Kruimelpad
Austin Mini MK2 1970
RE: Austin Mini MK2 1970
Ingediend door erikvdl op di, 01-04-2014 12:36
en waar zitten nu de gaten in je a paneel voor je schanieren dan,
lijkt me ook wel handig om die weer in beeld te hebben
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door clubman76 op di, 01-04-2014 15:35
Mijn clubman heeft ook van deze "drip rails", maar het valt me op dat bij latere modellen deze nie tmeer aanwezig zijn. Waarom eerst wel, maar later niet meer. Kan ik ze ook gewoon verwijderen zonder weer nieuwe te plaatsen?
de driprail is verwijderd vanwege een besparing van ongeveer 70 pence per auto, zijn nog weer eens terug gekomen in de jaren 70 maar toch weer verwijderd, vanwege kosten besparing,
MBC schreef:
Strakke body
Dank u!
Als het goed is staat hij met ongeveer een week in de grondlak.
erikvdl":1m51gqaa]en waar zitten nu de gaten in je a paneel voor je schanieren dan, lijkt me ook wel handig om die weer in beeld te hebben [/quote:1m51gqaa]
Ik had daar ook al een opmerking over gemaakt naar de plaatwerker. Gaatjes wel weer open maken hé vóór hij gespoten wordt! Maar scherp opgemerkt!
clubman76":1m51gqaa]Waarom eerst wel, maar later niet meer. Kan ik ze ook gewoon verwijderen zonder weer nieuwe te plaatsen?[/quote:1m51gqaa]
Ze zaten volgens mij op Mini's t/m 1977? Op jongere modellen heb ik ze eigenlijk niet meer gezien.
De driprails houden water (regen) beter weg bij de bovenkant van je deuren en de achterklapraampjes vandaan.
Hierdoor is de kans op lekkage kleiner.
Aan (de bovenkant van) de deuren en achterklapraampjes is vanaf de MK3 en hoger niets verandert.
Je kan ze dus wel verwijderen en weglaten.
Aangezien ze toch wel een nut hebben en lekker retro zijn zou ik ze zelf zeker wel terugplaatsen.
Anders lijkt je Clubman net een jongere Mini waar een Clubman neus op is gezet. Maar dat is mijn mening
]
Ze zaten volgens mij op Mini's t/m 1977? Op jongere modellen heb ik ze eigenlijk niet meer gezien.
in de jaren 60 zijn ze er ook al eens vanaf gehaald maar later weer terug geplaatst, ik weet niet exact welk jaar dit geweest is,
Ingediend door clubman76 op di, 01-04-2014 18:57
Dank tefflar en erikvdl, duidelijke antwoorden
Kon natuurlijk ook zo zijn dat het een "ontwerpfoutje" was, wat ze later verbeterd hebben...
De driprails zijn eigenlijk nog aardig goed, dus laten zitten is het makkelijkste, ik vroeg het me alleen af
Net weer nieuwe foto's ontvangen. Nog niet in de primer maar de body begint er nu echt serieus strak uit te zien!
De gaatjes in de A panalen zijn er weer!
Ik werd net even lekker gemaakt, hij wordt momenteel in de primer gespoten!
Ingediend door clubman76 op wo, 02-04-2014 15:40
Mooi gezicht zo in de primer!
Lijkt ie ineens weer als nieuw
Thanks! Zo zit ik er ook naar te kijken...
Wetende dat dit oudje helemaal roestvrij is en er nu ook weer strak uit gaat zien...
Ik denk dat ik echt uit mijn dak ga als hij in zijn definitieve lak staat glimmen!
Vandaag weer wat foto's van de plaatwerker ontvangen. De achterklep moest ook aangepakt worden.
Aangezien dit een gesloten (double skin) uitvoering is, is hij eerst chemisch gereinigd zodat ook alle inwendige roest verwijdert is.
Nog wat plekjes met koper gelast, omdat dit met veel minder hitte gepaard gaat.
De MK2 staat nu helemaal in de primer!
[youtube:xgejdx1g]CqwnFrlxvlc[/youtube:xgejdx1g]
Jeroen Klomp van 7Heaven neemt hem mee naar de clubdag van zondag 13 april, dus dan is hij live te bezichtigen! Nu maar hopen dat het inderdaad droog blijft!
En? Heeft iemand hem nog bekeken afgelopen zondag?
Ik vond hem in het echt er al goed strak uitzien, maar hij gaat nog 'geblokt' worden voordat hij gespoten gaat worden.
Wordt hier wel aardig uitgelegd:
[youtube:1r5pbwef]AHtU8G7l3Ic[/youtube:1r5pbwef]
[youtube:1r5pbwef]6gYZ3LPLF4o[/youtube:1r5pbwef]
Ik heb hem gezien op de clubdag en zag er strak uit. Alleen de reparatie van de achterbank vond ik niet netjes (vlakke plaat).
Dennis
Hoi Dennis, bedankt voor je reactie!
Jeroen en ik (ook een Jeroen) hebben er op de clubdag nog eens heel kritisch omheen gelopen.
We waren het er over eens dat een aantal punten wel wat netter hadden gekund en hij gaat dan ook nog wat aanpassen.
We hebben het hier wel voornamelijk over plekken die na het kitten en plaatsen van het interieur niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Hij wordt super strak en [u:2oa4rwhq]al[/u:2oa4rwhq] het roest en dunne/zwakke plaatwerk is aangepakt.
Het is ook gedeeltelijk een bewuste afweging geweest. Een nieuw stuk plaatwerk voor de achterbank maakt de restauratie weer wat duurder.
Hoewel ik de Mini heel goed wil restaureren is het op papier helaas 'maar' een 850 Basic. Hij zal dan ook nooit de waarde van bijv. een echte Cooper krijgen.
Ik ben me ook bewust dat er echt wel meer geld in gaat zitten dan wat hij waard is/zal zijn maar je kan ook overdrijven natuurlijk
Duidelijk. Soms moet je een afweging maken wat noodzakelijk is en wat niet. Je hebt gelijk dat de zichtbare plekken het belangrijkste zijn. Heb hem daarop niet heel erg goed bekeken, maar de eerste indruk was sowieso positief.
Dennis
Hoi Jeroen,
Ik heb je mini gisteren zien staan in Nuland. Ziet er goed uit!
groet,
Germt
@ Germt: Dank u!
De ontwikkelingen gaan helaas niet zo snel als ik zou willen.
Zo moest Jeroen ook weer zo nodig een showroom gaan bouwen...
Maar nu toch echt weer een update!
Kit resten binnenzijde body verwijdert en een nieuwe laag las primer
Nieuwe kit aangebracht
Ook aan de buitenkant
Eén en ander afgeplakt
De fabrieks assemblagesteunen ontbraken na het vervangen van de vloerdelen
Dat hebben we dus ook weer even recht gezet
Bodem in de spuitkit/evo sealer. Dit wordt eigenlijk alleen bij moderne auto's gedaan
We willen al dat werk natuurlijk wel goed beschermen tegen bijvoorbeeld steenslag!
Hé! Een kleurcode!
En iets vloeibaars...
Tada! De bodem is nu in Tartan Red gespoten!
De spuitkit/evo sealer is overspuitbaar en dat is wel zo mooi natuurlijk!
Een close up
De rest wordt binnenkort gespoten!
Wordt vervolgd!
Ah dus hier heb ik van de week naar staan kijken (toen zwarte bodem)
Erg mooi om te zien hoe deze mk2 weer in topstaat wordt gebracht.
Complimenten voor Jeroen.
Ingediend door FINIBLOKMINI op vr, 06-06-2014 19:26
Mooi project. Heb het hele verhaal doorgelezen. De auto is een Austin Seven 850 de Luxe.
De achterklep is origineel, snap alleen niet waarom ze er al die gaten ingeboord hebben.
De mk II is gebouwd tot 9/1969 en maakte toen plaats voor de mk3, toen kwam ook de mini Clubman uit. De Cooper S mk3 kwam ook eind 1969 op de markt en is nog maar 2 jaar gemaakt. tot eind 1971. Deze "S" was niet meer voorzien van een steel bottem end en ook veel te duur.Voor NFL 12.000,00 kon je wel leukere auto's kopen.
Wat je motor betreft, pak een A-series. Ik zag laatst een mk 2 FAKE COOPER met een A+ blok erin. Daar zakt mijn broek vanaf. De Inno 90 L. is geen Cooper motor, maar komt qua specificaties in de buurt. Los van de D-top zuigers, ook de 12G295 cylinderkop. Deze kop heeft 28cc in de verbrandingskamer!! Door de D-tops uiteraard. Stage 3 (wat dat ook moge zijn) heeft geen zin met twin HS2 SU's. Gebruik de Remote Control 12G1128 casing met een 3.44 eindoverbrenging. Heb veel look alikes gezien, maar niemand had de forged tuimelaars. Ik heb nog zo'n 9F blok liggen, ga die ook reviseren en gepast aftunen, maar heb eerst nog andere prioriteiten. Nog veel succes, ziet er goed uit.
Hallo Finiblokmini,
Bij mijn weten is dit een gewone 850 Basic en was de Deluxe (altijd?) een 1000.
Zo zaten de achterzijramen bijvoorbeeld in vaste rubbers, konden dus niet open.
De achterklep is orgineel MK2 maar niet van deze auto. Eén van de vorige eigenaren had in dit topic laten weten dat er origineel een achterklep op zat met dichte binnenkant (MK2) maar een MK3 buitenkant. Een 'overgangsmodel' dus. Die vind ik echt niet mooi.
Zoals ik volgens mij ook al heb aangegeven heb ik een A series 1000 met remote change (staartbak) liggen. Ideal gezien zou ik daar de D top zuigers en 12G295 kop zetten van het innocentie 90L blok. Maar dat kan alleen als de wand en zuigers nog heel goed zijn.
Overmaat D top zuigers vinden wordt denk ik er lastig.
Stage 3 heeft geen zin? Dat houd in het flowen van de poorten in de kop (de Mini heeft standaard een beroerde beademing). Normaliter ook het plaatsen van grotere kleppen maar die van de 12G295 zijn al groter.
Als de zuigers en cilinderwanden niet goed genoeg meer zijn boor ik het A blok op tot de volgende overmaat, zet ik er flat top zuigers in en schaf ik een normale stage 3 kop aan. Die 12G295 zou anders zo veel afgevlakt moeten worden, en dan gaat het vaak mis!
Even een kleine update...
Het strak maken voor het spuiten kost helaas meer tijd dan verwacht.
Maar als het morgen (vrijdag) niet regent, gaat hij naar de spuiter!
Nog wat foto's:
Wordt vervolgd!
Helaas, ondanks geen regen is het toch weer later geworden.
De Mini is woensdag 16-07-2014 naar de spuiter gegaan.
Wel eerst nog even na het blokken de kale/dunne plekken weer even vers in de primer gezet
Beide subframes terug van het stralen en powder coaten. Weer als nieuw!
En wat kleur! (Kleur Tartan Red RD9)
Ook de (zichtbare) schroeven van de achterklepscharnieren netjes in kleur. (It's all in the details!)
Ook de buitenscharnieren netjes uiteraard
Vandaag werd het dak van de body nog zwart gespoten (kleur Black BK1) en morgen is het spuiten klaar!!!
MarcoGuus schreef:
Erg mooie kleur!
Dank je!
MarcoGuus":1vz2ta0q]Ben benieuwd naar de volgende plaatjes![/quote:1vz2ta0q]
Anders ik wel!
Ziet er erg gaaf uit! Blijft een mooie kleuren combi, rood met zwart
Succes en veel plezier met het opbouwen!!
Hou ons op de hoogte!
Groeten Bart
De plaatwerker heeft hem opgehaald en ook nog wat plaatjes geschoten in de buitenlucht...
Volgens mij is hij zelf ook erg blij met zijn werk...
Stopt zelfs om nog meer foto's te nemen!
Super strak!!! mooie kleurencombinatie zo!
En nu opbouwen! Wat zijn de plannen?
Dank je!
Wat zijn de plannen... In mijn hoofd heb ik bijna ieder detail al duidelijk.
Maar om nu al te verklappen wat ik er precies in ga bouwen is niet leuk natuurlijk!
Het moet in ieder geval wel een beetje passen bij de Austin Cooper look waar ik voor ga.
Dus 10" velgen, 7,5" (Cooper S) schijfremmen en een 998 motor met ca. 55-60 PK.
Good luck met de restoratie, wees zuinig op je achterruit met die
originele Be In With Austin sticker.
Zelf heb ik die sticker ook nog, voor de zekerheid 20 jaar geleden
op een strook plexiglas geplakt.
Hoog tijd voor weer eens een update!
Er is helaas nog niet veel vooruitgang geboekt. Jeroen Klomp had het heel druk en zelf heb ik 1,5 jaar lang zwaar onderbezet werk gedaan waardoor ik ook echt geen vut meer had om zelf iets te doen of Jeroen achter zijn broek aan te zitten. Inmiddels een andere baan gevonden met ook minder reistijd.
Maar goed: Het opbouwen is eindelijk begonnen!
Jeroen Klomp had de arme kale body al (tijdelijk) een beetje aangekleed met wat spullen van hem.
Het imperiaal is van mij zelf en deze is nu netjes gestraald en ge-powder coat.
Voorstoelen mis ik zelf nog dus het is wel leuk om alvast wat opties te zien.
Hij heeft me nog getracht over te halen maar die rolkooi komt er niet in!
Foto 1
Het opgebouwde voorsubframe hoort niet bij mijn Mini, die van mij was toen nog niet opgebouwd.
Deze wielen staan er los bij, maar zo lijkt hij wel al weer een beetje op een Mini.
Het gestraalde en ge-powder coat voorsubframe wordt opgebouwd met nieuwe veerbollen.
De bovenste draagarmen en hubs zijn gestraald en opnieuw gespoten.
De onderste draagarmen, trekstangen en hi-lo's zijn nieuw en verstelbaar voor een perfecte afstelling.
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Het gestraalde en ge-powder coat achtersubframe wordt eveneens opgebouwd met nieuwe veerbollen.
De draagarmen zijn gereviseerd, gestraald en opnieuw gespoten.
Ook hier zijn de draagarmen verstelbaar gemaakt en zijn er hi-lo's geplaatst.
Verder nog nieuwe ankerplaten, remcilinders en remschoenen.
Foto 5
Ps. de foto's moeten hier wel [u:25a3uxkd]erg[/u:25a3uxkd] klein zijn zeg en dat anno 2015!
Mocht u toch graag alle foto's direct kunnen zien klik dan hier.
@Stan: Bedankt!
Tijdens een bezoek aan Jeroen (Clubavond Nuland NB) nog even wat plaatjes geschoten.
Mini Sport 7.5" 4 pot aluminium remklauwen met X-drilled remschijven.
De achterremmen zijn nu ook compleet.
Splinternieuw MK2 stuurhuis
Voor subframe gemonteerd.
Achter subframe gemonteerd
En ook de wielen gemonteerd.
10 Inch, 4,5j Minilites
De Mini staat voor het eerst (sinds in mijn bezit) op zijn wielen!
Binnenkort komt de Mini 'thuis' zodat ik eindelijk zelf aan de slag kan gaan!
Bekleder ingeschakeld voor de Cooper trim op de bovenste dashboard rail en A stijlen.
Nieuwe, gelaagde voorruit.
Ingediend door Tefflar op wo, 26-03-2014 16:03
Misschien niet bijster interessant maar het voorbewerken is inmiddels al ver gevorderd.
Alleen de paravaan, raamstijlen en rechter A paneel moeten nu nog geloof ik.
Ik vind zelf met name de neus er al bijzonder strak uit zien! Nog een paar weken...