Het is moeilijk om prijzen te vergelijken via advertenties zonder de mini's gezien te hebben.
o.a de staat van de mini waarin hij zich bevind, het jaartal, gerestaureerd, extra optie's, motor, en ga zo maar door.
Dan vind ik de prijzen in Nederland niet zo veel verschillen tegenover het aanbod van mini's. Wel is er keuze genoeg, tegenover belgië.
Het beste ga je met de eigenaar mee naar de RDW voor uitvoering.
Om een mini in te voeren dien je van de eigenaar een wit dokument te ontvangen. Vermeld of je met de mini naar het buitenland wilt rijden of niet. Je ontvangt dan export platen die 14 dagen geldig zijn kosten hiervan 10.50 euro. [color=red:3ofsr3gw]LET OP je moet expleciet vragen aan het loket van de RDW dat de mini voor inschrijving in belgië het certificaat van overeenstemming nodig heeft. (vroeger gelijkvormigheidsattest genoemd).Sinds 1996 moet het Europees certificaat van overeenstemming (COC – Certificate of Conformity) gebruikt worden. Alle nieuwe wagens die in België verkocht worden, worden geleverd met dit attest. Dit is niet altijd het geval in het buitenland. Soms werkt men
er met een systeem van preregistratie van elk voertuig, volgens het chassisnummer. Bij
de verkoop van de wagen wordt enkel bevestigd dat de auto conform is aan de Europese homologatie. Het attest wordt enkel uitgeprint op uitdrukkelijke aanvraag van jou.
Zonder dit certificaat van overeenstemming kun je de mini in België niet inschrijven. Bij oudere tweedehandswagens waarvoor geen Europees certificaat
bestaat, verkrijg je het certificaat als je een speciale procedure doorloopt bij de technische controle.
Na de technische keuring wordt een rapport opgesteld en naar het ministerie verzonden. Indien alles conform is, dan reikt het controleorganisme een certificaat van overeenstemming uit. Deze procedure duurt een tiental dagen en kost ongeveer € 115. De meeste wagens uit de Europese Gemeenschap worden na de controle aanvaard. Het kan gebeuren dat sommige wagens, vaak om administratieve redenen, aangepast dienen te worden aan de conformiteitsnormen van België.[/color:3ofsr3gw]
Met alle dokumenten die je meteen van de douane ontvangt ook het ROZE FORMULIER bied je de mini voor keurring aan bij de DIV. Op het ROZE FORMULIER dien je voor 60 euro aan fiscale zegels te plakken.
Bied je de mini aan voor keurring zonder gelijkvormigheids attest dan geld de rode tekst.
Dus voor jou geld, zorg dat je deze hebt, om kosten te besparen.
- Login of registreer om te reageren
RE: invoeren naar België
Ingediend door SyRuS op za, 11-10-2003 15:34
Hey,
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een mini coopertje om te kopen maar in België zijn die vrij moeilijk te vinden en als je er een vind vragen ze belachelijk hoge prijzen. Nu zie ik dat in vb Nederland en vooral Duitsland deze veel meer te vinden zijn en ook veel goedkoper maar ik vraag me af of het me gaat lukken zo'n mini zonder al te veel problemen in te voeren . Ook heb ik geen idee van wat ik voor een bepaalde mini zo nog mag geven, alle hulp is dus welkom! Ik zoek (ongeveer) een nette mini in goede (hoeft niet perfecte) staat, 1000cc of 1300cc met servo (dus vanaf '89 ofzo zeker??) liefst zwart met wit of rood met wit. Is 2000€ ofzo vb te veel, te weinig of ongeveer goed daarvoor?