Wat je alvast kunt doen is de naald goed in de zuiger te zetten. De onderzijde van de zuiger moet geheel vlak zijn.
Het afstellen van je carb kun je deels ook zelf. Ik heb geleerd dat de sproeier stationair maximaal 2,5mm onder het vlak moet zitten. 2 slagen is niet genoeg waarschijnlijk. Ik zou beginnen om deze op 1,5mm te zetten en dan kijken hoe de mini loopt.
De gasklep in het begin helemaal dicht zetten. Als je de sproeier op de eerste diepte hebt gezet, dan de gasklep hierop bijstellen. Je kunt dan de gasklep eventueel 1/4 tot 1/2e slag open zetten.
Ik kan je op dit tijdsbestek niet helpen om hem zelf af te komen stellen, helaas.
- Login of registreer om te reageren
RE: Mini slaat af bij minder gas
Ingediend door ronald87 op di, 05-07-2011 20:54
De betekenis van 'if it ain't broken, don't fix it' werd mij afgelopen weekeinde weer volledig duidelijk na een middagje klussen bij m'n ouders in Bergambacht.
Omdat m'n nieuw gemonteerde stage 1 kit uitlaat al na 1 week pikzwart was besloot ik het mengsel van m'n carburateur wat armer te stellen. Na een kort testritje bleek m'n Mini wat minder hard te gaan. Dus het mengsel weer iets rijker gezet. Omdat ik er benieuwd naar was op hoeveel cilinders m'n mini kon lopen heb ik ook tijdens het draaien er een paar bougiekabels af gehaald en weer terug geplaatst, weet niet of dit ook nog van invloed heeft kunnen zijn? Na nog een paar keer de carburateur afstelmoer heen en weer een proefritje gemaakt. Tijdens het proefritje lekker gas gegeven, en tijdens het keren (waarbij het gas dus even los moest) sloeg de motor af en daarna liep de motor niet lekker meer.
Om nu te rijden moet ik veel gas blijven geven zodat de motor niet af slaat. Dit is geen doen en de 80 haalt ie ook niet meer. Heeft er iemand reparatietips?
Als ik de choke uit trek slaat de motor af, ook als ik het gas los laat slaat de motor af. De bougies zijn ook allemaal warm, of komt dit door warmteoverdracht via de motorbehuizing?
Wat ik al geprobeerd heb:
1. Het koperen buisje met gaatje in de carburateur gelijk zetten met de onderkant en vervolgens 2 slagen los.
2. De naald iets verder uit de carburateur zuiger laten hangen. (Met als doel meer lucht en minder brandstof, of moet om dit te laten werken ook het koperen buisje met gaatje in de carburateur iets lager gezet worden d.m.v. de afstelmoer?
Als ik het gas vol intrap dan start de auto. Deze loopt dan wel hoog op in de toeren, maar niet direct. In de carburateur zit nu 10W40, kan het helpen om er 5W30 in te gooien?
M'n doel is in ieder geval om de Mini aanstaande zondag goed rijdend te hebben voor de Swetterhage run.
EDIT:
Vergeten te vermelden, het betreft:
Mini 1000 uit 1991 met stage 1 kit (http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=32605) met AAU naald.