Electronische ontsteking op een 1000 cc

RE: Electronische ontsteking op een 1000 cc

Even een vraagje tussendoor over elektronische ontsteking (van een 1300) op een 1000 blokje.

Ik heb al behoorlijk gezocht op het forum en ben dus al achter een aantal zaken.

1) de vervroegingscurve is iets anders;

- In hoeverre gaat dit problemen opleveren of is hiermee te leven?

2) ik kan te maken gaan krijgen met het feit dat er nu een 9V bobine op het blokje zit. Dit betekend dat de bobine aangesloten zit op een lage weerstandsdraad;

- welke kleur heeft een lage weerstandsdraad en mocht deze aanwezig zijn, welke kleur heeft de "gewone" 12V draad.

3) bougies; moet de electrode afstand 1 mm zijn ipv 0,6 mm

4) de kabeltjes van de ontsteking; bij een punten ontsteking zit er alleen maar een wit/zwarte op die naar de condensator gaat. Bij een electronische onsteking zit ook een wit/gele. Waar gaat deze heen?

Dit alles is voor een volledig standaart 1000cc motortje in de Van.

Mini Mart schreef:
Even een vraagje tussendoor over elektronische ontsteking (van een 1300) op een 1000 blokje.
Ik heb al behoorlijk gezocht op het forum en ben dus al achter een aantal zaken.

1) de vervroegingscurve is iets anders;

- In hoeverre gaat dit problemen opleveren of is hiermee te leven?

Als je niet het maximale uit de motor wilt halen qua prestaties e.d. moet dat weinig probleem opleveren.

2) ik kan te maken gaan krijgen met het feit dat er nu een 9V bobine op het blokje zit. Dit betekend dat de bobine aangesloten zit op een lage weerstandsdraad;

- welke kleur heeft een lage weerstandsdraad en mocht deze aanwezig zijn, welke kleur heeft de "gewone" 12V draad.

Bij een gewone Mini is dit de wit/roze draad, of dit bij een Van anders is weet ik niet. Zoiezo is het verstandig om uit de zekering kast een aparte 12V aansluiting te halen. Let wel op dat je een andere bobine nodig hebt voor elektronische (12V)ontsteking, die kan je niet zo op je oude (9V) bobine zetten.

3) bougies; moet de electrode afstand 1 mm zijn ipv 0,6 mm

Klopt.EN je hebt andere bougies nodig uit mn hoofd.

4) de kabeltjes van de ontsteking; bij een punten ontsteking zit er alleen maar een wit/zwarte op die naar de condensator gaat. Bij een electronische onsteking zit ook een wit/gele. Waar gaat deze heen?

Wit/zwart gaat naar de min of 1 van de bobine, de geel/wit gaat naar de plus of 15 van de bobine.

Oké, das weer een stap dichterbij. Thanks Rene...

Betreffende vraag 4; dit betekend dus dat EN de wit/gele EN de geschakelde plus op de plus van de bubine gaat? Dat wordt een behoorlijk volle bobine als je zoals ik ook nog een toerenteller hebt....

Toerenteller sluit je op de mini of 1 aan dus heb je op alle 2 de aansluitingen, 2 draden..

ZO!! Gisteren nieuwe onderdelen gehaald voor de Van. O.a. onstekingsdelen om de punten onsteking te vervangen voor elektronische ontsteking, diverse poly rubbers, knucklejoints en, jawel, group 2 arches. Oeehhh,kan niet wachten tot die er onder kunnen.

Maar goed, vandaag knucklejoints vervangen en de ontsteking omgewisseld. Jeetje wat rijdt dat goed. Het motortje is een stuk rustiger geworden en geeft een veel betere gasreactie.

Ik ben er erg blij mee!!

Let wel op dat je een andere bobine nodig hebt voor elektronische (12V)ontsteking, die kan je niet zo op je oude (9V) bobine zetten.

Wel raar, ik heb sinds kort een pertronix ignition kitje gehaald.
En heb diverse keren gemaild, (in het engels, volgens mij kunnen ze geen nederlands, maar goed...)
Maar die meneer vertelde mij dat het bij mij niet nodig was de bobine (coil) te vervangen.
Alleen als je de pertronix race kit nam ofzo had iets te maken met de dwell angle (blabla).
Maar ik had een standaard kit, die alleen de contactpunten vervangt, had verder niks met de bobine te maken ofzo :?
En volgens mij heb ik nog gewoon een 9v bobine heb een mini 1000 mayfair uit 1985.
Mja de kit zit er nu in, en hij rijdt perfect dus
:?

Hier de laatste mail die ik kreeg:
[size=75:1tanb0rg]
The coil you have has nothing to do with the ignition KIT.
THE ignition kit only replaces the contact points..thats all...., the coil you
have works wonders with IGN 39..no problem
THe RACE pertronix comes as a KIT with a special coil which changes dwell angle...
If you were to get that kit you would have to change coil and rewire the electrics..as well
Now with IGN 39 its easier and more simple...[/size:1tanb0rg]

[size=75:1tanb0rg][Edit: Bedrijfsnaam en plaats bedrijf verwijdert-Demelza][/size:1tanb0rg]

De man is een engelsman dus ja.. zn Nederlands is niet zo goed.(als ik de goeie persoon vermoed :) )

hehe mja dat terzijde.
Ik wil graga weten, is het dan per se noodzakelijk een 12v bobine, omdat hij zegt het vervangt alleen de puntjes bij de ign 39 kit is het gewoon simpel.
bij de racekit heb je een andere bobine nodig.
Want hij rijdt nu gewoon goed.
En heb nog gewoone en 9v bobine volgens mij.

[list:276849rv][*:276849rv]je hebt die kit gemonteerd [/*:m:276849rv]
[*:276849rv]hij rijdt goed[/*:m:276849rv]
[*:276849rv]Je hebt een 9V bobine[/*:m:276849rv]
[*:276849rv]Rico zegt dat het ervoor gemaakt is om ook te werken met een 9V bobine[/*:m:276849rv][/list:u:276849rv]
wat is nu precies je vraag?

euh, nou iemand hier in het forum zei:
Let wel op dat je een andere bobine nodig hebt voor elektronische (12V)ontsteking, die kan je niet zo op je oude (9V) bobine zetten.
dus mijn vraag is, dat hoeft dus niet altijd?

Het is dus blijkbaar wel nodig als je de electronische ontsteking van een 1275cc blok over zet op een 1000cc blok (wat wel vaker gedaan wordt) de kit die jij hebt zal er op gebouwd zijn om 1000cc punten ontsteking om te bouwen naar electronische ontsteking op basis van de 9V setup.

[size=75:3gcf0qaw][Topics samengevoegd-Demelza][/size:3gcf0qaw]
hallo,

we willen mijn mini 1000 ombouwen naar een electronische ontsteking.

Wie kan me stapsgewijs vertellen wat ik moet doen en wat aan te schaffen ( ontsteking hebben we al :D )

groetjes

maaike

Het enige wat je moet doen is zorgen dat je 12 volt op je bobine krijgt en ook een bobine gebruikt die geschikt is voor een elektronische ontsteking.

Als je de bobine gebruikt die standaard in een 1275 metro zit gaat het gewoon goed (daar staat het trouwens ook gewoon op), waarschijnlijk komt de ontsteking die je hebt uit een Metro.

Dennis

In het bezit van een 998 met elektronische ontsteking :)

rdvdeijk,

Het hele Pertronix geheim staat onder link
De truuk is een voltmeter op de +/- van de bobine te zetten met het contact aan. Voor 1985 is dat zeker 12 Volt. Niks aan bedrading veranderen gewoon rood en zwart direct aansluiten op de bobine.

Succes,

Erwin 8)

[size=75:1x5od3rd][topics samengevoegd - Crispy][/size:1x5od3rd]
waar kan ik een elektronische ontsteking vinden voor een 1000 cc'tje en hoeveel gaat me dit ongeveer kosten?

groeten sander

he sander

marktplaats afzoeken voor een metro ontsteking.
prijzen varieren.
die ik er op heb zitten kostte 60 euro, en ik heb er 1 op reserve die me 30 heeft gekost.

check ook link

is duurder maar nieuw

123 ontsteking, kostbaar: 300 euri, maar kan mee met de evt wensen voor verder tunen in de toekomst. 123 ontsteking is instelbaar.

Tot nu toe nog geen slechte ervaring mee gehad.

Sander, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.

Een volgende keer eerst even de zoekfunctie raadplegen he ;)

ik vind geen ontsteking zo direkt op marktplaats, jij doet je reserve ontsteking ook niet weg?

mvg. sander

he sander

nee, die bewaar ik zorgvuldig.
ik houd er wel van om wat op reserve te hebben.
dennis heeft nog een 1300 blokje te koop met elektronische ontsteking zag ik op mp.
woont in noordwijkerhout.
heb je direct een 1300 blokje op reserve.
:9
plaats anders eens een advertentie op deze site, onder gevraagd.

hanz schreef:
check ook link

is duurder maar nieuw

Wat versta jij onder nieuw.
Ik had dat kitje in maart 2006 gekocht.
En toen was die al niet nieuw hehe :)
Mja die werkt iig wel super dat kitje.
Ik koos toen de Pertronix Ignitor I. nr II was er toen nog niet dacht ik. kwam paar maanden later toen ik hem had. mja zker een aanrader!! en super easy te monteren.

Ik had een klein vraagje over een elektronische ontsteking op mijn 1000, A+ blok.
De ontsteking zit er inmiddels op.
Heb een weerstanddraad van mn zekeringkastje naar de min van mijn bobine (12V) gezet. Het plusdraad van de ontsteking maak ik aan de plus die ook naar mijn oude ontsteking ging!? Alleen dan zit ik nog met een mindraad van mijn ontsteking. moet die ook naar de min van mijn bobine? Want volgens mij heb ik dan geen - over op mijn bobine..?
hulp gevraagd! :)
thanks alvast

he jurrie

volgens mij moet je de weerstandsdraad los laten liggen.
je hebt hem nu op de min van je bobine, maar er komt wel 9v op deze draad te staan, lijkt me niet een goed idee.
ik zal eens kijken hoe je hem wel moet aansluiten, ik heb eens een schema gevonden

Leuk een aardig.

Maar wat is nou echt het voordeel van een elektronische ontseking?

Voordeel is dat je met nat weer gewoon door kunt rijden. De contactpuntjes zijn er niet meer, waardoor hij niet meer hapert als hij een beetje nat wordt. Daarbij zorgt de ontsteking er zelf voor dat hij de goede ontstekingscurve heeft. Als je er met de timing een klein beetje naast zit, dan regelt de ontsteking dat zelf bij.

Maar met een oude ontsteking blijven je contact punten toch ook droog? Althans dat is toch de bedoeling?

Bij een gewone ontsteking wil er nog wel eens vocht naar binnen dringen. Die ontregelt dan de werking van je ontsteking. Bij een elektronische ontsteking zitten die verschillende onderdelen niet en wordt dus ook niet makkelijk ontregelt door vocht.

Als tweede voordeel, in ieder geval met de 123 ontsteking die ik heb, timing ook niet meer ontregeld worden door dat je grondplaat verdraaid.

luccie_007 schreef:
Leuk een aardig.

Maar wat is nou echt het voordeel van een elektronische ontseking?

simpel: krachtigere (ja echt) en betrouwbaardere vonk. :P

(b)engeltje":k1kncnwl]Als je er met de timing een klein beetje naast zit, dan regelt de ontsteking dat zelf bij.[/quote:k1kncnwl]Sorry, dit is leuk bedacht, maar werkt echt niet zo hoor. Sterker nog, je kunt (en moet) nog steeds zelf de timing bepalen. Maar eenmaal gedaan verloopt die dus niet meer en hoeft er eigenlijk geen onderhoud meer gepleegt te worden. (aan de ontsteking dan he ;) )

Ik heb sinds vorige week een electronische onsteking op m'n Mini 1000 (stage 1) gezet. Dit is er een afkomstig uit een Metro zoals in dit topic staat. Hij loopt echt prachtig stationair (rustiger en stiller naar mijn idee) op 900rpm. Mengsel is ook goed.

Probleem is dat ik vooral in de 4e versnelling echt ontsteking mis. Net of deze steeds wegvalt of zo. Ik heb een nieuwe massakabel van het blok naar de body geplaatst maar dat had geen effect. Het is voornamelijk rond de 2000-2500 toeren als ik rustig gas geef. Geef ik een stoot gas dan lijkt het minder te zijn. Topsnelheid haal ik ook meer dan 150 km/h op de teller.

Nu hoorde ik al dat het aan de ontstekingscurve kon liggen. Is dit op te lossen, hoe moet ik dat zien?

De vacuümvervroeger voor de 4e versnelling (zoals onderstaande) is bij mij afgeknipt/niet aangesloten. Kan dit het probleem zijn?

zie ook:
http://www.starchak.ca/tech/pdfs/lucastuning.pdf
en
http://www.starchak.ca/tech/pdfs/lucas.pdf

in de eerste grafiek van het eerste document kan je zien dat de variatie bij 2000 tot 2500 toeren zit tussen 8 en 16 graden ...

Als eerste zou ik die gebakken draad naar je bobine eens vervangen 8)

succes,
Theo van den Bogaard

Bedankt Theo! De draden heb ik al vervangen maar heeft geen verschil gemaakt helaas. Als ik thuis ben zal ik de pdf's even bekijken.

goed....zelf kom ik er niet meer uit, ook niet na het lezen van de topics die hierover gaan.

wat wil ik;
puntjes ombouwen naar elec ontsteking metro op een 1000cc.

wat niet lukt;
mini aan de praat krijgen, krijg geen vonk aan de bougie's.

wat heb ik gedaan;
oude ontsteking losgehaald, bobine vervangen voor die bij de elec ontsteking zat.
geschakelde 12V aan bobine aangesloten en massa aan de bobine.
verder heeft de elec ontsteking een plus en een min.
hoe moeilijk kan het zijn...

de oude bedrading verder niet gebruikt.
de wit /gele ook een keer aangesloten, maar ook geen resultaat.
alle kabels doorgemeten en zijn goed.

wie o wie kan me helpen en vertellen waarom hij niet vonkt.
kan het zijn dat de bobine kapot is?
en hoe kan ik dit controleren?

bobine kan je checken...

kabel los die naar de verdeelkap gaat, dan een gewone bougiekabel direct op de bobine, bougie eraan hangen en inklemmen in de motorkapsluiting, of met een tang vasthouden en massa maken tegen het blok...

dan iemand hem laten starten, je moet nu vondkjes zien...

oke, ga ik dat proberen. en ook even een andere bobine scoren straks.

Als je de oplossing hebt gevonden hoor ik het graag van je Peter, ik heb hier ook nog een gloednieuwe Lukas elektronische ontsteking liggen die op inbouw zit te wachten. Precies hetzelfde probleem wat jij omschrijft. Ook tijdens het starten kwamen er om de paar seconden harde knallen uit de uitlaat, maar de motor sloeg niet aan. Omdat ik naar het IMM moest had ik maar weer tijdelijk de puntjes ingebouwd.
Ik sprak wel iemand op het IMM en die had het erover om de ontstekingsas 180 graden te draaien.

ik zal het morgen laten weten, ben er nog niet aan toe gekomen.

heb iig een andere bobine en zal eens kijken of mijn oude setje wel weer werkt.
anders zit het probleem toch ergens anders in.
de motor heeft vanochtend nog gedraaid.

het enige is dat ik geen vonk aan de bougie krijg, en omdat ik geen vonken heb komen er ook geen knallen uit mijn uitlaat. ik weet ongeveer hoe de ontsteking erop moet dus hopelijk start hij dan redelijk vlot.

hmm oke dat zal dus betekenen dat ik wel een vonk zou moeten hebben. Als ik er binnenkort aan toe kom even de truc van Red Flame proberen.

Suc6 Peter ik wacht je ervaringen nog wel even af dan. Die ontsteking van mij heeft geen haast, maar het zou wel leuk zijn als hij erin zit natuurlijk. Zonde om dat ding van 130euro stof te laten happen :P

Je kan een bobine nog makkelijker testen, bobinekabel uit verdeler halen, kabel vlak bij massa houden (met tang), contact aanzetten een losdraadje op de mi van de bobine zetten en deze tegen massa aantikken (elke keer een massa aan bobine moet een vonk geven)

Zitten de draadjes tussen de verdeler en bobine niet verkeerd om? (+ en -)

Ow nog kleine toevoeging:

Enige draden die op de - van de bobine moeten is de draad van de verdeler en toerenteller, geen aparte massadraad

@miniron;

de + en - kunnen bij deze niet verkeerd om, heb namelijk een stekker met een zwart/ witte en een witte stekker aan zitten, de stekker kan er maar op 1 manier op.

wat wel een goede toevoeging is dat ik[u:2aeoob61][i:2aeoob61] wel[/i:2aeoob61][/u:2aeoob61] een eztra massadraad erop had gezet... [size=50:2aeoob61](wat ergens anders dus zo op het forum vermeld stond)[/size:2aeoob61]

weet iemand ook zo of je met elec ontsteking een non ballasted systeem hebt?
want met contactpuntjes is het toch ballasted?

Electronisch is non-balasted inderdaad, dus 12V bobine.
Tenzij je zo'n ombouwkitje hebt die alleen de contactpuntjes vervangen door een Hall-unit; die werken vaak gewoon met de originele (9V) bobine..
Hangt dus van het systeem af...

oke, nou na weer een uurtje testen denk ik gewoon domme pech te hebben en heb ik 3 kapotte bobine's.

hoe kan je een bobine kapot krijgen?
heb gehandeld zoals op forum beschreven, maar kan het nu zijn dat ik ,omdat ik hem aan de massa heb gehad, de bobine zelf kapot heb gemaakt?
krijg op de bovengeschreven manieren totaal geen vonk aan zowel de bougiekabel als de bougie...

Dat lijkt me stug dat alle bobines stuk zijn. Als je een lampje tussen de plus en de min van de bobine aansluit, gaat deze dan wel aan en uit als je de auto start (een verdeler doet niks anders als de massa te doorbreken op het goede moment)

en probeer anders eens de draadjes om te draaien die van de verdeler naar de bobine gaan.. (heb wel eens eerder gehad dat hier de fout zat)

heb idd al geprobeerd draadjes om te draaien.
geen resultaat.

heb inmiddels mijn oude setje terug gemonteerd maar nogmaals werkt er niks meer.
spanning tot aan de bobine en daar houdt het mee op.

als ik de multimeter op de + en - set van de bobine en ik start dan zie ik maar 9 volt, haal ik de stekkers los van de bobine dan meet ik 12volt over de stekkers.
gaat hier om een met puntjes ontsteking.

Even voor alle duidelijkheid: de vonk treedt op wanneer de stroomkring wordt verbroken!
Testen met een los massa-draadje is een goede methode, maar verwacht geen vonk op het moment dat je het draadje tegen massa aanlegt.
Je kunt dus ook je test uitvoeren met gesloten puntjes en dan je min-draadje loshalen, dan moet je een vonk krijgen.

om het nog even wat ingewikkelder te maken...

heb nu toch maar weer het andere setje gemonteerd,
dus elec ontsteking met sport bobine.

ik wil toch hiermee gaan rijden dus ga gewoon hier mee de boel proberen aan de praat te krijgen.

wat ik heb gedaan is het volgende;

op de sportbobine een geschakelde 12V voeding gezet,
de plus en min van de elec ontsteking op de bobine gezet.
toerentellerdraad wit/zwart nog maar even los gehouden.

dit zou dus theoretisch moeten werken?!
eerst maar weer even de accu opladen en dan gaan we weer verder zoeken :)

Ja dit zou moeten vonken