Project Twin Cam

RE: Project Twin Cam

Even gauw de statistiek:
Nu:Mini 1000 Magic 1990, met 12" lichtmetaal, wortelnoothouten dash en trekhaak.
Plan: Retro racer (MK2), 10" archless, twotone blauw metallic en BMW twin cam kop met injectie.

Wilde plannen dus, maar nu het verhaal.

Twee maanden geleden stond hier een oproep om een Mini Magic uit 1990 te redden.
Ik voelde me wel geroepen en regelde een oprijwagen (dure grap, wel een fijne)


De oprijwagen, een goede 300km gereden. Helaas was het bloedheet en zat er geen airco in. Rijdt voor de best lekker zo'n camion en op de radio was toen die dag alleen maar Michael Jackson liedjes dus ik had prima naar mijn zin (door de goede muziek en weer, bedoel ik)




Dit is ze dan (Ieniemi was ze gedoopt door de vorige eigenaresse). Er zit genoeg werk aan. De motor liep na 2,5 ton op twee cilinders, het achter subframe was door en de body heeft een beetje last van jeugdpuistjes. (Ik zou Ieniemi maar beledigen door de werkelijkheid te beschrijven.)

Vervolgens ben ik gaan strippen, want plamuur ging het hier niet meer worden. :D


Toch maar eerst het motortje aan de gang krijgen. Een nieuwe accu erin en starten, lopen! ;)
Wel een geluid waar de Harley-D. van de buurman met zijn staart tussen de benen wegdruipt.

Ontsteking schoonmaakt --> niks
Andere bougies erin ---> niks
Compressiemeter erin --> cilinders 1 en 2 bovennatuurlijk gezond met 12-13bar (Zeker goed getraind met trekken van de caravan?) cilinders 3 en 4 helemaal dood.

Nou ja, het hele idee van de Mini aanschaf was dat een losse bak 75 euro kosten (ik was al druk bezig met onderdelen verzamelen) en deze hele mini was qua geld en aanbod onderdelen dusdanig aantrekkelijk dat ik daarom bruintje beer heb getrokken.


Interieur was er zo uit, dashboard heb ik verkocht want ik wil toch middenklokken.

Dan een paar dagen gespendeerd om de subframes vrij te krijgen. (trekhaak, tank, uitlaat, remleidingen en koppelingleidingen los)
Lekker het schuim afpulken van de schutbord, enfin u kent het wel.


Op een gegeven momentwas ik zo ver dat de body over de voorste subframe getilt kon worden. Een piece of cake als ik zo op Internet begreep.

Dus geen enkel probleem omdat in een kwartiertje te doen net voor het donker wordt (20h30).

NOT!

We kregen hem met twee man niet getild, geen probleem. Takeltje erbij, body komt inderdaad zo omhoog.

En de subframe kukelt van de drie asstands af die je zorgvuldig onder had geparkeerd. Verder was ik nog twee bouten vergeten van de versnellingpookhouder dus die hing ook nog te bungelen en dat alles bij het gezellige licht van een Ford Transit met ronkende direct ingespoten diesel...

Verder was het nog een gemanouveer om de subframe tussen de body en takel uit te krijgen (Zo'n subframe heeft niet bepaald een wrijvingscoeffient van 0 op steen)

Dus volgende keer wordt dat op een mooie zonnige morgen!



Zo zag de ravage bij daglicht uit.

Intussen is het achter subframe er ook uit (veel makkelijker en geen gebroken bouten!).En de body is ook ondertussen zijn ruiten en hemel verloren.

Foto's hiervan komen er aan.

Tot de volgende keer!

Richard

RE: Project Twin Cam

Dit vind ik nu al een heel interessant topic!
Ga dit zeer zeker volgen!

Succes!!!! :)

default

RE: Project Twin Cam

zeker een leuk project :) :D
Ga je de 16v kop op een 1000 blok zetten?
:)" title="Evil" />
veel suc6 met je project d:)b
grt Stefan

RE: Project Twin Cam

Het wordt een 8 klepper (K100) met een 1293cc MPI blok, dat wordt een pk'tje of 105. :P

Hier nog wat plaatjes van de subframes en de body.
Subframe met blok.


Achtersubframe, de ellende zit aan de onderkant (voor de rest valt het mee)


Er zit wat werk aan voetenruimte.


En de buitenkant. Er voornamelijk roest (soms al helemaal door) om de ramen en onderin de portieren en bij het subframe bevestigingsplekken.
A paneeltjes zien er verbazingwekkend goed uit.


Meer foto's staan hier:
http://smg.photobucket.com/albums/v11/e ... i%20resto/

RE: Project Twin Cam

gave achterklep!!!

RE: Project Twin Cam

JAAAAAH inderdaad...supergave achterklep!

RE: Project Twin Cam

Ik ben nu al fan van dit project \\:)/ en ga het zeker volgen.

RE: Project Twin Cam

Die klep (samen met de MK2 achterlichten) is het eerste wat ik heb aanschaft (ik hoor ook bij de groep die dat gaaf vindt).
Dan kan daar al niet meer op worden bezuinigd. O:)

Het is even wennen om niks aan de Mini te kunnen doen (geen vakantie meer), maar goed dan maar een tekening van wat de bedoeling is.


Groetjes Richard

RE: Project Twin Cam

Mooi beschaafd en klassieke look d:)b

Komt er 10 inch onder? Al een keuze gemaakt qua velgen?

default

RE: Project Twin Cam

Ook erg mooi getekent :)\\_ d:)b

RE: Project Twin Cam

Ik heb Minilifes 4.5x10 besteld, ben alleen nog niet uit of ik 145 of 165 banden erop ga doen.
De Yokohama's A008 zijn slecht/niet verkrijgbaar meer. En om nou geld neer te leggen voor remakes Dunlops gaat mij ook iets te ver.

RE: Project Twin Cam

Ga je voor schijven zetten bij die 10"?
Wordt wel moeilijk zonder spatbordverbreders denk ik...

RE: Project Twin Cam

Ik heb 8.4 naar 7.5 remconversie besteld dus het zou wel moeten lukken.
De velgen worden speciaal geadverteerd dat ze zonder spatborverbreders passen.

RE: Project Twin Cam

ettore bugatti schreef:
Intussen is het achter subframe er ook uit (veel makkelijker en geen gebroken bouten!)...A paneeltjes zien er verbazingwekkend goed uit.


Zie je, dat subframe had ik er in 2000 onder gezet en alles lekker met waxoyl/kopervet behandeld. En het linker a-paneel/voorscherm/dorpel/banaan/kofferbakvloer heb ik toen ook vervangen, het rechter a-paneel/voorscherm/dorpel in 2003, alles met Rover-plaatwerk.
Leuk dat deze Mini nu de aandacht krijgt die ik altijd nog gehoopt had te geven :)

RE: Project Twin Cam

Was dat subframe ook genuine?
En ik heb inderdaad veel plezier gehad van je kopervet op de bouten d:)b

RE: Project Twin Cam

Het was een gebruikt origineel subframe van (voorzover ik weet) een '93-er Cooper, dat ik in '97 onder een andere Mini had gezet en 3 jaar later onder de witte. Het was toen nog keihard. Maar ja, ook al behandel je het met waxoyl e.d., door dagelijks gebruik (incl. winters) gaat het er uiteindelijk toch weer aan.

RE: Project Twin Cam

Ik heb al een nieuwe genuine besteld en als de prijs voor stralen en schoperen meevalt, ga ik dat maar doen.

RE: Project Twin Cam

Laatse aankoop (2 GTB recliners), moeten wel opnieuw gestoffeerd worden.



Jammmer dat de stoelhoesen (Van Corbeau) iets van 150 ponds moeten kosten :(

RE: Project Twin Cam

Vandaag weer aan de Mini kunnen knutselen sinds tijden.

Het was goed weer en ging lekker.



Ik heb de kabelboom eruit gehaald (gelukkig heb ik kleine vingers). Wel raar dat de grootste stekker groter is dan het gat waar het doorheen moet. Ik denk dat gat nog ga uitdremelen. Anders sta ik bij de montage weer te pielen.
Bovendien zijn de stekkers een beetje beschadigd.



Het stuurhuis en de stuurkolom heb ik vandaag ook eruit gesleuteld en tenslotte heb ik ook nog de deursloten en hendels eruitgehaald.

De pedalerij is bijna los. Ik moet nog alleen kijken hoe ik de twee bouten loskrijg in de binnen dwarsbalk (bij de stuurkolom)

Gelukkig zitten er geen gaten in de bodem. Aangezien het water er gewoon in blijft staan 8)



PS: Klikken op de plaatjes voor groter beeld

RE: Project Twin Cam

De meest pietluttige update allertijden.

De carrosserie moet nog geplaatwerkt en gespoten worden, maar ik heb een sticker gemaakt.
IENIEMINI in mk2 stijl :P

RE: Project Twin Cam

Gisteren de cilinderkop gelift.
Schade:
-koppakking was weg tussen cilinder 3 en 4
-verbrande klep in cilinder 1
-ruwe cilinderwand in cilinder 2

RE: Project Twin Cam

Hier nog de plaatjes.
Ziet er goed uit! :P



klikken voor groot formaat

RE: Project Twin Cam

Dat ziet er inderdaad gebruikt uit het blok, als je zo kijkt lijkt het wel of alle cilinders gelekt hebben bij de koppakking.
Ga je nog dingen van dit blok gebruiken?
Laat je het mpi blok en de kop trouwens helemaal laten aanpassen bij een 16v ombouw specialist of ga je het zelf proberen te doen met behulp van een revisiebedrijf?

RE: Project Twin Cam

Alleen de versnellingsbak gaat er terug in.
De bedoeling is om alles zelf te doen (afgezien standaard revisiewerk) en alleen de kopaanpassingen door een alu lasser te doen.

RE: Project Twin Cam

Dan ga ik je zeker volgen, ben zelf van plan binnenkort een motor te kopen en er of een 7 poort, maar het liefst een BMW kop op te zetten. Als dat klaar is komt de Mini waar de motor in moet komen.

RE: Project Twin Cam

Haha, zo ben ik ook begonnen.
Ik dacht eerst de motor in onderdelen compleet en dan de Mini, maar ja ik was op zoek naar een versnellingsbak en toen kwam deze mini langs...

RE: Project Twin Cam

ettore bugatti schreef:
Alleen de versnellingsbak gaat er terug in.
De bedoeling is om alles zelf te doen (afgezien standaard revisiewerk) en alleen de kopaanpassingen door een alu lasser te doen.



Ga je het blok zelf dry-decken dan? En ga je ook zelf pockets in de zuigers frezen?

Ik heb ervoor gekozen om het voorbereidende werk door SC te laten doen. Alles staat nu in de garage; geprepte cilinderkop incl flowbench, het blok is gedrydecked, Typhoon motormanagement, GT1752, zuigers met pockets en alle losse onderdelen die er bij komen.

Uiteindelijk kost het een behoorlijke lading geld maar dan krijg je ook bijna plug and play. En natuurlijk de ondersteuning van John Kimmins en Simon

Ik zal wel eens een topicje openen en wat foto's posten. Ben nu nog bezig met de versnellingsbak te reviseren.

O btw; het wordt een 1000 Bimmer Twinky; voor de leken is dat dus een 1000 A-blok met 8 klepper BMW kop met Garret GT1752 turbo. Volgens John moet dat ergens rond de 150 pk uitkomen :9

En ik ben Colin Chapman ook niet vergeten; er ligt al een set lexaan ramen klaar.

RE: Project Twin Cam

Het blok wil ik zelf pluggen (tappen en gietijzer pluggen erin en dan afvlakken)

Over de zuigers ben ik nog niet uit. Ik heb hele mooie flattops liggen met 0.020 overmaat, maar daar kom ik niet zo mooi uit met de compressie. Dus ik moet ook nog een kom in gaan draaien en dan ook nog de valve cutouts erin (en zoveel vlees boven de zuigerveren heb ik met deze zuigers ook niet)

De aanbieding van SC is gewoon scherp te noemen hoor. Zelf kan je het bijna niet goedkoper maken. (vooral hun CNC freesstukjes zijn erg interessant)

Maar de sport is natuurlijk van deze conversie om zoveel zelf te doen (althans voor mij dan).

Ben benieuwd naar je plaatjes!

RE: Project Twin Cam

"vliegwieltrekker+kruipolie+zware hamer+ 2 man" vs "vliegwiel+koppeling+krukas"

1-0

:P

Plaatjes komen eraan!

RE: Project Twin Cam

vliegwiel los is toch niet zo moeilijk?
trekker er op kruip olie in spuiten en volgende ochtend terug komen.
heeft altijd gewerkt voor mij

maar foto's zijn altijd goed ;)

RE: Project Twin Cam

Nou ja, ik heb ook binnen een dag voor elkaar gekregen. Maar ik stond er echt van te kijken hoe lomp strak je de centrale moer moest aantrekken.

Maar het is er gaaf af gekomen, geen beschadiging aan de krukas.

RE: Project Twin Cam

Nog een foto'tje

RE: Project Twin Cam

En nog vorderingen gemaakt?

RE: Project Twin Cam

Het ligt een beetje stil ivm afstuderen. Er wordt wel gewerkt aan de body, maar mechanisch is er niet veel gebeurt.

RE: Project Twin Cam

Als de plaatwerker/ spuiter begint met teasen dan wordt het wachten wel heel erg vervelend.

Enfin, dit zat er in mijn mailbox.





RE: Project Twin Cam

Zo te zien schiet de body al aardig op.

RE: Project Twin Cam

Yep, de verwachting is dat ie eind van de maand terug is.

RE: Project Twin Cam

Hier nog wat meer plaatjes van het plaatwerk. Klikken op de plaatjes voor groter formaat.

Deuren:











RE: Project Twin Cam

Hier de foto's van de voorkant:



RE: Project Twin Cam

En de plaatjes van het passagiersgedeelte:








RE: Project Twin Cam

En er zit ook nog een achterkant aan!






Daar wordt je toch vrolijk van. d:)b

RE: Project Twin Cam

d:)b
komt allemaal goed.
dit is zeker een topic dat ik ga volgen,
succes verder,
greetz seffens

RE: Project Twin Cam

Is ie niet mooi geworden? \\:)/



RE: Project Twin Cam

Wauw! das een strakke body! :9~

RE: Project Twin Cam

Oei, ik ken in ieder geval 1 forummer die gigantisch gaat kwijlen bij deze kleur...


Wat is het precieze kleurnummer?

Groet ron

RE: Project Twin Cam

Bedoel je mij? :9~

Het zijn twee Maserati kleuren en dan kom je er wel uit ;)

RE: Project Twin Cam

Nee, ik bedoel een ander.

Maar waar het meer om ging; het is dus geen standaard mini kleur?

Groet ron

RE: Project Twin Cam

Lezen Ron ;)

Er staat Maserati, en behalve de eerste lekker van de merknaam lijkt het er niet op ;)

hhaha

Jaapio

RE: Project Twin Cam

Nu ben ik wel benieuwd geworden wie aan het kwijlen is.

Het is dus geen standaard BMC/BL/ Austin Rover kleur alhoewel ik denk dat denim blue VC249 er heel dicht bij komt. Evenals Zircon blue.

Maar je moet in het echt de kleuren zien. Ik liep de verfshop binnen met een Ferrari kleur in mijn hoofd (op basis van uren turen op Internet) maar vertrok dus met 2 Mazza kleuren. Er zaten ook nog wat Volvo en Mercedes kleuren die in de buurt kwamen in de PPG kleurenwaaier die ik mocht bekijken.

Enfin, nog maar eentje doen.

RE: Project Twin Cam

Nice touch die afwijkende dakkleur!

Als ik klaar ben met de motor dan moet ik de hele body restauratie nog ondergaan.

Ben benieuwd wie er eerder klaar is ;)