je kan hetzelf doen,kost wel even wat tijd.
fusees kosten niet al te veel,ik dacht iets van rond de 30 euro ofzo wellicht nog wat goedkoper.
- Login of registreer om te reageren
je kan hetzelf doen,kost wel even wat tijd.
fusees kosten niet al te veel,ik dacht iets van rond de 30 euro ofzo wellicht nog wat goedkoper.
Zoals als eerder gepost: fusees stellen (vervangen is niet altijd meteen noodzakelijk), of vervangen is niet moeilijk. Een beetje technische handigheid zou makkelijk zijn. Wat je wel nodig hebt zijn 2 speciale gereedschappen. Je hebt een fusee-trekker nodig (of vork), om het los te krijgen van de draagarm, en om de fusee-moer los te krijgen heb je een diepe dop maatje groot (36??) nodig. Hou daar rekening mee. Uiteraard kan het ook met alternatief gereedschap (gewone trekker, en grote baco (been there, done that ) maar dat kan ik echt niemand aanbevelen...)
zeker weten,bert
zonder het juiste gereedschap kan het wel eens een barre klus worden
z0rr0 schreef:
zonder het juiste gereedschap kan het wel eens een barre klus worden
Nou dat is vandaag wel weer bewezen ja. Was vandaag bezig met m'n 1275 blokkie (staat op tafel midden in de garage ), en wilde de bout los hebben van de v-snaar poeli. Nou heb ik al inmiddels al heel wat speciaal gereedschap gespaard, maar een dop 33.2 mm had ik dus nog niet (lang leve die inch maten, zal wel 1 19/32 inch zijn geweest of zo ). Dus de fusee dop (35) maar opgevuld met wat geharde kogeltjes, en toen los gedraait. Nou het is uiteindelijk gelukt, maar ik was wel een dik uur verder. Kortom, het juiste gereedschap bespaard vooral ook een hoop tijd....
Ingediend door BonK op di, 06-08-2002 00:11
[size=75:107qwxel][Topics samengevoegd - Eelke][/size:107qwxel]
Bij mijn mini moeten de fusees (4x) bijgesteld worden en die wiellager linksvoor moet vervangen worden.
Nu twijfel ik of ik dit zelf ga doen of dat ik het door mini centrum laat doen.
Ik kan alle info hierover gebruiken om mijn besissing te maken.
bv.
- hoe moeilijk is het voor iemand die niet a-technisch is, maar nog niet veel sleutelervaring heeft
- Als ik dit doe moet de auto dan opnieuw uitgelijnt worden?
- Hoe kan ik constateren of fusees vervangen of allen bijgesteld moeten worden (met plaatje ofzo)?
- Wat ik de werkvolgorde voor het loshalen en terugplaatsen onderdelen?
- Welke speciale gereedschappen moet ik in de buurt hebben liggen?
- enz.
- enz.
help, ... help..
Laat dit gewoon door een garage doen.
Koop zelf de onderdelen bij de goedkopere leveranciers
(dus niet de mini centra)
en ga naar een garage en vraag van te voren wat het moet gaan kosten.
Dat lijkt mij de beste oplossing
en de goedkoopste
Ingediend door BonK op di, 06-08-2002 21:39
Bij garage kost een uurloon 40 euro, dit klusje zal toch 2,5 a 3 uur duren schat ik.
Dus zonder onderdelen kost het al +/- 260 gulden.
Vind ik toch wel jammer van het geld als ik het (eventueel met hulp)zelf kan.
Ingediend door Maarten van de… op di, 06-08-2002 23:43
Koop een Haynes manual
Ingediend door BonK op wo, 07-08-2002 22:15
Die heb ik al, een week na mijn mini al gekocht.
Maar die vind ik op veel punten toch te onduidelijk.
Er staat maakt dit onderdeel-met-naam-die-ik-nog-nooit-heb-gehoord los.
Maar dat losmaken alleen kan dan uit 30 stappen bestaan.
Ik dacht dat dit toch wel een klus was die mensen hier wel eens gedaan zouden hebben.
Misschien een idee: een verklarende woordenlijst voor de Haynes manual
@Bonk
Op jouw vraag om dit te beantwoorden, zal veel tijd kosten en erg lang worden op het forum.
Graag zou ik je willen helpen om deze klus te klaren, zodat je ziet hoe het moet.
Let wel op als je je mini naar de garage of dealer brengt en je zou zelf je onderdelen meegeven dat een dealer deze altijd kan weigeren.
Een gewone garage die geen mini dealer is zal blij zijn met de onderdelen dan hoeft hij ze niet te bestellen of te halen.
een mini dealer weigerd je onderdelen, omdat zij de originele onderdelen hanteren en garantie hierop geven, dus niet op imitatie of goedkopere onderdelen.
ik zal toch enkele vragen beantwoorden.
1 nee je hoeft de auto niet opnieuw te laten uitlijnen, je verandert niets aan de stuurinrichting.
2 om speling op je fusee kogels te kontroleren krik je de auto op.
demonteer het wiel, neem de trommel of schijf vast in verticale stand en beweeg deze op en neer (boven en beneden) je kunt dan zien of één van beide fusees speling heeft, daar waar de grote moer en borgplaatje van de fusees zitten. Je ziet dan de fusee uit de grote moer bewegen.
Om een hoop werk te besparen kun je het volgende zelf doen en meestal lukt dit.
Tik de drie borglipjes op de grote moer vrij ervan, neem een grote steeksleutel of engelse sleutel en kijk of je de moer kunt vaster draaien, alvorens vaster te draaien spuit je vet in de vetnippels van de fusee.
Draai dan de moer iets vast, niet te vast want de fuseepen moet in alle richtingen vrij kunnen draaien. Als je de moer niet meer kunt vaster zetten en je hebt nogaltijd speling dien je alles te demonteren en een vulplaat weg te nemen. Maar je dient te weten welke plaat (dikte) en dit meet je met een micrometer. De fuseepen dient echter 0,08mm axiale speling te hebben. Deze speling krijg je alleen als je de opening tussen moer en borgplaat weet en meet, dikte borgplaat, dikte vulringen minus de rest is de vulring die je weg kunt nemen. doe je dit niet dan gaat de fuseepen in de fuseezetel draaien en na verloop vantijd ben je weer terug bij af.
3 De volgorde van demonteren en monteren staat in het boek.
4 Gereedschappen.
Krik, fuseekogel trekker, ringsleutel moer fuseekogel, micrometer (om de dikte vul plaatjes te meten) As steunen, vetspuit plus vet. balgveer trekker.
Mocht je je bedenken en een toer willen maken naar Belgisch limburg en je probleem verholpen hebben. Mail naar theejoo@hotmail.com
suc6
Theo schreef:
Bla.. die bla... Maar je dient te weten welke plaat (dikte) en dit meet je met een micrometer. De fuseepen dient echter 0,08mm axiale speling te hebben. Deze speling krijg je alleen als je de opening tussen moer en borgplaat....... enz enz enz....
Goed, totzover de officele en wetenschappelijke methode...
Om even een aanvulling te geven: (want er staat al een hoop waarheid in bovenstaand meeltje...)
Je hebt maar 2 speciale gereedschappen nodig (ik licht ze er even uit): Fusseekogel trekker (kan ook met universele trekker, maar raad ik niemand aan) en een passende steeksleutel, maar bij voorkeur DOP voor de fusee moer (maat 32????)
Als je dit hebt, is het voor de gemiddelde doe het zelver (heel!!) goed te doen.
Wat betreft vulplaatjes.... Ik geef de voorkeur aan de "Trial en Error" methode. Aangezien de gemonteerde fusee er al een tijdje op zit (waarschijnlijk) heeft deze al wat slijtage. Het zal je dus nooit lukken om deze volledig vrij draaiend EN spelingsvrij af te stellen. Is geen probleem. Hij is goed afgesteld als deze redelijk vrij kan draaien en schranken, en geen speling heeft!! Stroeve punten mogen best (liever niet natuurlijk, maar zoals ik al zei: onvermijdelijk)
Tip is wel: koop een nieuwe fussee set. Als ik me goed herriner kocht ik ze bij de Brezan voor 60 gulden. Hiervoor krijg je 2 fusee sets. Hiervoor kun je niet wakker liggen... Deze kun je gebruiken als het tegen zit, en je hebt gelijk een hele set verschillende diktes vulringen welke verdomd handig zijn als blijkt dat de oude fusee nog goed is, maar je niet de goede dikte vulring kunt vinden... (been there done that)
Tip: in de onderste fusee zit een veer. Deze is zo stijf dat je er nooit speling in zult voelen. Demonteer de fusee en haal de veer eruit en monteer het zaakje weer. Nu kun je speling voelen en demonteren en afstellen. Als je de optimale afstelling hebt met vulringen kun je het zaakje weer [u:2lcbf9gq]met veer [/u:2lcbf9gq]monteren....
Bert.
[size=75:hgwqwcsm][Topics samengevoegd - Eelke][/size:hgwqwcsm]
Mijn Red Hot heeft enige tijd stilgestaan maar nu wil ik hem weer dagelijks gebruiken, dus hij moest 'even' door de APK.
Mijn fuseekogels moeten vervangen worden
Dan is er nog een waslijst met dingen , maar:
Wie weet hoe je die fuseekogels vervangt zonder speciaal gereedschap?
je kan de fusee's er uit tikken als je de moer er op laat zitten en er een stevig stukje hout op houdt als je er met een hamer op slaat. ook aan de zijkant slaan op het gedeelte waar het conische gedeelte inzit.
je moet bij de bovenste arm wel een ondersteuning maken zo dat het "draagt".
heet stoken met een verffohn wil ook nog wel eens werken.
maar ze hebben de nare neiging om heeeeel vast te zitten. en ik zou proberen of je een slagvork kan lenen. die is niet best voor de ballends maar het gaat er wel los mee.
Hoi,
Ik heb mijn stuurkogelfusee laatst losgekregen met een poelietrekker. Je mag hem van me lenen, als het zin heeft.....maaaaar...je kan voor €15 al een soort wig kopen bij de Mini specialist die je om de fusee legt en darna een tik geeft met een hamer.
SirYun's techniek moet ook werken, je moet alleen de borgmoer er alleen bijna afschroeven ( een par slagen erop laten zitten) anders krijg je hem niet makkelijk meer los (alles draait dan mee).
Success
Groeten
Ingediend door Mini Martin op za, 13-03-2004 22:03
Begin zomer kochten we Grom (paarse estate).
Vandaag schrok ik mij de tering en vroeg me af hoe Grom vorig jaar door de keuring was gekomen.(nog KASSA gezien?)
Hij stuurde de laatste tijd al niet zo lekker en wat ik vermoede werd werkelijkheid.
De wiellagers moesten vervangen worden en de fusees hadden huin beste tijd ook wel gehad dacht ik zo. Bekijk de foto maar eens
Vandaag de boel maar eens uit elkaar gehaald en alles vervangen.
De onderste fusee van het rechtervoorwiel.
Cyril bedankt voor de foto's
Martin, ik heb pas geleden ook een fusee van moeders Magic proberen te vullen met vet , maar er kwam geen vet door de vetnippel. Dus de fusee ff gedemonteerd.. .bleek dat de fusee helemaal droog stond, absoluut geen vet meer en stinken dat het deed
De fusee zag er hetzelfde uit als de fusee van grom, maar er was met sturen niets te merken en er zat ook geen speling op de fusee
Ingediend door Mini Martin op za, 13-03-2004 23:01
Niet zo best. Weet me nog te herinneren dat Hugo tijdens de Zeelandrit een afgebroken fusee had. Ik begreep dat de oorzaak een droge fusee was.
De fusee op de foto had een speling van ongeveer 2,5mm.
Maar het was een combinatie van wiellagerspeling en fuseespeling.
Teveel speling op de fusee en wiellagers geeft toch een niet zo fijn rijgedrag.
grtzz Martin
Goed gereedschap is het halve werk koop een fuseekogel trekker ofwel de ball joint separator.
Zoals al werd gezegd ze kunnen vast zitten maar met een hamer maak je meer schade dan nodig is. Tot ze vast kunnen zitten bewijst onderstaande foto ik heb de bek van de trekker naar de kl... geholpen.
Een hamer heb ik niet
Toch maar een nieuwe gehaald en ze zijn losgekomen.
Nou Mini Martin, die is dus bijna nooit doorgesmeerd Zo slecht heb ik ze nog niet gezien.
Voor Joris slecht nieuws. Naast het gereedschap om de stuurkogel los te maken (schaarwig met schroefdraad is beter dan de slagwig) heb je ook een zeer diepe 38 mm (1,5 inch) dop of platte ringsleutel nodig. Als je fusees en lager in engeland bestelt kun je deze gereedschapjes er maar beter gelijk bij kopen. De prijs van die dingen in Nederland is behoorlijk. Lenen of huren van het gereedschap is ook mogelijk.
Afgelopen zomer ook de fusees en wiellagers gedaan. De aanschaf was het niet alleen het juist afstellen van de fusee met vulringen is een fijn 'trail en error' klusje. Er zijn er die het via een berekening doen.
Erwin
Ingediend door Errie op wo, 26-05-2004 11:03
Om nou niet gelijk een heel nieuw topic te openen... Ik heb gisteren voor mijn APK gelijk rondom maar even alle fuseekogels gedaan. En op zich is het prima te doen met een bankschroef en dan alles klemmen. Netjes alles afgesteld met die ringetjes en vervolgens weer gemonteerd. Wat mij wel op viel bij het afstellen, is dat die cupjes en het pieletje niet naadloos op elkaar passen. Is ook wel logisch en met de tijd slijten ze op elkaar in. Net zoals een nokkenas met zijn kop, maar moet je op een gegeven moment je fusees weer stellen?? Zodat ze op elkaar ingewerkt zijn en vervolgens alles netjes nastellen, om het maar zo te noemen.
Gewoon effe een vraagje, want ik kon er niks over teruglezen in Haynes.
Groeten aan jullie allen,
Errie
in de minimagazin van afgelopen maand geloof ik staat een tip.
klem de moer van de fusee in de bankschroef. steek het asje er doorheen. (met wat tape om de schroefdraad) Klem het asje in een boormachine. En draaien maar.
Zo hoef je niet na korte tijd het geheel weer te stellen. Want alle oneffen heden die overgebleven waren van de productie zijn dan weg.
Frans
Bert schreef:
Tip: in de onderste fusee zit een veer. Deze is zo stijf dat je er nooit speling in zult voelen.
Bert.
Ook in de bovenste fusee zit toch een veer(tje)?
Bij mij in ieder geval wel.
Paul: Officieel zit alleen in de onderste kogel een veertje. Maar je bent niet de eerste bij wie er overal veertjes in gezet zijn, kan volgens mij geen kwaad.
Hugo schreef:
Officieel zit alleen in de onderste kogel een veertje. Maar je bent niet de eerste bij wie er overal veertjes in gezet zijn
Past dan dan ? Onder zit een uitsparing voor de veer, boven toch niet ?
Neem geen officiële rover lagers. Bij deze is bezuinigd op de hoeveelheid vet en sta je binnen afzienbare tijd weer met versleten wiellagers. Zelfs de minicentra adviseren alternatieven. (Welke )
Remco T schreef:
Neem geen officiële rover lagers. Bij deze is bezuinigd op de hoeveelheid vet en sta je binnen afzienbare tijd weer met versleten wiellagers. Zelfs de minicentra adviseren alternatieven. (Welke )
Voorzover ik weet, zijn alle voorwiellagers (schijfremmen-type) van hetzelfde merk (Timken), alleen varieert de verpakking. Zelfs als je ze van SKF bestelt krijg je Timken. Je moet nieuwe lagers altijd zelf voldoende invetten met lagervet (en dat is meer dan er doorgaans in zo'n zakje bijgeleverd zit). Je moet ervoor zorgen dat er ook echt vet tussen de rollen komt. Alleen aan de buitenkant eropsmeren is niet genoeg. Een manier is: een hoeveelheid vet op je vlakke hand leggen en het lager erin kloppen, zodat je het vet erin forceert. Met je vinger smeer je dan nog vet op/in de randen, zodat het lager 'verpakt' zit in vet.
De ruimte tussen de beide lagers moet niet helemaal volgepropt worden met vet.
aangezien er op het forum heel verschillende uitspraken zijn te vinden over het stellen van fusee's open ik dit nieuwe topic.
naast het doorsmeren van de fusee's met de vetspuit is het af en toe nodig om de fusees te stellen.
dit schijnt te kunnen door een plaatje ergens tussenuit te halen en dan de fusee weer aan te draaien??????!!!?!??!? wie kan dit ff duidelijk posten?
als stellen niet meer gaat dan zijn nieuwe fusees de oplossing: prijzen bekend op dit forum varieren tussen 20 en 40 euro... maar wat kosten ze nou echt en wat komt er bij kijken om de fusees te vervangen (gereedschaped)
ook hier graag een duidelijke reactie over..!
maxi groeten, tom
Zie dit topic voor een beschrijving.
[size=67:17n6mx5m](btw, zoals voor zoveel vragen hier op het forum: koop een Haynes Workshop Manual of vraagbaak voor je zelf gaat sleutelen en absoluut geen idee hebt hoe dat moet)[/size:17n6mx5m]
Tommetje,
Fusees zijn toepassingen die simpel gezegd het wiel beweeglijk maar ook gelijk stabiel houden. Dit wordt gedaan met een kogelgewricht. Een soort kogel met schroefdraad wordt gebruikt om de verbinding met de ophanging te maken. Om de kogel in de kom van de fusee te houden wordt een koepelmoer met een gat bovenin gebruikt.
Met het aandraaien van de koepelmoer zal de beweeglijkheid van de kogel met schroefdraad worden beïnvloed. Die beïnvloeding is essentieel voor de werking van de fusee. Als de met schroefdraad op de bovenste arm bevestigde kogel te veel ruimte heeft in de kom van de fusee zal dit negatieve invloed hebben op het stuurgedrag en de stabiele vlucht en stand van de wielen. Een te strak aangedraaide koepelmoer kan de werking van de fusee ook weer negatief beïnvloeden. In extreme kan een wiel scheef blijven staan tijdens het rijden.
Werkboeken zoals Haynes geven een waarde of indicatie aan waarmee de kogel met schroefdraad in de kom van de fusee mag bewegen. Omdat de koepelmoer met 102 Nm moet worden aangedraaid kun je je voorstellen dat deze in de meeste gevallen de kogel (niet versleten of nieuw) te strak zal vasthouden. Om het aandraaimoment te kunnen halen en de exacte beweeglijkheid te houden worden er vulringen tussen de fusee en de koepelmoer gebruikt. Met wat 'trail and error' is de juiste hoeveelheid tussenringen uit te vogelen.
Dan gaan we rijden en we smeren de fusee door met vet. Na een flink aantal kilometers zal er toch slijtage gaan optreden. Bij een APK kan dan de term worden gebezigd: "Te veel speling op de fusee." De ideale situatie als boven geschreven is dus niet meer van toepassing. Door de fusee los te maken en de vulringen te veranderen kan de fuseekogel weer op de juiste beweeglijkheid worden gebracht.
Zitten er al geen vulringen meer in dan is de fusee kogel en kom versleten en moet worden vervangen. De revisie setjes zijn er in origineel fabricage of immitatie. De eerste is duurder dan de andere.
Het essentiële gereedschap is een stuur- en fuseekogel splitter (vork of schaar type), een 1,5 inch (39 mm) ring-, steeksleutel of dop met een momentsleutel.
Het uiteen nemen en in elkaar zetten is geen heksen toer maar de konische aanluitingen van de stuur- en fuseekogel kunnen bij eerste kennismaking wel eens voor vertraging en hoofdbrekens zorgen om ze los te krijgen. Je staat er soms versteld van met welk geweld de tapeinden van de ophangingen moeten worden gescheiden.
Het stellen van de fusee is rustig expirimenteren in een bankschroef met een bakkie koffie.
Lastige bijkomer is dat met de fusee los van de ophanging de hele as uit de binnenste koppeling kan vallen. Je hoort aan het rollen van kogels wel wanneer dat gebeurd dus hou tie-rips en lager vet bij de hand. Of vervang gelijk de hoezen van de binnenste homokineet.
Succes met de klus!
Erwin
.. een 1,5 inch (39 mm) ring-, steeksleutel of dop met een momentsleutel.
correctie: een hoge dop 1,5", met een steek of ringsleutel krijg je de moer niet meer op moment aangedraaid.
Het stellen van de fusee is rustig expirimenteren in een bankschroef ..
Aan de auto kan ook, heb je ook het probleem niet dat je de naafmoer los moet halen (en weer op moment vastdraaien.
Of vervang gelijk de hoezen van de binnenste homokineet.
Die zou ik lekker laten zitten, gaan eigenlijk nooit kapot en je kan nogal problemen hebben om de homokineet van de as te krijgen. Don't fix it if it ain't broken...
Wouter
jongens.. erg bedankt, ik m een dezer dagen eens op een setje steunen krikken, en aan de slag gaan. de hoezen laat ik zitten, die zitten er net een jaar op. ik hoop dat er meerdere mesnsen baat bij deze duidelijke beschijving hebben!
groetjes..en tot ziens allemaal!
Ingediend door Gruttepier op vr, 15-10-2004 21:24
Nog bedankt voor dit duidelijke verhaal, ik had het ook allemaal wel gelezen op het forum, maar nu snap ik het eindelijk een keertje .
Ik heb nog een vraagje i.v.m. het afstellen van de bovenste fuseekogel; laatst had ik heel mijn aadrijfas eruit om te werken aan de homokineet (binneste) en toen ik alles terug had gezet, merkte ik dat er speling zat opde bovenste fuseekogel.
Nou lees ik net in dit topic dat daar vulringen voor zijn; zijn die van speciaal materiaal of kun je daar huis/tuin/keuken ringetjes voor pakken?
Zijn daar speciale setjes voor of moet je ze per stuk kopen?
Er liggen meerdere ringen (shim's) tussen meestal...
Als er speling op de kogel zit kun je deze eenvoudig afstellen door er een dunne shim tussenuit te halen...
Euhhhhh....dat snap ik niet helemaal.
Er zitten speling de fuseekogel en die zou je kunnen verhelpen door er een dunnere ring tussenuit te halen?
Lijkt me dat je dan juist meer speling krijgt, of heb ik het nu mis?
De shim's liggen tussen de fusee en moer... Als je er shim tussenuit haalt kun je de moer verder naar onder waardoor de kogel vaster komt te zitten. Ik kijk ff voor een plaatje...
Ingediend door Mini Martin op wo, 20-10-2004 21:18
Wanneer je speling hebt op je fusee, kan je deze stellen door een aantal sims te verwijderen.
Dit luistert op zich wel erg nauw. Te strak of te veel speling betekend snellere slijtage.
Als je de fusee goed bekijkt bestaat deze uit een kamer en een asje met schroefdraad en een rubber beschermkapje.
De kamer bestaat vervolgens weer uit twee delen die met behulp van een grote dopsleutel of (verstelbare)steeksleutel uit elkaar kan halen.
Onder de kap (waar het asje met draad in zit) liggen een aantal hele dunne plaatjes (sims) en een borgplaatje. Deze sims hebben verschillende diktes. Door één of meerdere plaatjes te verwijderen neemt de speling af.
Hoeveel de speling zou moeten zijn weet ik even niet uit mijn hoofd.
Aha, nu snap ik het!
Ik zal van het weekend eens kijken of ik de speling eruit kan halen door zo`n shim te verwijderen.
Bedankt voor alle uitgebreide informatie.
Toch zit ik nog met een vraagje; bij mij zit er wat speling op de bovenste fuseekogel.
Als ik het wiel eraf haal en de hub van boven naar beneden beweeg, zie ik dat hij daar wat ruimte heeft en niet op de andere fusees.
Die wiellagers zijn nog goed, dus daar ligt het ook niet aan.
Het gereedschap heb ik allemaal, de fuseekogels komen morgen binnen, maar moet ik nou echt heel die hub van de aandrijfas afhalen?
Kan ik niet gewoon de fusee loshalen met de splitter en dan lekker alles vervangen?
Ik heb namelijk zo enorme pesthekel aan het terugzetten van heel die hub als hij los is geweest...
Ray,
Je kan dat doen. Nadeel is wel dat je op je knieën er voorzit. De hub alleen aan de onderste arm vast geeft niet echt stabiliteit. Het losdraaien van de koepelmoer kan dan al een probleem zijn. Dan nog maar afwachten of je de koepelmoer weer met 102Nm vast krijgt.
Met het extreem bewegen van de hele hub, met de as er aan vast, kan ook de binnenste homokineet uit elkaar vallen.
Het hub setje dat je krijgt is gelijk compleet voor een hub aan e e n zijde, dus boven en beneden. Het afstellen met de ringen moet ook gebeuren met de volledig op 102Nm aangedraaide koepelmoer. En weer los als de maatvoering niet klopt.
Tip voor de afstelling van de kogel met schroefdraad. Dit is dan alleen voor de bovenste. Als je werkt uit Haynes dan staat daar dat de kogel met schroefdraad nog net zonder weerstand onder de op 102Nm aangedraaide koepelmoer mag bewegen. Maak daar maar van dat de kogel met schroefdraad met een redelijke tik van een kunststof hamer nog beweegt. Ik had nieuwe hubs aangebracht met de afstelling van Haynes en bij de APK.... te veel speling !!! Tip met de hamer kwam van een bekend Mini Center.
Kijk wat je wilt.
Ga je de hele hub eraf halen dan nog een tip voor een eenvoudig steun om je wiel bij het los en vastdraaien van de kasteelmoer vast te zetten. Koop bij de bouwmarkt (Gamma/Praxis/etc.) twee duimhengsels. Dat zijn lange stukken ijzer met een krul aan het einde en een aantal gaten. Met die dingen worden grote deuren of hekken scharnierend opgehangen. Koop 1 lange van 70 cm en een kleinere van 40 cm. Slijp of zaag de krul van de kleine kort af. Leg de kleine op de lange met de zijde waaraan geen krul zat gelijk en boor een gat in de kleine en de grote op anderhalve cm van de afgeslepen krul. Zet er een bout en moer met ringen tussen en je kunt nu een V maken met de twee duimhengsels. Boor de gaten boven op tot de maat van het schroefdraad van de wielmoeren en voilá. Een supersterk steun voor een prikkie.
De hele hub glijdt meestal gemakkelijk van de as en je kunt gelijk nog wat vet in de lagers smeren. Kasteelmoeren aandraaien op 207 Nm bij meerdere splitpen gaten in de as. Met maar e e n splitpen gat in de as is dat tussen de 255 en 270 Nm.
Wouter,
Nou jij weer.
Erwin
Nou jij weer.
Heb je daar een foto van? Klinkt wel handig
Voor het vastdraaien van de kroonmoer zet ik de auto op de grond met het wiel gemonteerd. Door de centrecap past dan precies de dop met verlengstuk waardoor ik de moer op moment kan vastrdraaien. Mocht het wiel toch teveel slippen, zet ik de krikarm op het rempedaal en klem deze met een paar houtjes tegen de stoel.
Wouter
Zelf gebruik ik altijd dit ding;
Het is zo`n zelfde geval als wat in Haynes staat, maar ik heb aan de onderkant een soort voetje gelast.
Wouter en Ray,
De mijne komt op het zelfde neer. Ook van het voorbeeld in Haynes. Alleen de eerste van gesmeed bandijzer verboog. Dit materiaal is veel steviger. Niet zo mooi als die van Ray maar het werkt goed.
Erwin
[size=75:210p06o1][Topics samengevoegd - Eelke][/size:210p06o1]
Nadat ik dit weekend de nylon cupjes vervangen heb. (bij de montage van een Hi-Lo set) ben ik er achter gekomen dat ik speling heb in de linker-fusee..(?).
Ik kan het hele gedeelte waar het wiel en rem-schijf gedeelte op gemonteerd zit (weet niet precies hoe dat heet), in vertikale richting bewegen en zie dan dat er speling in zit.
En na zoeken op het forum kan ik niet precies vinden hoe ik dit eruit kan halen. Ik vind wel dat je er een van de shims uit kan halen, maar niet hoe je het geheel nu los moet krijgen.
Ik heb de bovenste moer wel los proberen te draaien. Maar verder dan dat kom ik niet, want het T-stuk (waar ook dat nylon-cupje inzit) krijg ik niet van die bout af. Is hier speciaal gereedschap voor nodig of moet ik hier gewoon wat harder aan trekken??
Tevens, bij het losdraaien van die moer had ik op gegeven ogenblik ongeveer 2 windingen van de moer in handen, dus deze wil ik ook graag even vervangen. Zijn deze moeren los te verkrijgen(engelse maat?)??
Dus graag wat info
Om dat T-stuk( bovenste draagarm) vrij te maken kan je een veerbolcompressor gebruiken welke je als het goed is ook gebruikt hebt om je hi-lo te monteren...
Om het makkelijk te maken voor je zelf, de fusee helemaal demonteren en die grote moer die boven en onder rond de kogel zit losdraaien en als het goed is zitten er shims tussen de fusee en moer...daar 1 er tussen uit halen en de moer er weer op draaien en checken hoeveel ruimte je kogel heeft (methode staat denk ik wel beschreven in de zoekfunctie van het forum of anders in de Haynes of vraagbaak.)
Als er geen shims meer tussen zitten heb je een nieuwe set fuseekogels nodig....
Peter,
Met de zoekfunctie moet er voldoende informatie voor handen zijn. Het speciale gereedschap dat je zoekt is een 'splitter'. Dat is een vork of een hevel die het conische gedeelte van de fuseepennen uit de ophanging werken. Zoek maar eens op fusee, hub, afstelling, vervangen, vulring, etc. Er is zelf een item met foto's over verroeste en droge fusees van Theo. Kun je gelijk zien hoe het er van binnen uit ziet. Succes.
Erwin
Bleu,
Bedankt voor je reactie,
Zoals ik al in mijn bericht melde, heb ik al gezocht maar bijvoorbeeld over de splitter heb ik weinig gevonden... Overal stond wel wat je moet doen, maar niet hoe (please, m'n handje vasthouden.. ). Dat is voor de onervaren sleutellaar wel zo handig...
Ingediend door linkaard op di, 30-11-2004 08:24
Om de fusee's af te stellen heb je een micrometer nodig als je het goed wilt doen en niet met gis en nat vinger werk.
Je moet alles monteren behalve de borgplaat en de vulringen, dan draai je de grote moer vast zodat de kogel zonder [b]wrijving[/b] en [b]speling[/b] overal in alle richtingen vrij rond draait.
Meet dan de opening tussen de moer en het vlak waar normaal gesproken de borgplaat zit. de borg plaat heeft een dikte van 0,90mm die maat dien je van de gemeten opening af te trekken.
De uitkomst hiervan daar tel je 0,05 mm bij op (axiale speling van de pen)Het totaal hiervan is de dikte van de opvulring die er tussen moet. Deze zijn dus te meten met een micrometer.
RE: Fusees (fuseekogels) vervangen en/of stellen
Ingediend door Superrob op do, 06-06-2002 11:50
Hoi dit is mn eerst post hiero
Ben op zoek naar een geschikte mini en ik heb een vraag.
Als ik een nieuwe fusee nodig heb hoeveel kost me dat dan ongeveer en als ik het zelf doe hoeveel werk is het dan?
Groet
Rob
[size=75:1wrjx8oy][Edit 12/03/06: duidelijke titel - Eelke][/size:1wrjx8oy]