Ik denk dat (mits standaard) ergens op de 1 op 14 a 1 op 16 zit voor stads gebruik.
Grtz
- Login of registreer om te reageren
Ik denk dat (mits standaard) ergens op de 1 op 14 a 1 op 16 zit voor stads gebruik.
Grtz
Mwo, voor stadsgebruik is dat denk wat optimistisch. Ik heb een aantal 1000tjes gehad, en die deden 1:16. Echter ik rijdt bijna alleen snelweg. Denk dus eerder 1:12 tot 14..
leuk onderwerp
mischien wel off-topic, maar wel leuk om van verschillende mensen te horen
bij mij loopt i 1 op 9.5 (ik heb wel geen 1000tje ), ik had m zuiniger verwacht! maarja t gaat mij om de lol, hij is toch wel goedkoop (belasting/verzekering)
mijn 1000tje reed 1:8 voordat ik de kop vervangen had, de vorige 1000-jes die ik heb gehad kwamen rond de 1:12 uit.
moet wel erbij vertellen dat de mini-tjes flink moeten werken voor me :)" title="Evil" /> oftewel er wordt stevig mee gereden...
mijn 1000 rijdt ongeveer 1:15 maar zit dan wel vooral op 80km/h wegen of in de stad. ik had hem minder zuinig verwacht.....maarja ik had hem ook minder rot verwacht
HOi,
Ik rijd 1:14 met een standaard deviatie rond de 2. Ik hou altijd met een excel bestandje bij als ik tank. Ik heb nu ongeveer 3 jaar aan data.
Ik merk wel dat tijdens een mini-rit rijdt ie vaak veel onzuiniger (misschien rij ik dan harder?) en op de snelweg naar oma toe (zuidlimburg en ik woon in zuidholland) rij ik 1:21. Dus rijstijl heeft veel invloed.
GRTNX cyril
ik rijd 1:10... Eigenlijk 1:8.5 maar heb een tellerafwijking van 20%!
Ik tel dat niet zo vaak uit, wil ik helemaal niet weten!
Ik haal op de snelweg, daar rij ik dan ook het meest ivm m'n werk, met pijn en moeite 1 op 10. En als je dan in 3 maanden ongeveer 6000km rijdt is dat toch wel even slikken.
Moet ik er wel bij melden dat ik geen 1000tje heb maar een 1340 met dubbele weber carb. Dat zal wel de hoofd reden zijn van het ietwat dorstige.
Maar een tip, let niet te veel op hoeveel je er elke keer in moet gooien en hoeveel je hebt gereden, maar gooi hem gewoon weer vol zonder na te denken als de tank leeg is.
mijn 1000-tje uit 1990 haalde ik ongeveer 1:14. maar ik reed toen op rustige polder weggetjes lekker constant 80kmu.
mijn 1000-tje HLE uit 1983 haalde ik in het stadsverkeer 1:15 en op de snelweg 1:20.
met mijn huidige 1.3i (1995) cooper mag ik blij zijn als ik een gemiddelde van 1:11 haal.
mijn pickup (1000cc) is ook een doorzuipertje. maar ja wat wil je ook als met een diff 3,76 lekker 110kmu wil gaan kachelen. dus een verbruik van 1:10 is niet ongewoon.
nu maar hopen dat de benzijne accijnsen niet gaan stijgen net zoals de prijzen voor de cigaretten.
~jw~
Met mijn 1.3i rijd ik 1:14 gemiddeld. Das dus een combinatie van flink binnen bebouwde kom (Den Haag) en langere ritten over de snelweg. Rij ik alleen maar binnen bebouwde kom, dan kom ik uit op 1:12.
Ingediend door Erik op ma, 21-06-2004 23:59
[size=75:wnxi7ziv][Topics samengevoegd-Demelza][/size:wnxi7ziv]
Een 1000tje kan erg zuinig rijden, 1 op 18 bij normaal gebruik of 1 op 20 bij veel snelwegen met constant 100 rijden is te doen. Wanneer je meer stedelijk of gewoon onrustig (optrekken-remmen-optrekken-remmen) rijdt kan het 1 op 14 of nog onzuiniger worden. Dit is althans mijn ervaring met standaard 1000-tjes, mits alles motorisch gezond is. Met 45.000 heb je kans dat dit het geval is, maar dit hangt erg af van hoe de vorige eigenaren er mee gereden hebben en of het niet stiekum 145.000 km is, alhoewel mini's dit bij rustig gebruik best kunnen hebben.
Succes,
Erik
Wat wel leuk is om eens te testen is de afwijking van de kilometer teller. Rijd maar eens een stukje snelweg en let op de hectometer paaltjes. Ik reed een tijd geleden in mijn vorige Mini het stuk Amersfoort - Zwolle (A28) en mijn kilometerteller gaf zo'n 10% meer aan dan het volgens de hectometerpaaltjes was. Hmmmmmm. Daarmee ging mijn verbruik ineens ook 10% omhoog...... En nee, ik bedoel niet de snelheidsmeter (die week nog meer af), echt de kilometerteller.
[size=75:1cmrvlhb][Topic toegevoegd-Demelza][/size:1cmrvlhb]
Heeey, ik kon niks vinden via zoeken over het verbruik van de mini, en bij techniek wist ik niet zeker of het daar bij paste, daarom voelde me gerechtigd om het hier te plaatsen
Wat is het gemiddelde verbruik van een 1.3 carb??
groetjes Wouter
hai, ik heb een 1300 cooper carb. is getuned(med door vorige eigenaar), en ik zit nu op de 93pk volgens de vermogensbank 2 maanden geleden. het verbruik valt heel erg mee ( pittig optrekken binnen bebouwde kom (doooooooeeeeeeeiiiii KUTGOLFGTI) 80-100 erbuiten en 130 op de snelweg) en toch rijdt dat gekke wagentje 1:17!
maar, ik heb al van meedere gehoord dat het volgende ook kan:
85 pk 1300 1:13
std 1000 1:19
std 1300mpi 1:15
mpi stage 3:
1:8 met korte ritjes binnen de bebouwde kom.
Standaard reed hij 1:13.
Ingediend door bertjes op vr, 10-02-2006 11:26
[size=75:1o7wbwxj][Topics samengevoegd - Eelke][/size:1o7wbwxj]
Ik ben van plan om een mini 40th anniversary te kopen, bj 2000, we zijn absoluut gek van de uitvoering in Platina grijs, de wagen heeft 26000 km en vraagprijs is 9000 eur, kan nog over gesproken worden.
Ik vind echter negens hoeveel dit type mini verbruit op 100 km, dit kan een hinderpaal worden.
Als je me dit kon laten weten, dagelijks gebuik van huis naar het werk, mijn vrouw is geen 'sportieve' maar eerder rustige chauffeur.
Bedankt voor de reaktie alvast!
Fabrieksopgave voor een mpi:
stad: 33,4 miles to the gallon
buiten de stad: 51,8 miles to the gallon
gecombineerd: 43 miles to the gallon
14 gallon is 3,785411784 liter en 1 mile is 1609 meter. reken maar uit
[size=59:2e1i5zir]stad: 8,5 l/100km
buiten de stad: 5,5 l/100km
gemiddeld: 6,6 l/100km[/size:2e1i5zir]
hou het tussen de 1 op 10 en 1 op 14 dat zijn de gemiddelden die ik haalde..
het zijn zeker geen zuinige bakkies.. maar ja je hebt wel de looks
Het verbruik van een MPI-mini is erg afhankelijk van de rijstijl. Als ik op een tank veel sportief door de stad heb gereden, rijdt mijn MPi ong 1:10 / 1:11. Rijdt ik wat rustiger (= volgens mijn moeder nog steeds redelijk pittig ) , veel buiten de stad en op de snelweg niet harder als 110, dan kan het verbruik uitkomen op 1:15. Met echt je best doen moet 1:16 of misschien wel 1:17 haalbaar zijn, maar dan is de lol van het Mini-rijden er ook wel af.
Verwacht dus geen zuinigheids monster, zeker niet bij stadsgebruik. Maar koop een mini omdat het zo geweldig rijdt
Ik zit met mn licht gekietelde 1275 standaard op 1 op 10, geen verschil met voor of na de Dynotestsessie. Wel in Pk's en trekkracht :)" title="Evil" />
Ik heb dan nog wel een teller afwijking van ca 5%...
Heb net een goede site ontdekt waar je je brandstofverbruik kunt bijhouden dmv het invoeren van je tankbonnen. Heel makkelijk, gewoon even na het tanken de kilometerstand op de bon schrijven, en thuis in de computer invoeren.
In het overzicht kun je alle auto's zien, en kun je dus een beetje vergelijken. Er staan nu 3 mini's in de lijst (ben benieuwd of dit ook forummers zijn?), ik heb zelf nog maar 2 bonnen ingevoerd. Als er meer forummers het hier bijhouden maakt dit het vergelijken nog beter!
http://www.autoverbruik.nl/
[Ik heb geen aandelen, maar lijkt me gwoon leuk als er veel mini's in komen te staan]
hallooooo:)
volgens mij verschilt verbruik nogal aan de omstandigheden waarin je rijd!
temperatuur, soort benzine (winter/zomer), en natuurlijk je rechter voet.
alleen vraag ik me een paar dingen af: if vorige posts word gezegt dat ze zuiniger rijden als je op de snelweg rijd. maarrr als ik op de snelweg rij in zn 4.... en daar tegen over ook op een 80 km weg in zijn 4 rijd.... is de 80 km weg toch zuiniger.... of lijkt dat alleen zo..
ik snap dat je op de snelweg lekker door kunt rijden en dus mooi constant kan blijven rijden... en dat je in de stad vaak op moet trekken, zodat je meer verbruikt...
ik rij zelf een 1300 Spi uit 1992 standaard en die verbruikt gemiddeld rond de 1:16. in de zomer heb ik zelfs een paar keer 1:18 gehaald.
en dat terwijl ik juist lekker vaak 80 kilometerwegen rij...
gr Fred
Elke werkdag woon-werk: 95% snelweg (ochtend- en avondspits)
Het verbruik ligt zo tussen de 1 op 14 en 1 op 15.
Snelweg tussen de 3500 en 4000 toeren in de 4e (als je daar de ruimte voor hebt), dat is in km's/uur max. iets meer dan 120km/u.. Als ik even doorgas naar de 140 km/u gaat het gemiddelde meer richting de 1 op 14.. Hou ik het rustig, dan tegen de 1 op 15. Mijn vorige auto (leasebak VW Golf V met 6-bak, liep duurder)
Het kan volgens mij nog wel wat zuiniger, het stationair van mijn MPI'tje loopt m.i. nog iets te hoog.
Elke dag woon > werk op 80 km weg.
SPI 1.3 1996, haal altijd 1:15 soms 1:16.
Het is me in het afgelopen half jaartje (ruim 11000 km in deze periode afgelegd) wel opgevallen dat het wel een beetje uitmaakt wat je tankt, merk, type, onbemande/bemande tankstation.
Bij bepaalde merken kom ik niet zuiniger uit dan 1 op 13, bij andere haal ik fluitend 1 op 14,6.
Ik zal mijn resultaten eens in een grafiekje mikken.
Ja Excel nerd als ik ben, hou het dus bij op mijn pda
mijn mpi, leeuwarden venlo continu 140 km/h
1 op 12/13.
Tankte ik goedkope euro 95
(ben wel benieuwd naar je lijstje faiz)
mijn mini Monza 1.3 MPi loopt gemiddeld 1:12 en dan rijd ik elke dag in de file naar het werk.
Het is dat je het vraagt... daarom heb ik het uitgerekend, maar inderdaad het boeit me eigenlijk helemaal niets. Ik vind mini rijden gewoon zo geweldig dat ik er niet eens bij nadenk als ik sta te tanken
Iedere dag met een lach in de file.. dankzij mijn mini
Onze spi doet met veel kleine stukkies en flink gassen ongeveer 1 op 12
Als ik het zo eens lees heb ik een hele goedkoop rijdende mini
De laatste tankbeurten deed de mini 1:17 en heb al een 1:19 gereden.
En ja ik trap het gaspendaal ook regelmatig hard in tijdens het rijden
MEt het feestweekend van de club hebben we het toevallig bijgehouden.
Heen binnendoor wegen en terug autoweg. Gemiddeld verbruik 1:16,8
Voor een spi uit 96
Rijden jullie met 13" of 12" wielen? Volgens mij maakt dat in het verbruik best uit... Ik heb sinds zaterdag 12" winterbandjes (5Jx12), maar volgens mij is dat een stuk zuiniger... Ik moet het nog even verwerken in mijn spreadsheetje.
misschien heeft je km teller nu een iets andere afwijking, daar moet je wel rekening mee houden
Maar die 12" banden zijn meestal wat smaller dan wat er aan 13" onder ligt, en dat maakt zeker wat uit
Hier is ie dan eindelijk.. Even van mijn Ipaq afgesleurd, door de Excel 2007 molen heen gedraaid en met Paint als plaatje op kunnen slaan. Pfff. wat een werk :)" title="Evil" />
Voor de 'nieuwe' mini moet ik het nog even uitrekenen wat deze aan verbruik doet.
Ik tank meestal v-power of de BP variant.
Volgens mij doe ik iets fout... Of althans, mn mini dan
Ik rijdt toch eigenlijk altijd 1: 7-9. Hiervoor rijdt ik 4 keer in de week 40 km op de snelweg, constant 95 achter een vrachtwagen aan. Stadsritjes rijdt ik ook, maar dan zie ik mn meter minder dalen dan bij de snelwegritjes....
Ik rijdt een standaard 1000'tje met AAU naald en een K&N cone-air filter.. Beetje groot verbruik lijkt me?? Beetje balen, want met de huidige benzine prijzen zou ik graag 2 weken op mn tank rijden i.p.v. één zoals nu
Ik las in een ander topic iets over dat een versleten carburateur ook een hood verbruik tot gevolg kan hebben? Zo ja, hoe is dat te checken en wat is er dan versleten? Misschien moet ik daar eens naar kijken dan..
(laat) hem eerst eens afstellen, zo ben ik van 1 op 7 gemiddeld naar 1 op 12 gegaan. Zat hem vooral in de ontsteking.
Mijn huidige verbruik is dus gemiddeld 1 op 12, met een standaard 1275 cc metroblok met open luchtfilter en een dikke pijp.
oke, dat moet ik nog eens goed doen dan.
Ik had hem laten afstellen, iets rijker dan normaal. En de ontsteking op 8 graden. Toen ben ik van AAV naald naar een AAU naald gegaan, en heb ik wel wat gesteld aan het mengsel zodat hij in ieder geval rijdt. Hier kan ik nog wel meer in proberen, maar ik denk dat met 8 graden, de ontsteking wel goed staat voor een 1000cc met openluchtfilter?
En hoe zit het dan met mijn vraag over de carburateur? Kan het verbruik omhoog gaan, flink omhoog gaan, door een versleten carb en hoe is dit te testen? Wat is er dan versleten?
Voor afstellen en carb vragen kun je misschien het beste even zoeken op het forum, bijvoorbeeld:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 5367#15367
Mijn Mini met Inno 1001 motor reed eerst 1 op 30 ongeveer. Leek mij niet helemaal correct, alhoewel hij prima trok en verder geen problemen had. Bleek dat de automatische vervroeging in de onsteking niet werkte. Nadat ik dat had gefixt liep hij ongeveer 1 op 16. Minder zuinig, maar wel gezonder voor de motor
In Duitsland is daar een leuke site over, waar mensen hun verbruik bijhouden:
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... ear_e=2000
Ik heb toen ik mijn mini kocht alle benzine-bonnen ingevoerd op www.autoverbruik.nl.
Een erg makkelijke site waarop je zo kan zien wat je verbruik is,ook in vergelijking met andere auto's/merken.
Misschien wel leuk om meerdere mini's op de site te hebben staan,zo kun je onderling zien wie er veel en wie er weinig verbruikt
Groetjes Splinter
Geinige site, maar volgens mij zit er een klein rekenfoutje in die site. Te weten bij "het beste verbruik", daar kom je waarden tegen die volgens mij niet helemaal juist zijn. Voorbeeldje, iemand met zijn BMW E30 318iT die een best verbruik heeft gescoord van 1lrt op 30.68km ( tenzij hij een hele lange afdaling heeft gemaakt, van ongeveer 1400 km ) Als je dat kolommetje buiten beschouwing laat, is het best een handige site.
Daar heb je toch geen site voor nodig.. kom op zeg...
Je deelt de gereden km's door het aantal getankte liters, vul de uitkomst in een excel file en klaar ben...
Dat heb ik dus ook gedaan en ik heb die excel-file dus staan en vul hem ook redelijk trouw in.
ja tuurlijk kan je het ook zelf maken.....(en REDELIJK trouw invullen )
alleen zo zie je het precies en is het wel leuk te vergelijken met andere auto's....of hetzelfde merk.
Ook zie je de kosten van de benzine per liter op die dag.
En ja,als je het niet correct invult kunnen er foute uitslagen in voor komen.....
Ach,misschien ben ik wel gewoon te lui(of te onwetend) om het zelf te maken
Tuurlijk kan je dat zelf, maar zo kan iedereen een beetje vergelijken hoeveel de verschillende mini's eigenlijk verbruiken... Het is dus eigenlijk een service naar anderen toe
Wat kan mij het nou schelen hoeveel iemand anders zn Mini verbruikt...
RE: Brandstof verbruik?
Ingediend door grijze muis op za, 31-01-2004 15:24
Hallo liefhebbers,
Wij staan op het punt om een nette mini 1000 uit het bj '91 aan te schaffen.
Wat verbruikt deze auto eigenlijk in het normale stadsverkeer.
We moeten hem wel opknappen, binnenspatbord, dorpels ed, maar dat komt wel goed.