Tuning 1300

RE: Tuning 1300

dan heb je de castings van de cylinderkoppen zeker nog niet gezien

die zijn toch heeeel mooi glad

[size=10:3tpluakb]als je de kop flowt :)" title="Evil" /> [/size:3tpluakb]

Jaapio

[size=85:45alc2cf][topics samengevoegd - Crispy][/size:45alc2cf]
Ik zit momenteel nog dik in de restoratie fase maar met een Mini blijf je altijd dromen natuurlijk :)

Omdat ik de "gele bijbel" (nog) niet heb wil ik graag wat tips/info om een leuke 1300 samen te stellen zodat ik een beetje een kostenplaatje kan maken.

Aangezien ik graag een wat stillere maar vlotte Mini wil hebben streef ik naar flink wat koppel en op de snelweg rijden met een niet te hoog toerental.

Zelf zat ik te denken aan een 1300 (mooi klassiek groen gelakt) met:

-HS6 carb (lees ook wel eens wat over een Hif44?)
-3.11 eindoverbrenging (minder trekkracht maar rijd wat lager in toerental, toch?)
-SW5 nokkenas (veel koppel al vanaf laag toerental als het goed is)
-LCB + RC40 (mogelijk gelijk een Stage 1 kit, zit hetzelfde bij begrijp ik?)
-Verlicht vliegwiel (tips?)

Mogelijk nog een oliekoeler en tropenfan, maar betwijfel of dat baat bij mild tunen.
Een 5 versnellingsbak zou het toerental ook wel ten goede komen denk ik maar lees daar niet echt geweldige ervaringen over.

Zou ik dan nog andere tuimelaars nodig hebben? Of nog iets anders?

Ps. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

(Edit: typefoutjes)

je hebt de basis goed.

als je toch niet snel wilt, heb je nix aan een verlicht vliegwiel
ik heb nu tussen de 70 en 80 pk gok ik en extra fan nog niet nodig.
HS6=HIF44
er zijn ook nog lagere overbrengingen maar lastiger te vinden.(2.95, 3.05 en zelfs 2.76)
SW5 nokkenas is erg fijn voor dagelijks gebruik
ik rij er nu een half jaar mee en gewoon een milde as met meer grunt dan standaard.
oliekoeler is niet nodig bij milde tuning

5 bak klinkt leuk maar is 2500 pond(!) en komt op neer dat de tandwielen dunner zijn omdat het in dezelfde ruimte moet passen., dus fragieler.

andere tuimerlaars heb ik nu ook , maar zou op zich niet hoeven.

Als je een stillere mini wilt, dan moet je er geen RC40 onder leggen. Die zorgt alleen maar voor meer herrie in de mini en er buiten. Ook aan denken, dat als je stiller wilt, je geen RVS uitlaatsysteem neemt. Deze resoneert meer dan een stalen.

Stage 1 zou in jou geval dan alleen een andere luchtfilter bedragen. Door de aanpassingen die je wilt doen heb je toch al een andere naald nodig.

Bedankt voor de reacties mensen!

Een 5 bak past dus in ieder geval niet in mijn budget, dat is duidelijk.
Een licht vliegwiel is makkelijker rond/op gang te krijgen voor de moter waardoor hij sneller in toerental kan klimmen.
Ideaal gezien zou je daar mee dus sneller optrekken en door je koppel (SW5) kan je dan ook vlot opschakelen zonder veel toeren te maken.
Hij zal wel wat onregelmatiger stationair lopen (zo ver ik weet dus hé) :)

Ik ben van plan om flink wat (goede, dus niet die standaard!) isolatiematten te gaan gebruiken.
Die RC40, die bestaat met één en met twee dempers, maakt dat dan niets uit?
Voor een 1300 zou ik wel graag een spaghetti uitlaatbocht en los (aluminium) inlaatspruitstuk gebruiken. Een RC40 leek mij daarom ook een logische keuze.

Ik verwacht echt niet dat mijn Mini fluisterstil wordt, hij mag best een beetje grommen. Ik wil vooral niet met 5000+ RPM rijden op de snelweg en zo veel mogelijk weg/moter/bandengeluid dempen dmv isolatiemateriaal.

Ik wil graag zo lang mogelijk met het orgineele luchtfilter blijven rijden. Mijn ervaring is dat vooral die luchtaanzuiging van die race filters veel herrie geeft.

2 dempers zou wel wat uit moeten maken.

RC40 is trouwens niet het enige merk dat uitlaten levert. Kijk eens bij de grotere leveranciers in de UK op de site, daar zullen vast meer uitlaten staan die onder een mini passen, i.s.m. een LCB.

De spaghetti uitlaat met alu inlaat hoort bij de LCB. Of je moet een hele oud spruitstuk vinden wat op een 1275 past dat nog van gietijzer is.

een RC40 met 2 dempers maakt zeer zeker verschil, en voor zover ik weet is het nog steeds zo'n beetje de stilste demper die ook goed flowt.

Als je met goede isolatiematten gewicht gaat toevoegen, zal je met een verlicht vliegwiel niet veel winst terug gaan boeken .. maar je hoeft niet gelijk een superlicht vliegwiel uit de racerij te gebruiken .. minder gewicht op gang brengen scheelt.

Een 1300 met een lange eindoverbrenging zal zeker heel wat minder toeren maken op de snelweg als een 998. Bandenkeuze is misschien ook wel belangrijker dan je denkt .. zeker niet te breed, en goed op spanning houden.

Een goed filterelement in je standaard filterhuis is zeker zo goed als een open filter.

succes,
Theo van den Bogaard

Kijk! Dat dacht ik nou ook te weten, dank u :)\\_

Met isolatie wordt de Mini uiteraard zwaarder, maar ik dacht ook niet aan race vliegwiel hoor. Zijn hier nog "echte" stages in?

Ik heb standaard Minilites (12") die zijn volgens mij 145 breed?
Tevens wil ik zonder sparbordverbreders gaan rijden (zoals RdR), dat scheeld ook weer in luchtweerstand en daarmee herrie :)

2.0 bar voor, 2.1 achter toch?

Zet er 1.5 rockers op dat werkt heel goed met een sw5 (eigenlijk zonde om het niet te doen)

Neem een hiff 44 met std eleboog en pannekoek filter, flow dan de eleboog neem een K&N vervangings filter en boor aan de voorkant een stuk of 5 10mm gaten voor meer flow en niet de std regel klep er op zetten
Dan heb je voldoende flow met een minimum aan geluid.

vlieg wiel niet verlichten dat kost je alleen maar rij comfort en levert nog onregelmatiger stationair op

geen olie koeler (nutteloos)
geen tropenfan (meer herrie)

wel doen een belt drive ipv een distibutie keting scheelt herrie!

2dempers rc40 is prima stil

tefflar, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd waar dit soort vragen al eerder gesteld zijn. Zo blijft de informatie bijelkaar.

vliegwiel verlichten zou ik nu juist wel doen!
zeker met een milde nokkenas als de sw5 zal je van onregelmatigheden geen last hebben. mits je geen ultralight neemt natuurlijk...

in Vizard's boek staat een stuk geschreven over het voordeel van een lichter vliegwiel... als je dat leest dan kan ik eigenlijk niet een argument bedenken om het niet te doen...

een argument bedenken om het niet te doen..

verlichte vliegwielen hebben de reputatie kapot te gaan 8)

(zie ook: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/flywheel.htm )

groetjes,
Theo van den Bogaard

Dat zal toch wel meevallen als je van 7.5 kilo (standaard) naar bijv. 5.5 kilo gaat?
Te gek wil ik het niet maken.

dat hangt er van af *waar* en *hoe* je dat gewicht kwijtraakt .. en ook hoe je je motor daarnaa ge-/mis-bruikt.
Als je toch niet van plan bent hoge toeren te draaien is de kans op stukken al behoorlijk kleiner.
Ik zou eens kijken wat een lichte versie kost, in tegenstelling tot het afdraaien van je bestaande vliegwiel.

FWIW,
Theo van den Bogaard

zelfs je standaard vliegwiel kun je iets lichter maken, maar zoals theo goed aangeeft, zouden ze bij teveel stuk kunnen gaan. ik heb nog ergens een oud tuningboek liggen waarin staat hoeveel je veilig van een standaard mini vliegwiel af kon halen, maar kan het zo 1 2 3 niet vinden.

ik bedoelde zelf ook niet je eigen vliegwiel verlichten, maar een degelijk licht vliegwiel kopen... die worden van beter materiaal gemaakt, en zullen daarom niet breken.

*edit*
theo was me al voor O:)

(b)engeltje schreef:
2 dempers zou wel wat uit moeten maken.

De spaghetti uitlaat met alu inlaat hoort bij de LCB. Of je moet een hele oud spruitstuk vinden wat op een 1275 past dat nog van gietijzer is.

Eventueel heb ik nog 2 van die ouderwetse in/uitlaatspruitstukken liggen. 1 met vacuum aansluiting en 1 zonder, geschikt voor Hiff 44.
Incluis de bijpassende voorpijp van een metro, het spruitstuk heeft nl 2 aansluitingen ipv 1 ... Volgens Vizard een heel goed en ondergewaardeerd alternatief voor een stage 1 kit.
Daarop een RC 40 met 2 dempers en je hebt weinig herrie...

Nog bedankt voor de reacties mensen!

Blijkbaar is door het samenvoegen van mijn onderwerp mijn abbonement op het onderwerp onbruikbaar geworden.
Ik had dan dus ook helemaal niet door dat er nieuwe reacties waren.

Uiteraard was ik ook van plan een verlicht vliegwiel te kopen ipv maken.

@ (b)engeltje: Bedankt voor het aanbod maar ik wacht liever totdat ik een 1275 gekocht heb, wellicht zit er dan al bij.

ik heb sinds een paar dagen een mini uit '92 1300cc en vroeg me af
wat interessant is om te veranderen aan je mini betreft prestaties en de prijs daarvan (tunen voor beginners) :P . hoeft niet onder de 5 seconden op de 100 te zitten O:) (toch geweldig als hij dat wel zou doen maar word te duur :)\\_ )

zit nu alleen een dtm uitlaat systeem op, zat misschien te denken aan een
spagettie spruitstuk (schijnen mee te vallen in prijs :) ) en een luchtfilter,

nog andere leuke suggesties die je zelf kunt doen?

bvd

rene

(merken dienen in pm verzonden te worden heb ik al vernomen O:) )

Rene-mini schreef:
(merken dienen in pm verzonden te worden heb ik al vernomen O:) )

Merken niet, bedrijven wel.

Er zijn al heel wat topics op het forum over het tunen van een 1300. Ik heb je vraag aan een van de grootste gehangen.

Goedkoop is in mijn boekje een Stage 1 kit.

Dit bevat een aluminium inlaatspruitstuk, spaghetti uitlaatspruitstuk, goede sport uitlaat, K&N luchtfilter (voor in de orgineele behuizing) en een andere gasnaald voor de carburateur.

Het inlaatspruitstuk is dan ook gescheiden van het uitlaatspruitstuk.
Behalve een betere flow dan het orgineel krijgt je vooral een koeler (lees: niet door uitlaatspruitstuk verwarmd) brandstofmengsel.

En voor stage kits hebben we dan hier weer een topic:
viewtopic.php?f=39&t=11811&hilit=stage+kits

;)

en hele oude opmerking
maar het goedkoopst is eerst vizards boek (de gele bijbel) van kaft tot kaft lezen.

dan heb je antwoord op al je vragen

oké bedankt! denk dat ik daar eens meer informatie over ga opzoeken...

durt iemand een grove prijs te noemen voor stage1 ? ;)

gr rene

250-300 euro heb je wel een compleet setje