Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Ha mensen,

Nu bijna twee jaar in het bezit van mn mini. 1000 welteverstaan. Cooper-look, en dus vindt ik het wel eens tijd om er wat snelheid mee te gaan maken. Ik ben op de cursussen van de MSCN geweest en daar wel wat info gevraagd over wat te doen. Advies was steeds: begin met een beetje standaard 1275/1300, dan merk je al zat verschil met een 1000 en dan blijft het “leuk”. Dus niet meteen extreem gaan tunen, dat kan altijd nog. Ik ben ook bij een aantal Mini-centres geweest voor prijs-opgaven om het hele verhaal te laten doen... Maar nu wil het feit dat ik per ongeluk een huis met garage heb gekocht… Gege, geen geld meer om het te laten doen, maar nog beter, ik heb nu ineens ruimte!! Nu zat ik te denken, al die sleutelaars en motor-die-hards hier moeten ook ooit eens begonnen zijn om zelf wat aan de motor te doen dus waarom ik niet? WTB-opleiding en veel zin om zelf te snappen hoe de hele boel werkt.
Nu was mijn idee om ergens voor weing een 1300 blok op de kop te tikken, die helemaal uit elkaar te halen met behulp van een handboek/minifreaks/dit forum, waardoor ik dus sowieso een beetje weet hoe een en ander werkt. Omdat mijn mini gewoon rijdt heb ik er geen enkele haast bij… Dan uitzoeken wat er aan gedaan moet worden (of weggooien als het helemaal niets blijkt te zijn), en anders eventueel zelf alle keringen vervangen, en andere onderdelen die niet meer goed zijn, en dan het blokje weer helemaal netjes opbouwen (met diezelfde hulp) en proberen draaiend te krijgen…
Wat zijn jullie tips en gedachten als je dit verhaal leest? Ik ben erg benieuwd of er bijvoorbeeld mogelijkheden zijn om het blokje goed te laten lopen en af te stellen buiten de mini. Dat ik dus rustig alles op orde maak en als de tijd rijp is in een keer een goed blok over te zetten naar mijn mini...
En zijn er misschien mensen die een blokje hebben liggen en me misschien op weg willen helpen?
(Een blok voor ongelode benzine leek me het handigst, en een versnellingsbak erbij zou erg handig zijn)

Alvast bedankt!

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Als allereerste:

Boeken die je moet hebben:
-Haynes manual
-De gele bijbel van Vizard

Verder is het allemaal goed te doen. Ik heb zelf geen autotechnische opleiding genoten, amar ben er al mee bezig vanaf een jaar of 8. Meestal leer je toch pas door het te doen, en niet uit een boek. Het is jammer dat het huisje in Leiden staat, want als die in nieuwegein had gestaan was ik wel ff komen buurten....

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Gege, laat ik daar nou net uit vandaan verhuist zijn... ;) Maar mn moeder had zo'n openliggend blokje niet zo leuk gevonden in de schuur ;) , vandaar nu pas...

En daarom wou ik het ook zelf gaan doen... Aldoende leert men, en het "laten" doen kost veel en je leert er niks van, en ik heb steeds het gevoel dat ze me wat "wijs" maken omdat ik er zelf te weing verstand van heb...
Haynes heb ik al...
Is die gele bijbel deze?:
)

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

JEP!

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

wat ook helpt is goed (passend) gereedschap, dus in ieder geval een set doppen in inch-maten, en een momentsleutel .. en wat je verder leuk vindt (compressor/haakse slijper/lasapparaat/dremel etc.etc. )

maar eerst een keer die bijbel doorlezen is zeker een must O:)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Die doppenset heb ik al...
En die momentsleutel staat op mn lijstje voor sinterklaas.. :)
Haakse slijper en lasapparaat? Om een motorblokje op te bouwen?? Ik ga niet tunen 8) ;)

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Als je niet gaat tunen kan je de gele bijbel ook vergeten. Dan is de haynes goed genoeg....

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Birdy schreef:
Ik ga niet tunen



het is maar een kleine stap vanaf opnieuw opbouwen naat tunen hoor ;)
ff andere nokkenas en volgers erin als je er toch bij kan en dergelijke acties... O:)

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Of als het niets mag kosten:
-Krukas verlichten/balanceren
-Kop poorten
-Kleppen/stoters uitwegen
-Conrods verlichten/uitwegen
-Vliegwiel verlichten/balanceren

Op die manier kost het je niks, want je haalt immers van het bestaande materiaal stukjes weg, en hij wordt er toch sneller van....

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Hmmm, krukas zou ik toch dynamisch laten balanceren, dat kost dan toch weer centjes. Daarnaast vragen de gereedschappen wellicht een investering; of die gerechtvaardigd is hangt af van de plannen die je hebt.

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Die bijbel is juist wel intresant voor als je wilt weten hoe en waarom iets werkt.

je moet wel bedenken dat het immiddels wel zeker 20 jaar oud is en lang niet alles wat er in staat gebaseerd is op vergelijkbare tests. 1275-1400 alles staat door elkaar.

verder is het zinnig om Keith Calvers artikelen te lezen (b.v. op minimania.com)
voor het demonteren:

- gezond verstand
- een setje doppen
- geen angst voor vuil


voor het opbouwen heb je nodig:

- gezond verstand
- geduld
- beperkt aantal biertjes of ander vloeibaar spul om het hoofd aan het werk te houden.
- allergie voor vette/vieze motordelen.


verder

- voeler maatjes (twee stuks is wel handig)
- schuifmaat
- moment sleutel
- remmenreiniger (veeel)
schoon!! werkvlak.

ik zou overigens gezien de steeds schaarser wordende goede 1275's overwegen om een 1100 of een 1000 wel te tunen.

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Hallo,

Ik zou gewoon de blauwe Haynesmanual kopen, daar staat het meeste in over de hele Mini. Je zit nl. ook nog met het blok inbouwen en dat staat vast niet in de gele, hoewel ik me daar natuurlijk in kan vergissen. Volgens mij moet je met de gewone Haynesmanual ook wel uit de opbouw van een blok komen.

Dan: Ga elke sloperij langs voor een Metro-blok. Dan betaal je zeker de bodemprijs. Met een b-tje geluk kun je het blok nog horen lopen (wel oliedruk pompen ;) )
Weet toevallig nog een Metro + 1275cc blok in Enschede staan die nog niet is geplunderd. Alles zit er (2 weken geleden) nog op incl. electronische ontsteking en hiff 44 carb.
Dat is echt en goede basis, met deze onderdelen

Als je zo'n blok vindt, inbouwen en rijden!

Als het blok niet wat is, informeer dan eerst bij een revisiebedrijf wat e.e.a. gaat kosten
* cylinderkop opknappen
* cylinderwanden honen
* krukas slijpen
* ballanceren
* etc
Dit kun je nl. niet zelf fixen
Als kosten geen bezwaar zijn, is dit altijd de beste (en leukste) oplossing.
Maar ben bang dat als je die prijs hoort, je het beste langs een Minispecialist kan gaan voor een 2e hands blok.....

Als je geen haast en geen geld hebt, zou ik de sloperijen vragen om je een seintje te geven zodra ze en Metro binnenkrijgen. Dan weet je zeker dat je een goed blok koopt voor relatief weinig geld.
Succes en wijsheid gewenst!

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Als je gaat beginnen kom ik wel ff langs wandelen

Ik ga mijn 1000 langzaam aanpakken vanwege ervaringen met een getunde 1300.
Ja de power is fantastisch maar het verbruik is ook zo
En zo is het dus ook tussen een standaart 1000 of 1300

Maar wat voor'n blok je moet kopen dat is simpel een 1275 A+
Gelood of ongelood maakt niet uit want je trekt de kop er toch af en dan kan je hem net zo goed naar Arrows sturen (goed reviesie bedrijf in rijswijk pm maar voor adres)

Verder zou ik toch echt wat gaan tunen want als je hem open hebt is het het beste moment
Kleine kop mods zijn prima te doen en een andere nokken as e.d. zou ik ook niet laten

en zo als al gezegd bij het demonteren is vuil niet erg maar bij het monteren is vuil de duivel

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Alles is heel goed zelf te doen alleen het opboren, afdraaien, balanceren van verschillende onderdelen moet ome Loek voor je doen.

Schiedamse Motor Revisie, vreemde knakker ome Loek maar levert goed werk. Klepzetels doet ie ook voor je.

Vliegwiel afdraaien bij Holtan Machinefabriek, ook in Schiedam.

Dan een hoop goodies bestellen bij die rakkers van Minispares (aftersales service zuigt harder dan een Nilfisk maar wel goeie prijzen)
Nokkenas en rockers vervangen zijn een must!

Ga er iig maar vanuit dat het altijd langer duurt dan je denkt, met het blok van Pepe zijn we ook al weer een halfjaar zoet.

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Bij "Aangeboden" staat een metro 1300 motor te koop aangeboden!
Leuke basis.. ;)

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Al weer een half jaartje zoet? Dan doe je er denk ik meer aan dan voor Birdy de bedoeling is. Ik heb het wel eens zo gepland en uitgevoerd:
Eerst alle nieuwe onderdelen in huis hebben.
Zaterdag motortje eruit
Zondag motortje uit elkaar
Maandag onderdelen naar reviebededrijf
Vrijdag onderdelen ophalen
Zaterdag motortje assembleren
Zondag motortje terughangen en voila, rijden maar.
Dat moet je uiteraard wel met de bedrijven kortgesloten hebben. Je kan zelf zuigers en lagers kopen, maar ik laat dat bij zo'n spoedklus aan het revisiebedrijf over. Zij moeten de boel immers pas maken. Zuigers kan je wel zelf kopen als je zeker weet dat de nieuwe zuigers ten minste 1 overmaat grote zijn dan de oude. Deze zuigers lever je dan toe aan het revisiebedrijf, dan kunnen zij de boring bepalen aan de hand van de benodigde speling.
Als je eigenlijk (vrijwel) standaard wilt blijven raad ik inderdaad zo'n metro 1300 blok aan, waar je een 276 Kent nokkenas en (echte) een stage one kit tegenaan gooit. Rijdt heerlijk, maar niet onbetrouwbaar of onzuinig.
Succes,

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Hallo allemaal!

Als eerste bedankt voor de reacties...Geeft een goed gevoel dat iedereen me succes wenst en er geen reactie komen van: niet aan beginnen :)

Als ik het even samenvat komt het er op neer dat ik gewoon ergens een blok moet kopen, en dat het dan toch wel op het reviseren/vernieuwen van een aantal onderdelen uitkomt, wat je niet zelf kunt en waar dus een bedrijf moet worden ingeschakeld. Klinkt goed, en aangezien ik alle tijd heb, wil zeker niet haasten, kan ik het stap voor stap doen. Dus Hugo's vliegensvlugge motorrevisie zal het niet worden ;)

Als je eigenlijk (vrijwel) standaard wilt blijven raad ik inderdaad zo'n metro 1300 blok aan, waar je een 276 Kent nokkenas en (echte) een stage one kit tegenaan gooit. Rijdt heerlijk, maar niet onbetrouwbaar of onzuinig.
Succes,


Dat klinkt wel goed... Ook omdat ik vaak verhalen hoor over zuipende getunede blokken, waar ik nog ff geen zin in heb... En bij de basis beginnen lijkt me wel goed voor een beginner 8)

Metro motorblok 1300 kop, blok en bak draaiend uit auto gehaald, verbruikt olie (koprevisie gewenst) niet loodvrij.


En dat niet loodvrije is niet zo'n heel probleem als ik toch die kop laat reviseren?? Dan kna ik m loodvrij laten maken, of gewoon een nieuwe kop erop? Ik wil niet met loodvervanger hoeven te klooien...

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Als je gaat (laten) reviseren kan je gelijk het blok bouwen naar jouw wensen. Als je die gele bijbel hebt gelezen heb je vast wel een idee over wat geschikt is voor jouw en het gebruik. Een 1300 is best op te bouwen voor betrouwbaarheid, maar dan wordt het heel anders dan wanneer je gaat voor maximum pk's.
Volgens mij is de keuze van een nokkenas erg bepalend, want daar kun je niet echt meer wat aan veranderen als 'ie er in zit.

Vergeet ook je remmen niet (ofwel van welk jaar is de 1000?)

hoezo ga je niet tunen ? je wilt van een 1000 naar een 1300 om meer snelheid te krijgen 8)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Oow jah, mijn 1000 is van 1991, met schijven voor, dus dat is (als ik goed ben geinformeerd) geen probleem als je er een 1300 in hangt.

Naja, je hebt tunen en tunen... Als er een nieuwe nokkenas in moet ga ik wel even kijken welke de beste voor me is... Maar een blok dat pas gaat rijden bij 5000 toeren is niet echt waar ik aan zit te denken....

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Birdy schreef:
Maar een blok dat pas gaat rijden bij 5000 toeren is niet echt waar ik aan zit te denken....



de meeste niet hoor, dit ruikt een beetje naar en SW5 :x
Als je blok toch helemaal uit elkaar moet is een nokkenas vervangen door een andere een makkie, evenals je nokvolgers. O:)

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Hugo schreef:
Al weer een half jaartje zoet? Dan doe je er denk ik meer aan dan voor Birdy de bedoeling is.



yep.

meeste tijd zat in het wachten op de spullen

en dit blok heeft alles vernieuwd, bak revisie,prepwerk wat je normaal bij een revisie niet doet: dry build,zuiger positie gemeten en blok gevlakt, ringen checken, kop gepoort.

voordat hij in elkaar zit is het geheel denk ik 2 keer volledig in en uit elkaar geweest.

gewoon in elkaar plempen kan inderdaad veel vlotter ..

en we hebben geen haast want de auto waar het in moet is toch nog niet klaar om hem er in te hangen :P

ik zeg ook SW5.
enige probleem is dat het niet exclusief meer is maar het werkt als een dolle

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

een sw5 is niet exclusief maar naar alle verhalen wel heel lekker :*
maar birdy wil ook niet exclusief heb ik het idee, hij wil gewoon lekker pittig betrouwbaar toeren.

dus sw5!
en lees de gele bijbel daar heb je echt een boel aan.
Kooyker op breestraat 127 besteld hem zo voor je is ie er na 2weekjes

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Of je besteld hem voor de helft van de prijs direct bij Haynes en dan heb je hem in 3 dagen...

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Kan ook ff langs een mini-centre rijden... Aangezien ik geen credit-card heb...
[Of zouden er a.s zaterdag bij de Pipu-rit een paar op de clubstand liggen?]

Wat zouden jullie voor een 1300 blokje betalen tweedehands? Ik heb er namelijk geen idee van wat zoiets zou mogen kosten, en uiteindelijk weet je nooit precies wat je koopt....

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Hugo schreef:
Of je besteld hem voor de helft van de prijs


is de prijs in ponden en komt verzend kosten bij dus dat valt even duur of duurder uit

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Nonono, wat was je kwijt bij de boekhandel?
Die van mij komt aan met 40 euro. Bij amazon.co.uk is het boek voor 17.00 pond te bestellen inclusief verzendkosten. Omgerekend zo'n 26 euro's.

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

€35.-

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Ook ff een vraagje van mij:
Ik ga m'n spi blokje uitbouwen voor het nodige onderhoud eraan. Hij moet gespoten worden en meteen wil ik de nokkenas vervangen voor een 266/268 graden, lcb erop, dif.pen vervangen en alle pakingen verversen. Is het dan ook verstandig om meteen de zuigerveren te vernieuwen en de lagers? Zoja, welke lagers raden jullie aan? (iig de nokkenaslagers natuurlijk!)
alvast bedankt

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

birdy schreef:
Wat zouden jullie voor een 1300 blokje betalen tweedehands? Ik heb er namelijk geen idee van wat zoiets zou mogen kosten, en uiteindelijk weet je nooit precies wat je koopt....




klopt je weet niet precies wat je koopt..
JA, tuurlijk en 1275 blokje.. :P
ik heb 2 maanden geleden en blokje gekocht voor 80euro dat was wel zonder kop... ( was wel een lager gesprongen van de idlegear :( )
ik zou er als je er iets van en geschiedenis bij krijgt ( km stand en of er ooit iets mee is geweest dingen vervangen enz. ) zo rond de 150 euro voor betalen... maar je moet wel naar en loodvrij blokje zoeken, scheelt weer in eventueel kop werk...

gr daan

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Misschien ook een idee.....

Kweet niet wat voor budget je hebt maar als je een keer de mini world koopt kun je daar bij de adverteerders hele interresant dingen vinden. Zo kun je namelijk complete blokken kopen! Helemaal uit elkaar maar alles met alles erbij. Het voordeel is dam wel dat alles ook nieuw is. Er zit een complete handleiding bij dus kun je hem zelf op je gemakkie in elkaar zetten! In vele verschillende uitvoeringen te krijgen qua motor types dus keus genoeg!

Succes in iedergeval

René

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Mijn 89er 1300 kwam uit een metro, had 55.000 gelopen,
kreeg er een nieuwe accu bij, 4 pots remklauwen met
geventileerde schijven.. voor 80 euries! :P

En van de week heb ik hem voor het eerst horen lopen, als
een zonnetje!! :D

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

LowRida schreef:
Mijn 89er 1300 kwam uit een metro, had 55.000 gelopen,
kreeg er een nieuwe accu bij, 4 pots remklauwen met
geventileerde schijven.. voor 80 euries! :P


minidaan":3hcjcx9p]ik heb 2 maanden geleden en blokje gekocht voor 80euro dat was wel zonder kop... ( was wel een lager gesprongen van de idlegear :( [/quote:3hcjcx9p]

Kijk, en naar zoiets ben ik dus op zoek... Ben al wat slopen af geweest, maar daar ligt weinig... Ik heb ook niet super veel tijd, maar zie tot nu toe lopende blokjes langskomen voor 150 en ik wacht mn kans op een niet lopend blokje voor minder af.... :P
Probleem2 is dat de meeste blokjes ver weg te koop staan. En ik heb zelf geen andere auto en ik ken niet veel mensen die happen als ik vraag of ze met me een motorblok in groningen willen halen... ;)

Mijn tijd komt wel... 8)

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Hoi,
Ik wilde even kwijt wat ik er van denk:

Eerste regel: Kopen kan iedereen!, een mini laten "Lopen" is voor minder weggelegd.

Zo kan het zomaar voorkomen dat jij met bv een stdrd 1300 + kent 276 en een standaart+(veel handvaardigheid.. uren polijsten en fraisen in het schuurtje)cylinderkopje een ander, met veel meer toeters en bellen eruitrijdt!

Belangrijkste:

zorg voor: Brandstof!(carburateur schoon, revisiesetje kopen, is niet duur, wel veel plezier)
Nieuw(mechanisch) benzinepompje monteren zijn ook de kosten niet. wel belangrijk!

Keuze Naald: start es met de BDK icm budget LCB(las hier een moer op ter voorbereiding van Labda sonde tbv mengselmeter, te verkrijgen bij CBs-tuning)
Inlaatspruitstuk: ernstig polijsten die hap(aan de binnenzijde!welteverstaan)

Luchtfilter(Pipercross is OK, as je hem goed schoonhoudt)

Cylinderkop: Is niet belangrijk WAT het is, maar hoe die gemonteerd is( vantevoren netjes klepopen in zetels slijpen voor optimale afdichting) + inlaat/uitlaat poorten glad polijsten met dremel(groter is niet perse meer vermogen)

Nokkenstok: 276 is naar mijn mening het beste alternatief tussen enerzijds geschiktheid dagelijks gebruik/verbruik en toch sportieve eigenschappen.

Ontsteking: zorg dat je je(electrische) ontsteking op tijd zet(stroboscoop is hierbij onmisbaar om te zien wat je doet)startpunt is bij mij altijd 8gr vervr./staat nu op 11gr vervr. Gaat door tot 7800RPM.

Algemeen: zorg dat je alles "netjes" monteerd, mooi schoon(let op de "flow"van het mengsel)

Eindaandrijving:
Meest voorkomende> standaart 1275 is vaak 3.44( vrij kort)
Voor op de snelweg wil je een 3.105 eindaandrijving(erg lang, top van 190/u, maar waar heb je die voor nodig?)

Mooi alternatief: Turbo> 3.21 dit zit er tussenin!

succes,
Lex

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Een hoop tips, bedankt....
En ik ga vanvond een blokje ophalen :D
Behoorlijk kaal zonder kop, koppeling, carb, in/uitlaat enzo...
Kaal maar ook wel leuk. Kan ik zelf een beetje uit gaan zoeken wat ik wil. Tweedehands onderdelen, nieuwe onderdelen...
Eerst maar een kijken wat ik vanavond in mn schuur zet, wat ik er mee kan en of ik er wijs uit kan worden... Was van plan eerst de bak maar eens goed te gaan bekijken en te zorgen/laten zorgen dat die weer helemaal top is.
Zijn er bak-revisie setjes te koop??

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Pff... Nou, het feest is begonnen... Er staat een 1275 A+ blok uit een Metro in mn garage... Het blok komt uit een Metro waar Rene in heeft gereden.

Ben gisteren al even bezig geweest het een en ander van het blok te slopen. Er zaten nog Metro-montage delen op, verder oliefilter+leiding losgehaald. Ook een hoop andere delen waar ik de naam niet van weet maar volgens mij had het met carter-ontluchting enzo te maken. Het vliegwiel zat los in het koppelingshuis, heb ik er ook maar even uitgehaald...
Veel olie en andere troep moet verwijderd worden.

Maar goh, vindt het wel wat hebben, tuimelaaras met die stoters, cilinder gaan mooi heen en weer als je aan een poulie draait. En dan bedenken hoe hard het allemaal gaat als je motor een paar duizend toeren draait. (Jah, ik daar denkt een beginner aan alsie voor het eerste een blok open ziet liggen... :P )

Volgens mij (en Rene ;) ) is de boel nog wel in een aardige staat. Ik ga rustig beginnen aan de verdere demontage, maar ik denk dat ik het wel leuk begin te vinden :D

Nog ff een vraagje:
Is het slim om bijvoorbeeld met tie-wraps je stoterstangen en tuimelaars aan de oude koppakking aan het juiste gat te maken zodat ik ze later op precies dezelfde plek weer kan monteren, of is het door elkaar halen van de onderdelen geen probleem?

Verder zijn mensen die in de buurt wonen en me wel eens keer wat tips willen geven over hoe en wat vanaf nu natuurlijk van harte welkom ;)

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

In principe is het een goed idee om onderdelen zo bijelkaar te houden maar voor stoterstangen enzo lijkt het me wat minder belangrijk. Kleppen stellen moet je aan het einde toch doen

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Volgens mij is stoterstangen op dezelfde plek houden niet alleen een kwestie van kleppen stellen, maar vooral dat zaken op elkaar inslijten (stoterstangen en klepvolgers?). Ik heb wel eens gezien dat mensen een stuk karton met genummerde inkepingen maken waar ze de stoterstangen dan in klemmen.

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Als je een nieuwe nokkenas gaat monteren moet je sowieso nieuwe nokvolgers monteren dus dan maakt de volgorde van de stoterstangen mijns inziens niets meer uit.

Succes met de revisie, trek er gerust een half jaar voor uit en een goedgevulde bankrekening. Als je het doet doe het dan in 1 keer zoals je het wilt.

Ik heb zelf spijt van een paar dingen die ik destijds vanuit prijsoverweging niet heb gedaan;

Filterkit van ome Keith (komt er binnenkort op)
Belt-drive (wishlist)
Carbon Playmini einddemper (wishlist)
Carbon kofferklep en carbon flipfront met losse motorkap (mmmm)

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Het klopt volgens mij wat Paul zegt. Volgorde maakt niet meer uit als je een nieuw nokkenas plaatst.

PS Carbon Playmini einddemper heb ik vorige week gekocht. Moet deze week binnen komen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken. Ik heb wel een tussendemper erbij gekocht.

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Okwee, de stangen liggen nu al door elkaar, dus dan toch ook maar een nokkenas op de planning... ;) Bedankt voor de tips, en ik ben bang dat als ik een beetje de prijzen bekijk dit project nog wel langer gaat duren dan een half jaar...

Maargoed, wat een mechanisch weekendje...
Heb het blok aardig uit mekaar, en das wel leuk. Nu begin ik aardig door te krijgen hoe het een en ander werkt!! Zo'n versnellingsbak is een geniaal stuk techniek zeg... Gege, en ik heb eindelijk een keer gezien wat synchromes-ringen zijn... haha! Alleen door het missen van de koppeling snap ik die nog niet helemaal (theoretisch wel, maar nou nog praktisch :P)

Ik wilde beginnen met de bak. Ben ff bij een mini-centre geweest. Ik ben 400 euro kwijt als ik het laat doen. In Haynes en bij het mini-centre werd afgeraden het zelf te doen. (In mn restauration manual staat wel een stukje over bakrevisie)
Het liefst zou ik het zelf doen. Een revisieset kost 275 euro. Wat zijn jullie tips? Hebben jullie het wel eens zelf gedaan? En viel dat mee/tegen?? En als ik zo'n revisieset koop is mn bak dan weer 100% als die onderdelen erin zitten??

[size=75:35arr7au](Ik heb al zitten zoeken, ook antwoorden gevonden, maar deze vragen kwamen dit weekend in me op, sorry als het al ergens staat op het forum!!)[/size:35arr7au]

Nog een paar vragen:
*Is een electrische brandstofpomp aan te raden? Als ik het goed heb zit een mechanische op je nokkenas, kan je met elke nokkenas zo'n ding gebruiken??
*Is een electrische fan aan te raden?
*En is mn onsteking electrisch maken een groot voordeel.
*Heb je voor al die electrische dingen extra bedrading nodig... (lijkt me wel :P ) En is dat ingewikkeld...

*Als ik mn blokje vrij standaard wil houden, heeft het dan veel nut om over te stappen op riem/dubbele ketting distributie?

*Ik moet een kop kopen (ontbrak) Ik heb het idee dat bij een kop een bepaalde nokkenas past. Stel ik heb nu een standaard nokkenas en ik koop een enigsinds getunde kop, gaat dat goed??

*Ik krijg de boel behoorlijk schoon met remmenreinger, alleen op een hoop delen zitten pakkingresten die echt vast zitten. Hoe halen jullie die weg. Zag ergens iets van pakking-remover. En gebruiken jullie gereedschap op dat "zachte" aluminium??

Tja, gelukkig dat vragen vrij staat!!!

Alvast bedankt!!

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

de brandstof pomp word idd aangedreven door de nokenas en met elke as is ie dus te gebruiken.
maar een electrische brandstofpomp si best handig als er wat meer getuned is

een electrische fan (kenlowe)is zeker nuttig want dan kan je hem schakelen waneer je wilt(nodig is)en het scheelt zowiezo pk's

deze dingen zijn electrisch heel makkelijk aan te sluiten
de electronische ontstekeing zou ik zeker doen (ben je van die puntjes af)alleen is het aansluiten wat lastiger

en probeer eens muscle oven reiniger van dat schuim
gewoon 2 uur laten zitten en dan vloegen die resten en andere zooi er zo van af

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Als je de bakrevisie-kit bij Minispares bestelt ben je nog maar 200 euri (incl BTW) kwijt.

Zelf doen gaat prima, je moet alleen secuur werken en de juiste toleranties aanhouden (aangezien je kennelijk een oude Haynes hebt waar wel een stuk over bakrevisie instaat moet dat geen probleem zijn)

Dat Haynes het ontraadt is onzin, het is niet gegroeid zo'n bak maar door mensenhanden gemaakt dus...
Dat het minicentre het ontraadt snap ik ook wel; als iedereen zijn eigen bak gaat reviseren hebben zij niks meer te doen.

Ik ben er overigens vanuit gegaan dat de prijzen die je gekregen hebt ex BTW zijn, kortom tel uit je winst als je het zelf doet.

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Ok, dus een bakrevisiekitje in Engeland (Minispares) bestellen... Is dat veel goedkoper (inlc. verzendkosten) dan ergens in nederland. ophalen??
Ik heb een Haynes restauration manual, maar daar staat globaal de volgorde in maar niet bijvoorbeeld die toleraties die je noemt... Staan die wel ergens in een boek oid??

Thnks,

Birdy

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Het is denk ik goedkoper om zon set bij DCM op te halen

Weet niet of ze dat altijd op voorraad hebben maar ze gaan over een week of 3 weer naar engeland dus dan kunnen ze het vast voor je meenemen

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Oke dan, even voor de zekerheid:als ik deze kit: Minispares bestel is mijn bak weer 100%?? (Ik heb een Metro 1275 A+ blok, en ik heb een 3.44 diff die ik wil houden)

Oow jah, das ook nog een vraagje... Nu heb ik 3.44 (tandjes geteld) Is dat goed om te houden voor rustig gebruik en snelwegrijden, of is dan een ander diff aan te bevelen?

Trouwens, ik krijg die bout waar mn krukaspulley mee vast zit niet los... Iemand tips... WD40 staatie al een paar dagen in...

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

een 3.44 is wat kort voor snel weg gebruik maar wel te doen

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Maar wat voor kop is nu wijsheid als je een goede/nieuwe kop zou kopen?

Wie heeft hier ervaring mee en kan wat zinnigs/bruikbaars zeggen over prijs/prestaties?

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Ik denk dat ik teveel vragen ineens stelde, dus ik quote mezelf gewoon ff :P :
Birdy schreef:
*Ik krijg de boel behoorlijk schoon met remmenreinger, alleen op een hoop delen zitten pakkingresten die echt vast zitten. Hoe halen jullie die weg. Zag ergens iets van pakking-remover. En gebruiken jullie gereedschap op dat "zachte" aluminium??



In het topic over het blok van Pepe kom ik dit tegen:

Muscle n' scotchbrite

Is Muscle een schoonmaakmiddel en Scotchbrite een schoonmaakdoek oid??

Ik heb deze termen meer langs horne komen, maar nu ik er denk ik profijt van kan hebben ben ik opzoek naar details ;)

[Edit:

Okok, volgende keer zal ik eerst google-en maar misschien is het handige info :P :

Schotchbrite:

Muscle

[/Edit]

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

pakkingresten die echt vast zitten. Hoe halen jullie die weg



met een scherp (scheer)mesje .. en *heel* voorzichtig 8)

bout waar mn krukaspulley mee vast zit



McGyver methode: zuiger blokkeren : in mijn geval met een blok hout en de vliegwieltrekker op 2 kop-tapeinden gemonteerd en aan het derde punt met een bout een grote bahco geschroefd; daarop leunen en met een passende dop en verlengpijp de bout van de krukaspulley losgedraaid ...

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Je hebt ook pakkingkrabbers. Ik heb er vorig jaar een gekocht en die werkt super. Ikdeed het daarvoor met een plamuurmes, maar dat gaat stukken minder.