Verbind de contacten van je relais eens door, dan moeten je je knippers constant gaan branden.
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Verbind de contacten van je relais eens door, dan moeten je je knippers constant gaan branden.
Wouter
en kijk dan ook eens met een multimeter of er wel spanning op je knippersysteem staat.
kijk voor de draadkleuren eens in het draadkleuren topic in techniek...
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... aadkleu%2A
hoe weet je dat je schakelaars en relais niet kapot is???
Contacten van de relais verbonden. Knippers branden niet . Het doormeten zal ik straks eens doen. Ook als ik de contacten van de alarmlichtschakelaar doorverbind geen reactie. Dus dan waarschijnlijk niet kapot dan.
meten=weten.
Ga voor de schakelaar eens kijken of je spanning hebt en volg de draden tot de bron.
Ook je zekeringkast eens goed opschuren wil weleens helpen icm nieuwe kabelschoentjes.
Vergeet niet de binnenste lipjes op te schuren.
Wouter
Een slechte massaverbinding van een van de lampunits wil ook nog wel eens een probleem opleveren
maar niet op alle lampen, en er zou in ieder geval iets moeten gaan branden. Soms zie je je weleens dat er een remlicht gaat knipperen als de richtingaanwijzer wordt aangezet en geremd tegelijk.
Wouter
Ingediend door schuitemaker op di, 30-03-2004 10:45
Ook ik heb hetzelfde probleem, dan in mindere mate:
standaard doet alles het , maar als ik een eindje gereden heb werkt het soms ineens niet meer, en even later doet alles het weer.
Ik denk dat het probleem in hetzelfde contactje/verbindingkje zit als die van jou, dus als je het gevonden hebt zou ik het graag willen weten.
is er in het stoppendoosje onder de motorkap 1 zekering apart gereserveert voor de knipperlichten?
Erik
Neej die waren dacht ik voor een hele groep. En daar zaten bij mij dacht ik de acheruitlichten en remlichten ook bij. Alleen van de knippers is het eentje met een oranjedraad (steek/zekeringhouder). Ik laat je het zo snel mogelijk weten. Rijd echt super k*t. Ik voel me net een aso die over de rotondes zwiert en moet nu telkens effe kijken of ze achter me doorhebben dat ik ga afslaan.
Het gebeurt weleens dat waneer je de alarmlichten aan gezet hebt dat de knipperlichten het dan niet doen. Met een paar keer jutteren met de schakelaars is bij mij het probleem dan altijd opgelost.
Zo die van Silverstone doen het weer maar nu zijn die van mij moelijk aan het doen.
Als ik mijn knipperlicht aan doe (links of Rechts) doet ie 1 of 2 keer knipperen en dan blijft ie branden tot dat ik door de bocht ben........
Weet iemand hier iets van?
En het is al eens gezegd in deze thread, maar ik doe het nog maar eens: meten is weten.
Nog een belangrijk gegeven bij problemen met de knippers: als je gevarenlicht-schakelaar aan staat, dan doet je richtingaanwijzer het zowiezo niet. Zo heb ik al eens de helft van een zelfde probleem opgelost De andere helft was een kapotte clignoteurautomaat van de alarmlichten ("relais"). Als 1 van tweeen het niet doet kun je het relatief eenvoudig controleren door de relais te verwisselen.
Als ze het echt beide niet doen, dan zou je of goed aan het meten moeten (waarschijnlijk is er iets kapot dat de lichten gemeenschappelijk hebben), of eerst nog eens een clignoteurautomaat uit een andere Mini moeten proberen, voor het onwaarschijnlijke geval dat beide relais het tegelijk hebben opgegeven.
Nu..... dat is het net. Het is niet altijd zo af en toe doet ie het gewoon goed.
Dan hoor ik mijn relais tik niks tik tik niks tik niks tik tik tik niks niks niks ??????????? Ik zal is weer gaan kijken naar mijn bedrading en mijn alarmlichten.
Heb als opnieuw na gelopen en inderdaad ik denk dat het een slechte verbinding was. Mijn knipperlicht doet weer tik tik tik tik tik tik tik.
Maar nu waar zit de relais van mijn alarmlichten?
Want die hebben het ook al begeven en ik kan het niet vinden.
Wat voor Mini is het? Meestal, zo niet altijd, zit het gevarenlicht relais op het schutbord, aan de bestuurderskant.
Nu Het een Red Hot uit '89.
En ja, daar zit ie dus niet....?
Dat wordt nakijken door iemand die er wel verstand van heeft.
Ik heb hetzelfde probleem als behandeld in dit topic, knipperlichten en alarmlichten doen het niet.
Zaterdag a.s. is de gehandicaptenrit van Anne dus eigenlijk zou ik het daarvoor opgelost moeten hebben. Ik ben totaal a-technisch en ben deze week niet in de gelegenheid om naar een garage te gaan.
Maar wellicht met jullie hulp
De bedrading heb ik nog niet nagelopen. Dit zal ik doen met behulp van het kleurenschema wat door Red Flame gegeven is.
Wouter schrijft dat het relais (de relais) op het schutbord zit(ten). Zijn dat die twee gele blokjes aan de bestuurderszijde? Ik heb die omgewisseld maar zonder resultaat.
Ik heb gehoord dat er ook een relais achter het dashboard zou zitten. Klopt dat?
De mini is uit 1996 en de vraagbaak geeft hierover geen informatie.
misschien een loze opmerking maar toch.
Hangen er niet 2 losse draadjes aan de bestuurders kant bij het schutbord.
Had hetzelfde namelijk dus toen een nieuwe clingeldinges gekocht en aangesloten en de alarmlichten deden het weer.
(heb al vaker meegemaakt dat die dingen er gewoon uitgehaald zijn)
groeten marijn
Nee, ik heb niets los zien hangen.
Maar even voor de goede orde. Bedoeld wordt toch aan het schutbord onder de motorkap hè.
Ik heb daar twee gele blokjes gezien. Als dat de relais of clignoteur zijn dan hangt er in elk geval niets los.
ff over dat "de ene keer wel, de andere kaar niet" probleem. Heb twee weken een mini, enn nog nooit in een motorkap gekeken Reed een week en mn achterlichten en dashboard kapten ermee... Zekering vervangen, alles toppie, tot je gaat rijden... Na een kwartier weer eruit....
Zoeken op het forum, blijkt het "het grote ga-maar-zoeken" probleem te zijn....
Twee anvonden gezocht en gevonden: drie draden die achter mn luchtfilter tegen het schutboard horen te zitten liepen langs mn carb.... Isolatie weggesmolten/gesleten... Heel simpel, maar ik was blij.... eerste problem zelf gefixt. Geeft moed! Veel succes met zoeken verder....
Marijn schreef:
misschien een loze opmerking maar toch.
Hangen er niet 2 losse draadjes aan de bestuurders kant bij het schutbord.
Had hetzelfde namelijk
Dat was het!!! Heel erg bedankt, Mijn Alarmlichten doen het
Mijn Draadjes waren tot onder mijn ruiten wissers verstopt.
gr mike.
Kensingtonnie schreef:
Zaterdag a.s. is de gehandicaptenrit van Anne dus eigenlijk zou ik het daarvoor opgelost moeten hebben. Ik ben totaal a-technisch en ben deze week niet in de gelegenheid om naar een garage te gaan.
Hoi, al iets gevonden?
Anders heul stiekum naar Gemert rijden en daar aan van je mede minirijders vragen om ff mee te kijken.
graag gedaan Mike,
En nu blijkt wel weer dat niet alles even moeilijk is als het lijkt.
met de nodige uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
groeten Marijn
Hoi, al iets gevonden?
Anders heul stiekum naar Gemert rijden en daar aan van je mede minirijders vragen om ff mee te kijken.
Nope, nog niet. Is ook lastig als je eigenlijk nog eens niet weet hoe zo'n relais er uit ziet.
Maar morgenavond komt Red Flame even langs om met deskundige blik de zaak te bekijken
Maar morgenavond komt Red Flame even langs om met deskundige blik de zaak te bekijken
Hoi,
Ja die Red is echt veels te goed voor deze wereld. Heeft mij ook al eens perfect op de goede weg geholpen.
Tot zaterdag dan maar bij Anne!!
Gr. Eric
Helaas, na een avond van schema bestuderen en meten, meten en nog eens meten, nog geen oplossing.
Tot het relais zit het met de stroomtoevoer in ieder geval goed. Ter controle van het relais hebben we dit tijdelijk vervangen door eenzelfde relais uit een niet nader te noemen merk auto. Maakte geen verschil zodat in ieder geval voorzichtig kan worden geconcludeerd dat het relais niet kapot is.
We hebben een rechtstreekse verbinding gemaakt van het aansluitpunt van het relais naar de alarmlichtenschakelaar. De knipperlichten gingen toen constant branden.
We vermoeden daarom dat er ergens een kortsluiting zit binnen in de auto. Maar haal dat er maar eens uit:(
Red Flame hartelijk bedankt voor je hulp. Het was niet voor niets want ik heb er toch weer wat van opgestoken.
Morgenavond ga ik weer verder zoeken.
We hebben de relais op het schutbord aan de bestuurderszijde onder de motorkap gemeten. Dat zijn toch de goede
Of zit dat ding [u:2q22ixsy]in[/u:2q22ixsy] de auto op het schutbord aan de bestuurderszijde. Daar zit namelijk een zwart blokje.
Met het kleurenschema in de hand kom ik er niet uit, de genoemde kleuren komen niet helemaal overeen met de draden.
Bij jouw Kensington zal het relais voor de richtingaanwijzer inderdaad binnen de auto zitten, achter/onder het dashboard in de buurt van de stuurkolom. Het gevarenlichtrelais zit wel in de motorruimte tegen het schutbord.
Gevonden! De knipperlichtautomaat zat inderdaad verstopt achter het dashbord.
Gelukkig was Jeroen van Mini Parts bereid om niet precies op tijd te sluiten zodat ik daar vanavond nog een nieuw blokje kon halen en.... de knipperlichten en alarmlichten doen het weer
Maar, dan rij je op de snelweg met 100 km/h, ga je inhalen, geef je richting aan naar links en dan gaat dat verd.... ding weer onregelmatig knipperen en springt uiteindelijk de zekering.
Dus weer terug bij af. Positief is in ieder geval dat er met beleid weer richting kan worden aangegeven. Negatief is dat er waarschijnlijk toch ergens een (kleine) kortsluiting zit.
Zojuist de caravan uit de stalling gehaald, een proefritje gemaakt en weer een nieuwe knipperlichtautomaat moeten halen
Wordt nog een dure hobby zo.
Bij het invoegen op de snelweg begaf de automaat het.
Daarvoor geen problemen gehad.
Eelke had het er ooit over dat de dynamo dan wellicht te veel of foute spanning geeft. Is dat een optie?
Het rare is dat het alleen gebeurd onder het rijden. Stilstaand met het gaspedaal ingedrukt en dus een hoger toerental is er niets aan de hand.
En rijdend meten is wel een beetje lastig. Ziet er ook zo raar uit voor de medeweggebruikers als er een mini langskomt waarin de bestuurder iemand tussen zijn benen heeft liggen
Nou ja, we zoeken verder.
Na alle kabels nog eens nagelopen te hebben en her en der een keer sjorren is er vooruitgang geboekt Het knipperlicht lampje in het dashboard gaat wel minder fel branden bij hogere snelheid maar de zekering en knipperlichtautomaat klappen niet meer.
Wellicht dat het probleem zit bij de aansluiting naar de trekhaak. The quest will be continued.
het kan zijn dat in je stekkerdoos bij de trekhaak een kabel niet helemaal goed contact maakt of juist kortsluiting.
is makkelijk na te gaan door de doos open te schroeven en te kijken of ergens koperdraad open ligt. ook nakijken of er niet aan de kabel getrokken kan worden...
OPGELOST
Een geluk bij een ongeluk. Op weg naar het bbq weekend van de Mini Club Brabant liep de motor heet (bleek later veroorzaakt te zijn door een kapotte thermostaat). De 2e ventilator wilde niet draaien en bij het nalopen van de bedrading kwam ik een kabel tegen waar de isolatie van gesmolten was en de draad bijna door, van de..... knipperlichten.
Waarschijnlijk is de blote draad tegen de radiateur aangekomen en veroorzaakte dit sluiting. Ik heb de draad met wat isolatietape provisorisch gemaakt et voila, de knipperlichten werken perfect bij alle snelheden.
De 2e ventilator wilde niet draaien
En dat kwam waarschijnlijk omdat die rotten sensor het had begeven?
Zoals je op de sleuteldag hebt kunnen zien, is eenvoudig te testen of het circuit nog in orde is door de draden van de sensor af te halen en door te verbinden. De 2e fan moet dan gaan draaien. De sensor kun je testen in een bakje kokend water en een multimeter. Hij moet contact maken als het water kookt. (of ietsies kouder)
Wouter
Bijna goed Wouter
Ik had inderdaad baat bij de sleutelcursus omdat ik nu wist waar dat ding zat. Na doorverbinden werkte de ventilator. Maar uiteindelijk was de sensor toch niet kapot. Helaas bleek dat pas nadat ik er een nieuwe ingezet had.
Het was dus de thermostaat die niet goed was. Blijkbaar stuurt deze ook de sensor aan. Thermostaat vervangen en geen problemen meer (op dat moment was ik de meest gefotografeerde man van de camping)
Ton schreef:
[..]de thermostaat die niet goed was. Blijkbaar stuurt deze ook de sensor aan.
Bijna goed
Waarschijnlijk ging je thermostaat niet meer open. Daardoor komt er geen (weinig) heet koelwater in je radiator en wordt de sensor die de electrische fan schakelt niet geactiveert: het water in de radiator wordt immers niet (te) heet.
De temp. sensor die aan de meter in het dashboard zit, zit in de kop gemonteerd en daar werd het water dus wel heet.
ging dit topic vroeger niet over knipperlichten?
Cheers,
Wouter
Hoi,
Nadat afgelopen vrijdag de knipperlichten in mijn mini ermee ophielden, heeft mijn vader er een nieuwe cligniteurdinges ingezet. Nadat deze erin is gezet deden mijn knipperlichten het opeens heel langzaam. In plaats van tik, tik, tik, doen ze nu tik, hele lange tijd niks, tik. Tot vandaag, nu doen ze eigenlijk niks meer, terwijl mijn alarmlichten het nog wel doen. Waar zou het aan kunnen liggen?
Ik heb dit topic al doorgelezen, maar ik kom er niet echt uit met hoe het zit.
Janneke
Dan is het nieuwe relais er een voor met zijknipperlichten, terwijl jij die niet hebt (of omgekeerd ?). Het alarmknipperlichtrelais is een andere, die staat er los van. Wat je kunt proberen is ze onderling wisselen om te zien of het verschil maakt.
sorry dat ik dit topic weer tot leven breng, maar mijn knipperlichten werken niet, alleen als ik mijn alarmlichtschakelaar aanzet, dan knipperen ze wel.
Dus als ik kan niet naar links en naar rechts apart knipperen.
Ingediend door Mini Martin op zo, 08-08-2004 20:09
Kijk eens of je relais niet naar de eeuwige knippervelden is.
Deze zit achter je dash.
Als je een twee of drieklokker hebt, zit deze aan de achterzijde er in gestoken.
Helaas kan ik je geen foto laten zien. Mijn usb-aansluiting is overleden
grtzz Martin
ja, ik heb dat al vast gehad.
Want met het overschakelen naar middenklok is er wat mis gegaan denk ik.
Eerst werkten ze bij de middenklok en al, maar ja ...
Er was iets afgebroken dacht ik te hebben gezien en de alarmlichten werkten toen niet. En ik heb die dan proberen te maken en ineens nieuwe klemmetjes erop gezet, maar nu werken de alarmlichten wel, maar de aparte knipperlichten niet
als ik mijn knipperlicht relais doorverbind,
dan blijven ze ook niet constant branden.
word er een beetje panisch van
nou, maar weer het oude "mijn knipperlicht werkt niet en help mij"-topic oprakelen .
na het overkoken van de radiateur werkten de claxon en knipperlichten niet meer...
de zekering (nummer 3 - 25 Amp)was gesprongen dus die vervangen..Claxon werkt, maar de knipperlichten blijven dood.
Waar zit dat knipperlicht relais bij mijn Mini'tje? (93'er SPi)
Op het schutbord of achter het dashboard?? En zijn dat universele dingen?? Kan ik die bij de automaterialenhandelaar halen of zijn dat specifieke Mini-onderdelen??
Het knipperlichtrelais zit bij mijn '94 mini achter mijn klokken.. Zal bij jou dan ook op dezelfde plaats zitten waarschijnlijk. Hij gaat echter niet vaak/snel kapot dus test hem eerst voordat je een nieuwe koopt.
Jim
Ik heb ook het zelfde probleem als dit topic. Mijn knipper en alarmlichten werken niet meer. Daarnaast zijn ook mijn remlichten er mee gestopt. Ik heb al mijn zekeringenbehuizing vervangen. Dit heeft veel problemen opgelost maar niet deze. Ook heb ik mijn alarmlichtenrelais vervangen deze was volledig gecorrodeerd.
Heeft iemand nog een idee waar ik naar kan kijken?
ik heb een probleempje
als ik het knopje van de alarmlichten aanzet gebeurt er nix, als ik dan ook nog de pinker opzet( maakt nie uit welke kant) dan werken de alarmlichten wel).
gr Sam
En nog maar een keertje oprakelen
Op de dag van de vakantie bleken de knipperlichten niet te werken, zowel knipper- als alarmverlichting.
Daarnaast werkt de seinverlichting (groot licht zelf wel) en de claxon niet.
Zekeringen onder de motorkap lijken in orde, ook doorgemeten.
Toch lijkt het me een zekeringenprobleem, maar kan ook in de Haynes niks vinden. Remlichten werken wel...
Wie weet raad? Eventueel wachten tot de clubdag?
Knipperlichtloos in Schotland bleek geen probleem, zelfs de politie gebruikt het niet
Maar hier in Nederland voel ik me toch een beetje aso...
RE: Knipper en Alarmlichten doen niks meer??
Ingediend door Silverstone op ma, 29-03-2004 17:24
Ik heb het forum al doorzocht maar kon niks van mijn probleem ontdekken. Of had dat inmiddels al geprobeert. Mijn alarm lichten en knipperlichten werken dus helemaal niet, ook hoor je de relais niet brommen. De alarmlichtschakelaar is ook niet kapot!. Alle zekeringen nagekeken en mijn rem en achteruitlichten doen het ook nog.
Wie heeft er nog een gouden tip??
Alvast bedankt Rob.