V-snaar vervangen

RE: V-snaar vervangen

als we toch over v-snaren enzo hebben, wat is het trucje om de v-snaar te vervangen zonder dat ik weer "les 23 voor gevorderden: jezelf voor je harsens slaan en v-snaar tegen je achterhoofd krijgen" hoef te volgen? ik vond dit nl. geen leuke actie toen met mijn pickup vlak voor stv-3.

enne... ik vind haynes niet duidelijk over hoe strak de v-snaar moet staan. hoeveel speling is nog acceptabel? oh ja... bij de pickup kan de grille NIET los. helaas ben ik niet al te flexibel om overal bij te kunnen vanwege mijn sluimerende hernia.

~jw~

RE: V-snaar vervangen

jw schreef:
wat is het trucje om de v-snaar te vervangen zonder dat ik weer "les 23 voor gevorderden: jezelf voor je harsens slaan



* maak de onderste dynamo-moer iets los (motorblokkant, niet dynamo-kant)
* maak de bovenste 2 dynamo-moeren (scharnier) los
* Knip de oude snaar door. (als hij al niet gebroken was)
* doe de nieuwe snaar om de ventilator, 1 schoep per keer
* leg de snaar om de poelies (krukas-dynamo-waterpomp)
* laat een helper de dynamo naar boventrekken (v-snaar komt strak)
* draai van onder af de onderste dynamo moer vast (sleutel) of van boven met een ratel die er precies tussen past
* draai de scharniermoeren weer vast.

hoeveel speling is nog acceptabel?



als je door aan de schoepen van de dynamo te duwen de krukas kan verdraaien is het wel OK. De vraagbaak heeft de wijsvinger-proef. Druk de bovenkant tussen dynamo en waterpomp in, dan moet er 2 mm speling zijn. Ik vind dat een beetje onhaalbare waarde. Vast=vast. Als hij slipt, hoor je hem vanzelf gillen.

Wouter

RE: V-snaar vervangen

ik vermoed dat ik meer als 2mm speling heb, maar heb wel het gevoel dat ie strak genoeg zit. volgens haynes mag de v-snaar ook niet te strak staan omdat anders de dynamo kapot gaat (te veel weerstand).

maar.... hoe krijg je de v-snaar tussen de ventilatorschoepen en de radiator??? daar ben ik 2 avonden mee bezig geweest laat staan dat ik de "cursus 23 voor gevorderden -- jezelf voor je smoel slaan" heb moeten ondervinden. |:(

~jw~

RE: V-snaar vervangen

Draai de twee boutjes van de bovenste steun van de radiateur eruit, die op het thermostaat huis kun je laten zitten. Draai de onderste bout los van de radiator steun, hierdoor kun je nu de radiateur iets wegduwen van de ventilator.

RE: V-snaar vervangen

Draai de onderste bout los van de radiator steun, hierdoor kun je nu de radiateur iets wegduwen van de ventilator.



Die onderste kun je laten zitten. In principe moet het werken zonder de radiator los te halen, maar is wel makkelijker. Telkens een schoepje doordraaien, schoep naar je toe buigen en snaar eroverheen duwen.

Wouter

RE: V-snaar vervangen

de bovenste-schroeven-van-de-radiator-truc had ik ook al geprobeerd, maar niet de onderste schroeven.
echter, ik wilde de schoepen niet al te hard buigen want die dateren nog uit 1977 en weet dus niet hoe broos het plastic is. zou toch l*llig zijn als er een schoep afbreekt :x

~jw~

RE: V-snaar vervangen

Er zit in de radiator toch een ronde uitsparing zodat je de schoepen niet zo heel ver hoeft om te vouwen. Bij zo'n plastic fan is het ook niet zo'n enorm drama als er 1 mist, ziet er alleen niet uit natuurlijk.

RE: V-snaar vervangen

henkmarius schreef:
Er zit in de radiator toch een ronde uitsparing



volgens Haynes wel, maar in de praktijk dus niet. zowel niet in de pickup (bj. 1977) alsmede in de cooper (bj 1995)

het enige wat je hebt is wat ruimte onderin omdat de radiator wellicht iets schuin staat ten opzichte van de schoepen of de opening is iets groter dan de diameter van de fan.

~jw~

RE: V-snaar vervangen

Minikoektrommel schreef:
volgens Haynes wel, maar in de praktijk dus niet. zowel niet in de pickup (bj. 1977) alsmede in de cooper (bj 1995)~jw~



Kennelijk zijn er verschillende radiateurs, in mijn JB 1988 heb ik wel die uitsparing in een andere mini die ik naar de sloop heb gebracht uit 1987 zat de uitsparing volgens mij ook. Bij mijn GT heb ik nog nooit gekeken, denk ook niet dat daar een originele radiateur in zit.

RE: V-snaar vervangen

[size=75:3ovm64bt][Topics samengevoegd-Demelza][/size:3ovm64bt]

Mijn V snaar piept nogal. Hoe deze te vervangen.

stap 1) nieuwe v snaar kopen (reeds gedaan)
stap 2) oude v snaar verwijderen (knippen??)
stap 3) nieuwe v snaar plaatsen (hoe dan??)

Voor stap 3 kan ik wel wat tips gebruiken. Het lijkt mij het handigst om mijn gril te verwijderen zodat ik meer ruimte heb?? Alle tips zijn welkom. Een link naar een voorgaan topic ook, daar ik deze niet heb kunnen vinden.

RE: V-snaar vervangen

Je kunt ook kijken of hij niet te slap staat, anders moet je hem gewoon ff spannen(lees: dynamo losdraaien en over het beugeltje, dat onder de dynamo zit, verschuiven)

Loshalen kan idd door doorsnijden, maar het is net zo makkelijk als erop leggen.
Je draait je dynamo los, niet eraf, maar alle bouten los. Bovenop zitten er 2 en onder zit een beugeltje met een bout/moer. Zodra je hier genoeg speling op hebt, dat je de v-snaar eraf kunt halen, is het zeer eenvoudig.
De bladen van je ventilator zijn flexibel en daar kun je blad voor blad je snaar doorheen halen. Daarna kun je hem over de 2 pouli's leggen. Daarna leg je hem over de pouli van de dynamo en span je de dynamo op de juiste spanning.

Vastdraaien is dan het zelfde als het losdraaien van de dynamo ;)

succes, ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb.. :D

RE: V-snaar vervangen

Jij bent er ook vroeg bij. Ja is geheel duidelijk. Ik dacht al dat dat de juiste manier was. En dat spannen heeft geen nut meer. Dat heb ik al een paar keer gedaan. Dus het wordt echt vervangen. Dank voor de tips.

RE: V-snaar vervangen

span je Vsnaar niet TE strak!! dat kan je je dynamo kosten!! gewoon beetje aan je dynamo trekken niet aan gaan hangen.

RE: V-snaar vervangen

bij de weg, nu met dat koude weer, wil mijn v-snaar ook wel eens piepen. Vooral bij een koude motor. En nu krijg ik van alle kanten advies om dat tegen te gaan, van kaarsenvet tot talkpoeder.
Wat zou een goede oplossing zijn?
De snaar is 3 maanden geleden vervangen en op goede spanning gezet en gehouden.

RE: V-snaar vervangen

ik spuit altijd wat WD40 of rem reiniger op de pouli's, werkt goed!! we doen als hij draaid!! en pas op voor de rond vliegende spetters tis niet lekker in je ogen!!
pas op dat hij niet te vaak slipt want dan mag je gelijk weer een nieuwe dr om heen doen!! door het slippen word de snaar warm en verhard daardoor gaat hij nog meer slippen en knapt op een gegeven moment.

owja werkt de WD40 of remreiniger niet probeer hem dan iets strakker te zetten.

RE: V-snaar vervangen

WD40????? Werkt dat niet als een soort olie op rubber??? Gaat alleen maar meer slippen toch?. Zo niet hoor ik het graag. Klinkt dan namelijk als goede optie.

RE: V-snaar vervangen

Wat je ook kan proberen is talkpoeder om het piepen van de v-snaar te verhelpen (helpt af en toe ook).

RE: V-snaar vervangen

Ja, dan slipt hij door zonder dat je het hoort :? Lijkt me niet echt een goede oplossing.

RE: V-snaar vervangen

Dan ben je wel van het piepen af :D :D

Spannen of vervangen!

RE: V-snaar vervangen

piepen=slippen=te slappe vsnaar: opspannen dus.

Een nieuwe snaar heeft de neiging in het begin wat uit te rekken.



Wouter

RE: V-snaar vervangen

Tenzij je poelie niet goed uitgelijnd staat, dan heeft spannen ook geen zin.

RE: V-snaar vervangen

Hoe lijn ik die uit dan??

RE: V-snaar vervangen

ken23 schreef:
WD40????? Werkt dat niet als een soort olie op rubber??? Gaat alleen maar meer slippen toch?. Zo niet hoor ik het graag. Klinkt dan namelijk als goede optie.



:x :x :x NEE geen WD40!!! das idd smeer middel is niet zo goed!!! sorry!! bedoelde ontvetter!! net zoals remreiniger!!
kweet alleen niet meer hoe dat heet... :x :x |:( |:(

RE: V-snaar vervangen

[size=75:3vl4wwun][Topics samengevoed-Demelza][/size:3vl4wwun]

ik ben heeeel dom geweest,en door mijn dommigheid is de riem van ik denk de altenator veltilator waterpomp doorgebroken. Nu,ik heb geen werkhandboek en ik heb deze nog nooit geplaatst dus kan iemand me een werkwijze geven?
grtz

RE: V-snaar vervangen

Het is niet zo lastig. Alleen de bovenste twee bevestigingsbouten van de alternator loshalen. Dan kan deze na beneden. De v snaar kan je nu over de kanbladen halen en goed leggen. Daarna de v snaar op spanning brengen door de alternator te bevestigen en omhoog of omlaag te drukken. Succes :)

RE: V-snaar vervangen

@patrikske, ik heb je vraag even aan het door Peter gelinkte topic geplakt. Reactie van Peter en jouw reactie daarop heb ik verwijderd aangezien het verder aan dit topic niets toevoegd. Succes.

RE: V-snaar vervangen

de v-snaar over de fanbladen halen is een behoorlijk lastig klusje, je kan het jezelf makkelijker maken door de 2 boutjes aan de bovenkant van je radiateur los te maken, zo kan je de radiateur een stukje kantelen...

hoe is die snaar gebroken?

RE: V-snaar vervangen

Wouter schreef:
Een nieuwe snaar heeft de neiging in het begin wat uit te rekken.


Juist. Daarom moet je na een week of 2 je nieuw gemonteerde V-snaar nog een keertje spannen.

RE: V-snaar vervangen

Ik zit behoorlijk vast bij volgende stap:

* leg de snaar om de poelies (krukas-dynamo-waterpomp)



Hij ligt rond de krukas en rond de waterpomp, maar ik krijg hem niet over de dynamo.
De bout om hem aan te spannen staat los en volledig tot het uiterste (dichtst bij de motor dus) en zelfs met de twee scharnierbouten los kom ik er niet.

Zijn hier speciale technieken voor ofzo?

RE: V-snaar vervangen

Kijk, gewoon effe het probleem posten en nog eens proberen en het gaat vanzelf :)

Hij ligt erop door hem in de juiste richting te loodsen en terwijl de auto achteruit te duwen in vierde zodat heel de zwikel mooi ronddraaiten de riem mooi op zijn plaats valt.

RE: V-snaar vervangen

Ik ben op dit moment bezig de riem te vervangen. De oude is verwijderd, de nieuwe zit al om de krukas. De bovenste twee bouten van de dynamo zijn los, alleen dan zit er nog geen millimeter beweging in de dynamo.

Met de dynamo in de orginele stand krijg ik de riem er naturlijk nooit omheen. De dynamo zit onderin ergens nog vast, daar zit een beugel, waar die overheen moet kunnen geleiden??? Kan iemand mij precies vertellen hoe dat zit, heb zelfs de rubber hamer (voorzichtig) al gebruikt maar zonder succes. Zit hij soms ook nog vast op deze beugel?

RE: V-snaar vervangen

Onder aan de dynamo zit deze inderdaad vast aan een beugel met een bout. Als je deze 1 of 2 slagen losdraait zul je zien dat je de dynamo kan verstellen.

RE: V-snaar vervangen

onthoud wel dat je na paar honderd kilometer rijden de v-snaar weer opnieuw spant. de snaar rekt iets in de eerste kilometers en dan gaat ie weer piepen ( = slijtage)

~jw~

RE: V-snaar vervangen

Het zat gewoon allemaal te erg vast geroest, tevens had ik de grille nog niet verwijderd. Na kruipolie met roestoplosser gebruikt te hebben en een hele grote ringsleutel kreeg ik uiteindelijk wel beweging in..

RE: V-snaar vervangen

Allen bedankt voor dit topic, vandaag met succes mijn alternator en v-snaar vervangen :D

RE: V-snaar vervangen

Ik heb het gevoel dat mijn v-snaar ook niet meer zo strak staat als hoort. Ik kan hem aardig indrukken en kan mijn dynamo draaien zonder dat de band gaat draaien, en dan hoor ik een geluid wat ik ook soms tijdens het optrekken hoor, gepiep..

Maar nu heb ik de bout gevonden die ik moet loshalen, onderaan de dynamo. Alleen hoe kom ik hier nou het beste bij? Grill eraf? Of onderlangs? Of misschien via een andere weg? En welke kant moet ik hem optrekken als de snaar te slap staat?

RE: V-snaar vervangen

zie:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/routine/6.htm

grille er af is het makkelijkst ..
(misschien is een nieuwe snaar ook geen overbodige luxe ?)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: V-snaar vervangen

Thnx Theo!
Nieuwe snaar voor de toekomst, eerst zo ff proberen :)
Maare, wat gebeurd er als hij breekt? Wat zijn de consequenties op korte termijn, bijvoorbeeld als ik aan het rijden ben?

RE: V-snaar vervangen

als de snaar breekt: geen dynamo en geen waterpomp(en fan) aandrijving ..
als je dan nog doorrijdt zal je motor heet lopen (omdat de waterpomp/fan niet meer werkt)
en uiteindelijk zal je accu leegraken (omdat je dynamo niet meer werkt)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: V-snaar vervangen

Oke, dat dacht ik dus al ja...

default

RE: V-snaar vervangen

[size=75:1vphv59t][Topics samengevoed - Crispy][/size:1vphv59t]
De accu wordt niet opgeladen.
Als ik de auto start en ik trek de bedrading van de dynamo af dan gaat de dynamo lichter draaien .
Ik meet dan met een voltmeter, dat de dynamo, 15 tot 16 volt levert.
Plaats ik de draden weer op de dynamo dan gaat hij zwaarder lopen en geeft een zacht zingend geluid (geen hard, scherp geluid zoals je wel eens hoort bij auto's waarbij de V-snaar duidelijk slipt)
Plaats ik dan de voltmeter op de draden van de dynamo dan meet ik 12,4 volt (hetzelfde als op de accu).
Is dit een teken dat de V-snaar slipt en strakker moet worden afgesteld. Ik kan hem nu ± 1cm indrukken.
Hoe kan ik hem het beste strakzetten ?

default

RE: V-snaar vervangen

Wat voor soort motor heb je?

Bij een SPI is het redelijk makkelijk, je kunt de bouten van de dynamo iets los draaien (moet niet makkelijk te bewegen zijn) en dan dynamo naar je toe omhoog (naar de punt van de motorkap toe als deze open staat) trekken zodat de v-snaar strakker staat. Bouten weer vast en je bent het heertje..

Nogmaals, dit is voor een SPI, ik weet niet wat voor motor je hebt, dit kan namelijk nog al eens verschillen..

default

RE: V-snaar vervangen

Ik heb een SPI motor.
Ik heb hem op deze manier gespannen.
OOk de bout in het schuifgedeelte achter de dynamo heb ik losgemaakt en weer vastgezet.
Hij maakt nog steeds een zacht tjilpend geluid als ik de stroomkabel op de dynamo plaats.
Ook meet ik dan maar 12 a. 12,4 volt. Hoort de dynamo met of zonder stroomkabel even soepel te lopen ?

RE: V-snaar vervangen

Het is normaal dat je minder spanning meet als je de stekker er op zet, omdat de stroom dan 'gebruikt' wordt. Het geluid zou ook een lagertje in de dynamo kunnen zijn! Ik heb een soort gelijk probleem gehad, met beetje vochtig weer en ik m'n licht aan zette ging hij ook iets wat slippen omdat de dynamo dan meer belast wordt. Je moet dus even goed luisteren waar het vandaan komt (uit je dynamo of van de poelie).

Suc6

RE: V-snaar vervangen

Hallo Jo,

Je hebt dit probleem al beschreven in dit topic, misschien kun je daar verdere problemen aankaarten/vragen posten.

Wat betreft v-snaar vervangen/spannen heb ik je vraag aan een bestaand topic gehangen, lees het even door.

default

RE: V-snaar vervangen

Ik had problemen met het opladen van de accu.
Ondanks dat de v-snaar niet piepte deze op advies van het forum toch nog maar een keer heel hard gespannen.
Ik heb de V-snaar ook ingespoten met een soort WD-40.
Ik kan de snaar nu nog maar 1 a. 2mm indrukken.
Het probleem is verholpen de accu wordt weer opgeladen.

RE: V-snaar vervangen

over het algemeen geld voor iedere auto dat als je de v-snaar iets minder dan een kwart slag kunt draaien, dat de spanning goed is

RE: V-snaar vervangen

Heren.

Ik schrok me vanavond kapot. Ik draai de sleutel in mijn contact om en dr gebeurt helemaal niks..:s

al gauw bleek dat mijn accu leeg was want me lampen hadden 6 uur staan branden. Dr deed helemaal niks meer. Ik de buurman er bij en startkabels. Vervolgens na een tijde weer aan de praat.

Maar toen in ene begon mijn V snaar te piepen, bij het optrekken en stationair hoorde ik hem ook. Lees ik nou hier boven ergens goed dat dit dus te maken heeft met dat mijn accu weer moet worden opgeladen.

Wat mijn reactie was: mooi dat wordt het dus vanzelf minder als ik er even een goed lang stukje mee ga rijden... klopt dat?

alvast bedankt!

RE: V-snaar vervangen

Gewoon vervangen joh. Fluitje van cent, echt 15 minuten werk (ongeveer :P )

En zoveel kost dat ding niet!

RE: V-snaar vervangen

een piepende v-snaar hoef je alleen maar te spannen, niet perse vervangen
Als ie nog goed is, lekker laten zitten.

Groet ron