1989 Mini van Spherix

RE: 1989 Mini van Spherix

Zo, na een jaar zonder Mini gezeten te hebben heb ik enkele maanden geleden (goh dat gaat snel) weer een Mini kunnen kopen. Opgehaald vanuit Leeuwarden wetende dat de motor niet helemaal 100% was, heb ik alweer een aardige historie acher de rug..

Na aardig wat geklust te hebben aan het 1000 blokje dat er in lag zag ik bij toeval een 1300 blokje staan wat ik rustig aan wilde opknappen om op den duur in de Mini te bouwen. Ondanks diverse pogingen bleek het 1000 blokje niet aan mijn wensen te kunnen voldoen, dus die hebben we er dan ook uitgehaald.


Affijn, 1300 blokje opgehaald

Met dank aan Minirider d:)b

En geplaatst:

Waar we ipv 1 al 2 dagen voor hadden ingelast was ik al met al een dag of 4 bezig met het ombouwen, mede door onkunde, haha. Een tweede keer zal er hopelijk niet komen, waar weet zeker dat het dan sneller kan ;-)

Eenmaal een rijdende Mini hebbende verdiende hij ook z'n eerste goede poetsbeurt, en zo stond ie er toen bij:



Ondanks dat ik de auto niet nodig heb en puur als hobby gebruik was ik zo 'genoodzaakt' (luxe probleem) in de dichte mist met de Mini op pad te gaan, waar hoe kan het ook anders, ik een scooter aanreed die ik niet gezien had, dichte mist, beslagen ramen, we kennen het allemaal. Gelukkig zijn beide partijen OK en bleef het bij materiaalschade, maar met als resultaat dat de Mini er nu zo bij moet staan:



Gelukkig is de schade beperkt, nieuwe koplampen en knippers zijn al onderweg, mijn (duitse/cooper) bumpertje moet nog bijgebogen worden maar op de plek van botsing roest ie nu al, dus ik hoop maar dat ie te redden is. Verder is de roest die onder de koplamp zit enigzins opengesprongen door de botsing, het is vragen hoe lang dat het uithoudt...

default

RE: 1989 Mini van Spherix

leuk Mini Robert d:)b Zonde van het ongelukje, gelukkig mankeer jezelf en die scooterrijder niks. Maar de schade komt denk ik wel weer in orde ;)
Veel en mooie plannen :)" title="Evil" /> 8)

RE: 1989 Mini van Spherix

leuke ideeen heb je man

leuke mini heb je staan met een leuk blok in het voor onder :D
was lachen om op te halen maar was eenmalig he :P

veel suc6 met je mini en mocht je hulp nodig hebben
je weet wel

spreek je later

RE: 1989 Mini van Spherix

Gezien het weer iets warmer was van de week heb ik eindelijk de koplampen en de knippers goed kunnen vervangen van na de botsing;



Komende weken nog een paar kleine puntjes en dan op naar de APK in feb, moet goedkomen denk ik zo.

RE: 1989 Mini van Spherix

Ziet er goed uit d:)b

Je hebt wel goed mazzel gehad met de botsing, je kan veel meer schade krijgen door een scooter.

default

RE: 1989 Mini van Spherix

ziet er weer netjes uit :) , hij komt heus wel door de APK d:)b

RE: 1989 Mini van Spherix

Toch weer aangespoord een update te maken...

Ik gebruik de auto nu puur voor de hobby en heb besloten hem wat sportiever te maken, met circuitdagjes in het achterhoofd.

Zo stond ie er voor vertrek naar vakantie bij:


Zo klinkt de uitlaat:
[youtube:39xtgaka]fSDkiFBQaa8[/youtube:39xtgaka]

Recentelijk nieuwe schijven, blokken, schoenen en trommels bevestigd, GAZ instelbare shockbrekers, hi-low's, k&n cone filter + andere naald, alu kleppendeksel en een nieuwe bonnet badge geplaatst.

Todo:
Achtertrommels passend krijgen (lopen aan, foutje van de leverancier..)
Uitlaat lekdicht maken en recht ophangen
Nieuw stuurhuis (huidige kraakt)
Nieuw dashboard (fineer is stuk)
Nieuwe veerbollen (2 stuks zijn doorgezakt, voor+achter :()
Spatlappen monteren
'Deluxe' side trim aanbrengen
Achterruit lamellen opschonen en bevestigen

Wensen:
Verder motorisch gaan tunen, maar eerst de gele bijbel van Vizard van voor tot achter lezen.
Dakspoiler (zoals in onderschrift)
Rolkooi

Dat was em wel voorlopig :)

RE: 1989 Mini van Spherix

Ziet er gans goed uit Robert!

default

RE: 1989 Mini van Spherix

ziet er goed uit man d:)b

RE: 1989 Mini van Spherix

Lekker geluidje zo :P

RE: 1989 Mini van Spherix

Ziet er goed uit hoor.
PLannen klinken ook goed.

RE: 1989 Mini van Spherix

hey,
leuke nette mini zo,

Todo:
Achtertrommels passend krijgen (lopen aan, foutje van de leverancier..)

kan je hiermee niet terug gaan naar die leverancier?

greetz seffens

RE: 1989 Mini van Spherix

Ben al lang in gesprek met de leverancier over verschillende dingen waar ik niet tevreden over ben, hou maar op...

Vandaag ff langs de garage geweest omdat na de wederopbouw van het blok toch de krukaskeerring weer lekte, gaat verholpen worden en we plaatsen meteen maar een verlicht vliegwiel :9

RE: 1989 Mini van Spherix

Zo, alle olie lekkage is voorlopig verleden tijd. Wel wat geklooi gehad met een verlicht vliegwiel welke niet in balans bleek, de boel dus weer teruggebouwd naar het originele vliegwiel en koppeling. Wel fijn dat de koppeling weer perfect oppakt ipv doorslipt door de olie :+)

Alu remtrommels ga ik op de draaibank laten aanpassen, ****sport doet me er te lang over om zinnig antwoord te geven.

RE: 1989 Mini van Spherix

mooi dan kan die mini gewoon op het pad staan zonder een kartonnetje er onder

RE: 1989 Mini van Spherix

Zo, weer wat onderdelen verzameld;
Aluminium radiator, longman gepoorte en geflowde kop met 35.7/29 kleppen, 1.5 rollertip rockers, waterpomp met bypass, volledige rolkooi ,gevlochten rvs remleidingen & nieuw dashboard. Binnekort de boel maar eens monteren :)

RE: 1989 Mini van Spherix

das goed nieuws

slaapkamer weer vol denk?????

lekker bezig man ben benieuwdt

RE: 1989 Mini van Spherix

Haha, het meeste ligt op zolder onder een bed ;) Maar die kooi neemt wel wat ruimte in beslag haha

RE: 1989 Mini van Spherix

Dashboard zit er in, eindelijk van de dansende toerenteller af :)
Kreeg ook m'n kerstpakketje binnen:


Die bak is voorzien van nieuwe synchro's en lagers. Mijne huidige bak begint namelijk steeds meer te knarsen, en met de nieuwe speedo in het dash moet er eigenlijk een ander wormwiel in de bak. Mooie oplossing zo. De boel nog eens reinigen en nalopen, misschien een central oil pickup d'r inzetten en dan bak wisselen :) Als ik er tegenaanloop overweeg ik ook een 3.2 diff ipv 3.1, maar dat heeft geen prio.

RE: 1989 Mini van Spherix

verschil tussen 3.2 en 3.1 is ook niet heel groot.. als je nu 3,44 had..

Jaapio

default

RE: 1989 Mini van Spherix

Leuk cadeau zou ik zo zeggen!!
En moest je dat diff wisselen mag je een prijsje laten voor die 3.1 ^^

RE: 1989 Mini van Spherix

@ Jaapio, d'r zit nu een 3.1 in, en in die bak een 3.44. Nou heb ik ook een 3.44 in m'n van zitten en dat vind ik dan toch echt net weer effe te rap schakelen, dus een gulden middenweg lijkt me 3.2 ;) Die 3.1 vind ik ansich een fijn diff, maar hij zou ietsje sneller van z'n plek mogen komen :9

RE: 1989 Mini van Spherix

Zojuist m'n stage 3 kop bij een revisiebedrijf afgeleverd, gezien ie sinds 1999 op de plank gelegen heeft, wordt gereinigd en nieuwe klepseals worden geplaatst. Verder zelf de 1:5 rockers aan 't reinigen zodat we het geheel binnekort kunnen monteren en mee naar de dyno gaan d:)b

RE: 1989 Mini van Spherix

Welke 1:5 rockers heb je?

RE: 1989 Mini van Spherix

Ik had een setje overgenomen onder 't mom van minispares, maar 't zijn die van minisport. Ben erg blij dat ik de boel gereinigd heb, twee oliegaatjes in de as zaten namelijk vol met metaalslijpsel (gewoon niet goed geboord dus), en verder nog een hoop los vuil van de vorige gebruiker. Zit nu weer goed in elkaar, en alles beweegt soepel :)

RE: 1989 Mini van Spherix

Ik heb deze ook, en 750 km geleden zijn ze gesteld en nu moeten ze weer gesteld worden omdat hij niet meer mooi loopt. Ook maken ze herrie omdat er geen veren tussen de tuimelaars zitten, zoals de originele en die van minispares heeft. Ik zit er bijna over te twijfelen of ik ze er niet af zou halen.

Ik zou als ik jou was nog een keer nadenken of je deze er echt op zet. naar mijn ervaringen zou ik het niet doen. Zeker met zo'n mooie setup als die van jou. :D

Groetjes Sjoerd

RE: 1989 Mini van Spherix

Thanks voor 't advies :) Ik moet ook zeggen dat ik niet heel blij was toen bleek dat het minisport setjes op de deurmat viel ipv minispares. Ik ga ze in ieder geval wel monteren, mochten ze niet bevallen dan bestel ik alsnog het setje van minispares zelf gezien de kwaliteits en fabricage verschillen, m'n huidige setje was een koopje :)

RE: 1989 Mini van Spherix

Afgelopen zondag eindelijk de voor en achterruit vervangen.. De voorruit had al een beste barst en behoorlijke ingesleten sporen van ruitenwissers toen ik de mini kocht.. maar in de tijd dat ik hem nu heb was er nog een mooie barst en lekkage in de hoekjes bijgekomen. De achterruit lekte hevig (rubbers sloten niet meer aan) en de achterruit verwarming functioneerde niet goed... Alles opgelost d:)b. Kan ik eindelijk de jaloezieën voor de achterruit klaar gaan maken :).

Hoop overigens deze week de cilinderkop op te kunnen halen bij 't revisiebedrijf, als 't meezit dit weekend of 't weekend monteren samen met de alu radiator, 1;5 rollertip rockers, zooitje nieuwe pakkingen en nieuwe waterpomp ivm bypass buis van de kop. Zal wel wat kwijlfototjes maken als ik de kop terug heb ;)

RE: 1989 Mini van Spherix

Kop is terug van preventief onderhoud; nieuwe klepseals d'r in gezet, oude smeermiddel ververst in de klepgeleiders en de kop is gereinigd (zat wat gruis, stof en dooie beestjes in)

Beetje vliegroest, kan geen kwaad; mag ook wel gezien ie sinds 1999 op de plank lag

En zo te zien mag ik m'n pakking bijwerken:


Later meer 8)

default

RE: 1989 Mini van Spherix

ziet er vet uit zo een nieuwe kop 8) ! Hoeveel pk denk je te halen als al je onderdelen erop zitten?
Die van mij is ook nog aan de beurt voor een andere kop (stage 3 denk ik), maar dat heeft nog geen haast 8)

RE: 1989 Mini van Spherix

Theoretisch gezien zou ik de 85pk op het vliegwiel moeten kunnen halen, wanneer alles omgebouwd is ga ik hem op de dyno af laten stellen, dus dan weten we het meest ;)

Als jij een stage 3 kop op je 1000tje wil hebben.. Mijn huidige kop is een standaard 12G940 casting van 1275; met een paar minimale aanpassingen past die op een 1000cc en heeft het zelfde effect als een stage 3 ;-) Wordt in Engeland heel vaak gedaan.. Mocht m'n nieuwe kop bevallen en m'n oude kop in goede staat zijn, kan je dat overwegen ;)

RE: 1989 Mini van Spherix

net het filmpje gekeken van het geluid van je mini... is dit geluid ook haalbaar met een 1000 blokje? zoja wat moet er aan gebeuren? want klinkt wel heel goed!

RE: 1989 Mini van Spherix

Geen idee of het op die manier haalbaar is, maar er zit een oversized pijp onder met enkele einddemper die verder ook niet heel erg als demper beschouwd kan worden, keek er zo doorheen van de 1e naar de andere kant ;) Lekker rauw geluid dus. Exacte specs zijn 2,5" linkpipe met 3" playmini einddemper, fletcher LCB. Voor een 1000tje zal je sowieso een dunnere pijp moeten hebben gezien deze op een 1275 eigenlijk al te groot is

default

RE: 1989 Mini van Spherix

85 pk zal dan erg netjes zijn :) genoeg power voor 600kg. Ik zie het niet zo zitten om dan van die pocket's in mijn onderblok te maken. Maarja voorlopig ga ik dat nog niet doen, eerst het plaatwerk maar in orde maken

RE: 1989 Mini van Spherix

Zo, de longman kop en 1:5 rockers zijn gemonteerd, met de nodige moeite tussendoor, maar alles werkt. Maandag naar de APK, en dan zsm naar de rollerbank!.

Cosmetisch vraagstuk: Wel of geen lamellen achterop?


Uiteindelijk in combinatie met deze spoiler wat er dan ongeveer uitziet als dit

RE: 1989 Mini van Spherix

Persoonlijke voorkeur en smaak:

Géén lamellen...

Voor de rest staat je Mini er wel erg mooi bij zo!

RE: 1989 Mini van Spherix

nee ik vind ook, geen lamellen!

default

RE: 1989 Mini van Spherix

hmm moeilijk, maar ze staan wel goed bij je verbreders (zelfde kleur), ben benieuwd hoe het staat als je de lamellen ook blauw laat spuiten..

RE: 1989 Mini van Spherix

Ik vind de lamellen best nice zo..

RE: 1989 Mini van Spherix

Los van het feit dat ik lamellen en spoilers niks vind,
ben ik van mening dat het wel heel mooi zou staan bij deze mini.
Net als wat @_mini_coooper al zegt,ze passen wel mooi bij de verbreders.

Dus ik zou zeggen; DOEN!


gr janine

RE: 1989 Mini van Spherix

En? 10pk erbij met deze kop en tuimelaars? Goed opletten dat je niet te lang "onafgesteld" blijft rijden trouwens. Waar ga je op de rollen?

Enne, lamellen zijn zeldzaam en ze misstaan niet. Lekker laten zitten!

RE: 1989 Mini van Spherix

@Taeke; ik heb er zelfs 2 liggen ;).

Ik ga in geldermalsen op de roller, ik rij verder niet veel dus moet wel goedkomen :). Qua PK's zou ik het momenteel niet durven zeggen, hoog in de toeren trekt ie een stuk feller, met name onderin merk je dat ie gesteld moet worden. 'k zal eens kijken wat er als uitdraai uitkomt en dan vergelijken met de fabrieksspecs van dat blokje :).

Moeilijk moeilijk qua cosmetica, heb op Facebook de vraag ook gesteld, daar is het 505/50 ;) ik twijfel haha

default

RE: 1989 Mini van Spherix

Je moet natuurlijk doen wat JIJ mooi vind, niet wat anderen mooi vinden :) Ik vind het niet verkeerd staan, weer eens iets anders (omdat je het al bijna niet ziet).

RE: 1989 Mini van Spherix

Lamellen OK, spoiler nee!

RE: 1989 Mini van Spherix

Lamellen en spoiler: JA... d:)b
Is weer eens iets anders en past bij jouw Mini

RE: 1989 Mini van Spherix

Niet twijfelen.
Als jij het mooi vind moet je het gewoon doen,en je niets van aantrekken wat anderen ervan zeggen ;)


gr janine

RE: 1989 Mini van Spherix

Zo.. een moddervette rekening betaald en we zijn weer door de APK sinds een paar weken. Stuurhuis vervangen, kogels, rubbers, draagarmen, remcilinders, you name it.

Gisteren m'n alu remtrommels eindelijk passend gekregen, de oude waren al als adviespunt opgegeven en 't verschil is duidelijk merkbaar. Eveneens spatlappen gemonteerd die ik ook alweer een hele tijd had liggen.

Wel irriteerde ik me er sinds de kopconversie aan dat ik onder de 2500 toeren amper power had, waar ik dat vroeger wel had. Zeker met een koude motor komt ie bijna niet tot leven dan. Ik weet dat de ontsteking in ieder geval vroeger gezet moet worden en dat de naald waarschijnlijk niet spot on is; daarom heb ik zojuist een afspraak geboekt bij de rollerbank voor volgende week d:)b

Ook m'n zij-projectje op orde aan het krijgen, sinds kort een Cooper Si d'rbij, uit een garage gehaald waar ie een dikke 10 jaar gestaan had. Nog een paar kleine dingen als electra en de achterremmen nalopen en we gaan daar ook mee naar de APK :D

En om een paar uur van m'n leven niet weg te gooien heb ik de schuur maar eens een bord gemonteerd om 't meeste van m'n gereedschap aan op te hangen zodat ik niet voor elk dingetje op en neer moet rennen naar zolder ;)

RE: 1989 Mini van Spherix

ziet er goed uit man zo die twee bij elkaar :D
succes op de rollerbank
en succes met de apk voor die groene

ik hoor wel ffies over de rollerbank

grtzz The Boss

RE: 1989 Mini van Spherix

Dyno run gehad; en aardig tevreden!

't '91er Cooper blokje waar ik mee begon heeft volgens de folders fabrieksaf 61 pk.
Power output
61bhp at 5,500rpm
Torque
82.70 Nm at 3,000rpm



Vandaag op de rollers begonnen met 71.6 pk aan de wielen @ 6142 rpm en 93.7 nM @ 4557 rpm, en geindigd met 78.7PK @ 6264 rpm en 99.8 Nm @ 4322 rpm.

't verschil met de fabrieksspecs is dus 18.7 pk aan vermogen en 17,1 Nm aan koppel. Tussen de eerste en laatste runs op de dyno lijkt het verschil van 7.1 PK en 6.1 Nm niet veel, echter is dit over het hele toerental aanzienlijk verbeterd, met name onderin.

Er zit nog wel een dal onderin het toerental, iets dat meerdere oorzaken kan hebben, sowieso is het karakter van de 91' Cooper nokkenas dat hij echt 'tot leven' komt vanaf +/- 2500rpm, maar ook zat er volgens de dynoman te dikke olie in de dashpot; onderin was hij nog ietsje te rijk.



't lawaai van m'n uitlaat in combinatie met 7000 toeren was in het echt nog oorverdovender dan m'n telefoon aankon blijkbaar :9

[youtube:uuy89qs7]WuO3cHKg3mw[/youtube:uuy89qs7]

default

RE: 1989 Mini van Spherix

Netjes :D Door dat afstellen tussen die runs heb je wel weer 7,1 pk meer d:)b Al is die 71,6 ook al zat voor een Mini :P !