Injectie ombouwen naar caburateur

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Nu kan ik voor mijn Mini een Spi motortje kopen uit ´94 met 51000 km achter de rug. Hij komt uit een schade Cooper.

Nu kan ik dus twee dingen gaan doen als ik hem koop:

- Een hif 44 erop zetten, omturned dus naar een carburateur motor. Ik heb eerder gelezen dat dit mogenlijk is, maar moet ik dan allen die carb. erop zetten of moet ik ook een andere ontsteking gaan monteren? Verder nog aanpassingen?
Misschien kan ik dat beter toch dat ´91 cooper blok met meer km´s kopen.

- De injectie dingen erbij kopen en mijn Mini omtoveren tot een Spi, de Arnoud-way. Wat moeilijker denk ik. Wat moet ik verder nog aanpassen aan de Mini? Kabelboom? Of is het gewoon blok er in takelen een aansluiten maar? Ik heb dan iig een choke knop over :P

Wat zijn btw. behalve die 2 pk extra de voordelen van spi tov. carb.? Zuiniger, minder emissie, geen geklooi met naalden, breder koppel? Om maar even met wat kreten te gooien.. (ik weet niet of bovenstaande kreten hioer uberhaut van toepassing zijn).

Mijn K&N voor een 1000 zal wel niet passen op injectie he, mijn huidige stage 1 uitlaat systeem wel?

alvast bedankt, Philip

[size=75:3rumixzl]eelke: ik vroeg me af of dit niet in dat topic over mpi -> carb hoorde maar ik vond het toch te veel verschillen, anders moet je het maar samenvoegen als dat kan...[/size:3rumixzl]

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

[size=75:2ql13e9l]Samenvoegen gaat niet :) (Het staat met stip bovenaan de feature request lijst voor phpBB 2.2 :)) Maar een MPi en een SPi zijn toch wel behoorlijk verschillende beestjes, dus ik denk dat het wel terecht is dat het een apart topic is.[/size:2ql13e9l]

Volgens mij levert een carb monteren op een SPi-blok geen problemen op. Ontsteking durf ik niet zo te zeggen, maar ik verwacht haast dat ook dat geen probleem is. Bij een MPi wordt de ontsteking aangestuurd door de ECU, maar een SPi heeft gewoon een bobine en een stroomverdeler. Hooguit dat je met verschillen in die componenten zit, maar het lijkt mij dat het het ontstekingssysteem op zich niet zoveel boeit of het mengsel wordt geleverd door een carb of een injectie-systeem. Zolang het tenminste niet ook verwacht dat het invloed heeft op de inspuiting, zoals bij een MPi, dat lijkt me problematischer.

Luchtfilters en uitlaatsystemen zou ik niet zomaar over zetten. Misschien krijg je het erop, maar vooral bij het uitlaatsysteem is het volgens mij toch wel belangrijk dat het afgestemd is op de motor.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

tja, bij een Spi -> Carb. zit ik eigenlijk alleen met de ontsteking, er zijn namelijk setjes in omloop om die van je Spi te vervangen tot carb.. Dit duidter dus op dat er wel verschillen zouden zijn?
En heeft een normale hiff 44 van een Cooper een vacuumvervroeger? Of werkte dat op een andere manier? Want daar zal de onsteking van een Spi ook wel niet op gebouwd zijn.

Nog ff een stomme vraag: heeft zo´n cooper uit de jaren 90 (ook die van eelke bijv.) nog contactpuntjes, of ondertussen al electrische onsteking? Ik weet niet zo heel veel van die apperaten af, tot nu toe alleen bezig gehouden met 1000-tjes. Zo´n Spi zal wel electrische hebben neem ik aan.

Mijn uitlaat is geschikt voor een gewone 1275, en een Spi zonder injectie is dat eigenlijk. ik vroeg me meer af of dat past met het spi inlaat spruitstuk. Dat past dus waarschijnlijk wel erop als ik er een carburateur apparaat van maak
[size=59:37878g3w]Dat waren wel heel erg kleine letterjtes van je, eelke ;) jammer dat die smileys niert ook kliner worden[/size:37878g3w]

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

[size=75:140jx3vc]Ze waren anders net zo groot als die van jou, hoor[/size:140jx3vc]

Een HIF44 heeft een vacuumvervroeger, mogelijk is dat het verschil met een SPi?

En ja, mijn 91-er Cooper heeft elektronische ontsteking.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Spi = carb mini met andere verdeler en een elektrische carburateur. :)

Ombouwen is geen probleem bij de SPi. Injectie-rommel eraf, carb erop en dan rest alleen nog het vinden van een verdeler met de goede vervroegingskromme. Ik denk dat een minicenter je daar wel mee kan helpen.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Hmmm, ik heb via de mailinglist van Arnoud begrepen dat het Spi-maken van mijn Mini toch een hoop werk is met een hoop bijkomende kosten. (misschien het verhaal hier posten voor eventuele andere mensen?)

Die verdeler met de juiste vervroeginskromme van een electrische onstekeing, is dat gewoon de verdeler van de jaren '90 Cooper met carb.? In welke orde van grootte moet ik denken als ik zoiest koop? (10 euro, 50 euro, 100 euro? Ik heb geen idee). Verder moet ik dan nog een hif 44 erbij kopen. Plus die 400 euro van het blok wordt het dan best wel wat...
toch eens ff gaan nadenken :)
Eelke heb jij wat specs van jou Mini? Rijdt dat lekker? Want dat zou ongeveer de specs van jou Mini worden.

Vandaag ook nog eens gaan kijken voor een MG Metro blokje, was ook niks. 300 euro voor een blok dat 8 jaar stilstond, slik. Dan maar iets minder PK's en een gewone 1275.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Uhm, ja, dat rijdt best lekker. We hebben laatst even vergeleken met Richard z'n BMW-ass-kicker (nou ja... :)) en we waren het erover eens dat die van Richard bovenin de toeren meer grunt had, maar die van mij onderin wat beter weg kwam. Gewoon een lekker wagentje, waar je best vlot mee vooruit komt. Het verschil met een 1000 weet ik niet, daar heb ik nooit in gereden (bovendien schijnt de ene 1000 de andere niet te zijn).

Echte koude cijfers heb ik zo even niet voor je. Je kunt kijken of je dat topic over de MG Metro motor kunt vinden, daar heb ik wat resultaten van de dynodag van destijds gepost. Overigens is die van mij niet een MG-motor, geloof ik. Alleen de spruitstukken zijn hetzelfde.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

En het verbruik? Heb je daar een indicatie van, als je niet de hele tijd doorstampt?
Nu doet mijn Mini ongeveer 1 op 15 snelweg en 1 op 12 stadsverkeer/80 km wegen. Ik hoop dat het niet veel verschilt tenzij een 1275 een stuk ziniger is, zal wel niet ;)

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Ik heb even zelf wat specs opgezocht via de autoweek site, is wel van een Spi Cooper want die kent alle Rover Mini's als Spi :?

Mini Cooper ('91 tot '97)

PRESTATIES
topsnelheid 148 km/h :)
acceleratie 0-100 km/u 12,5 s
verbruik gecombineerd 7,3 l/100km
= 1 op 13,8, goed te doen, ook zo bij een carb?

Mini 1000 ('87 tot '91)
topsnelheid 129 km/h
acceleratie 0-100 km/u 19,5 s :?
verbruik gecombineerd 5,8 l/100km
= 1 op 17, euh?? als je 60 in zin 4 blijft rijden?

Ik zeg niet dat mijn autootje een bommetje op wielen is maar sneller dan 19,5 seconde zit ik echt wel op de 100 :) Bovendien ligt mijn top volgens de teller ergens rond de 145 / 150 (loopt de teller uit) maar dat zal ook wel komen door een flinke afwijking :)

Wat is trouwens het diff. van een 1275 jaren '90 Cooper? Ik kan ff mijn Haynes niet vinden.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Mini-Philip schreef:
Hmmm, ik heb via de mailinglist van Arnoud begrepen dat het Spi-maken van mijn Mini toch een hoop werk is met een hoop bijkomende kosten. (misschien het verhaal hier posten voor eventuele andere mensen?).



Ja graag. Ben heel benieuwd. Was het helemaal met Richard eens. Niet zo heel moeilijk om deze om te bouwen naar carb. (zie verhaal Richard).

Volgens mij moet een verdeler van een 1300 metro gewoon werken hoor. Deze kun je uiteraard kopen, maar is een duur grapje. Sloperijen zijn veel goedkoper.

Verder zou je hem inderdaad als spi in kunnen bouwen zoals je zelf al zegt. Je noemt een aantal voordelen, en onder andere ook: geen geklooi meer met naalden. Dat klopt, maar helaas wil injectie bij de mini zeggen dat het mengsel altijd goed staat. Tijdens de eerste Dyno-tuning dag van de list is gebleken dat de injectie mini die daar getest werd tijdens de lage toeren te arm was, en in de hoge toeren te rijk... Nou das lekker. Kun je alles zo mooi electronisch regelen, is het nog niet goed.....

Kortom geef mij maar carb's (ja meervoud :) )

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Mini-Philip schreef:
= 1 op 17, euh?? als je 60 in zin 4 blijft rijden?




Mwo, dat klopt wel denk ik hoor. Ikzelf rijdt met mijn 90-er 1000cc zo rond 1 op 16. Dan rijdt ik afwisselend stad/snelweg (en val ik niet echt onder de rustige rijders ;) ). Als ik denk een beetje rustig aan doe kom ik wel in de buurt. Snelweg werk moet dan zelfs zuiniger kunnen. Vergeet niet dat automobielfabrikanten (scrabble :) ) vaak aan de gunstige kant gaan zitten....

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Oke, het volgende vertelde Arnoud, de quote-stukjes zijn stukjes van mijn oorspronkelijke mailtje, er is hier en daar ook door Arnoud wat geknipt maar mijn orriginele mailtje komt overeen met de eerste post van dit draadje.

[stukje van Arnoud]

- De injectie dingen erbij kopen en mijn Mini omtoveren tot een Spi, de Arnoud-way ;).



ik ben vereerd: ik krijg niet vaak een methode naar mezelf vernoemd;)

Wat moeilijker denk ik. Wat moet ik verder nog aanpassen aan de Mini? kabelboom? Of is het gewoon blok er in takelen een aansluiten maar?



eigenlijk wel, met dit verschil dat een Spi kabelboom uit twee delen
bestaat. Het lastigste vond ik het leggen van de benzineleidingen;
voor de rest valt alles min of meer op z'n plek. Voor de
achterlichten heb ik de oude kabelboom laten zitten en de nieuwe
erbij gelegd voor de peutpomp en de ruitensproeier (ik had de tank in
het LH kaartenvak gezet).

Ik heb dan iig een choke knop over. moet ik ook de tank veranderen dan zoals bij een Mpi?



ja, de standaardpomp levert onvoldoende druk. Verder moet je de retourleiding ook hebben

Wat zijn btw. behalve die 2 pk extra de voordelen van spi tov. carb.? Zuiniger, minder emissie, geen geklooi met naalden, breder koppel? Om maar even met wat kreten te gooien.. (ik weet niet of bovenstaande kreten hier uberhaut van toepassing zijn).



afstellen hoeft niet meer, zolang je lambdasonde werkt. Het monteren
van een K&N filter en andere uitlaat wordt door de ECU herkend. Zelfs
met de MG metro nokkenas kon 'ie uit de voeten, zij het dat dat even
duurde.

Mijn K&N voor een 1000 zal wel niet passen op injectie he, mijn huidige stage 1 uitlaat systeem wel?



alleen als je een bevestiging voor de lambdasonde in het
uitlaatspruitsuk maakt.
K&N maakt een speciaal Spi filter (de 57i). Stuur wel de garantiebon
in, want die van mij scheurde na een jaar op de mof.
[/stukje van Arnoud]

Maar Bert, volg je de mailinglist niet meer dan?

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Verbruik is niet schrikbarend. Ik geloof dat ik iets van 1:12 doe, op de snelweg. Maar dan moet ik er wel bij vertellen dat ik [i:3m8q1eov]wel[/i:3m8q1eov] behoorlijk doorstamp (zo'n 4500 toeren, is rond de 140 op de teller in 4). Ik moet zeggen dar ik het wel eens een enkele keer bijhoud, maar niet continu en het nu ook niet echt zeker meer weet. Het interesseert me ook eigenlijk niet zo heel erg, zolang het niet gaat opvallen.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Ha... Tijd voor injectie-voordelen: bij goed sportief rijden kom ik op 1:13,5 á 1 op 14, bij normaal rijden kan ik 1 op 18 halen.

Dit alles bijgehouden met een palm-applicatie, die eea nauwkeurig uitrekende voor me.

Iets vreemds wat ik en m'n broer geconstateerd hebben is dat ie in het buitenland (lees: Duitsland) minder verbruikte. We waren daar met 2 MPi's (Op de nürbürgring geweest :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" /> ) en het verbruik was gemiddeld 1op 19 tot zelfs 1 op 20.
Het fenomeen is geconstateerd bij beide MPi's, maar een verklaring konden we niet bedenken...

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Sander-T schreef:
Iets vreemds wat ik en m'n broer geconstateerd hebben is dat ie in het buitenland (lees: Duitsland) minder verbruikte.



Veel constante snelheden gereden (buiten het cirquit dus), veel snelweg (want naar duitsland), dus zuiniger.... ????

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Mini-Philip schreef:
Oke, het volgende vertelde Arnoud,



Hmm sorry, ik had niet goed gelezen. Ik dacht dat Arnoud beweerde dat een spi ombouwen naar Carb. nog niet zo makkelijk was. Foutje. Vandaar ook mijn reactie mbt die verdeler.

Toch bedankt, is toch wel interesant. Benzine (en rem) leidingen trekken zijn inderdaad niet de makkelijkste klusjes (als je geen kale shell hebt).

Nee, ik volg helaas de mailinglist sinds kort niet meer. Ik had altijd een kabelverbinding, maar sinds een tijdje woon ik niet meer thuis en moet ik me behelpen met een telefoonlijn. Deze is dusdanig traag dat ik niet meer het geduld op kan brengen om de digest te downloaden. Vooral niet als je niet elke dag meel ophaalt.... Vandaar ook dat mijn aantal reacties op het forum drastisch gedaalt is :(

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Misschien betere kwaliteit benzine? Een ECU van een MPi is volgens mij wel intelligent genoeg om daar iets mee te doen.

Anyway, dit gaat natuurlijk over een MPi, wat wel een heel ander beestje is dan een SPi. De enige overeenkomst is dat het beide injectie is en dat de motor in de basis een A-series is. Verder verschillend als dag en nacht, zo'n beetje; ik vraag me af of het terecht is om te stellen dat als een MPi een bepaald verbruik realiseert een SPi dat automatisch ook doet. Het zal vast beter zijn; een injectie-systeem (naar ik aanneem ook dat van een SPi Mini) zal de brandstoftoevoer bij gas los laten dicht zetten, terwijl een carb als ik het goed heb altijd nog wat aanzuigt, ook als de gasklep dicht is. Maar ik denk dat een SPi niet zo veel gunstiger is dan een HIF44. MPi hebben we het verder niet over, dat is een [i:2td2xxyp]auto[/i:2td2xxyp], helemaal geen Mini :P (Ik heb er vorige week in een gereden, vandaar :))

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Hmm... dan ben je bij deze uitgenodigd om eens te rijden met een ECHTE MPi-mini... en luister en kijk dan vooral goed naar hoe rot de motor loopt, hoe alles rammelt en kraakt, hoe alles roest en hoe bedroevend slecht de afwerking enzo is.

Let dan ook nog even op het geschuur van de uitlaat over verkeersdrempels en let ook even op de druppeltjes olie die onderaan allerlei motorafdichtingen hangen. Zie daarbij hoe de watertemperatuur te hoog oploopt en bekijk de torenhoge onderhouds en reparatie-rekeningen.

Een MPi een auto? hahaha grapjas :D

Om even terug te komen op het onderwerp, Een SPi zou zuiniger moeten zijn dan een carb, simpelweg omdat ie aan emissie-eisen moet voldoen, en de injectie afgeschakeld wordt bij afremmen op de motor. De MPi is nog ietsje zuiniger omdat ie nog minder inspuit en omdat die sequentiele injectie heeft, wat minder verbruik zou moeten geven.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

tja, ondanks de zuinige voordelen van een injectie ga ik de zooi maar niet ombouwen, dat kost me ook nog een kapitaaltje aan spullen (kabelboom, injectie spruitstuk, ECU, huidige uitlaat geschikt maken voor labda sonde of andere uitlaat kopen, benzine leiding trekken (moet ook nog een heel goed gebeuren tbv. veiligheid en apk)).

Nu zit ik alleen te twijfelen, is een 1275 blokje met 51000 km uit '94 of '95 ca. € 400 waard? Sowieso inclusief strartmotor en ontsteking (wel verkeerde verdeler dus). Je kunt voor de helft al metro blokjes kopen (inclusief werkwerpverpakking) maar dan zit je weer met een ouder blok, 3.44 diff. en die moet je nog wat aanpassen. Dilemma :)

Die gast heeft ook nog en '91 Cooper blok, maar die heeft meer Km's gemaakt, ik weet niet hoeveel maar is wel wat goedkoper.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Als de cylinders e.d. in goede staat zijn... als het 51000 echte kilometers zijn valt het wel mee met de prijs denk ik. Misschien dat je er nog wat vanaf kan bietsen.

Misschien dat het cooperblok ietsje meer vermogen levert, maar dat betwijfel ik.

Een metroblok levert ten opzicht van een 'echt' miniblok niet zo veel voordelen. Ik zou 't niet doen in elk geval. Gewoon gaan voor een goed blok waar je het minste aan hoeft te doen. dat scheelt een hoop geld.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Vindt het een hoop geld. Vooral als je niet weet hoe die is. Kilometers zijn weinig, maar dat geeft geen garantie.

Ik zou een compressie test willen voor dat geld. Of lopend willen zien ed. (misschien kan je dat wel hoor maar kan me niet herrineren)

Als ie goed is is het een OK prijs. En over die verdeler zou ik niet te veel inzitten. De verschillen van de vervroegingskromme zijn minimiem. Daar gaat het motortje, en jij niks van merken. De dynotest ja, daar komt ie naar boven....

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

ik vind het ook een hoop geld, maar als het blok goed in orde is heb ik het er wel voor over. Liever wat meer geld uitgeven dan wat aanklooien met vaak gare Metro blokjes waar je weer gaten in moet gaan boren. Ik koop hem sowieso alleen met de deal dat ie loopt, niet fatsoendelijk lopen -> geld terug. Dan heb ik alleen een weekje ombouwen naar de klote. Als de verkopende partij daar niet mee eens is heeft ie pech denk ik.
Verder probeer ik er een hif 44 bij te krijgen, maar dat afbietsen is eigenlijk bijzaak als het blok in goede staat is. Ik ga ook eens informeren naar de staat van het '91 blok. Als die even goed is heb ik weer 100 euro bespaard maar die had sowieso meer km's gemaakt. Ik weet alleen niet hoeveel.

maar Bert, wat bedoel jij met de verschillen van de vervoegingskromme?
Verschillen tussen de Spi kromme met een carb-Cooper versie of verschillen tussen een gewone Metro kromme met een carb-Cooper versie?

Nog een vraagje, ik ben mijn haynes nog kwijt, kan iemand me vertellen wat voor dif. zo'n '95/'94 blokje heeft? Een 3.44 net als een metro of een 3.1 zoals mijn 1000? Of nog een andere?

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Wat betreft de verdeler en vervroegingskromme van de SPi: Zonder ECU heb je helemaal niets aan de verdeler. Die is namelijk niet meer dan dat. een rotor en een verdelerkap. meer niet.

Bij de SPi regelt de ECU de vervroeging en zul je bij ombouw naar carb naar een geschikte verdeler moeten zoeken. Informeer eens bij een minicentre. Die weten vast wel een geschikte. misschien kun je gewoon de standaard 1275 verdeler en vervroeging gebruiken, maar zeker weten doe ik dat niet.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Mini-Philip schreef:
maar Bert, wat bedoel jij met de verschillen van de vervoegingskromme? Verschillen tussen de Spi kromme met een carb-Cooper versie of verschillen tussen een gewone Metro kromme met een carb-Cooper versie?



Ik doelde op de verschillen die de SPI ECU hanteerd ten opzichte van die van een standaard metro (uiteraard wel electronisch). Ik weet niet eens of die verschillen er zijn, maar als ze er zijn kan ik me niet voorstellen dat je het verschil gaat merken. En het prijsverschil tussen een sloop-(2de hands) exemplaar en die van een nieuwe is vermoedelijk het proberen waard....

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

[size=75:3fknjp4z][Topics samengevoegd - Demelza][/size:3fknjp4z]

Ik heb onlangs een mini bij aangeschaft met naar verluid een 1340cc motor in. Nu blijkt dat dat motortje een heleboel akelige geluiden maakt, en het dus aangewezen is om hem eens helemaal na te zien. :'(
(ik vermoed dat er speling zit op de lager van de krukas)

Toch wil ik natuurlijk zo snel mogelijk de baan op met mijn nieuwe mini. Ik heb nog een andere mini staan, een spi van '93, maar die ben ik aan het restaureren. Ik vraag me daarom af of het mogelijk is om de motor van die spi te pakken, het hele injectiegedoe er van af te zwieren, en daarna gewoon een dubbele carb erop te zetten en die motor dan in mijn andere mini te steken.

weten jullie of dit mogelijk is?

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Ja, dat is mogenlijk. Ze gebruiken allebei de zelfde basis... Makkelijk te doen dus.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

okee, bedankt, dan schiet ik direct aan het werk :D

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Je moet alleen elk jaar bij je APK de boel weer omzetten. Want als er op je kenteken 1.3I staat dan wordt hij afgekeurd als de injectie eraf is.

Jimmy

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Niet dus, hij wil de motor uit zijn SPI tijdelijk met carburateur in zijn andere auto zetten (die al een carb had)

default

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

ik heb ook een mini 1.3i omgebouwd naar een carb versie maar daar deden ze niet moeilijk over bij de apk

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

@alex: Zolang als je de emissie eisen maar haalt moet het geen probleem opleveren
Maar dat is niet van toepassing bij Paddy...

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Ik heb ook een spi blok omgebouwd naar carb en in mijn mini gelegd en heb er geen problemen mee gehad bij de keuring.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Als je een '92-er Spi hebt omgebouwd kan dat, want bij de apk wordt dan geen viergasmeting gedaan. Vanaf 1-1-'93 wel en dan wordt het lastig met een carburateur.
Ombouw van Spi naar carburateur kan zoals gezegd prima, maar je zit alleen met het probleem dat je hoogstwaarschijnlijk geen gat in de kop hebt voor de temperatuursensor, maar daar is wel een mouw aan te passen.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

ik heb inderdaad geen gat voor de temp meter.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

De schroefdraad zit er wel in waarschijnlijk... Maar die kan ook in de radiateur zitten net als een injectie? Ik durf het niet te zeggen, want volgens mij wordt de tempmeter geregeld door de ecu die dan dus vervalt. (of is dat alleen mpi?)

link

default

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Ik ben afgelopen donderdag bij een minicentre gaan vragen of dat kon en je hoefde alleen maar een hiff 44 carburateur erop te zetten en een elektrische benzinepomp. Volgens mij dus geen andere verdeler

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

[size=75:ccdmocqt][Topics samengevoegd - Demelza][/size:ccdmocqt]

Ik heb een mini cooper 1.3i waar ik nogal wat problemen mee heb :(
Wanneer de motor warm is blijft die standaard op de 1500 tot 2000 touren hangen en wanneer ik de koppeling intrap gaat die vaak over de 3 tot 4000 touren :?

Bij de garage is die al 3 keer geweest maar ze kunnen het probleem niet vinden.

Ik ben er nu aan 't denken om de injectie der uit te laten halen en er een caburateur in te laten zetten.

Weet iemand of het verstandig is om dit te doen.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

In een recente Mini Magazine heeft Keith Calver het hele proces beschreven.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Aan een inspuiting kan bijna niets stuk gaan. We hebben een poos geleden de gaskabel bijgesteld maar het probleem bleef. Her kan zijn dat je gasklep blijft hangen. Misschien dat het helpt om er een keer injectie reiniger bij te doen, dit is volgens mij wel vrij duur. Ombouwen naar carb komt best veel bij kijken.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Laten we dit topic maar niet te vol stoppen met mogelijke oorzaken van het probleem van Nathalie, ze vroeg naar het ombouwen naar carb (waar het hier over gaat).

Ik sluit me er wel bij aan dat het een wat erg drastische oplossing lijkt. Ik heb zelf ook een hele tijd met een dergelijk probleem gekampt, met een carburateur. Uiteindelijk bleek het de gaskabel te zijn.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

De garage kan het probleem niet vinden en wil het spruitstuk eraf halen.
Dit gaat veel geld kosten en het is dan niet zeker of ze het probleem kunnen vinden.

Iemand vertelde me dat het ombouwen naar carb. even duur is.
En dat je me een carb.niet zoveeel problemen hebt als een injectie.
Daarom ben ik aan 't twijfelen.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Ombouwen naar carb is niet mogelijk. Je kunt een injectie wel ombouwen naar carb, maar je zult nooit meer door de apk komen ivm met je CO uitstoot. De dingen die veranderd moeten worden om je motor om te bouwen naar carb zijn:

Hiff 44
gaskabel vervangen
ontsteking vervangen
bobine vervangen

Je zou ook kunnen overwegen om er een andere inspuiting op te zetten. Maar deze zullen zelfs gebruikt nog vrij prijzig zijn.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Nathalie: Hmm... Heb ik toch zo mijn twijfels bij. Vooral of het inderdaad zo is dat het ombouwen evenveel kost als het injectie-gebeuren eraf halen om daar eens in te kijken (als er dure componenten vervangen moeten gaan worden dan wordt het misschien een ander verhaal). (Ik mag trouwens hopen dat de meer voor de hand liggende dingen wel geprobeerd zijn). Er staat me bij dat Calver bij zijn ombouw nog wel de ECU nodig had, terwijl mij lijkt dat je die nou net kwijt wil zijn als het je erom gaat om een minder complex systeem (en dus minder problemen) te krijgen. Zowiezo is een carburateur ook niet gevrijwaard van problemen.

De bewering dat je niet meer door de APK komt heb ik vaker gehoord, maar dat zou ik eigenlijk wel een keer ondersteunt willen zien met harde cijfers. Zijn, bijvoorbeeld, de emissie-eisen van de ene op de andere dag veranderd toen eind 1991 de carburateur Cooper (da's nou precies een SPi-met-zonder-injectie :)) vervangen werd door de SPi (misschien omdat er strengere eisen gelden voor auto's met injectie)? Zoniet, wanneer dan wel (zodat SPi's van voor die datum misschien toch conversie-kandidaat zijn)? Maar het is zeker iets om rekening mee te houden. Misschien heb ik die APK-eisen nog rond slingeren.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

De garage heeft al vanalles geprobeerd.
Het is nu al de vierde keer dat die daar staat voor hetzelfde probleem.

De garage had ongeveer 5 uur nodig als ze het spruitsuk eraf zouden halen, daarom is het zo duur.

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Per 1 december 1992 zijn de eisen die gesteld werden aan emissie verhoogd, de Euro I norm. Vanaf dat moment was ook de katalysator verplicht en nog wat andere aanvullende eisen.
zie http://www.eu-milieubeleid.nl/ch06s10.html

Dus als je Mini van voor die datum is moet ie wel om te bouwen zijn denk ik, de wetgeving was toen niet anders als bij de eerdere carb. Mini's.

Of je met een carb met kat de Euro 1 Eisen gaat halen betwijfel ik.

Er zijn (volgens mij ook op dit forum) mensen die het gedaan hebben, misschien kunnen zij nog iets toelichten?

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Als ik Nathalie was zou ik bij een andere garage eens een 'second opinion' vragen.

Of je de APK haalt heeft in dit geval met de emissie-eisen te maken en het blijkt gewoon erg moeilijk om met een carb dezelfde waarden te halen als met een ECU en geregelde catalysator .. de datum is volgens mij 31 dec 1992 (ook de datum waarna je de cat voor de keuring niet kan/mag vervangen/verwijderen)
Voor zover ik weet ;)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Theo van den Bogaard schreef:
Als ik Nathalie was zou ik bij een andere garage eens een 'second opinion' vragen.


Als ik dit er nog even uit mag lichten... Lijkt me inderdaad goed advies (had het ook willen opschrijven, maar ben het weer vergeten).

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Die 5 uur vind ik trouwens wel heel lang. Ik heb de hele injectie rommel in minder tijd ingebouwd en daar zat ook de kabelboom etc. bij.
Waarom willen ze eigenlijk het spruitstuk er af halen? Alleen de injector zou ook al geneog moeten zijn, al is het spruitstuk niet veel meer werk.

edit: hmm ik moet sneller typen :)

nog een edit: hmm grappig :) zit ik nu te reageren in een topic van mezelf, 4 jaar geleden met een wild plan dat ik nu jaren later wel aan het uitvoeren ben :)

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

Een second opnion lijkt me wel een goed idee.
Lijkt me namelijk niet zo's goed idee om 300 euro te betalen met het risico dat het nog steeds niet is opgelost :P

RE: Injectie ombouwen naar caburateur

300 euro om iets na te kijken is wel erg veel geld. Voor minder geld kun je al een gebruikte inspuiting kopen, dan weet je zeker dat ie goed is.