Mini 1000 '88 [restauratie]

RE: Mini 1000 '88 [restauratie]

Een hele goede dag,

Ik ben Thomas, woonachtig in Culemborg (Gelderland).

Ik heb een Mini 1000 uit 1988 gekocht.

23-04-2011
Hier wat foto's als hoe ik de Mini overgenomen heb:

Er zit zeker weten potentie in, het blok loopt gelukkig goed en verder valt er heel wat van te maken!

*Stickers dezelde middag er nog afgehaald!*

26-04-2011
Mini voor APK, afkeur...
- Massakabel vervangen.
- Aandrijfhoes vastgezet.
- Grill gedemonteerd.

28-04-2011
Ik heb de grill netjes hoogglans zwart gespoten, de bumpers het dak, kofferklep scharnieren en 2 strepen op de motorkap volgen.

Foto:

29-04-2011
- Grill gemonteerd. *Zijstukjes chrome rand liggen in de auto O:)

Hier wat foto's:

02-05-2011
- Mini op krikken gezet en de onderkant 'op risicovolle plekken' dichtgesmeerd.
- Standaard verbredingsset gedemonteerd. (Nieuwe is onderweg met de postduif)
- Antenne gedemonteerd. (Was kapot...)
- Lasnaad van linkse dorpel kaalgemaakt en vastgezet met zelftappende schroeven zodat deze netjes weer dicht gelast kan worden.

03-05-2011
- Achterbumper helemaal netjes glad gemaakt en hoogglans zwart gespoten.

Foto's:

04-05-2011
Lachen!,, Hier kom ik net achter:
(Is deze mini)

04-05-2011
Vandaag weer het één en ander gedaan;
- Linkerdeur enigsins uitgedeukt.
- Kentekenplaatverlichting gedemonteerd en geschuurd. (Wordt hoogglans zwart)
- Alle roestplekjes kaal geschuurd en in de primer gezet.
- Achterklep montagebeugels gedemonteerd. (Wordt hoogglans zwart)

Foto's:

05-05-2011
Nieuwe ondedelen binnengekregen!
- Standaard verbredingsset (vind ik persoonlijk mooier dan sportpack)
- Volle rubbers t.b.v. motorsteun (APK puntje)
- Pioneer DEH-2000mp autoradio
- Chrome dakrand + afwerkclip

Hier wat foto's:

-----

De plannen zal ik geheim houden, dit om een leuke wending te geven in mijn forum zodat jullie iedere keer verast zullen zijn!

[s:6f4i81xa]Meerdere foto's volgen![/s:6f4i81xa]

Leuke auto!
Heb hem op marktplaats zien staan en ik had zeker een kijkje gaan nemen als ik het geld al had.
Was trouwens die advertentie met die vage beschrijving :P
Mooi om te zien dat jij hem hebt gekocht 8)
Feli met je aankoop d:)b Is het je 1e?

Belettering kun je er afhalen met een normale feun ;)

Gefeliciteerd! Volgens mij heb ik die advertentie ook als link op het forum voorbij zien komen. Hoop dat ie een beetje gaaf is, en de lak er ook onder de stickers goed uitziet. Dan kun je er nog veel plezier aan beleven.

Leuke Mini met al wat leuke dingetjes er op, succes met de restauratie!

Wat zijn de plannen? :P

De lelijke stickers eraf, een paar mooie chromen bumpertjes en je hebt een hartstikke gave mini! Veel plezier met je aankoop!

Ziet er leuk uit! Nu zo snel mogelijk die lelijke stickers verwijderen!

Heb hem trouwens ook op MP zien staan :D

Oeh iemand uit de buurt ;) De is wel vaker langs gekomen ja, hoe is het met de roest? Voor onderdelen kan je in de buurt wel wat vinden hoor, anders moet je maar pm doen

Welkom!
Ik denk dat die bumpers in kleur nog weleens heel goed kunnen staan als je de spatbordverbreders ook in kleur spuit.

top zie nu pas de foto's! bumpertje is netjes gespoten trouwens:D

Chromen/RVS verbreders over die originele plastieken staat ook heel gaaf bij een blauwe mini ;)

Vast iets veklappen:
De mini wordt diep donker paars met zwart dak en accenten. Ik krijg één deze dagen een nieuw orgineel verbredingssetje. (zwart)

Risky schreef:
Chromen/RVS verbreders over die originele plastieken staat ook heel gaaf bij een blauwe mini ;)

Heb je de grille geschuurd voordat je deze ging spuiten of er gewoon overheen gespoten? De grille van mijn mini vertoont namelijk ook wat plekjes, dus ik zit er aan te denken om die ook weer opnieuw zwart te spuiten. Maar ben benieuwd of schuren wel/niet nodig is of hoe jij 'm schoon gemaakt hebt.

Schuren is uiteraard nodig!
Het beste is nog om het grilletje te stralen, aangezien je met schuren net niet overal bij komt..

Bij kleur zwart:
- Opschuren met ong. korrel 150.
- Zwarte primer, twee dekende lagen.. anders 3 lagen.
- Zwarte kleur (mat, mid gloss of high gloss) 2 a 3 lagen
Zwarte lak niet te nevelachtig aanbrengen (Dan gaat het niet glimmen)
- Blanke lak 2 a 3 lagen.

Doe dit alles in een ruimte die GOED warm is. ik zet er altijd een straal kacheltje vlak bij zodat de verf mooi kan verdelen op het staal.

Succes er mee!

Je mag het grilletje ook langsbrengen, ik spuit hem voor €30,- ?

Ziet er netjes uit!

08-05-2011
- Bezig geweest met de voorbumper (Schuren, plamuren, schuren, zuchten..)
- Kentekenplaat verlichting mooi hoogglans zwart gespoten.

Foto's:

09-05-2011

De mini weer APK klaar proberen te maken.
- Nieuwe orginele spatbordverbreders gemonteerd.
- Voorbumper gemonteerd.
- Claxon werkte niet meer (er zat een stekkertje los....)
- Stadlichten werkte nier (het contact van het lampje was niet helemaal lekker meer..)
- Rechtvoor RAW zat los..
- Motorsteun rubbers vervangen!
- Dorpels welke dichtgesmeerd waren met zwarte undercoating ingespoten.
- Achterklep weer gemonteerd.
- Kentkenplaat verlichting gemonteerd.

Maar 1 groep verlichting brand nog niet. Vanavond met de multimeter maar aan de gang.. (RAW, rem, achteruit, achter en kentekenverl)

Wish me luck!

23-05-2011
Gister maar weer eens bezig geweest met de mini!
- Alle verlichting werkend genaakt en nogmaals goed nagekeken.
- Achterop zat een schroefset, deze wat omhoog geschroefd want de mini lag wel erg laag (te laag).
- Achterbumpertje weer gemonteerd.

Donderdag 26-05-2011 gaat de mini op voor de APK. Hopelijk gaat hij er nu doorheen!

Suc6! d:)b

Dankje! Maar ik verwacht wel dat hij erdoorheen komt, heb alles nagelopen samen met een automonteur haha! :+)

Altijd fijn een steuntje in de rug! Mijn pa heeft een "hobbymatige" garage met twee bruggen en gezond verstand. Dat scheelt me ook een hoop sores.

Maar ik ben in iedergeval blij dat er een hi-low setje op gemonteerd zit.. Ik was al bijna bang dat m'n sub doorgerot was.. Nu heb ik hem gewoon omhoog kunnen schroeven. De vorige eigenaar had de mini als showmodel staan en dus veel ste laag afgesteld.. De mini heeft in 2 jaar tijd 340 km gelopen..

De mini is vanmorgen opgeweest voor de APK!

En hij is afgemeld, dus ik kan weer lekker een jaartje rondtuffen!

Gefeleciteerd! d:)b

Dankuu :)\\_

Update!

Ik heb weer wat dingetjes besteld en zit al een paar dagen te malen over welke kleur ik de auto ga gaven.. Hier 2 fototjes hoe de auto er nu bij staat:

Ik zat aan iets als dit te denken...

wat is er mis met blauw :)" title="Evil" />

mijn minike :P

zo in leger kleuren val je ook wel op :P tis alleen niet mijn smaak... maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Hij is nu paars.. En ik wil een unieke 'stoere' mini bouwen.
Maar het is maar goed dat iedereen een andere smaak heeft!

Iedereen in een rood met witte mini is ook niet alles...

In leger kleuren vind ik wel gaaf, zou ik zelf misschien wel doen, als ik een 2e mini had :)

09-06-2011

Daar zijn we weer!

Ik heb inmiddels mijn zekeringskastje vervangen en diverse groepjes uitgesplitst:

En vandaag ook mijn linkerdeurpaneel vervangen voor een mooie gladde stevige plaat, binnenkort maar een kleurtje geven en een aluminium setje er in.

Vandaag lak besteld (Motip)

2 liter rode primer (zwart was op..)
2 liter mat zwarte lak
500 ml filler (spuitplamuur)

Nu hopen dat ik daar genoeg aan heb, ik zal jullie foto's posten als er wat gespoten is!

Wat lak binnen gekomen,,

Hopelijk is het voldoende. Maar uit ervaring kan ik zeggen dat dat vast niet zo zal wezen.. Maarja. Ik kan in ieder geval een beginnetje maken.

En dan mogen jullie raden welke kleur hij wordt..

Thuisgekomen met een rokende motor..

Gelijk maar nagekeken en de waterpomp bleek kapot te zijn. Koelvloeistof loopt er zo onderuit.. Nu hopen dat er verder niks naar de #@$%* is.. Gelijk ook maar een bestelling gedaan en deze verwacht ik toch wel snel binnen want dat fietsen is maar niks..

aan die paar busjes lak ga je echt niet genoeg hebben om een hele mien te spuiten...

waarom niet gewoon lak uit blik en met een compressor aan de gang, is vele malen goedkoper en het resultaat 1000x beter...

Och ik kijk wel hoe ver ik kom. En ik heb al heel veel scooters en dergelijke met spuitbussn gespoten en het resultaat mag er goed wezen. Dus ik kijk wel ff hoever ik kom. Op diverse forums las ik dat 2 liter lak genoeg was voor een kleine auto. Dus ik kijk wel hoe ver ik kom.

Gr

klopt 2 liter lak is voldoende, maar een spuitbus bevat geen 450 ml lak...

dit is wat ik heb voor mijn Mini aan lak & verf :P

ik heb 3,5 liter tahiti blue (middelste zilvere bus) dus inderdaad met 2 liter redt je de buitenkant. maar misschien weet jij iets wat wij niet weten dus verras ons ;) ben benieuwd naar results.

27-06-2011

Nieuwe pookknoppen binnen haha! Van de zwarte 8ball ga ik een pookknop maken.. Dus als iemand nog geïntereseerd is in een andere kleur (cijfer) bal/pookknop?

Nieuw waterpompje (de oude lekt..)

Ook maar gelijk een nieuw thermostaatje er in + pakking en een nieuw ruitenwisser sproeiertje:

En het hele zooitje gemonteerd:

05-07-2011

M'n nieuwste aanwinst!
4 10x5J ster velgjes (Made in Britain)

De velgjes worden naar verwachting rood met een klasiek uitziende white wall band er om.

haha ik moet eerlijk zeggen, die 8-ball idee is simpel maar onwijs leuk :D mooie velgjes trouwen :) ben benieuwd naar het resultaat als ze er onder zitten!!

Hey, nog iemand die een mini in rat look / rod stijl wil maken, cool! Die 4 spuitbussen gaat krap worden denk ik :s mijn mini heb ik alleen met primer gerold, als je een beetje je best doet word dat ook mooi egaal, met dat matte kijk ik niet op een streepje of oneffenheid, sowieso heb ik wel een deuk in ieder paneel zitten.. Ik heb zelf een hele tijd met white walls gereden, dit waren losse schijven van het merk atlas, geen idee of ze nog te krijgen zijn, toen stond ie er zo bij:

op deze foto zat de lak er ook net op, toen was het nog erg zwart, Zo is de kleur nu (heeft ie andere velgjes) :

Pasgeleden nog een pookknop van een 13er poolbal erin gezet trouwens 8)

Succes met je projectje iig!

Ja, ik had je al een keer voorbij zien komen!
Maar ik ga het niet redden met die paar busjes. Maar dat is voor alle onderdelen (delen welke los te maken zijn) het chasis wordt daarna gespoten.

Die whitewall ringen zijn nog los te koop en kosten ong. 65 euro.

Maar ik ben er gister achter gekomen dan 10 inches niet gaan passen op mijn '88er.. Dus moet of remconversie doen of de velgjes weer verkopen.

Als m'n mini af is moeten we een keer afspreken voor een fotoshoot als je dat leuk lijkt!?

Een 2ehand motorkapje op de kop kunnen tikken. Nu deze in alle rust thuis even glad trekken en spuiten en de mooie 'wings' embleem er op!

Ook vandaag de eerste poolbal pookknop gemaakt! En ik vind het hee goed geukt. Ligt echt heerlijk in de hand en neemt de lichaamstemperatuur aan. TOP!

Nu de andere poolballen omtoveren tot pookknoppen!

die 4 busjes zijn nooit genoeg!
toen ik nog aant experimenteren was over wat ik ging doen, heb ik ook een bus gekocht,
ik had alleen al meer als 1 bus nodig voor de kofferklep als je het mooi dekkend wil hebben.

en die whitewalls zijn wel vet trouwens ;)

Nee maar op internet stond 2 liter. Dat is inderdaad niet genoeg. Ik heb voor m'n scooter toen dr tijd al meet gebruikt. Maar het gaat helemaal goed komen! Ik doe nu eerst alle onderdelen spuiten welke los te maken zijn!

jah maar dat is in werkelijkheid geen 2 liter :P
weet niet precies hoe die verhoudingen zijn,
maar je kan dit niet vergelijken als dat je n blik van 2 liter koopt

maar succes! ben benieuwd!

Nee klopt het zal 3/4 zijn om 1/4 ofzo. Maar deze bestelling kostte me € 50,00 had ik in m'n portomonee. Dus mooi geregeld zo! Haha

Maar beetje bij beetje komen er gewoon meer spuitbussen hur! Gelukkig hoef ik geen blanke lak te spuiten.

Correctie: ik ga er misschien toch blanke lak op doen. Eerst even kijken wat het resultaat is.

Jaja, matte blanke lak. Ook dat is gewoon te verkrijgen van Motip! 8)

11-07-2011

Lekker weertje, dus in de namiddag maar even aan het schuren en spuiten gegaan.
M'n aangeschafde motorkap in 1 laagje primer en op de voorkant zat wat steenslag en andere plekjes dus deze met spuitplamuur op kunnen vullen. Morgen het kleurtje er op! :D

Ook vast 1 velgje helemaal glad gekregen en in een paar lagen primer en spuitplamuur staan. Ze hadden zat plekjes maar ze zijn nu gelukkig weer zo goed als glad. De velgjes worden weer 'orgineel' wit want ik ga ze weer verkopen!

Still three to go!

Just for the record :

- In een spuitbus zit over het algemeen 90% verdunning en slechts 10% lak.

- 2 Liter lak voor een mini kan. Maar een beetje fatsoenlijke lak maak je 4:1+10%
(4 op 1 + 10%) Dat houd is 4 delen lak, 1 deel verharder, en slechts 10% verdunning. Dus 2 liter lak incl verharder en verdunning is al bijna 3 liter spuitklare lak ;)

Tip : Je hebt 1 laagje op de motorkap zitten. Waarom niet een laag of 5 ? Dat ene laagje schuur je er zo weer af..
Besides, zo'n dun laagje houd geen steenslag tegen.

Advies : Bezuinig niet op lak. Je hebt er nu een boel werk aan en zou zonde zijn als je over een paar jaar weer overnieuw kan beginnen.

Succes ermee !