Afstellen mini

RE: Afstellen mini

Hoi mense, ik merk dat bij het starten mijn mini HEEL snel verzuipt, zonder dat ik gas geef of de choke uit trek, hierdoor start hij de eerste keer van de dag vrij moeilijk, en als ik vol gas heb, en me gas IETS los laat dan trekt hij ineens een stuk beter, en maakt ook beter geluid, hoe kan ik hem wat minder benzine geven (wat minder rijk afstellen dus)?? :?
Heb het bij brommers vaak genooeg gedaan, maar weet echt niet hoe dat hiero moet hoor!

RE: Afstellen mini

Ook hier geldt; vermeld even iets meer info over wat voor setup je hebt, 1000 of 1300? modificaties? Stage 1 kits ? NOrmaal luchtfilter of K&N (inleg-) filter ?

Laat ik even uitgaan van een 1000 motor met een Stage 1 kit (met een K&N cone filter).

De 1000 motortjes zijn vrijwel allemaal uitgerust met een HS4 carburateur met de vlotterkamer naast de carburateur (rechts, voor de kijkers vanaf de voorkant; links van de carburateur).

Aan de onderzijde van de carburateur zit een soort van buisje, soms met een rood dopje erop, soms met een zilverkleurige bus met een rand eraan (beetje moeilijk uit te leggen).
In ieder geval hebben beide systemen een veer in dit "buisje" zitten, dit voor de herkenning.
Bovenaan dit buisje, boven de veer, zit een moer, net onder de carburateur.
Met deze moer stel je het mengsel af, naar rechts (vastdraaien) is armer, naar links (losdraaien)is (uiteraard) rijker. Let wel dat een kleine verdraaiing al een flink verschil maakt in de mengselverhouding !

Een goede basis om te beginnen met afstellen is als volgt: Verwijder de dashpot van de carburateur door de 3 schroeven die er onderaanzitten, eruit te draaien. Je kunt nu de dashpot van de carburateur aftillen. Dan zie je een lange veer, die verwijder je ook, evenals de zuiger die daar weer onder zit en waar de naald in geschroefd zit. (Als je zover bent, schroef de naald er dan ook even uit en kijk even welke letters er op de zijkant opstaan, dit is ook best belangrijke informatie).

Als je nu in het gat van de carburateur kijkt, zie je een koperkleurig cirkeltje onderin zitten, met een gaatje erin. Dit is je sproeierbuis, en staat in verbinding met het eerder genoemde buisje wat je onderaan de carburateur hebt zien zitten.

Verdraai nu de eerder genoemde moer naar rechts (vastdraaien) totdat het koperkleurige buisje vlak ligt met de bodem van de carburateur. dit is een soort van nul-afstelling. Verdraai vervolgens de moer 2 slagen naar links (losdraaien). Dit is je beginafstelling.

Monteer nu weer de zuiger (let er goed op dat de naald ook in het gaatje zakt en niet ernaast! forceer niks !!), vervolgens de veer, en vervolgens de dashpot. Bovenop de dashpot zit een zwart plastic moertje, als je dit losdraait, kun je de zuigerdemper verwijderen (stangetje met een busje onderaan). Kijk in het gaatje waar je net de zuigerdemper uitgehaald hebt of er olie in te zien is, zo niet, vul hier dan olie in. Ik gebruik speciale synthetische SU olie, maar motorolie (niet te dik) werkt ook. Monteer vervolgens de zuigerdemper weer terug (die zakt langzaam, dat is ook de bedoeling).

Start nu de Mini en laat de motor warmdraaien. Eventueel kun je het stationair toerental iets verhogen of verlagen door aan het schroefje te draaien wat (voor de kijkers) rechts vooran, bovenop de carburateur zit, vlakbij de aansluiting op het inlaatspruitstuk).

Als de motor is warm gedraaid en de choke dicht staat (!!), verdraai dan de stationairschroef totdat de Mini +/- 2500 toeren maakt.

Nu kun je aan de stelmoer van de sproeierbuis onderaan de carburateur draaien, waardoor het toerental omhoog of omlaag zal gaan. verdraai 'm steeds een klein beetje !! (en pas op dat je je handen niet brandt aan de uitlaat !).

Probeer de schroef zo te verdraaien totdat je het hoogste toerental gevonden hebt. Als dit gelukt is heb je een redelijke afstelling gevonden.. gefeliciteerd ! ;-) Verdraai hierna de stationairschroef weer totdat je een normaal stationair toerental gevonden hebt (+/- 800 toeren).

Voor een exacte afstelling zul je een CO meter moeten hebben, maar die heeft niet iedereen in z'n garage staan. Hiervoor zul je bij een garage moeten zijn.

Nogmaals, er spelen een heleboel factoren mee in de afstelling, niet alleen het ene stelmoertje, ook je ontsteking is van belang, de gasnaald, de toestand van je luchtfilter, noem maar op..

Een heel verhaal, maargoed.. ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid geeft.. :)

[edit: aanvullende informatie SU reviseren en afstellen: http://www.colinsutton.com/pdfs/hif_manual.pdf - Crispy]

RE: Afstellen mini

SOOOOOOWEEE
okdan :S denk dat ik daar mar een kenner bij ga halen! Gelukkig is er iemand die wil helpen, maar ik heb gewoon een 1000je, alles standaard, zelfs de filter. Ik ga ook eens kijken naar mijn bouggies :P
Maar heeeeeeel erg bedankt, hier kan ik echt wat mee!

RE: Afstellen mini

ga maar even kijken doe de sparkpluggz er bijstaan.

idealiter een beetje choco bruin/grijzig.

aannemend dat er het goede plugtype (NGK met een 6)inzit.

RE: Afstellen mini

ik ga zowiezo me pluggies vervangen :P dus komt wel goed denk ik

RE: Afstellen mini

Hai Bartje,

Ziet er mooi uit. Is er ook ergens zo'n verhaal voor de afstelling van computergestuurde injectiemotortjes (zoals die van mij, 1.3i)? Ik heb namelijk ook hetzelfde probleem met verzuipen enzo, en ik ga er zelf een nieuwe gaskleppositiesensor in schroeven.

Weet jij daar iets van?

Thanks!

RE: Afstellen mini

Aan een injectie-Mini valt niet zoveel af te stellen, dat moet de ECU zelf afregelen. En als er iets mis is met de sensoren, ja, dan kan 'ie dat niet.

RE: Afstellen mini

@ Bartje:

Moet je niet rechtsom draaien (vanaf boven gezien) om je mengsel rijker te krijgen? Dat heb ik altijd begrepen.
Right = Richer
Left = Leaner

Erik

RE: Afstellen mini

Van bovenaf gezien rechtsom is -volgens mij- hetzelfde als van onderaf linksom.. :-)

De stelmoer heeft normale, rechtse draad, dus rechtsom = "vaster" = sproeierbuis omhoog tov de sproeiernaald.

Linksom = "losser" = sproeierbuis omlaag tov de sproeiernaald. Hierdoor komt er dus een grotere ruimte tussen de sproeierbuis en de sproeiernaald waardoor er meer benzine wordt toegevoerd.

Het zou kunnen dat je in de war bent met de afstelling van een HIF carburateur, daar gooi ik rijker en armer, linksom en rechtsom ook steeds door elkaar ;-)

RE: Afstellen mini

Bartje,

Een behoorlijk afwijkende manier om je caburateur af te stellen in vergelijking met wat Haynes beschrijft. Hoe is deze manier ontstaan en welk toerental kun je als hoogste instelling verwachten?

Erwin.

RE: Afstellen mini

In de Haynes en in het "SU Manual" wordt een andere wijze besproken waarbij je gebruik maakt van het lift-knopje voor je zuiger wat onderaan je dashpot zou moeten zitten, of van een ahndmatige methode om de zuiger te kunnen optillen om te zien wat er met het toerental gebeurt. Aan de hand van het stijgen of dalen van het toerental zou je dan een nauwkeurige afstelling moeten kunnen bereiken.
Overigens begint die methode ook met het omhoog draaien van de sproeierbuis tot deze gelijk staat met de bodem van de carburateur (brug genoemd in de Haynes), en vervolgens 2 slagen omlaag.

Ik weet niet of je die methode al eens geprobeerd hebt (ik wel, zelfs met de speciale SU-afstelkit) maar ik heb er geen bevredigend resultaat mee kunnen bereiken, nog afgezien van het feit dat er erg veel tijd in gaat zitten en al die tijd je Mini (verhoogd) stationair staat te draaien. Iets wat de buurt veelal niet zo prettig vind met het gemiddelde mini-uitlaatgeluid.

De door mij beschreven methode is een methode die ook bij bromfietsen/motorfietsen als grove afstelmethode gebruikt wordt.
Als je al eens een Mini officieel hebt afgesteld met een CO tester, zul je eveneens tot de conclusie gekomen moeten zijn dat de beste mengselafstelling tevens een hoger toerental tot gevolg heeft (een betere verbranding rsulteert nu eenmaal in een soepeler draaiende motor en dus een hoger toerental) en dat hierna dus ook het stationair toerental bijgesteld moet worden.

Nogmaals, ook deze methode is geen nauwkeurige methode, maar een goed begin voor de gemiddelde onervaren sleutelaar. Verdere verbetering van de afstelling moet je toch bereiken door een CO tester te gebruiken of door tijdens een proefrit steeds een klein beetje te verdraaien totdat je het beste resultaat behaald hebt.

Zoals al vermeld zijn er natuurlijk nog veel meer factoren die invloed hebben op een al dan niet lekker lopende motor. Ontsteking en contactpunten (en de afstelling van beiden), verdelerkap, bougiekabels, bougies, klepspeling, luchtfilter, carterventilatie, vacuumlekkages, noem alles maar op wat invloed heeft op de prestaties.

Echter begon deze thread over het afstellen van het mengsel, en de door mij beschreven methode is een goede start, er vanuit gaande dat de gasnaald van het juiste type is en de ontsteking in goede staat verkeerd.

Voor wat betreft het toerental, als je begint met +/- 2500 RPM is er geen waarde aan te geven wat je kunt behalen simpelweg omdat dit afhankelijk is van de mengselverhouding aan het begin van de afstelling. Als het mengsel op dat moment erg rijk is (bijvoorbeeld door een erg rijke naald), zul je misschien wel op 3500 RPM uitkomen na enkele kleine verdraaiingen van de stelschroef. Als de basisafstelling al redelijk in de buurt zit van de juiste afstelling, kom je misschien op +/- 2600 of 2700 RPM uit.

RE: Afstellen mini

:? :? :?
Bart,

Ik heb net het stuk gelezen over het afstellen van de carb. Als ik het goed begrijp is het dus mogelijk om:
1. Met een rijkere naald (dunner), sportfilter en een originele sproeier, de stationair toeren aantal normaal te houden (800 rpm).
2. Aan de co2 normen te voldoen
3. De auto beter te laten lopen

Dit brengt mij op het volgende:
Na een week bij de garage te hebben gestaan heb ik net mijn 1000'tje opgehaald. De monteur daar beweerde dat het niet mogelijk is de carburatie correct af te stellen omdat er een sportfilter en een dunnere naald aanwezig waren en dat ik zsm de originele naald & filter terug op moest zetten. Tevens beweerde hij dat de naald en de sproeier bij elkaar horen en dus samen gekocht moeten worden.

Probleem is nu dat de mini met de choke vol open, als de wind gaat en met geen choke bijna verzuipt op het moment dat ik gas geef.

Wat moet ik nou doen?? de carbarateur terug in origineel staat zetten of zelf volgens jouw omschrijving afstellen

Zoveel mensen met stage 1 kits kunnen er toch niet naast zitten !!


Help!!


Groeten

David

RE: Afstellen mini

Ik heb ook een stage 1 pakket gemonteerd. Na de laaste (test) APK kon ik bijna niet wegrijden. Voor de controle van de CO was de afstelling met de originele sproeier, de nieuwe naald en het K&N filter met opengewerkt filterhuis zo geknepen dat er maar een fractie van de 'normale' stand over was. Een paar keer draaien aan de stelschroef om de toestroom van brandstof te verrijken en ik reed weer. Ik denk dat een ieder met een stage 1 met een behoorlijke gifbom rijdt en CO waarden afkeurenswaardig zijn. Hoe noemen ze dat, "Geen voordeel zonder nadeel". Ik moet wel bekennen dat ik m'n ontsteking nog niet op orde heb. Het rijdt wel maar houdt niet over... nog. De afstelmodus van Bartje ga ik wel uitproberen.

RE: Afstellen mini

3 jaar geleden heb ik mijn mini gekocht anderhalf jaar geleden was ik klaar met restaureren en vanaf vandaag ik een correct afgesteld ontsteking, dat zo'n klein auto zoveel ellende kan verzorgen. Zou dat helpen ja, gewoon aan de co2 schroef draaien? Gaan de toeren dan niet erg omhoog?

RE: Afstellen mini

Wat je in je eerste bericht schrijft is echt regelrechte onzin. Een naald en sproeier horen niet bij elkaar. Sterker nog, de truuk bij een SU carburateur us nou juist dat je een standaard sproeier hebt en je met de naald het juiste mengsel verkrijgt bij elke willekeurige zuiging van de motor.

Wat wel zo is, is dat de ideale naald bij montage van een ander luchtfilter anders zal zijn dan de standaard naald. Dat je er een andere naald bij krijgt is leuk, maar het is onwaarschijnlijk dat dit precies de goede is. Misschien is het wel helemaal de verkeerde, en dan is het inderdaad niet of nauwelijks af te stellen.

Maar dat het niet af te stellen zou zijn omdat het niet meer origineel is... Ga maar naar een garage die er wel verstand van heeft.

RE: Afstellen mini

Duidelijk, bedankt

Een rolling road sessie dus, denk ik. Zijn er garages die zo'n krypton meter hebben hier in Holland, al toch wel!! En misschien nog belangrijker, hoe duur kost da?

In Engeland schijnt het nog niet eens duur te zijn

RE: Afstellen mini

Een rolling road sessie (rollenbank voor de Nederlanders onder ons ;)) is het allerbeste, maar kost wel wat natuurlijk. Prijzen iets van 140 euro voor het eerste uur, en dan 80 voor de volgende uren ofzo. Hoe lang het duurt kan ik je niet vertellen, a) geen ervaring mee en b) verschilt dat ook wel natuurlijk.

Je kan er wel van uit gaan dat de naald die je bij een stage 1 kit krijgt ongeveer in de buurt is en de motor toch wel netjes aan het lopen te krijgen moet zijn. Anders kun je het programmaatje WinSU (ff Googlen) gebruiken om een benadering te krijgen.

RE: Afstellen mini

even tussendoor: het naalden programma (winsu) staat op de site van mini centre huissen ( www.minicentre.nl ) en is daar te downloaden...

default

RE: Afstellen mini

kijk daar hebben we wat aan
en even over die methode van die brommers wat bartje beschrijft klopt bijna als je zn hoogste toerental berijkt hebt maar je hoeft de motor niet eerst hoger stationair te laten lopen en als je zn hoogste punt hebt berijkt moet je hem ietsje terugdraaien dan heb je egt een hele goeie benadering van de afstelling en daarna moet je gaan rijden tot je erg gek van word (ik heb dit met brommers egt wel 200 keer gedaan en het klopte altijd) :P

RE: Afstellen mini

@ dieseltje: Klopt ook wel, maar bij een hoger stationair toerental is het stijgen of dalen van het toerental door verdraaien van de mengselschroef, beter te horen, de reactie op een mengselverandering bij 2000 RPM zal resulteren in een duidelijk hoorbaar toerntalverschil. Bij stationair draaien is dat verschil slechter merkbaar, vandaar het verhoogde toerental.

default

RE: Afstellen mini

ok dan ik heb er nog nooit van gehoord en ik heb toch egt al wel 200 brommers afgesteld en het is nog altijd goed gekomen :P en ik was altijd met mn eigen brommer aan het afstellen voor optimale prestaties en da is ook heel goed gelukt tot ik hem tegen een muur van een tunnel aan douwde met 40 km/h om dat ik mn vizier dicht had gelaten en er geen licht in de tunnel was (maar da was een beetje iff topic) :D

RE: Afstellen mini

@ dieseltje: Ja ok, maar ik ga er vanuit dat het meerendeel, zoniet alle 200 brommertjes die jij hebt afgesteld, allemaal 2-takt 1-cylinder machientjes waren van +/- 50 cc :-)

Aangezien de Mini een 4-takt 4-cylinder motor is, zitten er wel enige verschillen in de afstelling.

default

RE: Afstellen mini

Wat is de search toch een geweldige optie, precies het verhaal waar ik naar opzoek was.

Ik heb gisteren de carb. uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Natuurlijk vergeten hoe de afstellingen stonden.(resultaat, een hoop zwarte rook :))

Na het opnieuw monteren zit ik alleen nog met een klein probleempje.. bij de choke zit een spanningsveertje wat er voor zorgt dat je choke terug schiet.. maar het veertje schiet iedere keer weer los :( volgens mij monteer ik het niet goed. is dit uit te leggen ?

default

RE: Afstellen mini

[size=75:1ct6weaz][Topics samengevoegd-Demelza][/size:1ct6weaz]

wij hebben voor ons eindwerk een mini classic met een 1000cc van 1991, we hebben het vliegwiel een beetje afgedraaid, nokkenas bijgeslepen, en servo olie van een stuurhuis in de carburator gedaan, maar nu we hem willen starten loopt het niet helemaal goed. hij prutelt of hij gaat hoog in de toeren, weet iemand hoe we de carbu goed kunnen regelen?

RE: Afstellen mini

omdat mijn vraag in een verkeerd topic stond, hier even een quote van mezelf, waar ik op/in vastloop:


heb inmiddels de bougies en kabels vervangen. Geld is op nu om ook de verdelerkap te vervangen, dat komt over 8 dagen weer als de IBG me weer wat geld schenkt

Nee maar even serieus, de oude bougies waren zwart aan de onderkant, volgens de man van de Automat komt dat door een slechte verbranding, klopt dat?
En ik had al een ander topic open staan waar ook werd gezegd dat ik waarschijnlijk ook een mengsel probleem had (moest soms met de choke rijden om sputteren en schokken te voorkomen). Klopt dat dan ook met deze zwarte bougies? Kan dat ook nog steeds wijzen op een niet goed afgesteld mengsel?

Heb al in een ander topic iemand gevonden die haarfijn uitlegde waar je de stelschroef kunt vinden, hoe je deze kunt aandraaien en afstellen (nul stand en dan 2 slagen naar links). Maar het probleem is dat ik helemaal geen stelschroef kan vinden. Onderaan mijn cab. zit inderdaad dat buisje, en daar ergens ook een 6 kantige messing schroef die ik kan draaien, waardoor hij stationair meer toeren maakt. CO-schroef, stationair schroef is dit?

Maar die mengsel schroef kan ik echt niet vinden. Je ziet er ook niet zoveel, en anders kan ik er met geen mogelijkheid bij. In de uitleg klonk het allemaal vrij simpel, maar ik kan hem met geen mogelijkheid vinden. Misschien dat ik verkeerd zoek? Zit hij nog dichterbij de cab. dan die zeskantige messing schroef?

Misschien iemand in Amersfoort die mij hiermee kan helpen? Wil met mn mini de weg weer op als het even kan. Hoor het graag!


RE: Afstellen mini

Die zeskantige moer is je mengselmoer, als je je mengsel beter afsteld, gaat het toerental omhoog, dus dit klopt. Je stationair-schroef zie je als je van boven op de carburateur kijkt, beetje rechts van het midden aan de voorkant de kelk van de carburateur (schoefje zal wel vol vuil zitten en moeilijk herkenbaar zijn).

RE: Afstellen mini

iemand zei dat dit de schroef van mn CO was, en niet mn mengsel schroef.
Ook zijn mijn bougies zwart aan de onderkant, dus iets met de verbranding zit nog niet goed (wat toch aan het mengsel kan liggen?)

RE: Afstellen mini

mengselschroef, co-schroef is hetzelfde, bij een mini is het geen schroef maar een moer...

de schroef die aan de bovenkant zit is je stationair toerentalschroef.

zwarte bougie betekend, onvolledige verbranding, mengsel te rijk!

RE: Afstellen mini

Dus als ik het nu goed begrijp, heb ik wel de juiste schroef/moer te pakken, die zeskantige messing moer?

RE: Afstellen mini

inderdaad

RE: Afstellen mini

die moer linksom draaien, linksof is armer (leaner), rechtsom is rijker

RE: Afstellen mini

2 slagen opendraaien vanaf 0-punt, is dat 2 keer helemaal rond? of ook op de gok?

default

RE: Afstellen mini

geisink schreef:
2 slagen opendraaien vanaf 0-punt, is dat 2 keer helemaal rond? of ook op de gok?



Heeft iemand een antwoord op bovenstaande vraag? Want ik weet ook niet precies wat er bedoeld wordt met 2 slagen...
Groetjes,
Dimitri

default

RE: Afstellen mini

Oh ja, vergeten te vragen:

Die afstelmoer onder de carburateur is ontzettend moeilijk te bereiken met een steeksleutel. Heeft iemand een tip hoe ik makkelijker die moer kan draaien/afstellen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Dimitri

default

RE: Afstellen mini

Beste mensen,
Nou heb ik met veel priegelwerk (een goede tip blijft welkom) toch die afstelmoer kunnen verdraaien.
De mini start nu weer op de choke, maar als ik de choke er af haal dan loopt hij ontzettend op in zijn toeren om vervolgens af te slaan...
Staat hij nu te rijk of juist te arm afgesteld??

Groetjes,
Dimitri

RE: Afstellen mini

Misschien eens proberen er een beetje kruipolie op te smeren. Als die veer erg smerig is, word het moeilijk draaien. Normaal kun je de moer gewoon met de hand draaien.

default

RE: Afstellen mini

Bedankt voor de tip Geisink!
En wat bedoelde je precies met 2 slagen?
Is dat 2 keer compleet rond?

En kan je ook iets vertellen over mijn laatste vraag? (choke aan is OK, choke uit is oplopend toerental en vervolgens afslaan. is dit te rijk of te arm afgesteld?)

Groetjes,
Dimitri

default

RE: Afstellen mini

Mr. Lillywhite schreef:
geisink":1yrqx43r]2 slagen opendraaien vanaf 0-punt, is dat 2 keer helemaal rond? of ook op de gok?



Heeft iemand een antwoord op bovenstaande vraag? Want ik weet ook niet precies wat er bedoeld wordt met 2 slagen...
[/quote:1yrqx43r]

## wat deed jij terwijl ik op school zat?? 8)

in dit verband is een slag: 360 graden rondgedraaid: zet met je viltstift een puntje aan de rand van de schroef en een puntje ernaast op het 'huis' waar de schroef inzit, en draai de schroef zolang tot de puntjes *weer* bij elkaar staan.

zo, en nu gaan we kleuren.. :)" title="Evil" />

RE: Afstellen mini

er zijn specifieke sleuteltjes voor die moeren:
http://www.burlen.co.uk/sidelinkSearch. ... LinkID=214

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Afstellen mini

misschien een heel raar idee, maar het gebeurt....heb je de choke en gaskabel wel op de goede plaats zitten? niet verwisseld?...komt vaak voor
Anders eens je luchtfilter checken, als die verstopt zit krijg je ook rare dingen met starten en stoppen

RE: Afstellen mini

Controleer ook even of er geen valse lucht wordt aangezogen. Spuit (voorzichtig) een beetje WD40 lang de carb en het het spruitstuk. Als de mini harder gaat lopen is er etwas los..

default

RE: Afstellen mini


zo, en nu gaan we kleuren.. :)" title="Evil" />



Heb jij wat viltstiften te leen voor me? :+)
Ik wilde het gewoon even zeker weten... :D

Bedankt voor een ieders antwoorden en tips. Als ik vanmiddag weer thuis ben ga ik het weer even uit proberen.

Groetjes,
Dimitri

RE: Afstellen mini

Even een vraagje. Deze beschreven methode van afstellen is voor een stage one kit met K&N filter. Ik heb dus juist de originele filter er weer opgezet, maar hoe kan ik nu het beste de mini afstellen?? Want ik kan niet echt bij de stationairschroef als mn filter er op zit. Dus opdraaien naar 2500 toeren is wat lastig.

Of moet ik de mini dan gewoon afstellen met de filter ervan af? Lijkt me niet direct slim, omdat je dan toch een iets andere zuurstof/bezine verhouding hebt.. En ik denk ook niet dat ik hem moet afstellen door via de choke de mini 2500 toeren te laten draaien..

Who helps?

RE: Afstellen mini

Wat je kunt doen is eerst de stationair schroef aandraaien tot de 2500 toeren zonder luchtfilter en daarna het luchtfilter terug plaatsen en dan afstellen.
Als je klaar bent even het filter eraf en het schroefje weer terug draaien en het filter weer terug.

Groet

Leon

RE: Afstellen mini

Heb deze methode proberen te volgen, maar ik krijg het niet voor elkaar :(
Eerst starten en dan warm laten lopen lukt wel, maar hij heeft neigingen tot uitslaan als ik de choke wat dichter duw.. De basis mengselverhouding klopt volgens mij niet echt bij mij :?

Als ik hem dan toch heb dicht kunnen krijgen zonder dat hij uitvalt, heb ik het toertal verhoogd naar 2000 toeren en ben dan aan het draaien geslagen. Maar ik merk echt serieus geen enkel verschil in toeren. Het wordt niet hoger of lager, terwijl ik de schroef toch wel meer dan een volledige slag beide kanten heb op- of afgedraaid... Waarom lukt het me nou niet? Ik wil hem namelijk gewoon even goed laten afstellen bij de garage, maar daar moet ik wel kunnen komen, en dat zit er nu niet echt in... Bah!

RE: Afstellen mini

Is dit hetzelfde bij een hiff carburateur ? Dus de mengselschroef linksom draaien is armer, rechtsom (dus indraaien) is rijker ? Is de basis afstelling ook hier hetzelfde als bij een hs carburateur ?

RE: Afstellen mini

@ Spaiky:
Alle andere dingen zoals ontsteking ed staan goed?

Als je op het armst mogelijke staat qua Co merk je ook heel weinig verandering in toeren...

RE: Afstellen mini

Ik heb het inmiddels voor elkaar. Fijn afstelling moet nog wel, maar hij loopt in ieder geval wel lekker...
Ik heb de andere methode gebruikt, gebruik makend van dat lift-knopje onder je dashpot. Dat vond ik toch een lekkerdere methode en beter hoorbaar voor mij...

RE: Afstellen mini

Goed dat het eindelijk gelukt is Spaiky ;)

Jaapio

RE: Afstellen mini

ja inderdaad Jaapio. Vanmiddag nog even langs een minicenter voor de fijne afstelling, en hopelijk dan nergens meer last van :P