Ook hier geldt; vermeld even iets meer info over wat voor setup je hebt, 1000 of 1300? modificaties? Stage 1 kits ? NOrmaal luchtfilter of K&N (inleg-) filter ?
Laat ik even uitgaan van een 1000 motor met een Stage 1 kit (met een K&N cone filter).
De 1000 motortjes zijn vrijwel allemaal uitgerust met een HS4 carburateur met de vlotterkamer naast de carburateur (rechts, voor de kijkers vanaf de voorkant; links van de carburateur).
Aan de onderzijde van de carburateur zit een soort van buisje, soms met een rood dopje erop, soms met een zilverkleurige bus met een rand eraan (beetje moeilijk uit te leggen).
In ieder geval hebben beide systemen een veer in dit "buisje" zitten, dit voor de herkenning.
Bovenaan dit buisje, boven de veer, zit een moer, net onder de carburateur.
Met deze moer stel je het mengsel af, naar rechts (vastdraaien) is armer, naar links (losdraaien)is (uiteraard) rijker. Let wel dat een kleine verdraaiing al een flink verschil maakt in de mengselverhouding !
Een goede basis om te beginnen met afstellen is als volgt: Verwijder de dashpot van de carburateur door de 3 schroeven die er onderaanzitten, eruit te draaien. Je kunt nu de dashpot van de carburateur aftillen. Dan zie je een lange veer, die verwijder je ook, evenals de zuiger die daar weer onder zit en waar de naald in geschroefd zit. (Als je zover bent, schroef de naald er dan ook even uit en kijk even welke letters er op de zijkant opstaan, dit is ook best belangrijke informatie).
Als je nu in het gat van de carburateur kijkt, zie je een koperkleurig cirkeltje onderin zitten, met een gaatje erin. Dit is je sproeierbuis, en staat in verbinding met het eerder genoemde buisje wat je onderaan de carburateur hebt zien zitten.
Verdraai nu de eerder genoemde moer naar rechts (vastdraaien) totdat het koperkleurige buisje vlak ligt met de bodem van de carburateur. dit is een soort van nul-afstelling. Verdraai vervolgens de moer 2 slagen naar links (losdraaien). Dit is je beginafstelling.
Monteer nu weer de zuiger (let er goed op dat de naald ook in het gaatje zakt en niet ernaast! forceer niks !!), vervolgens de veer, en vervolgens de dashpot. Bovenop de dashpot zit een zwart plastic moertje, als je dit losdraait, kun je de zuigerdemper verwijderen (stangetje met een busje onderaan). Kijk in het gaatje waar je net de zuigerdemper uitgehaald hebt of er olie in te zien is, zo niet, vul hier dan olie in. Ik gebruik speciale synthetische SU olie, maar motorolie (niet te dik) werkt ook. Monteer vervolgens de zuigerdemper weer terug (die zakt langzaam, dat is ook de bedoeling).
Start nu de Mini en laat de motor warmdraaien. Eventueel kun je het stationair toerental iets verhogen of verlagen door aan het schroefje te draaien wat (voor de kijkers) rechts vooran, bovenop de carburateur zit, vlakbij de aansluiting op het inlaatspruitstuk).
Als de motor is warm gedraaid en de choke dicht staat (!!), verdraai dan de stationairschroef totdat de Mini +/- 2500 toeren maakt.
Nu kun je aan de stelmoer van de sproeierbuis onderaan de carburateur draaien, waardoor het toerental omhoog of omlaag zal gaan. verdraai 'm steeds een klein beetje !! (en pas op dat je je handen niet brandt aan de uitlaat !).
Probeer de schroef zo te verdraaien totdat je het hoogste toerental gevonden hebt. Als dit gelukt is heb je een redelijke afstelling gevonden.. gefeliciteerd ! ;-) Verdraai hierna de stationairschroef weer totdat je een normaal stationair toerental gevonden hebt (+/- 800 toeren).
Voor een exacte afstelling zul je een CO meter moeten hebben, maar die heeft niet iedereen in z'n garage staan. Hiervoor zul je bij een garage moeten zijn.
Nogmaals, er spelen een heleboel factoren mee in de afstelling, niet alleen het ene stelmoertje, ook je ontsteking is van belang, de gasnaald, de toestand van je luchtfilter, noem maar op..
Een heel verhaal, maargoed.. ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid geeft..
[edit: aanvullende informatie SU reviseren en afstellen: http://www.colinsutton.com/pdfs/hif_manual.pdf - Crispy]
- Login of registreer om te reageren
RE: Afstellen mini
Ingediend door BadBert op za, 06-12-2003 19:14
Hoi mense, ik merk dat bij het starten mijn mini HEEL snel verzuipt, zonder dat ik gas geef of de choke uit trek, hierdoor start hij de eerste keer van de dag vrij moeilijk, en als ik vol gas heb, en me gas IETS los laat dan trekt hij ineens een stuk beter, en maakt ook beter geluid, hoe kan ik hem wat minder benzine geven (wat minder rijk afstellen dus)??
Heb het bij brommers vaak genooeg gedaan, maar weet echt niet hoe dat hiero moet hoor!