Kruimelpad
Z Cars
RE: Z Cars
Ingediend door Wilbert op wo, 23-02-2005 19:12
Ik kan je niet verder helpen, maar het ziet er wel heftif uit...
- Login of registreer om te reageren
Ik gok zo dat je veel te veel aanpast aan de structurele basis van de auto. Ik gok dat de RDW dat niet leuk gaat vinden, en je eerst een goedkeuring moet krijgen om aan zo'n ombouw te beginnen.
Net als bij het bouwen van een cabrio.
Dus eerst bouwtekeningen maken, goed laten keuren, dan bouwen en als laatste een keuring van de RDW.
Of de auto (laten) bouwen in England, daar op kenteken zetten en dan importeren in Nederland.
- Login of registreer om te reageren
Ik zou er niet aan beginnen; dat motorblok krijgt zo gigantisch op z`n donder, dat je binnen de kortste keren (en in het beste geval) koppelingsplaten kunt gaan vervangen.
In het slechtste geval moet je steeds het complete motorblok vervangen.....
maar ja, aan de andere kant zijn er plenty schade R1`s, R6-en, ZX9`s etc te krijgen!
O ja, net nog even zitten kijken op de site naar dat filmpje met die R1 mini, maar volgens mij klopt er iets niet.
een R1 blok dat 11500 toeren maakt?
Ik dacht het toch niet!
Of ze moeten een van de eerste R1 blokjes te pakken hebben......
Ook stond er een Lotus met 1000 PK; volgens mij heb je daar helemaal niks aan, of het nou op straat is of op het circuit.
- Login of registreer om te reageren
Fazerray schreef:
een R1 blok dat 11500 toeren maakt?
Ik dacht het toch niet!
Of ze moeten een van de eerste R1 blokjes te pakken hebben......
op de yamaha-site stond:
[i:a5cfpi7w]Max. vermogen: 132 kW (180 pk) @ 10.500 tpm met Direct Air Induction 126,4 kW (172 pk) @ 12.500 tpm zonder Direct Air Induction
Max. koppel: 110,1 Nm (10,9 kg-m) @ 10.500 tpm met Direct Air Induction 106,6 Nm (10,9kg-m) @ 10.500 tpm zonder Direct Air Induction [/i:a5cfpi7w]
- Login of registreer om te reageren
Peter schreef:
Fazerray":1wxlcbpc]
een R1 blok dat 11500 toeren maakt?
Ik dacht het toch niet!
Of ze moeten een van de eerste R1 blokjes te pakken hebben......
op de yamaha-site stond:
[i:1wxlcbpc]Max. vermogen: 132 kW (180 pk) @ 10.500 tpm met Direct Air Induction 126,4 kW (172 pk) @ 12.500 tpm zonder Direct Air Induction
Max. koppel: 110,1 Nm (10,9 kg-m) @ 10.500 tpm met Direct Air Induction 106,6 Nm (10,9kg-m) @ 10.500 tpm zonder Direct Air Induction [/i:1wxlcbpc][/quote:1wxlcbpc]
Ik en mijn grote mond......
Inderdaad, je hebt helemaal gelijk!
Ik was in verwarring met de R6; die blokjes kunnen 15.500 toeren aan. ( althans, de blokken uit 2003)
Maar ik blijf erbij; zo`n blok in een auto plaatsen lijkt me echt niet gezond.
Ik denk dat je sowieso al je lagers naar de eeuwige schroothoop draait.
- Login of registreer om te reageren
Fazerray schreef:
Maar ik blijf erbij; zo`n blok in een auto plaatsen lijkt me echt niet gezond.
Ik denk dat je sowieso al je lagers naar de eeuwige schroothoop draait.
als je die auto bouwt is het toch geen dagelijks vervoer. dus een pret auto en dan ook meteen een hoop pret. lagers zal je niet meteen kapot trekken. misschien sneller dan in een motorfiets maar die krengen zijn best sterk tegenwoordig
ooit en ik zeg ooit
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Ramjet op wo, 23-02-2005 20:51
Thanks guys for your reactions. RDW eh?
I'll get in touch with them.
As for the concept of a Bike Powered Car, I too thought that it would not work but for the last few years this has gained popularity in the UK. There are alot of Kit Cars with this option. The diff. that Z Cars use is from Quaife and the version from Holeshot has 400bhp (via the chain) !!!
Also, last I heard the owner of the white mini on the Z Car site is for sale. I'm not sure of a price but I've seen one similar with an asking price of 10,000 pounds (+/- 15,000 Euros). A lot of money but you do get 160bhp and rear wheel drive to play with.
- Login of registreer om te reageren
Ramjet,
Je kunt ook wel eens gaan horen bij de kitcar club Nederland, die heeft hier ook veel over geschreven. Ik weet dat er kitcars worden gebouwd in Nederland en vervolgens naar Engeland gaan en daar worden aangeboden voor de SVA keuring. Als dat gebeurd is worden ze weer naar Nederland gehaald. De bouw van een Mini met motorfiets motor wordt waarschijnlijk hier in Nederland netzo behandeld als een kitcar.
Voor de rest, Westfield (kitcar bouwer uit Engeland) bouwd ook auto's met een Hayabusha motor, dus waarom niet in een Mini.
- Login of registreer om te reageren
Mini Minded schreef:
Ramjet,
Je kunt ook wel eens gaan horen bij de kitcar club Nederland, die heeft hier ook veel over geschreven. Ik weet dat er kitcars worden gebouwd in Nederland en vervolgens naar Engeland gaan en daar worden aangeboden voor de SVA keuring. Als dat gebeurd is worden ze weer naar Nederland gehaald. De bouw van een Mini met motorfiets motor wordt waarschijnlijk hier in Nederland netzo behandeld als een kitcar.
Voor de rest, Westfield (kitcar bouwer uit Engeland) bouwd ook auto's met een Hayabusha motor, dus waarom niet in een Mini.
Ik vind het wel leuk van je dat je een Westfield gelijk stelt aan aan Mini!
Ik denk alleen dat de bouw van een Mini "iets"anders is dan een Westfield.......
- Login of registreer om te reageren
Echt supervet!!!!!
-Moet zo'n auto apart gekeurd worden dan??
-En als je dit nou gewoon niet zegt??
-Er word gezegt dat dat motor blok verschrikkelijk op zn lazer krijgt, alleen waarom begrijp ik niet helemaal. Het gewicht van een mini zal natuurlijk wel wat hoger liggen maar zou de electronica hier niet op aangepast kunnen worden??
-Is een nieuwe RDW keuring ook het geval met een vtec conversie??
-Zijn er nog mensen die over die "motorblok-mini's" meer weten te vertellen???
Dit zijn gewoon wat dingetjes die ik me afvroeg.... Misschien in de toekomt om mijn uurtjes lekker door te komen wil ik misschien zoiets nog eens gaan doen... Als hij dan ooit af is wil ik er natuurlijk wel mee de weg op kunnen.....
- Login of registreer om te reageren
Renessy schreef:
-Moet zo'n auto apart gekeurd worden dan??
Tenzij je je APK keurder kan overtuigen dat het standaard is....
Renessy":2zps7y79]-Er word gezegt dat dat motor blok verschrikkelijk op zn lazer krijgt, alleen waarom begrijp ik niet helemaal. Het gewicht van een mini zal natuurlijk wel wat hoger liggen maar zou de electronica hier niet op aangepast kunnen worden??[/quote:2zps7y79]
Het gaat meer om het te verwerken koppel. Ik denk dat het niet zo'n probleem is als je een grotere eindvertraging maakt. Dat zie je ook al op de foto's van die Z-cars auto, die heeft een vrij groot tandwiel op het dif. Dus een grote vertraging en minder groot koppel voor de bak en koppeling.En de Mini wielen zijn waarschijnlijk kleiner dan de motorfietswielen, dus nog meer vertraging. 't is wel te doen...
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Mini Martin op vr, 25-02-2005 12:05
Ik meen dat Camp ook al eens had geinformeerd.
Hij is er maar niet meer verder mee gegaan omdat het volgens mij niet op kenteken te krijgen was. Volgens ook niet via de way to england. (type goedkeuring via engelse RDW en vervolgens hierheen halen)
Ik zou dus eerst maar eens goed informeren en het zwart op wit zien te krijgen voordat je er aan gaat beginnen.
grtzz Martin
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Ramjet op vr, 25-02-2005 13:02
I've asked the RDW for more information before I start.
If they want/have to be difficult then maybe I can MOT it in the UK and also insure it from there.
Here is a link showing the build...
http://www.t350.net/photo.htm
Or there's a bloke building his own version with IRS.
http://www.freewebs.com/mega-r1/mini_index.html.
Rog.
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Mini Martin op vr, 25-02-2005 14:19
Camp zit hier op het forum, anders even naar het forum van MCZH en zoeken in het projecten topic (kevin)
grtzz Martin
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Ramjet op vr, 25-02-2005 14:46
The second link does work if you "knip en plak".
Hey, who said Dutch isn't easy
- Login of registreer om te reageren
Da's mooi naatje zeg maar. Als toekomstig "echt" knutselaar kun je dus wel een auto maken maar je mag er niet mee rijden........
Nog een vraagje.....
Sir Ramjet.. .. Did you gather the information only for the motorbike engined mini or also for the VTEC conversion mini????
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Ramjet op vr, 25-02-2005 16:51
What's with the Sir???
The Vtec is a great piece of kit but what started me on this was seeing a Westfield XTR2 at Zandvoort. That was very, very, quick. A visit to the pits showed a XTR2 with a Hayabusa block and chain drive. So since then I've been looking around for the best way to get into it. The most trodden path is with a 7even clone (Donkervoort etc..) but I wanted something less flash and with a roof. Z Cars came along with their Mini and I've been sold ever since.
I'm not going to make many friends with this but I've always had a love hate relationship with the Mini. (A mate had a clubman with a Alegro 1300 head and servo'd brakes, great fun!!!). I love the concept but I hate what a lack of proper investment and development has done to her. Some say that the Vtec is the way Rover should have taken her and I have to agree.
But the Z Cars type option for me is the best of both worlds. Even though it's RWD and bike engined, it's still a Mini. Just ask Bill Sollis.
BTW, there are two companies in the UK that are developing FWD R1 Minis. They are...
http://www.rallysportreplicas.co.uk/min ... nipage.htm
and also...
http://www.lynxae.co.uk/
The reasons for choosing a R1 block instead of a Hayabusa one are price, the Busa also needs to dry sumped while the R1 can be over filled (plus a baffle plate if you race) and the guys who race these say the R1 is just ask quick down the straights.
Hey Renessy want to borrow the DVD?
- Login of registreer om te reageren
You got a DVD???? Hell Yeah I want to borrow that one.... My E-mail adress is rene_spijk@hotmail.com. I see your living in Vlaardingen so that's not to far..... Mail me and we'll do a meet 'n greet.
The sir was just for fun........
- Login of registreer om te reageren
ff een oud onderwerp omgerattelt.
het is voor een motorfiets motor geen probleem om in een mini teworden in gebouwd. deze motoren worden nu al weer 6 jaar in kitcars gebouwd. de keuring is ook geen probleem als je weg weet en je wel wat tijd en geld hebt. kom een een keer langs op een clubavond van de kitcarclub zie ons forum. www.kitcarclub.nl
ik zelf krijg al jaren allerlei auto en kits op kenteken.
mischa
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Ramjet op wo, 02-11-2005 11:32
I've now looked into this and I now know how to put a bike engined Mini on Dutch roads. Now all I have to do is put the money together.
Ramjet
- Login of registreer om te reageren
Sir Ramjet!
I'm making a money plan for myself to begin with the transfersion in about two years..... Maybe we can help each other when the time has come....
But on subject......
Please share the info on putting the mini on the road!
Thanx and the z-cars DVD is really phat!
- Login of registreer om te reageren
Ehm, geen probleem om in het Engels te posten als je Nederlands niet goed genoeg is, maar anders a.u.b. gewoon in NL.
- Login of registreer om te reageren
2 Ramjet:
Over hoeveel "money" praten we hier??
Want zo'n racer naast mijn eigen Mini'tje lijkt me echt "tha bomba"!!
- Login of registreer om te reageren
Ff heel snel uit mn hoofd:
- 6000 € - Z-cars kit (frame, diff en ophanging enzo)
- 1500 € - Voor donor mini
- 1500 € - Voor redelijke R1 motor (3000 € voor haya)
- Dan nog het nodige wat je aan moet passen/repareren aan de mini en het spuiten van de auto..... Denk ongeveer aan zeker 2000 €
Bij elkaar opgeteld dus ongeveer 11000 €. Is een hoop geld maar daar heb je dan ook wat voor zou ik zeggen.....
(Wel kun je een heleboel onderdelen van je donor mini weer verkopen)
Kijk eens op www.z-cars.co.uk
(en dit allemaal in het nederlands..... Hahahaha
aan Eelke)
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Ramjet op do, 03-11-2005 20:12
I too arrive at around 11000euros but what I hope to build is not a Z Cars Mini. What I want to build has wishbones at the rear (no trailing arms) and a simpler chain drive. I was against chain drive at first but a car with this design had been raced for 10 hours and the only thing that needed attention was a few turns on the chain tensioner. Oh and then you realise there's not much room for anything else than chain drive!
Just thought I'd add that if you wanted all the bits you need from Z CARS this will cost you around 7,000 pounds (+/-10,500euros), not including the engine. The price I get is from only buying the bits I need from Z Cars and also calling in (and asking alot of) favours.
Ramjet
[/img]
- Login of registreer om te reageren
Ramjet, keep me posted (hou me op de hoogte)
Het is trouwens wel jammer dat alles wat je van Z-cars nodig hebt wel erg veel geld kost.....
7000 pond is eigenlijk te veel als je ziet wat je er voor krijgt......
Ach,... sparen met die handel!
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Ramjet op vr, 04-11-2005 08:44
It depends on how you look at it.
What you get in return is a pile of bits that when put together will make a very quick car. On the BBCs Top Gear a Zonda went round their (Bedford?)track in 1.23min if I remember right. While a XTR2 when round in 1.22min.
OK you might say I'm comparing apples and pears but that back end of the Z Cars Mini has the same diff and the same Hayabusa engine. It is a very good product that is selling well, that's why he's asking top dollar.
Ramjet
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Ramjet op di, 22-11-2005 16:29
Seeing as there have been a few posts on the subject, I just want to check with the people who are up to speed with kitcars.
When I've built and exported my mini (RDW paperwork 10 euros) and passed a SVA test in the UK. Gone to the DVLA UK for my new documentation and Q plate registation. From what I understand I get two pieces of paperwork back. The original Dutch paperwork and a English V5 document. Then I book a session with my local RDW. Which will be checked to see if the paperwork is correct and all the other checks that go with importing a normal car.
BUT!!! I have a V5 document which will state I have such a heavily modified car I need the Q plates.
Will the RDW see my mini as a new car and tax my accordingly which could up to 2,500 euros in BPM?
Ramjet
- Login of registreer om te reageren
Hi ramjet,
Ik zou voor de Honda Z-cars optie gaan. Die zag ik laatst op MITP. Meer mogelijkheden, geen revisie na 30000km en een achteruit! En ook nog eens keuze uit een een B16A1,2, of B16B (!)B18C6 (hmmmmm lekker!, meteen met lsd!) of een K20A. En ruimte voor een Vortech!
Dan wordt ik wel jaloers .
Moet je wel eea. goed afdichten, die alu kap van Z-cars is helemaal nix. Warm en herrieee.
Ik ben nu aan het prutsen met mijn speedster. Als ik het nog een zou doen zou ik voor het Z-cars frame gaan. Maar ja, geld op.
M
- Login of registreer om te reageren
Do Q-plates change the registration date on the papers? That's what the RDW look at. If it does, with the modern registration comes the gas-testing. Bummer!
Zorgt de Q-registratie ook voor een andere toelatingsdatum op de papieren? Daar kijkt de RDW naar. Als dat zo is, met de moderne registratie komen ook de uitlaatgastestnormen (3x woordwaarde). Vervelend!
- Login of registreer om te reageren
Hugo, hugo toch...
Eelke schreef:
Ehm, geen probleem om in het Engels te posten als je Nederlands niet goed genoeg is, maar anders a.u.b. gewoon in NL.
- Login of registreer om te reageren
Mea culpa... Of is dat ook verkeerd ? Ik zal er even een Nederlandse vertaling bijzetten. Sorry! (of eigenlijk; het spijt me! )Lastig, ik zit net een cursus Italiaans te doen...
- Login of registreer om te reageren
Wow!!!!
Wat lees ik nou? Is er ook een honda frame van z-cars? Dat klinkt wel verdomd interresant als ik dat zo mag zeggen....
Kan er alleen bij hun op de site heel weinig over vinden (nix eigenlijk.....) mini-R, weet je daar misschien meer over te vertellen????
Klinkt goed, een achteruit, plenty vermogen en natuurlijk de bekende betrouwbaarheid van Honda.....
Bijna te mooi om waar te zijn.....
- Login of registreer om te reageren
link
Geen achterwielaandrijving, maar wel een R1-blok
Nog wel in ontwikkeling, dus even afwachten.
- Login of registreer om te reageren
Ik zag de Honda auto van Z-cars staan tegenover de stand van Watsonsrally. Geoff natuurlijk afgeven op de Z-cars auto:). Much to expensive jaja. Het is wel een superoplossing hoor, alleen practisch is het wat minder een tweezitter. Maar voor pure speed, handling en fun. Ik zou er wel een willen hebben, een Z-cars rwd Honda powered mini. Sje dan beuk je iedereen in de sprint.
- Login of registreer om te reageren
Mini_Arno schreef:
link
Geen achterwielaandrijving, maar wel een R1-blok
Nog wel in ontwikkeling, dus even afwachten.
Dit gaat ik echt wel in de gaten houden !!
Dat kan mij wel passen, dan maar geenachteruit
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Ramjet op zo, 04-12-2005 11:41
If anyone is interested. The first Z Cars Mini (the one from Lee Oliver) is now on Ebay....
http://cgi.ebay.co.uk/Mini-R1-Bike-Engi ... dZViewItem
I asked the seller about cooling problems with the carbed R1. His answer was...
"It needs ducting from the front of the car which as you point out has not yet been fitted, although does come with the car. The heat soak is only evident if the car is stationary at lights for example and then instantly clears itself once on the move. The answer would be to have venting over the covered engine as i run in my race car which also has a carbed bike engine, as i suffer no heat soak even when standing running for long periods of time...It would be very simple and would cost nothing to illiminate this completely if necessary.
Hope this answers your question."
Ramjet
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door campr op do, 22-12-2005 15:43
Volg dan deze handleiding.
Kijk voordat je begint met downloaden welke server het het zwaarst heeft: link
link
Of
link
mvg,
Robert
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door campr op do, 22-12-2005 17:15
Ik zie dat er nogal wat vraag is wat de RDW hiervan vind. Toen ik het uitzocht konden alle dingen door de RDW gekeurd worden, mits het geen ingrijpende wijziging was. FWD naar RWD en 50pk naar 175pk zijn wel ingrijpende wijzigingen, dus vermoeddelijk krijg je hem niet goedgekeurd, of met heel veel moeite(geld).
Het beste is om een oude mini te kopen in Engeland (kosten toch bijna geen drol) die naar hier over te halen (neem dan ook meteen de Z-cars kit mee), alle onderdelen die niet nodig zijn verkopen (blok, uitlaat, achterbankje enz enz) en dan opbouwen.. Als ie klaar is, dan importeer je hem (volgens mij is er namelijk in Engeland geen SVA nodig voor een omgebouwde mini, dit zal ik nog even checken). Uiteindelijk blijft het gewoon een 1.0 of een 1.3 mini... Staat meestal niet in de papieren of het een FWD of RWD is...
Mits het allemaal netjes ingebouwd is, en je export/import papieren in orde zijn, heeft de RDW geen gegronde reden om je te weigeren.
Ik heb er zelf ook hard over nagedacht, maar bedenk je wel dat deze auto niet confortabel zal zijn, en bijna exclusief een circuit-autotje wordt. Hij zal zo stug rijden dat er op normale Nederlandse wegen niet lekker mee te rijden is..
Ik heb ook wat plaatjes verzameld:
link
En de video is ook al gepost... In de video is te zien hoe ze het allemaal in 3 dagen doen.. Reken er maar op dat het minstens 3 maanden duurt. En dat is als je goed door werkt.. Vooral de afwerking kost veel tijd.
Je kan trouwens aan R1 blokken komen voor ~ 500 a 600 Euro. Dan heb je er wel een van voor het injectie tijdperk.. Nou lijkt mij een R6 blok veel leuker (meer gejank en wat normalere power levels (120Pk)) maar dan zit je natuurlijk met het koppel.
Success iig als je er wel voor gaat!
Rob
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door campr op do, 22-12-2005 17:35
Hmmm, lijkt erop dat je wel een SVA nodig hebt... Je mag maar 2 dingen weizigen (als je geen SVA wilt doen) van deze lijst:
* Suspension (front & back)
* Axles (both)
* Transmission
* Steering Assembly
* Engine
En aangezien je de versnellingsbak, de motor, de assen en de ophanging veranderd kom je onder een SVA niet vandaan :-(
Tijdens een SVA worden idd dingen als collapsible steering colomn en scherpe randjes op de body gechecked.. Hoe ze daar doorheenkomen met de 'standaard' mini weet ik niet, misschien is er exemption voor oudere onderdelen? Z-cars zal hierop het antwoord hebben.
Dus dat simple verhaal wat ik eerder had gaat niet op :-(
Al iemand gedacht om een R1/Hayabusa voorin te leggen? Is in princiepe een kleinere motor&versnellingsbak dan die van de mini... Alles wat je nog moete regelen is een differentieel..
Je kan hem natuurlijk ook altijd als circuit-auto bouwen, en dan als aanhangen meenemen... Ongeveer zo:
P.s. mag dat met die aanhanger wel in NL?
Rob
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door campr op do, 22-12-2005 17:40
Bijkomend probleem is ook nog dat je auto als 'nieuwe' auto gerigistreerd wordt door de SVA, dus je moet dan ook BPM betalen over de nieuwwaarde van de auto... Je kan daar natuurlijk behoorlijk in sturen (kijk uit, dit is wel fraude) door een aantal dingen te veranderen van waarde of niet op te noemen. Maar dit zou voor problemen kunnen zorgen bij de douane.
Een age-related plate helpt ook niet, want de douane maakt gebruik van de 'datum eerste toelating' en die blijft gewoon wanneer de auto voor controlle is geweest bij de SVA :-(. Je kan hem natuurlijk altijd 2a3 jaar als circuit-auto gebruiken, en dan op kenteken zetten, hoewel ik niet denk dat dat het plan is als je zo'n mini bouwt.
Dus als je hem denkt te bouwen voor 11,000 Euro, dan ben je nog eens 5,500 Euro kwijt voor de BPM...
En we vinden het gek dat die dingen hier nog niet rondrijden? LOL :-(
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door campr op do, 22-12-2005 17:42
Het is wel te bouwen als circuitauto... Voor 500kg ben je klaar... Dan kan je ook nog zelf een trailer bouwen van max 250kg eigengewicht, dan mag je hem nog trekken zonder de trailer te laten keuren (maar niet achter een mini als ik mij niet vergis )
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door campr op do, 22-12-2005 17:44
Nee, gaat bij lange na niet lukken:
Volgens autoweek.nl voor een Cooper:
aanhanger geremd 410 kg
aanhanger ongeremd 200 kg
Zou wel leuk zijn, een mini achter een mini...
Sorry, OT...
- Login of registreer om te reageren
Inderdaad of topic, of het slepen achter de camper mag of niet vindt je terug door de zoekfunctie te gebruiken op "camper". Je vindt dan onder andere dit topic en ook dit topic, het ene met wat foto's en het andere met het wettelijke aspect ervan.
Foto's mogen slechts 640x480 groot zijn, de jouwe is ietsje te groot.
Je eigen post kan je aanpassen door op dit symbooltje te klikken bovenaan je post.
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door campr op do, 22-12-2005 17:54
Alle geconverteerde mini's in Engeland die geen SVA hebben gehad zijn dus illegaal, en krijg je dus hier ook niet gekeurd. Da's wel balen dus...
Het kan wel allemaal, maar het wordt niet goedkoop.. Je wordt ook altijd genaaid door de staat.
Rob
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door campr op do, 22-12-2005 18:36
Nou, dat van die foto is aangepast.. de overtollige pixels zijn er vanaf gehaald.. Dat met die Triangel mag dus wel... Mooi, heb ik iig een manier gevonden om mijn track-day autotje te vervoeren... Wat belet je nog? Oude engelse mini kopen, dan kan je hem altijd nog laten SVAen en RDWen als je dat later nog wilt...
Dank nog voor de tip racing-green.. Ik zou natuurlijk niet willens&wetens in overtreding willen zijn, dus die knop zal ik nog wel een paar keer gebruiken
Rob
- Login of registreer om te reageren
campr schreef:
Al iemand gedacht om een R1/Hayabusa voorin te leggen?
Daar heeft al iemand over nagedacht ja. Is zelfs gebouwd.
In de MiniWorld van februari 2003 staat er een artikel over.
Volgens mij was dit de eerste "bike-engined mini" die Z-cars heeft gemaakt. De mini is van Mike Smith. Er staat in het artikel te lezen: "Homologating this Mini was not an easy process..." Je mag 'm wel een keer van me lenen Rob.
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Mave op vr, 23-12-2005 16:51
Je ontkomt niet aan de SVA, maar dat hoeft geen obstakel te zijn (je moet er alleen heen, en de keuring kost geld (175 pond ofzo)). Qua BPM hoef je niet heel erg bang te zijn. Je koopt een Mini al voor 500 euro ofzo, en een goed blok voor 1000 euro. Daar komt dan nog het frame enzo bij, maar die kun je ook zelf maken. Het is geen "rocket-science". Zie hier een topic dat over een "locost" R1 Mini gaat: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... ?tid=31944
Bij de RDW moet je dan je rekeningen overleggen van blok, en Mini, en nog wat goodies die je gebruikt hebt. Maar zolang je niet meteen de allerduurste blingbling onderdelen erop zet, zal je auto niet de uitstraling van een superduur speeltje hebben. Veel Seven-kitcars, die exact dezelfde route doorgaan, komen hier met een BPM bedrag van 700-2000 (extreem) op nederlands kenteken. En die kosten gebouwd toch al gauw 15-25K euri.
Een kit van Z-Cars kopen is natuurlijk leuk, maar maakt het wel een heel erg prijzig speeltje. Oja, het schijnt geen pretje te zijn qua geluid, zo'n Mini met motorfiets-blok. Ik heb iemand gesproken die een Z-Cars Mini had, en het geluid was zo vermoeiend dat hij hem uiteindelijk verkocht heeft.
Overigens hoef je geen engelse Mini te kopen voor de ombouw. Je kunt gewoon een nederlandse nemen. Daar moet je dan het chassisnummer uithalen. Vervolgens mag je er zelf eentje verzinnen, en erin slaan, en daarmee gaat hij bij de SVA door de keuring. Dan is het officieel een engelse auto, die je vervolgens dus weer importeert naar nederland.
Oja, RDW kan wel een katalysator eisen, maar als je motorblok van na '95 is, moet hij voor de SVA ook erin.
Marcel
- Login of registreer om te reageren
RE: Z Cars
Ingediend door Ramjet op wo, 23-02-2005 18:04
Hope you don't mind me writing in English as 'mijn nederlands is klote'.
My question is.... . I thinking of building a Zcars Mini (http://www.zcars.org.uk/mini/mini-single.htm) but I would like to know if there are any rules/laws stopping such a modification here in Holland. I know that in the UK, because it keeps its original steering and shell (well most of it), you only need a MOT (APK) and not a SVA check which is needed for kit cars.
Any ideas/thoughts on this (in dutch), would be very welcome.
Rog