzz Martin
ach ieder zijn ding, maar tenzij je echt een hele data logging faciliteit in je auto gaat schroeven zou ik gewoon het ding op de rollen zetten.
kan je gewoon naast je auto staan bij 7000 toeren, de belasting veranderen,koppelverloop aanpassen.
op de weg ben je met 90 a 100 PK bij 7000 toeren met wat anders bezig ( hoop ik ).
als je een erg racy setup gebruikt ben je echt eeuwen bezig om alles in te stellen. je zoekt n.l. tien maal een pk of 1.5 .. en dat merk je niet met je butt dyno.. 15pk natuurlijk wel maar dat gaat je niet lukken. verder can je de powercurve veranderen door de nokkenas timing te veranderen etc etc etc.
tenzij je een circuit/vliegveld tot je beschikking hebt met een stig ofzo is het echt handiger op de rollenbank.
ik vindt het echt een typisch geval van hollandsche zuinigheid .. wel 3000 euro uit willen geven aan een snel blok maar dan niet op een rollenbank alles afstellen.
met een gtech pro, een lege weg zonder politie, en een lamba sensor
met uitlezing kom je er uiteindelijk wel.. je kan ook een spijker met je hoofd ergens inslaan.. is denk ik lolliger
overigens:
hoe langer de nokkenas timing hoe relatief beter hij blijft lopen met een lichter vliegwiel.. ik zou dus zeker [u:12ut7b7x]wel[/u:12ut7b7x] verlichten maar niet tot ultra race absurd licht.
goed uiteinde en rijdt voorzichtig
zuinigheid?.. eh 3000 euro? ken u in mijn portemonee kijken dan?....
maar afijn.......
meten is weten Joost.....
hoop je es te spreken op een bijeenkomst..
es kijken of de jouwe de 7000 rpm haalt?
al dit zo is mag je es in mijn portemonee kijke(kan tegenvallen hoor!)
de groete,
Lex
hey,
het is idd en beetje raar dat je wel 3000 euri over heb voor en nieuw blok...
en niet de 250 euri voor en paar uur rollenbank??
het blokje wat ik aan het bouwen ben gaat echt wel op de rollenbank.. dan heb je gasten die echt weten wat ze doen.. en als je laten er zelf mee wil rommelen, veel plezier der mee!!
gr daan
Al die meetspullekes kosten ook nog flink geld. Dat je daar op de lange termijn wat aan hebt is wel leuk, het meten = weten gaat natuurlijk bij beide gevallen op. Feit is wel dat het handig is zo'n Gtech ding aan te schaffen omdat die ook wat met rondetijden en bochtengedrag kan doen(voor die fijne circuitmomenten!). Dat is met een rollenbank lastiger. Voor de normale ritjes zou ik me dat geld liever besparen.
Ik wil binnenkort een meting doen zoals het nu is(rollenbank). Niets verder afstellen, alleen meten. En dan over een jaar (hoop er toch nog eens wat aan te veranderen) nog eens ofzo. En na de verandering eerst zelf zo goed mogelijk afstellen en dan naar de rollenbank.
Bedrijven met een rollenbank zijn specialisten, de gemiddelde Minirijder is hoogstens een goedwillende amateur (een enkeling daargelaten).
De optimale afstelling van een min of meer standaard motor is al lastig genoeg (zie ander topic over een BGX naald), de afstelling van een niet standaard motor nog veel lastiger.
Zelf gaan testen is misschien leuk, maar kan ook zeer frustrerend zijn simpelweg omdat er te veel factoren zijn om rekening mee te moeten houden.
Dennis
Ingediend door BruteSound op ma, 18-08-2008 15:06
[size=75:3iff9004][topics samengevoegd - Crispy][/size:3iff9004]
1275cc Austin Metro blok, met HiF44 carb.
Ik plaats van MiniSport een stage 3 kop op, en Kent 276 nokkenas, K&N cone filter. Eventueel aangevuld met Calver Special Tuning ultimate filter kit voor hif44, (als dat nog past zonder dat hij tegen schutbord aankomt). Andere inlaat- en uitlaatspruitstukken lijken mij niet essentieel. Scheelt maar 1 á 2 pk, denk ik. Er zit al een sporteinddemper eronder. Dat scheelt.
Std. radiator, en HiF44 met BGW naald laat ik ook standaard, want hij is nu wel prima afgesteld.
Dit alles in combinatie met 3.44 diff.
Hoeveel gaat dit alles kosten, en hoeveel pk's zou m'n mini dan hebben? (Btw, hij heeft 121k gelopen, en lekt beetje olie, maar daar kan ik wel mee leven. Bij tijd en wijlen even bijvullen).
Ja als er een andere nokkenas in moet moet toch je blok uit elkaar Dus waarom niet gelijk goed doen en nieuwe lagers, nieuwe pakkingen, nieuwe oliepomp.
Pk gokjejejeje 76.
BruteSound schreef:
HiF44 met BGW naald laat ik ook standaard, want hij is nu wel prima afgesteld.
Dan loopt die straks voor geen meter als je de carb zo overzet
in dat geval pk's gokje: 65
als je hem wel afsteld: 74(vliegwiel)
Wat voor inlaat/uitlaatspruitstuk zit er nu dan op? Hopelijk wel een LCB met een los inlaatspruitstuk.
Dennis
Ingediend door BruteSound op ma, 18-08-2008 22:13
Mini-Weert schreef:
BruteSound":hr66dqmi] HiF44 met BGW naald laat ik ook standaard, want hij is nu wel prima afgesteld.
Dan loopt die straks voor geen meter als je de carb zo overzet
in dat geval pk's gokje: 65
als je hem wel afsteld: 74(vliegwiel)[/quote:hr66dqmi]
Eventueel wat rijker afstellen. Maar daarmee is alles ook wel mee gezegd. Of aan wat voor ingrepen moet ik denken?
Ben op dit moment een overzicht aan het maken met welk onderdeel de meeste pk/nm's mee te halen valt, en welke minder, zodat ik sommige achterwege laat. Al begrijp ik wel dat het een samenspel van alles is, maar m'n budget wordt ook beetje krap.
Ingediend door BruteSound op ma, 18-08-2008 22:14
Dennis schreef:
Wat voor inlaat/uitlaatspruitstuk zit er nu dan op? Hopelijk wel een LCB met een los inlaatspruitstuk.
Dennis
Geen idee wat voor spruitstukken erop zitten. Maar zo te zien is het uitlaatspruitstuk altijd standaard geweest (lees: aardig wat roest).
De uitlaatspruitstukken kunnen toch niet zo'n groot verschil maken?
Brutesound, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Er zijn al een heel aantal topics over het tunen van een 1300 motor waar je vraag prima in past.
Overigens maken die spruitstukken wel degelijk een verschil, zoals Vizard al lang geleden heeft uitgezocht. Het standaard uitlaatspruitstuk is namelijk een geheel met het inlaatspruitstuk, zodat je warmte-overdracht krijgt.
Als ik jou was, zou ik je eerste euro's uitgeven aan dat gele boek van Vizard, wat ook eerder in dit topic genoemd wordt. Is zeer interessant om te lezen, en daar staan ook resultaten in van allerlei tests die gedaan zijn met filters, nokkenassen, spruitstukken etc etc, specifiek voor de A-series. Dus je kunt precies zien wat wel resultaat oplevert en wat niet.
Gewoon een standaard 1300 blokje pakken en daar een brute nokkenas in duwen is best goed te doen. Wel een gok die je neemt, maar kan zomaar goed uitpakken. Ik heb dat een keer gedaan met een blokje van markplaats af en rijd daar nog steeds mee met veel plezier. Een nokkenas is de goedkoopste opvoertruuk, maar de stage 1 spruitstukken zou ik er inderdaad wel bij gebruiken. Die koop je 1 keer goed en kun je steeds meenemen naar volgende blokjes... (ofzo)
BruteSound:
eventueel heb ik nog een metro spruitstuk en voorpijp liggen om budgettechnisch gezien een vergelijkbaar Stage 1 effect te hebben (aldus Vizard)
Tegen bodemprijs af te halen...(niet alleen voor brute sound )
[size=85:zmkk1yq9][topics samengevoegd - Crispy][/size:zmkk1yq9]
hoi,
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar manieren om mijn mini sneller te maken. Ik heb een tijdje aan v-tec gedacht maar dit gaat uiteindelijk heel veel kosten en het goede type motor is ook niet zo makkelijk te vinden. Dus ben ik me gaan verdiepen in de supercharger. Maar ook deze kost enorm veel geld om echt een mooi resultaat te krijgen.
Nu dus mijn vraag hoe kan ik het beste ongeveer 125 pk uit mijn mini krijgen?
Ingediend door BruteSound op za, 31-01-2009 01:48
125 pk´s uit je 1300 blok is makkelijk te doen.
Alhoewel, hij gaat echter nog geen 2000 km mee. Dan zul je 'm uit elkaar moeten halen en weer reviseren. .
Je hoeft toch niet persee een Vtec blok erin te hangen? D16 is toch ook goed en die zijn best te vinden....
Een makkelijke 125 pk zal je niet vinden in je 1300 blokkie......
Andere optie is een R1 maar dat is vast ook te prijzig....
1 woord: TURBO!
zelfs met een standaard swiftblok doe je 160 pk en een dieselwaardig koppel.
ik heb zelfs wel een een mini gezien op foto die de turbo in de kofferbak had gemonteerd ipv onder de kap, maar het werkte wel.
helaas wel dure kits (3000 euro oid)
maar dan heb je ook wat.
mail anders een keertje naar engeland,
zij kunnen je vast en zeker verder helpen,
kijk maar even op;
http://www.vmaxscart.co.uk/supercharger.html
pennock racing, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Gezien de titel die je aan je nieuwe topic gegeven had, begrijp ik dat je bij de A-series wil blijven, vandaar dat ik dit topic gekozen heb.
Uit 1300cc wordt het heel moeilijk om meer dan 100 pk te halen zonder drukvulling (turbo of supercharger)
Kijk maar eens naar de specificaties van andere auto's zonder turbo en vergelijk het aantal cc's en het vermogen. De enige die ik zo snel zag met meer dan 1 pk per 10cc is de honda S2000 en die heeft een super-ontwikkelde motor.
Boven de 100pk moet je trouwens ook naar je versnellingsbak gaan kijken want die zit dan ook aan zijn limiet.
Dus, ik denk dat een Turbo je het goedkoopst over de 100pk helpt, omdat dat gewoon geleverd is geweest op de A-series.
Ingediend door BruteSound op za, 14-02-2009 16:00
http://www.norfolkminiownersclub.btinte ... uk/bhp.htm
Verdomd handig overzicht. Zelfs met SW5 peuter je met de juiste spullen + afstelling nog dik 100 pk's eruit. .
dat niet alleen ,maaar pk'op het wiel of de krukas?
ik durf haast te wedden dat niet alle auto's op dezelfde testbank hebben gestaan,
laat staan omstandigheden enz..
dus kan je dit echt vergelijken?
ik weet een voorbeeld van 1 auto die bij bank a 195 pk op de wielen had en 2 weken later bij bank b maar 180 op de wielen..
BruteSound schreef:
http://www.norfolkminiownersclub.btinternet.co.uk/bhp.htm
Verdomd handig overzicht. Zelfs met SW5 peuter je met de juiste spullen + afstelling nog dik 100 pk's eruit. .
Dat blok is gebouwd door swiftune zelf dus ik denk dat je daar als goedwillende amateur nooit bij in de buurt gaat komen.
Het is zowiezo al een 1380... Dus dat is volgens mij al offset boren enzo, dan ga je al een stuk harder in de $$$'s dan een standaard revisie...
Crispy schreef:
Het is zowiezo al een 1380... Dus dat is volgens mij al offset boren enzo, dan ga je al een stuk harder in de $$$'s dan een standaard revisie...
niet waar
boren is even duur recht als offset
ook prijs zuigers is identiek.
het gaat erom dat degene die boort, de offset goed zet ( wat ie normaal dus recht zou doen en dus evenveel tijd/geld kost)
my2$
hmm ok.
Maar lijkt me toch dat hier geen standaard zuigertjes inzitten in vergelijking met, zeg, opboren naar 1293?
zuigers voor de verschillende over maten verschillen niet zo veel in prijs
Het ligt aan de kleine subtiele dingen waar de pro's je nooit over vertellen :)" title="Evil" />
Wat ik heb begrepen is offset boren toch een stuk duurder omdat het risico dat je een koelwatergang raakt groter is.
Die engelsen goten de blokjes ook op maandagochtend als ze zondag nog in de kroeg hadden gezeten, dus helemaal ondenkbaar dat niet alle koelgangen op dezelfde plek zitten is het niet...
Guantia79 schreef:
Wat ik heb begrepen is offset boren toch een stuk duurder omdat het risico dat je een koelwatergang raakt groter is.
jep, maar de handeling zelf is niet duurder.
het is wel minder als ze een olie/waterkanaal raken, dan kan het blok bij oud ijzer
Guantia79":3emmkudm]Die engelsen goten de blokjes ook op maandagochtend als ze zondag nog in de kroeg hadden gezeten, dus helemaal ondenkbaar dat niet alle koelgangen op dezelfde plek zitten is het niet...[/quote:3emmkudm]
dan heb je de castings van de cylinderkoppen zeker nog niet gezien
RE: Tuning 1300
Ingediend door hansie79 op wo, 28-12-2005 16:27
Hallo allemaal, ik ben al even aan het speuren geweest op het forum, de zoekfunctie ook zeker gebruikt, alleen het een en ander is mij nog niet duidelijk... Misschien kan iemand mij helpen? Ik ben van plan om een Mini te kopen. Een 1275 met carburateur.
Wat kan ik nu het beste doen om deze op te voeren?
Een 1380 gaat in de papieren lopen, dat heb ik al gezien. Maar hoe kan je flink wat vermogen uit de 1275 halen? Zo om en nabij de 100 pk of meer? Andere carburateur, maar welke? HS4 of HIF44, enkel of dubbel?
Welke nokkenas heb je dan nodig? 276, 286 of hoger? Mijn vorige mini liep heel onregelmatig stationair, helemaal geweldig... Moet de versnellingsbak nog aangepast worden?
En uitlaat? Hij mag best wat herrie maken...
Ik vind het allemaal super interessant, mijn vorige Mini mankeerde teveel aan, maar het motortje was eigenlijk super. Ik weet ook niet precies wat hieraan gedaan was.
Ik hoop dat iemand mij wil helpen, wat is nu de beste combinatie van alles?