als je met koude motor gas geeft rookt ie dan achter? blauw zwart. het kan iets met je zuigers zijn, (schraapveren ofzo). wat voor olie gebruik je? draai je bougies er eens uit en kijk of deze veel aanslag hebben.
- Login of registreer om te reageren
als je met koude motor gas geeft rookt ie dan achter? blauw zwart. het kan iets met je zuigers zijn, (schraapveren ofzo). wat voor olie gebruik je? draai je bougies er eens uit en kijk of deze veel aanslag hebben.
Ik gok er idd op dat er te dunne olie in zit. In theorie is het niet te dun, het staat zelfs in je 'gebruiksaanwijzing' dat er 10W40 in moet, maar dan verbruikt hij wel veel, dat deed die van mij ook. Ik doe er nu 20W50 in en nu is m'n verbruik zeer acceptabel. 1 op meer dan 1000 (weet het niet precies, zou ik in m'n boekje moeten kijken).
Ik gebruik nu 10W40, dus ik zal eens proberen om er andere olie in te doen.
In ieders geval vast bedankt voor de adviezen.
Ik laat nog wel weten of het heeft geholpen.
hanz schreef:
met mijn 15w40 doet ie ook 1 op 800
Ook maar eens op 20W50 overgaan? 15W40 verschilt niet veel met 10W40. 10 is de viscositeit bij koude motor en 40 bij warme motor [size=75:3gp24urm]Bedankt Eelke.[/size:3gp24urm].
Dus 15W40 is wat dikker bij koude motor, maar 20W50 is en bij koude motor en bij warme motor dikker.
Ingediend door OrangeVan op di, 10-05-2005 22:57
Demelza schreef:
Ook maar eens op 20W50 overgaan?
maar 20W50 is en bij koude motor en bij warme motor dikker.
En zeker geen volledig synthetische olie gebruiken.
Het dringt nu pas tot me door dat je verbruik 1:400 is. Nou ja, Eelke wees me er op dat dat wel erg veel is. Hoop dat de dikkere olie helpt en dat het olieverbruik niet het einde van je motor aangeeft...
Ingediend door Lars L. op di, 10-05-2005 23:16
als je dikkere olie gebruikt is de smering dan niet minder? het kan dan toch niet overal 'tussenkruipen' zoals fijne olie? of ben ik mis in mijn redeneren?
of moet je gewoon langer warmrijden?
Lars
Ingediend door artfull_devlin op di, 10-05-2005 23:18
Hoeveel heeft je motor al gelopen?
er staat ongeveer 51.000 op de teller. Maar het is een Duitse auto, dus je weet nooit hoe er eerder in gereden is.
En 1 op 400 is erg veel, is na elke rit van de mini club een liter olie erbij gooien
Ik heb de olie in huis, dus nu nog ff bijvullen (of vervangen) en dan zien we wel.
Hoop dat het helpt, ik ga over 2 weken naar salou en dan helpen alle litertjes die ik kan besparen.
Het zal allicht schelen. Al ging ie al naar 1:800 dan scheelt het je alweer aardig wat liters.
Gitty schreef:
En 1 op 400 is erg veel, is na elke rit van de mini club een liter olie erbij gooien
Een liter? Dat betekent dus dat hij dan ruimschoots onder het minimum op de peilstok staat? Want tussen minimum en maximum zit een halve liter (maar dat zul je toch wel weten, gezien je familiebanden ), terwijl bij veel auto's het 1 liter is, dus als je bij een Mini die op minimum staat 1 liter gooit dan raak je die halve liter overschot relatief snel kwijt. Lijkt me ook niet goed om vaak te doen trouwens.
Er is zelfs een 20W60 olie speciaal voor Mini's !!
Ik meen van Penrite............
Vaak is hoog olieverbruik ook het gevolg van 1 of meerdere keren extreem warm worden van de motor door bijv. een knappende koelvloeistofslang (en het te laat in de gaten hebben)
Believe me, I've been there.........
Even een vraag voor mijn autootje; het is een spi uit 95 en ik heb net de olie vervangen door 20W50(was 15W50).
Nu heeft mijn wagen bijna 90.000 km gereden en ik rij heel het jaar door.
Heb ik nu de goeie olie erin gegooid of zeggen jullie van nee, je moet er 10W40 of 15W40 in stoppen?
Hij verbruikte wel wat olie, maar niet zo veel. (ongeveer 1 liter per 1500 a 2000 km)
wel een heel hoog olie verbruik voor deze km stand.
hilbert
ps dan mag je ook wel een hele grote kan met olie mee nemen naar salou
20w50 is goed.
regelmatig verversen
je gaat olie verbruiken door
1: lekken
2: versleten klepgeleiders + slechte klepseals
3: versleten of kapotte zuigerveren
of een combinatie.
#2:geeft nogal wat rook bij abrupt van het gas gaan.. de onderdruk in de inlaat kanalen kan dan langs de kleppen olie zuigen en die dan verbanden.
#3:ook blauwe rook.. en duidelijk verhoogde carterdruk: kijk of er veel overdruk onder het kleppen deksel zit.
#1: boze ouders/ milieucops
[SirYun:]
Ik gooi er elke 10.000 km. nieuwe olie in, nieuw oliefilter, nieuwe bougies, nieuwe luchtfilter en ik controleer de kleppenspeling.
Moet toch goed zijn?
En wat betreft boze ouders; de allereerste keer dat ik de olie ging vervangen, was ik vergeten dat je niet te snel zo`n oliekan leeg moet schenken.........
Ik ben nog nooit zo snel naar binnen gevlogen voor een wasteiltje.(hoort nu bij mijn verzameling gereedschap )
[size=75:1q9iojil][Edit: volledige quote voorgaande post vervangen door verwijzing naar poster - Eelke][/size:1q9iojil]
Ik laat jullie wel weten hoe het afloopt.
En er staat nu al een grote kan olie klaar voor Salou, dus ik ben benieuwd of hij minder gaat verbruiken.
Ingediend door Lars L. op wo, 11-05-2005 21:26
Lars L. schreef:
als je dikkere olie gebruikt is de smering dan niet minder? het kan dan toch niet overal 'tussenkruipen' zoals fijne olie? of ben ik mis in mijn redeneren?
of moet je gewoon langer warmrijden?
Lars
niemand?
Lars L. schreef:
als je dikkere olie gebruikt is de smering dan niet minder? het kan dan toch niet overal 'tussenkruipen' zoals fijne olie? of ben ik mis in mijn redeneren?
of moet je gewoon langer warmrijden
Nee niet langer warmrijden. De viscositeit van xxW50 is hoger dan xxW40 bij hoge (circa 90 graden) temperatuur. Het is niet zo dat dit verschil in dikte 25% is maar het is de volgende olie op de "ladder". De onderdelen in een motor en de speling (tussen zuiger en wand bijv) bepalen welke viscositeit gebruikt moet worden. Er zit hier wat speling in...je kunt dus soms wat dikkere olie gebruiken dan voorgeschreven, soms wat dunnere (afhakelijk van de auto)
Als je té dik gaat, zoals je zegt, komt de olie er idd minder goed tussen de onderdelen en loopt het niet goed af. Dit is hetzelfde met dunne olie, de smeerlaag is dan te dun zodat je geen "full film" smering meer hebt en extra slijtage optreedt
Ingediend door Lars L. op wo, 11-05-2005 23:54
bedank voor de uitleg!
Ik kreeg net een update vanuit de GTST. Als Gitty onder de 100 km/uur blijft dan verbruikt ze geen olie. Ze heeft er nu 20W50 in zitten.
Wat voor merk olie gebruik je nu ?
Ik heb een Inno 1300 blokje gehad en gooide daar toen Valvoline Turbo 15w40 in en toen had ik ook een flink verbruik.
Was een dure oefening, was het zat en gooide er toen de Karwei olie van ƒ 9.99 per 5 liter in en had vrijwel geen verbruik meer.
Moraal is, koop goede 'mini' (oldtimer) olie 20w50 of goedkope bouwmarkt (vervang dan om de 6 a 8.000 km, ouderwets van de begin mini dagen)
Vaak is de nieuwste olie te goed voor het oeroude mini blok !
Ik zou zeggen, haal een nieuw oliefilter (3.50 euri) en MILLERSOIL 20W50 ververs je olie. (zelfs ik kan dat ) en merk het verschil direct. Is het nou nog steeds zo dat die veel verbruikt ligt het waarschijnlijk aan het blokkie zelf
heb je een rustige rijstijl of aggressief?? bedoel rag je je mini af of rijd je overal op je dooie gemakkie heen? en hoe heeft de vorige eigenaar ermee gereden? Een blokkie kan als je rustig rijd toch wel een 130K tot 150K halen tot revisie. Maar als je hem inrijdt en afragt..tsjaa dan kan zelfs een blokje na 40K op zijn....
hoop voor jou dat het verkeerde olie keus was...succes
Wouter
btw voor een "how to change your oil" uitleg op papier pm me maar ff.
Ik ben weer terug uit Spanje, en zoals Demelza al zei, als ik rustig in de bergen rijd is er niks aan de hand, maar op de snelweg is het bij elke tankbeurt ook een halve liter olie bijvullen.
Waarschijnlijk moet er een nieuw blok in ofzo, maar voorlopig gewoon veel olie bijvullen.
hoezo een nieuw blok, het kan maar een paar oorzaken hebben.. en eigenlijk is je verbruik veel te hoog voor een mpi met zo weinig km... de oorzaken zijn al genoemd in dit topic dus als je daar naar laat kijken(als het niet duurder is dan een nieuw blok)
Ingediend door Adonias op di, 09-10-2007 17:01
Om even een oud topic op te diepen...
Waar kan olie overal uit de motor verdwijnen?
Via de uitlaat:
1 lekke klepseals?
2 versleten zuigerveren?
3 versleten cylinder wanden
4 lekke pakking
5 aangeboord olie kanaal bij het uithonen van de cylinders :)" title="Evil" /> ?
Op de grond:
6 Verschillende pakkingen
Meetbare, zichtbare symptomen:
1 t/m 4 zwarte rook, compressie verlies?
5 geen idee, maar niet goed
6 olie vlek op de grond
Nu mijn situatie:
Pakkingen vernieuwd, geen olievlek op de grond
Klepseals vernieuwd, kleppen gepolijst, klepspeling afgesteld
Compressie van alle cylinders (zowel warm als koud): tussen de 13 en 14 bar
Geen zwarte/blauwe rook
Motor loopt lekker, iets te arm denk ik (de koffie heeft vrij veel melk) met een verbruik van 1:13 in de stad en 1:16 d'r buiten (benzine wel te verstaan)
Alleen bij het leveren van veel koppel (in z'n 4 hard van 80 naar 120 trekken bijvoorbeeld) ruik ik verbrande olie...
Dus... waar gaat m'n olie heen???? (verbruik 1:500, 20w50 mineraal)
Hoi,
Bedankt voor je tip, ik ga het ook proberen.
Groetjes,Peyman
Demelza schreef:
Het zal allicht schelen. Al ging ie al naar 1:800 dan scheelt het je alweer aardig wat liters.
Ingediend door campr op di, 09-10-2007 23:19
Nog een mogelijkheid waar je olie heen kan!
Met een lekke koppakking komt die in je koelwater terecht (meestal is de olie-druk hoger dan de koelwaterdruk). En met een mini 'verdwijnt' je overtollige koelwater/olie mix door het slangetje van de overdrukregeling van de radiatordop.
Dit is te zien doordat je koelwater een soort 'scum' voert die een beetje op seepsop lijkt, maar toch echt een ander kleurtje heeft.
Rob
Ingediend door Adonias op wo, 10-10-2007 09:00
De zogenaamde mayo... ook die heb ik niet, olie is keurig schoon (mag ook wel als de olie elke 3000 km volledig verschoont is...)
Ingediend door campr op wo, 10-10-2007 10:58
Tja, dan kan het zijn dat de olie goed verbrand wordt, en in zulke kleine hoeveelheden dan je nog geen blauwe rook ziet.
Zie je ook geen blauwe rook tijdens het starten? Vooral na een lange periode staan wil er nog wel eens wat olie in de zuigers lekken vanuit de klepseals (maarja, die heb je net vervangen).
En als je nog een lijstje zocht voor olie-consumptie, moet je hier maar eens kijken!:
http://www.performanceoiltechnology.com ... mption.htm
Rob
Ingediend door Adonias op do, 11-10-2007 09:11
Mooie lijst!
Maar dan nog, olie kan maar aan twee kanten verdwijnen uit het systeem: Of via lekken op de grond, of via je uitlaat. Toch?
Een zeer hoge compressie (13 a 14 bar) duidt toch of een goede afsluiting aan alle kanten van de cylinder (zuigerveren en kleppen)?
Daarnaast levert veel olieverbruik via de uitlaat (verbranding) toch zwarte/vettige bougies op?
Ingediend door campr op do, 11-10-2007 18:47
Vergeet niet dat de olie ook nog via je klepgelijders naar binnen kan. En dan kunnen je kleppen nog wel zo goed sluiten op de klepopening in de kop (waardoor je dus hoge compressie krijgt) maar als ze open gaan wordt de olie in je op verbrand net na je uitlaatkleppen, maar voor het uitlaatspruitstuk. Vandaar dat zo slecht wordt verbrand en je vaak blauwe rook krijgt.
Maargoed, soms blijft olie-verlies een probleem. Als ik het echt niet meer weet, dan geef ik de mars-mannetjes de schuld en blijf ik gewoon bijvullen, niet bijvullen zou nog erger zijn.
Rob
Ingediend door campr op do, 11-10-2007 18:58
Bij nader inzien, en het lezen dat je de klepseals al vervangen had, zou ik het toch hier:
Alleen bij het leveren van veel koppel (in z'n 4 hard van 80 naar 120 trekken bijvoorbeeld) ruik ik verbrande olie...
gaan zoeken.
Als je veel koppel/vermogen vraagt, is de druk in de cylinders bijzonder hoog. Misschien is je karterontluchter verstopt? Het zou kunnen dat door de drukopbouw in het karter, er olie ergens de verbrandingkamer (of vlak daarna) wordt geduwd.
Anders zou ik het echt niet weten.
Rob
Ingediend door Adonias op vr, 12-10-2007 11:14
Goeie tip! Carter ontluchter zit toch boven m'n vliegwiel ?
Ingediend door campr op vr, 12-10-2007 15:07
Tegenwoordig gaat de karter-ontluchting meestal je luchtfilter in, zodat de 'slechte gassen' ook weer verbrand worden. DUs als je een MPI of een SPI hebt, zou ik maar eens bij je luchtfilter/injectie kijken.
Rob
Ingediend door Adonias op di, 16-10-2007 15:08
Open luchtfilter....
ff een oud topic naar boven halen.
Ik heb een nieuw blok in de mini liggen. Specificaties:
Inhoud: 1330 cc, kent 276 nokkenas, standaard 1000cc carb, LCB. De versnellingsbak en koppeling zijn geheel nieuw.
Het blok ligt er nu een iets van 300km in. Vanaf dag 1 heeft hij al een rookpluim. Als ik rustig gas geef, dan gebeurt er niets. Als ik het gaspedaal eens lekker in wil trappen, dan heb ik een mistbank achter me hangen. (Voordeel daarvan is dat ik geen bumperklevers heb)
Kan iemand zo aangeven waar het aan zou kunnen liggen dat ik momenteel iets van 1,5 liter olieverlies heb, via de knalpijp, terwijl alles nieuw is??
olieverbruik bij gasgeven komt volgens mij door te hoge carterdruk of te hoog oliepeil.
voel ens je carterdruk. Zakdoek leggen op olievulopening, terwijl de motor loopt.
Ligt de doek een beetje te wapperen, dan is het goed, wordt ie weggeblazen.......foute boel, slechte zuigeafdichting.
Te hoog oliepeil geeft een oliestroom naar je luchtinlaat via de cartervent. (is al geschreven)
Klopt de peilstok wel?
Dus geef eens gas en kijk nar die twee dingen.
Weet jij iets van de revisie af? Ik bedoel, heb je de zuigerveren en de cilinderwanden gezien?
Blok is door een prof geleverd, evenals de zuigers en zuigerveren. Ik verwacht dus ook dat die alles goed aangeleverd heeft.
Als we hier geen verstand van motoren hadden, dan waren we ook niet begonnen aan het opbouwen van 2 opgeboorde blokken.
Euh, je hebt er toch geen goede olie in gedaan he?
Ik denk, dat de motor nog ingereden moet worden...
dat gaat het beste met lekker goedkope minerale olie.
Ik zou niet durven beweren, dat u geen verstand van motoren hebt, want ik ken u niet.
Ik probeer enkel mee te zoeken naar een verklaring en oplossing....
Als we daar niks mee bereiken, moeten 'we' verder zoeken. Bijv. is de zuigerveereindspeling goed bepaald? Maar rijdt de motor eerst maar eens verder in.
Ik heb er nieuwe olie in gedaan (15w40). Dit gezien het feit dat we hier geen afgewerkte olie hebben staan die geschikt is om in een nieuw blok te doen.
Ik zal in de loop van de komende weken eens kijken wat er gebeurd als er wat meer km gereden zijn. Het blijft voor mij een raadsel dat er van het begin zoveel olie verbruikt wordt.
Je zou verwachten dat een nieuw blok bijna geen olie verbruikt. Mijn vader heeft er even achter gereden en ik maar rookwolken produceren. Hij heeft aangegeven dat hij zelfs met versleten 1000 en 1100 motoren niet zoveel rook veroorzaakt heeft.
Ik heb ook eens een blok opgebouwd, dat ook zo rookte. Wat bleek..de compressie was veel te hoog. Dat wil niet zeggen dat dat hier het geval is, maar je zou het even kunnen checken.
Dennis
Als de compressie te hoog zou blijken, wat is daaraan te doen?? Heb momenteel 2 ontluchters op het blok zitten. 1 op het koppelingshuis en 1 op de deksel van de distributie.
RE: Hoog olieverbruik; wat is daaraan te doen?
Ingediend door Gitty op di, 10-05-2005 17:01
Zoals de titel al zegt verbruikt mijn mini erg veel olie.
1 liter op 400 kilometer. Ik heb een mpi uit 1998.
Nu is mijn vraag, is hier iets aan te doen? Want hij verbruikt het allemaal, hij lekt namelijk niet.
Ik hoop dat er iemand een oplossing voor heeft