Kleppen stellen

RE: Kleppen stellen

Ik heb onlangs mijn koppakking vervangen, maar nu moet ik mijn kleppen stellen. Als ik de mini in de 4e versnelling zet en de auto naar voren beweeg, dan moet als voorbeeld klep 8 open zijn en dan 1 stellen, maar als ik de auto naar voren beweeg staat klep 8 een lange tijd open wanneer staat ie goed?

Sebastian

RE: Kleppen stellen

komt ie weer!!
zet de mini in de 2de versnelling

klep nr 1 kontroleren dan moet klep nr 8 op tuimelen staan.
"" 3 "" "" 6
"" 5 "" "" 4
"" 2 "" "" 7
"" 8 "" "" 1
"" 6 "" "" 3
"" 4 "" "" 5
"" 7 "" "" 2

cilinder 1 zit aan de rechterkant (distributie zijde)
tel vanaf die zijde van rechts naar links 1 t/m8
draai alle bougies eruit om de compressie te verminderen, werkt een stuk gemakkelijker, je hoeft dan niet zo hard te trekken en je trekt hem niet al te snel door de compressie weg,

zorg dat de klep 8 op tuimelen staat (tuimelen is dat de klep juist naar beneden wil gaan, en bij terug duwen weer naar boven gaat)
hiertussen ligt het tuimelen.
dan kun je 1 stellen en zo maar verder.

RE: Kleppen stellen

default

RE: Kleppen stellen

Ik wilde van het weekend een nieuwe kleppendekselpakking monteren, maar is het dan ook per se nodig om de kleppen te stellen? Vind dit namelijk nogal dubieus om zelf te doen, zonder voelermaat ( is dat een echt woord??) om 0.3.5 mm exact af te meten.

RE: Kleppen stellen

Op zich hangt het niet drect samen. Je neemt meestal een nieuwe pakking als je kleppendeksel eraf is geweest. Meestal voor kleppenstellen. Maar andersom is er niet echt een verband. Mag ik vragen waarom je je pakking vervangt?

default

RE: Kleppen stellen

omdat de huidige pakking behoorlijk lekt... en als ik de kap eraf heb, kan ik m even schuren en evt. verven of polijsten

RE: Kleppen stellen

OK, goeie reden :) Nee, kleppenstellen hoeft dan in principe niet. Als je weet hoe het moet en de tools hebt kan het natuurlijk gene kwaad, maar als het op tijd gebeurd is, zou het niet hoeven, op zich.

Overigens: je kunt wat vloeibare pakking gebruiken bij de montage. Blijft de pakking een beetje kleven, en het dicht ook beter af.

RE: Kleppen stellen

hoeveel klepspeling mag een mini 1.3i spi hebben

en wat is daarbij de volgorde van stellen
(die manier van tuimelen vind ik niks bij andere merken doe ik het anderers namelijk uitlaat 1 open dan kun je bijv: inlaat die en die stellen)
lijkt mij makkelijker dan hem op tuimelen zetten of zie ik dat verkeerd?

RE: Kleppen stellen

Kan ook, dan moet degene die open staat en degene die je stelt samen 9 zijn (als 1 helemaal open staat, stel je 8, als 2 helemaal open staat, stel je 7, etc.).
Ik heb net nog kleppen gesteld, want vanavond m'n koppakking vervangen en de methode van tuimelen/stellen per cylinder gebruikt. Kostte me ca. 10 minuten (3 van de 8 stonden toevallig goed) ;)
Volgens Haynes hoort een latere 1275 (12A motornummer), dus ook de 1.3 SPi 0,33-0,38 mm klepspeling te hebben.

RE: Kleppen stellen

in en uitlaat?

RE: Kleppen stellen

1 t/m 8 gewoon genummerd van links naar rechts (of van rechts naar links, maakt in dit verband niet uit), ongeacht in- of uitlaat (of wou je nog ergens meer dan 8 kleppen vandaan halen? ;)). Het komt erop neer dat je de uitlaat van cilinder 1 stelt als die van cilinder 4 open staat, dan inlaat van 1 stelt als inlaat van 4 open staat, etc.

RE: Kleppen stellen

ik bedoel heeft de uitlaat de zelfde klepspeling als de inlaat
bij de meeste auto's
athans bij de meeste auto's is uitlaat 35-45 en inlaat 25-35

RE: Kleppen stellen

Ik had een vraag over de ruimte tussen de kleppen tijdens het stellen.
Ik heb een 12H (metro blok). In het Haynes boek staat dat alle motoren behalven 12A een klep ruimte moeten hebben van 0,30 en de 12A is 0,33 - 0,38. Moet is nu 0,30 aanhouden of die 0,33 - 0,38??

Of heeft de metro motor misschien een andere ruimte ertussen.

RE: Kleppen stellen

Ik weet dat ik eigenlijk moet wachten, maar ik zou wel graag snel een antwoord willen hebben aangezien het bijna weekend is en ik eraan wil sleutelen.

RE: Kleppen stellen

Geinig, dat kleppen stellen. Wil ik eigenlijk ook wel gaan doen... Het probleem is alleen dat ik geen meetapparatuur heb om dit te doen... Misschien zijn er volgens onze handige jongens van de club ook wel andere dingen of voorwerpen die kunnen dienen als meetinstrument.....?????? :D
Laat de ideeen maar komen...

Heb trouwens een 1300 blok, hiervan moet dan de klep speling toch ook 0.33 tot 0.38 mm zijn?

default

RE: Kleppen stellen

Voor het stellen van je kleppen heb je alleen een voelermaatje nodig.
Kan je bij een automaterialenshop aanschaffen voor het wereldse bedrag van 5 euro.
Let wel, dat is inclusief BTW.
Je hebt dan verschillende maten bij elkaar, dus ook voor andere doeleinden te gebruiken.

grtzz Martin

RE: Kleppen stellen

Dan zal ik toch die 0,33 - 0,38 aanhouden. Ik heb gisteren het op 0,30 gezet. Dus moet ik het maar weer eens aanpassen :x

RE: Kleppen stellen

Ach....... Over 5 eurries kun je niet vallen toch?!

RE: Kleppen stellen

dan ben je afgezet, ik heb een setje gekocht incl. BTW voor, jawel :D, € 3,40 :P

RE: Kleppen stellen

Om het geheel wat makkelijker te maken, en niet de hele tijd je auto te moeten duwen, kan je ook gewoon 1 kant opkrikken zodat 1 voorwiel van de grond is. Als je dan aan dat wiel draait gaan door de werking van je diff je kleppen ook werken.

:D

RE: Kleppen stellen

renessy is het nodig om je kleppen te stellen .je kan het best geinig vinden maar een motor is geen legodoos waar je maar wat mee kan aanklooien .sommige mensen sleutelen teveel aan hun torretje en krijgen dan problemen .zolang alles goed is laat het dan ook zo

RE: Kleppen stellen

Ik ben blij dat we on-topic blijven en ook proberen mijn vragen te beantwoorden ;)

RE: Kleppen stellen

sebastiaan lezen moet je kunnen! je geeft je eigen andwoord al:nl in het grote haynes boek staat dat alle 1275 cc motoren uitgezondert de 12A een klepspeling van 0.30 mm moeten hebben .jij hebt een 12h motor dus is het 0.30 mm .dit wordt anders bij de injectie motoren.( zij hebben ook een ander nr)

RE: Kleppen stellen

Als je motor std is altijd de std speling aanhouden.

ALLEEN als je een andere nokkenas EN/OF een andere tuimelaar (bv 1.5) gebruikt je speling daarop aanpassen (kan soms wel oplopen tot 0.48mm).

Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Kleppen stellen

jeroen2 schreef:
Als je motor std is altijd de std speling aanhouden.ALLEEN als je een andere nokkenas (kan soms wel oplopen tot 0.48mm).:D

Hoezo ??

RE: Kleppen stellen

2 Hans.
Anders heb je de kans dat je kleppen dan gaan "zweven" bij hoog toerental (dus niet meer sluiten) ..... dit kost je compressie en dus weer vermogen.
Te grote speling is ook niet goed , dan slaan je klepsteel en tuimelaar in en gaat de klep te laat open en te vroeg dicht .... en dat kost ook weer vermogen.
Greeetooosss maar weer , Jeroen2 ;)

RE: Kleppen stellen

ik heb vandaag mijn kleppen gesteld en nu tikken ze best wel kan dit kwaad?

RE: Kleppen stellen

Als je veel getik, dan kan het wel eens zijn dat ze niet goed gesteld zijn.
Ik weet alleen niet of ze dan te ruim staan of juist te strak.
Kleppen moeten uiteraard goed staan, maar ze kunnen beter iets ruimer staan dan te strak, want als ze te strak staan, dan heb je kans dat je kleppen verbranden.

RE: Kleppen stellen

ik heb ze goed afgesteld voorheen stonden ze te strak mischien ben ik het wel niet gewend :?

RE: Kleppen stellen

Ik denk dat ze te ruim staan!!!!
Waarop staan ze nu ... 0.38mm STD ????
Wat voor kop heb je met bronzen of gietijzeren geleiders???
Wat voor nokkenas heb je????
Is de boel nog STD???
Je zou ze nog eens na moeten stellen!!!
Koud 0,38 tot 0,40 en warm 0,22 tot 0,25 , STD.
Als je HEEL GOED kan stellen ...... dan kan je warm naar 0,1mm gaan (full-race setting).
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Kleppen stellen

Waarom zou je warm afstellen aanraden als dat overal wordt afgeraden :? :?

RE: Kleppen stellen

2 Sebastiaan.
Heb je dan ook gevraagd waarom deze mensen het afraden???
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Kleppen stellen

Ik ga me dat niet afvragen omdat als ik van 26 mensen die er echt verstand van hebben hoor dat het koud moet en eentje zegt dat het bij warm kan, dan zal ik niet naar die 1e luisteren ;)

RE: Kleppen stellen

In Haynes staat koud afstellen, dus ik zou zeggen koud afstellen.

@Jeroen2:
Ga je die vraag zelf beantwoorden?

RE: Kleppen stellen

Dan kan ik zeggen dat die mensen niet zijn afgestudeerd in motoren!!!(ff lekker stangen ;) ).
Maar waarom kan je ze dan niet warm stellen?????
Wij doen niet anders en hebben zo'n 450.000 motoren draaiend van 1.500 tot wel 85.000BHP , en bouwen thans een 110.000BHP 2-takt.
Een motor is als hij werkt warm ... dus behoor je die ook warm te stellen is ons motto!!!
Wij weten van alle motoren de warm-afstelgegevens!!
Koud is natuurlijk makelijker omdat je dan niet warm hoeft te rijden en je vingers niet verbrandt(dealers).
Daarom tikken de kleppen zo vaak bij mini's!!!!
Dit zijn met name de inlaatkleppen die tikken .... die blijven relatief "koud" tov de uitlaatkleppen.
Hoe warmer een klep (en natuurlijk de steel) en stoterstang des te minder speling krijg je .... hiervan word de motor stil (geen getik) en heb je betere verbranding doordat je klep beter de cam volgt.
Dit kan je niet anders afstellen dan warm (warm laten lopen totdat je fan aanslaat (i) en/of je tempmeter niet meer stijgt(carb)).
Lijkt me overigens heel sterk dat Sir iggy tijdens 1 van zijn avonturen geen kleppen kon stellen en zijn crew verteld dat hij moet wachten tot de motor koud werd!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kortom , koud 0,38 tot 0,40 en warm 0,22 tot 0,25 , voor STD.
Dat is beide precies hetzelfde namelijk!!!!!!
Test het maar met je eigen mini ..... dan zie je meteen wat CN12-staal klepjes en stoters uitzetten als ze warm zijn .... juist .... ongeveer 0.15mm van je speling!!!!!
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Kleppen stellen

Wow, dat lijkt professioneel advies, en logisch ook.
:P

RE: Kleppen stellen

jeroen2 schreef:
Dan kan ik zeggen dat die mensen niet zijn afgestudeerd in motoren!!!(ff lekker stangen ;) ).



Jij begint ;) :P Oke maar wat is warm??? Als je in de winter je motor warm rijd is ie echt niet zo warm als s'zomers. En als je warm aan het stelen bent koelt ie af (logisch |:( ) Dus dan zou theoretisch gezien je klepspeling verschillen vanwege de dalende temperatuur. (de 1ste kleppen die je gesteld hebt staan dan strakker door de dalende temp.)

Groeten Johan[/quote]

RE: Kleppen stellen

het hele verhaal is bij mij bekend en is waar, je kan beter een blok warm stellen. nu komt de maar:

als je weinig ervaring hebt met het stellen is het beter om koud te stellen, je hebt iets minder risico dan om je kleppen te strak gesteld te hebben staan met alle gevolgen van dien :x

op het moment dat je je blok gaat tunen, zal je zelfs andere waarden moeten gebruiken bij het afstellen, bijvoorbeeld andere ontstekingstijdstip en klepafstand. daarom duurt het ook zo lang eer je een blok echt goed gesteld hebt...

RE: Kleppen stellen

2 superboer ....
Dalende temp??? en kouder in de winter ????
Voordat het blok 1 graad is gedaald heb ik de kleppen al gesteld.
Ooit van een thermostaat gehoord die je motor ten alle tijden precies op temp houd???
Niet rot bedoelt hoor maarrreeeehhhhh....
Ik heb net ook goed beschreven waaneer je blok warm is ........ en dat je dan moet stellen.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Kleppen stellen

Ehrm....Ik mag dus aannemen dat je kleppen stelt met de motor aan?

RE: Kleppen stellen

Dus dat je koud moet stellen is meer een veiligheid voor de gemiddelde sleutelaar. Oke kan ik zeker inkomen.

Als ik rockers 1.5 heb wat zou dan de kleppenspeling moeten zijn?

RE: Kleppen stellen

2 drommy ....
Jij komt er wel .... :D
Ik zeg altijd ... als je elkaar niet een beetje lachend in de zeik kan zetten is er niets meer aan in het leven .... Biertje?????
Greeettttooooossss , Jeroen2 ;)

RE: Kleppen stellen

jeroen2 schreef:
Dan kan ik zeggen dat die mensen niet zijn afgestudeerd in motoren!!!

Een motor is als hij werkt warm ... dus behoor je die ook warm te stellen is ons motto!!!




Kan je me dan nog even iets uitleggen? Als een motor warm is heb je dus minder speling als bij een koude motor, doordat metaal uitzet/krimpt naarmate de motor warm/koud word toch. De uitzettingscoëfficiënt van staal is volgens mij constant, dus de is de verhouding in speling tussen de warme en de koude situatie volgens mij ook gelijk?

Ik bedoel als je een klep in de warme situatie op b.v. 0,25 mm stelt, vervolgens laat je de motor afkoelen, dan is de speling bv 0,30 mm. Dan kan je dus mensen toch aanraden om de kleppen in een koude situatie te stellen op 0,30 mm, want als de motor dan warm wordt neemt de speling vanzelf af tot de juiste waarde van 0,25 mm. Dus het maakt niets uit of je hem nu in een koude situatie of een warme situatie stelt.

PS:
Is het niet zo dat jullie warme afstelgegevens hanteren omdat jullie motoren leveren van 1500 t/m 85000 BHP, en deze motoren dus industrieel (bv scheepsmotoren) worden ingezet? Volgens mij is het in zo’n geval vaak handig om de warme afstelgegevens te hebben omdat dergelijke motoren zo minimogelijk tijd moeten stilstaan voor onderhoudsbeurten (tijd = geld) En het dus volgens mij niet handig is als een onderhoudsmonteur even een paar uur moet wachten om zo’n motor (hele grote motoren met heel veel staal en olie die dus wel even nodig hebben om af te koelen) af te laten koelen zodat hij de speling kan meten. Ik weet niet hoor, kan ook een verklaring zijn, klink mij beter dan het moto “Een motor is als hij werkt warm ... dus behoor je die ook warm te stellen is ons motto!!!”

RE: Kleppen stellen

jeroen2 schreef:
2 superboer ....


We gaan niet schelden hé!!! Als jij je zo moet verdedigen doe je het maar via de pm ;)

Dalende temp??? en kouder in de winter ????
Voordat het blok 1 graad is gedaald heb ik de kleppen al gesteld.
Greetz , Jeroen2 ;)

;)

M'n boeken liggen in het kluisje van school maar de soortelijke warmte van gietijzer is 500 J(kg*K)dus als jij binne een paar seconden kan kleppen stellen mag je die van mij ook nog wel ff doen :D

Groeten Johan

RE: Kleppen stellen

Ik begin het me nu toch echt ff af te vragen. Ik heb een 998cc A+ blokje met klepstoters pressed steele rockers. Ik heb ze gesteld (koud) op 0,305 zoals in de haynes vermeld staat, maar moet zeggen dat ik ze tegelijkertijd heb gesteld en vervangen met het vervangen van mijn kleppendeksel. Op zich geen rare problemen dat mijn kleppen niet meer sluiten, want hij blijft mooi lopen, maar wel het probleem dat mijn kleppen nogal hard tikken. Nu kan ik me voorstellen dat het bij de pressed steele rockers normaal is dat ze dat doen, omdat ze nogal wat harder zijn als de sintered rockers die er standaard in horen, maar wat ik me dus in het kort afvraag is of dat ik je de juiste afstelgegevens hiervoor gebruikt heb????

RE: Kleppen stellen

2 super de boer (ik kan het niet laten hoor!!! wel vriendelijk gemeend).
Je gebruikt zeker een Binas voor je gietijzer!!!!
3-4%C , 2,5Si , 94% Fe.
Alleen die is de soortelijke warmte die je aangeeft.
EN laat dit nu net niet die van een motor zijn (zeker niet van de mini)!!!!!
Je moet er wel voor gestudeerd hebben .... ooit gehoord van nodulair , vrij , homogeen , etc. gietijzer???
FF lekker offtopic!!!

2 Roger.....
IDD dat is wat ik bedoel , en wat ik al 2 maal heb geschreven , koud 0,38 tot 0,40 en warm 0,22 tot 0,25 , voor STD.
Dat is precies hetzelfde , alleen is je motor nooit precies 18 a 20 graden (alleen in de garage)(yep we gaan weer dieper in de materie) wat ook wel koud word genoemd.
Daarom kan je beter de motor warm stellen.
Als het winter is ..... of hoog zomer ..... zit er namelijk erg veel verschil tussen koud en koud!!!!!!!!!!!!
Warm bij een motor is in de winter EN in de zomer hetzelfde!!!!!!!!!!! door je thermostaat!!!!!!
Daarom ..... warm stellen is altijd beter!!!!
Onze motoren staan op de pool maar ook in de sahara .... vandaar dat koud en koud ff veel verschillend is (tot wel 105 graden celsius maarliefst).
Bel enig tuning bedrijf en je krijgt precies hetzelfde te horen!!!!
Lijkt me trouwens ook niet zo'n goede zet van ferrari dat schumi ff 2 uur moet wachten totdat de motor "koud" is!!!!!!!!!!!!
Ik ga pitten , greetoooos , Jeroen2 :D

RE: Kleppen stellen

beetje minder !!!!!!! is wel zo rustig voor het lezen

RE: Kleppen stellen

2 Jeroen2
Dus ervan uitgaande dat:
a) Jullie motoren industrieel (of voor race toepassingen in ieders geval niet het huis/tuin en keuken gebruik) worden gebruikt en dus zo min mogelijk moeten stilstaan dus het onderhoud zo snelmogelijk moet verlopen, dus is het handig als de monteur de kleppen warm kan stellen, maar dit gaat niet op voor een mini.

b) Jullie motoren op de pool staan en ook in de sahara .... met een verschil tot wel 105 graden Celsius, maar een mini staat niet in de sahara en ook niet op de Pool maar gewoon Nederland waar het verschil tussen zomer en winter maximaal iets van 40 graden is (de extremen van de afgelopen tijd daargelaten)

c) Iemand niet zijn kleppen gaat stellen als het +35 graden is, of -5 graden is, maar gewoon wachten op een lentezonnetje.

d) Veel mensen toch sleutelen in een garage, waardoor de koude motor toch vaak dicht bij de 18 a 20 graden Celsius is.

e) Er toch wel wat verschillen tussen de verschillende motortypen zit, er verschillende thermostaten worden gebruikt en de thermostaten na verloop van tijd minder nauwkeurig worden. Zal ik ook spraken zijn van en verschil tussen een warme motor of een warme motor.

Jouw theorie van : Daarom ..... warm stellen is altijd beter!!!! Dus een flink stuk ontkrachtigd word, en dus voor een standaard mini in het huis tuin en keuken gebruik, het dus geen fluit uitmaakt of je hem nu warm of koud stelt, en het dus niet zo vreemd is dat Haynes de koude afstelgegevens opgeeft. En dat die andere 26 mensen er toch wel verstand van kunnen hebben, en er misschien zelfs ook wel voor gestudeerd hebben.

RE: Kleppen stellen

Niks meer aan toe te voegen ;) En 2 Jeroen je doet net alsof ik geen verstand van gietijzer heb, mag jij 1x raden waarvoor ik geleerd heb :x Als ik tijd heb zal ik het ff uittesten hoe snel een motor 1 graad kouder is.

Groeten en veel sleutelplezier, Johan

RE: Kleppen stellen

aangezien het hier steeds meer op een haal-je-gelijk topic begint te lijken wil ik iedereen verzoeken om alleen verder te gaan over de kleppen en niet meer over iemands persoon/ persoonlijke kunde.

beide manieren zijn goed. de 1 praktischer dan de ander, maar ook dat ligt aan de persoon die voor 1 van de 2 methodes kiest.

bedenk goed dat het hier om een mini gaat en geen ver doorgetunede race-wagen. de marges bij een mini zijn ruimer...