stuur je een mailtje naar ze toe ze zullen het vast wel
weten
groet andre
- Login of registreer om te reageren
stuur je een mailtje naar ze toe ze zullen het vast wel
weten
groet andre
Een forum is juist bedoeld om voor een breder publiek de informatie en ervaringen te delen.
ikzelf weet nog te weinig hierover.
De beste en de snelste? Het is maar wat je wilt. Hoe hoger het aantal graden hoe sneller / beroerder je mini rijdt. Gebruik je het voor de weg of race je ermee? Voor weggebruik is 286 maximaal zou ik zeggen.
Het is niet voor alledaags gebruik dus. Als ik het beste wil dan moet ik naar een hoger getal gaan
en als je hem wel voor dagelijks gebruik wil?: dus normaal stationair gebruik maar wel snel in de toeren en veel extra PK's 270 ofzo?
Chrizz schreef:
en als je hem wel voor dagelijks gebruik wil?: dus normaal stationair gebruik maar wel snel in de toeren en veel extra PK's 270 ofzo?
Jij wilt 270 pk extra?
Erik
dus normaal stationair gebruik maar wel snel in de toeren en veel extra PK's: moet ik dan de 270 graden nokkenas gebruiken ofzo? of de 266 of de 276?
zo duidelijker???
Dacht al dat je dat bedoelde
Zlef heb ik 276 graden. En geen last van raar toerental en blokkie trekt lekker op (zelfs met 3.11diff).
Het onregelmatige toerental ligt volgens mij meer aan of het een sp (scattered cam) nokkenas is. dat zorgt ervoor dat ie onregelmatig stationair loopt. Is overigens al meer besproken op het forum.
Voor een 1300 zijn 276 en 286 goede opties voor weggebruik.
Erik
Ok super . Thanx voor de info . Zat al daar aan te denken. Binnenkort maar eens blokje liften
Dus als ik nog meer pk's wil of sneller in toeren wil komen kan ik beter een 300 nemen. Het is dus niet voor dagelijks gebruik.
Maar welk ik het verschil nog is tegen kent en piper
Je heb ook van die kitjes bij de minicentra.
Daar zitten ook wat extra dingetjes bij om alles heel te houden.
En ik adviseer een dubbele nokkenasketting en dubbele klepveren(laatste moet ik erzelf nog opzette )
Erik
Ik ben het van plan om zoon setje te kopen met dubbele zwaarde klepveren anders kunnen mijn kleppen niet volgen.
Welk bedoelde met dubbele nokkenas ketting
Erik van der Maat schreef:
Je heb ook van die kitjes bij de minicentra.
Daar zitten ook wat extra dingetjes bij om alles heel te houden.
En ik adviseer een dubbele nokkenasketting en dubbele klepveren(laatste moet ik erzelf nog opzette )
Erik
???
je hebt onder je waterpomp een zwart klepje zitten met daarop je poelie van je krukas. Hieronder zit je nokkenasketting.
Orgineel heeft iedere mini daar maar 1 ketting zitten (met uitzondering van sommige gold-sealtjes en cooper (S)blokjes). Je kunt deze ketting vervangen door een dubbele ketting. Dit geeft weer wat extra stevigheid.
enige jammere van zo'n dubbele ketting is dat je niet meer je kettingspanner op beide hebt zitten. die past nl niet op beide.
Ze kosten niet zoveel en je kettingtjes gaan wel weer langer mee en je blok kan meer hebben.
[edit: foutje eruitgehaald]
Chrizz schreef:
je hebt onder je oliepomp een zwart klepje zitten met daarop je poelie van je krukas. Hieronder zit je nokkenasketting.
Waterpomp bedoel je denk ik...
Erik
HO HO HO ..
niet om kattig te zijn, maar dit lijkt mij duidelijk een gevalletje van een iets te makkelijke voorstelling van zaken.
ik zou de volgende opties toelichten
MD300 = NO WAY!! buiten dat je alles ,maar dan ook alles moet aanpassen (heel goede kop bv.) heb je nul vermogen onder 3.500 toeren (en dat is al met wat truuks)..
levert topvermogen ergens zo rond 8500 toeren..
dat is ergens zo tegen het paaltje achter het rode gebied.
levensduur motor :zeer beperkt
reken op een totaal van enkele duizende euro's om er alles uit te halen..(waarvan een redelijke berg uren op een dyno/rollenbank)
Overigens geldt dit ook voor alle Scatter Pattern nokkenassen.
MD286.
Zinloos als je niet op zijn minst een goed gemodificeerde kop met aangepaste compressie verhouding gebruikt+ aangepaste ontsteking+ inductie systeem+LCB+ goede uitlaat.(want levert niet het vermogen dat je verwacht maar zuipt wel als een ketter en loopt als een diesel). verder heb je nodig een goed bottom end dat niet uit elkaar vliegt bij 7500 toeren.
Kan ook heel goed slijten.
MD276-266/ Swiftune SW5
zinnig
maar ook hier geldt :gemodificeerde kop met aangepaste compressie verhouding gebruikt+ aangepaste ontsteking + inductie systeem+LCB+ goede uitlaat. voor een echt goed resultaat.
een sportievere nokkenas wil niet per definitie zeggen dat je meer pk's hebt. beter een goed gebouwde motor met een 266 nokkenas (kan je toch rond 85 a 90 pk uit halen)
dan een standaard blok met een 286 (kan na gelang configuratie minder pk's leveren dan een normale 1300).
Let wel: bijna geen van de auto's waar ik dyno cijfers van heb gezien haalde het vermogen dat de eigenaar dachten te hebben (en dat zat er soms 50% naast).
je kan er ook 2 poelie's en een getande riem opzetten.. maakt minder herrie zeggen ze , ik moet het nog afwachten maar ben benieuwd..
Groetjes Mark
Dus een inno cooper blok met grotere kleppen, LCB, 1293 cc, verlicht vliegwiel, een SC/CR bak en dubbele carbs moet wel redelijk lopen met een 286?
Ik heb het zooitje namelijk zo gekregen, en het leek mij wel kunnen qua combinaties..
(moet het overigens nog in de praktijk zien..)
edit
Ik kan niet geloven dat ik verlicht met een g heb geschreven
Chielsea schreef:
Dus een inno cooper blok met grotere kleppen, LCB, 1293 cc, verligt vliegwiel, een SC/CR bak en dubbele carbs moet wel redelijk lopen met een 286?
Dit is een combinatie die best goed gaan zal inderdaad. 276 of 286 zal hier een leuke keuze zijn.
Neem met nokkenassen ook mee dat het aantal cc's ook van belang is. Een 998 zal op een bepaalde nokkenas heel anders reageren dan een 1275.
Verder blijft het tunen van een motor een zoals SirYun al zegt een afstemming van een boel onderdelen. Het is een compromis vinden naar wat je wilt en wat je verwacht van je motor. Vergeet ook niet dat de keuze van het diff hier minstens zo belangrijk in is als de al genoemde onderdelen.
Ik heb een MG metro 1300 blok nu zit hier standaard al een snellere nokkenas in dan in een cooper of een normale 1300.
Merk je met een MG 1300 blok wel verschil als je er 266 nokkenas in monteerd.
een 266 is uit een MG metro nokkenas ontwikkelt.
persoonlijk zou ik een SW 5 nemen i.p.v. een 266.
of enventueel een 276.
overigens zou ik eerst die kop eens een beurt geven.
al was het maar een 30 graden cutback op de kleppen en een nette zitting.
Ik wil je nog een keer waarschuwen. Als je van alles de "snelste" variant koopt moet je straks misschien weer een ander blok bouwen omdat jou mini alleen in de hoge toeren goed loopt. Je geeft aan dat het niet voor alledaags gebruik is, maar ga je er wel het straatverkeer mee in? Wil je voor supersnelsnel, ga dan voor een VTEC of een 2 liter Opel GSI conversie. Wil je gaan racen, dan sta ik je niet in de weg, alleen ga je er de openbare weg mee op moet je toch echt even een Mini tuner raadplegen of jouw wensen wel geschikt zijn.
Als je een andere nokkenas steekt, moet je voor het plezier er van te hebben ook de kop aanpaken. Bedoel je hiermee de inlaat een betere flow geven zoals de wanden mooi oppolieren? Is dan niet de flow beter maar de menging van het mengsel slechter?? Omdat er minder wervelingen in de collecteur teweeg worden gebracht. (of moet k mijn lessen motorenleer er nog een keertje bij nemen )
Hoe steek je grotere kleppen? Dit is toch een vrij drastische aanpassing aan je kop. Of kun je de klepzitting er uithalen, een beetje groter boren en een nieuwe klepzitting er in persen?
vraagjes enkel ter inormatie
groetjes J
Dat weet ik ook ze hoe ik dat moet doen. Maar da boren kunde beter laten doen denk ik door een tuning bedrijf of zo.
Mini-1976 schreef:
Dat weet ik ook ze hoe ik dat moet doen.
Hehehe, maar ik niet, dermee dak het vroeg
een grotere klep monteren is niet zo moeilijk.
je snijdt de zitting met een 70 graden throat cutter verder open en freest de rest er gewoon uit. een beetje extra vlees is wel lekker want je kan dan het profiel van een aanstroomopening voor de korte en lange kant van de inlaatbocht varieren.
Vor het geval dat het punt nog niet duidelijk is : 300 graden nokkenas..NIET DOEN !! NJET.. NEIN, AF!!.
koop dan een metro turbo blok.
zet een extra grote [u:3nta9yi2]uitlaat[/u:3nta9yi2] klep er in met een grotere kamer zodat je compressie omlaat gaat (iets van CR van 7.5:1 tegen detoneren..en heel goed voor ZUIPEN!! ) en gebruik zeg 12-15 lbs boost..
gaat ook vast niet lang mee maar geeft bakken vermogen (ergens rond 140pk schijnt goed te doen te zijn) en ook bakken koppel (je bak gaat niet lang leven schat ik)..en doet dat bij een veel lager toerental.
anders een Vtec of een suzuki 1.3gti met turbo of een straalmotor
ik knal em er ook maar ff in
ik heb 2 nokkenassen liggen en 1 moet er in het blok
een piper 270
een piper 285
wie gaat het worden?
wil een fast road blok met lange eindoverbrenging (3.11 of 2.95)
uiteraard stage 3 achtige kop met grotere kleppen etc dubbele ketting enzo.
ik wil niet 2 versnellingen terug schakelen om pas bij de 4000 rpm wat koppel/pk te voelen...(dus alle 296 en 300/310 graden cams vallen af..)
alles (?) gelezen te hebben is de 270 wat milder en de 285 wat meer racey.
ow ja ik rijd nu met een SW5 rond en ben er redelijk over te spreken,alleen met een kort diff (3.44 d8 ik) ben je bij 5000 toeren klaar en dat is dus zo'n 140 a 150 km/h. zou leuk zijn als ie nog ff naar de 6000 kan zonder powerloss
zij er mensen die met zo'n as rondrijden die ervaringen willen delen?
en waarom dan niet de sw5 houden??
De 270 lijkt mij het best voor een fast road maar geeft heel weinig meer power dan een sw5 en heft iig onder in minder koppel dan de sw5.
De 285 is leuk voor top end power maar tot 5500 6000rpm doet het niet veel meer dan een sw5
Met je wensen lijkt mij het een beetje een stap voor uit 2 terug om de pipers te nemen
Ter verduidelijking, Hanz heeft nog een 1310 blok staan wat ie nu wil gaan opbouwen en 1 van de Pipers is dus voor dat blok bedoeld. Ik zou zeggen de 285, maar dat weet ie al
Dennis
Die zelf een Piper 300 in zijn 1310 gaat proppen
voor een 1310 zou ik voor een re13 of een andere leuke exoot gaan
ik heb zelf nu een 731 in mijn 1330 zitten en ben er niet eens ontevreden over (vizard is niet echt positief)
maar die pipers zijn zo "saai" pak een wilde morespeed of een vp
met een 13 10 heb je altijd wel wat koppel zeker als je die compressie een beetje lekker houd (op 98 moet je toch rijden)
SirYun schreef:
Vor het geval dat het punt nog niet duidelijk is : 300 graden nokkenas..NIET DOEN !! NJET.. NEIN, AF!!.
moest ff gequote worden
maar ehm zon piper 300 ging bij mij best wel goed, on the other hand als ik een "minder graden" nokkenas had genomen was ik mischien ook wel aan het vermogen gekomen met meer koppel onderin.
wat hadden die mini project boys er ook alweer in hangen?
De Lintings hebben er volgens mij een MD310 scattercam in zitten.
Dennis
Er zijn verschillende Pipers met 270 aanduiding geloof ik.
Een wilde nokkenas met een lange eindreductie is een beetje rare combo. Met een wilde nokkenas verplaats je het toerenbereik naar boven met een kortere eindreductie vergroot je de kracht aan de wielen.
Jij gaat het tegenovergestelde doen en als je blok 7,5 a 8 toeren draait met een lange diff dan heb je niet zoveel meer aan je 3 en 4 omdat bij normale snelheden de motor in die versnelling nog niet on cam is dat gebeurt pas bij bij hogere snelheden die je niet kan bereiken omdat de motor niet genoeg kracht kan leveren om de luchtweerstand te overwinnen.
Een ander nadeel is dat in de 1 en 2e versnelling de motor pas bij pakweg 3500 toeren auf swung komt en je dus elke keer als je van stilstand optrekt door dat dooie gebied kan trekken vervolgens schakel je over naar ze twee en kom je weer c*t uit.
Mij tip van de week zou een 250 a 260 graden nokkenas zijn met een 3,2 diff. Dit levert zo'n 80 pk op en met dat vermogen en een 3,2 diff rijd je dan grofweg 170kmh.
Als je wilder met een nokkenas gaat (wat niet echt heel veel meer vermogen geeft) dan moet je kijken naar een 3,44 of korter (3,67?? ofzo))
Het gaat niet alleen om piekvermogen (maximale kracht) maar ook verloop van het vermogen (de verdeling) en daarna is een SW5 of vergelijkbaar een toppertje. Wildere nokkenassen leveren iets meer piek vermogen, maar het verloop is dusdanig slechter. Dat netto in een acceleratie langzamer kan zijn. Zeker omdat een Mini maar 4 versnellingen heeft moet je daarmee opletten.
Maar dit is alles vanuit de theorie genomen.
Welteruste!
ettore bugatti schreef:
Een wilde nokkenas met een lange eindreductie is een beetje rare combo. Met een wilde nokkenas verplaats je het toerenbereik naar boven met een kortere eindreductie vergroot je de kracht aan de wielen.
euhm ja zo had ik het nog niet bekeken, ik ben mischien wat verwend met de koppelmonsters waar ik normaal in rijdt(geen mini's)
nonono":1gw6jl7f]voor een 1310 zou ik voor een re13 of een andere leuke exoot gaan
ik heb zelf nu een 731 in mijn 1330 zitten en ben er niet eens ontevreden over (vizard is niet echt positief)
maar die pipers zijn zo "saai" pak een wilde morespeed of een vp[/quote:1gw6jl7f]
de re13 ken ik niet? exoot heb ik wel aan gedacht er schijnt een 286 graden as van piper te zijn speciaal voor calvin keith geslepen, dat klinkt dan wel weer leuk.
misschien moet ik de SW5 een 2e kans geven met een andere versnellingsbak?
het is wel lekker dat je vanuit elke versnelling kan wegtrekken en met een lange eindoverbrenging zal dat ook wel lukken.
ik was vooral benieuwd naar reacties van mensen met zo'n as die ermee rijden en vertellen hoe ze hem vinden//
Booster schreef:
SirYun":2pld27pw]
Vor het geval dat het punt nog niet duidelijk is : 300 graden nokkenas..NIET DOEN !! NJET.. NEIN, AF!!.
moest ff gequote worden
maar ehm zon piper 300 ging bij mij best wel goed, on the other hand als ik een "minder graden" nokkenas had genomen was ik mischien ook wel aan het vermogen gekomen met meer koppel onderin.[/quote:2pld27pw]
Dennis gaat toch voor de full race die 4 a 5 keer per jaar zandvoort aandoet.
zijn daily driver heeft toch een SW5 dus een wilde as in zijn racemonster is een goed idee.
In principe moet een SW5 toch wel een langere adem hebben dan 5000rpm. Als je blok zover krijgt dat ie met een SW5 tot 6500rpm kan doortrekken en je knopt er een 3,11 aan dan klopt het plaatje redelijk.
Je zou kunnen denken aan geflowde carburateur(s), afgestemde ontsteking en betere uitlaat.
De RE13 is een ontwerp van Graham Russel, een Australier. Keith Calver heeft de rechten in europa en laat ze door Piper slijpen in de UK en die RE13 zit rond de 285 graden
Als je iets anders dan een SW5 wilt dan zijn er genoeg alternatieven die redelijk vergelijkbaar zijn. Als ze maar tussen de 250 en 260 graden zitten en een bak lift kunnen genereren.
Dus jouw Swiftune SW5 met een 3,11
of jouw Piper 270 met jouw 3,44
Dus als ik een piper 285 heb dan is het het beste om een 3,67 diff te nemen??
Wat is dan je top? Die gaat dan toch een stuk omlaag vergeleken met een 3,2
bij 5000 toeren zit precies op zijn maximum koppel met een 285 dus hangt ie lekker aan het gas, niks meer aan doen.
Ik heb in mijn blauwe Mk2 een 998 met daarin een SW5, heel veel koppel onderin, maar bij zo'n 6000 toeren raakt ie echt buiten adem, het is dus echt een aanrader voor straatgebruik.
In de 1310 komt de Piper 300, die zou je in principe door kunnen trekken naar 8000 toeren maar doet onder de 3000 vrij weinig heb ik begrepen. Maar voor hobbygebruik moet dat verder geen probleem zijn.
Dennis
De redenatie dat een scherpere nokkenas weinig extra oplevert vat ik niet, waarom zouden ze anders bestaan?
Dennis schreef:
De Lintings hebben er volgens mij een MD310 scattercam in zitten.
Dennis
Hij is iets 'tammer';) MD296SP.. voor straat gebruik geen aanrader... vooral niet in combinatie met een sintered plate en ultralight vliegwiel; op het circuit, top nokkenas!
Vorig blok was uitgerust met een Piper 285SP, de perfecte fast road/trackday cam!
Leuk dat er weer wat gebeurd op A-serie tuning gebied
Mijn Piper 300 wil ik combineren met het volgende:
Blok: 1310
Kop: stage 3 met 1.5 rockers
Koppeling: non-verto
Uitlaatsysteem: Maniflow medium LCB met single box middenuitlaat
Carburatie: dubbele HIF38
Diff: 3.44 of 3.67
Doel: 85 a 90 pk
Dennis
Dennis schreef:
De redenatie dat een scherpere nokkenas weinig extra oplevert vat ik niet, waarom zouden ze anders bestaan?
klopt ook gewoon helemaal niet, wel te zeggen dat als je je blok er niet op aangepast hebt dat het natuurlijk weinig zin heeft, en daar ging men waarschijnlijk van uit.
en eigenlijk is het geen scherpere maar een bottere nokkenas, omdat het gebied van de nok waarbij de klep open wordt gehouden langer is, en dus minder spitsig als bij een standaard nok. Wou het even uit de wereld helpen
RE: Nokkenas welk is de beste
Ingediend door Mini-1976 op zo, 20-06-2004 22:05
Ik ben op zoek naar een nokkenas maar ik heb gezien bij dcm trading prijslijst da je er verschillende hebt. Ik zou graag de beste hebben en de snelste.
Verschillende nokkenassen
Nokkenas Kent 266 € 95,00
Nokkenas Kent 276 € 95,00
Nokkenas Kent 286 € 95,00
Nokkenas Piper 270 € 95,00
Nokkenas Piper 285 € 95,00
Nokkenas Piper 300 € 95,00