Poorten vrezen.

RE: Poorten vrezen.

Check ook ff m'n foto-site , heb er wat gedumped en er wat nieuwe bijgezet , let wel op , ze zijn allemaal ongeveer 1meg , je kan wel mooi inzoomen (rechts-onder op de foto).
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/technopics/

RE: Poorten vrezen.

Wat voor een blokje is het eigenlijk?

RE: Poorten vrezen.

Nu nog een 1275 , die nog steeds 6800rpm haalt met 75000km op de teller!!
Begin volgend jaar gaat er een 1378 in , die moet minstends 105BHP gaan halen , maar ik ben alle onderdelen aan't sprokkelen en maken voor 112BHP , maar dat zal ie wel niet gaan halen!!
Ik ben nog met meer blokken , bakken en koppen bezig , zoals twee snelle 1000tjes (1100? , weet ik nog niet) , waarvan iig 1 gewoon A en 1 A+.
Ik heb nog verschillende bakken staan met goede overbrengingen , 2.95/3.1/3.2/3.76 , dan kan ik mooi kiezen voor de 1378 , 1 bak is helemaal af en heb er een 3.1 eind in zitten (ik ga voor max. snelheid bij 6200 rpm) , zie topic 105bhp versnellingsbak.
Het enige wat ik nog niet heb is een klepslijpmachientje of "klein" draaibankje , misschien volgend jaar , de rest van de bewerkingen doe ik tot nu toe allemaal zelf!!
Greetz , Jeroen2

RE: Poorten vrezen.

Ik was van lan om binnen nu en een half jaartje ook aan mijn kop te gaan beginnen (1000cc A+). Duurt alleen nog zo lang vanwege het feite dat ik nu bezig ben met het maken en ontwikkelen van een airbox. Dus niet van die nep dingen dieje tegenwoordig op een hoop nieuwe auto's ziet, maar iets wat ook echt gaat werken. De minne zit nu met een stage 1 kit en eigengemaakte uitlaat (wilde iets origineels) op de 51,5Pk en na de airbox ga ik ervanuit dat ie op de 55Pk a 60Pk zal zitten. Maar goed dat zien we dan wel op de rollerbank. En eigenlijk is het dan nog steeds stage 1. Hoeveel trekt een normale stage 1 van minispares eigenlijk? Toch nooit meer als 20% extra vermogen of wel? Daar zit ik namelijk nu al overheen. Is al dat rekenwerk voor die uitlaat toch nog goed geweest. Blokje heeft al 120.000Km achter de rug maar loopt nog als nieuw. En zo gauw als ie ploft hang er ik er waarschijnlijk een 1100cc in. Kan toch alles overbouwen, want alles past. Behalve de kop dan. Of zou dat ook nog gaan: Een A+ kop op een A onderblok?

RE: Poorten vrezen.

Nu zie ik niet zo'n heel groot verschil qua inlaattraject tussen een SPI en een carb... Ze hebben allebei een lang inlaattraject waar zich een mengsel bevind. Tuurlijk verstuift ie beter, maar in principe heb je toch dat inlaattraject met mengsel. Dit zal bij een subaru niet zo zijn verwacht ik.

RE: Poorten vrezen.

Het spruitstuk blijft hetzelfde bij de Sub als ik me niet vergis. Alleen de Throttle body (die grote klep op de foto) wordt vervangen door een grotere. met als gevolg dat je op top wat meer vermogen zult hebben, maar onderin zul je wta minder drivability hebben.
Maar ik denk dat je bedoelt een spi ten opzichte van een carb niet vee uitmaakt? Best wel eigenlijk. Hoe fijner je benzien verneveld hoe beter het zich kan mengen met benzine. Dus dan zul je uiteindelijk een hoger rendement uit je mengsel krijgen, ook al wordt exact dezelfde heveelheid benzien gebruikt. Resultaat is dus meer vermogen t.o.v. een carb. Alleen moet je het ook niet vergelijken met spi mini's. Die staan namelijk zo afgesteld dat ze milieuvriendelijk zijn (wat een vies woord!) Eigenlijk is iedereen die op zijn kenteken U9 of K9 heeft staan, met tunen dus extra benadeelt ten opzichte van een S6.

RE: Poorten vrezen.

Als je hem gaat gebruiken voor op de openbare weg tenminste. Ga je voor het circuit dan zal het geen drol uitmaken.

RE: Poorten vrezen.

Maar je mengsel kan toch nog steeds neer slaan op de wand van je inlaatsysteem. Bij een MPI staan de injector's veel dichter op je kleppen, waardoor het inlaattraject waar zich een mengsel bevind veel en veel kleiner is...

Idd hoe beter het vernevelt is hoe minder snel dat het weer neerslaat...

RE: Poorten vrezen.

Ja klopt, maar dat heeft verder niks met de lengte van je kanalen te maken. De lengte heeft meer te maken met het karakter wat je aan je motor mee wilt geven. Zo zorgt een lang kanaal voor meer koppel en een korte voor meer vermogen. Want als iets eigenlijk al verneveld is, wat bij injectie gebeurt zal het eigenlijk niet meer neerslaan....

RE: Poorten vrezen.

Een 1000 kopje A of A+ maakt niet uit ze hebben alletwee een bypass en zijn zelfs vaak van dezelfde cast en passen zo op het blok (zelfs op 'n 1300).
Het enige verschil met 'n 1300 kop is dat de poorten niet zo groot gemaakt kunnen worden omdat de stotergaten door de kop wel tot 2mm groter zijn dan die van een 1300 , maar wel in 1 keer geboord (waarom weet ik niet).
Deze oude 1000 koppen worden dus ook wel als stage 2 verkocht voor op 'n 1300 carb (worden we genaaid!!).
Dit kan je zien omdat ze het dek hebben uitgevreest waar de kleppen in liggen om dezelfde CR weer te maken.
Daarintegen vrees ik het dek vlak , verbreed de wandruimte om de klepzittingen , haal de bobbels weg en poort de inlaat en uitlaat om een betere flow en verbranding te halen , daarna meet ik de inhoud en vlak de kop tot de CR voor een 1000tje/1100.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Poorten vrezen.

zozo uber poorter jeroen is goed bezig lees ik

we zullen hem niet zo snel tegenkomen op de weg met een himalya in zijn poorten :D
scheermesjes glad rouleert dus

lekker tunen helpt dus goed.

RE: Poorten vrezen.

zo, wij zijn ook begonnen aan mijn kopje :D

zodra ik vragen heb stel ik ze hier wel. eerst wat wegslijpen :)

RE: Poorten vrezen.

Heb je 'n drie-poot gemaakt om de wand-dikte te meten ??
Niet zonder dit beginnen (levensgevaarlijk).
Succes , kom je ook naar MAV de 8ste?? ;)
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Poorten vrezen.

ben u bezig met de guide boss bezig :P
zal proberen een foto te plaatsen kunnen jullie zeggen of er nog meer af moet of dat ik er al bijna ben. ga niet super xtreem wil alleen met vroem krijgen.

ps: ja wij komen zeker :D

RE: Poorten vrezen.

Neem je koppeke maar ff mee zatedag , neem ik die van mij ok ff mee , kan je zien wat er nog vanaf kan!!
Greetz , en de beste wensen , Jeroen2 :D
P.S. tis toch 'n 1300 ??

RE: Poorten vrezen.

jeroen2 schreef:

P.S. tis toch 'n 1300 ??



nope, een 1 liter :)

jij ook het beste voor 2005 ( iedereen trouwens!!!)

RE: Poorten vrezen.

Dan neem ik ook wel een hele liter kop mee!!
Greetos maar weer , Jeroen2 :D

RE: Poorten vrezen.

jeroen2 schreef:

Succes , kom je ook naar MAV de 8ste?? ;)
Greetz , Jeroen2 :D



Eh, MAV?

Explain please

RE: Poorten vrezen.

Zoeken!!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Poorten vrezen.

Jep, gevonden.

Maar waar vind dat gebeuren nou plaats?

RE: Poorten vrezen.

Paul schreef:
Jep, gevonden.

Maar waar vind dat gebeuren nou plaats?



oisterwijk, cafe de tijd :D

RE: Poorten vrezen.

jeroen2 schreef:
Heb je 'n drie-poot gemaakt om de wand-dikte te meten ??
Niet zonder dit beginnen (levensgevaarlijk).

Jeroen2 :D



ach veel winset zit er niet in die regio dus ik zou daar maar heel weinig van afhalen anders dan wat je nodig hebt om het schoon te krijgen.




overigens ik heb een heel suf apparaatje voor het slijpen van kleppen eigelijk voor grasmaaiers enzo(uit GW bush land besteld) was goedkoop en hoewel je vanwege het ontbreken van een maatverdeling 30 minuten aan het meten bent voordat je de boel om hebt van 45 op 30 graden werkt het voor de rest goed. heb er nu zo'n 40 a 50 kleppen mee geslepen en het werkt nog steeds goed

een Gizmatic van Neway is veel mooier maar te duur voor mijn gebruik.

RE: Poorten vrezen.

Ken het , wat je bedoeld dat klepslijpmachientje , moet je 'n handle op de steel zetten en zelf draaien!!
Werkt zwaar but!!!
Je carbide bit is in NO-TIME versleten en niet precies vast te zetten.
Voor de grashoppers ok maar niet voor 'n mini!!
Greetz , Jeroen2 :D
P.S. Ik hou het op Neway 204/206/150-7 en de Gizzo.

RE: Poorten vrezen.

tjah is verre van ideaal maar werkt toch echt wel ok.en het carbide bitje gaat echt lang zat mee..ik had er weinig verdusie in maar het valt allezinds mee.

maar je kan beter een draaibank kopen dan een gizmatic heb je veel vaker wat aan..overigens Guy Croft heeft een nouwlijks gebruikte gizmatic te koop... was mij nog veel te duur.

RE: Poorten vrezen.

Ik kan alles op de zaak draaien , maar doe het liever thuis!!
Ik wil ook 'n draaibankje , de proxxon 120/68mm.
Perfect voor zuigers en kleppen!!
Misschien van m'n bonus , nog ff wachten.
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Poorten vrezen.

ik vraag me af wat is het resultaat van het bewerken van je poorten, drijfstangen?

intrigeert me wel :D

hoe draait de motor dan (niet veel onregelmatiger?)en hoe zit het met het vermogen/koppel bij de lage toerentallen?

groeten,

stijn

RE: Poorten vrezen.

Hij zl in principe regelmatiger lopen als de boel uitgewogen wordt. het zal je misschien maar een Pk schelen van het uitwegen, maar je motor trilt als het ware dan wel minder

RE: Poorten vrezen.

Bij lage en midden toeren is de verbranding optimaler , immers hij kan makelijker z'n lucht aanzuigen.
Je verbranding is dan optimaler en daardoor krijg je dus meer koppel in het onder en middengebied.
Hij loopt in het hoge gebied verder door in toeren omdat ook de uitlaatgassen makelijker weg kunnen , veel koppel win je daar niet maar wel wat pk's , immers je draait meer toeren.
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Poorten vrezen.

maar wordt er wel goed benzine lucht gemengd bij lage toerentallen door de poorten groter te maken! bij hoge toeren kan zal hij wel ongeveer even goed mengen maar ik heb precies als ik er over nadenk de indruk dat je meer verliest bij lage toeren en weer wat meer wint bij hoge toeren?

RE: Poorten vrezen.

De carb doorlaat blijft hetzelfde , dus dat "percentage mengen" blijft hetzelfde , het gaat om de totale hoeveelheid die de motor makelijker kan aanzuigen doordat je de "omwegen" (hobels/knobbels/dikke klepstelen/te dikke geleiders/foute klephoeken/foute klezittinghoeken/slechte klepvorm/te ruwe vlakken/etc. etc.) weghaald zodat het mengsel in een "betere en snellere lijn" in de cilinder komt!!
Kortom , je verminderd de weerstand van het aanzuigen maar ook van het wegpersen naar de uitlaat.
Kijk maar ff bij een tuningsite zoals , Msport,Mspares,Moss,W&P,SWtune,Avobar(++++),etc.
Daar staat genoeg wat het doet met het vermogen en koppel.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de geflowde koppen met Rimflo (de beste) kleppen , ook wel stage 4 genoemd.
Check mijn foto-site maar ff , daar staan wat leuke foto's (huisje klikken).
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Poorten vrezen.

ok dat kan ik helemaal volgen :D .
maar door je krukas lichter te gaan maken gaat je motor toch wel onregelmatig draaien daar al je massakrachten enz niet meer zo moet worden gecompenseerd?
je zal dan wel sneller optrekken omdat je massatraagheid heel wat kleiner is ?

klopt dit?

RE: Poorten vrezen.

wat noem je "onregelmatig draaien" ?!

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/flywheel.htm

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Poorten vrezen.

voorwat staat lb en lbs? (zo goed ben ik niet in engels :D )

RE: Poorten vrezen.

lb = pond
lbs = ponden
1 kg = 2.2 lbs

(gewicht dus ..)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Poorten vrezen.

Stijn.
Je krukas maak je juist lichter op plaatsen waar gewicht verlies maakt.
Door 180 tov je big-end-lager het gewicht (vlieggewicht) te laten zitten maar rondom het big-end-lager het meeste weg te halen heb je meer massa om te comprimeren (en dus gaat dat makelijker en dus sneller).
Mooi Theo , netjes op 'n rijtje die gegevens BTW.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Poorten vrezen.

Zo eindelijk de goede Rimflo-kleppen binnen , dit keer van Mspares , die van Msport zijn 1 groot verdriet (zijn volgens ons geen originele of niet goed bewerkt) , zie foto in m'n 1378-kop.

http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... 6-29mm.jpg

Ziet er goed uit toch ??
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Poorten vrezen.

heb je de kop al uitgetest ondertussen?

RE: Poorten vrezen.

2 Stijn ,
Je bedoelt m'n complete blok???
Nee , de bak was vorig jaar al helemaal af , incl. limited slip , de kop is nu klaar , alle apendages zijn up to spec (pompjes , nokkenas , stoters tuimelaar , etc , etc.) , nu alleen nog ff dikke zuigers in m'n SPI-blok , dan vervang ik m'n oude blok voor deze nieuwe!!
Ik denk 'm klaar te hebben voor Utrecht en IMM want daar kom ik ook.
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Poorten vrezen.

ok laat je iets weten wat het gaat geven als het werkt?
ben gewoon benieuwd

merci :D

RE: Poorten vrezen.

Als het werkt ???? ..... tuurlijk ..... ik heb geen haast ... m'n oude blokje rijdt ook als de brandweer!!!
Check m'n foto-site maar weer 's , er staan wat nieuwe foto's op.
Zondag 48 mini in-en uitlaat-kleppen geslepen , een 1300-SPI kop 3 vlaks geslepen en 37mm in en 29,5 uit gemaakt met snelle inlaatkleppen.
Gisteren naar het autotron geweest naar de vak-beurs , leuk spul (weer teveel besteld).
Deze week maak ik nog een heeeeeel snel 1000-kopje klaar , kortom druk genoeg!!!
Greetz , Jeroen2

default

RE: Poorten vrezen.

was niet negatief bedoelt. :? ik ben gewoon beneiuwd naar het resultaat

default

RE: Poorten vrezen.

jeroen2 schreef:

Zondag 48 mini in-en uitlaat-kleppen geslepen , een 1300-SPI kop 3 vlaks geslepen en 37mm in en 29,5 uit gemaakt met snelle inlaatkleppen.


Zag ik dat nou goed Jeroen ? dat die Rimflo kleppen aan de klepkant dunner zijn.

RE: Poorten vrezen.

Yep , dan kan de lucht er makelijker langs (cool toch?? , deze worden al 20 jaar in de scheepvaart gebruikt en F1) , ik heb er ook bullet-brons ingezet (scheelt ook weer).
Die metalic rode kop komt er bij m'n 1378 op , binnen is er nog maar 2mm naar de koeling (hij zal wel zweten denk ik!!!).
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Poorten vrezen.

37 mm zo zo .. je bent wat van plan :)

ik heb zelf een beetje vraagtekens bij zo'n grote inlaat klep.

en die kamer vorm..tjah.tjah..ik ken deze wel maar das voor geblazen motoren waar je anders problemen met een te hoge CR. en op koppen met 30 graden runners ipv 90 zoals bij een a series..

ik denk zelf dat je heel veel van de swirl uit de kamer hebt gehaald en een en ander zal niet best zijn voor de verbranding en dat is nou zo'n beetje het enige wat een A-Series nu heeel goed doet.

overigens mocht de kop er na draaien een keer weer afgaan zou je dan fotos van de aanslag op de kop en de zuigers kunnen maken O:)

groetjes

overigens de dyno zal het leren :)

RE: Poorten vrezen.

2 Siryun ,
Ik heb de laatste tijd alweer zo'n 20 1300 mini-koppen van de meeste toeleveranciers (mini-Rover/Cooper/Msport/Mspares/Swift-t/metro) in m'n handen gehad en deze eens goed onderzocht.
Alle stage 5 koppen hiervan waren gescheurd tussen het inlaat/uitlaat schotje ... vooral bij cilinder 2 en 3.
Sommigen zelfs bij het schotje tussen cil 2 en 3.
Ik ben van mening dat een stage 5 kop leuk is voor 1 seizoen , dan is t'ie op!!
Ook alle 11 bouts koppen met 36/29 kleppen waren gescheurd op deze punten .... mijn mening is dat de kop juist door de 2 extra bouten krom getrokken word!!!
Het schot tussen cil 2 en 3 waren bij alle door .... mijn mening is dat de 2 extra bouten er op dit punt voor zorgen dat de kop in het midden ietswat naar boven getrokken word.
De stage 3 en 4 koppen is niets aan te zien , deze zijn gewoon goed , hier en daar idd wat koolafzetting (niet in de bochten) in de rechte stukken aan de bovenkant (het zou iets schuiner geslepen moeten worden).
Ook de af fabriek bv cooper-S kop was niets aan te zien (alleen 36mm inlaatklep).

Stage 3 en 4 heeft 36,2mm inlaat-kleppen en een 29,3 uit met harde zitting , dus dit is dus een bedrijfzekere kop!!!
De stage 5 heeft GEEN harde zitting omdat er geen plek meer voor is (dus zo-i-zo gelood rijden!!).
Daarom moet je eigenlijk de uitlaatklep lekker laten voor wat deze is , van Rimflo is deze 29,5mm .... dus ietsjes groter wat absoluut geen probleem is voor de orginele zitting.
De inlaat hoeft geen harde zitting dus hier kan je gerust wat groter gaan dan bv de Coopy-S/stage 3/ stage 4 .... mits je de zitting dan wel 3 vlaks maakt en de kamer naar beneden dus NIET uitfreest (bij stage 5 dus wel) maar netjes 75 graden maakt.
Alleen zo kan je deze toch grotere kleppen gebruiken zonder het schot te verzwakken.
Normaal bij 33/29 heb je tussen de klep 3mm en het schot is dan 6mm.
Bij mij heb ik tussen de kleppen nu 0.75mm over en het schot is alleen boven nog netjes 3,5mm en naar onder uitlopend tot ongeveer 5mm (12-14mm diep).
Bij de stage 5 koppen zat er nog maar 2,5mm over een diepte van zo'n 12-14mm (das dus te dun).
Kan je hier iets mee??
See ya and greetz maar weer , Jeroen2 :D