Op onze rode zit ook een open luchtfilter, maar inimini wil dat ik hem erafhaal. Ze zit met oordopjes in die auto
- Login of registreer om te reageren
Op onze rode zit ook een open luchtfilter, maar inimini wil dat ik hem erafhaal. Ze zit met oordopjes in die auto
Maakt dat echt zo;n verschil? Hmm, toch na de apk (dan is er weer cash) gaan kijken voor mijn "Peerke" om hem te voorzien van een k&n filtertje
badbert is echt een aanrader, als je er een heb gehad wil je niet meer zonder. (tenminste ik)
hoi,
ik had een nep k&n en kreeg het niet lekker lopend, steeds andere naalden proberen. maar ik wil er wel weer een maar dan wel een echte . dan maar oordoppen
ligt er ook maar net aan wat voor motor je hebt, carbs en uitlaatsysteem, bij mij is alles verder standaard dus ...
krijg je er dan pktjes bij? of valt dat mee?
Volgens mij valt dat reuze mee. Of is het haast niet te merken in ieder geval.
maar het geluid is wel een stuk beter toch? heb al een andere einddemper, maakt al beter geluid, maar dan maakt hij een dieper geluid toch? danmaakt de motor niet meer zo'n hoog geluid? of heb ik het mis???
Bij mij waren dat idd de verschillen. Het is een stoerder geluid dat ie maakt. Wat voller dus!
Nou daar doe ik het voor
eerst mijn mini door de apk, dan zal ik eens kijken
Mijn mini (Sonja) is ook met de luchtfilter door de APK gekomen, kan het me bijna niet voorstellen, want ik heb WEL oordopjes nodig.
hmm wil ik die wel eens in het echt horen
Die van mij gaatn eerst door de apk, omdat ik dan weet of ik er geld voor heb
weet niet hoeveel de apk gaat kosten (hoop niet te veel)
Het vermogen wat er bij komt is MINImaal tot niets. Het is nauwelijks te merken. Het geluid is wel grappig. En lekker "zwaar" zuigend geluid uit het vooronder. Altijd een aanrader zo'n filter.
Ik wil graag een 57i-kitje. Iemend een idee wat zo'n ding kost. Ik had het ergens gezien voor 115euro maar ik weet het niet zeker. Het is voor een MPi
hey tom, je weet toch ongeveer hoe mijn mini klinkt van binne? dat kleine stukkie van je huis naar de garage zo klinkt het om een sport filter te hebben, alleen klinkt het met een open luchtfilter zwaarder omdat ik een vervangende heb
en voor een 1000cc scheelt het wel degelijk, het is niet merkbaar maar je krijgt er wel een pk of 3 erbij en dan ook nog je spruitstuk vervangen... die peco er op en je hebt er tussen de 10 a 20 % vermogen bij
hee thijmen het een 57i kitje kost uit mijn hoofd iets van 80 euro... maar weet het niet zeker.. en over dat het vermogens toename minimaal is klopt niet, het ligt aan de mini die je rijdt... als je in een mpi rijdt is het idd minimaal maar een 1000cc heeft er wel baat bij, vooral als je een compleet stage 1 kitje er onder zet..
die waardes die ze noemen bij stage kits zijn gebaseerd op een 1000cc mini
Net een 1/2 gereden in de Mini... (moest eigenlijk om 08:30 beginnen, maar time flies....) Ik reed 's ochtends naar mijn werk, en elke keer als ik de gas losliet sloegtie af, dus ff aan de onderkant van de carb, lopen pielen, en voila was 1/2 uur werk, maar ik had toch ff een omweggetje genomen naar werk toe (er zit trouwens een middensportdemper op, merk weet ik nie...) Je merkt wel dattie wat lekkerder trekt, of is dat bedrog
Tis echt een vet geluid!!!
Ik toeter in een MPi rond. Vandaar dat het voor mij minimaal zal zijn. Het is ook meer voor het zicht en het geluid!! is ook altijd leuk. En dan maar ff door sparen voor stuff dat je het wel gaat merken
Hee forrest, ik gaat zo'n filter zowiezo doen, rest ga ik maar ff kijken, ik moet eerst weer eens geld hebben straks:?
Heb net een sportfilter voor een 1000cctje gehaald bij sevencentre. Helemaal niet zo duur, 32,50. Ze zijn altijd leuk die dingen....natuurlijk wel een naald erbij (waarbij ik wel van de prijs schrok ) maarja.
hmm, zo;n naald hoeft toch niet? Dat je je mini opnieuw moet afstellen ok, maar zo;n naald is toch niet nodig???
want ik had al gehoord dat die vrij prijzig zijn!
Nee, naar mijn mening is zo'n naald niet nodig, gewoon goed afstellen, en als je naar stage 1 gaat, dan natuurlijk wel een naald erbij. (Of een andere carb.)
Wat ik nog wel even wil toevoegen is dat iemand uit bovenstaande zou kunnen opmaken dat een open luchtfilter ervoor zorgt dat je Mini ineens veel meer lawaai gaat maken. Dat valt best mee. Iets meer geluid, en met name een vrij duidelijk zuigend geluid. Maar het is niet het verschil tussen wel of geen oordopjes nodig hebben. Dat moet je eerder zoeken in de uitlaat, en daarbij nog veel meer andere componenten (ik was verbaasd hoeveel meer "herrie" mijn Mini maakte na de restauratie - ik dacht dat het geluid voornamelijk in de einddemper zat, maar juist die is niet veranderd).
[Edit: typos]
Dus naald niet nodig... ok
Maar eelke klopt het dan wel dat een 1000 cc carbje er een paar pktjes bij krijgt of dat niet?
Ik zou het niet echt durven zeggen. Wat het belangrijkste is van zo'n K&N filter is dat hij beter zijn flow behoud als hij vervuilt.
Ten opzichte van de standaard filterhuizen van 1000-jes is het goed mogelijk dat er ook wel wat winst in de vorm van het filterhuis zit. Bij latere Mini's (zeg maar 90+), waar ook de vorm van het filterhuis doorontwikkeld is, is dat m.i. veel minder een gegeven.
Overigens, volgens mij is wat Lemon8 zegt toch een beetje onzin; het extra geluid van een open luchtfilter zit hem voornamelijk in het filterhuis, en niet zozeer in het filtermateriaal. Heb je een standaard luchtfilterhuis met daarin een vervangend filterelement van K&N, dan zal dat qua geluid niet of nauwelijks verschil maken, en is zeker geen maat voor een open luchtfilter.
Wat betreft de naald, je verandert toch een behoorlijk wezenlijk deel van de ademhaling van je Mini, dus het is waarschijnlijk dat je naald ook niet meer ideaal is. Maar inderdaad zal het minder uitmaken dan als je ook de spruitstukken en de einddemper verandert.
Ik heb echt zon oud filterhuis, zonder dat tuitje erop wat ik bij nieuwere wel zie. en van die vervangings filter dat je daar geen geluidsverschil in hebt daar hoor ik toch meerdere mensen het tegendeel van beweren, maar goed, ik gaat gewoon een open k&n filtertje er op zetten
hee eelke wat zeg ik dan? je moet er niet meer van maken dan er staat, ik zeg dat ik een vervangende filter heb en dat een open lucht filter (cone) meer geluid maakt dan de mijne...en ik beweer niet zoals jij doet lijken dat de mijne een herrie maakt ofzo.
maar die van mij maakt weldegelijk een brommend geluid... en nee het is niet me uitlaat..
niet zo snel conclusies trekken of dingen erbij verzinnen
Lemon8: Ik trek geen conclusies en doe niks lijken, maar je reageert toch op de vraag hoe een open luchtfilter klinkt. En hoe je het ook wendt of keert, daar is een gesloten luchtfilter, K&N filtermateriaal of niet, niet representatief voor.
tlr-mini schreef:
Over een open luchtfilter nog het volgende. Een open luchtfilter zorgt voor een betere ademhaling. (weet iedereen)
Gegegeven deze aanname ga ik helemaal mee in de redenatie die erop volgt, maar ik wil toch even de aanname in twijfel trekken. Een kanttekening is namelijk wel op zijn plaats. Het is al vaker gegaan over de vorm van filterhuizen, en ook uit tests door Engelse tuners zoals Keith Calver is gebleken dat een zgn. open luchtfilter (zoals een pancake of cone behuizing) lang niet altijd meer vermogen oplevert.
Zeker met nieuwere Mini's, waarbij de fabriek zelf ook ontwikkeling heeft gestoken in de vorm van het filterhuis, zou ik het persoonlijk houden bij het standaard filterhuis met een inlegfilter van K&N, totdat iemand met een duidelijke meting heeft aangetoond dat een specifieke andere setup betere prestaties levert.
tlr-mini schreef:
Alleen een open luchtfilter zal maar nauwelijks iets uithalen voor de peekaatjes. Een andere naald erin dus. Verder verbeter je de ademhaling nog meer door er een betere uitlaat op te zetten, waardoor ook de afzuiging verbeterd wordt. Hierdoor worden de verbrande gassen beter afgevoerd waardoor er meer ruimte is voor nieuw schoon mengsel.
en zie daar een Stage 1 kit
verder moet ik me ook aansluiten bij eelke, dat je je niet moet blindstaren op de toevoeging van een open filter. de nieuwere mini's hebben een andere vorm filter die zeker beter is dan de oude.
als je verder rondzoekt in de boeken zie je dat bij een cooper 2 pancakes op de dubbelle hs2's zaten terwijl bij een inno een grote kap over beide inlaten werd gezet. Er is heeeeeeel veel keus in open-luchtfilter-land, er zal ook veel verschil zitten in de prestaties van elk product
tlr-mini schreef:
Hierdoor veranderd de karakteristiek van de ademhaling, waardoor een andere naald vereist is, zomaar wat rijker zetten helpt niet weet ik ook uit eigen ervaring.
Inderdaad heb je een rijkere naald nodig. Het rijker zetten van de carb heeft grootendeels invloed op het stationair gedeelte van je motor. Hoe hij reageert bij het rijden bij bv half en vol gas wordt hoofdzakelijk bepaald door de vorm van de naald.
Als je er een openluchtfilter opzet zou ik er ook gelijk een substackje in zetten. Deze geeft een iets rustiger luchtflow beeld in de carburateur wat weer wat extra vermogen geeft.
sTubstackje. Voor de search Nah ja, ik ga het niet nog eens zeggen, van het al dan niet beter flowen van een open filter Wat ook wel jammer is, voor HIF44's zijn geen stubstacks meer te krijgen.
Hee, er schiet mij een nieuw topic te binnen.
Je moet ook altijd iets beter weten he.
Maar oke stubstack dan....
En ik zij per ongeluk toch niets over flow ofwel soms.
Nou, niet met zoveel woorden. Maar er wordt stug volgehouden (niet persee door jou, maar door iedereen) dat je een rijkere naald nodig hebt. Dat is echter alleen als er met het nieuwe luchtfilter daadwerkelijk meer lucht in de motor komt. Wat niet altijd een garantie is.
ik kan het niet vaak genoeg zeggen, Tunen is niet iets je eventjes doet door iets te op je motor te schroeven.
tunen is het op elkaar afstemmen van vele factoren, met nadruk op vele.
Te vaak wordt de fout gemaakt dat er geclaimd word dat er een significante pk-winst is behaalt door het monteren van...
Tunen is mijns inziens ook pas zinvol als je blokje standaard in goede conditie is. ik hoor al te vaak mensen praten over tunen om het vermogensverlies door slecht onderhoud te compenseren.
Dit verhaal lijkt off-topic, maar ik bedoel hiermee te zeggen dat je niets wint door ff een open filter te monteren (meestal beginnen de problemen dan)
Eelke schreef:
Een kanttekening is namelijk wel op zijn plaats. Het is al vaker gegaan over de vorm van filterhuizen, en ook uit tests door Engelse tuners zoals Keith Calver is gebleken dat een zgn. open luchtfilter (zoals een pancake of cone behuizing) lang niet altijd meer vermogen oplevert.
Kijk hier ga ik dan weer in mee. Een jaartje of zo terug stond in een artikel van een van de Mini Magazines dat een K&N inlegfilter net zo effectief , zo niet effectiever kan zijn als een open filter. Bij de oudere filterboxen werden enige gaten op de juiste? plaats geboord waardoor kennelijk meer vermogen werd gewonnen dan met de cone. De pan en cone ademen nogal wat warmte in van de uitlaat die er vlak onder zit, wat tot verlies leidt. Daar heb je met een filterhuis minder last van.
Een Mini is een schitterende car om te customizen en voor mij mag iedereen er wat voor filter dan ook opzetten. Ik ben echter eigenwijs en wil naast een mooie Mini (Helaas heb ik die niet) graag ook wat nut van het gene ik er op pleur. Ik ben bijvoorbeeld van plan om er Hi-lo’s op te zetten, niet om ‘m te verlagen maar juist andersom. (alleen achter overigens) Dit om die verdoemde, achterlijke mongolistische verkeersdrempels te kunnen nemen zonder dat de uitlaat of trekhaak er aan blijft hangen.
Ik groet u allen, TLR
na het lezen van dit hele verhaal kan ik alleen maar zeggen dat mijn 1000tje heerlijk klinkt met vooral rond de 110 meestal zo'n heerlijk fluitje erin..
en ik merk alleen aan de benzine meter dat er iets(1/22 naar 1/16+-) veranderd is verder zit er een standaard pijp zonder tussendemper onder met een peco eind demper! :)" title="Evil" />
en het loopt als een zonnetje (140+kmh) zonder nieuwe naald of andere aanpassingen
maar ieder motor reageert weer anders op al die aanpassingen maar bij mij gaat alles prima!
Eelke schreef:
Dat is echter alleen als er met het nieuwe luchtfilter daadwerkelijk meer lucht in de motor komt. Wat niet altijd een garantie is.
Moet ik je gelijk in geven. Meestal kun je er echter wel vanuit gaan dat een openluchtfilter of een sport vervangingsfilter dit gewoon doet. En meestal zul je dus voor het mooi ook een nader naaldje moeten gebruiken.
En als je het echt goed wilt doen zul je met dit soort ingrepen eigenlijk een testbank op moeten om de perfecte naald en afstelling te vinden.
Ik ben het dan ook niet met RedFlame eens om zo maar klakeloos neer te gooien dat het niets brengt. Als je een open luchtfilter of inlegfilter neemt die daadwerkelijk een mindere weerstand geeft als de standaard en daardoor ook een betere beademing geeft als een standaard luchtfilter brengt het je negen van de tien keer met de juiste afstelling gewoon iets.
Richard-T schreef:
Ik ben het dan ook niet met RedFlame eens om zo maar klakeloos neer te gooien dat het niets brengt.
dat is niet direct wat ik bedoelde te zeggen, echt grote resultaten zal alleen het wijzigen van het filter niet met zich meebrengen. maar een beetje verschil zal er zeker optreden...
als iemand claimt enkele pk's winst te behalen door alleen een luchtfilter te vervangen zet ik daar vraagtekens bij... je noemt zelf al dat het afstellen juist zorgt voor het beste resultaat.
Kijk nu ben ik het dan wel weer compleet met je eens.
Hoewel je zelfs hier soms uitzonderingen tegen kan komen. Een motor en helemaal een a-series kan je soms doen verbazen. Een leuk voorbeeldje. Laatst was er iemand met een 1000-tje met een stage 1 kitje en 110.000 op de klok bij ons in de loods voor een nieuwe koppaking. Dit wagentje perste er een paar weken geleden op een rollenbank maar liefst 50 pk's op de wielen uit.
Ik vond het persoonlijk nogal een verbluffend resultaat voor een standaard blokje met zoveel kilometers.
ik zal eens wat gedetailleerder mijn verhaal doen zal denk ik wel schelen
Richard-T schreef:
Moet ik je gelijk in geven. Meestal kun je er echter wel vanuit gaan dat een openluchtfilter of een sport vervangingsfilter dit gewoon doet.
Jaja, meestal. Wat is meestal, en wanneer niet dan? Volgens mij is deze "algemene bekendheid" voornamelijk gebaseerd op resultaten die behaald zijn in het verleden, en is het helemaal niet zo vanzelfsprekend meer bij nieuwere types.
The Little Mad Mini zegt:
Nu ik dit onderwerp al enige tijd met belangstelling volg heb ik toch weer eens een enkele vraag. Ik heb weinig ervaring met de nieuwere types spi en mpi. Nu Eelke zegt dat het met name bij deze types niet meer zo vanzelfsprekend is dat met een open filter beter geademd wordt, zit ik met het volgende. De filterbox is verbeterd ten opzichte van de oude filterboxen. Okay, daar wil ik zonder meer in meegaan. Maar is ook het materiaal van het luchtfilter zelf verbeterd? Het is niet zo dat alleen winst behaald wordt uit het feit dat een sportfilter van het open type is. Ook, nee zelfs met name, is het materiaal waarvan ze gemaakt zijn verantwoordelijk voor de betere luchtdoorvoer. Ik weet dat er een ander type filter in de injecties gaat, maar is het dan zo dat ook het luchtfiltermateriaal van deze types zoveel verbeterd is?
Just a question Grtz TLR
ik durf te zeggen dat alle luchtfilters die standaart geleverd worden van hetzelfde materiaal zijn, of het nu een mini, opel, ford of wat dan ook is, de filters komen vaak van bosch en zijn volgens mij van precies hetzelfde soort 'papier'.
voordat er vragen komen, k&n gebruikt een eigen soort filterpapier en verschilt duidelijk van het standaard materiaal.
het verschil is dat de k&n variant langer meer lucht doorlaat, het blijft langer schoon. of liever je merkt minder snel dat het filter vervuild is...
Eelke schreef:
[Volgens mij is deze "algemene bekendheid" voornamelijk gebaseerd op resultaten die behaald zijn in het verleden, en is het helemaal niet zo vanzelfsprekend meer bij nieuwere types.
Nieuwere types hebben geen carb's meer en ook geen naalden.
En ik heb het altijd liever over m'n eigen resultaten dan over geschreven materiaal. Ik weet nu eenmaal dat m'n auto niet goed draait als er open luchtfilter en een standaard naald opzit. Met een standaardluchtfilter en standaard naald geen probleem. En zo zijn er meerdere lees eigenlijk alle carb modellen die ik ken die met een rijkere naald nodig hebben omdat ze een open luchtfilter gemonteerd hebben.
ik heb nergens last van... en alleen het filter veranderd....
Kan dat dan liggen aan de iets aangepaste standaard diameter uitlaat zonder tussen demper en met peco einde???
anders heb ik het bewijs dat die mini motoren speciale dingetjes zijn..
Het zou kunnen dat de uitlaat er iets mee te maken heeft. Het blijft een totaal beeld van diverse afstemingen wat je maakt. Maar het zou ook een uitzondering op het geheel kunnen zijn inderdaad.
red flame schreef:
voordat er vragen komen, k&n gebruikt een eigen soort filterpapier en verschilt duidelijk van het standaard materiaal.
The Little Bad Mini vraagt:?
HuH? Papier? 'K dacht dat 't een speciaal soort katoen was, speciaal fijn geweven in verschillende lagen tussen een soort van RVS? staaldraad kooi gelegd. Daarom kan je ’t ook met een speciale petroleum (K&N schoonmaakmiddel) reinigen. Heb ik me dan zo vergist?
Groeten maar weer TLR
RE: Open-lucht-filter
Ingediend door Rishi op di, 23-03-2004 21:09
Waauw wat een geluid!
Ik heb nu al 3 maanden mijn mini, gisteren bij minitrend een open-lucht-filter gekocht.
Before:
After:
Styling van Darkmini is bij deze begonnen.