Mini Mart schreef:
Even een vraagje tussendoor over elektronische ontsteking (van een 1300) op een 1000 blokje.
Ik heb al behoorlijk gezocht op het forum en ben dus al achter een aantal zaken.
1) de vervroegingscurve is iets anders;
- In hoeverre gaat dit problemen opleveren of is hiermee te leven?
Als je niet het maximale uit de motor wilt halen qua prestaties e.d. moet dat weinig probleem opleveren.
2) ik kan te maken gaan krijgen met het feit dat er nu een 9V bobine op het blokje zit. Dit betekend dat de bobine aangesloten zit op een lage weerstandsdraad;
- welke kleur heeft een lage weerstandsdraad en mocht deze aanwezig zijn, welke kleur heeft de "gewone" 12V draad.
Bij een gewone Mini is dit de wit/roze draad, of dit bij een Van anders is weet ik niet. Zoiezo is het verstandig om uit de zekering kast een aparte 12V aansluiting te halen. Let wel op dat je een andere bobine nodig hebt voor elektronische (12V)ontsteking, die kan je niet zo op je oude (9V) bobine zetten.
3) bougies; moet de electrode afstand 1 mm zijn ipv 0,6 mm
Klopt.EN je hebt andere bougies nodig uit mn hoofd.
4) de kabeltjes van de ontsteking; bij een punten ontsteking zit er alleen maar een wit/zwarte op die naar de condensator gaat. Bij een electronische onsteking zit ook een wit/gele. Waar gaat deze heen?
Wit/zwart gaat naar de min of 1 van de bobine, de geel/wit gaat naar de plus of 15 van de bobine.
- Login of registreer om te reageren
RE: Electronische ontsteking op een 1000 cc
Ingediend door Mini Mart op za, 11-02-2006 12:21
Even een vraagje tussendoor over elektronische ontsteking (van een 1300) op een 1000 blokje.
Ik heb al behoorlijk gezocht op het forum en ben dus al achter een aantal zaken.
1) de vervroegingscurve is iets anders;
- In hoeverre gaat dit problemen opleveren of is hiermee te leven?
2) ik kan te maken gaan krijgen met het feit dat er nu een 9V bobine op het blokje zit. Dit betekend dat de bobine aangesloten zit op een lage weerstandsdraad;
- welke kleur heeft een lage weerstandsdraad en mocht deze aanwezig zijn, welke kleur heeft de "gewone" 12V draad.
3) bougies; moet de electrode afstand 1 mm zijn ipv 0,6 mm
4) de kabeltjes van de ontsteking; bij een punten ontsteking zit er alleen maar een wit/zwarte op die naar de condensator gaat. Bij een electronische onsteking zit ook een wit/gele. Waar gaat deze heen?
Dit alles is voor een volledig standaart 1000cc motortje in de Van.