RE: 1275 loopt onregelmatig
Ingediend door mini30dude op wo, 18-06-2008 22:58
is het een electronische ontsteking of met "vice platinés" ?
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door mini30dude op wo, 18-06-2008 22:58
is het een electronische ontsteking of met "vice platinés" ?
Ingediend door mini_man op wo, 18-06-2008 23:00
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "vice platinés". Maar het is electronische ontsteking, geen puntjes.
mijn gedachte gaat verschillende kanten op,
1) rommel uit de tank die nu in je carb zit en de boel blokkeerd, en dus zorgt voor een slechte brandstoftoevoer, enige remedie is je carb openschroeven en alles schoonmaken
2) vacuumslangetje die los is, en dus staat je ontsteking niet meer juist
3) ontsteking niet goed afgesteld, wat niet echt logisch is aangezien je er niet aangezeten hebt.
4) slecht elektrisch contact wat de ene keer wel en de andere keer geen contact maakt in je ontstekingscircuit.
leuke uitdaging, in principe kan het geen kwaad om 95 te tanken ipv 98, iets hoger octaangehalte loopt iets lekkerder, betere verbranding, schonere verbranding. een nokkenas veranderd niets aan welke brandstof je zou moeten tanken...
als je morgen dan toch bezig bent vergeet dan niet om even aan het vacuum slangetje te zuigen en te luisteren of je de ontstekingvervroeger(of hoe zoiets heet) hoor bewegen.
Ingediend door mini_man op wo, 18-06-2008 23:29
Ah oke, dat is dat slangetje wat van de verdeler naar de carb loopt?
1) rommel uit de tank die nu in je carb zit en de boel blokkeerd, en dus zorgt voor een slechte brandstoftoevoer, enige remedie is je carb openschroeven en alles schoonmaken
Dat zou kunnen, er kwam namelijk wel een klein beetje troep mee bij het leeg tanken van de 95.
leuke uitdaging, in principe kan het geen kwaad om 95 te tanken ipv 98, iets hoger octaangehalte loopt iets lekkerder, betere verbranding, schonere verbranding. een nokkenas veranderd niets aan welke brandstof je zou moeten tanken...
Hmm toch raar dan dat ze bij die garage daar een andere mening over hebben. Misschien zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met 'speciale' nokkenassen en benzine soorten?
Ik heb daar idd ervaring mee. Ik heb mijn blok op de rollenbank gehad en daar werd mij ook aangeraden om 98 te gebruiken ipv 95. Mijn blok had ook heel erg veel last van nadieselen door het gebruik van 95.
Is alleen de vraag of dat aan de andere nokkenas ligt, maar goed. Nadieselen betekent dat de motor "te heet" is aan het einde van de rit, voor de benzine. Hoger octaangetal (foei, Red Flame, niet gehalte ) betekent klopvastere benzine (minder makkelijk ontbrandbaar), dus biedt die daar meer weerstand tegen.
Wat betreft dat er geen aanleiding zou zijn om met alleen een andere nokkenas klopvastere benzine te tanken is de redenatie denk ik: een nokkenas veranderd je compressie niet, dus heb je dat niet nodig (meer compressie->meer druk->makkelijker ontbranden voordat dat de bedoeling is = pingelen = slecht voor de motor). Enige is dat het idee van een andere nokkenas natuurlijk meer brandbaar mengsel in je cilinders krijgen, dus ook dan krijg je theoretisch een hogere druk en dus makkelijke ontbranding. Heb alleen sterke twijfels of alleen een andere nokkenas zoveel invloed zal hebben, uiteindelijk zal je niet veel rendement uit een andere nokkenas halen zonder ook de gehele flow (incl. met name cilinderkop) onder handen te nemen. Sowieso is het ook dan volgens mij niet normaal dat de auto er onregelmatig van zou gaan lopen, als je octaangetal te laag zou zijn, dan zou je last moeten hebben van pingelen. Gelukkig niet veel ervaring mee, maar volgens mij geeft dat toch niet de symptomen die jij beschrijft.
Zou me toch verdiepen in de punten die Red Flame aanhaalt, die klinken redelijk plausibel. Ik zou me niet te vast bijten in de benzine, dat kan volgens mij in jouw geval niet zulke grote gevolgen hebben.
Beste denk ik allereerst gehele ontsteking nalopen en slijtage-delen te vervangen. Nieuwe bougies (inderdaad even letten op of die niet te smerig zijn, koffie-met-melk-bruin is goed, zowel (veel) lichter als donkerder niet), nieuwe verdelerkap, nieuwe rotor. Puntjes niet, want die heb je niet Misschien ook nieuwe bougiekabels, om het helemaal af te maken. Kan sowieso allemaal geen kwaad om met enige regelmaat te vernieuwen en dan weet je in elk geval dat het daar niet aan ligt.
ik ga voor punt 4 van Red Flame :)" title="Evil" />
kan een (bijna)draadbreuk ofzo zijn, of een slechte massa van blok naar carrosserie (gezien de perikelen met het vervangen van de bobine)
onregelmatig lopen en 95 of 98 tanken is wazig (heeft m.i. ook niks met de nokkenas te maken - wat voor soort nokkenas is het trouwens??) , bij nadieselen kan het helpen 98 te tanken, maar ook goed afstellen helpt dan.
succes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door mini_man op do, 19-06-2008 16:46
Bedankt voor alle reacties!
Inmiddels heb ik wat verder gerommeld en nog eens goed geluisterd naar het geluid dat het blok maakt.
De bougies heb ik er uit gedraaid en na gekeken, deze zijn compleet zwart... dus zowiezo te rijk. Ik heb alleen geen idee wat voor een carb er nu op zit, en hoe ik het mengsel zou kunnen aanpassen. Het is eigenlijk ook een spi blok.
Hier wat foto's van de carb Foto1 Foto2 Foto3
Hier nog een compleet overzicht van de hele motor.
Ook heb ik nog even extra geluisterd terwijl hij loopt. Hoger in de toeren blijft de toerenteller stabiel staan, rond de 1500 en lager gaat het schommelen. Misschien heeft dit ook met die nokkenas te maken? Hier een filmpje voor geluid en beeld..
Toen ik weg wilde lopen liep ik langs de achterkant zag ik dat er allemaal zwarte smurrie op de grill van de 1000 was gekomen? die er achter staat. Het rook niet echt naar olie, duid dit misschien op een lekke koppakking? Ik verlies daar in tegen geen koelvloeistof of olie, in ieder geval niet in een merkbaar/snel tempo.
Is er iemand in de buurt van Amersfoort die toevallig een compressie meter heeft?
Misschien hebben jullie nu een wat beter beeld van het probleem
lekker lekker, 5000km met een gereviseerd blok en dan olie door je uitlaat...
inderdaad ik zou de kop er eens aftrekken en dan een kijken wat je aantreft, zijn je cilinderwanden nog netjes, zijn je zuigerveren nog goed, blijft wasbenzine op de cilinders staan als je het erin giet, of loopt het naar beneden?
test ook of je kop/ kleppen goed sluiten...
succes, ik ga nu voor optie 5) compressieverlies, blok loopt op 3 cilinders, serieus blok-probleem...
Ingediend door mini_man op vr, 20-06-2008 00:54
Ja idd erg fijn dat het blok nu al de geest geeft..
Zoveel ervaring heb ik nog niet met het sleutelwerk. Het liefste wil ik dan ook eerst de compressie meten voordat ik meteen de kop er af haal, ookal heb ik al een idee van wat de uitkomst eventueel zou kunnen zijn..
Verder maakt ie niet echt tikken of ratelingen, dus ik hoop dat het alleen de koppakking is. Dit is zo'n beetje mijn conclusie nu die ik me mogelijk kan bedenken van wat het zou kunnen zijn na een avond doorspitten op het forum.
Ik zie meer gevallen hier op het forum dat de koppakking tussen cilinder 2 en 3 door is. Is dit een zwak punt toevallig?
Hoe dan ook zou de kop er af moeten, en opnieuw gevlakt? Ik lees ook dat dit niet altijd gebeurd, hoe wordt dit bepaald?
Oja en weet toch misschien iemand nog wat voor een carb er bij mij op zit? ivm met mengsel stellen.
Alvast bedankt, ik hoop snel weer te kunnen karren
@Theo,
Ik was daar tijdens het telefoon gesprek met de mini garage niet echt op gefocussed. Het was in ieder geval iets met het getal 10, ET10 ofzo? of EM10. Ik ben het vergeten.. En hij dieselde inderdaad soms wat na.
De carb is een "gewone" HIF44, geen verrassing bij een 1275 carb-blokje, dat waarschijnlijk uit een andere Cooper of een Metro komt. Prima carburateur, je kan heel wat tunen voordat die de vraag naar benzine niet meer aankan.
Wat mij opvalt is dat het inlaatsspruitstuk erg vet is (op de foto's te zien). Ik zie ook een glimmend nieuw kleppendeksel, dus misschien dat daar wat olie onder vandaan komt, al vraag ik me af of dat dan helemaal over het inlaatspruitstuk heen loopt.
Ingediend door mini_man op vr, 20-06-2008 12:04
Net even het wat vettige inlaat spruitstuk bekeken. Een paar dingen. Het lijkt alsof er olie/remvloeistof? uit de vacuum leiding van de rembekrachtiger komt. Deze leek wel flink aangedraaid te zijn, kon m dan ook niet vaster draaien. Het is wel zo dat het vettige boeltje over bijna het gehele inlaatspruitstuk zit, niet alleen in de buurt van de vacuum leiding. Zie hier.
Ook zit er een klein gaatje in een rubber slangetje die volgens mij voor de ontsteking vervroeging zorgt. Hier te zien.
Zou dus misschien ook nog kunnen zijn dat ie aan een kant van het inlaat spruitstuk valse lucht aanzuigt? Alhoewel dit dan ook wel weer gek is in combinatie met de zwarte bougies (allemaal even zwart) wat te veel benzine zou betekenen. Zodra ik de motor langzaam in toeren laat stijgen, en rond de 3000+ toeren draai, lijken alle cilinders mee te draaien, maar dit weet ik niet zeker. Heb geen getraint oor hiervoor
inderdaad zou ik dat rubbertje eens vervangen, want zo werkt je vacuumvervroeger niet zo lekker nee!
Gewoon een klein stukje, dun stukje benzineslang gebruiken.
wel als je in hoge toeren rijdt geloof ik, omdat dan je onsteking verkeerd komt te staan als de vaccuum slecht werkt.
Maar............... correct me if i'm wrong
Hij liep slecht bij [i:2i4qejm6]lage[/i:2i4qejm6] toeren. Verder wordt de vacuumvervroeging soms helemaal weg gehaald (trade-off tussen verbruik en vermogen, heb ik me laten vertellen). Maar goed, ik heb er ook niet genoeg verstand van, wordt gewoon een kwestie van zoeken.
Ingediend door mini_man op za, 21-06-2008 12:17
Net de rubbertjes van het vacuum-ontsteking-vervroegings slangetje verwisseld met die van de 1000. Maakte weinig verschil. Toen maar even het gehele slangetje los gekoppeld om te zien of het enig verschil maakte, dat deed het wel. Liep voor geen meter. Dat rubbertje is denk ik uit te sluiten.
Wel is er weer nieuwe vettige troep op het inlaat spruitstuk gekomen, mogelijk toch uit de rembekrachtiger vacuum slang. Zou daar waarschijnlijk toch een lek zitten. Alleen mocht het op die plek lekken (rembekr. vacuum op inlaat spruitstuk) dan zou daar toch nooit remvloeistof uit kunnen komen? Rembekrachtiger lijkt het verder te doen. Kan zonder enige moeite het rempedaal heel licht intrappen. Als de motor draait en ik rem, blijft hij gewoon (raar) lopen zoals hij deed voordat ik het rem pedaal ingetrapt had.
Gaat het remmen met draaiende motor ook makkelijker dan als de motor niet loopt? Dat zou wel moeten, aangezien de bekrachtiger werkt op het motorvacuum.
Volgens mij zou je redelijk ongestraft de vaccuum-leiding los moeten kunnen koppelen, in de plaats een passende bout in het inlaatspruitstuk draaien, en kijken of het daar beter van wordt. Hij remt dan alleen veel zwaarder, maar kun je wel dingen gaan uitsluiten.
Ingediend door mini_man op za, 21-06-2008 17:47
Remmen gaat makkelijker als de motor loopt. Volgens mij lekt het niet ernstig. Nu heb ik het echt grondig schoongepoetst en het blijft tot nu toe allemaal droog.
Wel heb ik de stroomverdeler nog is bekeken... Ik kan hem verdraaien met m'n blote handen met heel weinig kracht .. volgens mij hoort dat niet helemaal... Mini doet dan nu ook helemaal niets meer, af en toe alleen een plofje. Ik heb zelf geen idee hoe ik de ontsteking zou moeten afstellen, gaat dat bij electronische ontsteking ook gewoon door de kap te verdraaien?
Heb ook gekeken of ie wel vonkt. Van bougie kabel naar bougie springen vonken over op elke van de 4. Stroomverdeler zelf lijkt dus oke.
Dit schiet niet echt op, in ieder geval lukt het mij zelf niet om er nog wat van te maken. Waarschijnlijk naar de garage brengen. Alleen de garage hier is 30 juni pas weer open ivm met vakantie. Dus dat wordt een weekje wachten. En maar weer is kijken of er hier nog ergens een potje staat met wat centjes dr in
mini_man schreef:
Ik heb zelf geen idee hoe ik de ontsteking zou moeten afstellen, gaat dat bij electronische ontsteking ook gewoon door de kap te verdraaien?
Niet alleen de kap verdraaien, maar de hele ontsteking he
mini_man schreef:
Wel heb ik de stroomverdeler nog is bekeken... Ik kan hem verdraaien met m'n blote handen met heel weinig kracht .. volgens mij hoort dat niet helemaal...
Nee. Sterker nog, ik denk dat je een goede kans maakt dat je het probleem hebt gevonden. Ja, je stelt de ontsteking gewoon door verdraaien van de verdeler (heel de verdeler, zoals Spaiky zegt, de kap hoort op 1 vaste plek op de verdeler te zitten).
Ingediend door mini_man op ma, 23-06-2008 16:51
De kap op de verdeler zit goed vast. Dit voelt ook aan als een geheel, geen speling of iets dergelijks tussen de kap en de verdeler zelf. Wel kan ik dus de gehele stroomverdeler verdraaien ten opzichte van het blok zonder enige moeite. Dat metalen plaatje wat normaal de verdeler op zijn plek houdt/klemt zit denk ik niet genoeg aangedraaid..
Mocht dit het probleem zijn dan moet ik de ontsteking dus wel opnieuw afstellen. Heb dit nog nooit gedaan dus als er iemand is met verstand van zaken, zin en tijd hier in de omgeving is die mij mogelijk kan helpen met het afstellen, graag! Of misschien een link over het afstellen van electronische ontsteking ? Misschien kom ik dan ook zelf wel een heel eind.
Heb in de haynes gelezen over markeringen op het vliegwiel of iets dergelijks. Die nodig zijn bij het afstellen van de ontsteking? Ik begreep dr niet zo veel van
Hoe gevoelig is dat verdraaien eigenlijk? Dat moet op de milimeter precies?
Mini-man, ik heb inmiddels ook een Stroboscoop lamp aangeschaft, dus misschien kan ik je helpen bij het afstellen van je ontsteking. Maar dan bel ik je wel ff...
Ik ga het eerst ff testen op mn eigen!
Ingediend door mini_man op ma, 23-06-2008 22:06
Net met Spaiky de onsteking geprobeert af te stellen met de stroboscoop lamp. De lamp deed het echter alleen op bougie kabel van de 4e cilinder, op de andere kabels knipperde de lamp niet. Dus we konden hem niet afstellen op cilinder 1. Er gaat wel door alle kabels een vonk.. tenminste Spaiky kreeg een behoorlijke opdonder van de bobine op kabel 1.. Na het verwisselen van kabel 4 met kabel 1 maakte geen verschil van het knipperen van de lamp..
Dit begint wel steeds vreemder te worden
Zeg, ik ben niet zo'n crack met ontsteking afstellen, maar je moet toch ook al een heel eind komen met statisch de ontsteking op tijd zetten? Met stroob is vast beter, maar beter iets dan niets, toch? (Is het niet zo dat je dat sowieso moet doen voor je met een lamp aan de slag kunt?).
Ingediend door metrodriver op di, 24-06-2008 13:24
mini_man schreef:
Dus we konden hem niet afstellen op cilinder 1. Er gaat wel door alle kabels een vonk
## ik betwijfel zeer dat er door de kabels een vonk gaat.
en
als e.e.a. alleen bij cylinder 4 werkt doen jullie toch iets niet goed: de inductie-klem van de stroboscoop reageert op de spanningsimpuls door de bougiekabel, of dat nou 4 of 1,2 of 3 is.
als die spanningspuls zo laag zou zijn dat er niets 'up' ge'pickt' wordt, moet het zo zijn dat die bougies 1,2 en 3 ook nauwelijks vonken.
Goed punt. Ik zeg, alle slijtage onderdelen van die ontsteking vervangen (kap, rotor, bougies), plus een setje kabels "for good measure". Dan de verdeler statisch op tijd zetten (en vast!) en nog maar eens kijken hoe de vlag erbij staat.
Tja ik zal ook eens reageren.
Uiteraard moet je de ontsteking eerst statisch stellen, omdat hij moet aanslaan om het goed te kunnen afstellen. Dit hebben we eerst bij mijn eigen mini gedaan (ben overgegaan naar elektronische ontsteking, daar werkte de methode prima).
Toen zijn we aan mini_man zijn mini begonnen. Dus eerst de mini statisch proberen te stellen, maar hij wilde gewoon niet aanslaan. De kabel van cilinder één geeft een prima vonk af, die voelde ik goed, maar de sroboscooplamp werkte hier niet op. Als ik de lamp aansloot op de kabel van de vierde cilinder dan deed de lamp het wel.. Ik snap nou niet direct hoe dit verschil kan komen.
Heb hem ook al de tip gegeven om de compressie eens te meten in alle cilinders, maar nog belangrijker om altijd als je een mini koopt, en je nog weinig van de staat weet, altijd de ontstekings delen te vervangen (rotor, kap, kabels, bougies, contactpuntjes)
Maar hij moet ook zijn compressie eens meten, heeft aardig wat olieverlies via de uitlaat, misschien dat er binnen in het blok een lek zit..(maar dit kan ook door lekkage komen in de rembekrachtiger geloof ik..)
maar als de rembekrachtiger lekt dan komt dat er toch niet via de uitlaat uit
wordt toch vaccuum getrokken door het inlaatspruitstuk?
En misschien als dat lekt, dan zuigt ie niet alleen lucht aan, maar ook olie, en dan komt dat weer in de cilinders en dat weer in de uitlaat
Da's mijn theorie, zal vast en zeker iets fout aan zijn, maar klonk wel aardig
Klinkt op zich logisch, al heb ik laatst dan weer van het forum geleerd dat verbrande remolie witte rook geeft (net als water in het mengsel).
ja maar hij lekt geen remolie, maar volgens mij gewone olie... Of kan dat dan weer niet? Weet niet echt de werking van een remdrukverdeler....
Wat ik weet is dat hij ook echt olie verliest. Moet zijn motorolie weer bijvullen terwijl hij een 2 a 3 weken geleden nog goed was, mag er nu weer een dik litertje bij eigenlijk.... Maar ja, die olie komt niet zomaar in de rembekrachtiger, dus dat zou weer onlogisch zijn, toch?
Nee, in een rembekrachtiger vind je geen motorolie, voor zover ik weet. Wel in de carburateur, waar de demper 9 van de 10 keer gewone motorolie bevat. Maar als je zo regelmatig motorolie moet bijvullen, en je weet wat voor rommel er uit de uitlaat komt (heb de foto's van Joep gezien van de Mini die erachter stond, had hij die nou ook hier geplaatst..?) dan is 1 en 1 toch wel 2: die olie wordt gewoon verbrand in de motor. En dat is niet zo mooi, als het een gereviseerde motor zou zijn (weet er alles van). Gegadigden daarvoor zijn problemen met de kop (klepafdichtingen) of opnieuw koppakking. Aangezien die laatste al regelmatig genoemd is...
Toch zou ik eerst het normale onderhoud aan de ontsteking plegen, dan weet je in elk geval zeker dat die goed is.
Ingediend door mini_man op wo, 25-06-2008 14:08
Net de kleppendeksel er afgehaald om te voelen/kijken of daar nog enige afwijkingen te vinden zijn. Sommige 'tuimelaartjes' hebben rond een milimeter of minder speling. En sommige hebben helemaal geen speling. Hoort die speling, of juist niet? Of heeft dat te maken of een klep open/dicht staat?
Volgens mij ziet het er verder allemaal normaal uit.
De mini gaat zowiezo volgende week naar de garage om compressie te laten meten. Dan weten we denk ik heel wat meer.
Oops, sorry. Inderdaad Eelke, die ben ik hier vergeten als linkje te plaatsen. Hier nu te zien
Haal eens een Haynes ofzo (Of geef je op voor de sleutelcursussen natuurlijk, lekker dichtbij voor jou en op bekend terrein ) De kleppen horen een klein beetje speling te hebben (geen speling is ook niet goed), maar geen millimeter. Komt redelijk nauw, je stelt ze af met een voelermaat.
Ingediend door mini_man op wo, 25-06-2008 14:17
Haynes ligt hier al in de mini sinds dat er een mini voor de deur staat. Ik vraag denk ik alleen iets te snel dingen die er gewoon in staan Het tuimelaartje heeft echt heel weinig speling, minder dan een milimeter dat zeker.
Sleutercursus is een goed idee, ik heb dat formuliertje hier ergens liggen als het goed is..
Hoeveel het moet zijn staat in je Haynes. Klepspeling stellen staat het forum ongetwijfeld ook vol mee.
Ingediend door metrodriver op wo, 25-06-2008 14:39
mini_man schreef:
Haynes ligt hier al in de mini sinds dat er een mini voor de deur staat.
## ga dan maar eens een avondje (of een paar avondjes) met een thermoskan met koffie en een bekertje in je mini in de haynes zitten lezen...
imho vraag je wel heeeeel basale dingen hier, in de trant van 'aan m'n mini zitten op de hoeken van die ronde schijven, en in de kofferbak ligt er nog een.. waar zijn die dan voor??'
btw: ik heb nog wel een fiets voor je te koop..
hahaha, hij heeft nog een mini voor de deur staan, dus....
Maar mini_man, je kunt die speling alleen meten als je je kleppen zou stellen. Dus het is logisch dat bepaalde tuimelaars geen speling hebben, omdat de veer gespannen staat. Dan moet je je auto voor en achteruit duwen om alles te stellen, maar daarvoor verwijs ik je door naar de sleutelcursus inderdaad, of de Haynes. Want daar staat het kleppenstellen goed in beschreven.
mini_man schreef:
Volgens mij ziet het er verder allemaal normaal uit.
Wat heb je met je motor nummer gedaan dan .
Motor is gereviseerd. Blok gevlakt, plaatje foetsie? Is bij mij ook niet terug gezet, komt volgens mij wel meer (meestal/altijd?) voor.
Ingediend door mini_man op vr, 27-06-2008 12:38
Net de mini nog eens gestart met de gedachte van wie weet.. Hij sloeg wel weer aan naar mijn verbazing , maar het draaien was niet al te best.Boven de 1700 toeren ongeveer stijgt ie beter in de toeren met gas geven dan daar onder.
Spaiky, zou je nog een keer langs willen komen om het nu nog is te proberen met die lamp. Al is het al om te kijken of ie nu wel knippert op de bougie kabels.
Was toch al bekend, dat hij onderin de toeren beroerd liep en het bovenin beter leek te doen?
Afspraken maken a.u.b. via PM, daar heeft de rest van het forum niet zoveel aan
Ingediend door mini_man op vr, 11-07-2008 20:26
Mini is inmiddels terug van de garage. Nieuwe rotor (die idd helemaal gaar was), bougies en een 2e hands bobine (ze hadden geen andere op dat moment op vooraad, of zoiets dergelijks..) Het mengsel en ontstekings tijdstip zijn opnieuw afgesteld. Alles leek goed en wel, rijden ging dan ook prima. Wel ietsje schommelen tijdens het statonair lopen, dit was normaal volgens de garage door de 'snellere' nokkenas, welke een SW10 is, als ik het goed heb.
Eenmaal bijna thuis reed ik langs Spaiky, wilde even laten weten dat alles weer goed en wel was. Toen ik weer weg wilde rijden wilde de mini echter niet starten. Geen een plofje of iets. Startmotor draaide wel prima rond.
Garage meteen gebeld. Volgens hun kon het aan de bobine liggen die misschien gaar was. De bobine die er nu op zit zit olie in. Ze adviseerde mij om alles even te laten 'afkoelen' misschien dat dat hielp. En inderdaad na enige tijd gewacht te hebben wilde de mini aanslaan.
Nu is het volgende afgesproken. Maandag ga ik terug naar de garage met de mini. Eenmaal daar zetten we de mini aan/uit kijken wat er gebeurd. Als hij dan wel meteen aanslaat met behulp van een andere (koude)bobine dan zou het dus aan de bobine liggen. Mocht ie dan nog niet aanslaan dan moet het wel in de electrische ontsteking zelf zitten.
Dit is zo'n beetje hoe de zaken er nu voorstaan. Dit wordt een lang weekend
Maar je had op je andere mini toch een nieuwe bobine zitten,had je die dan niet even over kunnen zetten.
Ingediend door mini_man op ma, 14-07-2008 12:57
Dat klopt, had ik ook al geprobeerd. Het maakte alleen geen verschil.
Net bij de garage geweest. Mini uitgezet en wilde toen niet meer starten zoals we verwachte. Ook niet na het verwisselen van de bobine. Het moet dus wel de ontsteking zelf zijn. Hmm elektronische ontstekingen zijn nieuw niet echt goedkoop
In ieder geval ben ik blij dat het zeker is dat het probleem niet IN het blok zelf zit.
RE: 1275 loopt onregelmatig
Ingediend door mini_man op wo, 18-06-2008 22:53
Hallo!
Sinds 3-2 weken een nieuwe mini gekocht, een cooper uit '91. Deze was orgineel waarschijnlijk een spi maar om nog onbekende reden omgebouwd naar een carb. Het blok dat er nu in zit is een standaard 1275, wel zit er een snellere nokkenas in is mij verteld. Zo'n 5000 km geleden is het blok gereviceerd bij een mini garage in [plaatsnaam], daar is hij ook verder in onderhoud geweest.
Tot nu toe heeft hij erg goed gelopen, altijd meteen starten, prima lopen geen rare dingen. Alleen sinds een paar dagen sputtert, houdt in of mist misschien een slag en loopt onregelmatig. Op het eerste gezicht leek het dat er de verkeerde benzine was getankt. Ik had 95 getankt (Er staat hier ook nog een 1000 waar altijd 95 in gaat) wat volgens de vorige eigenaar geen probleem was, maar het zou wel beter zijn om er 98 in te tanken. Toen voor de zekerheid maar de mini garage in [plaatsnaam] gebeld waar deze auto dan ook bekend was. Volgens hun mocht er uitsluitend 98 in, ivm met de 'speciale' nokken as.
Na heel wat gedoe met tuinslangen en derglijke voor het leeg tanken van de 95 en er daarna 98 ingegooid een stukje gaan rijden. De mini leek beter te rijden maar nog steeds niet optimaal, nog steeds bokken bij gasgeven etc en onregelmatig lopen. Omdat er even voor nood 5 liter 98 uit een jerry can inzat reed ik door naar een tankstation om hem verder vol te gooien.
Eenmaal klaar met tanken wilde ik starten maar gebeurde niet veel. Start motor draaide prima maar sloeg niet aan. Ik had zelf het idee dat het de bobine was, vanwege misschien niet vonken, dus een mini vriend uit de buurt opgebeld om te vragen of hij een andere 'leen' bobine kon en wilde brengen om te kijken of dit misschien het probleem oploste.
Andere bobine aangesloten en ja hoor de mini liep weer. Ik weet overigens niet of dit te maken had met een andere bobine, of het even met rust te laten van de mini tijdens het wachten op de leen bobine. Hij draaide wel wat onregelmatig in de lage toeren, in de hoge was hier eigenlijk niks van te merken.
Eenmaal thuis aangekomen de geleende bobine er uitgehaald, en een nieuwe er ingesleuteld en geprobeerd te starten. De mini wilde maar niet aanslaan. Wel af en toe een klein plofje hier en daar, maar meer ook niet. Zelfs na het terug plaatsen van de leen bobine maakte geen verschil. Het was al wat later op de avond dus we gaven het op.
De volgende dag maar weer geprobeert te starten. De mini starte in een keer, vrijwel direct bij het omdraaien van de contact sleutel. Liep alleen erg onregelmatig, schommelen in de toeren.
Ik heb nu verder niet met m gereden omdat ik bang ben dat ik meer kapot maak dan dat er waarschijnlijk al is. Mijn grootste zorg is dat het in het blok/kop zelf niet goed zit, maar er zijn geen rare tikkende geluiden te horen als hij (onregelmatig) loopt.
Volgens een andere mini bekende hier uit de buurt zit het dan ook niet in het blok maar is het of, de ontsteking ( electrisch) die niet goed afgesteld staat. Wat ons wel sterk lijkt, aangezien hij voorheen goed liep en ik niet meen te weten dat de onsteking spontaan verkeerd gaat staan? Of dat het eventueel de brandstof pomp of filter is.
Wat denken jullie? Morgen in ieder geval het brandstof filtertje vervangen, kijken wat dat doet.
[size=75:2hsgk6cq][edit: plaatsnaam voor mini garage verwijderd, zie forumregels - Crispy][/size:2hsgk6cq]