[Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Nu zie ik overal van die mooie klokjes voor olietemperatuur, voltage en ?, maar kun je die dingen ook inbouwen en aansluiten in een mini waar dit niet standaard op zit?
Ik heb namelijk een SPi Balmoral uit 1995 en ik vind het erg mooi staan.
Nou begrijp ik ook wel dat je daar je dashboard voor moet aanpassen ( duhh), maar hoe sluit je al die dingen aan?
Zit in iedere mini een soort voorbereiding of zo?
Ik weet dat er in mijn autooke heel veel losse stekkertjes zitten die nergens naartoe gaan en waar een soort dopje op zit.

default

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

en die draadjes zijn o.a. nodig om tellertjes aan te sturen.
Als je weet wat je wilt en welke tellers, moet je het stroomschema raadplegen. Je kan dan aan de kleur zien welke draad waar nodig is.
Oliedrukmeter wordt op de plaats van de censor aangesloten met een stukje leiding.

grtzz Martin

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

DUs als ik het goed begrijp is mijn mini al voorbereid om er wat extra tellers op aan te sluiten?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Mogelijk. Maar ook als dat niet zo is, is het niet zo'n groot probleem. Overal zijn sensoren voor te plaatsen, als dat al nodig is (volt- en amperemeters hebben geen extra sensoren nodig, een tijdklokje hebben we het uberhaupt maar niet over :)). Alleen een olietemperatuurmeter lijkt me iets lastiger bij een Mini die dat standaard niet heeft, ik zou persoonlijk niet zo even weten waar je de sensor moet laten. Wat dacht ik veel gedaan wordt is een olieplug met een sensor erin, maar dat vind ik niet zo'n nette oplossing.

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

DUs als ik het goed begrijp is mijn mini al voorbereid om er wat extra tellers op aan te sluiten?



Nope,

In mijn 1000E zitten er 2 kabels (ik heb 2x klokje, zonder toerentellers), die 2 kabels zijn bedoeld voor je toerenteller, maar ik kreeg het niet aan de praat, makkelijker is je aarde af te tappen van de bobine, gelijk klaar!

En als je klokjes koopt, krijg je meestal een beschrijving bij. Tis niet echt moeilijk te doen.

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

DarkMini schreef:

In mijn 1000E zitten er 2 kabels (ik heb 2x klokje, zonder toerentellers), die 2 kabels zijn bedoeld voor je toerenteller, maar ik kreeg het niet aan de praat, makkelijker is je aarde af te tappen van de bobine, gelijk klaar!


Klein beetje oftopic : je hebt een brede stekker voor al het reguliere meetwerk en een los kabeltje voor je toerenteller als je de kabels standaard hebt liggen. Dus niet 2 kabeltjes, mogelijk is het daar fout gegaan. Je toerenteller krijgt een pulsje per toer, meer dan een kabel heeft ie dan niet nodig. Normaal werkt dit wel maar de TS heeft al een toerenteller dus voor hem is dit weer een loze post :)

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Ik heb pas een MPI-dash gekocht (met olietemp, klok en voltmeter). Deze extra meters zijn aangesloten op een kabelboompje waar een stekkeraansluiting opzit, deze zit achterop het dash gemonteerd.
Ik neem aan dat bij een MPI op de kabelboom zo'n contrastekker zit, maar op mijn carb. zit hij niet.

Weet iemand of je een passend kabelboompje kan kopen met deze stekkeraansluiting? En waar zal ik de olietemp moeten weghalen? MPI's hebben een sensor daarvoor heb ik gehoord die er bij een carb. niet zit...

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Ik denk dat je met het elektrisch schema van een MPi ver moet kunnen komen.

Inderdaad, zoals hierboven al aangegeven hebben oudere Mini's voor zover ik weet geen olietemp sensor. Zie ook een eerdere reactie voor een mogelijke oplossing.

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Dit heb ik ook laats laten doen en er zijn wel wat modificaties voor nodig, ten minste als je een Smits temperatuur meter en oliedruk meter in een monteerd.

Dit wil zeggen dat er een ander olie sensor in moet en een andere water sensor ( die zijn zeldzaam ) :?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Oh ja, werkt een Smiths klok niet op de standaard sensor?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Inderdaad er is verschil in olie druk meter via het (rood / oranje)kontrole elektronisch gestuurd lampje dat werkt via een sensor aangesloten op een kabeltje gemaks halve gezegd, en/of de oliedruk kontrole meter van Smiths gaat gepaard met een dunne olie leiding naar de meter en dan heb ik het niet over het olie temperatuur metertje.
Of het nu omgekeerd of vice versa is het zal niet werken via beide systemen.

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Ik doelde op de watertemp sensor. De standaard oliedruksensor is niet meer dan een schakelaar, dus dat is wel logisch dat je daar een andere sensor voor moet hebben.

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Neej, die meters werken met een leiding waar een vloeistof in zit... Dus je kunt de standaard sensor niet gebruiken...

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Ik weet dat je voor oliedruk meters inderdaad mechanische versies hebt die met een buisje aangesloten is op het systeem. Maar er is ook zeker een elektrische versie. Van temperatuurmeters die met een buisje werken heb ik nog nooit gehoord... :?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Fazerray schreef:
Nou begrijp ik ook wel dat je daar je dashboard voor moet aanpassen ( duhh), maar hoe sluit je al die dingen aan?




Weet je al hoe je hem gaat aanpassen? Ik heb eens gehoort dat je niet zomaar een gat er in kunt boren want dan klappen er stukken van het "noten hout" laagje en/of de doorzichtige afwerklaag die er overheen zit af. De gaten zouden erin gefreesd moeten worden. Ik heb er verder ook geen ervaring mee, heb zoiets eens gehoort!

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Roger schreef:
Weet je al hoe je hem gaat aanpassen? Ik heb eens gehoort dat je niet zomaar een gat er in kunt boren want dan klappen er stukken van het "noten hout" laagje en/of de doorzichtige afwerklaag die er overheen zit af. De gaten zouden erin gefreesd moeten worden. Ik heb er verder ook geen ervaring mee, heb zoiets eens gehoort!


Ik denk idd ook dat een gemiddelde zeven-gaten zaag daar te lomp voor is. Of je moet eentje kunnen vinden met hele fijne tandjes.
Frees geeft een mooi resultaat en met een simpele bovenfrees kan dat heel eenvoudig. Eerst een malletje maken, gat te klein uitzagen in dashboard en dan met mal en frees het gaat op maat maken. Goed afstel werk aan de frees is dan wel vereist.

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Hallo allemaal,

wilde als newbie op dit forum ff iets melden over het aansluiten van extra klokkies. Heb zelf een Smiths watertemp meter aangesloten bij mijn '83 mini met middenklok en volgens mij moet je op het volgende letten:

1- sensor. Bij een middenklok is de standaard tempsensor (in het blok bij het thermostaat huis) ook een schakelaar. Moet dus vervangen worden door een echte sensor. Ik heb er een 1275 blok uit een metro inzitten en die heeft al zo'n sensor. Bij een automaterialen zaak zou zo'n ding voor niet al te veel te krijgen moeten zijn

2- aansluiten. De meter meet de stroomsterkte door de sensor. (eigenlijk een weerstand waarvan de waarde verandert met de temperatuur) Daarvoor moet de spanning afgeregeld zijn op een bepaalde waarde omdat anders je meter een andere waarde aangeeft als de spanning verandert. Dus de boordspanning kun je daarvoor niet gebruiken want die verandert als je bv de verlichting aanzet. De mini's met middenklok hebben daarvoor een speciaal kastje achterop de middenklok zitten waar ook de benzinemeter op aangesloten zit (die werkt hetzelfde). Gebruik dus het vrije pinnetje achter op dat kastje om je temp. meter aan te sluiten!

Succes & Groetjes,

Crispy

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

vraagje ik heb nu een smith dashbord op de kop weten te tikken met type 31 865 197 50 Iss 1 staat op de metertjes oli koel benz en bat wie heeft of kan achter de aansluitschema komen oja op de km teller is nr snt 6501/02s 620 en van de toeren rvc 6615/00f kan ik dat aansluiten op mijn mini>?

mvg jan

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Is het een Innocenti dashboard of een gewoon dashboard?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

goeie morgen,

ik zal ff leestekens gebruiken.:D

wat is het verschil tussen een innocenti en gewoon dashbord?? :?

benz olie accu koel meters staat nummer: type 31 865 197 50 Iss 1

km teller is nr snt 6501/02s 620

toeren rvc 6615/00f

ik neem aan dat dit makkelijker leest.
kan er iemand aan het aansluitschema komen??

mvg jan

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

kun je niet ff een foto maken? ik denk niet dat iemand al die nummers weet...
De bekende types zijn:
Enkele middenteller
Idem met kleine oliedruk en watertemp ernaast
2-kloks achter het stuur
3-kloks achter het stuur
Innocenti dash:

Welke heb je nu in de mini en wat heb je gekocht?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

enkele midden teller heb ik nu erin zitten

ik ben er achter gekomen dat het een oude dashbord van een jaguar is :? maar goed het gaat bij mij voornamelijk over de 4 metertjes bij elkaar olie water en volt en benzine die zou ik erbij willen plaatsen

maar nu moet ik dus aan sensoren zien te komen en waar moet ik die dan ergens plaatsen??

zouden ze dat anders a.s. zondag op de beurs hebben??

mvg jan

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

hallo allemaal
ik heb een vraag en er is vast wel iemand die
mij kan helpen ik wil deze meter aansluiten
maak het nog uit hoe de plus en de min zitten
het is een meter van smiths

alvast bedankt voor jullie hulp


groetjes berrie

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Vraagje:

Ik heb nu een MPI dash thuis liggen die straks in mijn SPI moet als deze klaar is.

Kan in deze gewoon overzetten? Kloppen de klokken/tellers dan nog?

Ik kan me herinneren dat je wormwieltje bepaalt wat de snelheidmeter aangeef. Is deze van de SPI gelijk aan de MPI?

Ik kan het helaas zelf niet even testen aangezien mijn auto kaal is ivm lassen/spuiten

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Als het blok hetzelfde is aan cc, dan zou dat uitwisselbaar moeten zijn. De aansluiting van een klokkenspel, welke achter je stuur zit, is als het goed is bij elke gelijk.

Alleen bij een middenteller zitten er andere aansluitingen aan het klokkenspel.

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

De aansluiting zal inderdaad wel hetzelfde zijn, maar is de weergegeven snelheid-temperatuur-benzine-toeren dan wel juist of gaat hij meer/minder/niks weergeven?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Dat is allemaal hetzelfde.

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Uitwisselen van klokken kan met alle mini's. De snelheidsmeting zal alleen beinvloed worden door de maat van de wielen. Bij een spi en mpi is dit hetzelfde. Alleen je toerenteller is een probleem. Als je deze in een carb mini zet zal die 2 keer zoveel aangeven dan het werkelijke toerental. Ik weet niet zeker of dit bij spi ook het geval is, maar volgens mij wel. Je kunt dit verhelpen door je klol open te schroeven en te zoeken naar een klein schroefje. Als je dit helemaal de andere kant opdraait dan geeft ie weer het goede toerental.

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Als je de 3+3 tellers hebt zullen de 3 kleine tellertjes zelf aan moeten sluiten. Nu is dat voor het klokje en voltmeter niet zo'n probleem, maar voor de olietemp meter is dat iets lastiger... Je mist namelijk de sensor in het blok. :)

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

mini7 schreef:
... Alleen je toerenteller is een probleem. Als je deze in een carb mini zet zal die 2 keer zoveel aangeven dan het werkelijke toerental. Ik weet niet zeker of dit bij spi ook het geval is, maar volgens mij wel...



Ok, weet iemand dan of de toerenteller van een MPI / SPI gelijk is?


Je kunt dit verhelpen door je klol open te schroeven en te zoeken naar een klein schroefje. Als je dit helemaal de andere kant opdraait dan geeft ie weer het goede toerental



Over welk schroefje praten we nu precies?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

ik heb het ook gedaan.. standaard middenklok vervangen door een dash met kmteller, toerentellen en klok met temp en benzine meter. Gelukkig zat de stekker erbij.. We hebben van de middenklok alles losgeknipt en aangesloten op een brede kroonsteen.. Vervolgens het werkplaats handboek erbij en de goede kleuren op elkaar aansluiten. Vervolgens even de kleuren voor de toerenteller opgezocht en deze aangesloten.. alles getest en werkt als een trein..

conslusie: prima uitwisselbaar

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Ok, maar mijn vraag blijft staan aangezien er nog onduidelijkheid bestaat over het wel of niet teveel toeren aangeven van een MPI toerenteller in een SPI

PS. ik had een 2-kloks achter het stuur en geen middenklok dus hoef gelukkig niet met kroonsteentjes ed aan de gang

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Ik ben vorige week begonnen met het maken van een dashboard. Daarvoor heb ik ook 3 extra tellers gekocht, namelijk een voltmeter, water temp meter en een quartz klokje.

Nu heb ik de volgende vragen:

-De verlichting van de extra tellers:
Welke kleur draad moet ik daarvoor nemen en kan ik deze gewoon in serie zetten bij alle drie de tellers?

-Voltmeter en klokje:
Met welke draad kan ik deze het beste van spanning voorzien en kan ik deze 2 ook gewoon met 1 draad in serie aansluiten?

-Water temp meter:
Wat is de beste plek om de sensor te plaatsen?


Ik kon zo geen duidelijk antwoord hierop vinden op het forum. Dus suggesties naar andere topics (als ze er zijn) zijn van harte welkom :)

Mijn dank is groot,
Marco

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Voltmeter en klok kunnen trouwens niet samen bedenk ik me nu. Voltmeter hoeft pas te werken als ik contact erop zet en klokje moet natuurlijk altijd werken.

default

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Marco schreef:

Welke kleur draad moet ik daarvoor nemen en kan ik deze gewoon in serie zetten bij alle drie de tellers?



## zit er geen 'aansluit-boekje' bij dat klokkenspel?
alle drie in serie kan, dan branden de lampjes wel op 1/3 van de lichtsterkte die de bedoeling was (van de fabrikant).

-Voltmeter en klokje:
Met welke draad kan ik deze het beste van spanning voorzien en kan ik deze 2 ook gewoon met 1 draad in serie aansluiten?



## dat kan ook, maar dan gaat je volgende vraag op het forum luiden; 'help, mijn klokjes doen raar..'
ik zou ze niet in serie zetten.
waarom ook?? een paar draadjes verminderen het laadvermogen van je mini toch niet waarneembaar??

-Water temp meter:
Wat is de beste plek om de sensor te plaatsen?
Marco


## ik denk daar waar de watertemperatuur het hoogst is, net voor de ingang in de radiator waarschijnlijk?
(moet zeggen dat ik het niet zeker weet, mogelijk kun je ook de standaard zenderplaats gebruiken).

hth/htiu

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Dus voor de verlichting van de tellers is het beste om 3 aparte draadjes te trekken?
Waar het mij vooral om gaat is de kleur draad die ik ervoor moet nemen. En kan ik die draad dan gewoon met een kroonsteentje splitten of zijn daar aparte, betere blokjes voor te krijgen?

default

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Marco schreef:
D
Waar het mij vooral om gaat is de kleur draad die ik ervoor moet nemen.



## van de draden die aan je metertjes bungelen?
ik zou het niet weten, *dat* staat nou net in de manual..


En kan ik die draad dan gewoon met een kroonsteentje splitten of zijn daar aparte, betere blokjes voor te krijgen?



## bij de automaterialenzaak waarvan ik de naam niet mag zeggen verkopen ze speciale blauwe verbindingsblokjes voor de aansluiting aan een bestaande draad.
ze snijden door de isolatie heen..
kroonsteentjes in een auto?? beuuuuuuuhhhh (he rene??)

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

metrodriver schreef:

En kan ik die draad dan gewoon met een kroonsteentje splitten of zijn daar aparte, betere blokjes voor te krijgen?



## bij de automaterialenzaak waarvan ik de naam niet mag zeggen verkopen ze speciale blauwe verbindingsblokjes voor de aansluiting aan een bestaande draad.
ze snijden door de isolatie heen..
kroonsteentjes in een auto?? beuuuuuuuhhhh (he rene??)



Nheeuu!!!! Ook scotch blokjes zoals die blauwe dingen genoemd worden zou ik niet doen.
Gewoon solderen is het beste.

default

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Rene schreef:

Nheeuu!!!! Ook scotch blokjes zoals die blauwe dingen genoemd worden zou ik niet doen.
Gewoon solderen is het beste.



## nou, ik heb ze zelf nooit gebruikt (eigenlijk omdat het me niks lijkt :) ) maar je ziet in autotuneprogramma's en autotijdschiften altijd dat ze die blauwe snijblokjes benutten om wat elektrospul aan te sluiten...

solderen lijkt me idd. het beste, dan wel krimpkous om de lasplek..

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Ik heb bij mijn nieuwe mini ook een olie meter gekregen. Deze ziet er nog nieuw uit en ik wil hem graag inschakelen bij mijn mini. Maar ik heb geen idee wat voor een metertje het is:






Is dit nou een oliedruk meter? Waarom wordt dit gemeten in kp/cm2?
En hoe sluit ik deze aan? Waarop?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

niemand?? Wie weet dit?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Je sluit m aan op je drukzender die standaard in het blok zit.
Mogelijk dat dze zender niet de juiste waarde aangeeft omdat het een VDO meter is.

kp/cm2 is een samengestelde eenheid en staat voor kilopascal per vierkante centimeter.
Is gewoon een aanduiding. Het had ook iets anders kunnen wezen. Zoals bij de Smith's meters in Kilogram per vierkante centimeter.

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Nou ik vind het wel raar want pascal is al een eenheid voor druk, dus per vierkante centimeter erbij zetten is gewoon onzin...
Net zoiets als km/h/h

Ik vraag me af of deze niet aangesloten moet worden op een electrische sensor, anders zou er alleen een lampje op zitten en niet ook nog die andere electrische pinnen

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Aanduiding is voor de druk, mee eens maar hoeveel...
Per cm2 , per m2, per dm2...
Is gewoon een aanduiding.
Pin in het midden is voor het lampje, links en rechts zie je een plus en min... waar de sensor op aangesloten kan worden.. don't know...

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Dus verstandig om op zoek te gaan naar die druksensor en hem dan aan te sluiten? Maar waarom dan + en - ? Of heeft die drukzender een + en een - ?

En waar zit dat ding?
En dat lampje kan ik verbinden met gewoon een plus draad? Net als bijv bij de radio?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Rene schreef:
Aanduiding is voor de druk, mee eens maar hoeveel...
Per cm2 , per m2, per dm2...
Is gewoon een aanduiding.
Pin in het midden is voor het lampje, links en rechts zie je een plus en min... waar de sensor op aangesloten kan worden.. don't know...



nee druk is een kracht per oppervlakte eenheid, dus je kan zeggen kg/cm^2, N/m^2, bar, kilopascal of cm waterkolom ofzo.
kilopascal per vierkante centimeter is raar.

Anyway, ik denk dat het net zo werkt als een temperatuurmeter, dus de plus haal je van de spanningsregelaar waar ook de benzinemeter op zit, die gaat naar de meter (+), van de - ga je naar de sensor in het blok.

De spanning voor het lampje zou ik van een draad afhalen waar spanning op komt als je je licht aan zet, dus bijvoorbeeld dezelfde draad als waar de verlichting van je andere tellers mee geschakeld is?

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

ok, hier kan ik mee puzzelen!
Thnx

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Crispy schreef:
nee druk is een kracht per oppervlakte eenheid, dus je kan zeggen kg/cm^2, N/m^2, bar, kilopascal of cm waterkolom ofzo.
kilopascal per vierkante centimeter is raar.



Ja idd... niks aan toe te voegen... zat in de verkeerde hoek te denken...

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

trouwens, de oliesensor die in het blok zit voor de oliedruk is dacht ik alleen een schakelaar om een lichtje aan te zetten. Je zult dus met een t-stuk een echte sensor moeten plaatsen om een signaal te krijgen waar de meter wat mee kan...

RE: [Split] Extra klokken in een Mini die dat std niet heeft?

Crispy schreef:
Rene":2wmn9ipy]Aanduiding is voor de druk, mee eens maar hoeveel...
Per cm2 , per m2, per dm2...
Is gewoon een aanduiding.
Pin in het midden is voor het lampje, links en rechts zie je een plus en min... waar de sensor op aangesloten kan worden.. don't know...



nee druk is een kracht per oppervlakte eenheid, dus je kan zeggen kg/cm^2, N/m^2, bar, kilopascal of cm waterkolom ofzo.
kilopascal per vierkante centimeter is raar.

[/quote:2wmn9ipy]

Jullie zijn op een zijspoor gezet. 'KPa' is kilo Pascal. 'Kp' is kilopond (wordt in NL niet echt gebruikt). 1Kp is 'toevallig' 9,81 N (als ik me niet vergis).

Daan