Kruimelpad
Restauratie mini
RE: Restauratie mini
Ingediend door Melvin op zo, 01-12-2013 17:17
Vandaag niet heel veel gedaan. Het motortje kaal gesloopt en gekeken of het ging passen met de dubbele hs6.
Zo als je kunt zien moet ik wat aanpassingen gaan maken aan de balk om de carburateurs vrij te laten lopen.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Je bent idd. goed bezig. Lekker de ruimte ook.
Wat ben je met het front van plan ?
De carburateurs gaan idd. niet passen zo.
- Login of registreer om te reageren
Aan ruimte indd geen gebrek
Ik houd hem gewoon standaard alleen met een snorretje denk ik. Een flipfront vind ik niet zo mooi.
Het neusje word bijna helemaal verlijmt op een paar lassen na.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Mini zag er voor aanvang werkzaamheden `zo op het oog` niet verkeerd uit!
- Login of registreer om te reageren
Hij was ook nog wel redelijk goed maar als je er aan begint kom je nog best wat tegen haha. De vorige eigenaar had hem op een paar plekken slecht gerepareerd en dat wilde ik weg hebben. Ik heb er nu de tijd en de ruimte voor
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Ik weet niet zeker of het bij dubbele carbs ook is, maar ik denk dat je iets mist tussen je carbs en spruitstuk.
Daar zitten normaal blokken tussen dan komen ze verder omhoog te zitten en heb je waarschijnlijk ook
geen probleem dat hij het chassis raakt.
- Login of registreer om te reageren
Dit setje komt bij een bedrijf uit Engeland vandaan dus mag hopen dat alles erbij zit haha.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Dat iets uit Engeland komt zegt niet zoveel hoor Ook daar heb je genoeg 'specialisten' die er weinig van weten.
Ik heb ook nog niet eerder gezien dat er wat aangepast zou moeten worden aan het schutbord bij dubbele carb's... Vooral bijzonder omdat er ook Mini's 'standaard' zijn geleverd met dubbel carb's. Ik kan me niet voorstellen dat die ook een ander schutbord hadden
- Login of registreer om te reageren
Er klopt inderdaad echt iets niet aan die carbs zo.
Misschien is het inlaatspruitstuk niet van een Mini?
Als je bedenkt dat daar op je balk ook je hoofdremcilinder komt te zitten snap je wel dat dit nooit de bedoeling kan zijn.
Zit het blok wel nog vast met zijn steunen? Of hangt hij nu wellicht na achteren?
Edit:
Nog eens naar je foto's gekeken en zo te zien heb je steun boven het koppelingshuis verwijdert. Ik denk dat je blok nu gewoon naar achteren hangt.
- Login of registreer om te reageren
Tefflar schreef:
Ik denk dat je blok nu gewoon naar achteren hangt.
Blok iets naar voren kantelen en je hebt ruimte zat voor je carbs
Succes met bouwen.
- Login of registreer om te reageren
Heb net effe het hondebotje samen met het steuntje er tussen gezet en indd het blok hangt iets naar achter heb nu iets ruimte. Maar me hoofdremcilinder past daar niet meer. Kan i deze naar de andere kant verplaatsen??
- Login of registreer om te reageren
Het steuntje had ik er trouwens afgehaald om het er achter kaal te schuren, als straks alles in de epoxy staat las ik hem er weer terug op.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Je hebt toch een 91'er. Dan zit de hoofdremcilinder bij jou toch ook rechts. Daar heb je ruimte zat.
Links moet je alleen je koppelingscilinder kwijt kunnen.
- Login of registreer om te reageren
Ja klopt daar zit de rembekrachtiger maar die zou ik willen vervangen voor een hoofdremcilinder zonder bekrachtiging. Dan maar wat harder trappen
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Bovenste hondebot monteren en dan heb je waarschijnlijk geen last meer van je carb-schutbord verhaal.
Anders evt een verstelbaar hondebot kopen.. kun je de moter nog verder naar voren kantelen..
Lukt dit ook niet.¨. is er een mogelijkheid om de hele moter een halve inch naar voren te zetten in het subframe.. kwestie van 4 nieuwe gaten boren in je subframe.
Hierbij ga ik ervan uit dat je auto en subframe orgineel een 1000cc waren.
91 coopers en spi´s hebben het blok al een halve inch naar voren staan in het subframe. dus heb je al zo´n subframe gaat bovenstaand verhaal van omboren niet op.
Hoofdrem cilinder zou je aan de bijrijderskant kunnen plaatsen zonder bekrachtiger..maar wel met gebruik van stangen stelsel tussen pedalenbox en cilinder in.
Hoop dat dit duidelijk genoeg is beschreven.
Hierbij hoef je bijna niks te veranderen-lassen slijpen of iets en kan je altijd weer terug naar orgineel bouwen..
Maar ff wat anders...waar mijn haren recht over eind gaat staan,restjes haar dan
Spatborden verlijmen...lees ik ergens.
Ik is nieuwsgierig..en sceptisch..
- Login of registreer om te reageren
Bedankt voor je uitleg het was duidelijk haha. Had gister het hondebot ertussen gezet en ik had indd ruimte tussen de carburateurs en de balk dus dat gaat wel goed komen
Als je plaatwerk goed roest vrij en je hebt de goede lijm is (niet van bison of zo) kan je het best verlijmen in de lijm zit epoxy verwerkt dus het gaat daartussen niet zo snel meer roesten. Wij doen niet anders op het werk hele daken lijmen wij erop. Er gebeurd niks meer mee.
Als ik het ga verlijmen maak ik wel een paar goede foto's
Voordeel van lijmen vind ik is dat je er bijna geen nawerk aan heb.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Vandaag motortje van het subframe gehaald zodat ik het subframe kaal kan gaan schuren en hem goed in de epoxy kan zetten.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Ik zou hem lekker laten stralen, kost maar een paar tientjes voor een subframe. Daar kun je haast niet tegenop [s:3kon6kja]klooien met die vette rommel[/s:3kon6kja] schuren
- Login of registreer om te reageren
Das waar denk dat ik dat ook ga laten doen en dan laat ik ze gelijk poedercoaten.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Zou ik dan weer niet doen wegens beweging in het frame.
Poedercoating rekt niet!
- Login of registreer om te reageren
Vandaag bijna al het plaatwerk binnen gekregen dus we kunnen gaan slijpen, lassen en lijmen. Grondverf en spuitplamuur van de week ook binnen gekregen nu hopen dat de epoxy volgende week ook binnenkomt. Dan kan ik vast de losse delen in de epoxy zetten.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
RE: Restauratie mini
Ingediend door Appyboss op vr, 06-12-2013 09:37
Melvin,
zie ik daar een parafaan liggen?
denk je wel aan je chassis nummer!
die van mij staat namelijk in de goot van de parafaan.
zou zonde zijn als je eerst weer langs de RDW moet.
- Login of registreer om te reageren
Die sla ik er terug in voordat ik hem ik de epoxy ga zetten.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Je hebt zelf slagletters of je bent bevoegd volgens de RDW?
Je kunt nl niet 'zomaar' even je chassisnummer er zelf inslaan...
Als dat wel zo makkelijk zou zijn zou er namelijk wel héél erg makkelijk omgekat kunnen worden...
- Login of registreer om te reageren
Als je de huidige parafaan nog niet verwijderd hebt, dan kun je er ook voor kiezen om de mini door de RDW te laten verzegelen. Dan kun je op een later tijdstip het nummer op een ander punt in laten slaan.
- Login of registreer om te reageren
Vandaag weer wat kunnen doen aan de mini.
Vloerbak eruitgeslepen
Vloerbak eringelast afgeslepen en gelijk in de primer gezet.
Wilde vandaag ook de instap erin maken maar na het pasmaken kwam ik er achter dat deze niet gingen passen
Nu ben ik eigenlijk op zoek maar andere instappen.
Wat is het beste om te bestellen diegene met een stuk achterschermen eraan of zonder??
Of heeft iemand deze liggen die ik zou kunnen overnemen??
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Vandaag weer wat kunnen doen aan me mini heb de oude instappen weg gedaan en andere besteld en deze er in gezet. Heb hem gedeeltelijk gelast en verlijmt. Heb nu de rechterkant klaar op een paar gaatjes na. Ga hem van de week op zen andere zij leggen om zo de andere kant te kunnen doen. Hopelijk gaat dit wat sneller. Als dat er op zit kan ik de kofferbakvloer gedeeltelijk vervangen en het in de epoxy zetten.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Vandaag weer druk bezig geweest met de mini. Heb de mini op zen andere zij gelegd en de dorpel, instap en de vloerbalk eruit geslepen daarna de nieuwe vloerbak en de instap erin gelast en gelijmd. Het laswerk aan de onderkant in nu bijna klaar het enige wat nu nog moet gebeuren is het achterste gedeelte van de kofferbak vloer vervangen. Dan kan die in de epoxy.
Hier het stuk wat verlijmt is
Ben vandaag wel begonnen aan de kofferbak maar me lasdraad was op dus kon niet verder helaas.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Ik heb de instap gelijmd aan de body. Op de plek waar alle tangen zitten zit lijm tussen de delen. Ik gebruik de carrosserie lijm van teroson (terokal 5055). Het grote voordeel van de lijm is dat het eronder niet meet gaat roesten, mits je het plaatwerk goed kaal en schoon heb gemaakt er zit epoxy in de lijm. En je hebt er bijna geen na werk aan.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Beste klus zo, maar een goede raad is dat je de deuren het beste nog eens kunt passen voor je verder gaat,
En verlijmen kan maar zou voor de zekerheid ook puntlassen,
Groet seffens
- Login of registreer om te reageren
Ik zou zeker hier niet alleen op lijm vertrouwen, dit vormt wel je kokerbalk.
Groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Voordat ik begin te lassen pas ik eerst alles af. Als hij straks weer op zen buik ligt gaan als eerst de deuren er weer in dan pas ga ik verder met lassen.
Ik ben niet zo bang dat het los gaat laten als straks de dorpel erop zit kan het geen kant meer op. Op me werk doen we niet anders we lijmen hele daken erop zonder te lassen. Als het maar goed schoon en kaal is. Aan sommige BMW modellen waaronder de nieuwe mini mag/kan niet eens meer gelast worden daar word alles verlijmt en gebruik gemaakt van klinknagels.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Er is een verschil tussen een paneel lijmen(waar bijna geen krachten op komen) en iets als een tructurele kokerbalk lijmen.
Ik denk ook niet dat het los zal gaan, alleen is de dorpel een belangrijk (het belangrijkste) onderdeel van de kooi constructie van je mini. En het geval van een botsing zal de lijm anders reageren dan de lasverbindingen. Het is te bewegelijk.
Bij de new mini word bij de assemblage ook geen las meer gebruikt inderdaad maar de kooiconstructie is nog steeds een gelast geheel.
Het gaat hier om veiligheid.
- Login of registreer om te reageren
Dingen die gemaakt/ ontworpen zijn om te lijmen moet je lijmen, dingen die gemaakt/ontworpen zijn om te lassen moet je gewoon lassen.
Nieuwe techniek overnemen op een oud ontwerp? Prima, ik rij zelf ook met geventileerde schijven en alu klauwen.
Maar je kan niet zomaar hier en daar wat aanpassen, bedenk even goed hoe het inelkaar steekt !!
Succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Het is al weer een tijdje geleden maar vandaag weer wat kunnendoen aan de mini. Heb lang moeten wachten op onderdelen. Heb al het immitatie spul verkocht en orgineel besteld.
Ik was niet helemaal tevreden over de deurinstap, orgineel loopt hij iets bol zodat hij netjes met de deur mee loopt ik had immitatie en die zijn gewoon recht dus daar stoorde ik me aan. Heb orginele besteld en deze er vandaag aan de linkerkant ingezet. Morgen is de andere kant aan de beurt.
Ook het gedeelte van het achterscherm erop gezet.
Morgen weer verder
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Gister andere instap vervangen helaas geen foto's van gemaakt dus vandaag maar 1tje.
Vandaag alles gepast en het linker binnenscherm erin gelast.
Ben blij dat ik al het immitatie plaatwerk verkocht heb en orgineel besteld heb. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Ik hoop dat ik van de week nog wat kan doen en anders van het weekend. Als de neus erop zit gaat de mini op zet dak om de onderkant af te maken en die gaat dan in de epoxy daarna in de grondverf en dan anti steenslag.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Hee Melvin, lekker bezig!
Niet wijs om de mini op z'n dak te leggen. Om de bodem te doen is het meestal voldoende om op z'n zij te leggen op een bed van oude banden. Als je een deuk in je dakplaat hebt is het lastig deze weer eruit te krijgen en nog spanning in het metaal te houden. Hoewel.. jij bent de plaatwerker..
- Login of registreer om te reageren
Ik zet hem op dak dragers dus er komen geen deuken in het dak.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Hebben wij met Dave zijn ex mini ook gedaan en ging prima. Zolang je maar een stabiel imperial hebt
- Login of registreer om te reageren
Eyy die melvin,
Ziet er netjes uit lekker bezig
Ben benieuwd hoe die word als die klaar is.
minigroet stefan
- Login of registreer om te reageren
Heb de laatste tijd niet zoveel hier op het forum kunnen zetten maar heb niet stil gezeten. Al net plaatwerk is bijna klaar op de achterkant na. Ik wacht nog op het gedeelte waar de scharnieren op komen heb dit origineel besteld maar dit komt pas half april binnen. Had het imitatie liggen maar dit past echt niet .
Rechter binnenscherm
Ook de paravan en de a paneeltjes zitten erop
Deur naatjes.
Zoals je op de vorige foto's kunt zien zit het neusje er ook al op
Ook heb ik van de week mijn krukas en drijfstangen weg gebracht om gebalanceerd en uitgewogen te worden.
Van de week maar eens met de subframes aan de gang.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Na lange tijd eindelijk weer een kleine update. Ik kon eindelijk verder met men kontje, het scharnierpaneel erin gezet. Hopelijk van de week de banaan erop zetten zodat ik de bodem kan afmaken en hem op zen wielen kan zetten.
Heb men subframes terug gekregen van de stralen en ze zijn gepoedercoat.
Omdat ik de laatste tijd niet heel veel kon doen heb ik zelf men draagarmen en men fusee stukken gestraald. Daarna in de epoxy en gespoten.
En heb vandaag een mooi pakketje binnen gekregen vanuit Engeland. Dus ik kan van de week weer lekker aan de klus
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Hay melvin
Je hebt me aangestoken
Heb nu eindelijk een ruimte gevonden die ik kan huren
Ga binnen kort aan de slag ( na het i m m ) natuurlijk
Zal er ook een mooie topic van maken hier
- Login of registreer om te reageren
Das leuk om te horen hotjedotje
Gister en vandaag druk geweest en de mini is roest vrij . Was gister vrij dus heb ik heel de dag lekker kunnen knutselen. De onderkant van de mini staat in de antisteenslag. Maar heb eerst een laagje epoxy en grondverf gezet.
Epoxy
Grondverf
Naden afgekit
Antisteenslag
Volgende week hoop ik de kleur erop te hebben zitten zodat hij op zen wielen kan en ik heb kaal kan gaan schuren en hem strak kan gaan maken. Vandaag ben ik ook begonnen met het opbouwen van de subframes achter is klaar op de remleidingen na.
Vanavond gaat ik nog aan de slag met het voor subframe. Dus vanavond hopelijk meer foto's
Melvin
- Login of registreer om te reageren
Na het eten nog effe de remslangen op het achter subframe gezet.
Remslangen achter subframe.
Daarna begonnen aan het voor subframe had geen veerbol compressor dus heb zelf wat gemaakt. Een beetje draad m14 een ring en moer. Het ging niet heel erg makkelijk maar het is gelukt
Het enige wat nu nog mist zijn de de moeren van de trekstangen deze had ik niet helaas.
Het eind resultaat.
Melvin
- Login of registreer om te reageren
RE: Restauratie mini
Ingediend door Melvin op zo, 01-12-2013 01:10
Hallo ik zal me even voorstellen. Ik ben melvin en 26 jaar en dit is mijn mini. Ik ben nieuw op deze site. Heb veel gelezen over restauraties van andere en nu wil ik die van mij met jullie delen.
De mini is van 1991 is sinds 1,5 jaar in mijn bezit. Hij heeft een 1380 onder de kap en een stage 2 kop, 1.5 rockers. Toen ik de mini had gekocht liep ik al met het idee om hem te gaan restaureren en nu ik de ruimte heb moest hij er aan geloven. Ik ben nu 2 weken bezig en ik moet zeggen ik ben al een heel end. Ik heb niet overal foto's van gemaakt maar ik zal het vanaf nu goed gaan bijhouden.
Op de laatste foto is te zien hoe de mini er nu bij staat. De bodem van de mini is al bijna helemaal kaal geborsteld heb er tijdelijk een primer overheen gezet. Als ik klaar ben met lassen gaat hij weer helemaal kaal en helemaal in de epoxy van glasurit. De rest van het plaatwerk ga ik kaal schuren. Ik wilde het eerst laten stralen maar omdat er zoveel lagen verf op zitten ben ik bang dat dit krom gaat trekken.
Wat ben ik van plan met de mini:
Een complete restauratie ik weet alleen nog niet wat voor kleur het gaat worden.
Motorische:
Blok: en opnieuw gehoonde 1340 met nieuwe hoge compressie zuigers, verlichte krukas en innocenti drijfstangen
Nokkenas: sw5-07 met verlichte tandwielen
Cilinderkop: inlaat poorten opgeboord en geflowd, verbrandingskamers uitgelitert, grotere inlaatkleppen rimflow dubbele klepveren, 1.5 rokkers
Carburateur: dubbele hs6
De rede dat ik terug ga van een 1380 naar 1340 is de betrouwbaarheid. Ik wil wat langere stukken gaan rijden ook snel weg dus wil ik wel dat alles heel blijft.
Ik heb niet echt een datum waarnemer hij klaar moet zijn.
Melvin