RE: Velgen opknappen
Ingediend door Roque79 op ma, 26-09-2005 20:01
Stralen en dan poedercoaten of polijsten
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door Roque79 op ma, 26-09-2005 20:01
Stralen en dan poedercoaten of polijsten
Neh, ik heb gelezen op een ander forum dat een dude het met schuurpapier eerst goed had opgeschuurd, en daarna eerst met grondlaag en daarna met meerdere aflaklagen... Ik wil alleen weten of er andere mini freaks zijn die het al eens hebben geprobeerd en die misschien nog tips hebben.
Velgen met een gepolijste rand opknappen heb ik nog nooit gedaan. Wel heb ik laatst voor mijn toenmalige Peugeot andere velgen gerestaureerd. Was overigens 18"
Album op http://www.mijnalbum.nl/Album=UA74OEXK
Heb de velgen eerst ontdaan van stoeprandschade, vervolgens geheel opgeschuurd, diepe putten geplamuurd, epoxyprimer, grondverf, spuiten etc etc.
Ik heb de gehele velgrand geschuurd met een schuurklosje met P120 schuurpapier. Dit gaat echter niet met alle velgen makkelijk, maar je komt over het algemeen een heel eind. Soms is het ook goed te vijlen, ligt allemaal een beetje aan de hardheid van je velgen, anders kun je het ook voorzichtig met P80 proberen.
Ik moet je wel bekennen dat ik in de autoschadewereld werkzaam ben, en daardoor iets betere materialen gebruik dan deze bv bij de Brezan etc verkrijgbaar zijn.
Hoi,
Ik heb op swetterhaage nog een velg gepolijst. Je moet eerst de rand ontdoen van de blanke lak. Dat doe je met verfabijt. Dan ga je schuren om alle krassen en roest(oxidatie) weg te krijgen. Je begint met korrel 100 dan 200/400/600/800/1000/2000 Hoe meer stappen hoe beter het resultaat. Je gaat steeds zo shuren dat je geen krassen meer ziet. Dan ga je polijsten. Ik gebruik altijd belgom asl polijst middel. Danb zijn de velgen weer als nieuw en kan je haar goed doen in de velgen. Want ze spiegel dan geheel. Om dat af te werken zou ik het hart dan opnieuw spuiten en alles met blanke lak afwerken. Is een rot klus, kost veel tijd maar het reulstaat is wel gaaf!
Mvg Cyril
heb mijn velgjes 2x met afbijt gedaan verf is er wel af maar wel vlekkerig
ga nu eerst proberen te spuiten met velgenspray
word dat niet wat laat ik de buurman ze glasstralen
en dan kijken hoe het er dan uitziet
Bij de velgendokter kan je het laten doen, dan kost het per velg 35 euro zonder aflakken (dat kan ik zelf nog wel). Wat denken jullie, is dit waar voor z'n geld of kan ik beter de echte doe-het-zelfer uit gaan hangen en alles zelf gaan doen? Ben wel handig genoeg om het zelf te doen...
Voor €140 kan je er zelf ook wat uren insteken
ligt eraan wat voor soort velg het is
Moet er niet aan denken die van mij te gaan polijsten
Ze worden in zilver en goud gespoten
Ik heb m'n velgen laten stralen en in de slagvaste industriecoating laten spuiten bij een plaatselijk straal- en coatingsbedrijf en dat koste echt niet veel maar het resultaat is wel super.
Mooi hoor. Als je de wieltjes laat stralen weet je wel zeker dat ze goed schoon zijn natuurlijk. En dat is ook een goede basis voor verdere behandeling.
@Yellow Flame; Het is wel belangrijk dat je de wieltjes na het afbijten even iets opruwt met een schuurmatje (scotchbrite, lijkt op schuurspons) en goed ontvet met wasbenzine oid. Dan een goede hechtende primer, en dan je lak. Weet je zeker dat ze een aardig tijdje goed blijven. En tja, als een bepaald merk spuitbus 2 euro duurder is, maar wel betere kwaliteit, gewoon doen hoor. Je velgen hebben best wat te verduren. Succes!!
Superbuur schreef:
Ik heb m'n velgen laten stralen en in de slagvaste industriecoating laten spuiten bij een plaatselijk straal- en coatingsbedrijf en dat koste echt niet veel maar het resultaat is wel super.
Ben nu wel benieuwd hoeveel dat nou heeft gekost??
Ik heb hetzelfde laten doen, kosten 25 euro per velg stralen en poedercoaten.
Als iemand intresse heeft weet ik nog wel een adres.
Groet ron
dat zijn geen dunlop velgen, ze lijken erop
de velg hieronder is een dunlop
Superbuur schreef:
Ik denk zo'n 1.50 aan benzine (heen en weer rijden)
Wat??? Waar??? Kan je niet iets voor mij regelen???
haha zou je wel willen nee maar dat heet sponsering waar je écht iets aan hebt. Was een vriendendienst... maar ik geloof wel dat er strx een sticker op moet
Ingediend door Roque79 op wo, 28-09-2005 20:39
Een maat van me heeft zijn motorvelgen laten stralen + poedercoaten en dat geeft echt een mooi resultaat.
En niet duur, je kan met die gasten altijd wel een prijsje maken.
Ok wie weet er een bedrijfje (in noord holland) die het kan doen voor een leuk prijsje? Het gaat dan vooral om het zandstralen... (en misschien poedercoaten)
Iemand ook tips over het poetsen van de velgrand van een revolution 4spaak wiel? liefst zonder de band/ventiel te verwijderen... Kan dit met een borsteltolletje op de boormachine? Schuursponsje? schuurpapiertje en daarna afwerken met een polijst tolletje en polijstpasta?
Vraag me af wat te aggressief is, poetsen kan ook blijvende beschadigingen opleveren natuurlijk. En laten afdraaien is meteen weer zo'n gedoe en kost ook weer wat geld...
Je kan de blankelak verwijderen met schuurpapier van
grof naar fijn en dan polijsten met Belgom ALU.
Is bij iedere zelfrespecterende motorhandel te krijgen!
ja, is goed spul inderdaad... (staat al op de plank in de garage) Maar vraag me af of schuren het handigst is. Dacht ook aan een staalborsteltolletje op de boor. Maar dan zit je wel wat meer met het ventiel te knoeien natuurlijk.
En een staalborstel maakt erg diepe krassen in alu!
Dan kun je beter met afbijt werken, alleen moet je weer
oppassen dat je je hart niet afbijt..
ik ga wel voor het schuurpapier en dan met de belgom... dat is wel wat arbeidsintensiever, maar waarschijnlijk wel het knapste resultaat en ook niet duur.
Zo komen mijn velgen er uit te zien
Bovenste is gedaan met afbijt
Daarna zijn ze glas gestraald
De onderste is gespoten in zilver met goud
VET!! :)" title="Evil" />
Mooi gedaan man, mijn wolfracejes ga ik alleen polijsten waarschinlijk, maar zon gouden randje oid. er in is wel errug vet..
ik heb het zelfde probleem met mijn velgen
ze zien er niet uit
ik heb 200€ betaald ervoor met de banden is dit goedkoop of ben ik genaaid?
welke velgen zijn het eigenlijk?
dank je veel groetjes hannes
tips om ze op te knappen zijn zeer welkom
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7QRXI3AK
m.v.g. hannes
hmm, of je gen@@it ben, is aan jezelf...
Maar de velgjes lijken op die die ik heb, maar dan in 10" (is het ook 10"?). Ik heb 7x13" Alleycats.
Ik vind ze iig wel stoer.
ik weet het niet juis hoeveel " ze zijn
hier even een duidelijkere foto http://www.mijnalbum.nl/Foto=MVNZLHKB
ik vind ze wel mooi maar ik denk niet dat ze uit alu vervaardigd zijn groeten hannes
Ik denk dat dat een normale prijs is voor GB's, niet?
Of je teveel hebt betaald ligt aan jezelf. Als je'r tevreden mee bent, heb je nooit te veel betaald. Heb je spijt van de aankoop, dan heb je wel teveel betaald.
babse schreef:
Of je teveel hebt betaald ligt aan jezelf.
Juist !!
Heb vorige week nog 2 stuks 5j melber velgjes erbij gekocht
via marktplaats
Vielen wel een beetje tegen toen ik ze thuis kreeg
maar omdat ik geen zin had om 300 km te rijden om ze te gaan bekijken moet ik achteraf ook niet gaan zeuren !
En als ik er mee klaar ben zijn ze net zo mooi als de andere
Ik wil mijn ATS (aluminium) velgen eruit laten zien zoals op deze foto:
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ze zijn nu nog vies en er zitten kleine oneffenheden in.
Is in eerste instantie stralen een optie om ze schoon te krijgen? En moet ik ze dan laten zand- of glasparelstralen (ivm aluminium). Wordt mbv stralen alle viezigheid+laklaag+oneffenheden verwijderd? Zo niet, moet je deze oneffenheden voor of na het stralen wegschuren?
Of is stralen sowieso af te raden (omdat de velgen van aluminium zijn)?
Nou las ik op t forum dat je de velgen kunt laten poedercoaten. Kan dat ook als de velg 2 kleuren moet krijgen? Dat je de velg een "zilveren" poedercoat laag geeft en het hart van de velg zwart spuit?
Nou dat waren heel wat vragen! Ik ben benieuwd naar jullie reacties
Alu kun je het beste laten glasparelen. Dit gaat niet zo hard en is dus veilig. Ze zijn dan helemaal schoon. In twee kleuren laten poedercoaten kan mijn inziens niet. Dit vanwege het proces.
Je kan wel bepaalde plekken afdekken zodat daar geen coating komt. Je moet vervolgens wel heel de velg in blanke lak zetten omdat onbehandeld alu heel snel oxideert.
Volgens mij kan je wel zilver poedercoaten en zwart spuiten. Je kan alleen niet zilver en zwart poedercoaten op 1 velg lijkt me
Stuur even een mailtje naar een velgen restaurateur en je weet precies wat er mogelijk is.
Beste mini rijder,
Ik las dat jij een adresje had voor het poedercoaten voor 25 euro per velg.
Mag ik misschien die adres van jou ook?
Gr.Peyman
ayla schreef:
Ik heb hetzelfde laten doen, kosten 25 euro per velg stralen en poedercoaten.
Als iemand intresse heeft weet ik nog wel een adres.
Groet ron
Even een vraagje: op mijn velgen zit denk ik ook corrosie, denk ik, want het ziet eruit alsof er wormpjes onder gekropen hebben. Heel raar. Is dat corrosie?
www.imageshack.us en dan krijg je een thumbnail link
die kan je hier plakken...
Jaapio
Die "wormpjes" is iid corrosie. Dan heb je waarschijnlijk een pitje in de velg. Daar is dan de blanke lak af en dan komt er water bij het aluminium.
Ik heb voor mijn smoor velgen voor mijn golf de rand gepolijst en verder blank gelaten. Ik heb ze gepolijst met zo'n doekenschijf voor op de boormachine en een polijstwas gebruikt. Het zit er nu zo'n jaartje op maar nog geen corrosie.
Ik heb ervaring met gepolijste velgen en in de blanke lak zetten. Na verloop van tijd kruip er toch vocht onder en dan moet je de hele laklaag er weer afbijten..
mini-lover schreef:
Ik wil mijn ATS (aluminium) velgen eruit laten zien zoals op deze foto:
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ze zijn nu nog vies en er zitten kleine oneffenheden in.
Glasparelstralen kan en is aan te raden, als je velgen in de hoeken van de spaken en andere slecht bereikbare plaatsen gecorrodeerd zijn.
De randen moet je polijsen. Dat kan je zelf, maar is een tijdrovende klus! Alternatief is de randen uit te laten draaien, bij een metaalbewerkingsbedrijf.
Er werd al door iemand geadviseerd (na spuiten of poedercoaten van de velg) blanke lak over de gepolijste randen te spuiten, maar dit is een discussiepunt. nadel is, dat de lak moelijk hecht op glad alu. bovendien, als er eenmaal corrosie begint (bijv. door stoeprandschade), is er geen houden meer aan en kruipt het steeds verder onder de blanke lak, geen gezicht! Persoonlijk zou ik ze gewoon kaal houden en regelmatig oppoetsen met Belgom en in de wax zetten.
Kijk eens hier hoe wij de velgranden gepolijst hebben. Zo is het geen zwaar werk, maar kost het ongeveer anderhalf uur per velg. Da's enkel voor de rand! Je begint met korrelgrootte 80 en eindigd met 2000.
have fun!
Oke, als ik het goed begrijp: het is corrosie. Te behandelen door: Blanke lak eraf schuren, polijsten en geen blanke lak meer op. Kan je het aluminium daarna nog spuiten in een kleur? (goud of groen .b.v.) of komt de corrosie er dan weer doorheen?
De stukken, die je wilt spuiten, moet je niet polijsten! Die moet je opschuren tot 400 of zo en daarna primeren, indien oneffenheden (spuit)plamuren en schuren, vervolgens nog eens dun primeren en dan spuiten in de gewenste kleur en in geval van metallic ook nog blanke lak voor de glans. Ik zou de blanke lak spuiten, een halfuurtje na de metallic lak, dan hecht het lekker goed, zonder te moeten schuren.
mini-lover schreef:
Ik wil mijn ATS (aluminium) velgen eruit laten zien zoals op deze foto:
ten eerste de ATS op de foto zijn zwart gepoedercoat en toen afgedraaid en gepolijst. Dus niet in een zilveren poedercoat gezet, de zilveren poedercoat is hetzelfde als wat je op de meeste standaard alu velgen aantreft. (lang niet zo glimmend als op de foto)
oneffenheden kun je het best aanpakken voor het stralen, want dan krijg je het gehele oppervlak als 1 geheel (effen)na het stralen. de meeste sooren lak en vuil word door het stralen verwijderd.
de optie mbt het volledig poedercoaten en dan het hart zwart spuiten kan, echter zal je wel moeten zorgen dat de coatinglaag goed opgeschuurd en ontvet is alvorens te spuiten.
en dan tot slot als voetnoot, zo'n glimmend randje is mooi, echter met het oog op stoeprandjes etc. is het de vraag maar hoe lang zoiets mooi blijft. Een stoeprand schade in onbehandeld aluminium moet je eigelijk gelijk weer vlak maken omdat er anders rare "bloemkolen'op komen (ruw oneffen oppervlak is vele malen groter dan een vlak randje ), en onbehandeld aluminium krijgt een oxidehuid waardoor het niet verder "roest".(word wel een beetje dof)
(veel ervaring in de aluminium jachtbouw en recentelijk onze velgjes laten stralen & poedercoaten)
Voor meer vragen/uitleg pm of mail je me maar.
Ik heb dezelfde ATS velgen alleen in het grijs.
Toen ik die foto zag dacht ik meteen van VET.
Zou het ook mogelijk zijn om ze gewoon met de auto mee te laten spuiten in dezelfde kleur.
En zelf achteraf de randen wit schilderen?
wat denke jullie ?
Ik denk van wel. Maar misscien is het makkelijker om eerst de velgen wit te spuiten (met de bijbehorende voorbehandelingen) en als de witte verf droog is de vlakken die je wit wilt houden af te plakken en dan de velg te spuiten in de kleur die je wilt.
Om bij de ATS-en naderhand de vlakken wit te spuiten is een k*t werk omdat je dan moeilijke hoeken ed moet afplakken...
suuk6
Op de velgen is nog nergens bloot ALU te zien dus het matschuren van de velgen zou genoeg moete zijn niet?
Ik dacht om het mee te laten spuiten en achteraf het wit zelf te schilderen.
bij mijn broer zen auto is dat ook gelukt
Ingediend door Arent op za, 08-03-2008 10:23
Hallo Allen,
Mijn naam is Arent en ben (hopelijk) volgende week de trotse eigenaar van een Mini!
Ik lees me alvast in over de 'ins en outs' hier op 't forum. Top! Tot zover off topic
Hier staat ook nuttige (?) info over velgen herstellen
Groet Arent
RE: Velgen opknappen
Ingediend door MishMash op ma, 26-09-2005 18:55
Ik ben van plan mijn aluminium velgen op te gaan knappen, 2 van de 4 zijn behoorlijk gaan oxideren en dit ziet er echt niet uit! Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Opschuren en spuiten of komt er nog meer bij kijken?