Waarom een mooie, knappe, (redelijk) originele clubman estate (zoizo een mini) ombouwen naar vanalles . Sorry niet mijn ding. Toevallig bruin interieur?
- Login of registreer om te reageren
Waarom een mooie, knappe, (redelijk) originele clubman estate (zoizo een mini) ombouwen naar vanalles . Sorry niet mijn ding. Toevallig bruin interieur?
Zulke rare dingen ben ik volgens mij niet van plan en de auto wordt mijn dagelijkse vervoer dus wil ik er goede remmen op hebben en ik heb even het geld niet voor een "S" set-up.
Het enige wat er dus echt aan het uiterlijk veranderd zijn de wielen en de spatboardverbreders die onontkoombaar zijn in deze set-up.
Dennis
Yep, er zit een bruin interieur in.
Ik ben opzoek naar foto's van een (origineel) bruin interieur. Zie topic http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 544#379544
Het gaat om stoelen en vloerbedekking. Thanx
Zondag reed ik lang je huis, en ik dacht jezus wat hebt die voor koplampen erop gezet
Toen ik er naast ging staan kwam ik tot de conclusie dat deze nieuw was bij je ! Ook kwam er iemand uit het raam hangen en zei dat je bij de garage was dus even wezen kijken.
Echt een mooi ding! Buiten die krokante achterbrug en de kleur is die super.
En die motor....
In 1 woord geweldig
je hebt toch genoeg ervaring met de fiesta setup?
waarom hier ook niet op?
Kan op het moment de flenzen van een Metro niet vinden, daar is waarschijnlijk veel vraag naar
Dennis
Wats schreef:
Echt een mooi ding! Buiten die krokante achterbrug en de kleur is die super.
Vind die kleur juist cool
Ik moet alleen nog even uitvinden welke kleur het nu precies is, er zijn een paar plekjes die toch even bijgwerkt moeten worden.
In de toekomst wellicht toch 10" en inderdaad ieder zijn ding. Taeke was hier net met zijn Estate en die heeft ook 12" Revolutions eronder zitten en dan moet je toch twee keer kijken te zien dat het 12" is en geen 10".
Plannen voor dit weekend: eerst morgen onderdelen halen en dan achtersubframe wissel met nieuwe rubbers. Voorzijde nieuwe schijven en blokken, onderste draagarmrubbers.
Dennis
Vandaag na eerst spullen gehaald te hebben (oa nieuwe schijven en blokken) het subframe onder de sloopestate vandaan gehaald. Op 1 plek na is dat subframe hard en heb daar dus direct een plaatje overheen gelast en kan weer jaren mee.
De sloper blijkt rotter dan ik dacht, flink doorgerot bij de ophangpunten van het achterste subframe. Alles is te redden, maar dit had alleen al een stevige operatie geworden, nog even afgezien van de rotte bodem.
Morgen het subframe onder de blauwe Estate vandaan, "nieuwe" subframe voorzien van bodyschutz en montage van nieuwe wielremcylinders etc...
Vandaag mijn camera vergeten, maar ik neem morgen wat foto's van de hele operatie
Dennis
Mooie Estate, leuke plannen !
De buitenkant lijkt weliswaar lichter dan de motorruimte , maar het lijkt op Pageant Blue (de kleur die je ook op veel Vans/Pickups tegenkwam). Code: JNA (BLVC224).
12" onder een Estate staat goed: de verhoudingen zijn dan beter. Met 10" (standaard wielen) lijkt de carrosserie altijd een beetje plomp, zeker als de veerbollen niet nieuw meer zijn.
Gisteren en vandaag weer bezig geweest met de Estate en het blijkt wel weer dat je een hoop kunt plannen, maar er soms niks van terecht komt.
Demontage en preparatie van het donor subframe kostte meer tijd. Het verwijderen van het rotte subframe ging snel, maar toen brak er een bout af van 1 van de voorste montagepunten.
Eerst een gaatje in de afgebroken bout geboord en toen een linkse (of is het rechtse tap) er in gedraaid die dus ook prompt afbreekt. Toen maar de dorpel opengeslepen en een bout met moer gemonteerd.
De auto staat nu op zijn wielen en rondom 12". Volgende week alles afmonteren en bedrading trekken voor de elektrische benzinepomp die ik direct gemonteerd heb, zodat ik de LCB en RC40 van de donor Estate kan monteren.
Zoals ie erbij stond toen ik begon:
Het "nieuwe" subframe:
Krokant subframe:
Klaar voor montage:
Na een weekendje werk:
Dennis
Ziet er leuk uit Den, vind de strijping wat ongewoon maar ziet er wel gaaf uit dat met 2 verschillende kleuren. Ga zo door.
Dennis J.
Mooie kleur blauw! En die Revo's staan ook super!
Wat voor eindstukje zit er op die RC40 die eronder komt? Ik loop ook een beetje te kijken voor een uitlaat met geluid onder de Van, vandaar de belangstelling.
Geen flauw idee of die striping origineel is, maar het lijkt van wel.
De RC40 is een normale met twee dempers waar ze in het laatste stuk uitlaatpijp een stuk pijp hebben ingelast. Ik denk dat ie klinkt als een normale RC40.
Dennis
Dennis schreef:
De RC40 is een normale met twee dempers waar ze in het laatste stuk uitlaatpijp een stuk pijp hebben ingelast. Ik denk dat ie klinkt als een normale RC40.
is dat een rvs of een ijzere?
anders weet berry wel hoe die klinkt
Ik zou het ook niet weten Den heb het zelf ook nog niet op een Estate gezien maar het ziet er gewoon erg gaaf uit in totaal die kleuren.
Tja Berry je weet wat ik er onder heb. Als daar een tussen pijp met demper onder komt klinkt ie ook wat beschijdender.
Voor de andere mensen ik heb een playmini Bigbore site exit voor de Estate met rvs pijp van voor naar demper.
Dennis J.
Vandaag weer bezig geweest met de Estate. Nieuwe schijven en blokken gemonteerd en rest van de ophanging allemaal vastgedraaid, dorpel dichtgelast die ik heb moeten openslijpen om de afgebroken bout van het subframe te verwijderen. Montage 3 in 1 uitlaat met RC40 en Howley inlaat.
Alleen kom je er dan weer achter dat men bij de montage van het blok een boutje in de flens tegen het differentieel niet hebben gemonteerd is en laat daar nu net de LCB voor zitten Kan de boel er de volgende keer weer af
Dennis
PS Zit net de bedenken dat ik de rubbers van de onderste draagarmen en de trekstangen ook zou vervangen....kan dus ook weer uitelkaar. Ach, het houdt je lekker bezig
jeb dennis, netjes! Zal eerdaags wel weer eens een kijkje komen doen.
Wat betreft mijn klepjes en cillinderkop, die is klaar en weer in elkaar gevlakt en gespoten!
Dit weekend weer bezig geweest met de Estate en weer meer plannen dan er uiteindelijk to stand is gekomen.
Gehele voorwielophanging zit inelkaar met nieuwe draagarmrubbers en trekstangrubbers. Voorste subframe voorzien van solid mount rubber. Uitlaat is geheel gemonteerd.
Nog geprobeerd de remmen te ontluchten, maar dat wilde niet echt lukken alleen en ik heb de indruk dat de hoofdremcylinder niet is wat ie zijn moet. Toch maar een andere proberen denk ik.
Verder weigerde de elektrische brandstofpomp dienst. Deels gedemonteerd, maar blijft weigeren dus moet er een andere komen.
Ook op zoek naar de juiste lak en uitgekomen bij Tahiti Blue. De dop van de spuitbus is 5 tinten donkerder, maar een testje wijst uit dat het toch de juiste kleur is, toch goed gegokt.
Volgende week weer verder.
Dennis
hmm ja ik heb wel een remcillinder voor je alleen dat is die uit die mini uit 92 met rembekrachtiger.
Als je desperate bent mag je die wel komen halen
Dit weekend weer aan het klussen geweest en het was weer het zelfde liedje, het zit mee en tegen.
Ik dacht de juiste kleur te hebben, maar het is dus geen Tahiti Blue en waarschijnlijk dus Pageant Blue zoals CMC suggereerde. Ik heb de voorkant er toch maar mee gespoten, omdat ik het zwart nog lelijker vond. Ik ga later wel eens op zoek naar de juiste kleur (in het Motip boek stond de kleurcode JNA overigens niet).
Verder loopt de motor nu (ik hoef niet meer te duwen). Ik moest een elektrische brandstofpomp monteren, omdat de mechanische icm het LCB wat ik heb niet meer paste. Is ook nog een heel gedoe en die dingen zijn niet goedkoop. Alleen maakt het ding wat ik nu gemonteerd heb een nogal wat lawaai
Omdat ik verder geen risico wilde lopen met een hoofdremcylinder die 12 jaar heeft stilgestaan heb ik een nieuwe aangeschaft. Ook al omdat ik de boel met de oude niet ontlucht kreeg.
Maar wat wil het geval, ook met de nieuwe hoofdremcylinder wil het niet goed lukken. Ik krijg RV en LA olie, LV heel weinig en RA niks. Ik verdenk nu de remslangen of de remdrukbegrenzer, volgende week vervangen dus. Nog zat te doen, maar we maken vorderingen.
Dennis
Dit weekend weer aan het klussen geweest. Alle remslangen vervangen, remdrukverdeler vervangen en het ontluchten van de remmen was een fluitje van een cent (moet ik er wel bij vertellen dat ik kan beschikken over een professioneel ontluchtingsapparaat)
Verder alle verlichting gemonteerd en het werkt nog ook, alleen knipperen de knipperlichten maar heeeeeeel traag. Daar moet dus een andere knipperlichtautomaat in.
Zondag aan het einde van de dag toch nog snel even een stukje kunnen rijden over het industrieterrein en dat viel niet tegen, alleen moet alles nog even goed afgesteld worden. Was wel weer even wennen aan remmen zonder bekrachtiging.
Volgende week: monteren spatboardverbreders, sportstuurtje, afstellen koplampen en motor en dan even helemaal APK nakijken
Dennis
Nou Den ik ben benieuwd.
Heb je nog mooie foto's gemaakt in de tussen tijd eigenlijk. Ben wel erg nieuwschierig.
Ow ja heb je nog even een pm gestuurt met info over je verf van waar je het kan laten maken.
Greatings Dennis J.
Ik heb geen nieuwe foto's gemaakt, omdat eigenlijk alle veranderingen onderhuids waren en aan de buitenkant dus niet echt iets te zien.
Komend weekend staan er weer uiterlijke veranderingen op het programma: oa monteren spatboardverbreders, bumpertjes onder de voorbumper, delen interieur, sportstuurtje en het geheel APK gereed maken.
Dennis
Dennis J. nog bedankt voor de verftip.
En dat was weer een klusweekend. Wat is er deze week gedaan: eigenlijk alles wat nodig was voor de APK. Alleen mis ik daarvoor nog nieuwe kentekenplaten. De auto heeft 12 jaar stilgestaan en heeft dus nog oude platen.
Jammer genoeg maar aan 1 zijde te spatboardverbreders kunnen monteren (foutje bij het tellen hoeveel schroefjes ik nodig had).
Verder gemonteerd: gordels, stoelen, bumpertjes, wielen gebalanceerd, andere sloten, koplampen gesteld en allerlei kleine dingetjes die uiteindelijk toch veel tijd kosten.
Hieronder hoe ie er nu bijstaat.
Dennis
hey dennis hij ziet er weer mooi uit.
ook het grilletje!
wielkast verbreders staan ook leuk!
deze week voor de apk?
groeten,
arvid
Vandaag even andere kentekenplaten gehaald en extra schroefjes voor de spatboardverbreders. Ga proberen alles woensdagavond te monteren zodat ie deze week nog naar de APK kan.
Dennis
Morgenavond ga ik proberen de laatste puntjes op de i te zetten voor de APK. Laatste twee spatboardverbreders monteren, nieuwe kentekenplaten en co controleren en alles nog even nalopen en dan hopelijk donderdag voor de APK.
Echt ermee rijden gaat nog niet, hij moet eerst uitgelijnd worden anders heb ik mijn nog goede banden binnen de kortste keren aan gort gereden (been there done that na een conversie van trommels naar schijven)
Dennis
Mooie combi die revo's en de welbekende spatbordjes En dat met een lichtblauwige estate
Lekker draaien aan die trekstangen en rijden maar!
Dat kleurverschil valt op de foto amper op. Zie hier een andere lichtblauwe met streepje en Revo/Rico special* combi.
bekende combi
vieze roestige 1100
fijne verse 1275 met 3;1 diff en 276 nokkenas. als uitlaatsysteem een freeflow en dubbel box Maniflow. Erg fijn systeem voor Van/Estate. Iets donkerder geluid dan een rc40, maar door de dubbelbox bijna net zo beschaafd. Had hiervoor een playmini rvs systeem, maar dat was een beetje alsof er een trage crx aan kwam.
Was van plan vandaag wat aan de Estate te doen, maar had dus echt geen zin en de boel dus maar uitgesteld tot het weekend.
Op de foto valt het kleurverschil niet zo op, maar in werkelijkheid is het echt niet te missen, het is echt 5 tinten donkerder.
De motor heb ik dus niks aan gedaan. Het uitlaatsysteem is een 3 in 1 1275gt LCB, een Howley inlaatspruitstuk en een RC40 twinbox. Dat is alles wat er eigenlijk qua opvoeren op het moment aan gedaan is. Eerst maar eens kijken hoe dit loopt.
@ Taeke, yep dezelfde wielen en spatboardjes . Heb ze er zelf bij jou ook opgeschroefd
Dennis
Dit weekend de laatste hand aan de Estate gelegd voor de APK. Laatste twee spatboardverbreders gemonteerd, remmen afgesteld, CO gecontroleerd en allerlei zaken nog even nagelopen voor de APK. Morgen moet het gebeuren .
Wanneer ie APK heeft, naar de uitlijner en dan de achterste zijruiten goed monteren en de afdeklijsten daarvan en de motor eens goed afstellen. Hij staat nu erg arm.
Dennis
Very nice! Apktje erop! Nu nog verder afbouwen toch?
Ik heb vandaag even wat zooi uit de "nieuwe" estate gehaald en zag dat er wel links en rechts wat "na het spuiten" deukjes en plekjes in zitten. Das toch jammer.
Ook het hemeltje is gaar en wat eraan gedaan is kwa opbouwen is slecht/half gedaan. Ik ga alles dus maar weer loshalen.
Zag ook bij de andere estate dat de hif44 die ik erop heb benzine lekt en dat hoe rijk ik de boel ook zet, hij blijft witte bougies houden.
Terug naar de nieuwe estate: na het uitruimen lijkt het erop dat er ook wat dingen missen als sleutels voor de deuren, stuurkolom klem, bedrading enzo, maar dat is allemaal wel te overzien. Misschien ga ik toch voor 13" trouwens. Heb wat foto's zitten kijken met estates met 13" en sportspack, en dat kan opzich wel mooi zijn. Als het maar Revolutions zijn en de boel een beetje laag is.
Dat valt dus een beetje tegen, maar blijft het feit dat het gewoon een harde body is. Ik heb nog wel een hemeltje in de sloper zitten, maar de precieze staat weet ik niet, niet vlekkeloos dat weet ik wel.
Dennis J. gaat ook voor 13" met Sportspack en dat heeft inderdaad ook wel wat icm een Estate. Ik houd het op mijn 12", dat is qua looks best wel ok.
Vandaag een kuipstoel gemonteerd aan de bestuurderskant en dat gaat net. Heb er ook eentje voor de bijrijderskant, maar dan kan er dus niemand meer achterin dus laat ik die maar achterwege. Alleen dan nog wel even op zoek naar een zwart stoffen stoeltje.
Dennis
Morgen ga ik een uitgebreide boodschappenlijst opstellen en dan neem ik contact op met de vorige eigenaar om te horen wat die nog heeft liggen. Zou wel slordig zijn als al die dingen die ik nu al op heb geschreven echt missen. Dingen die je meespuit zoals de afwerkstrips van de naden bij a-paneel<>voorscherm<>paravaan... Maar heb nog niet heel goed gezocht, misschien kom ik ze nog tegen.
Het is heel irritant als er dingen missen. Ik heb gelukkig de sloper als donor, maar ga maar eens zoeken naar het vergrendelingsmechanisme van de achterbank, want die mist dus wel in de blauwe, maar zit gelukkig wel in de sloper en zo zijn er nog wel andere dingetjes.
Ik kreeg er ook een aantal dozen met losse onderdelen bij, die je eigenlijk niet echt kunt controleren en dan is het maar hopen dat alles er ook echt bij zit.
Dennis
Vandaag de Estate sloper verder uitelkaar gehaald en kon ik direct uitvinden hoe de achterste zijramen en de lijsten gemonteerd zijn.
Gelukkig was alles nog in een zeer redelijke staat en goed genoeg om het op de blauwe te gebruiken. Daar zit nu een zelfbouwconstructie met houten gootjes in
Dennis
Nog best een gedoe met al die klemmetjes... bij mij zat er 1 kant op, maar niet goed. De andere kant moet nog. gelukkig zitten er wel nog een hoop klemmetjes bij. Komt wel goed allemaal. Waren die tapeinden ook nog goed? Geloof dat je de klemmetjes aan de bovenkant kunt laten zitten en daar het kozijn in kunt schuiven/klikken. Daarna zet je met de tapeinden en de klemmetjes de andere randen vast. De gootjes zitten gewoon geschroefd, maar ik denk ook gelijmd? ik heb nu van die rubber gootjes (zonder mos) Moet nog even uitvogelen hoe die nu het best/mooist zitten...
Vandaag nog even bezig geweest met de omlijsting van de achterste zijramen. Heb ze ontroest, achterzijde in de bodyschutz gespoten en de voorzijde in blauw (het verkeerde blauw ja).
Ik mis uiteindelijk maar 1 bevestigingspunt op 1 van de lijsten dus dat moet kunnen. Morgen gaan we de boel monteren en ziet dat er ook weer fatsoenlijk uit.
Dennis
Dit weekend weer bezig geweest met de Estate en eindelijk zitten de zijramen er weer in. Nu weet ik ook waarom British Leyland op de fles is gegaan, wat een constructie zeg en wat een gepiel, maar het zit.
Ik moest nog wel een stukje goot inlassen wat was weggeroest, maar ik denk dat het uiteindelijke resultaat netjes is.
Verder aan de achterkant HiLo's gemonteerd, zodat ik hem iets lager kon draaien, wat er toch mijn inziens beter uitziet.
Verder nog een stuurverlager en dan kan ie deze week nog naar de uitlijner.
Er moet nog wel het een en ander aan het interieur gebeuren, maar dat komt tzt wel weer, nu eerst maar eens rijden
Dennis
Vandaag weer bezig geweest met de ombouw van 1100 olieboot naar getunede 998. Door allerlei redenen duurt het allemaal wat langer, maar vandaag toch goede vorderingen gemaakt.
Het blok hing er al in en het meeste was al aangesloten, maar de ellende begon bij het willen monteren van een HIF 38 (nog bedankt Hanz), pas bij het 4e inlaatspruitstuk paste de boel en toen nog maar net ook.
Volgende euvel: van non-verto naar verto en dan met name de elektrische afwikkeling daarvan, maar ook dat is uiteindelijk gelukt, maar dat wel na de 4 keer de startmotor eraf te hebben gehaald.
Alles zit nu inelkaar, maar aan starten ben ik nog niet toegekomen, want ik heb nog geen oliedruk kunnen krijgen. Vandeweek maar eens verder, maak ik ook wat foto's.
Dennis
Als je een verstelbare bovenste motorsteun gebruikt kun je bij de vlotterkamer meer ruimte maken!
als je de grote bout uit je blok haalt die linksboven je ontsteking zit.
komt eruit met een veer en een bal of buisje erin/achter.
daarna moterolie in t gat laten lopen tot ie vol zit..
auto in 4e versnelling zetten en naar achteren duwen...
keer of 3 a 4 bijvullen en herhalen..
heeft de oliepomp sowieso olie in t lijf..
RE: Op/ombouw Clubman Estate
Ingediend door Dennis op ma, 05-11-2007 20:25
Hierbij wat foto's van mijn recent aangeschafte Clubman Estate. De auto is van 1980 en heeft heel weinig roest (reden waarom ik hem ook gekocht heb).
De auto heeft nog de standaard 1100 motor die overigens uitstekend loopt.
Wat gaat er in eerste instantie aan gebeuren:
*Ombouw naar 8.4" schijfremmen met 12" Revolutions met 165/60/12 bandjes met nieuwe schijven en blokken.
*Groep 2 spatboardverbreders.
*Montage stage one kit met RC40
*Wegwerken van roestplekken en montage van ontbrekende delen (bumpers en knipperlichten)
*Vervangen achterste subframe.
*Vervanging van alle ophangings en subframerubbers.
*sportstuurtje met stuurverlager.
*Houten dashboard met middenklok
In de toekomst komt er waarschijnlijk een snellere motor in, een opgevoerde 998 dan wel een 1310.
Maar eerst wat foto's
Dennis
PS Op het moment is de voorzijde al omgebouwd naar schijven, daar komen later foto's van.