TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

een kort door de bocht leidraad voor het kiezen van een nokkenas:

koop eerst een stage one kit of sprokkel hem zelf bij elkander

heb je geen geld:

MG nokkenassen kan je voor weinig kopen en geven goede resultaten.

255/268 timing is een halve 731 nokkenas , maar met minder inlaat timing en deze loopt beter met minder moeite.

poor mans kent 266 zullen we maar zeggen (die er behoorlijk op lijkt)

heb je wel geld en wil je een beetje normaal rijden met een diff FD combi die niet 5000 toeren op 90 km /u draait:

SW5 tegenwoordig in verbeterde sw5/07 versie (duurder want een op een nieuwe blank geslepen)

enige nadeel..hij loopt heel soepel stationair dus je hebt niet het gevoel dat er veel grrr onder de kap zit..dit veranderd overigens na aanraken van gaspedaal :)

je hebt een mini voor de fun..en karten op de openbare weg:

in de zelfde familie: Piper 255HR, Morspeed Ph2

SW10

als je normaal door je APK wilt en je hebt een mini die nog aan enige milieueisen moet voldoen

beetje betere manieren dan een MD 286

geeft alleen meer power dan een SW5 boven 5500 toeren.
add:

RE13.

meer koppel dan een 286. stationair ook pet.tot 2K redelijk, tussen 2-3k goed, na 4K breekt de hel los.anaf deze nokkenassen begint het knap lastig te worden om de randvoorwaarden goed te krijgen. waar een sw5 nog vrijwel altijd werkt (standard distributeur, vonkje en wat brandstof en je bent er zo'n beetje) is dit niet iets wat je 'even' doet

veel van de teleurstellende resultaten zijn terug te voeren op de problemen met de randvoorwaarden.

voordat dit goed geregeld is hoef je niet echt naar een dyno want dat is vooral frusterend ( en duur)


wil je echt aleen hilarisch blazen: Crane VP8

heel duur, ongezellig, gaat niet lang mee, maar 100pk per liter is haalbaar (maar als amateur..).

ook in deze regionen:
CST 284 en up..

MSPD Ph4

MD310SP..

als je alleen op een lang circuit zit

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Hoe ist.
Ja , precies ik heb m'n oog laten vallen op 'n kent266 of kent286 of een piper270i.
De kent266 gaat van 1000-6500.
De kent286 gaat van 2000-7500.
De piper270i gaat van 1500-6500.
Je ziet dat de piper tussen deze 2 kents in zit qua toerenbereik en is speciaal uitgelegd voor de 1.3i modellen.....
Maar ik heb liever een Kent , met de 286 zit ik op het randje van de keuring maar doet het heel goed in 'n 1380 , maar de 266 vind ik niet agressief genoeg.
Qua prijs maakt het ook niet uit (en mij ook niet).
Wie van de drie :?
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

en hoe zit het met gebruik van je rockers? Ga je nu uit van standaard lift? heeft een setje hi-lift net zoveel zin als een andere nokkenas?

ik twijfel nog over de aanschaf van een andere nokkenas. ik wil geen hoog toerig karakter krijgen en daarom wil een 2,95 diff gaan rijden op een 1275 metro blok. de standaard 3,44 moet dus plaats maken... Wil ook fijn snelweg kunnen rijden. Motortje moet gewoon lekker lopen en graag met wat meer vermogen dan de gem. 1275 stage 1 mini. maar wil ook niet teveel uitgeven... lastig...

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

SirYun schreef:

SW5!

enige nadeel..hij loopt heel soepel stationair dus je hebt niet het gevoel dat er veel grrr onder de kap zit..dit veranderd overigens na aanraken van gaspedaal :)





Leg eens uit waarom dat een nadeel is? Daarmee verras je die sukkels in GTI's enzo alleen maar meer! ;)

taekeb":21rzs48x]en hoe zit het met gebruik van je rockers?[/quote:21rzs48x]

Eh, 1,5 roller rockers required dude!

Echt, ik zit nog steeds elke km met een dikke grijns op mijn smoel. Ik kán gewoon niet normaal optrekken bij het stoplicht; ik móet gewoon iedereen eruit trekken!

En praat me niet van ondergrondse parkeergarages; In den Bogaard in Rijswijk op de onderste etage; giseravond 20:00 lekker rustig.....
Heerlijk als je em dan opentrekt en daarna naar bovenrijdt; zie je al die sjonnies keikuh....

Paulus (hooked on SW5)

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Houd er ook rekening mee dat met de standaard rover ECU niet overweg kan met een SW10 of een 286 graden nokkenas.

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

En pricewise... Wat is dan de leukste upgrade set prijs/fun/vermogen gezien?

In mijn geval is het dus voor een carb mini (hif44) en verder wil ik omdat ik toch de koppeling moet demonteren een lichter vliegwiel terug plaatsen.

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

ik hoop dat ik een Crane nokkenas kan krijgen voor normaal geld. (heb er een gevonden..nieuw in plastic..weet nog niet wat deze dude er voor wil hebben)

anders wordt het bij mij een SW5

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Ik zit met het zelfde als taekeb, Ik hoef niet meteen een laagvlieger te worden maar wat extra vermogen is altijd welkom. Ik heb als basis een MG metro blokje met stage 1 en een hiff44. Hij gaat toch uit elkaar omdat de bak steeds stukkerderder ;) gaat en mijn extreme 1380 toch op de langere baan is geschoven aangezien mijn 1340 geen 1340 is. Ik wil dus mijn MG blokje iets meer kietelen. Moet ik dan voor de 1,5 rokkers gaan en een sw5? of een 270 kent? en richting welke kosten moet ik dan denken? en voel je wel echt duidelijk het verschil of gaat het om 1 a 2 procent?

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

een SW5 heeft koppel vanaf stationair dus je hebt het gevoel dat je veel meer pk's hebt dan er eigelijk uitkomen. (en dat zijn er plenty)

absolute no brainer..

276 kent heeft een raar koppelverloop en is mijns inziens vlees nog vis.

286 zuipt aardig, heeft zeker een goed gepoorte kop nodig (net zoals bijna alle exemplaren met veel lift)
geeft wel veel vermogen mits je een goede config hebt en de boel dyno'd

die Crane VP3 is een beetje extreem en is zo'n beetje de enige nokkenas die althans op papier een SW5 zou kunnen verbeteren (vooral door hilarisch veel lift dus ik weet niet of dit wel zo'n goed idee is)


:P

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

sw5 fanclub oprichten? hoor niets dan lof hierover.

Met de 4takt brommertjes ook best veel verschillende nokkenassen geprobeerd en ook erg uiteenlopende resultaten. Maarja, dat was een half uurtje schroeven...

Nu ligt het blok toch op de werkbank en wil ik er toch wat leuks van maken. Ben ook aan het plannen om een midweekje naar engeland te gaan en wilde dit soort dingen dan meteen aanschaffen. Scheelt vast wat geld. Bij wie en hoe zouden jullie vanuit NL spullen kopen?

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

sw5 kan je alleen bij swiftune krijgen. kost niet eens zo heel veel.

www.swiftune.com

Calver en Nick Swift zijn bezig met een nieuwe nokkenas maar tot nu toe blijkt het gewoon heel lastig te zijn om een SW5 met meer pk's te maken zonder koppel te verliezen..

voor de rest zou ik in NL gewoon zo goedkoop mogelijk kopen

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

die 67 ponden is goed te doen inderdaad. Maar als totaalplaatje komen er nog wat pakkingen bij voor het monteren, en de tuimelaars(rockers)? en de klepveren? moeten die ook wat strakker? kop moet er ook af... aardig klusje nog, maar kan allemaal geen kwaad om eens te doen toch?! maar hoe zit het nu met die tuimelaars? waarom moet je 1.5 hebben? ik kom hierover even niks tegen op de swiftune pagina

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Meer vermogen kost geld...en dingen als pakkingen, oliepomp, etc. zijn onvermijdelijk. Op zich hoef je niet te wild te gaan (zie Fokko's 1000 met alleen een SW5 t.o.v. std), maar de combinatie SW5, 1,5:1 rockers en 'stage 3' kop is nu eenmaal een goede.
Maar een MG Metro kop werkt ook prima (als je die toch al hebt).

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Taekeb.
Alles van Orgineel/Moss/W&P/KAD etc. gewoon bij Rover (Damen + Kroes Den Bosch/Boxtel) , die zijn voor mij nog steeds het goedkoopst en zijn gegarandeerd!!
Zij hebben ook het grootste engelse-auto-onderdelen-magazijn van Nederland en hebben wekelijks import.
De rest van de merken onderdelen (Msport/Mspares etc)smijten te veel met prijzen en veranderen vaak wekelijks.
Speciale dingen natuurlijk bij Ben en de anderen , waarvan Ben alles heeft natuurlijk.
Voor heel heel heel veel 2de hands goede spullen natuurlijk bij miniparts international (Den Dungen).
Maar wat veel mooier is halen.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Een snelle kop gaat snel een hoop geld kosten. alleen de nokkenas erin zal vast al een hoop goed doen. En inderdaad... Pakkingen enzo zijn ook niet zo de kosten, maar een hi lift tuimelaarset en een andere kop gaat snel een hoop geld kosten.

Denk dat ik het bij een losse sw5 nokkenas houd en een licht vliegwiel. Electronische ontsteking en hif44 met de bekende spruitstukken en rijden maar.

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

135 pond , daar heb je de meeste nokkenassen wel voor thuis , maar ook de standaard 1;1.5 rockers.
Maareeeeh , wil je de nokkenas incar vervangen??
Dat gaat niet , dan vallen je followers naar beneden!!!
Je bak moet eraf etc...... qua prijs loopt het dan ook al lekker op.
Mijn advies , begin met de kop die is BOLT-ON en evt 1;1.5 rockers!!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Ik zeg het nog maar eens;

De SW5, verlicht vliegwiel, 1,5 roller rockers, gepoorte MG kop; the goodies!

Note: het gaat er natuurlijk altijd om wat je wilt bereiken. Ik wilde een pittig blok met veel koppel, niet zo'n zenuwachtig monster dat pas begint te sleuren boven de 4000 rpm.

Ik ben tot nu toe extreem tevreden met hetgeen ik heb gebouwd; vanaf ongeveer 1700 rpm een bak koppel die je door kan trekken tot 7000 rpm.

Eigenlijk is het een prima combinatie tussen rustig cruizen wanneer je wil, en flink gummen als er weer een losâh in een GTI een lesje nodig heeft.

@Chrizz; je mag wel een keertje proefrijden om het eens te ervaren.

@taeked; die 1,5 roller rockers is echt aan te raden om de cilinders goet te vullen.

@jeroen2; nokkenas vervangen incar??? je zou de erste zijn die dat voor elkaar krijgt

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Paul schreef:
@Chrizz; je mag wel een keertje proefrijden om het eens te ervaren.


Graag, heel erg graag zelfs. Ik wil dit blokje een leuke maar niet al te gekke beurt geven. Bak moet er toch onderuit dus dan ligt die toch open. Ik ben alleen helaas nog niet echt bekent met al dit tunen en dit soort topics beantworden een heleboel vragen waarmee ik rond liep
d:)b Ga vooral door hiermee :)\\_
Ik heb ook nog naast de kop die er op mijn MG blokje zit ook nog een kopje liggen met grote poorten (zat op mijn "1340"blokje). Misschien is dit al zo'n gevreesde kop en heb ik dus al wat benodigdheden in huis.
Volgende week zit ik toch in Engeland dus misschien dat ik dan meteen iets van dit spul kan halen.

Is het erg om eerst de nokkenas te halen en alles zo werkend te maken en als ik weer geld over heb dan pas de 1/1.5 rockers aan te schaffen? Sloop je hier iets mee? of gaat het minder lopen?
Dus meer van, kan ik het in stappen doen?

alvast bedankt voor alle info die jullie me (en ons :D) al hebben gegeven d:)b )
Groetjes
Christiaan

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

misschien een stomme vraag maar ik pruttel nu rond met mijn 1000-tje. en ik wil best sneller maar ik heb geen centjes voor een mega 1380.

nu dacht ik als ik een sw5 haal en op en duur een 1.5 rockers kom ik er ook wel en kan ik dit openduur overzetten in een 1300 variant maar is het allemaal uitwisselbaar 1000 en 1300. je kan een 1300kop niet zomaar op een 1000 planten dus kan ik mij voorstellen dat het net iets anders zou kunnen zijn.

ps: sw5 in 1000, zou het werken????

ps2: heel interesant om alles zo te lezen, ga zo door ik leer ervan :D

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Een SW5 werkt zeker prima in een 1000 (zie de resultaten van Fokko's 1000).
1,5:1 rockers worden voor een 1000 niet aangeraden.
De nokkenas kun je later overzetten in een 1300 (mits beiden A+/slot drive oliepomp).

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

yep geen 1.5's op een 1000.. dat kost aleen pk's


ik zou een 1000 cc kopje kopen ( voor 25 a 50 euri kom je een end)

een SW5 erop met een stage one kit.

met vizard in de hand de kop poorten (geleiders er uit en zeker de uitlaat poorten onder handen nemen)

niet gaan overdrijven !! gewoon de guide bosses er uit halen, de kamer zo minimaal mogelijk verbouwen en dan goed vlakken..verders niets.

gladder gladder glads helpt allemaal geen bal.

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

even terzijde..

in het kader van SW5 kan altijd nog..dat werkt in ieder geval:

mij setup:

1310cc Of toch maar 1380
stage 3+ kop met 35.7mm 29mm uit of wellicht mijn frankenstein proefje als dat betrouwbaar genoeg er uit ziet
Crane VP3C nokkenas jah jah..heb hem bijna :)" title="Evil" />
1.5 rockers als ik het geld heb..
maniflow big bore lCB
gepoorte MG metro inlaat met hif 44.

goed geprepped bottom end..het moet wel heel blijven
en een bak revisie (als hobby projectje met vader..paul kan ik binnenkort eens je documentatie copieren ??? kan ik meteen die spruit van je bewonderen)


het moet toch nondeju mogelijk zijn om 100+pk te halen .

:P

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

het blok is er toch al uit, dus het inbouwen moet wel lukken als het blok op zn kant ligt zal er niks naar beneden vallen hopelijk. kop gaat er toch af, dus daarna opbouwen met 1.5 kan opzich ook wel, maar ik moet eerst ook maar eens kijken naar de totale kosten want het plaatwerken en spuiten is eigenlijk het duurst van het hele opknappen...

Verder heb ik de 1380 mini voor de snelheid en het brute optrekken. deze 1380 verder opvoeren komt wel als de estate af is.

Het blok voor in de estate komt net uit een metro met redelijk weinig km's 60.000 en alles ziet er ook nog lekker fris uit. kan het zo inbouwen en rijden opzich, maar wil het blokje wat sneller maken en de 3,44 veranderen in een 2,95 ofzo uit een 1000tje.

vanmiddag eens kijken of christiaan zn "snelle" 1300 de "standaard" 1380 kan bijbenen.

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

SirYun schreef:

Crane VP3C nokkenas jah jah..heb hem bijna :)" title="Evil" />

goed geprepped bottom end..het moet wel heel blijven
en een bak revisie (als hobby projectje met vader..paul kan ik binnenkort eens je documentatie copieren ??? kan ik meteen die spruit van je bewonderen)


het moet toch nondeju mogelijk zijn om 100+pk te halen
:P



Bakrevisie doen we wel samen, Eelke had me nog een berichtje gestuurd of ik daar geen foto-verslag van wilde maken, ik heb nu alleen de montage van de bak op foto staan. Bij jouw bak doen we het dan van vooraf aan ;)

Enne; als je meer pk haalt dan ik dan zijn we geen vrienden meer hoor! :)" title="Evil" />

En what's with the Crane camshaft? Kenniknie...

Heb je voicemail gehoord, kbel morgen wel ff dan kan je het wonder komen aanschouwen.

Ow jah; gisteren een bigbore RVS exhaust met open linkpipe gescoord bij DCM ;)

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Zie ons topic "105bhp spi versnellingsbak".
Plak ze daar dan onder.
Is het wel een DAM2886?? want de rest is shit gemaakt door de jaren!!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

geen idee wel type het is, ik heb twee bakken liggen en er nog een onder mijn oude blok zitten.

uuhm
crane VP3c:

billet cam met tight lash profiel, 276/288 zitting timing..bijna 0.500 lift met 1.5.
het is dat ik er een heb kunnen vinden voor redelijk geld..normaal is deze rond 350 USD :x

met een 1400cc trok deze nokkenas 130pk bij 7000 rpm.
over de 105 bij 5000..is wel iets minder in DIN pk

moet nog trekkracht hebben bij ca 2000 rpm..

hey,ik hoop dat deze deal goed gaat,anders zet ik er een SW5 in

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Siryun , je kan de nummers zo van de bak aflezen!! zitten op de voorkant!!
Greetz , Jeroen2 :D
Maak ook eens een fotootje van 1 van je projecten , je komt met zoveel info maar er staat nooit 's een foto??????
Greetz , Jeroen2 :D

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

moet je even zoeken op TNG :)

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Leuke foto's , precies wat ik ook doe , alleen je hebt wel een heel mooi zittingfreesje , welk merk is dat??
Greetz , Jeroen2 :D
P.S. die klepgeleiders van gietijzer krimpen (net wat je zegt) 0.03-0.05mm bij het erin zetten , die zoet ik ook.

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

SirYun schreef:
met vizard in de hand de kop poorten (geleiders er uit en zeker de uitlaat poorten onder handen nemen)



kopje heb ik een tijdje terug gekregen van mijn mini maat mike :D .

kleppen liggen eruit en geleiders ook.

ik snap nu dat vooral de uitlaat kan iets werk nodig heeft. wat een klein kanaaltje in vergelijk met de inlaat.

nu boek goed lezen en snappen en hoppa aan de slag :D

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Paul schreef:
@jeroen2; nokkenas vervangen incar??? je zou de erste zijn die dat voor elkaar krijgt



Nou, nee. Dan was ik de eerste, maar ook dat is niet waar. Het is een gokje, maar het kan: radiateur eruit en binnenspatbord gedeeltelijk wegslijpen. Motorsteun eraf (blokje hout onder de bak). Rockers aan de kant schuiven, pushrods eruit en dan met 8 magneten op 8 kunststof buisjes de nokkenasvolgers omhoog houden. Als er 1 valt moet je alsnog de boel demonteren, maar het is mogelijk. Je probeert wat, op een circuit...

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

paneermeel schreef:


kopje heb ik een tijdje terug gekregen van mijn mini maat mike :D .

kleppen liggen eruit en geleiders ook.

ik snap nu dat vooral de uitlaat kan iets werk nodig heeft. wat een klein kanaaltje in vergelijk met de inlaat.

nu boek goed lezen en snappen en hoppa aan de slag :D

.

yep!

ik gebruik zelf wolfram freesjes voor het grove werk in de poort. maar een berg slijpsteentjes werkt ook wel.

je moet alleen aandacht besteden aan de bocht (haal die grote bonken metaal weg), direct achter de zitting ,de kamer en de zittingen+kleppen . op de rest van het inlaat plus uitlaat traject zijn de winsten minimaal

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

taekeb schreef:
Een snelle kop gaat snel een hoop geld kosten. alleen de nokkenas erin zal vast al een hoop goed doen..



op zich wel..maar heb je een nokkenas met heel veel lift ( ik noem maar wat .. )0.550 race beest. maar je kop heeft geen extra flow boven zeg )0.350 lift dan schiet je met de nokkenas niet echt wat op.

een SW5 heeft een echt verbazend goede vulling ( vandaar de hoge koppelcurve) maar dat gaat dus een stuk beter als je wel een kop hebt die wel een beetje lucht doorlaat.

wat heel belangrijk is goede zittingen te gebruiken en ook de kleppen te bewerken..lage lift flow is cruciaal voor een goed koppelverloop.

je klep zit immers een groote gedeelte van de tijd maar een beetje open.. heen en terug

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

na zondag met christiaan wat gereden te hebben zie ik het allemaal wel zitten... die 1275 liep bijna net zo hard als mn 1380! aangezien de bodyworks ook nog lang gaan duren, kan het blok bouwen ook wel wat langer gaan duren. Eerst de juiste spullen kopen dan de boel uit elkaar en ondertussen maar de bijbel des mini's opsporen en lezen... ik heb ook een kop die ik eigenlijk ook meteen loodvrij wil laten maken. waar kan ik dit goed laten doen? wie heeft hier ervaring mee?

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Nou ik heb gisteren bij Swiftune mijn SW5 gehaald :)" title="Evil" /> . Meteen ook maar een duplex chain erbij laten doen. Jongens bedankt voor al die info! :D Jullie hebben een twijfelaar zeer goed geholpen :P.

Nu moet ik een heleboel info gaan inwinnen hoe het moet en iemand met kennis en ervaring eens heel erg lief gaan aankijken (voor hulp voor bij het er inzetten van die nokkenas en het op tijd zetten dan die kettinkjes).

Ik ga dit alles combineren met het kompleet opnieuw opbouwen van mijn cabrio. dus volledig uit elkaar (t/m draadboom en laatste boutje eraf en los is) dan er een nieuwe neus, zijscherm en deuren op zetten/laten zetten, en dan volledig opnieuw laten spuiten in een iets donkerdere kleur blauw.

In de tussentijd dat die weg is, wil ik mijn blokje splitsen. Ik neem een andere bak die ik eerst ga reviseren: nieuwe lagers en sinchromesh-ringen. daarna zet ik het nokkenasje/duplex chain erin en ga ik ook meteen alle keeringen vervangen.

Ook wil ik meteen alles wat van aluminium is (carters enzo) zwart laten moffelen aan de buitenkant en het shortblok/kop wordt babyblauw. Alleen de kleppendeksel, carb en termosstaathuis ga ik zwaar polijsten.
Als dit klaar is dan moet het motorruim je tegemoet gan glimmen :>

Ik wil vanaf het moment dat ik begonnen ben eigelijk binnen 1 a 2 maanden klaar zijn. Het is best haalbaar (denk ik O:) ).

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

tuurlijk is het haalbaar, maar hangt ervanaf hoeveel uur je ervoor vrij kunt maken. En haastige spoed is zelden... ;)

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Chrizz schreef:
(Ik wil vanaf het moment dat ik begonnen ben eigelijk binnen 1 a 2 maanden klaar zijn. Het is best haalbaar (denk ik O:) ).



ik wilde mijn mini in 6 maanden opknappen, werden er 15......

maar beter een planning in je hoofd dan helemaal geen hoofd :D

ps: waar heb je de nokkenas gehaald bij swifttune zelf? en hollandser kan het niet wat kost het?

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

@ chrizz:

ga je er echt een rebuild van maken of wil je alleen de nokkenas 'over gooien'

ff een paar vraagjes:

heb je nieuwe volgers ? (moet je altijd vervangen al staat er 10 km op met een andere nokkenas)

ik wil tzt wel de boel inklokken.

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Mag ik dan een nummertje trekken? Ik ga denk ik voor de sw5 set met duplex kitje 1.5 rockers en dubbelle klepveren... Verder de kop zelf licht onder handen nemen met de tips en uitleg die hier staan en de vizzard bible en een licht vliegwiel erop. Rond Maart/April is de planning... :)

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Nokkenas timen is eigenlijk een eitje.

Met het juiste artikeltje van Keith Calver, een gradenboog (simpel ding gemonteerd op een ouwe cd-rom of niet Joost? ;)) en een micrometer kom je er wel uit.

Enne; laten we ff realistisch zijn; ik had in eerste instantie ook 2 maanden voor ogen; dat werden er uiteindelijk 6...

En wat kost nou zo'n SW5?
link

Succes heren!

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

tsja, alles is de 1ste keer toch lastig en je wil toch wel dat het goed gebeurt...

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

ach.

het is geen kruisraket maar een motor uit de steentijd :P . de timen is niet moeilijk maar je hebt even een tooltje nodig.. net als het er uit krijgen van de lager van je idle gear (nietwaar paul :P )


laatst weer tegen iets aangelopen:

je lifter bores (de gaten waar je nokkenasvolgers in lopen) honen. kan je zo'n remcylinder honer voor gebruiken (ik heb er een waar zou dat ding toch gebleven zijn :? )

je zou volgens Crane cams tijdens het voor de eerste maal opstarten moeten controleren of je stoterstangen roteren en deze zo nodig een zetje geven..tjah je leert steeds weer wat :)

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Paul schreef:
Enne; laten we ff realistisch zijn; ik had in eerste instantie ook 2 maanden voor ogen; dat werden er uiteindelijk 6...




Hij heeft zoiezo al 6 maanden bij mij in de tuin gestaan dus ik denk dat je er Minimaal nog wel een maandje bij kan tellen :)" title="Evil" />

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Rene schreef:
Hij heeft zoiezo al 6 maanden bij mij in de tuin gestaan dus ik denk dat je er Minimaal nog wel een maandje bij kan tellen :)" title="Evil" />



Eh...

8 maanden dan?

;)

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

taekeb schreef:
tsja, alles is de 1ste keer toch lastig en je wil toch wel dat het goed gebeurt...



Gelukkig heb ik het al een paar keer gedaan (een mini een volledige restauratie geven). En ik heb gelukkig al het gereedschap/reserve onderdelen voor handen, dus dat scheelt een heleboel.

SirYun":1et6hxos]@ chrizz:

ga je er echt een rebuild van maken of wil je alleen de nokkenas 'over gooien' [/quote:1et6hxos]

Ik rij nu rond met een bak waar een gat in zit aan de voorkant en waar minimaal al 2 sinchromeshringen uit liggen. Dus die bak kan ik al wegdoen en moet een nieuwe gaan opbouwen. hier zet ik dan meteen nieuwe lagers en sinchromeshringen in. als ik toch bezig ben en alles toch open ligt kan ik beter meteen de nokkenas meepakken omdat ik dit in de toekomst toch al van plan was. Ik heb ook al nieuwe koppelingsplaten. dus dan kan ik later als mijn portomonee weer wat dikker is het afmaken door het kopje aan te pakken en de 1.5 lift-rockers erin doen $$$$.


SirYun":1et6hxos]heb je nieuwe volgers ? (moet je altijd vervangen al staat er 10 km op met een andere nokkenas) [/quote:1et6hxos]

Ik heb het duplex chain kitje gekocht. daar zitten ze bij. want idd, beter meteen goed doen dan half werk.

paneermeel":1et6hxos] waar heb je de nokkenas gehaald bij swifttune zelf? en hollandser kan het niet wat kost het?[/quote:1et6hxos]

We zijn idd zelf bij Swiftune langsgeweest. Het is een kleine boeren schuur in de "middel off no-ware". Ziet er niet uit van buiten en de winkel is ook zonder poespas, maar die werkplaats, geweldig. super toffe gasten, en ze verstaan echt hun vak. Mijn complimenten :D

Hij kost niet zoals de site hieronder zegt 147 maar 150 pond Denk dat op de site alles zonder BTW is ofzo.

SirYun":1et6hxos]ik wil tzt wel de boel inklokken.[/quote:1et6hxos]
d:)b HEEL ERG GRAAG :D SUPER :)\\_

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Ik voel aan m'n water dat je teveel hebt betaald.
Ik heb zaterdagmorgen (half uur te vroeg) meteen de "mini-stands" in het autotron leeggehaald.
Bij een nietsvermoedende MG-lover , 1;1.5 rockers (gebruikt) voor E15,= (eigenlijk dus gratis) , hij had geen meetlintje en voor dat geld op het oog gekocht , thuis was het dus pas PRIJS!!
Bij de nieuwe onderdelen stand van BMC (hebben jullie weer gemist hoor!!!) een nieuwe 268 spiderdrive cam voor maar E50,= (the best).
Hij had er ook nog een 300 spiderdrive liggen , maar dan komt t'ie niet meer door de keuring :'( ook E50,=.
De rest van de cam vond ik niet veel bijzonders.
+ Nieuwe waterdichte NGK haakse plugen gevonden.
Een tuning-folder van Msport met gedetaileerde info over wat ze in hun 1293 en 1400 stopten op de achterpagina uit '92 (toen bestonden ze 25 jaar).
Tegenwoordig houden ze stijf de mond!!
Ik heb de camshaft meteen ff nagemeten samen met standaard 1300+.
STD , 5/45/51/21//230//252//6mm.
268 , 24/64/59/29//268//268//6.3mm.
Da's toch wel bruut genoeg als je het ook nog vergelijkt met een 252/268 metro van den plas camshaft , 16/56/59/29//252//268.
Dan de lichthoogte met de 1.5 rock.
Ik heb 9.45mm lift (=1.5x6.3) wat weer perfect is.
Lift = 0.25 van de diameter klep (theorie).
Maar bij ons zit er een steel in de weg , dan..
((36x36)-(7x7)x0.25=36xminimale lift....
Dan is de minimale lift voor een 36mm inlaat dus 8.66mm.
((29x29)-(7x7)x0.25=29xminimale lift...
Dan is de minimale lift voor een 29mm uitlaat dus 6.83mm.
Die uitlaat zal wel gaan bleren denk ik!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

SirYun schreef:

Crane VP3C nokkenas jah jah..heb hem bijna :)" title="Evil" />




Bijna... En hoe zit het nu met de rest van het blok heb je er al een idee van waneer je gaat bouwen?

Je had natuurlijk al wel begrepen dat je verplicht bent me een keer mee te nemen als je die meer dan honderd pk daadwerkelijk gaat halen he.. Jij hebt een keer met moi mee gehobbelt nu ben ik van mening dat we die rollen maar eens omdraaien. :)

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Ben ik met jou meegereden???
Ik heb nog nooit MEEGEREDEN in andermans mini!!
Er zijn meer Jeroenen in de club!!
Greetz , Jeroen2

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

jeroen2 schreef:

een nieuwe 268 spiderdrive cam voor maar E50,= (the best).



Wat is het verschil tussen een normale 168 en een 168 spiderdrive cam? :?

RE: TNG: over nokkenassen en normaal gebruik

Hoi Richard

die VP3C gaat niet door..
de verkoper bedacht dat hij hem toch maar zelf wilde gebruiken. :(

ergo

SW5 dan maar..maar 100pk gaat daarmee erg lastig worden ( 1380cc wellicht maar dan moet ik weer van zuigers af.. en ik vindt het nu qua wanddiktes al dun zat)


wellicht met 1.7 rockers maar daar moet ik nog wel wat extra info over inwinnen..ik wil vooral zo veel mogelijk pk's bij zo weinig mogelijk toeren.. ik zou zelfs best een 5pk topvermogen willen inleveren als deze met minder RPM te krijgen zijn.


maarjah ik heb nunog nogal last van een 50 + urige werkweek..
verder hebm ik nogal wat bijkomende problemen..zo heb ik een rolled fillet crank van '82...jah de foute!! dus daar zal nog wat op bedacht moeten worden.


ik hoop een dezer dagen alles een keer rond te kunnen maken..heb wat vrij rond de kerst :)