Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Ik heb voor een leuk prijsje een 1275 Metro Turbo blok gekocht op de engelse Ebay.

Standaard heeft zo´n blokje 94PK, maar ik wil nog iets meer, en tegelijkertijd m´n auto wel zo zien te houden dat ik er elke dag nog steeds twee uur mee in de file kan staan.

Het blok word zowiso eerst gereviseerd, en de rest van de aanpassingen die ik in gedachten heb zijn:

licht vliegwiel,
aangepaste koppeling,
Straight Cut versnellingsbak,
limited slip differentieel,
quick shift pookje.

Over de cylinderkop ben ik nog niet helemaal uit, weet er iemand welke maat kleppen er in een Turbo kop zitten? Ik ga wel voor:

High lift tuimelaars (1.5)
Swifttune nokkenas. (276?)
natuurlijk ook strake veren etc.

voor de turbo een dumpvalve en een bleedvalve.

en nog wat aanpassingen in de koeling, iig een oliekoeler en een front geplaatste radiator en een batterij aan extra temperatuurzenders/metertjes

Zijn er mensen die ervaring hebben met het tunen van een Metro Turbo blokje? Ik ben op zoek naar een harmonieus setje wat goed samenwerkt. Dus o.a Welke vertandings verhouding moet ik hebben in m´n bak? welke nokkenas werkt goed met een turbo? Zijn High Lift tuimelaars de pest voor je kop of valt dat mee?

en alle andere valkuilen waar ik niet aan heb gedacht, ik ben geen technicus,

alle input welkom.

default

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

ik kan je helaas (nog) niet helpen, ik wil zelf ook een blok met turbo. maar een dumpvalve en een bleedvalve niet hetzelfde?

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

MiniNRG schreef:
ik kan je helaas (nog) niet helpen, ik wil zelf ook een blok met turbo. maar een dumpvalve en een bleedvalve niet hetzelfde?



Nee, een dumpvalve is een klep die zo dicht mogelijk bij de inlaat van de motor zit. Als je het gas loslaat gaat dan blijft de turbo draaien vanwege het momentum dat hij op dat moment heeft. De turbo duwt dus lucht tegen een gesloten gasklep, want we zijn van het gas. Dit geeft een tegendruk terug naar de turbo waardoor die gaat stoppen met draaien. Een dumpvalve laat die tegendruk uit het systeem, waardoor de turbo blijft draaien als je van het gas gaat en dus sneller terug op toeren gaat draaien als je weer gas geeft. (oftewel, geen turbo'gat' meer)



Een bleedvalve doet de actuator denken dat er minder turbodruk is. Daardoor blijft de wastegate dicht en gaan de uitlaatgassen naar de turbo, m.a.w hiermee kan je dus je turbodruk verhogen.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Misschien heb je wat aan deze links?
http://www.turbominis.co.uk
http://www.turbo-mini.com
Op de site van de eerste link hebben ze ook een forum, misschien kan je je vraag daar ook neerleggen. 2x zoveel kans op het antwoord dat je zoekt ;)

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Jep,

Wij zijn met een zelfde project bezig.
De site die demelza noemt; www.turbo-minis.co.uk hebben wij veel resterende/niet aan gedachte info vandaan gehaald, van het forum althans.
Je moet alleen even tussen de onzin regels door lezen en niet de foto's bekijken onder de andere hoofdstukken, de meeste zie je alleen maar in ingebouwde toestand.

Groet ron

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Intercooler is ook altijd leuk! Een olie thermostaat is ook enorm aan te raden, dus dat de olie pas gekoeld wordt als het nodig is!

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

ga eens kijken op www.med-engineering.co.uk

daar staan ook wel wat leuke turbo-goodies :)

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Avonbar wel eens bekeken? Die leveren alles voor een turbo. Alleen jammer dat een mini 20W50 gebruikt en dat niet heel erg goed gaat met een trubo die het liefst op zo dun mogelijk olie draait en ook liefst synthetische....

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Hi,

Ik wil niet negatief overkomen, maar weet heel goed waar je aan begint. Turbo's zijn heel gevoelig en zaken die heel normaal zijn op een gewoon blok zijn onmogelijk op een turboblok (bv een 276 nokkenas).

Lees op de vermelde sites ook eens de ervaringen van mensen die een turboblok in hun mini hebben dan zul je zien dat er bijna geen een is die zijn blok niet heeft opgeblazen en met opblazen bedoel ik niet de koppakking maar gesmolten zuigers en meer onheil.

Hier op het forum heb je ene Lex, hij was/is bezig met een turboblok, ga eens navragen bij hem. Wat ik tot zover van hem gelezen heb is dat ie onderhand al duizenden euro's heeft uitgegeven en het einde nog niet in zicht is.

Ik heb ook korte tijd een turboblok in mijn mini gehad, veel werk om het allemaal aan te passen en na 200 km er weer uitgegooid omdat ik opeens een grote blauwe wolk achter me had.

Mijn advies: gebruik het gekochte turboblok als een mooie basis voor een mooi opgeboord blok (wellicht 1380), mooie dubbele carburateur erop, goed afstellen en dan moet een dikke 100 pk haalbaar zijn en dan heb je een hele snelle en betrouwbare mini.

Dennis

Die een 1380cc draaiend gedeelte heeft en gaat opbouwen.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Laat in engeland je blok bouwen, daar zit de know-how... Doe dat in overleg, maar het zal niet goedkoop zijn!

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

In ieder geval gesmeedde zuigers, krukas, drijfstangen en dergelijke om de boel heel te houden. Nikkasil cilinderbussen als het ff kan, en eigenlijk ook dunnere olie. Dus dat wordt of een turbo met apart reservoir als het ff kan met een eigen pomp, of een compressor, want die voeden zich met een eigen systeem. Mijn plan wordt dan ook het laatste, maar wel op de lange baan....

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Ik heb al een hoop informatie gevonden op engelse sites, en de expertise van de gebroeders Bos van Forest Mini´s in Nederhorst den Berg.

er zijn een hoop nivo´s van tuning, en wat ik tot zover begrepen heb kan je een hoop heel houden door niet te veel te overdrijven.

«ik ga geen blok bouwen wat 200.000km heel moet blijven, maar ik zit er ook niet op te wachten om het elke 5000km uit de auto te tillen voor een overhaul»

Omdat het blok toch een revisie krijgt, ik begin dus met een z.g.a.n blok, kan er wel wat aan verfijnd worden. Een standaard Metro Turbo was geen onbetrouwbare auto, maar op een aantal punten was de combinatie niet heel lekker, o.a. de versnellingsbak was niet echt afgestemd op de powercurve van een turbo.

Ik ben van plan onderdelen van hoge kwaliteit te gebruiken, en bijzonder veel aandacht te besteden aan zaken als koeling, smering, en controle (ik wil een hoop meetpunten in m´n blok) en bovendien denk ik dat het heelhouden van van je motor ook voor 75% afhangt van hoe je de auto berijdt.

Ik ga van de week wat foto´s maken voor hier.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Moet je na het rijden met zo'n turbo blokkie de turbo nog extra 2min met draaiende motor af laten koelen, of was da toen al verholpen??

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

artfull_devlin schreef:
Moet je na het rijden met zo'n turbo blokkie de turbo nog extra 2min met draaiende motor af laten koelen, of was da toen al verholpen??



Dat deed ik met m´n (overigens ook dik aangepaste) Renault 5GTT wel altijd, het Metroblok is uit het zelfde bouwjaar, ´88, en heeft dezelfde Garret turbocompressor, Mini heeft door gebrek aan ruimte bovendien een nog groter koelingsprobleem dan de R5, reden genoeg om idd de turbo te koelen voor het uitzetten.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Ik denk dat er nauwelijks expertise in Nederland aanwezig is wat betreft turbo's en al helemaal niet bij mini bedrijven. Alle informatie krijgen zij uiteindelijk ook uit Engeland en zelfs daar is het geen gesneden koek.

Als je dan toch pakken geld wilt uitgeven, want ik weet vrijwel zeker dat het daar op uit gaat draaien,ga dan voor een V-tec conversie, weet je zeker dat alles heel blijft en heb je een vermogen dat je nooit haalt met een turbo.

Als je de verhalen op buitenlandse sites gelezen hebt (heb ik dus ook gedaan) zie je dat turbo's gewoon een hoop problemen opleveren ook als je ze niet uitperst. het blijft gewoon een blok wat in de jaren '30 is ontworpen en oorspronkelijk iets van 35 pk had.

Dennis

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Ik ben zelf ook al een tijdje (1.5 jaar) bezig met een turbo blok. Als je het gewoon leuk vind om te sleutelen en je ziet het als hobby en gebruikt de mini niet als dagelijks vervoer is het geen probleem.
De hoeveelheid geld die je er aan uitgeeft is recht evenredig met hoever je wilt gaan met de opbouw van je blok.

Gesmede zuigers, een bewerkte turbo cilinderkop en sccr versnellingsbakken zijn natuurlijk allemaal schreeuwend duur. Dan heb je het nog niet eens over electronica als lambda sondes of programeerbare electronische ontsteking.

In Nederland is er bijna geen kennis en materiaal voorhanden en je zal dus heel veel uit de UK moeten laten komen. Een heel goede bron is link waar ook mensen als Ian Avonbar (Avonbar) en Suart Gurr (VMax) op aktief zijn.

Als je meer wil weten stuur me dan maar een pm.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Dennis schreef:
Ik denk dat er nauwelijks expertise in Nederland aanwezig is wat betreft turbo's en al helemaal niet bij mini bedrijven. Alle informatie krijgen zij uiteindelijk ook uit Engeland en zelfs daar is het geen gesneden koek.



Ik denk dat je hier wat mensen te weinig credits geeft, er zijn natuurlijk genoeg mensen met hands-on ervaring in turbo technologie, het is niet zo dat er in Nederland geen auto´s met turbo te vinden zijn en de monteurs dus slechts theoretische kennis hebben.

Als je dan toch pakken geld wilt uitgeven, want ik weet vrijwel zeker dat het daar op uit gaat draaien,ga dan voor een V-tec conversie, weet je zeker dat alles heel blijft en heb je een vermogen dat je nooit haalt met een turbo.



Tuurlijk, en ik kan ook een Jaguar V12 achter m´n stoel leggen, of een straalmotor monteren, maar dat ga ik niet doen, en bovendien is het monteren van merkvreemde producten (zoals een Japans Honda blok in een Mini) absoluut niet mijn smaak. Als ik VTEC wil gaan rijden koop ik wel een Civic.


Als je de verhalen op buitenlandse sites gelezen hebt (heb ik dus ook gedaan) zie je dat turbo's gewoon een hoop problemen opleveren ook als je ze niet uitperst. het blijft gewoon een blok wat in de jaren '30 is ontworpen en oorspronkelijk iets van 35 pk had.
Dennis



Zoals ik al eerder opmerkte, de Metro Turbo was geen onbetrouwbare auto, en het blok heeft een dusdanig lange ontwikkeling doorgemaakt (vanaf de jaren '30 zei je?) dat de kinderziektes er wel uit zijn, en bovendien kan je èlk onderdeel van dit blok los kopen in tien verschillende uitvoeringen en kwaliteits nivo´s. Dat is het voordeel van een blok waar er miljoenen van gemaakt zijn, de hoeveelheid aftermarket producten is gigantisch.

Ik denk dat als je producten gebruikt van goede kwaliteit, en als de combinatie van je tuningparts in harmonie is met elkaar, dat je een beest van motorblok kan creeeren, zonder dat je concessies doet aan betrouwbaarheid.

8)

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Foutje van mij, tuurlijk is er expertise in Nederland wat betreft turbo's maar niet specifiek voor een Mini en wat ik al zei, vrijwel al minishops bijelkaar 0,0. Afgezien van de ERA heeft er nooit een turbo officieel in een Mini gezeten, dus specifieke expertise is er niet, alleen in Engeland, wat er ook beweert wordt.


Het blok van de Mini heeft zijn basis dus in de jaren '30 en nee, daar zat sindsdien weinig ontwikkeling in. Het was oorspronkelijk een 850 cc blok dat een aantal malen is opgeboord, maar heeft nog steeds een onderliggende nokkenas en drie hoofdlagers. Het metro turboblok hebben ze begin jaren '80 op stapel gezet, met wat kleine modificaties (oa versterkt cylinderblok, andere kleppen).

Zoals Popeye al zegt, als je het als een hobby ziet en van sleutelen houdt is het best leuk. Maar die standaard 94 pk was niet voor niks, meer was best wel mogelijk, maar ten koste van de betrouwbaarheid en daar blinken 1275 cc toch niet echt in uit.

Dennis

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

semi - off-topic:
http://www.geocities.com/tb13cp/miniinf ... eries.html

"In early 1950, a start was made on assembling the first engine"

de beperkende factor voor die 94 pk was overigens de bak ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Feit blijft dat het een heel oud design is waar in de loop der jaren weinig structureels aan veranderd is. Het verhaal zegt dat er in 1942 al tekeningen waren, het eerste ontwerp stamt wel degelijk uit de jaren '30.

Inderdaad klopt het dat de bak de beperking was voor het vermogen, maar ook de betrouwbaarheid van het geheel en het benzineverbruik een issue was.

Dennis

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Dennis schreef:
Feit blijft dat het een heel oud design is



true,

maar dat geldt in principe voor elke verbrandingsmotor ;)

Ik denk niet dat je, omdat je zelf een keer een slechte ervaring hebt gehad met een turbo blok, kan zeggen dat het principe niet goed is, en dus niet gaat werken.

Ik heb gisteren een high spec Cooper 1380 gekocht voor m´n dagelijks vervoer, en hij zit qua onderdelen en rijgedrag al over het randje van 'fast road' en volgens de rolling road uitdraai is dat 'pas' 111PK. (Ik heb ´m gepost in 'Post Hier Je Eigen Mini', iedereen die zin heeft in een sprintje is welkom 8))

Met een standaard Turbo blokje begin je al met 94PK, en het lijkt me dat daar redelijk pijnloos meer uit te halen is.

Ik heb m´n verlanglijstje met onderdelen bijna af, dan kunnen we gaan bouwen :)

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

FF terug naar de originele vraag;
extreme schreef:
Standaard heeft zo´n blokje 94PK, maar ik wil nog iets meer, en tegelijkertijd m´n auto wel zo zien te houden dat ik er elke dag nog steeds twee uur mee in de file kan staan.
licht vliegwiel,
aangepaste koppeling,
Straight Cut versnellingsbak,
limited slip differentieel,
quick shift pookje.
High lift tuimelaars (1.5)
Swifttune nokkenas. (276?)
natuurlijk ook strake veren etc.
voor de turbo een dumpvalve en een bleedvalve.


Licht vliegwiel raad ik je af, wordt'ie nerveus van en da's niet leuk in de file.
Koppeling van de Metro Turbo is goed.
LSD alleen in combinatie met rechtvertande bak. Liever cross pin.
Geen high-lift rockers en 276 is al erg wild. 266 of SW5. Strakkere veren niet nodig.
Dumpvalve is goed, kijk i.p.v. de bleedvalve eens naar het Saab APC systeem.
Als je met de boost wilt spelen moet je eigenlijk je ontstekingskromme boost-gevoelig maken, da's lastig. Ook moet je compressieverhouding naar beneden als je meer boost wilt draaien. Dus andere zuigers en de verbrandingskamers openslijpen.
Je schrijft niet zo'n technicus te zijn. Bezint eer ge begint. Ik heb al wat blokjes (expres) opgeblazen op zoek naar de grenzen. En als je met de auto in de file wilt staan klinkt dat als een dagelijkse auto, geen rijdend probeersel....
Succes,

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

[Hugo:] Dit zijn replies waar ik wat mee kan, many thanx!

Dagelijks vervoer ben ik vanaf gestapt, daar heb ik inmiddels een 1380 voor gekocht, dus met de Turbo mag best geexperimenteerd worden (binnen bepaalde grenzen, ik wil de main components heel houden)

Straight cut bak en dropgear had ik al besloten, idd in combinatie met X Pin diff. Verder denk ik er nog over om de Turbo te vervangen door een Avonbar T3,

Zuigers ben ik nog niet uit, het zijn een hoop factoren waar ik rekening mee moet houden, en de meeste mensen hebben idd maar halve antwoorden.

De cylinderkop krijgt geen aanpassingen, gezien de klepdiameter en de dubbele veren voldoet de beademing (voorlopig) as is.

[size=75:q6n8d3pp][Edit: quote voorgaande reactie vervangen door verwijzing naar de poster - Eelke][/size:q6n8d3pp]

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

probeer eens of je Frank Marx te pakken kan krijgen:
http://members.home.nl/mmarx/
die heeft er ervaring mee (rijden en opgeblazen versnellingsbakken en terugtunen .. )
goldwing-at-wish-dot-net

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Hoi,

Je kunt ook info vragen aan Remco van Must Be Mini (link), die heeft dacht ik ook een mini/clubman met turbo. Hij kent (een gaat regelmatig naar) ook genoeg mensen in Engeland

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Drommond schreef:
Hoi,

Je kunt ook info vragen aan Remco van Must Be Mini (link), die heeft dacht ik ook een mini/clubman met turbo. Hij kent (een gaat regelmatig naar) ook genoeg mensen in Engeland



ik heb net z´n berichtje gelezen,

toch wel serieus :)

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Misschien een beetje offtopic, maar ik zat even wat te bedenken.

Ik ben wat dat betreft maar een leek, maar aangezien een turbo pas gaat werken bij een bepaald aantal toeren, kun je dan met een turboblok ook nog vrij zuinig rijden??? Dus dat wanneer de turbo inschakeld het verbruik pas echt hoger wordt???

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Ja als je rustig rijd zal het verbuik lager liggen dan wanneer je hem in de toeren jaagt, maar hij zal altijd meer zuipen dan een standaard 1300 waarmee je rustig rijd, dus verwacht geen wonderen.

Maar waarom wil je zuinig rijden :? Voor het milieu? Ga dan geen mini rijden, want wat een gemiddelde mini aan bodemverontreiniging door olielekkage en luchtvervuiling door olieverbruik veroorzaakt win je niet terug door rustig te rijden. Voor je Portemonnee? Ga dan niet met een turbo blok in je mini rijden, want dat kost altijd een berg geld, om het goed te krijgen en te houden. :9

Kan je beter een honda Vtec erin leggen, blijf je onder de 6000 RPM dan gebruikt hij net zoveel als een normale 1.6 non-vtec, en lekt een stuk minder dan een mini blok en gebruikt een stuk minder olie (Maat van mij heeft zo'n ding, oke het is geen mini maar het blijft verslavend)

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Hugo schreef:

Je schrijft niet zo'n technicus te zijn. Bezint eer ge begint.



Hier ben ik het volledig mee eens,
•Ik lees ik ben geen technicus-> niet altijd handig voor een dergelijk project!
•Ik heb voor een leuk prijsje een metro turbo gekocht-> Als je op leuke prijsjes afga, is het budget voor de conversie toerijkend?
•Wel zo zien te houden dat ik er elke dag nog steeds twee uur mee in de file kan staan-> Lijkt me ook al niet echt handig voor een getuned turbo blok in een mini!

Het klinkt leuk zo’n turbo blok in een mini, maar er zijn volgens mij bijzonder veel projecten turbo projecten gestrand vanwege de complexiteit en een gebrek aan betrouwbaarheid. Als je er toch aan gaat beginnen reviseer dan in ieders geval het gehele blok. En zorg voor voldoende koeling, in de vorm van een fatsoenlijke radiateur, oliekoeler met thermostaat, en openingen in de motorkap.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Roger schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens,
•Ik lees ik ben geen technicus-> niet altijd handig voor een dergelijk project!




Ik ben geen technicus, maar ik heb ook geen twee linkerhanden, ik kan een hoop zelf, en ik heb ruim budget om de dingen die ik niet zelf kan fatsoenlijk uit te besteden. Bovendien ken ik een aantal mensen die wèl hands on ervaring hebben met Mini's



•Ik heb voor een leuk prijsje een metro turbo gekocht-> Als je op leuke prijsjes afga, is het budget voor de conversie toerijkend?




Met een leuk prijsje, bedoel ik een leuk prijsje voor een turbo blok. Ik heb ´m dan ook gekocht in Engeland, wat al aangeeft dat ik er gericht naar gezocht heb. Het is dus niet zo dat ik voor een paar tientjes wat oud ijzer van iemands zolder gehaald heb. Verder vind ik het nogal aanmatigend om te speculeren over mijn budget, het interesseert mij namelijk ook geen klap wat jij met je geld doet.


•Wel zo zien te houden dat ik er elke dag nog steeds twee uur mee in de file kan staan-> Lijkt me ook al niet echt handig voor een getuned turbo blok in een mini!




Als je de moeite zou nemen om de hele thread te lezen in plaats van alleen de openingspost, dan had je geweten dat ik inmiddels een 1380 heb om mee in de file te staan, en dan nog: met een Metro turbo kan je ook deelnemen aan het dagelijks verkeer, en zo radicaal zijn de aanpassingen niet die ik in gedachten heb. Ik begin wel het gevoel te krijgen dat een aantal mensen hier nog minder gevoel voor techniek heeft dan ik, gezien dit soort uitspraken.


Het klinkt leuk zo’n turbo blok in een mini, maar er zijn volgens mij bijzonder veel projecten turbo projecten gestrand vanwege de complexiteit en een gebrek aan betrouwbaarheid. Als je er toch aan gaat beginnen reviseer dan in ieders geval het gehele blok. En zorg voor voldoende koeling, in de vorm van een fatsoenlijke radiateur, oliekoeler met thermostaat, en openingen in de motorkap.



nogmaals, je zou ook eerst het hele topic kunnen lezen voordat je zo´n reply post.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

laten we het hier gewoon over de optimale samenstelling hebben van het turbo blok zonder te gaan praten over iemand vermeende (on)kunde en/of financiele gesteldheid.

het kost wat het je waard is en dat verschild voor iedereen. en of je het nou zelf bouwt of laat bouwen, leuk speelgoed is het zeker...

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Volgens mij is het allemaal leuk en aardig, maar de adviezen welke wij hebben gekregen van de mensen wie er iets meer ervaring mee hebben als wij, is hou het standaard anders loopt het alleen maar in elkaar, met name de versnellingsbak.

Wat wij gedaan hebben is even neuzen bij mensen wie het al eens gedaan hebben (bv turbomini, leuke mini) en gewoon horen welke adviezen zij hebben.

In het kort is ons plan nu de hele handel uit de metro halen (rijdend gekocht) en dan langzamerhand eerst standaard in de clubman estate lepelen.
Als dit werkt dan pas opvoeren.
Alhoewel het wel mogelijk is dat we eerst wat aan de versnellingsbak doen om deze heel te houden.

Dit is trouwens ook mijn advies aan anderen.

Groet ron

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

begrijp goed dat sommige mensen die denken dat ze er geen verstand van hebben, meer verstand ervan hebben dan mensen die denken meer verstand van zaken te hebben, die er dus helemaal geen verstand van hebben... dus laat iedereen in zijn waarde.

Het is niet erg belangrijk (wel handig) dat je veel ervaring hebt met het probleem wat je hebt, maar wat wel belangrijk is is dat je de juiste relevante informatie weet te vinden en toepast en niet afgaat op ieders mening. Mijn probleem wat ik hier ervaar op dit forum is dat iedereen wel zijn mening heeft en die graag oplegt aan een ander.

Extreme heeft heel duidelijk uitgelegd wat die wil (dus daaruit blijkt dat die al duidelijk onderzoek heeft gedaan) en vraagt hier alleen of hier mensen zijn die kunnen staven of het kan (uit eigen ervaring bv), of naar site's met extra info.

Als hij dan reacties krijgt met: je budget is vast niet toerijkend, ga maar voor een ander blok (BV V-tec), dan vind ik dat niet passen op zijn vraag.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Doet het ook niet, dat soort antwoorden. Heier dan in ieder geval iets waar je wel wat mee kunt, maar wat je misschien al weet. heb wat ervarings met turbo's en compressors, maar niet op mini's. Ik ga dan ook als ik een mini zou bouwen met zoiets erop, altijd voor de compressor. Turbo is leuk, maar niet voor een mini, om een aantal redenen:

-Mini gebruikt minerale olie, turbo heeft het liefste synthethische olie, omdat het zo snel draait en erg warm wordt. Compressor heeft een eigen smeering en dus een eigen reservoir waar andere olie in kan.
-Mini heeft een slechte bak: Bak kan het vermogen wel aan maar niet het koppel. Probleem met een trbo is dat ie er ineens inhakt. Of dat nauw al laag onderin is of meer bovenin. Turbo draait namelijk nooit gelijk met de motor, maar heeft altijd lag, hoe klein ook. Compressor heeft dat niet, want die is motoraangedreven en zal dus geleidelijk zijn koppel afgeven. verder krijgt de motor bij een turbo een heel ander karakter, door het lag effect van de turbo, terwijl een compressor in principe dezelfde vermogenscurve aanhoudt als daarvoor, alleen flink versterkt.

Zijn wel 2 belangrijke overwegingen waar je een oplossing voor zult moeten vinden. Die olie is voor een deel op te lossen door een synthethische toevoeging, maar de olie is van zichzelf eigenlijk te dik daarvoor. 10w40 is wel de dikste olie de je ervoor kunt gebruiken wil je dat de slijtage echt meevalt. 0w60 is ideaal, maar pist letterlijk uit de mini, dus is niet te doen. bij 20W50 synthethische olie draait een turbo wel, maar de bescherming begint erg laat, waardoor die eerst echt heel rustig moet warmdraaien. Stilstaand wel te verstaan.
Wat de bak betreft: Alles verstevigen wat je kan. Rechte vertanding is vooral belangrijk, maar je tandwielen slijten dan wel veel harder, maar zijn over het algemeen makkelijker te vervangen, en slijten minder hard als bij een normale bak de lagers zullen doen. Verder de beste koppeling die er bestaat, dus geen geveerde maar een strakke vingerkoppeling. AP zal wel wat hebben denk ik.

Verder zullen er een hoop dingen fout gaan, dat is 1 ding wat zeker is. Dat is dan ook geen uitzondering maar regel. Ook belangrijk om in de gaten te houden te houden is je compressie. Liever veel ste laag als iets te hoog. En gebruik vooral een nokkenas met een zo laag mogelijk klepoverlap. Turbo's draaien op druk en die valt weg als beide kleppen openstaan....

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Kevski Style schreef:
een paar goeie tips!



Is het mogelijk om een gescheiden smeersysteem te maken, dus een apart reservoir voor de turbo? Of is dit misschien kant en klaar te koop?

ik heb er eerder over gehoord, dat dikke olie op termijn de betrouwbaarheid van de turbo niet ten goede komt.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

kijk, dat zijn antwoorden!

Wat voor compressor zouden we op een mini kunnen zetten? die dus klein genoeg is voor een mini?

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Heeft niks met groote van de compressor te maken, maar met draaisnelheid. Polie is dus super belangrijk. Gescheiden smeersysteem is te maken, maar aangezien een turbo olie heel er snel verhit moet het al gauw een smeersysteem met een liter of 4 inhoudt zijn, en waar laat je die????

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Kevski Style schreef:
liter of 4 inhoudt, en waar laat je die????



zou een wat dikkere leiding kunnen, met een oliekoeler aan de voorkant? dan is een reservoir ook nog wel ergens te laten, en over dat beetje gewicht kom ik wel heen :)

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Hoe wil je het rond gaan pompen? En in een oliekoeler gaat maar een liter....

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Hallo extreme

Ik begrijp uit je reactie dat je mijn reply niet helemaal waardeer. Mogelijk heb ik je openingspost anders geïnterpreteerd dan hetgeen jij bedoelt had, maar daar kan je mij niet volledig de schuld van geven. Als je een beetje kijkt naar de communicatieweten-schappen dan blijkt dat een boodschap altijd een zender en een ontvanger heeft. Jij zend een boodschap uit via het forum en ik ontvang hem, ergens gaat het fout. Je kunt boos op mij worden, maar misschien ben je niet helemaal duidelijk geweest in je openingspost mogelijk. Als ik jouw eerste post lees dan vallen mij de drie punten op die ik al eerder heb aangehaald. Ik krijg dan de indruk dat:

[i:1822i4kb]Oh daar is er weer zo ene die denkt even voor een knaak en een kauwgombal, voor een appeltje en een eitje, voor een dubbeltje op de eerste rang denk te gaan zitten. Dus voor een paar centen een turbo klok koopt, even inbouwen (want het blok is immers vrijwel gelijk aan een normaal blok )en voila +100 pk in de mini.[/i:1822i4kb]

Blijkbaar zat ik er dus naast. Maar als je zegt dat je geen technicus bent, waarom zeg je niet meteen dat je ook geen twee linker handen hebt en toch best veel kunt doen. Want technicus is best wel een ruim begrip.

Je zeg dat ik de moeite had moeten nemen om de gehele thread te lezen, dan had ik immers geweten dat je nu een ander vervoersmiddel hebt voor dragelijk gebruik. Waarom neem jij niet de moeite om even je openingspost te aan te passen, daar stel je immers je specificaties waaraan je turboblok moet voldoen, en die specificaties zijn blijkbaar dus gewijzigd.

Ik speculeer ook niet over de hoeveelheid geld je hebt, immers een budget staat niet voor je persoonlijke vermogen, maar over hetgeen je voor de project gepland hebt om uit te gaan geven. Jij vraagt om valkuilen, menig project (niet alleen mini) blijven steken omdat het toch wat meer is gaan kosten dan origineel begroot was, lijkt me een behoorlijke valkuil. (nu kwam mijn boodschap dus verkeert over)

Maar zoals gewoonlijk ligt de schuld van een gebrekkige communicatie meestal bij beide partijen.

Nu dus weer ontopic:
Ik had nog een minimagazine liggen met een artikel over de basisprincipes van een turbo blok in een mini bouwen deze heb ik dus even gescanned (vraag nu niet waarom ik dat niet meteen heb gedaan, dat blad lag nog in mijn ouderlijk huis in Brabant, en ik studeer in Enschede)

http://home.student.utwente.nl/a.t.a.p. ... iturbo.pdf

Ik hoop dat je wat aan het artikel hebt, ook al gaat het dan niet echt over de samenstelling van de onderdelen waar jij het over hebt, er staan wel wat dingen in waarop je moet letten om gesmolten zuigers te voorkomen, lijkt me wel handig.

Echt problemen met de smering van de turbo verwacht ik niet, in theorie klopt wel wat Kevski Style zegt, maar veel problemen over de turbo op zich heb ik niet gehoord. Een vriend van mij rijd een mini turbo, daar komt de power er ook geleidelijk in, maar die is volgens mij nog vrij standaard, dus mischien als je hem meer gaat tunen dan dan de power er wel opeens in kan hakken, wat niet echt fijn is voro de versnellingsbak.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Roger schreef:

[i:2bgeshww]Oh daar is er weer zo ene die denkt even voor een knaak en een kauwgombal, voor een appeltje en een eitje, voor een dubbeltje op de eerste rang denk te gaan zitten. Dus voor een paar centen een turbo klok koopt, even inbouwen (want het blok is immers vrijwel gelijk aan een normaal blok )en voila +100 pk in de mini.[/i:2bgeshww]




intelligente mensen kan je dan ook zelden of nooit betrappen op aannames, als die categorie te weinig informatie heeft om er een gedegen conclusie uit te kunnen trekken gaan ze eerst op onderzoek uit. Nofi.



Je zeg dat ik de moeite had moeten nemen om de gehele thread te lezen, dan had ik immers geweten dat je nu een ander vervoersmiddel hebt voor dragelijk gebruik. Waarom neem jij niet de moeite om even je openingspost te aan te passen, daar stel je immers je specificaties waaraan je turboblok moet voldoen, en die specificaties zijn blijkbaar dus gewijzigd.




Ik weet wel iets van fora, ik ben een tijd moderator geweest op het grootste general interest forum ter wereld. In een topic zoals dit zit een kleine vorm van evolutie, je begint met een stelling zonder kader, en vervolgens kan het alle kanten op. Mensen die zichzelf serieus nemen lezen daarom ook een heel topic voordat ze iets neerzetten, al is het alleen maar omdat het zo stom overkomt als je met hetzelfde goede idee komt als de drie mensen die voor jou gepost hebben. Bovendien kunnen er in hetzelfde topic, zonder off-topic te gaan, een hoop dingen besproken worden die zijdelings met het onderwerp te maken hebben. ook daarom is het handig om even te kijken op welk punt de discussie zit voordat je je er in mengt.


on-topic:
http://home.student.utwente.nl/a.t.a.p. ... iturbo.pdf




interessant linkje :)

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

extreme: als je moderator geweest bent, weet je als het goed is ook dat het niet bevorderlijk is voor de sfeer om te impliceren dat je gesprekspartner niet intelligent is...

Zoals Bart al zei, er is voldoende over gezegd. Willen jullie bij elkaar je gelijk nog halen, doe dat dan via email of PM (nog zoiets wat je als moderator ook had kunnen bedenken).

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Eelke schreef:
extreme: als je moderator geweest bent, weet je als het goed is ook dat het niet bevorderlijk is voor de sfeer om te impliceren dat je gesprekspartner niet intelligent is...




O:)

vandaar de toevoeging: No Offence Intended (Nofi)

maar je hebt gelijk, vanaf nu alleen nog maar on topic!

twee fotootjes van m´n schatje:





O+

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

eehm.

op zich snap ik het turbo dingetje best, maar de hoofd reden dat BL destijds een turbo MG maakte was dat het rete hip was in the eighties om een kleine turbo doos te maken ( R5 Turbo :)" title="Evil" /> )



als je tegen de 100 PK wilt kan je dat met een 1330 of 1380 zonder drukvulling best regelen zonder echt los te gaan,
ook als het nog te rijden moet zijn. dus daarvoor hoef je het niet te doen.

je hebt alleen wel een paar dikke problemen bij een A serie blok met een turbo:
zoals aangegeven de bak is niet echt happig op veel koppel en daarom zat er bij BL ook een boost
regulator op.

Een krukas met 3 hoofdlagers is ook niet echt ideaal.

turbo´s met hoge compressie (zoals een metro) en veel boost hebben het probleem dat ze detoneren als de ziekte als je ontsteking te vroeg gaat of je mengsel te arm (lees : alles minder dan benzine er in gieten) gaat.
intercooler zo groot als er in past lijkt mij ook wel handig.

dus het gaat zeker benzine slurpen als een dolle.
of je gaat voor een lage compressie .... en dan zuipt het ook als een dolle ;)

ik ben helemaal voor vermogen bij weinig toeren,

maar met 180 pk bij 6500 toeren ga je vooral wheelspin produceren in elke versnelling en een partij torque steer (vanwege de ongelijke lengte van de aandrijfassen) dat behoorlijk eng kan gaan worden.. :o
leuk voor de 400 meters sprint maar voor de rest onbruikbaar.

om de problemen die je hebt echt de nek om te draaien kan je beter een Suzuki Swift met turbo er in zetten. dat blijft wel heel.
plak je er een Downton sticker op en houdt je stug vol dat dit een prototype is van de ST divisie dat het nooit heeft gehaald.

ik geloof niet dat je echt veel meer dan 100 pk wil En dan heb ik het over echte dyno pk´s, niet ik denk dat ik ze heb pk´s.. want tot nu toe heb ik en (1) mini op een rollenbak gezien die 100 pk leverde.. liep stationair als een diesel uit 1924 en wil niet volgas oppakken in zijn 4 onder 3000 toeren).

het gaat echt hard zat

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

SirYun schreef:
ik geloof niet dat je echt veel meer dan 100 pk wil En dan heb ik het over echte dyno pk´s, niet ik denk dat ik ze heb pk´s.. want tot nu toe heb ik en (1) mini op een rollenbak gezien die 100 pk leverde.. liep stationair als een diesel uit 1924 en wil niet volgas oppakken in zijn 4 onder 3000 toeren).



Da's nou juist de reden om wel turbo te gaan. Milde nokkenas, rustig stationair en geen APK problemen. Vermogen vanaf 2000 toeren (moet je wel een kleinere turbo nemen dan de MG T3). Voor de rest heb je wel gelijk, maar ja, de originele 850 was ook niet bedacht om ooit doorontwikkeld te worden naar 1460cc met 125 pk. En die rijden er ook rond.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

APK problemen zou ik niet te zeker van zijn, want het brengt je CO net zo omhoog als een 1460 doet. Het zal hooguit aan de overlap van een scherpe nokkenas liggen die erger is, aangezien die dan zo inefficient is als ik weet niet wat. Verder denk dat een turbo ook echt gewoon gemaakt is omdathet hip was. Foute jaren 80. Maar het probleem blijft dat een Turbo de bak aan gort trekt. Zo kan je een turbo met 100Pk hebben en niet turbo met 100Pk. Dan durf ik er geld op te zetten dat als je een zelfde soort bak eronder zou gooien in dezelfde staat datde turbo hem veel en veel sneller naar zijn grootje heeft geholpen. Zelfs als ze evenveel koppel zouden hebben, ook al heeft een turbo vaak meer. Turbo komt er wat datbetreft gewoon te snel in en daardoor wordt het koppel ineens vergroot. Daar zit gewoon het grote probleem van die dingen. Bakken met koppel doet de bak nog niet eens zo heel er veel, maar ineens een steiging in koppel is wat je bak fataal wordt. En das nauw precies wat een turbo doet. Turbo's zijn leuk voor nieuwere auto's met zat extra's wat bak en blok betreft (Supra bijvoorbeeld), maar voor een mini met dikke olie en een blok wat eigenlijk bedoelt is 850 (35PK????) is een turbo gewoon te veel van het goede. Bovendien is een geblazen motor gewoon veel te pingelgevoelig, en das met de moderne electronika niet zo'n probleem, maar met een motor uit een stenen tijdperk (ook al was ie zijn tijd ver vooruit) wordt dat gewoon erg lastig....

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Kevski Style schreef:
als je een zelfde soort bak eronder zou gooien in dezelfde staat datde turbo hem veel en veel sneller naar zijn grootje heeft geholpen.



Een van de eerste aanpassingen zijn dan ook een str8 cut bak & dropgears, en X pin dif.

de ketting is zo sterk als de zwakste schakel, die moet je dan ook het eerste aanpakken.

Ik moet wel zeggen dat de A+ bak die ik bij het blok kreeg in prima staat was, dus die 'standaard' 94PK kan je wel kwijt aan de standaard tandjes.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Ja, maar voor hoe lang? Zet daar eens een 94Pk sterke ongeblazen motor tegenover, met dezelfde soort bak en dezelfde soort ketting en dergelijke, alleen zonder turbo. Dan hou je die bak echt wel langer heel met die 94Pk ongeblazen motor....

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Kevski Style schreef:
Ja, maar voor hoe lang? Zet daar eens een 94Pk sterke ongeblazen motor tegenover, met dezelfde soort bak en dezelfde soort ketting en dergelijke, alleen zonder turbo. Dan hou je die bak echt wel langer heel met die 94Pk ongeblazen motor....



als je met een standaard 94PK turboblok de standaard A+ bak heel houdt, dan hou je een veel sterkere SC bak ook heel lijkt me.

dus dan is het niet relevant om dat te vergelijken met een ongeblazen blok.

en zonder meteen in de prijsklasse Jack Knight te willen winkelen denk ik dat je nog wel een stukje omhoog kan qua vermogen voordat een SC bak in de problemen komt zelfs.

RE: Wat is de optimale samenstelling voor een Turbo blok?

Ja, maar het is wel relevant om te vergelijken hoe lang je hem heel houdt. Normaal hoord een versnellingsbak 100.000Km mee te kunnen. dan werkt iets. Dat red je nooit met een 94 Pk turbo blok. Maar stel dat je met een turboblok 20.000Km kan rijden voordat een bakrevisie noodzakelijk is, dan is dat bij een 94Pk sterke ongeblazen mini dat op zijn minst 30.000Km. En das het vergelijk wat ik wil trekken....