Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Zoals de titel al zegt.

Zijn er hier mensen die met een supercharger op de A series rijden / het hebben geprobeerd of wat dan ook?

Ben benieuwd!

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Hoi,

kijk eens op http://www.vmaxscart.co.uk/

Daar vind je een 1300 cc met de supercharger van een BMW Mini Cooper S. Conversieset is best prijzig maar een goede manier om veel pk's te krijgen zonder de levensduur van de motor ernstig te verkorten.

Ben

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

hier link
kan je wat vinden over een travler met shorrock supercharger

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Ben M schreef:
Hoi,

kijk eens op http://www.vmaxscart.co.uk/





Ben ik bekend mee, maar het doe het zelf gehalte is erg laag en het is best duur vind ik....

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Deze Zweed wil die van de bmw mini inbouwen in z'n pick-up:

http://www.minipick-up.com/forum.cfm?vi ... d=515&sr=1

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Racing Green schreef:
Deze Zweed wil die van de bmw mini inbouwen in z'n pick-up:
http://www.minipick-up.com/forum.cfm?
view=thread&forum_id=15&post_id=515&sr=1



Das een goeie link zeg. Ik heb zelf ook zitten rekenen aan die Eaton supercharger (van de Bini), maar ik wil eigenlijk een 998 superchargen. Daarvoor lijkt me de supercharger van de Bini te fors...of je moet m met een vrij grote pully laten lopen op een lagere snelheid....

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

ik meen dat in de laatste (of 1 na laatste) MiniWorld een supercharger bij de rolling road sessie zat (te weten van de SAMOA uit Seattle) waarschijnlijk is de eigenaar wel via internet op te sporen/contacteren.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

ik wil eigenlijk een 998 superchargen. Daarvoor lijkt me de supercharger van de Bini te fors



In mini magazine van juli 2006 staat een 1330 cc mini met een supercharger van een austin martin db7.

dus of die van een Bini te fors is??????

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Gebruik de search functie eens!
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=18562

Als je bovenstaande posts leest, kom je erachter dat er nog veel meer om de hoek komt kijken, lagere compressie, motormanagement, intercooler, injectie/carbs enz enz.

Maar success!

mvg,
Robert

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Had de search functie zekers wel gebuikt, en aangehaald topic al van begin tot eind doorgelezen, maar heb mn eigen huiswerk ook wel gedaan....

Ik wil zeker geen injectie gebruiken, dus de termen motormanagement en injectie kun je weglaten. Intercooler is niet nodig bij een 1000tje die je niet onbenullig hard laat lopen...

Maar goed, het gaat dus waarschijnlijk wel een Eaton M45 van de bini worden...

In de Miniworld van April 2006 staat trouwens ook een supercharger (www.hi-flow.com) op een 1330.

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Ik vraag me af of je ook bij een charger niet met het probleem komt te zitten dat de lagers van een A+ er niet op gebouwd zijn, evenals de krukas die maar 3 x gelagerd is...

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Zo te zien is het wel een leuke oplossing voor wat meer pk-tjes 8) maar weet iemand toevallig wat zo'n kitje kost?

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Rene schreef:
Ik vraag me af of je ook bij een charger niet met het probleem komt te zitten dat de lagers van een A+ er niet op gebouwd zijn, evenals de krukas die maar 3 x gelagerd is...



Dit kan natuurlijk een probleem worden, maar als je de compressor niet al te onbenullig laat draaien, dan moet het te doen zijn denk ik. Ook in de jaren zeventig werden supercharger kits zo op de motor gemonteerd, mits ze niet te zwaar werden belast...

@Juul: die kits zijn allen behoorlijk prijzig je zit zo aan minstens 2500 euri...en zelf maken is toch een veel grotere uitdaging :)" title="Evil" />

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Wat _MOET_ je aanpassen als je een supercharger wilt op een 1000je, en ook nog wat vermogen wil maken. (meer dan de winst van een motor transplant zou maken)

1-6 zijn absoluut nodig, 7- zijn een goed idee.

De kosten van deze conversie zijn redelijk te overzien als je 1) niet bang bent om de sloop op te lopen en uren naar onderdelen kan zoeken. En 2) zelf redelijk handig bent in het bewerken van staal (incl lassen en mogelijk draaien)

1. Je moet een supercharger hebben, met een beetje geluk heb je er een voor 100-200 euro. Ze worden alleen steeds meer gewild, door de G-lader crew (de mensen met VWtjes) en ook steeds meer anderen zien ze als optie voor extra vermogen. Ze hebben ook al op marktplaats gestaan voor vraagprijzen van 800 Euro.

2. Het inlaattraject moet aangepast worden, je moet iets op de supercharger maken zodat ie hier ook inpast. De coopert supercharger heeft namelijk een nogal rare vorm voor de uitlaat en inlaat kant van de supercharger. Probeer hier maar eens ronde slangen op aan te sluiten, wordt een beetje moelijk, op zijn zachts gezegd.
Uitlaat:


Inlaat:

(dat ding met die groene rand, daar moet de lucht in)



3. Je moet de supercharger aandrijven met een v-riem, en dus heb je ook een v-riem wiel op je auto nodig. Jammergenoeg is er bij de krukaspoelie weinig ruimte om en nog een poelie op te lassen dan wel bij te plaatsen. Als je een MPI hebt ben je hier in het voordeel. Ik denk niet dat het gaat werken met de normale V-snaar om 2 redenen: a) De v-snaar zal te snel slippen als ie weerstand tegenkomt. b) De poelie van een BMW supercharger is niet geschikt voor een v-snaar.

4. Je moet de supercharger vast zetten op het motorblok, je moet ook de riem op spanning kunnen zetten. Dus heb je een spanrol nodig. Deze moet je op het blok of de supercharger monteren.

5. Je carberatteur moet geconverteerd worden naar de overdruk versie (of ook wel turbo versie) zodat deze correct benzine kan leveren, en niet alleen een druk-lek in je systeem vormt. http://www.turbo-mini.com/59247/index.html

6. Je moet een supercharger-wiel laten maken op maat, of je moet de druk op een andere manier limiteren, bijvoorbeeld door een blow-off valve die ze ook in de turbo wereld gebruiken. Als je dit niet doet, wordt de druk veel te hoog (supercharger is ontwikkeld voor een 1.6, niet vergeten!) en blaas je je blok op, meestal doordat in dit soort gevallen je zuiger breekt of smelt.

7. Als je echt goed bezig bent, zorg je ervoor dat je zuigers van onder gekoelt worden.
http://www.turbo-mini.com/44648/23109.html

8. Als je wat meer vermogen wilt, is het een goed idee om je zuigers te vervangen door zuigers met lagere compressie, en wat sterker zijn. http://www.turbo-mini.com/44648/50975.html

9. Je versnellingsbak zal het ook zwaar krijgen, je kan tot ongeveer 130Pk door met de normale bak, heb ik gehoord. Vanaf dit moment moet je echt gaan denken om een S/C bak.

10. Vanaf een bepaald moment is een Intercooler ook wel een goed idee, hiermee win je 10-25% vermogen.

11. Als je over de 130pk gaat, komen er nog veel meer dingen om de hoek kijken, maar dan had je zowiezo al beter met een 1.3tje kunnen beginnen (anders moet je zoveel vervangen op je 1000je dat de kosten niet meer leuk zijn).

Al-in-al is het dus makkelijker een 1.3tje in te bouwen voor wat vermogenswinst (als je voor de ~80-100pk gaat). Als je boven de ~120pk gaat, moet je zoveel dingen vervangen, dat je beter aan de VTEC op Opel 2L kan gaan (effe mond spoelen).

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Ik heb er trouwens ook over nagedacht of dit niet een goedkope oplossing zou zijn, om op deze manier een 1000je te tunen. Ik heb hier op het MCZH forum al wat geschreven, zodoende ik meer leerde, heb ik weer bijgepost:
http://mczh.campbell.nl/forum/viewtopic.php?t=701

Het is nog maar de vraag of het allemaal van de grond komt, of dat ik mijn Fiesta ga modificeren met de supercharger die ik nu heb.

Rob

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Tsjoohee gaaf verhaal man dat zijn wel ff de zaken zeg!

Ben het zeker en absoluut met je eens...alleen zie ik de zaken in een ander perspectief...

Ik heb meer de bedoeling het gewoon aan de gang te krijgen en zien wat ermee kan en wat niet. Een 1300 inbouwen heb je op een gegeven moment ook wel gehad. En dit is weer eens wat anders !

Voor het ultieme vermogen moet je zekers een 1300 hebben, maar als ik met huis tuin en keuken tuning en een zelfgekluste supercharger de elft meer vermogen uit mn 1000 heb, dan teken ik er nu voor :9

Ik had het volgende al bedacht:
- verbouwen van een mpi spruitstuk tot een spruitstuk voor de charger
- pully van een mpi
- sowieso een getande riem ipv een gewone om de het geruk aan de krukas enigszins te beteugelen
- spanrol enzo allemaal aan de charger vast
- carb ergens vooraan bij de grill met een buis met flenzen naar de charger (een flens moet passend zijn te krijgen op dat rare gat.)
-/edit om de compressie te verlagen dacht ik eerder aan een andere kop (12g940?) ipv andere zuigers
Tot zover voor nu meer zal volgen... :P

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Voor de spanrol had ik nog een leuke gezien op Ebay die ik even met je moet delen:

Gewoon op de 'neus' van de supercharger!

Er zijn trouwens 2 manieren om met een carb een supercharger te laten werken.
1.) suck-through
2.) blow through

Het verschil zit hem in de volgorde.
1.) is lucht-carb-supercharger-motor
2.) is lucht-supercharger-carb-motor.

Voor de eerste kan je volstaan met een 'normale' carburateur, het nadeel is dat de lucht die 'overdruk' is, niet meer af kan laten stromen omdat er natuurlijk benzine in zit. (dat kan natuurlijk ook weer leuk zijn voor uitlaat-steekvlammen, maar dat is meer voor de show).

De berekening voor de supercharger pullie is vrij 'simpel' ik zal even een voorbeeld geven:

Van de specificatie van de supercharger kan je meestal achterhalen hoeveel liter lucht hij per omwenteling genereerd. Je moet dit afstemmen op hoeveel lucht je blok gebruikt.

998cc lucht displacement per 2 draaien van je krukas. Dus als je 6000 toeren/min draait, is dat 3000x998cc of ook wel 3000liter/min of ook wel 50liter/sec! (WOW, is eerste keer dat ik berekening doe, heb gevoel dat dit niet goed kan zijn, klinkt veel te hoog. Krijg nu ook respect voor luchtfilter!)

De M45 supercharger van eaton genereerd 0.75liter/omwenteling, dus voor 50liter/sec moet ie 50/0.75 = 66revs/sec. Je blok draait bij 6000revs/min , dat is dus 100x per seconde. Je moet dus voor een M45 zelf een onderzette versnelling (dus verlangzaming) gaan gebruiken. Zover de theorie.

Op de website van Eaton staat er ook nog hoeveel toeren je moet maken om een bepaalde druk op te bouwen (voor de M45):


1 cubic foot/minute = 0.471 947 45 liter/second

Dus om 50l/sec te halen, hebben we ~106cfm nodig. Om dit te halen (met 5psi) hebben we 5500-6000 toeren nodig op de M45. Dus hebben we een 1:1 overbrenging nodig.

Dit is ook wel een mooie post van iemand die omschrijft hoe hij het allemaal in elkaar heeft gezet:
http://www.mx6.com/forums/showthread.php?t=166710

Vooral de plaatjes voor de adapters vind ik wel mooi.

Dit vond ik ook nog op e-bay:


http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Suzuki-S ... 0024059511
Precies wat je zoekt, eigenlijk... Moet er alleen wat weg van het schutbord. Het voordeel van de M45 in dit geval is dat je carb boven de versnellingsbak kan. Nu alleen nog een adapter van je inlaatspruitstuk naar de M45... Zucht, het is iig iets makkelijker geworden.

Ben alleen bang dat de neus van een M45 niet lang genoeg zal zijn om van je inlaatspruitstuk bij je riem te komen.. Hier zal dus nog heel wat meet&paswerk aan te pas komen. Zo te zien hebben ze dat bij een ander bedrijf opgelost door het inlaatspruitstuk een langere vorm te geven:


Rob

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

kijk eens op http://www.ausmini.com/forums/viewforum ... 202e2041ea

Heb er iets gelezen over een Toyota charger (kit)

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Moet eerlijk zeggen dat ik alleen dingen met turbo's tegenkom, kan je wat concreter zijn? (Link naar topic zou wel mooi zijn).

Rob

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

okee, ik ben nog wat roestig (vakantie geweest).

maar even nadenken en dan http://www.ausmini.com/forums/viewtopic ... harger+mr2 :)

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

het bouwen van zo'n ding is niet iets wat je moet gaan proberen als je nog nooit niets met motortjes hebt gedaan. alles kan maar het is ook leuk als het ooit werkt.


je kan bij Stuart Gurr een kit bestellen dan hebt je gewoon alles.

ok tot zover het zinnig mensenadvies.

ik zeg 998 en blazen!!

een 998 is eigelijk beter geschikt voor drukvulling (het blijft een A series). krukas is vrij stevig en de cylinders hebben een stuk meer ruimte te opzichte van elkaar. is ook goedkoepr want je gaat er geheid een opblazen.

met een standaard 998 nokkenas en een big bore kop 12g940 kom je een eind.

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Hmmm, wat ik natuurlijk ook zoek is een lage-compressie zuiger voor de small-bore motor.. Maarja... Waar o waar? (uiteraard tegen een redelijke prijs) ;-)

En dat met die olie-spuiters voor de zuigers is ook iets wat ik ga implementeren. (Ga gewoon even langs de ford-dealer voor die dingetjes uit de Zetec).

Rob

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

campr schreef:


998cc lucht displacement per 2 draaien van je krukas. Dus als je 6000 toeren/min draait, is dat 3000x998cc of ook wel 3000liter/min of ook wel 50liter/sec! (WOW, is eerste keer dat ik berekening doe, heb gevoel dat dit niet goed kan zijn, klinkt veel te hoog. Krijg nu ook respect voor luchtfilter!)

Op de website van Eaton staat er ook nog hoeveel toeren je moet maken om een bepaalde druk op te bouwen (voor de M45):


1 cubic foot/minute = 0.471 947 45 liter/second

Dus om 50l/sec te halen, hebben we ~106cfm nodig. Om dit te halen (met 5psi) hebben we 5500-6000 toeren nodig op de M45. Dus hebben we een 1:1 overbrenging nodig.


Rob




er zit een foutje in deze redenering.

je hebt nu 100 % VE gemaakt (ook leuk is een soort van low pressure turbo) maar eigelijk wil je nog wat meer er in hebben (je wilt immers superchargen dus ik denk dat je meer richting 150 CFM moet denken..de efficcientie zal ook teruglopen met tegendruk i.v.m. lanlaat traject e.d.

Ik zou gewoon een kop nemen zoals een 12G940/12g295 en daar de kamers van verbouwen voor extra volume i.p.v LC zuigers.

nog een punt van aandacht.

als je sprayers wilt maken/gebruiken gebruik dan een versie met een preset druk..dwz dicht bij lage toeren/oliedruk.. open bij volgas/hoge oliedruk.

anders heb je eigelijk een vrij groot olie lek gemaakt en roof je olie van iets wat het veel harder nodig heeft (lagers!)

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Uiteraard ga ik er ook voor zorgen dat er in totaal meer olie door het blok gaat VLoeien... Ik heb een XLSje gevonden van een of ander bedrijf wat SCs maakt.. Daarin had ik de berekening uitgevoerd voor 998cc, 6500tpm, 9psi, dan heb ik een 1:1.15 wielverhouding nodig om 7500toren/min supercharger snelheid te krijgen. Dat zou voldoende druk moeten zijn om 103pk te krijgen.

Ik zal het xlsje vanavond nog even op mijn webserver zetten..

Oliekoeler lijkt me ook geen overbodige luxe!

Rob

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Nou het project is gaande hoor. Heb nu niet veel tijd om dingen op te schrijven, maar wel een vraag.

Ziehier een voorbeeld van hoe het moet worden:



en


Alleen heb ik een vermoeden dat dat wel eens krap zou kunnen worden met de hoodremcilinder.

Bij engelse conversies zit die namelijk lekker aan de andere zijde:



Iemand nog een goed idee??

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Denk niet dat dat onder je motorkap gaat passen.. Ik ga het velgende doen:


Eerste aanzet is al gedaan:


mvg,

Robert

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Goed, ik heb nog een beetje verder nagedacht over under-piston cooling. De zuigers van de 998 gaan het toch moeilijk krijgen om de warmte van 100pk af te voeren. Dus:
1. Ik ga de olie-pomp van een turbo erop zetten.
2. Ik ga zorgen dat ik jetjes heb die de onderkant van de zuigers met olie besproeien om deze af te koelen.

Op de webiste van http://www.turbo-mini.com is er een plaatje te zien hoe ze dit met Ford Zetec jetjes gedaan hebben:


Ik ben naar de Ford dealer gegaan, die kon ze niet leveren, ik moest een heel onderblok kopen, niet te doen dus..

Ik kwam laatst ook dit soort dingen tegen, maar dan op een BMW E30 M3 site, met heel wat uitleg erbij. link

Komt erop neer dat er voor de E30 M3 4 keuzes zijn, waarvan 1 voor de mini interessant is, BMW onderdeelnumemrs staan in de foto:
http://campr2.demon.nl/gallery2/gallery ... /pic-1.jpg
http://campr2.demon.nl/gallery2/gallery ... /pic-3.jpg

Ik denk dat ik maar eens de 11 11 1 739 907 ga proberen, die lijkt het meeste op die van de Zetec, en heeft nog bijkomens voordeel dat hij maar 1 gat nodig heeft, daar het boutje hol is.

Rob

[size=75:2qe9lawc][Img-tags verwijderd, foto's te groot voor directe plaatsing op het forum - Demelza][/size:2qe9lawc]

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Oh, en als benzine pomp ga ik een in-line unit van een Ford Escort Xr3i gebruiken.. Zijn units van Bosch.


Ik moet dan wel een extra gaatje maken in de tank om de benzine ook weer terug de tank in te krijgen... Iemand een idee?

Rob

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Je kan bv het overloop / beluchtingspijpje hiervoor gebruiken.
Voorwaarde is dan wel dat je een 'belufhted' tankdop gebruikt om te voorkomen dat je tank vacuum zou zuigen.

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Ik heb toen voor mijn turbo project bovenin de tank een extra pijpje gelast voor de retour.

Dennis

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

SPI tank gebruiken misschien ?
Zit ook al een benzinepomp in.
Of zou die te weinig opbrengst hebben ?

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Ik heb nu de Items van BMW besteld, waren 6 Euro/stuk. Daar kan ik ze niet zelf voor maken, en bijkomend voordeel is dat deze bij lage oliedruk (onder ~2 bar) niet werker, daar een een klepje op veer-basis inzit wat dus je lagers beschermt. Nog een bijkomend voordeel is dat deze ook geen extra toevoer nodig hebben. De toevoer geschied namelijk via het bevestigings-boutje (waar ook die 2-bar klep inzit).

Dus deze dingen zijn gewoon lux. Zeker voor 6 euro/stuk. BMW onderdeelnummer was 11 11 1 739 907

Ik zal ze een van de komende weken inbouwen, ik heb er nog niet zoveel haast mee, eerst het plaatwerk effe doen.

Rob

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Iemand bekend met deze? Ik betwijfel of het werkt..

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 1%26fta%3D

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Lees deze is, zou ik zeggen:
link

Handig he? Zo'n Zoek functie.

Rob

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Hoi,

Heb vorige week ook een SC gekocht, zo'n Cooper S Eaton M45 ding. Moet op een B16A1 blok komen in mijn clubman. Iemand nog tips voor een spruitstukje/locatie? Of een fijne overbrenging?
Ga wel alles zelf weer maken.
Ik zit te twijvelen suck-trough of niet.

Met een suck trough moet ik zelf een spruitstukje lassen, waar ik nog niet op zit te wachten, maar uiteindelijk is dat wel makkelijker met de injectie. Een intercooler daarin tegen wordt dan weer wat moeilelijker.
Een blow-trough: hoef ik geen spruitstuk te maken, alleen in en uitgang flenzen, een intercooler is makkelijker inpasbaar, echter de injectie afregeling wordt een stuk lastiger heb ik begrepen...

Oja, en olie koel zuigertjes, dat heb ik standaard al..

Marko

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Juist met suck-through lijkt me de inspuiting moeilijker... Dan moet je namelijk nog het lange traject anticiperen.. En dat kan in sommige gevallen ook helemaal niet.. Stel:
1. Je drukt op het gas, de gasklep gaat open.
2. De motor kan makkelijker lucht aanzuigen en de druk in het spruitstuk veranderd.
3. Dan moet je nog voor de supercharger benzine in spuiten, en ben je in feite al te 'laat' want de lucht is al op weg (zonder de extra benzine).

Het is dus (IMHO) makkelijker je injectoren zo dicht mogelijk bij je kop te plaatsen, dan kan je snel ingrijpen op druk-veranderingen in je inlaatspruitstuk en dus in alle gevallen precies de goeie hoeveelheid benzine inspuiten. Wat ga je trouwens gebruiken als motor-managment systeem?

Mijn plan is op het moment om 4 injectoren te plaatsen, die ieder op de inlaatpoorten van mijn A (siamese ports) gemikt staan, dus zo dicht mogelijk op de poorten. Het nadeel hiervan is wel dat de mix van lucht & benzine niet optimaal te noemen is.

Success iig met je plannen! Wat moet het opleveren? 200+ Pks?

Rob

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

De box die ik zou moeten maken is de onderstaande:





Daarbij zitten de injectoren direct tegen de cilinderkop aan..

met 6psi moet 200pk makkelijk mogelijk zijn.. 12-15psi gaat richting de 275 , maar dat moet maar niet ;)

Qua injectie: ik denk dat het 440cc injectors worden met een zelf aangepast ecu.. http://pgmfi.org/


Marko

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Dit is op een 1.6? Een 1.8 had toch al 200 pk?

Rob

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

b16a1 = 1595cc std 150pk, zonder kat en chipped 170 schat ik zo..
b18= 1797cc

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

En, b16b is toch 180? Maargoed, wat ga jij gebruiken? 2.2 Vtec uit de prelude ;-)?

Rob

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Zoals ik al eerder tikte, het wordt gewoon een b16a1. In een originele clubman 1100, met het schutbord van een crx type 1 en achter de draagarmen van een civic vti uit 1991.

Heb een paar jaar geleden dit ook al gedaan echter dat "project'" is omgekomen in een brand :(

http://www.markoos.net/html/home/vteccabrio.htm

Ben nu eerst bezig om de achterwiel ophanging onder de mini te krijgen, da's al een fijne klus :) de civic is 21cm breder dan een mini...

Marko

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

B16 ~ 150 Pk

B18 ~ 170 PK

Daarbij is het tweede cijfer het versie nummer (a2) wat bijvoorbeeld staat voor hydraulische koppeling. Geen grote PK verschillen tussen B16x en B16y (B18 idem). Type R is weer een ander verhaal...

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

@Daan, het is toch niet helemaal zo dat alle B16 blokken ~150pk leveren. Kijk maar eens naar dit overzicht:
http://www.enginereplacement.com/htdocs ... e_spec.htm

De leuke blokken om te hebben zijn dus:
B18c 210Pk
B16b 185Pk
H22a 200Pk (maar wel meer koppel)

Voor zover ik weet, hebben de B18 en de B16 dezelfde externe maten, de H22 is wat groter.

mvg,

Robert

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Da's een verkoper, dan zijn de cijfertjes altijd mooier :D :D

http://www.civic4g.com/content/specs.htm

Dit zijn de originele spec's :x

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Maar ik zie bij jouw de b16b niet staan.. Dus ik blijf erbij, b16b is 185pk...

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_B_engine#B16B

Wikipedia voor de B18C5, het blok wat je eigenlijk wil is dus de B18c7 ;-) http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_B_engine#B18C5
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_B_engine#B18C7

Rob

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Daan schreef:


Type R is weer een ander verhaal...



B16B is type R...

Vuistregel blijft: B16Ax: ~150 Pk
B18Ax: ~170 Pk

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Ok,ok, je hebt me ;-).... Blijf de H22a nog steeds leuk vinden, is ook al in een 'mini' gebruikt:
http://www.kimini.com

mvg,

Robert

default

RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

Heeft er nog iemand vooruitgang geboekt? Die van mij is een beetje blijven steken, daar ik nog geen mini waar ik hem in kan zetten, eerst effe plaatwerk, ophanging en de andere dingetjes regelen.

Rob


RE: Wie rijd er met/ weet meer van superchargers?

[size=75:35yqrhkk][topics samengevoegd - Crispy][/size:35yqrhkk]
Hoi,

Ik ben nu een tijdje bezig met me inlezen op performance conversions voor de mini, en ik ben er achter gekomen dat iedere conversie de er ooit maar eens verzonnen is, ook wel op iemand z`n mini zit.

Nu beperk ik me tot het A en A+ blok, want anders is er geen beginnen aan. En ik weet inmiddels ook wel redelijk wat het effect is van de meeste conversies.

Alleen heb ik nog nooit iemand gesproken met een supercharger op z`n classic mini blokje. En ik wil weten hoe dat is. Het is een conversie van 2000 pond ex btw, en ex verzendkosten.

http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37389

Dus, is er iemand met een supercharger op z`n mini. Hoeveel heeft de totale conversie gekost. Gebruik je een intercooler. Heb je een turbo als basis gebruikt, of gebruik je de conversie koppakking.

En hoe rijd en, vooral, klinkt het.