schijfremmen metro -> in mini

RE: schijfremmen metro -> in mini

Hallo,

Ik speel met de gedachte om schijf remmen van een metro in mijn mini te zetten. Heeft iemand al hier evaring mee. Kan ik mijn oude aandrijfassen nog gebruiken, en hoe zit het met de remleidingen c.q. hoofdremcilinder. Soms zie je wel eens 10 inc schijfremmen te koop maar dat vind ik altijd zo duur. Van een metro zijn ze 12 inch maar dat vind ik niet zo'n probleem want de 10 inch banden worden alleen maar duurder.
Heeft iemand nog tips??

RE: schijfremmen metro -> in mini

Van het converteren van de remmen heb ik weinig kaas gegeten. Ik geloof dat je op zich niet zoveel aan de installatie hoeft aan te passen, maar pin me er niet op vast. Ik geloof ook dat er complete conversiekits te koop zijn, vraag eens na bij je/een minicentrum.

Je moet er wel rekening mee houden dat de wielomtrek iets toeneemt als je van 10" naar 12" velgen gaat. Welliswaar niet evenredig (de banden voor 12" zijn minder hoog dan voor 10"), maar nog steeds een beetje. Daardoor zal je snelheidsmeter te weinig aangeven, net als je kilometerteller (je komt immers verder met 1 omwenteling van het wiel). Van 12" naar 13" is dat probleem veel minder, daar scheelt het een paar mm in omtrek, als ik me niet vergis.

RE: schijfremmen metro -> in mini

spike schreef:
Soms zie je wel eens 10 inc schijfremmen te koop maar dat vind ik altijd zo duur. Van een metro zijn ze 12 inch maar dat vind ik niet zo'n probleem



Ik maak hieruit op dat je nu nog met trommels en 10" rondrijdt. En je dus eigenlijk schijfremmen wil. Dan moet je inderdaad naar 12" wielen, maar je hebt niet perse schijven van een metro nodig. De mini is vanaf 84/85 ook uitgerust met schijfremmen (en 12" wielen). Deze conversie is een stuk makkelijker te doen. Sloop van een sloper de hubs, met complete fusees, schijven en klauwen. Zet dit op je mini. De demontage geeft vaak wel genoeg kennis om het weer te monteren. (en als je een beetje kunt afdingen financieel heel aantrekkelijk :) )

De reden dat je metro schijven zou willen hebben is dat die geventileerde schijven hebben met dubbelpots klauwen. Hiermee haal je wel wat meer problemen op je hals :? .

Hierbij kun je namelijk niet de hubs en fusees van een metro meenemen. Deze geven op je mini een verkeerde uitlijning van je wielen. Je hebt dus een mini hub nodig (en volgens mij wel van een schijfrem mini). Verder kun je wel je aandrijfassen behouden (correct me if i'm wrong, want weet het niet zeker). En uiteraard de schijven en klauwen van een metro. Verder heb je nog een remleiding conversie setje nodig vanaf je subrame naar de 2 aansluitingen op de klauw (dubbel pots klauwen dus 2 aansluitingen). Dit is een standaard setje wat te koop is bij minicentra in heel het land.

Groeten Bert.

RE: schijfremmen metro -> in mini

He, bedankt voor de reacties. Ik dacht dat je schrijfremmen van een metro zo kon over zetten. Maar goed dat ik het even gepost had. Dan maar op zoek naar een sloop mini van na '85. 't is wel zonde Ik heb zelf een omgebouwde VAN naar pick-up. Maar de remmen zijn rondom trommel en ik word daar errug moe van (':0')
Nogmaals bedankt!

default

RE: schijfremmen metro -> in mini

ik heb ze ook zitten en wat bedoel je met de hud heb gewoon van trommels naar remschijfen gedaan van een metro en meteen me blok ff van 1000 naar 1300 gemaakt :9

afz M

RE: schijfremmen metro -> in mini

scooter schreef:
ik heb ze ook zitten en wat bedoel je met de hud? Heb gewoon van trommels naar remschijfen gedaan van een metro en meteen me blok ff van 1000 naar 1300 gemaakt :9



De Hub (niet hud :) ) is het gietstuk waar het wiellager in zit, en de fusees op en onder.

Bert.

RE: schijfremmen metro -> in mini

En mag ik misschien uit het bovenstaande afleiden dat de uitlijning dus niet helemaal lekker zal zijn bij Scooter? Of ga ik nu te kort door de bocht?

default

RE: schijfremmen metro -> in mini

ik heb alles vervangen ook de fusee en de lagers
heb alles over gezet alleen van de assen hoevden ik alleen maar de kopstukken over tezetten want die is van metro groter :)

en dat van de hub vas ff een tik fout :P

RE: schijfremmen metro -> in mini

scooter schreef:
ik heb alles vervangen ook de fusee en de lagers
heb alles over gezet alleen van de assen hoevden ik alleen maar de kopstukken



Als dat inhoudt dat je nu met hub's van een metro en ook de fusees van een metro rondrijdt, kan dat volgens mij 2 dingen inhouden:

Of sommige metro's hebben dezelfde hubs/klauwen/fusees als 8,4" schijfrem mini's (vanaf '85). Dus niet geventileerde schijven en enkelpots klauwen. Zo ja, dan wist ik niet dat er metro's bestonden met die configuratie en heb je geen probleem :) .

Uit welk jaar is de metro waarvan je de spullen gesloopt hebt??

Anders heb je dus wel geventileerde schijven en dubbelpots remklauwen, en staat je wielophanging door de andere configuratie van metro fusees fout uitgelijnd. Zou je moeten kunnen merken door nerveus stuurgedrag, vooral in rechte lijn rijden :? .

Groeten Bert.

RE: schijfremmen metro -> in mini

en dat van de hub vas ff een tik fout :P


Tikfouten kun je verbeteren met de edit-functie.

default

RE: schijfremmen metro -> in mini

Ja maar nu je het zegt heb wel geventileerde schijven en 4 pots klauwen

maar de mijne is nog geschorst en ze moeten nog uitgelijnt worden

en dan heb ik nog een probleen als ik een volledige stuur draai maak naar links of recht dan loop mijn banden aan
de randen heb ik al 2 cm uit geslepen dat is de de oorzaak meer maar op de binnen kast van de wielkast loop hij iets aan weet iemand hier wat mee
banden maat zijn 6j x 13" 175/50/13 achter totaal geen last maar voor heb ik 165/55/13 en daar mee wel iets zou ik dan mijn kast moeten uit kloppen iets of is er wat anders :x

RE: schijfremmen metro -> in mini

Aanlopen bij 13" wielen is een bekend probleem (zie ook een ander topic). Het is vooral de breedte die het probleem veroorzaakt. Als je van kleinere wielen komt zul je wat bij moeten werken. Ik heb nooit precies begrepen waar de zaag in moet, het spatscherm aan de buitenkant, of ergens binnen in de wielkast.

RE: schijfremmen metro -> in mini

Hello,

Kan Scooter me het aanbevelen om de remmen over te bouwen. Of heb je iets van ik zou het geen tweede keer doen.
En van welk bouw jaar was die donatie metro?
Misschien heb je nog verdere tips?

Groet S.

RE: schijfremmen metro -> in mini

Eelke schreef:
Ik heb nooit precies begrepen waar de zaag in moet, het spatscherm aan de buitenkant, of ergens binnen in de wielkast.



Aan de buitenzijde van het spatbord. Daar loopt ie aan. De halve ronding moet groter gemaakt worden. Ik geloof dat een reepje van een flinke centimeter voldoende is. Stond in de MW eens....

RE: schijfremmen metro -> in mini

scooter schreef:
maar de mijne is nog geschorst en ze moeten nog uitgelijnt worden



Wat dus niet goed gaat lukken als je metro fusees hebt gebruikt. :(

RE: schijfremmen metro -> in mini

:O
Het is wel mogelijk om de fusees van een metro te gebruiken!!!!!
Je moet alleen verstelbare onderste wieldraagarmen hebben, of negatief camber armen van 1 1/2 graad; dan komt alles goed. Ik heb het zelf ook gedaan, enneh geventileerde schijven of massieve maakt niks uit in remkracht!

RE: schijfremmen metro -> in mini

Maarten van den Akker schreef:
enneh geventileerde schijven of massieve maakt niks uit in remkracht!



Nee das wel te verklaren. Ten eerste heeft remkracht uiteraard niets te maken met ventilatie of niet, alleen de fading zal minder zijn. Wat wel uitmaakt is het feit dat dit 4pots remklauwen zijn. Echter deze worden bij de mini niet optimaal benut. Een metro heeft namelijk een andere rembekrachtiger dan een mini. Bij een metro lopen er 2 leidingen van de bekrachtiger naar elke klauw. Bij een mini simuleer je die door de ene te splitsen naar de twee aansluitingen op de klauw.

Een maat van mij heeft dan ook een metrobekrachtiger gebruikt bij deze conversie (niet simpel, hele bulkhead verbouwd voor het paste), en dit levert wel hele leuke resultaten...

Bert.

RE: schijfremmen metro -> in mini

Fading? Dan moet je goede remblokken gebruiken.
Onze Mini heeft geen rembekrachtiger en toch krijg ik de achterwieltjes van de grond, kun je nagaan hoeveel stoppingpower 4-pots klauwen hebben.
Maar we wijken af van de kern van de zaak!
Met die wieldraagarmen gaat het echt!

RE: schijfremmen metro -> in mini

Maarten van den Akker schreef:
Maar we wijken af van de kern van de zaak! Met die wieldraagarmen gaat het echt!



Hmm, toch wel Ok Hint. Wist het niet, maar de metro fusees schijnen ook wat prettiger zijn dan die van de mini. Alleen een setje verstelbare onderdraagarmen zijn prijzig??

Afwijken van het onderwerp kan toch wel leuk zijn hoor dus:

Wat betreft Fading: dat heeft niets te maken met remkracht, evenmin als de rembekrachtiger dat heeft. De vereiste remkracht (en dus vertraging) is met of zonder bekrachtiger gelijk. Alleen neemt de bekrachtiger een deel van de kracht voor zijn rekening waardoor het de persoon minder moeite kost (mietjes :).

Fading is het effect van verminderd remvermogen als de remmen warm worden. Goede kwaliteit remblokjes hebben daar inderdaad een positieve invloed op, maar fading blijft bestaan. Ook bij huidige auto's en racerij.

1 maal krachtig remmen (waarbij de achterwielen los komen :?), heeft dus weinig te maken met fading. Probeer die achterwielen maar eens los te krijgen nadat je een halve minuut met gas en rem tegelijk vol ingedrukt hebt gereden.... Heb je geen remvertraging meer over!!!! (En ja, deze test is niet gezond voor je mini. Alhoewel 1x proberen geen kwaad kan. Vooral om eens te ervaren dat de remvertraging ECHT verdwijnt.. Erg eng !!!!!!!!!!)

Ben overigens wel super benieuwd naar een mini waarbij de achterwielen los komen... :P :)" title="Evil" /> Erg stoer. Wat voor banden heb jij??

Bert.

RE: schijfremmen metro -> in mini

Een stopey met een Mini, daar kan mijn Yamaha Fazer 600-uitgerustte huisgenoot nog een puntje aan zuigen :)

default

RE: schijfremmen metro -> in mini

Een nieuwe vraag over een oud onderwerp.

Weet iemand of bij de conversie van massief naar geventileerde schijven de oude mini-flensen kunnen worden gebruikt. (ik weet niet of flens het goede woord is, maar het gaat om het stalen ding dat over de homokineet geschoven wordt en waar ook de schijven aan vast zitten).
Ik ben aant rommelen, maar de flensen van de metro hebben op het vlak waar het wiel tegenaan komt een opstaande rand rond de kroonmoer en dit zit er niet bij mini-flensen. Door die opstaande rand passen passen stalen mini-wielen niet op de metro-flensen. Ik heb wel nog lm-metrowielen liggen en daarbij is het geen probleem, het centrale gat van die velgen is groter en de opstaande rand van de flens valt dan binnen het centrale gat van het wiel. Is het mogelijk om de mini-flensen te gebruiken in combinatie met geventileerde schijven (en metro-klauwen) zodat ik mijn stalen velgen kan behouden?

Alle info/ervaringen zijn welkom.

M vr gr,
Erik

RE: schijfremmen metro -> in mini

Hmmmm, ik heb mijn mini omgebouwd van trommelremmen naar geventileerde schijfremmen. Ik heb de hub van mini gebruikte en de schijven (nieuw), blokken, klauwen en flenzen van metro gebruikt. Dan heb je niks te maken met camber ed.

De flenzen heb ik afgedraaid, zodat de minivelgen er wel oppassen.

RE: schijfremmen metro -> in mini

Metro-hubs gaan wel, hoor. Ik heb ze er zelf ook onder zitten , je moet echter wel rekening houden met het feit dat de KPI anders is(King Pin Inclination=hoek tussen aandrijfas en lijn door fuseekogels). Dit heeft het gevolg dat je je onderste wieldraagarmen moet verlengen,of langere/verstelbare exemplaren moet kopen of maken. Ik heb nog wel ergens een tekening liggen voor verstelbare, ik heb ze zelf gemaakt toen ik daar nog de mogelijkheid toe had.
De wieldraagarmen die met en normaal Mini een negatief camber geven zijn hiervoor afdoende. Het effect dat optreedt met Metrofusees is , dat tijdens het inveren van het wiel de camber nauwelijks verandert terwijl dit bij Minifusees wel zo is.
Wat betreft de lengte van de aandrijfassen; loose die van de Metro want die zijn 8cm te lang, gebruik wel de homokineten want die zijn dikker.
De schijven en klauwen van een Metro kun je NIET in combinatie met een Minifusee gebruiken omdat de offset anders is van de schijven.
De stuurarmen van de Mini moet je wel overzetten anders ga je een beetje raar door de bocht en bovendien past het niet zo jofel.
De flenzen kun je door elkaar gebruiken want zowel in een Metro als Mini zitten dezelfde wiellagers

RE: schijfremmen metro -> in mini

Om de flenzen om te wisselen zul je wel uit moeten kijken voor de gewone en geventileerde schijfremmen. Deze kunnen wel verschillen.

Ik heb de minifusee gebruikt met geventileerde schijven. Dit past wel...
De schijven komen niet tegen de klauwen!

RE: schijfremmen metro -> in mini

Knuppel in het hoenderhok;

Ga gewoon voor 7,5 inch schijfremmen! Heb je ook wel andere hubs nodig maar al dat gezeur met camber enzo hoef je niet te ondergaan.

En het mooiste van dit alles; there's nothing like 10 inch wheels!

Maar dan wel met disc-stopping power!

Paul (nog steeds erg blij met de Cooper S schijven!)

ff mijn karretje pluggen :9

link

default

RE: schijfremmen metro -> in mini

OK, blijkbaar is iedereen hier het bestaan van een mini-encyclopedie vergeten. check maar eens oplink


daar vind je onder de B van Brakes:

[color=blue:2dekzu74]When fitting Metro disc assemblies, it is important to make sure that you use the correct parts.
Metro bits to use:
- Discs
- Hubs!!
- CV's
- Calipers

Mini parts to use:
- Drive shafts (the metro ones are longer!)(vandaar fout uitlijning)
- Swivel (ball-) joints.
- Steering arms (the metro ones give bad handling due to incorrect Arkaman angles (see under 'A')
The wheel mounting lugs also need cutting off.[/color:2dekzu74]

So van een mini heb je dus de aandrijfassen nodig. ALs je een trommelmini hebt heb je andere Homokineten nodig die van de schijven mini zijn net als van de metro groter. (de koppen van de aandrijfassen scootervan scooter)

dus, best te doen;

By the way, ik heb nog een setje metro schijven, hubs, ed. op de plank liggen voor de liefhebber

default

RE: schijfremmen metro -> in mini

Onder de B van brakes staat ook:

[color=blue:237jwbq9]Brakes, Upgrading Mini 8.4" Discs to Metro 4-pot Assemblies
Keep the 12" wheel mini hubs use the metro drive flanges discs and calipers, you need an adaptor kit to convert the twin pipe calipers to single pipe mini system. Buy the conversion kit form minispares[/color:237jwbq9]

het spreekt elkaar dus enigszins tegen, omdat hier staat dat de hubs van schijf-mini's wel behouden kunnen worden. Maar wel bedankt voor de tip, want hieruit blijkt, net als wat Mini Power al zei, dat de flensen van een metro anders zijn als die van een mini en dat ze dus niet door elkaar heen kunnen worden gebruikt. En er staat verderop ook dat de opstaande rand van de metro-flens moet worden afgedraaid om mini-wielen te laten passen, ik kan weer verder ;).

[color=blue:237jwbq9]Mini parts to use:
- Drive shafts (the metro ones are longer!)(vandaar fout uitlijning)[/color:237jwbq9]


De fout van uitlijning heeft niets met de aandrijfassen te maken, want omdat die van de metro zoveel langer zijn zou dat sowieso niet gaan passen. De fout in uitlijning heeft als ik het goed heb begrepen te maken met de positie van de fusees ten opzichte van elkaar op de metro-hub. En dat kan weer worden verholpen door langere onderste draagarmen te nemen, waardoor deze positie identiek wordt aan die van een mini.

By the way, ik heb nog een setje metro schijven, hubs, ed. op de plank liggen voor de liefhebber


Ik heb eindelijk alles gereviseerd klaarliggen en het kan na het afdraaien van de flensen eindelijk gemonteerd worden :)

Iedereen bedankt voor alle info!
Erik

RE: schijfremmen metro -> in mini

Hoi,

Even hier iets over. (ik hoef maar een kort antwoord):)

Ik heb nu remschijven voor 12" wielen, en ik wil de calipers van een metro (4pot calipers en geen geventileerde schijven), kan ik zo de klauwen overzetten? Ik heb al een conversieset liggen (aantal leidingen enzo)

RE: schijfremmen metro -> in mini

Ligt aan het jaartal dat de 4-pots zijn... eerdere Metro's hadden massieve schijven en 4-pots, later is dat overgegaan naar geventileerde met 4-pots.
Het 1e type kan gebruikt worden (bij mijn weten) zonder aanpassingen, het latere type niet zonder ook de geventileerde schijven en de flensen daarvan te gebruiken...
Hmm, k heb niet goed gelezen... excuus |:(

RE: schijfremmen metro -> in mini

Ja, standaard 8,4" Mini-schijven/fuseestukken en klauwen van niet-geventileerde Metro-schijven gaan goed samen. Heb ik sinds een jaar op mijn witte Mini ook zo en die remt super. En na een aantal rondjes Zandvoort (en hard remmen) nog geen kromme schijven o.i.d.

RE: schijfremmen metro -> in mini

Mooi dan ga ik denk ik maar even remklauwen onder een metro wegslopen.

En kan ik de schijven van de mini gewoon gebruiken of moet ik die van de metro gebruiken

RE: schijfremmen metro -> in mini

De geventileerde type klauwen kunnen ook gebruikt worden mits je de losse vul blokken er tussen uit kunt pakken... Je hebt dat wel meer werk en andere bouten nodig.

RE: schijfremmen metro -> in mini

snarfvz schreef:
En kan ik de schijven van de mini gewoon gebruiken of moet ik die van de metro gebruiken


CMC":1nty50hf]Ja, standaard 8,4" Mini-schijven/fuseestukken en klauwen van niet-geventileerde Metro-schijven gaan goed samen.[/quote:1nty50hf]
Dus... ;)

RE: schijfremmen metro -> in mini

Oeps ok Christiaan

Ik heb nu net even de remklauwen verwijderd van de metro, het zijn ATZ klauwen, ik laat ze eerst door mijn vader bekijken, want volgens mij zijn er wat rubbers gescheurd in de klauwen (bij de zuigertjes)

Een ander iets: de flens waar het wiel op vastkomt, bij de metro lijkt het het erop dat daar centreer nokjes zitten, kan dat voordeel hebben op de mini?

En de bouten waarmee de klauwen vastzaten zijn 11/16 en die van de mini zijn een slag (misschien 2) kleiner, ik dacht 1/2???, kan dat dan wel?

Oja de metro is van 1982

RE: schijfremmen metro -> in mini

Die centreerranden hebben vaak het nadeel dat niet alle wielen eroverheen passen.
Ik weet niet zeker of de flenzen wel op Mini-schijven passen (verschil in bouten metrisch/UNF).

De klauwbevestigingsbouten van de Mini zijn inderdaad iets dunner dan die van de Metro, maar dat is geen bezwaar. Als je de klauwen op het Mini fuseestuk zet en de Mini-bouten nog niet helemaal aandraait kun je de klauw al nauwelijks meer bewegen.

RE: schijfremmen metro -> in mini

Bestaan er ook revisie-sets voor die remklauwen, wan het is mij opgevallen dat 1 klauw de afdichthoezen gescheurd zijn

RE: schijfremmen metro -> in mini

ja er bestaan revisiesetjes ..

(bouten) zie ook: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 662#174662

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: schijfremmen metro -> in mini

Hallo,

Even een oud topic boven halen. Ik heb het volgende gekocht om mijn standaard 8.4 inch remsysteem te vervangen:

Gereviseerde 4 pot geventileerde remklauwen van de metro
Mintex 8.4 geventileerde remschijven
EBC green stuff remblokken

Nu heb ik nog nodig:

Een metro flens die ik moet afdraaien?
2x4 bouten voor deze flenzen omdat geventileerde flensen andere bouten nodig hebben?
Mini naar metro remleiding conversie set.
En andere bouten om de remklauwen te bevestigen (ERA bouten)

Ik kon het niet duidelijk vinden in andere topics en wou zeker weten dat ik alle goede onderdelen koop, dus graag een bevestiging of het zo goed is of dat ik meer nodig heb. :?

Groeten,


Jeroen

RE: schijfremmen metro -> in mini

Je lijstje klopt.

In principe hoef je alleen die centreer-dingen van de metro flens af te draaien/slijpen als ze in de weg zitten van je wielen.

En de ERA bevestigingsbouten zijn niet 'per se' noodzakelijk (ik ben benieuwd of ze makkelijk te vinden zijn?).

succes,
Theo van den Bogaard

RE: schijfremmen metro -> in mini

Bedankt !!!

Dan ga ik op zoek :D IK geloof dat mini spares de era bouten wel in voorraad heeft anders vraag ik minimail wel!

8)

RE: schijfremmen metro -> in mini

heeft iemand misschien foto's van de verschillende onderdelen die je moet gebruiken van mini en metro door elkaar?

RE: schijfremmen metro -> in mini

Hier is een link van de conversie die ik ooit uit gevoerd heb....

RE: schijfremmen metro -> in mini

daar kom ik al een eindje mee denk ik ja :D

RE: schijfremmen metro -> in mini

Ha Mini Power,
erg handig zo'n guide.
Heb je toevallig ook foto's van de aangepaste beschermkappen? Is dat aanpassen een kwestie van knippen en lassen? Of...

Voor het spuiten heb je de oude zuigers en nippels laten zitten zo te zien? Heb je daarna de zuigers en nippels nog vervangen?
Ik kan me voorstellen dat het e.e.a. door de verf verstopt/vast komt te zitten...

RE: schijfremmen metro -> in mini

Ik heb de zuigers helemaal terug gedrukt zodat ze vlak zitten. Kijk ff of je zuigers niet helemaal verroest zijn, ze willen graag onder het chroom roesten... Zorg van te voren dat je nippels gangbaar zijn, wat die willen regelmatig afbreken!

Ik had de klauwen geschilderd, niet gespoten.

Alleen het steuntje dat aan de de stuurarm vast zit moet veranderd worden, dat is idd knippen en lassen... :)

RE: schijfremmen metro -> in mini

Dank je.
De zuigers zijn er al uit. Die waren idd. flink verroest onder het chroom. Ook een nippel was afgebroken. Het projectje heeft een jaartje stilgelegen, maar wil ik nu toch maar eens af gaan ronden... :x

RE: schijfremmen metro -> in mini

Even dit topic door gelezen, maar nu had ik nog een vraag.
Hoe kun je aan de remklauw van een metro zien of je te maken hebt met de remklauwen van een niet-geventileerde of geventileerde uitvoering?

Bij welk bouwjaar ligt het omslagpunt van niet-geventileerd en wel geventileerd?

Weet iemand dit toevallig?

RE: schijfremmen metro -> in mini

Aan de ruimte die de blokken hebben... De dikte van de blokken met schijven zouden een paar mm vrij moeten liggen in de klauw.

Vaak liggen er losse spacers tussen de 2 gedeelte's van de klauw. Het omslagpunt zou ik niet precies durven zeggen, maar ik dacht toch ergens rond '83.

RE: schijfremmen metro -> in mini

Vrijwel alle klauwen van Metro's die nu worden aangeboden zijn voor geventileerde schijven. Metro's met massieve schijven werden alleen in de eerste paar jaar geleverd.

Waar het omslagpunt ligt durf ik niet te zeggen, maar ik denk rond 1983. Rond deze periode is de hele auto gerestyled.

Dennis

RE: schijfremmen metro -> in mini

Bij de geventileerde schijven moet je wat dingen aanpassen. De remklauwen voor vaste schijven kunnen er zo op, zonder aanpassingen.
Remklauwen voor geventileerde schijven zijn inderdaad wat breder in het midden. Er zit een soort van spacer tussen. Gewoon eens kijken bij een sloper hoe het zit.
Welke wil je hebben dan? En waarom wil je het verschil weten?