Klep seals

RE: Klep seals

Heej
Ik ben weer bezig geweest met mijn kop maar nu heb ik weer wat vraagtekens en kon het niet gevonden krijgen in de haynes of op het forum.
Ik heb zojuist de kleppen uit mijn kop gehaald en kwam geen kleppen seals tegen. Ik kon niet gevonden krijgen waar deze seals komen. Even voor de duidelijkheid ik bedoel de rubberen ringetjes. Waar en hoe worden deze gemonteerd? Misschien heeft iemand een duidelijke foto hiervan? of al een duidelijk topic. :x
ik hoor het wel
Gr hans

[size=75:369kz19r][Titel verduidelijkt - Demelza][/size:369kz19r]

RE: Klep seals

Je steekt de kleppen er vanaf de onderkant in, en vanaf de bovenkant (aan de kant van de nokken) daar doe je die ringetjes omheen. En dit kunnen ringetjes zijn of hoedjes (geloof ik). Deze rubberen dingen willen in de loop der jaren nog wel eens oplossen in de olie en zitten er daarom niet alijd meer op/om.

RE: Klep seals

Oke gaan deze om alle 8 de kleppen of alleen om de in of uitlaat kleppen?
En ik wil de kleppen ook opnieuw inslijpen. Is dit een gemakelijk klusje voor iemand die het noch niet gedaan heeft? Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten met inslijpen?
Alvast bedankt.

RE: Klep seals

Kleppen slijpen is niet moeilijk.
Klepseals doen wij om allebei, de in en uitlaatkleppen.

Groet ron

default

RE: Klep seals

ayla schreef:
Kleppen slijpen is niet moeilijk.




## schrijf eens een howto voor de (O?)P :x

RE: Klep seals

Je hebt voor het slijpen wel 'slijp pasta' nodig!? Of ik weet niet hoe andere dit anders doen? Beetje van die pasta (zitten wat korrels in) op de rand van de klep smeren, klep in je kop en dan moet je ze draaien (heen en weer, heen en weer) net als ze in de prehistorie vuur maakten met een stokkie. En dan beetje kracht, iets minder weer wat meer (kracht van de klep op de zitting). Netzolang tot dat de klep een mooi ingeslepen rand heeft in de kop en op de klep (zeg zo'n 3 mm). Dan weet je dat hij goed afsluit. Er zijn bepaalde apparaatjes die je op een boormachine kunt zetten die die heen en weer gaande beweging maakt. Sommige mensen doen het gewoon met een boor maar is volgens mij niet helemaal goed. Vergeet niet als je klaar bent de pasta weer weg te halen van de kop en de kleppen anders gaat het overal tussen zitten en gaat het schuren en doen en das niet goed.

Het beste is idd de rubbertjes op alle kleppen.

RE: Klep seals

Ik slijp de kleppen altijd met pasta en de steel van de klep dan in de accuboormachine en zo nu en dan de draairichting omdraaien en dat gaat perfect.

Dennis

RE: Klep seals

Dennis schreef:
Ik slijp de kleppen altijd met pas
Dennis



Pas??

RE: Klep seals

mijn ervaring is dat ie met heen en weer halen beter/mooier wordt...

ik heb ze ook allebei geprobeerd. O:)

RE: Klep seals

als je een koppakkings setje koopt wat je nu toch nodig hebt dan zit zo'n setje seals er ook bij.
Heb mijn iegen cylinderkop laten doen bij een revisie bedrijf.
kosten waren 120euro vlakken kleppenslijpen en een koppakkings setje erbij.


groet,

leon

RE: Klep seals

Bedankt voor de tips. Ik had wel gelezen dat het niet zo moeilijk moest zijn maar hoe je het precies deed kon ik nergens vinden.
Maar wat is eigenlijk de functie van de kleppen seals? Iets afsluiten doen ze niet echt of toch wel?

RE: Klep seals

Boven je kleppen, onder het kleppendeksel, loopt ook olie, aangezien de kleppen bewegen, zit er speling.
Door deze speling kan de olie in de kamers lopen.

Groet ron

RE: Klep seals

Als je de seal niet hebt dan zal de auto bij het starten een behoorlijke rook pluim achter laten. Dan trekt ie namelijk wat olie naar binnen.

groet,

leon

RE: Klep seals

functie .. zie:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=34334

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Klep seals

Theo van den Bogaard schreef:
functie .. zie:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=34334




## de uitleg kun je ook zo lezen: als de geleiders niet versleten c.q. te ruim zijn, zijn valve seals niet nodig..
:?

dus nieuwe klepgeleiders/kleppen lijkt me een meer fundamentele aanpak, die seals hebben iets 'cosmetisch'

btw: wat is er trouwens erg aan een blauwe wolk bij het van het gas gaan (bij flinke snelheid)?
daar bezitten we toch een mistachterlicht voor? :+) :+)

RE: Klep seals

Die wolk ontstaat natuurlijk door....... olie. Dus zonder deze seals verbruikt de motor meer olie. En de kleppen hebben alijd wel wat speling omdat ze op en neer moeten bewegen in de klepgeleiders! Ook hierbij is het niet de bedoeling dat dit droog gebeurd. De olie loopt er altijd wel een beetje langs (langs de klepgeleiders). Met een rubbertje voorkom je een eventueel hoog olie verbruik maar hij zal het nooit altijd allemaal tegen houden. Welkom in de wondere wereld van het rubbertje ;)

default

RE: Klep seals

vlassie schreef:
Die wolk ontstaat natuurlijk door....... olie.


## juist! olie-mist !


Welkom in de wondere wereld van het rubbertje ;)


## dat als onderwerp ga je nu in 'chit chat' toch wel verder uitspinnen he?! :)

RE: Klep seals

Ja, zit er een hele wereld rondom dat rubbertje dan?

Ik ben wel benieuwd??

Groet ron

RE: Klep seals

Ik geef dat stokje gewoon aan jou over :D

RE: Klep seals

Als jij maar van mijn stokje afblijft!!!

Ondanks dat er een rubbertje omheen kan.

Groet ron

RE: Klep seals

Ik heb mijn koppakking set binnen. Nu zitten in het zakje van de kleppen seals ook 4 andere rubbertjes (soort keering). Iemand enig idee waar ik deze voor nodig heb?

default

RE: Klep seals

H@nz schreef:
Iemand enig idee waar ik deze voor nodig heb?




## ik zie er 8 maar goed;
staan die niet in de haynes? (boek ligt rechts-boven in de hoek van de foto; er ligt iets anders op) :x

RE: Klep seals

neej sorry het gaat om de 4 rubberen keeringen (noem ik ze maar) die voor aan op de foto.
Is inderdaad een Haynes ben al druk op zoek. Maar niet gevonden :?

default

RE: Klep seals

H@nz schreef:
neej sorry het gaat om de 4 rubberen keeringen (noem ik ze maar) die voor aan op de foto.
Is inderdaad een Haynes ben al druk op zoek. Maar niet gevonden :?



## zijn die niet voor het kleppendeksel (de bevestigingsbouten)?

toch niet blijkbaar, maar ze komen me wel bekend voor.
sorry.

RE: Klep seals

Die 4 hier vooraan, zijn je klepseals. Wij monteren er altijd 8.

Die andere zou ik ff niet weten waar ze voor zijn.

Groet ron

RE: Klep seals

Al dit de kleppen seals zijn wat mij ook lijkt waarvoor zijn dan de rubber ringetjes :x dat zijn er 8. Leuke puzzel dit setje.
Ik denk zo.

default

RE: Klep seals

H@nz schreef:
Al dit de kleppen seals zijn wat mij ook lijkt waarvoor zijn dan de rubber ringetjes :x dat zijn er 8. Leuke puzzel dit setje



## mogelijk?: de 4 grote voor de uitlaatkleppen, de 8 kleine, in paartjes, voor de inlaatkleppen??

btw: is het setje wel specifiek voor je mini?

op pagina 39 van de blauwe haynes (646) staat een plaatje van 3 mogelijke klep-soorten en seals.

RE: Klep seals

Ze zijn wel erg dun om te gebruiken om je klepsteel.

Wij gebruiken altijd 8 van die grote, werkt perfect.

Groet ron

RE: Klep seals

dat weet ik niet. heb hem besteld bij [een mini bedrijf]. Er zit een sticker op het setje met de volgende aanduiding:
HSL073
H/set BL 1.0 A+
Lijkt me dus een set voor een 1000 uit de A series.

[size=75:fbwhzt5w][Bedrijfsnaam verwijdert - Demelza][/size:fbwhzt5w]

default

RE: Klep seals

H@nz schreef:
dat weet ik niet.



## is het niet:
op 4 uitlaat kleppen zo'n groot ding,
op alle 8 kleppen zo'n kleine ring..
(dus uitlaat met groot + klein, inlaat alleen klein)?

verder weet ik het ook niet.

RE: Klep seals

Nou ja de ringetjes lijken mij ook klein voor de kleppen steel. Krijg ze er wel overheen maar dan zitten ze zo strak dat ze hun werking verliesen lijkt mij.
Misschien iemand die deze koppakking set eerder gebruikt heeft of eventueel een foto van een kop met seals?

default

RE: Klep seals

H@nz schreef:
seals?



## kun je niet gewoon bellen of mailen naar de verkoper met de desbetreffende vraag?

RE: Klep seals

8 small old type stem seals and 4 late A plus type seals for inlets

http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=38090

het is: of of

of je gebruikt de 8 ringetjes (1 per klep)
of je gebruikt de grotere seals (op de inlaatkleppen - en eventueel ook nog 4 van de kleinere ringen op de uitlaatkleppen)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Klep seals

Ik zou nog 4 van die grote erbij proberen te krijgen en 8 grote monteren.

Groet ron

RE: Klep seals

Gelukkig hebben we Theo nog ;) Kijk daar heb ik wat aan. Maar is het dan inderdaad niet beter om er 4 bij te halen die dichten veel beter af toch. Of mogen ze net helemaal afdichten.

RE: Klep seals

Zo te zien heb je een budget koppakkingset gekregen. Deze worden voor meerdere types motoren gebruikt (ook niet Mini).

Die rubber ringetjes ben ik vaker tegengekomen, maar nooit bij het demonteren van een cylinderkop van een Mini.

Bij de betere koppakkingsets krijg je ipv 4 van die "hoedjes" er 8. Als je het bij 4 wilt houden moet je ze monteren op de inlaatkleppen.

Dennis

RE: Klep seals

Oh dat weet ik niet maar ik ga op zoek naar 4 extra voor de uitlaat kleppen. Maar is de kwaliteit van deze koppakking minder dan? Er zatten in de set wel extra pakkingen die ik niet thuis kan brengen.

RE: Klep seals

Het gaat niet om de kleine pakkingen, maar om de koppakking zelf en de kwaliteit daarvan. Ik zie hem toevallig op de foto op de achtergrond liggen.

Dennis

default

RE: Klep seals

Even nog voort borduren op de klepseals, ik heb net van mijn spi'tje de koppakking vervangen maar vergeten de seals te vervangen (stom) nu wil ik dat doen met de kop er op. Ik heb de grote seals liggen hier. Een beetje groenig rubber. Nu wil ik via het bougiegat perslucht op de cilinder zetten om dan de tuimelaar as te verwijderen (verschuiven ) en zo de klepveer te verwijderen, En dan dus het sealtje te vervangen. Het opnieuwe losmaken van de kop heb ik niet zo'n zin in....Iemand dit al eerder gedaan?

RE: Klep seals

extra pakkingen die ik niet thuis kan brengen.



als je de beschrijving bij mijn link leest .. (waarschijnlijk) pakkingen voor hs2 en hs4 carburateur

Als je verder niks aan de kop doet, is het niet zo gek om 8 seals te plaatsen, hoewel 4 op de inlaat in principe goed genoeg zou moeten zijn (bij een uitlaatslag wordt er niet zo gauw olie langs de klepsteel gezogen)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Klep seals

@ Miniheld...zo deden we het vroeger vaker in de garage, probleem is alleen het indrukken van de klepveren en het weer terugplaatsen. We gebruikten daar dan twee grote schroevendraaiers voor alleen schoten die nogal eens uit :x

Dennis

default

RE: Klep seals

oh, dat is trikky :)
Tot nu toe heb ik klepveren verwijderd met een ringsleutel aan een van de tapeinden (dan blijft eendeel van je sleutel tenminste zitten (wel op je vingers letten, je behangetje is zo stuk als je uitschiet.)

RE: Klep seals

Ik ben er achter wat het verschil is tussen een oud type kop en een nieuwe. Mijn gescheurde kop is een nieuw type en bij demontage bleek dat er van die grote seals op zitten. Nu zag ik echter dat er een groef in de kleppen geleider zit om de seal op zijn plaats te houden. Deze groef zit niet in de "nieuwe kop" Zie hier mijn bevinding.



Oude type (kop die ik ga gebruiken)



Mijn vraag is nu of ik de grote seals wel op de oude kop kan gebruiken? Ze schieten niet makkelijk van de geleider af maar het kan wel.[/

default

RE: Klep seals

## zit er in die grote seals dan aan de binnenkant een rubber(?) randje dat [size=125:1xv9xcmr]in de groef[/size:1xv9xcmr] van de klepgeleiders moet/zou moeten vallen?

RE: Klep seals

Ja er zit inderdaad wel een klein randje in maar niet al te groot.

RE: Klep seals

Als ik het goed begrijp ga je een kop gebruiken waar die groeven niet in zitten!? In dit geval denk ik dat je de ringetjes moet gebruiken (moeten, moeten, nix moet :) )Dit omdat je kans hebt dat die hoedjes misschien naar boven kruipen en dan helemaal niet meer afdichten.

RE: Klep seals

De ringetjes klemmen om de klepsteel, die gaan bij de eerst slag al naar boven en komen niet meer naar beneden.
Die ringetjes zijn voor een ander type auto denk ik.

Groet ron

RE: Klep seals

Ja ik dacht dat ook maar in de Haynes staat wel dat ze er om heen moeten. Of ik monteer de grote en hoop dat ze blijven zitten.
Maar ik heb is gelezen van iemand die de 12g202 koppen aanpast. Wie was dit ook al weer misschien weet hij er raad mee? :?

default

RE: Klep seals

H@nz schreef:
Wie was dit ook al weer



## SirYun (op modificatie-forum)

RE: Klep seals

De enige die ik kan bedenken is Siryun, hij heeft de kop van nonono gedaan (eigenlijk van nonono z'n mini, nonono is zo geboren)

Groet ron