Y stukje met sensor gat voor MPI

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

hallo mensen ik vroeg me af of dit(link )een goed Y stukje was voor mijn mpi.. want ik moet mijn lambda sonde naar beneden verplaatsen en dan is dit wel een hele makkelijke manier..

om mijn lambda sonde in dat gat te doen in het Y stukkie.. zodat hij weer normaal meet en niet in Nood sprint.

oh en ik heb een medium/standaard bore LCB..


graag uw advies :D

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Net in de nieuwe Miniworld gezien, daar zit de sensor toch vrij hoog in de LCB, zodat je geen draden hoeft te verlengen.

Echter als je een gewone LCB hebt, dan kan dit de oplossing zijn.

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

nou de LCB met sensor gat bovenaan is bij een MPI een probleem.. sommige mpi's kunnen er niet zo goed tegen en gaan na een tijdje in NOOD rijden en dan is het heel slecht rijden, veel stotteren, veel uitvallen...

dus vandaar dat ik mijn sensor daarheen wil verplaatsen zodat hij alle cillinder meet..

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Ha die Lemon8

Laat ik je het zo vertellen alle Mpi en Spi mini's hebben standaart een lambda sensor in een giet ijzere spruitstuk zitten. Die zit in een soort van tussen kamertje van de 1-4 en 2-3 cylinder.

Op deze foto kun je het zien.

Bij mij zit er dus ook een maniflow lcb er onder en de lambda sensor zat dus in de middelste pijp en die meette cylinder 2-3. Her euvel was dus dat die van mij ook beroerd liep. Het gene is dus dat de lambda sensor alleen een goede meeting heeft als die dus over alle vier de cylinders meet. Dus dat betekent dat de sensor in zo'n lcb in de y-stuk moet zitten om 4 cylinders temeten. Als je sensor verkeert zit houd dus in dat ie een tehoge CO uitstoot geeft. En dat houd in dat je mini niet door de keuring komt.
I've bin there!

Heb hier de gegevens van de 4 gas tester.
Om eve duidelijkheid tegeven, Voertuigreglement Artikel 5.2.11
6 d. niet meer dan 0,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen;

Mijn meetingen toen de lambda sensor nog in de middelste pijp zat waren:
Stationer 3.85% co
Optoeren 5.17% co
Nu met de juiste plaatsing in de Y-stuk.
Stationer 0.02% co
Optoeren )0.03% co
Zo als je ziet een wereld van verschil en een heeeeeeeeeeel stuk zuiniger. En rijd ook een stuk beter.

Overigens die y-stuk die minispares heeft is niet voor de lambda sensor maar iets anders. Ik heb een normale maniflow lcb daar voor laten aan passen.

Nog meer vragen hoor ik het wel

Groeten Dennis J. - Minifreak.tk

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

hey tuurlijk heb ik meer vragen :-) ik moet het oplossen natuurlijk! maar wat heb je er aan laten doen dan??? vertel vertel vertel...........:D :D

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Net wat ik je uit leg. De lambda sensor moet in het y-stuk zitten anders zal je altijd met het gerommel zitten.

Dennis J. - MiniFreak.tk

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

dat snap ik, daar was ik ook allang achter..

maar ik bedoel kan die in dat Y stukje???? of moet ik er speciaal iets voor laten maken? of kan ik het ergens kopen??

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Kunt er ook een gat in boren en een moer oplassen. Dan daarin je lambda sensor in monteren. Het is een optie hoor. Zelf ook wel eens bij een auto zo gedaan.

succes ermee

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Ik heb gewoon een maniflow lcb gekocht, hier zat al een y-stuk bij met een moer voor de lambda sensor.
Werkt perfect!!!

Groet ron

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

en waar heb je die gekocht ayla?? want ik moet ook een nieuw Y stukje hebben.. en best snel omdat ik gek word van dit probleem...

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

hee thijmen.. het kan wel maar ik vind dat een net iets mindere oplossing.. straks past het net niet.. en dan zit je weer met een lekke pijp

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

He lemon8,

Ik heb de hele lcb bij [bedrijfsnaam] gekocht, daar werd mij verteld dat er alleen verschil is tussen een injectie en geen injectie.

Deze y-stukjes zijn ook gewoon los te koop, ik heb ze al enkele keren in verschillende folders en advertenties zien staan.
Kosten ongeveer 15 pond.

groet ron

[size=75:bw23ojfi][Edit: bedrijfsnaam verwijderd - Tincu][/size:bw23ojfi]

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

ok dan ga ik morgen even [bedrijfsnaam] bellen.. TNX!

[size=75:o7o5qimu][Edit: bedrijfsnaam verwijderd - Tincu][/size:o7o5qimu]

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Een lambda-moer kan je bij de betere auto-zaak (bv subaru hebben ze zo liggen) zo halen en is toch ff wat goedkoper (1 euri).
Lassen moet je wel met TIG anders fik je het materiaal op (316 rvs).
De beste plaats is je y-piece .... dan geef je de sensor en dus de ecu de tijd om zich rustig af te regelen.
Qua bhp's e.d. scheelt het niets maar de regeling word stabieler (is voor MPI maar ook voor SPI) en daardoor heb je iets meer koppel tijdens acceleratie.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Moet je wel even tig kunnen lassen en de trucjes weten.
Als je tig gaat lassen op een buis (ook dit y-piece hoeft niet perse rvs te zijn, de mijne is gewoon pisbakken staal) moet je eigenlijk zorgen dat je gas van binnenuit komt, anders krijg je druppelvorming in de buis met als gevolg wervelingen in je medium-stroom. (ik heb al enkele jaren ervaring met de melkwinningsindustrie (vrije vetzuren ed)).
En dit is weer niet in het voordeel van de meting van de lmbdasensor.

Groet ron

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

hey ayla jij bedoelt toch gewoon het Y stukje onderaan je LCB, dat losse stukje??

ik bel nu met [bedrijfsnaam] en die zeggen dat ze het niet hebben??? huh? is er nu een spraak verwarring?

[size=75:sdvwavyo][Edit: bedrijfsnaam verwijderd - Tincu][/size:sdvwavyo]

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Jep, deze bedoel ik.
Ik weet zeker dat ik hem heb gezien in een advertentie van 'west midland wheels'.
Tevens heeft [bedrijfsnaam] mij een complete maniflow lcb verkocht waar zo'n Y-stuk bij zat.
Lijkt me sterk dat ze zeggen; hebben we niet, had je zeker net de verkeerde aan de lijn?

Groet ron

[size=75:2xgxonyd][Edit: bedrijfsnaam verwijderd - Tincu][/size:2xgxonyd]

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

ik heb een vrouw aan de lijn gehad.. en die hield vol dat ze het niet hadden... en dat een normale LCB voor een MPI geen problemen veroorzaakt.. terwijl ik hier toch hele andere verhalen hoor/zie..

hmm en nu?? lekker handig.. ff denken wie ik nu ga bellen..

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Bel ff met [bedrijfsnaam], is niet zo gek ver van [bedrijfsnaam]. wsch leveren die gewoon wat je wil hebben ipv in discussie te gaan over je probleem.
Is geen sponsor van de site dus ik denk dat ik de naam hier niet mag noemen...

[size=75:8ewej8mg][Edit: bedrijfsnamen verwijderd - Tincu][/size:8ewej8mg]

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Je mag best namen noemen, maar dan moet het wel relevant zijn voor het topic. Overigens zijn de regels op het forum m.b.t. het noemen van bedrijfsnamen en reclame maken e.d. niet anders voor sponsors/adverteerders dan voor andere bedrijven.

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Ok, deze* bedoelde ik...

succes

[size=75:2583zk1g][Edit: *bedrijfslink verwijderd - Tincu][/size:2583zk1g]

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Ik weet in ieder geval zeker dat ik hem heb gezien bij [bedrijfsnaam].
Zal vanavond even kijken.
Misschien staat hij ook op de site van [bedrijfsnaam], dan kan je met hun nummer best wel bestellen of informeren bij bedrijven die zaken doen met een van deze.

Groet ron

[size=75:3ephvbzh][Edit: bedrijfsnamen verwijderd - Tincu][/size:3ephvbzh]

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

heel graag ron, want ik word gek van dit probleem en ook gek om steeds te horen dat het probleem niet bestaand en dat ik maar lang moet komen??

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Ha die Lemon8,

Ik heb even gekeken, de leverencier is [bedrijfsnaam], staat in de mini magazine/world, editie mei (met de rode australische mini op de voorkant).
Nu staat daar echter een normaal Y-piece zonder moer voor sensor.
Ook staat er geen nummer bij.

Ik denk dat je nog niet veel bent opgeschoten, misschien de kortste klap toch zelf maken van een los Y-stuk.

Groet ron

[size=75:6hvrv94y][Edit: bedrijfsnaam verwijderd - Tincu][/size:6hvrv94y]

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

.. of je koopt een Maniflow LCB met het goede Y stukje er al bij :P (win je ook nog wat performance)

(losse Y stukken is blijkbaar nogal moeilijk, in combinatie met LCB dus niet)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Volgens mij had Lemon8 al een LCB.
En om dan een hele lcb te kopen om een y-stukje, is een beetje te veel van het goede.
Het moet toch wel mogelijk zijn om een los y-stuk met sensor gat te krijgen?

Misschien dat maniflow ze los verkoopt, op hun site nummer opzoeken en dan hier ergens bestellen.

groet ron

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Ayla - Volgens mij had Lemon8 al een LCB.

Lemon8 - oh en ik heb een medium/standaard bore LCB..




ja, maar dus geen maniflow .. als je bij/van hun ( http://www.maniflowonline.co.uk/index.php?section=mini ) een los y-stuk aanschaft moet dat maar net passen (pijpdiameter?). Hij kan vast zijn medium-bore wel kwijt aan iemand die geen i-mini heeft. Vandaar de suggestie voor de Maniflow O:)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

2 Ayla ,
De moer las je OP de pijp dus kan je nooit druppelvorming krijgen!!!
EN btw als je druppels krijgt staat je vlamboog te heet!!
Ik heb er zo al een paar gedaan met perfect resultaat en ik voer bijna geen materiaal toe.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

@theo
Is ook een idee.
Toch denk ik als je een loss Y-stuk koopt dat je gewoon even moet meten en dat ze de maat vast wel hebben. Over het algemeen zit het met klemmen welke je aandraaid en zijn er meestal toch standaard pijpdiameters gebruikt door de fabrikanten.
In de hogere toeren toepassingen scheelt een millimeter meer of minder wel, maar voor serie-produktie merk je er niet zo veel van en zou een fabrikant wel gek zijn om dure pijp speciaal te laten maken.

@jeroen2
Het klopt inderdaad wat je zegt.
Meestal als je begint met lassen moet je je apparaat nog instellen en zal je best een paar keer door je materiaal heen branden, vandaar dus de druppels.
En we hebben per slot van rekening niet allemaal een voorraadje M14 moeren en Y-stukken.

Groet ron

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

dus ze zijn moeilijk te krijgen? hmm dan moet ik het maar laten doen?? want ik kan niet lassen..

hey jeroen2 :-) kan jij niet voor mij zo'n Y stukje maken en dat ik die dan van je koop?

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

[bedrijfsnaam]heeft ze , de manlm004y en de manlm005y.
Dan [bedrijfsnaam] , c-aht198 en de c-aht197.
Je moet wel eerst de diameters meten , er zijn veel verschillende.
Ik zelf heb 'm van W&P en dan de moer erop gelast.
Ze kosten ongeveer rond de 37 pond.
Sorry Lemon 8 , ik maak ze niet per stuk.
Greetz , Jeroen2 ;)

[size=75:3cgrsana][Edit: bedrijfsnaam verwijderd - Tincu][/size:3cgrsana]

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

nee per 100 stuks ofzo?

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

maar kan ik ze wel per 1 stuk afnemen :)

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Wij kunnen niet voor 1 onderdeel een machine instellen , dan kost je onderdeeltje 500 Euri of zo!!
Dus maken wij diverse onderelen per order alleen , en nee ook niet 1 meer want die zijn niet besteld via de normale kanalen.
Btw , de ltb-run is er binnenkort weer ... laat je er door iemand toch 1 meenemen.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

:-) als ze in engeland te bestellen zijn moeten ze hier toch ook te vinden zijn?

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Onlangs een MPI aangeschaft, m'n eerste injectie Mini. Er zit een LCB op, stage 3, ICON, etc. Nu gaat het verhaal dat MET ICON het CO gehalte te hoog is, en zonder OK.
Om met dit topic te vervolgen, hoe zijn de ervaringen inmiddels met lokatie van lambda sensor???? Ik zie dat bij m'n nieuwe aanwinst de sensor in het Y-stuk van cil 1 en 4 zit, geen problemen met rijden ondervonden, maar weet niet of er foutcodes zijn.
Het lijkt me dat sensor inderdaad lager moet, in Y-stuk bij pookoverbrenging.

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Wat is ICON?

Edit: hier gevonden: viewtopic.php?p=39101#p39101

(eerst zoeken dan zeiken |:( |:( )

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Waar mijn interesse naar uit gaat, wie heeft zowel ervaring met lambda sensor in vertikale Y-stuk (cil 1 en 4)als horizontale Y-stuk (alle 4 de cilinders)? Niet de ICON dus :( Er zijn volgens topic ondertussen de nodige ervarings deskundigen!

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Ik heb het maniflow uitlaatspruitstuk, de lambda zit dus in het Y stuk van cyl 1 en 4. Werkt perfect! geen problemen.

Spec: 57i K&N filter / maniflow uitlaat + spruitstuk / stage 3 kop / benzinedrukregelaar.

Zit nu zo'n beetje aan de max wat de ecu aan kan. lambda is hierbij geen probleem.

zoals eerder uitgelegd is de goedkopere oplossing om het zelf te maken van een carb spruitstuk. Hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Hoop dat je hier wat aan hebt

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Bedankt Mini-Weert, Mini rijdt zonder problemen, daar niet van, maar denk na lezen van alle topic reacties (waarvan een (Dennis J) een aansluiting had in de 2-3 uitlaat ?? met slecht lopen tot gevolg)dat het beter kan wat mengsel betreft (beroeps idioot met modificatie dwang ;) ), en dus zou lambda sensor verder naar beneden moeten (met verlenging kabel), maar voordat ik ga lassen, ben ik benieuwd naar de ervaringen in de tussenliggende 4 jaar.

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Ach ja, het zal ongetwijfeld een klein beetje beter zijn om hem in het onderste Y-stuk te zetten waar je linkpijp in gaat.

Maar daar is minder plaats voor de schakelstang. En volgens mij is het effect daarvan overrated. Maar dat is slechts mijn mening O:)

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

streetscreamer schreef:
Ik heb de lambda sonde gemonteerd:

De sonde heeft een lange neus en steekt bijna tot het midden van de pijp.




Heb je hier wat aan? (had ik al in een andere topic geplant)
Het past goed onder de auto.

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

streetscreamer schreef:
Ik heb de lambda sonde gemonteerd. De sonde heeft een lange neus en steekt bijna tot het midden van de pijp.


[/quote]

Hallo streetscreamer, was de modificatie naar aanleiding van slecht lopen of betrof het een aan te passen "carburateur" LCB?

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Deze LCB pijp is origineel zonder lambdasonde aansluiting. Ik gebruik hem in combinatie met een carburateur, geen closed-loop motormanagement systeem. De sonde die ik gebruik is wel een exemplaar met verwarming, en is eigenlijk bedoeld voor een Mitsubishi Lancer EVO 7.
Reden om een lambda sonde te monteren is het monitoren van het mengsel tijdens het rijden. Afstellen van een carburateur vindt natuurlijk in eerste instantie plaats op een rollenbank, maar zeker het coasten op lange afstand is iets dat op de rollenbank lastig te doen valt.
Ik heb een stukje electronica gemaakt en gekoppeld aan een display op mn dashbord.

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Bedankt Streetscreamer, heel wat geavanceerder dan mijn colortune en afstelling via trekken bougies na verschillende belastingen bij de MK1.
Ben eens onder de Alfa gezinsbolide gedoken en zie dat bij een Bosch Motronic de lambda dicht tegen de katalysator zit, bij m'n voormalige GTV6 (RIP) met Bosch L-jetronic was dit idem dito. Dus.... zodra ik de tijd ervoor heb zal ik nieuwe aansluiting maken. Begrijp eigenlijk niet waarom Maniflow die hoge aansluiting gebruikte, terwijl een bekende spares winkel uit Londen de lage aansluiting neemt.

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

Colortune is erg leuk en handig voor een eerste indruk bij ruwe statische afstelling, maar probeer maar eens met constante snelheid / belasting in het buisje de kleur te beoordelen... ahum. Dan is een sonde best handig. Kan je ook uitlezen met een voltmeter hoor. Maar een display is wel zo leuk.
Bij de meeste moderne systemen zit de lambdasonde vlak voor de kat. Het is dan een verwarmd type. Dichterbij de motor geeft vaak grotere temperatuursschommelingen, waarbij de sonde te lijden kan hebben van zg thermoshock, waarbij er een doorslag kan ontstaan tussen de meet & referentiekamer, zeker onder zware belasting.
Bij motoren die in deellast met een armer dan stochiometrisch mengsel draaien worden de duurdere wide band lambda sondes gebruikt. Ook zie je bij nog nieuwere auto's een tweede sonde die na de kat zit. Dit is zuiver voor een check of de kat z'n werk wel doet.

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

He, he, eindelijk goedgekeurd!! \\:)/

Even vervolg van m'n verhaal hierboven:
Inmiddels ruim een jaar verder, en inderdaad kreeg ik m'n MPI niet door de keuring vanwege hoog CO bij stationair, zoals me werd verteld bij de aankoop (mijn keuringsstation was minder vergevingsgezind).
Had al last gehad van kokende motor op weg naar Batavia Weekend (met aanhanger), en daarop de kop gelicht. De koppakking (niet de AF460) leek nog ok, maar vond wel een kromme stoterstang (verkeerde montage bij vorige eigenaar). Thermostaat was ok. De lambda sonde was vrijwel dichtgeslibd (meting gaf aan dat deze niet meer werkte). Een bougie kabel was ernstig gecorrodeerd. Dus, nieuwe stoterstangen, AF460 pakking, kleppen geschuurd en nieuwe bougies met kabels, maar nog altijd CO te hoog.

In verband met tijdgebrek naar voormalige Rover dealer gebracht, en na bijna 3 maanden hebben ze volgende gevonden:
ECU gerepareerd in Engeland: diverse soldeerpunten slecht
Kortsluiting bedrading koelwater temperatuur sensor
MAP sensor bleef vast zitten op een waarde
Bobine in tweifelachtige conditie.

De ICON is verwijderd, trekt nu overigens stuk beter en loopt mooier (natuurlijk) dan voorheen, weet ook niet of de ICON jaren terug is geprogammeerd met motor in dubieuse staat.

Michiel.

default

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

[size=85:21pzw93h][topics samengevoegd - Crispy][/size:21pzw93h]
goedenavond .
mijn flexibele stuk in de voorpijp is al tijdje slecht.
en nu kan ik via via een maniflow spaghetti spruitstuk met zo'n kogelgewricht kopen .voor 120 euro dus ben ik van het flexibele gedeelte af .
maar nu zit ik een beetje te twijfelen want de lambda sonde zit bovenin tussen de 1e en de 4e cilinder .en nu lees ik hier verhalen dat het bij een spi niet goed is en dat motor niet fijn loopt daardoor. ivm niet goede meting .
maar maniflow is op zich 1 van de betere merken en zullen daar toch ook wel over nagedacht hebben .
als iemand ervaring hiermee heeft graag .
gr remco

default

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

en dan meteen nog een vraag is het goed te doen een ander spruitstuk monteren hoeveel tijd heb je er ongeveer voor nodig,en wat moet je loshalen en zijn er nog dingen waar je op moet letten .
gr remco

RE: Y stukje met sensor gat voor MPI

ik heb de maniflow op mijn SPi zitten, en kan niet echt zeggen dat ik er slechte ervaringen mee heb...

Ik weet ook niet waar je dat hier gelezen hebt (linkje naar topic?)

Je moet je hele injectiegedeelte loshalen (luchtfilter, injectiehuis e.d.), denk dat je er zo'n 2 uurtjes mee bezig bent... Afhankelijk van hoe handig je bent, hoe je werkplaats eruit ziet en hoe vast alles nu zit...