1966 Morris Mini Minor

RE: 1966 Morris Mini Minor

Hallo,

Een maand geleden heb ik een Mini Mk1 gekocht in Engeland, en naar België gehaald. Het is 850cc van 1966. De eigenaar heeft hem tot vorig jaar altijd in gebruik gehad. De bedoeling is dat hij volledig uit elkaar gaat en wordt gerestaureerd. Er gaat een nieuwe bodem inkomen, nieuwe skins op de deuren en de snuit moet ook volledig vervangen worden, vooral omwille van slecht laswerk bij een renovatie zo een 10 jaar geleden. Begin juli wordt hij gestraald en begint het laswerk, ik zal dan wat updates posten. Hier zijn al een paar eerste foto's. Op dit moment is het interieur volledig eruit alsook de deuren, kofferdeksel en motorkap. De rest is voor in juli.



Motor voor:


En na een poetsbeurt:


Grtz,

Ruben

RE: 1966 Morris Mini Minor

Wat een plaatje! d:)b :)\\_ :9~
Wow!
Je laat hem toch wel origineel hoop ik??

RE: 1966 Morris Mini Minor

Tuurlijk, auto met zo'n geschiedenis zou ik niet over mijn hart krijgen om hier zware veranderingen gaan aan te brengen :D . Het voorlopige plan is om hem wel op te spuiten in een ander kleurtje, namelijk old english white. En het interieur krijgt ook een opfrisbeurt, dit was er eigenlijk het ergst aan toe. Dus nieuwe zetelovertrekjes en paneeltjes tegen de deuren etc. De motor was verrassend eigenlijk nog in zeer goede staat, compressie en dergelijke waren nog tip top dus hier gaat weinig werk aan zijn, gewoon alles wat er rond zit eens op orde zetten en nakijken en opnieuw lakken.

Grtz

RE: 1966 Morris Mini Minor

O+

ben benieuwd naar het eindresultaat!

RE: 1966 Morris Mini Minor

oleeeeee wordt vies vet :p

RE: 1966 Morris Mini Minor

ben benieuwd of we nu weer een reactie gaan krijgen van Anoniempje... |:(
[size=85:1ngrfrwq](even voor de die-hard forum-lezers...)[/size:1ngrfrwq]

Leuk autootje...
Lijkt wel alsof er steeds meer 1-tjes op de weg bijkomen! d:)b

RE: 1966 Morris Mini Minor

Veel succes met de Mini
Ik hoop dat je er veel plezier aan beleefd
Met de restauratie en het rijden na afloop

RE: 1966 Morris Mini Minor

Flauw Peter ;)

Hele leuke mini :D

succes met strippen, opknappen en rijden

Jaapio

RE: 1966 Morris Mini Minor

Peter schreef:
ben benieuwd of we nu weer een reactie gaan krijgen van Anoniempje... |:(
[size=85:kyn9239z](even voor de die-hard forum-lezers...)[/size:kyn9239z]



NOu zit ik al een tijdje op dit forum maaruh... wieisdadan?!?

RE: 1966 Morris Mini Minor

Vraag het mij ook wel af want snap het niet helemaal :? .

Bedankt voor de reacties :) . Zal de vorderingen hier vervolgens posten.

Grtz!

RE: 1966 Morris Mini Minor

Overigens lijkt het mij voor de originaliteit van de Mini beter om hem in de originele kleur te spuiten ipv een andere kleur.
Dit zal de waarde zeker ten goede komen.

RE: 1966 Morris Mini Minor

Ben ik het eigenlijk niet zo mee eens, ooit wel eens op een auto afgeknapt omdat hij wit is, maar origineel zwart?

Het opknappen spuiten etc kost een hoop geld en dan ben je in mijn ogen gek als je het niet precies doet zoals je zelf wilt, of dat dan originaliteit is, of wat anders.

Elke Mini is ten aller tijden weer terug te bouwen naar een originele staat.

Even over de opmerking die niet werd gesnapt... kort geleden had iemand een Mini gekocht in Engeland die als twee druppels water leek op een Mini die als gestolen geregistreerd stond... en laat deze auto er nou ook verdacht veel op lijken :+)

RE: 1966 Morris Mini Minor

Wat ik bedoel met origineel is dat alles hetzelfde is als hij in die tijd afgeleverd is.
Dus de zelfde kleur, wielen, interieur,geen scijfremmen.
Dan ga je over een andere originalitiet praten als iemand die zn mini heel leuk heel gemaakt op een eigen manier en dus ook origineel is(bv Mini-boy zn Mini)

Ik zal niet afknappen op het feit dat een Mini een andere kleur heeft maar een Mini zal wel meerwaarde hebben als deze echt compleet origineel is...

RE: 1966 Morris Mini Minor

Tjah, als je je kentekenbewijs aanpast is er geen persoon die wist dat ie iet origineel in t wit geleverd is

RE: 1966 Morris Mini Minor

Hij is al succesvol ingeschreven in het Belgische systeem dus ik veronderstel dat hij niet gestolen is :D . De vorige eigenaar leek ook wel heel betrouwbaar, dus daar heb ik niet zo'n schrik van. Nu, wat de kleur betreft, op de Engelse papieren staat burgundy maroon, maar op de Belgische staat die voorlopig nog niet omdat hij nog onder status 'te restaureren' valt. De kleur ga ik nemen zoals ik hem het mooiste vindt. Maar de rest wordt zoveel mogelijke in originele status hersteld, dus geen verbreders en rolkooien enzo.

Grtz!

RE: 1966 Morris Mini Minor

ik ben die persoon en door iemand van het forum werd mijn mk1 aangeduid als "verdacht veel lijkend op een mini die gestolen is in de UK" maar dit is gelukkig niet zo maar nu heb ik wel de engelse politie op mijn dak.

van waar ben je ergens?

RE: 1966 Morris Mini Minor

Sol1d schreef:
maar nu heb ik wel de engelse politie op mijn dak.?




interessante uitspraak, hoe zit dat precies?

RE: 1966 Morris Mini Minor

Ik ben van Hasselt en de Mini van west Engeland. Is jou Mini nu geblokkeerd door de politie?

Grtz!

RE: 1966 Morris Mini Minor

Een fototje van mijn achterste subframe, wat ineens verklaard waarom de vorige eigenaar vond dat hij scheef liep :P .

RE: 1966 Morris Mini Minor

Dat die nog door de APK/MOT is gekomen!

RE: 1966 Morris Mini Minor

Snap ik ook niet eigenlijk :? . Heb hier nochtans de het MOT-bewijs van 2009 liggen. Blijkbaar zijn ze daar minder streng dan hier.

RE: 1966 Morris Mini Minor

Minder streng, dat denk ik niet. Een vriend van de miniclub faalde een MOT omdat z'n koplampen niet goed stonden afgesteld.

Het is inderdaad bizar dat die van jou nog op de weg mocht.

RE: 1966 Morris Mini Minor

Afgelopen week een halve bestelwagen vol onderdelen aangekomen. Volledige snuit, floor assembly, inner wings, subframes,... . De ophanging ga ik veranderen van hydrolastic naar een dry suspension. De hydrolastic displacers lekken nog niet zover ik kan zien maar ze zien er niet meer goed uit, vooral vanachter. Vermits de subframes moeten worden vervangen ga ik geen risico lopen met er een nieuw wet suspension subframe onder te steken en dan uiteindelijk toch nog naar een droge ophanging te moeten overschakelen als ze beginnen te lekken.
Van de deuren heb ik de skins afgeslepen, de onderkant van het kader is redelijk ver weggeroest dus dat wordt wachten op reparatie plaatwerk voor het kader, dat besteld is.
Volgende week ga ik proberen te beginnen aan een spit te maken voor hem op te steken.
Zal ook wat foto's posten dan, (als examens voorbij zijn).

Nog even een vraag, bij het zoeken op internet naar hoe mijn minitje er ooit zal gaan uitzien had ik een mooie foto gevonden, maar kan iemand mij vertellen welke kleur deze heeft? Mij lijkt het te wit voor old english white (wt3), is het een gewone witte (wt2)? En welke kleur heeft dat interieur, spanish red als ik mij niet vergis? (sorry, afbeelding was te groot om te implementeren)
http://blog.caranddriver.com/wp-content ... inor-1.JPG

Greetz!

RE: 1966 Morris Mini Minor

Wat is een snuit snuit?

Wel zonde dat je naar dry suspension gaat. Ze Hydrolastic zie je niet zo heel veel en is toch net wat aparter.

RE: 1966 Morris Mini Minor

Nieuwe wings en front panel bedoel ik.
Ja vond de hydrolastic ook wel fijn rijden zelfs, maar gezien het werk en geld ik erin aan het steken ben vind ik het wat stom om de hele ophanging opnieuw op te bouwen rond een systeem dat nergens meer te vinden is en kan gaan beginnen lekken.

RE: 1966 Morris Mini Minor

Met heel goed zoeken (en euro's investeren) is er nog wel materiaal voor je wet-suspension te vinden. Echter daar loop je toevallig tegen aan, je koopt het niet zo ff bij de mini-boer.

Ikzelf heb m'n clubman van wet-suspension naar droog omgebouwd. Bij mij was het wel noodzakelijk, de bollen waren vastgerot van binnen. Iemand is eens zo slim geweest om het met water te vullen en daarna met lucht bij te vullen. Bij leeglopen kwam er ook alleen roestwater uit....

Groet ron

RE: 1966 Morris Mini Minor

Heb afgelopen maanden het internet al goed in het oog gehouden en ben 1 keer een set gebruikte tegengekomen, maar deze leken niet te passen onder een mini zover ik kon zien.
Zijn deze units eigenlijk ooit in reproductie geweest? Had ergens gelezen dat je ze tot een paar jaar geleden nog wel 'nieuw' vond maar er een serieus bedrag voor mocht neertellen. Ze namaken/herstellen schijnt in ieder geval niet echt doenbaar.

RE: 1966 Morris Mini Minor

RubenM schreef:
Zijn deze units eigenlijk ooit in reproductie geweest? Had ergens gelezen dat je ze tot een paar jaar geleden nog wel 'nieuw' vond maar er een serieus bedrag voor mocht neertellen. Ze namaken/herstellen schijnt in ieder geval niet echt doenbaar.




Nee, ze zijn nooit in reproductoe gegaan. De laatste voor de Mini zijn in 1971 gemaakt. En repareren/reviseren is al door velen geprobeerd maar nooit succesvol geweest.

RE: 1966 Morris Mini Minor

Ik weet nog wel iemand met 2(voor&achter) bijna nieuwe Hydro-subframes compleet met displacer units.

RE: 1966 Morris Mini Minor

ik weet ook nog wel iemand die het 1 en ander heeft.. zie je eerdere pm ;)

Jaapio

RE: 1966 Morris Mini Minor

Foto van mijn rechtsachter hydrolastic displacer unit:



En gisteren ook nog eventjes aan de mini gewerkt:





Gr!

RE: 1966 Morris Mini Minor

snuit nog heel? :p
maandag de motor deruit halen?:p
pff klote examens! ik wil ook sleutelen ! :'(

RE: 1966 Morris Mini Minor

Nee, was niet heel eraf te krijgen. Blijkbaar hebben ze bij vorige restauratie de puntlassen van het front niet losgeboord, maar gewoon afgeslepen achter het front. Dan het nieuwe front over de oude stukjes heen gelast, maar echt heel slecht. Eigenlijk het woord lassen niet waardig. Front heb ik wel nog heel kunnen houden.

Dit weekend olie enzo er al aflaten en dan maandag motorke eruit, zal ik uw hulp wel voor nodig hebben Jeroen :D .

RE: 1966 Morris Mini Minor

Afgelopen week de subframes onder de Mini uitgehaald en hem gereed gemaakt om te gaan stralen.





Achterste displacer unit:




De bodem onder de achterzetel:


Achterste companion box:


Stralen gaat één van de komende twee weken gebeuren.

Gr!

RE: 1966 Morris Mini Minor

Die displacer ziet er wel heel extreem uit! En die roest is zeker ook niet mis (er komen hier wat herinneringen boven van mijn eigen project). Maar dat dit nog MOT had is werkelijk een wonder!

RE: 1966 Morris Mini Minor

Mini aan het spit:


RE: 1966 Morris Mini Minor

Nieuwe vloer:

RE: 1966 Morris Mini Minor

haha een hele nieuwe vloer joh! ik wist niet eens dat je die zo compleet kon kopen :). Je hebt wel een leuke mini zeg.

Vrienden van mij hebben ook een mk1 gerestaureerd en ik meende dat die een nieuw setje hydrolastics, (of hoe je die dingen ook noemt) veerbollen had. Volgensmij vanuit amerika. Ik kan even navraag voor je doen. Kosten inderdaad wel wat. Maar goed, het is wel een mooi systeem! :)

default

RE: 1966 Morris Mini Minor

Altijd mooi zulke pakketjes d:)b

Ga je hem zelf stralen omdat je hem al aan het spit hebt hangen?

RE: 1966 Morris Mini Minor

Ja, er is een bedrijf in de buurt waar ik een straalcabine kan afhuren. Ben nu bezig met van de grote stukken (flanken en dak) de verf af te steken met verfafbeits. Proberen om zo vervormingen door te lang stralen te voorkomen.

RE: 1966 Morris Mini Minor

Ik zie dat je een vloer hebt genomen waar de buiten dorpels al aan vast zitten. Mijn ervaring is dat dit niet heel handig netjes erin te krijgen is met de buitendorpels er al aan vast...

RE: 1966 Morris Mini Minor

Bedoel je dat die buitendorpel gaat knellen? Ik denk dat ik de mini gewoon ondersteboven op spit ga hangen dan maar prutsen tot de vloer er mooi op past. Hopen maar dat het zo een beetje handig gaat :) .

RE: 1966 Morris Mini Minor

Nee, dat bedoel ik niet. In het geval waar ik het over heb was het probleem dat het allemaal niet 100% paste/uitkwam en dat de bovenste rand van de dorpel te ver naar buiten toe uitkwam aan de achterkant (waar de plaat voor het achtersubframe zit). Om het goed te krijgen, hadden de dorpels er eigenlijk afgehaald moeten worden, maar dat heeft de betreffende lasser toen niet gedaan en dat zie je nu nog steeds ...

RE: 1966 Morris Mini Minor

Vandaag wat verf afgedaan:


Dit gat zat verstopt onder een laag plamuur. Weet iemand misschien wat hier gezeten zou kunnen hebben?

RE: 1966 Morris Mini Minor

Antenne.

RE: 1966 Morris Mini Minor

Vandaar, vond al een deel ongebruikte bekabeling terug die ik niet kon thuis brengen. Wel vreemde plek voor antenne, niet? Dacht dat die meestal vanvoor op de wing werd gezet.

RE: 1966 Morris Mini Minor

Blijft hij origineel of ga je hem custom opbouwen?
Anders zou je met ff wat meten een rechtertankgat kunnen boren en tank erin kunnen zetten ipv een antenne...

RE: 1966 Morris Mini Minor

Ga proberen hem origineel te houden, buiten de ophanging dan. Had al gekeken voor tankgat maar het gat ligt redelijk wat hoger en meer naar het midden dan dat aan de linkerkant dus dat zal weinig uithalen. Plaatje inlassen en mooi wegwerken dan maar. Zal op het dak ook nodig zijn want daar is in het midden ook een klein gat in geboord.

RE: 1966 Morris Mini Minor

Vandaag zijn we de Mini gaan stralen met dit als resultaat:















Ziet er niet slecht uit vind ik zelf. En het dak is heel gebleven zonder krom te trekken \\:)/ .

Gr!

RE: 1966 Morris Mini Minor

Ziet er inderdaad nog goed uit! Ik heb mini's gezien die jonger zijn maar er veel slechter uit zien!