Haha, foto 13 doet me echt enorm aan Tell Sell quick&bright denken...
- Login of registreer om te reageren
Haha, foto 13 doet me echt enorm aan Tell Sell quick&bright denken...
yep..
muscle n' scotchbrite.
werkt echt aardig goed.
darn we zijn wel lekker bezig nah
Voor de grap ook een kostenplaatje bijhouden is altijd leuk achteraf als je lekker aan het gassen bent op Zandvoort en mensen zich afvragen waarom die mini toch zo snel is
Eh, ik weet niet of Pepe dat openbaar wil maken maar ik kan je al wel verraden dat niet de minste/goedkoopste/stoerste onderdelen gebruikt zullen worden.
Ik denk wel dat ik straks erg jaloers zal zijn...
en ik ook
blingblinggadgetsgalore
al ga ik wel meer pk halen als het goed is :)" title="Evil" />
Bling bling is altijd goed! Ik ga gewoon harder rijden op Zandvoort met minder pk. Dat is mijn streven...
En dan na de winter NOG harder met een vers blok op de 1380 basis.
ik heb even nog wat extra fototjes erbij gezet..
de textjes werken niet echt lekker
als je op de thumbnail klikt heb je meestal een textje erbij.. soms zelfs de goede
met wat vor'n dif gaat dit blok opgebouwd worden?
ene hoe staat het met de vorderingen?
Paul schreef:
Hi fanaten,
De non-verto koppeling en vliegwiel komen van het originele 850 blok
heej dus jullie gaan voor het non-verto vlieg wiel
wat is de motivatie?
ik heb ook de keuze en die verto ziet er goed uit op zich
weinig slip bij hoge RPM ed...
Non-verto is beter voor hoger koppel.
En wat betreft de vorderingen; de onderdelen zijn (eindelijk) binnen, hou dit topic maar in de gaten de komende dagen..
nog 3 uitlaat poorten en twee inlaten (fine tunen).
zal er nu vaart achter gaan zetten
nonono schreef:
met wat vor'n dif gaat dit blok opgebouwd worden?
Paul schreef:
Pepe kan er maar niet de tijd voor vinden, dus daarom gaan SirYun en ik de boel maar eens bespoedigen. .
als ik pepe was zou ik zeer blij zijn met dit soort hulp
als jullie nog eens tijd over hebben...
he hanz niet dat ik enige kennis van zaken heb maar ik wil je best helpen (of motiverend toekijken) hoor
nonono schreef:
met wat vor'n dif gaat dit blok opgebouwd worden?
Ik geloof dat Pepe een 2.95 wil op 10 inchers.
Gisteren de versnellingsbak, vliegwielhuis, benzinepomp, ontsteking, carterontluchting, carb, oliefilterhuis, hulpkoppelingscilinder en allemaal beugeltjes ed opgehaald uit de loods.
Kan ik tenminste in mijn eigen schuur klussen.
Vanavond al wat onderdelen ontdaan van alle oliesmuk.
Piece de la resistance: demontage van de hulpkoppelingscilinder;
een fietsbandventiel mbv wat teflontape in de slang vastgedraaid, ff pompen en met een knal schoten het "zuigertje" en het cupje eruit.
Ik zal morgen wel even wat foto's plaatsen
Ingediend door meanie op ma, 08-08-2005 21:04
Waarom neemt hij zo kort? Kan iemand me dit even uitleggen. Ik weet dat ze kort nemen om te sprinten maar dat er zo kort genomen werd wist ik niet
greetz
Dit zijn lange halen juist.
Met deze specs kan hij straks een hoge topsnelheid halen en rustig op de snelweg rijden.
Met een 3,1 of 3,44 oid. Is het altijd hoog in toeren rijden...
2.95 is een van de langere diffs hoor. Een lekker kort diff is een 3.44. Ik zelf ga voor mijn toekomstig 1275 project een 3.65 gebruiken :)" title="Evil" />.
[size=75:34qubjxb]edit: taekeb was me voor...[/size:34qubjxb]
Ingediend door meanie op ma, 08-08-2005 21:29
ahzo oeps sorry ben nog een leek namelijk!
Bedankt voor de uitleg!
vriendelijke groeten
taekeb schreef:
Dit zijn lange halen juist.
Met deze specs kan hij straks een hoge topsnelheid halen en rustig op de snelweg rijden.
Dus ook een lagere topsnelheid?
Luchtweerstand niet meegerekend kan een 2.95 diff harder rijden bij dezelfde RPM als een korter diff.
Ff weer on topic; ik heb al een heleboel beugeltjes en de carbm en de ontsteking etc etc schoongemaakt.
De bak ligt ook bijna uit elkaar, maar het mooiste; van alle stappen foto's gemaakt.
Nu alleen nog foto's resizen, commentaar erbij en een verhaaltje tikken ter lering ende vermaeck.
Nog ff geduld, hoop morgen ff tijd te vinden.
Nah, weinig tijd iig om de foto's te voorzien van een verslagje en de server doet ook raar.
Afijn, ik heb vanmiddag bij Louis (thanx man!) een versnellingsbak opgehaald, vanavond nog het diff en de piniondrive en spindle gedemonteerd.
Het wordt dus toch een 3.1 diff, dus eigenlijk op de beltdrive, de luchtfiltersetup (ome Keith) en het uitlaatsysteem na hetzelfde als ik rij.
Ben echt benieuwd hoeveel pk we eruit gaan krijgen. :)" title="Evil" />
Morgen met SirYun en Pepe een drybuild van het blok om de pistonheight te checken. Daarna onderblok vlakken indien mogelijk/noodzakelijk, vliegwiel laten afdraaien, krukas met vliegwiel en poulie laten balanceren, kop loodvrij laten maken...
Afijn, we're getting there, zoals altijd duurt het langer dan je denkt
Maar ook dankzij de "snelle" levering van Minispares, duh. Wel goedkoop en goeie spullen maar het lijkt wel of particulieren voor hen "squirls trying to get a nut" zijn.
http://www2.propichosting.com/Images/450000172/1.jpg
effe passen voordat je het in elkander zet
vanwege het gemak zitten er geen zuiger veren op en de post it papierjes zijn om het uit te vullen zodat je niet aleen de wiebel in de zuiger meet
in standaard crank zit een klein beetje verschil in slag (niets schokkends) en dat viel niet te verbeteren door zuiger en drijfstang combo te verplaatsen
na een hoop gepiel hebben we toch maar besloten het blok een tikje te vlakken om de zuigers zo goed als mogelijk helemaal tot bovenaan in het blok te krijgen.
http://www2.propichosting.com/Images/450000172/2.jpg
verder zijn alle schroefgaten even voorzien van en klein chamfer zodat het allemaal netjes past.
en de hoofdlagers behuizingen hebben een heel klein beetje cleanup gekregen met een mini vijltje..
alle bramen er af zodat de passingen voor de axiaal lagers ook kloppen
verder zijn de olie kanalen allemaal open gemaakt zodat we zeker weten dat daar geen slijpsel meer inzit
[size=75:i5wkc5hz][Edit: wat img-tags verwijderd, foto's te groot voor directe plaatsing - Eelke][/size:i5wkc5hz]
traag maar gestaag
maar super wat jullie aan het doen zijn ziet er heel mooi uit allemaal 'd:)b'
Op de agenda voor deze week:
as woensdag afgedraaid vliegwiel ophalen bij Holtan, ik heb em gevraagd het zaakje te wegen vooraf en naderhand, gewoon nieuwsgierig..
Dan meteen door naar Schiedamse Motor Revisie om daar de krukas, poelie en vliegwiel af te leveren voor balanceren en tegelijk het gevlakte blok ophalen.
Dan is het snel de bak in elkaar zetten, dan heb ik werkbank weer vrij en dan is het hamerite-time.
En mmm, we moeten ook nog een leuke naam bedenken voor op het type plaatje
Gggrrrrrrrrr02 of zoiets..
Paul schreef:
En mmm, we moeten ook nog een leuke naam bedenken voor op het type plaatje
Gggrrrrrrrrr02 of zoiets..
Pa(ul)Jo(oost) nr 2
PaJo 2. ?
kopje bijna klaar.
nog alleen twee kamers afmaken en we zijn er.
de luchtstoom loopt nu rondom mooi stabiel (getest met vacuum en telltales en een nep cylinder..tjah of het opgaat bij de snelheden als hij loopt weet ik niet, maar je kan wel zien dat hele kleine bobbels op de verkeerde plek rare dingen kunnen doen.
en dan wordt het tijd voor de nieuwe geleiders en de loodvrije zittingen.. dan weer terug op de bank en afwerken. zittingen en kleppen en dan nog even weg voor het vlakken..
eeehnm
nou jah bijna klaar
zo een flinke schop maar is.
hoe staat het er nu mee
nog een beetje tijd voor blok en kop gehad?
Eh..
ja, de versnellingsbak zit weer in elkaar, ben nu bezig met het diff erin te bouwen.
Nog steeds wordt van alles een foto gemaakt, maar ik moet nu toch echt eens weer wat online zetten.
Wat iig weer leuk was dat we de mainshaft hadden gemonteerd en ik dacht, ff checken of ik de schakelvorken weer kan bedienen.
Not
Damn, lagers er voorzichtig weer uitslaan, mainshaft er weer uit, en ja hoor, 1 moment van roekeloosheid en ploink, daar gingen de beroemde kogeltjes van de 3&4 gear..
Gelukkig alledrie in de bak, dat was weer een meevaller. Na demontage bleek dat de schakelvork van 1&2 gear te ver naar rechts (met de klok mee) zat gedraaid en klem zat achter de schakelvork van 3&4 gear.
Zoals gezegd, de bak zit weer in elkaar en eigenlijk zijn alle onderdelen binnen.
Het vliegwiel, de krukas en poelie zijn gebalanceerd. Enne, vliegwiel is afgedraaid; van 7 kg naar ongeveer 6 kg, iig iets meer dan 1 kg verwijderd, volgens recept ome Keith.
Morgen ga ik de bak afmonteren, daarna met Joost het blok verder opbouwen.
Wordt vervolgt..
tjah ik heb al een hoop gedaan aan de kop maar daar zie je op foto's niet veel van.
dat kop werk "ondankbaar" is heb ik wel meer gehoord maar ik zal het zelf aan de levende lijven ondervinden als ik binnen kort aan mijn 1000 kopje ga beginnen!
Het is idd ondankbaar dremelen tot je er bij neervalt, maar de vruchten pluk je wel als er mee rijdt
Eindelijk een update.....
Joost en ik hebben het allebei nogal druk dus het heeft iets langer geduurd om het blok af te krijgen. Maar nu kan ik dan ook eindelijk een paar nice pics plaatsen.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Pepe zijn Mini af zou bouwen en wij tegelijkertijd het blok zouden preppen, maar Pepe is zó druk met zijn taggerbags dat wij nu ook de Mini moeten doen.
Zo staat ie er nu bij;
Er moet nog wel een hoop gebeuren maar mijn bedoeling is om em binnen 1 maand op de weg te hebben.(duh)
Hier nog een paar foto's van hoe het blok is geworden; ik heb even een trial-fit gedaan om vervelend oponthoud te vermijden bij het inbouwen van het blok.
En ja, voor de oplettende kijker, er zit idd een belt-drive op
maar wel een std benzine pomp?
kan die dat nog redelijk aan
en ook een std fan ?
waarom de std fan niet ditchen en er een kenlow op?(is meer pk en betere koeling)
mooie mini waar die in komt
blijft het raam rubber zonder chrome pees ?
zo ja super vind ik veel stijlvoller
Ik heb dezelfde setup en rij ook rond met de standaard benzinepomp en standaard fan, tot op heden geen enkel probleem.
En wellicht zie je het niet, maar er zit nog geen voorruit in hoor. En aangezien Pepe dol is op alles wat blinkt denk ik dat er wel een chromen pees inkomt.
en ik maar denken dat die ruit zo schoon was
die kenlow is ook niet voor koelings problemen maar om de gewone te vervangen en pk's te winnen (rond de 3/4 pk)
en tegen de herrie op de snelweg
want dan kan de fan uit ivm genoeg rijwind koeling
Klopt, voor mijn karretje ga ik nog wel een keer een electrische fan aanschaffen, scheelt idd horsepower
dan heb ik eveneen vraag terug
kan je ook gewoon een fan op de sloop halen ?
die kenlow kits zijn nl zo duur
(sorry voor de off topic)
3/4 pk..??
Calver heeft dit al eens getest.
en jammer maar het maakt vrijwel niets uit.. de waterpomp maakt overigens wel iets uit.
4 pk is echt vrij veel voor een enkele modificatie.
als je toch wilt knutselen (en je hebt echt een probleem met oververhitten!) kan je beter een 2 core radiator gebruiken.. en/of een extra warmte wisselaar er bij bouwen. ( kachel matrix b.v.)
een normale benzinepomp is ok tenzij je een turbo of echt hysteisch vermogen hebt (>140+ pk)
SirYun schreef:
3/4 pk..??
Calver heeft dit al eens getest.
en jammer maar het maakt vrijwel niets uit.. de waterpomp maakt overigens wel iets uit.
Zoiets hoef je niet eens te testen om erachter te komen. De winst die je uit het veranderen (van mechanisch naar electrisch) haalt is alleen maar te halen uit een verbetering van het redement van de aandrijving van de motor of pomp. Dit is meestal marginaal...
Het vermogen dat de electrische ventilator of waterpomp vraagt wordt immers opgewekt door de dynamo die op zijn beurt mechanisch wordt aangedreven...
maar op snelheid hoeft een electrische fan niet aan (echt niet) omdat de rijwind koeling dan genoeg is!
dus het is niet voor keolings problemen het is voor andere koelings(geluid) wensen
Daar heb je helemaal gelijk in, ik vraag me alleen af hoe vaak een fan uitgaat wanneer hij niet direct in de rijwind geplaatst is, zeker bij een snellere motor. Dit denk ik omdat de vaste overbrenging op de tekentafel is ontstaan omdat een rad niet aan de voorkant te plaatsten was (door de beperkte ontwerpafmetingen) Niet omdat een electrische fan te duur zou zijn.
Misschien zit ik er wel naast...
Het is iig wel een coole gadget. Misschien is het een idee om naar de sloop te gaan en een grote (lang en breed), slanke fan te zoeken. Met epoxy (dmv een positieve mal van schuim) kun je dan een mooie bevestiging met tunnel naar de rad maken.
bij mij zat het zo
de std fan was weg de kenlowe zat aan de wielkant (binnen scherm weg geslepen)
en verder was de radiator bevestiging(vinger insteek bescherming) deels weg geslepen voor meer flow
en op de snel/provincialeweg kon de fan (hand matig geschakeld)gewoon uit
Dat is wel een hele grove modificatie. Op de sloop zijn zeker wel mooie elektrische fans te vinden die ook nog zeer plat zijn.
Op mijn Clubman had ik er eentje van een Astra Diesel en die leek qua uitvoering heel veel op een Kenlowe, als die aansloeg leek het wel of je straalaandrijving had.
Dennis
PS Die Clubman was voorzien van een flipfront en een radiator aan de voorkant.
wat is er grof aan?
dat binnen scherm zit toch vol koel sleuven als je dat deel weg slijpt maakt het nix uit
Paul schreef:
Eey Paulus.. heb jij die LCB gekocht of Pepe.. dit is nl de LCB versie voor de 1000 t blokkie zou dus wel eens ademhalingsproblemen kunnen krijgen..
Serious?
Pepe heeft em besteld, en het zou een 1300 RVS (ja, Pepe is dol op alles wat blinkt en niet roest) moeten zijn.
Ik zal de rekeningen er eens op naslaan. Zou een mooie k$tgrap zijn, kostte me heel wat moeite om em in de exhaust wrap te zetten; het hele uitlaatspruitstuk is aan elkaar gelast, dus geen los middenstuk met een Y-piece.
Wat zou de diameter moeten zijn? Hij ziet er iig wel "dik" genoeg uit.
Weeeeiiirrrd,
op de rekening staat c-aeg364, maar da's een mild steel en ik heb toch echt een rvs-versie in de schuur liggen.
Kostte ook maar 40 pond ofzo, ik zal morgen nog eens in detail kijken, ben enigszins verdoofd nu...
RE: DYI revisie/tuning Pepe's blok (horror-story)
Ingediend door Paul op ma, 30-05-2005 22:46
Hi fanaten,
Pepe is al een heeele tijd geleden begonnen aan een total rebuild van zijn Mini alleen staat het projectje al een tijd stil.
De body is helemaal klaar, alleen de inbouw van een interieur en motorrevisie moeten nog gebeuren.
Pepe kan er maar niet de tijd voor vinden, dus daarom gaan SirYun en ik de boel maar eens bespoedigen.
Targetdatum is dat Pepe mee kan met de Club Specials van 25 september.
We gaan een complete motorrevisie doen inclusief bak en aangezien we met mijn blok goeie resultaten hebben gehaald gaan we voor Pepe dit kunstje opnieuw uithalen (target is toch wel weer 90 pk of meer..)
Het wordt een 1310 met SW5, 1,5 highlift-rockers, dr SirYun gaat de kop bewerken, vliegwiel wordt afgedraaid en er komen allemaal zéér smakelijke goodies op het blok, de details zullen volgen in toekomstige berichten.
SirYun heeft al een topic over de kopbewerking gestart.
Voor de bakrevisie zullen we ook een apart topic openen, in dit topic voornamelijk over de demontage en het weer opbouwen van het blok.
Hier de basis;
De non-verto koppeling en vliegwiel komen van het originele 850 blok;
En nog een laatste pic; geloof nooit die roze-bril verhalen; dit blok kan je er zo inlepelen, loopt als een zonnetje....
goh, zie ik daar sporen van een lekke koppakking tussen cilinder 2 en 3?
De hele revisie is te volgen op:
link
Wordt vervolgt....