Mini Automatic 1980 1275cc

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Hallo,

Ik heb me reeds nieuw aangemeld op dit forum. Ik ben zelf aan het twijfelen me ook in het mini virus te storten. Ik hou wel van een uitdaging. Ik ken iemand die nog een Mini heeft staan een automaat uit 1980. Deze mini heeft een motor "transplantatie" gehad en had eerst dus een 1000cc blok en nu een 1275 cc blok. Nu is het zo dat deze mini al 10 jaar niet meer gelopen heeft, en buiten gestaan heeft. Hij zit slecht in de lak. hoewel het met de roestplekken best meevalt. Hij is van binnen ook erg vochtig dus bekleding is ver rot.

Kunnen jullie mij misschien adviezen geven over wat ik maximaal zou moeten betalen voor een mini in deze staat? En dingen waar ik extra op moet letten wanneer ik nog eens ga kijken alvorens ik zal kopen?

Alvast bedankt!

Groet,

Drummputter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Een foto zou helpen ;)

Als de bekleding ver rot is..en de lak in slechte staat..wil ik eerlijk gezegd niet weten wat er onder de lak en bekleding gebeurd.

Het is van een afstand moeilijk te bepalen wat een Mini waard is...Het ligt natuurlijk ook aan je budget wat je eraan wil uitgeven...stiekem kan er veel aan de hand zijn ( voor hetzelfde geld ook niet ) en dan kost het altijd meer dan dat je eigenlijk zou willen. Voor een bedrag van pakweg 2000 en 3000 Euro kun je best een knappe Mini met redelijk weinig werk op de kop tikken.

Maar als je handig bent..en je vindt het leuk om aan Mini`s te werken...kun je de gok wagen.

Lees dit eens door:

link

Misschien als je verteld waar je woont, kan iemand van dit forum eens met je meekijken.

Groetjes,

Maurice

ps.
link

Hier staan ook Mini`s te koop

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Hoi Mausje75

Ik heb nog geen foto's deze kan ik misschien binnenkort wel eens maken.

De Mini die ik bedoel heeft zeg maar een bruin/beige achtige kleur. De lak is heel poreus. Ik woon in Limburg, in de buurt van Geleen. Ik vind het leuk om te sleutelen, en ben redelijk handig. Ik heb alleen geen ervaring met mini's.

Het zou inderdaad heel handig en fijn zijn als een kenner me zou kunnen adviseren terplekken.

Groet,

Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Er zijn genoeg Limburgers op `t forum... ;)

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Wat ik me nog afvroeg, is het echt nodig om een blok te reviseren dat 10 jaar stilgestaan heeft? + de automatische versnellingsbak? Of is het verstandig het blok eerst zo aan het lopen te krijgen?

groet,

Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Als het blok (goed) lopend is weggezet. Is het niet nodig..waar je wel kans op hebt, is dat na al die jaren al de keerringen en pakkingen uitgedroogd en dus poreus zijn. Met evt lekkages als gevolg. Maar dat merk je snel genoeg als ie loopt.

Er staat ergens op dit forum een topic over hoe je een blok wat lang stil heeft gestaan weer tot leven wekt, met handige tips.(zoekfunctie gebruiken).

Groetjes,
Maurice

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Hoi Maurice,

Ik inderdaad genoeg nuttige informatie kunnen vinden over het starten van een lang stilstaande motor :) Ik weet alleen niet hoe dat geld voor een lang stilstaande automaat. Daar kan ik niet veel over vinden helaas.

Bedankt voor je hulp!

Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Hey,

Ik ben vandaag gaan kijken, en heb foto's gemaakt. Hoe kan ik die foto's na hier uploaden?

Groet,

Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

even een account aanmaken bij bv. mijnalbum.nl
dan de link in het forum plakken

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Een automaat is een vrij groot risico naar mijn mening. Zeker als je hem niet rijdend en goed schakelend kan zien. Het probleem is, als de motor niet optimaal is afgesteld, de automaat ook altijd slecht functioneert.

Ik heb zelf ook een Mini automaat, die niet goed liep (ook heel lang stilgestaan) en niet naar behoren schakelde. Dat was ook een erg groot risico, nu ben ik daar lang niet altijd vies van, maar meeste mensen met gezond verstand wel. :+)

Ik heb nadat we het motorblokje enigszins zover kregen dat er mee te rijden viel, hem naar een expert gebracht die hem heeft afgesteld. Nu rijd het wagentje helemaal top en schakelt heel soepel.

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Sjoerd24 schreef:
Een automaat is een vrij groot risico naar mijn mening. Zeker als je hem niet rijdend en goed schakelend kan zien. Het probleem is, als de motor niet optimaal is afgesteld, de automaat ook altijd slecht functioneert..




Hey,

ok, inderdaad misschien een belangrijke tip van U. Maar de Mini heeft goed gelopen met deze automaat. Ik ken de mensen van wie ik hem kan kopen goed. De informatie dat hij dus altijd goed gelopen heeft is betrouwbaar. Of betekend het voor een automaat standaard, wanneer deze lang heeft stil gestaan, dat je voor veel verassingen kan komen te staan?

Groet,

Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Dat veranderd de zaak wel een beetje. Ik kende mijn verkoper niet, en moest (met enige ervaring) gissen.

Aangezien hij al lang staat, zou wel heel goed oppassen met de motorolie. Dit is namelijk óók de olie voor de transmissie en de koppelomvormer, en van vitaal belang. Je kan last hebben van slugdevorming/vuilophoping in de olie, dus als allereerste zou ik alle olie eruit laten lopen. De auto gewoon een hele nacht laten staan met de carter-dop eruit (wel met een lekbak eronder ) zodat alle prut eruit gezakt is. Let op metaaldeeltjes op de magneet, deze goed schoonmaken.

Daarna vervangen voor een (goedkope) olie om het systeem mee door te spoelen. Er blijft vrij veel oude olie in het systeem achter, niet alles loopt er in 1 keer uit namelijk. Na een paar ritjes deze olie meteen wéér geheel vervangen zodat er minimaal aan oude troep achterblijft. Ik heb het vermoeden dat er in de transmissie (en met name de koppelomvormer) altijd vrij veel olie achterblijft die niet uitlekt (maar wel doorspoelt/vermengt in je 'nieuwe' olie).

De olie moet (volgens mijn onderhoudsboekje) ongeveer om de 5000km vervangen. Ook het filter, want die kosten een paar euro. Ik gebruik in mijn automaat 15W40 Multigrade van het merk Kroon Oil, welke ruimschoots voldoet aan de norm van toen. Verse olie is géén overbodige luxe.

Het is zaak voordat je de auto in de versnelling zet om te testrijden, de motor laag genoeg stationair kan draaien (volgens het boekje van mijn 850 zelfs maar 600rpm!!!) om soepel in de schakelen. Als de motor té veel toeren maakt bij het inschakelen, wordt het een soort van bokkenwagen die niet soepel rijdt. Dit is niet goed voor de transmissie en aandrijfassen i.v.m. verhoogde slijtage door de 'klappen' van de aandrijfkrachten.

En nu foto's!!! Als de auto helemaal nat is binnenin heb je grote kans dat de bodem en binnen-dorpels al aardig krokant aan het worden zijn. Dus bouw meteen alle bekleding uit als je hem koopt zodat het kan drogen.

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Hey,

Bij deze de foto's. Ik heb alleen foto's gemaakt van de "slechte" delen die zo in het oog sprongen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=LVKJSGVK

Groet,

Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Deze valt 100% mee. Ik ken mini's die in ergere staat zijn. Veel van de plekken zitten meer onder de troep dan onder de roest.

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Het lijkt allemaal wel mee te vallen, is allemaal goed te behandelen. Je zal wel nog meer plekken tegenkomen maar ik zou het aandurven.

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Er zijn altijd ergere natuurlijk, vind ik geen argument. ;)

Maar van wat ik zie, ziet het eruit als een haalbare kaart om wat leuks van te maken. Alleen de roest bij het paravaan vind ik er vervelend uit. Op het dak lijkt het vooral vuil eigenlijk.

Misschien krijg je de lak zelfs nog wel goed met cleaner (en ontzettend veel poetswerk). Dan volstaan wat kleine deel-restauraties en bijspuiten. Of ben je van plan om hem volledig te strippen en volledig te restaureren? Daar zou deze wagen ook wel goed voor zijn.

Een interieur heb je voor een paar honderd euro geheel nieuw ofzo, dus zelfs dat is niet zo een punt.

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Ziet er lang niet slecht uit,
werk heb je er altijd wel mee,
deze is goed te doen.

mocht je geen vertrouwen hebben in het automaatblok,
heb ik er wel interesse in,
heb hier nog wel een 1275 handgeschakeld staan,
en subframe

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Maar van wat ik zie, ziet het eruit als een haalbare kaart om wat leuks van te maken. Alleen de roest bij het paravaan vind ik er vervelend uit. Op het dak lijkt het vooral vuil eigenlijk.




@ sjoerd24: wat bedoel je hierboven met paravaan? is dat de achterwielophaning?

mocht je geen vertrouwen hebben in het automaatblok,
heb ik er wel interesse in,
heb hier nog wel een 1275 handgeschakeld staan,
en subframe




Ik ben van plan de uitdaging aan te gaan met de automaat. Denk dat er kwa afstelling niet veel aan kan zijn gekomen. Hij is stil komen te staan 7 jaar geleden, toen werkte alles naar behoren. Ik laat me verrassen.

Bedankt voor jullie mening en tips!

Groet,

Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

De parafaan is de rand onder je voorruit.

Ben het met Sjoerd eens dat een goede poetsbeurt al veel kan doen.

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Zo op het eerste oog valt het idd wel mee!, Genoeg aan te doen..maar ik denk geen wereld reddingen.

Ik zou het ook aandurven.
Groetjes,

Maurice

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Hey,

Dankje voor jullie gerustellende reacties.

ik ben de garage al leeg aant maken. Ik heb nog een paar vragen.

Weten jullie misschien hoeveel vermogen het motortje heeft?

én, ik ben van plan iets zoals dit te maken -> http://link.marktplaats.nl/333719125

Met Oog op de winter om de mini goed in de garage te kunnen stallen, zodat de andere auto ook nog in de garage kan. Nu is mijn vraag, wat weegt een mini bij de achterwielen ongeveer. Ik dacht zelf een 60(voor)/40(achter) verhouding ongeveer. Maar dat is puur een gok. Dus uitgaande van 600 kilo kom ik dan op 240 kilo voor de achterwielen uit, ongeveer 120 kilo per wiel. Ik heb namelijk goedkope zwenkwieletjes die ik misschien wil gebruiken, deze kunnen 45 kilo per stuk aan.

alvast bedankt

Groet,

Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

gezien de foto's (motornummer 12H908AA) is het een Metro (A+)automaatblok, die leveren standaard (in goede staat dus) 50 a 60 pk.

4 zwenkwieltjes a 45kg = 180 kg (x 4 = 720) in principe genoeg om de hele wagen op te zetten) ... als je een hele mooie vlakke vloer hebt geen probleem ... als je de boel wat lichter maakt al helemaal niet (accu, reservewiel etc. eruit)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

@sjoerd24

Sjoerd24 schreef:
De auto gewoon een hele nacht laten staan met de carter-dop eruit (wel met een lekbak eronder ) zodat alle prut eruit gezakt is. Let op metaaldeeltjes op de magneet, deze goed schoonmaken.




Wat bedoel je precies met: Let op metaaldeeltjes op de magneet?

Groet,

Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Aan je carterplug zit een magneet..daar zouden wel eens metaaldeeltjes aan kunnen zitten....deze goed schoonmaken...

Groetjes,

Maurice

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Hallo Allen,

Voor de geinterresseerde heb ik nog wat meer foto's online gezet.

http://www.mijnalbum.nl/Album=LVKJSGVK (onderaan staan de nieuwe)

De Mini is inmiddels gearriveerd bij mij thuis in de garage.

Nu beetje bij beetje beginnen met opknappen!:)

Bedankt voor jullie hulp!

Groet,

Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Ik heb nog een vraag. Wat raden jullie me aan. Hem een keer proberen te laten lopen met de oude olie nog? Of deze olie aflaten, nieuwe erin, en dan een poging doen om te starten (en deze ná laten lopen weer vervangen door nieuwe Olie). De Olie is best wel zwart van kleur. Ik wil namelijk eerst eens proberen of de versnellingsbak nog werkt, voordat ik de hele motor ga uitbouwen. Het subframe voor is namelijk aan het roesten, en denk dat het ziezo compleet strippen wordt, en opnieuw spuiten.

Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Ik denk dat je `m best voor `m even te laten lopen de oude olie kunt gebruiken, en als je klaar bent en dan gaat rijden, zeker de olie vervangen.

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Zelf heb ik de auto eerst op assteunen gezet en daarna gestart en laten lopen. Als je hem dan op D zet hoor je de bak ook schakelen.
Let er wel op om het olie pijl te controleren wanneer de motor net gelopen heeft niet zoals bij een hand geschakelde bak.
Houd er ook rekening dat er 7 Ltr olie in gaat.
Op de foto mijn automaat uit 1979 en het kenteken scheelt niet veel.



Groet Leon

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Ik zou de oude olie eruit laten lopen en zoals je zelf al aangeeft, starten met verse olie en na warmdraaien ook die olie weer verversen.

Als ik de spookhuis-taferelen onder de motorkap zie en het feit dat de auto 10 jaar heeft stilgestaan zou het mij niet verbazen dat het carter deels uit water en spinnen of ander ongedierte bestaat.

Die arme beestjes weten niet wat hun overkomt als hun hele huis ineens begint te bewegen en kabaal begint te maken.. ;)

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Ik verrijd altijd onze auto's gewoon door de handrem eraf te halen en te gaan duwen. Werkt opzich prima. :P

Die vieze zwarte olie zou ik er lekker uit laten lopen. De carterplug eruit, en heel lang uit laten lekken zoals ik eerder al postte. Zoek die post nog eens terug. :)

[size=80:2foq1iaj]En als hij helemaal leeg is niet per ongeluk de auto starten uiteraard, misshcien is het een idee om de minpool van je accu eraf te halen mochten er minder heldere geesten op je terrein rondlopen die lollig denken te zijn en ff met je auto gaan rijden. :+)[/size:2foq1iaj]

Voordat je probeert in te schakelen, zou ik wel zorgen dat het blokje mooi [u:2foq1iaj]langzaam[/u:2foq1iaj] stationair loopt zonder af te slaan.



Het VOORsubframe roest niet zo snel als het achtersubframe (doorgaans). Weet je zeker dat het niet gewoon vliegroest is? Let wel dat een automaten-subframe anders is als een gewoon subframe en een stuk lastiger 2e hands te vinden.

Achtersubframe is gewoon hetzelfde als elke andere 'moderne' mini voor zover ik weet: aangezien jij geen hydrolastic vering o.i.d. hebt.

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Leon Wiltink schreef:
.
Let er wel op om het olie pijl te controleren wanneer de motor net gelopen heeft niet zoals bij een hand geschakelde bak.
Houd er ook rekening dat er 7 Ltr olie in gaat.
Op de foto mijn automaat uit 1979 en het kenteken scheelt niet veel.




Hoe bedoel je Olie pijl controleren nadat hij net gelopen heeft?

Volgens Haynes gaat er maar max 5.0 liter in een automaat?
Sjoerd24":1y99c94x]

Het VOORsubframe roest niet zo snel als het achtersubframe (doorgaans). Weet je zeker dat het niet gewoon vliegroest is? Let wel dat een automaten-subframe anders is als een gewoon subframe en een stuk lastiger 2e hands te vinden.

Achtersubframe is gewoon hetzelfde als elke andere 'moderne' mini voor zover ik weet: aangezien jij geen hydrolastic vering o.i.d. hebt.[/quote:1y99c94x]

Het voorsubframe is niet doorgeroest (achter ook niet)voor zover ik kan zien, maar het moet wel ontdaan worden van de oppervlakkige roest.

De motor loopt trouwens nog, ik heb hier een kort filmpje online gezet.
http://www.youtube.com/watch?v=ZPkAsrStzts

Wat ik me nog afvroeg, moet ik nu straks als ik ga tanken (over 3 jaar ofzo :) ) lood vervangers in de brandstof gooien?

Ik ga er vanavond nieuwe olie op gooien, en misschien een test ritje maken, er zit namelijk nog brandstof in, of raden jullie het af deze oude brandstof te verstoken? Tijdens proef draaien liep hij er best aardig op.

Groet,

Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Er zal wel bezinksel onderin de tank zitten en het kan dus best zijn dat het wat slechter gaat lopen naarmate je tank leeg raakt...

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Ik heb ook iets meer dan 5 liter nodig gehad voor mijn automaat. Zo een grote jerrycan is vaak 5 liter, daar heb je dus nét niet genoeg aan.

Drummputter schreef:
Wat ik me nog afvroeg, moet ik nu straks als ik ga tanken (over 3 jaar ofzo :) ) lood vervangers in de brandstof gooien?




Hangt van het bouwjaar van je donorblok af. Het motortje klinkt aardig zo te horen, volgens mij hoor ik geen rare dingen.

Je kan ook even tanken met de mini om er wat vers spul doorheen te gooien. Zolang ie er goed op loopt zie ik het probleem nog niet echt. Maar als je hem te vol gooit, is het weer lastig als je de tank wil gaan uitbouwen straks.

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Let wel even op dat een aantal vragen die je stelt al vaker langsgekomen zijn op het forum, bijvoorbeeld de vraag gelood of niet. Probeer eerst even te zoeken voordat je dit topic als vergaarbak van vragen gaat gebruiken ;)
De FAQ Standaard Techniek is een goeie start, verder kun je met de zoekfunctie ook het eea vinden. Bijvoorbeeld dit topic waarin veel info over de automaat te vinden is:
viewtopic.php?p=228149#p228149

over bezinksel in de tank: viewtopic.php?p=94766#p94766

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Hey allemaal, tot zover erg bedankt voor jullie hulp!

Ik zit alleen met een Dilemma. Namelijk het volgende. Ik ben aan het denken om de mini misschien rijd klaar te maken, en er eens een tijdje mee te rijden. Dit om te kijken of de versnellingsbak enzo nog wel goed is. Ik heb wel al een illegale testrit gemaakt, en de bak schakelde, hij had wel wat slip in de 1e versnelling. Maar verder geen echte problemen. Ook het starten van de motor ging ná 7 jaar stilstand verrassend gemakkelijk. Voordat ik hem rijd klaar heb en apk waardig moet ik het nodige vervangen, zoals remschoenen, remleidingen, electro volledig werkend maken, nieuwe banden enz. Kwa uiterlijk en roest wil ik dus niet te veel veranderen, maar dit dus uitstellen, tot wanneer blijkt hij motorisch en kwa versnellingsbak dus betrouwbaar is(of niet).

Waar ik echter ook over nadenk is; om de mini nu in zijn geheel te gaan reviseren en hem dus niet nu rijd klaar te maken. Want zoals op de foto's te zien is eerder op het forum, zit hij erg slecht in de lak. De mini dus volledig strippen. En opnieuw spuiten, motor uitbouwen, gewoon helemaal kaal maken. En aan het blok eigenlijk weinig doen. Misschien wel een lekke keerring vervangen, want hij lekt olie bij de versnellingsbak (en misschien nog wel op meer plekken). En dus de motor dan weer inbouwen.

welk van de bovenstaande aanpak zouden jullie me adviseren? er zijn zaken zoals dat ik nog student ben, en op het moment niet over al te veel geld beschik, die meespelen waarom ik over deze keuze denk. Ook is het misschien goed om te weten dat het blok er later in gekomen is bij de vorige eigenaar, en dat deze er misschien maar een jaartje meer gereden heeft. Het is dus een gereviseerd blok.
Verder heb ik de auto niet persee nodig als vervoermiddel op het moment.

Hopelijk kunnen jullie, je mening eens geven en me misschien een beetje helpen?

Groet Peter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Misschien de erg slechte plekken nu wel behandelen en APK klaar maken..en de rest iig later ( als de financien het toelaten ) maar niet te lang uitstellen.

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Beste Peter, wanneer je de kans krijgt om in een mini te rijden, moet je dat gewoon doen.

Eerst APK waardig maken, niets meer of minder, APK oprijden en tegelijkertijd sparen voor volledige revisie... Wanneer de APK weer verlopen is, kan het grote werk beginnen...

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Oh damn..

10 jaar geleden, de mini is destijds niet rijd klaar gemaakt, maar volledig uit elkaar gegaan, motor en subframes zijn klaar!

Nu druk bezig met plaatwerk, heb het project onlangs weer opgepakt, geld, tijd, en twijfelen over de aanpak was destijds toch een issue. (10 jaar voor bij gevlogen)..

De mini is chemisch ontlakt (bij Mitraco inmiddels falliet).

Ik ga eens uitzoeken of ik hier weer wat fotos kan plaatsen, hebben jullie nog tips?

Grt, Drumputter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Oh, wat goed zeg! De draad weer opgepakt. Wens je succes.

default

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Netjes hoor, geen half werk in ieder geval 👍

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Gewoon omdat het leuk is, een filmpje van laatst.

https://www.youtube.com/watch?v=_wJhPTYymN8&t=16s 

zal er misschien binnenkort meer uploaden.

Grt Drumputter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Op naar de straler + epoxy spuiten.

 

grt, Drummputter

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Bericht verwijderd.

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

heb de link verwijderd

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

ben benieuwd!! Ziet er goed uit :D

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Serieus werk!

Voo de link heb je inloggegevens nodig. Ik kan er n8et op.

 

Gr Rob

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

Morgenochtend 9.00u, 8-6-2023. gaat de mini sinds 22 jaar weer eens richting een APK keuringsstation.

Fingers Crossed, met name ivm de trommelremmen rondom, en de automatische versnellingsbak die weer eens een lang ritje voor de boeg krijgt. 😇 

 

 

 

RE: Mini Automatic 1980 1275cc

En? Wat zei de keurmeester?

Gr Rob