Als allereerste:
Boeken die je moet hebben:
-Haynes manual
-De gele bijbel van Vizard
Verder is het allemaal goed te doen. Ik heb zelf geen autotechnische opleiding genoten, amar ben er al mee bezig vanaf een jaar of 8. Meestal leer je toch pas door het te doen, en niet uit een boek. Het is jammer dat het huisje in Leiden staat, want als die in nieuwegein had gestaan was ik wel ff komen buurten....
- Login of registreer om te reageren
RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…
Ingediend door Birdy op ma, 07-11-2005 13:35
Ha mensen,
Nu bijna twee jaar in het bezit van mn mini. 1000 welteverstaan. Cooper-look, en dus vindt ik het wel eens tijd om er wat snelheid mee te gaan maken. Ik ben op de cursussen van de MSCN geweest en daar wel wat info gevraagd over wat te doen. Advies was steeds: begin met een beetje standaard 1275/1300, dan merk je al zat verschil met een 1000 en dan blijft het “leuk”. Dus niet meteen extreem gaan tunen, dat kan altijd nog. Ik ben ook bij een aantal Mini-centres geweest voor prijs-opgaven om het hele verhaal te laten doen... Maar nu wil het feit dat ik per ongeluk een huis met garage heb gekocht… Gege, geen geld meer om het te laten doen, maar nog beter, ik heb nu ineens ruimte!! Nu zat ik te denken, al die sleutelaars en motor-die-hards hier moeten ook ooit eens begonnen zijn om zelf wat aan de motor te doen dus waarom ik niet? WTB-opleiding en veel zin om zelf te snappen hoe de hele boel werkt.
Nu was mijn idee om ergens voor weing een 1300 blok op de kop te tikken, die helemaal uit elkaar te halen met behulp van een handboek/minifreaks/dit forum, waardoor ik dus sowieso een beetje weet hoe een en ander werkt. Omdat mijn mini gewoon rijdt heb ik er geen enkele haast bij… Dan uitzoeken wat er aan gedaan moet worden (of weggooien als het helemaal niets blijkt te zijn), en anders eventueel zelf alle keringen vervangen, en andere onderdelen die niet meer goed zijn, en dan het blokje weer helemaal netjes opbouwen (met diezelfde hulp) en proberen draaiend te krijgen…
Wat zijn jullie tips en gedachten als je dit verhaal leest? Ik ben erg benieuwd of er bijvoorbeeld mogelijkheden zijn om het blokje goed te laten lopen en af te stellen buiten de mini. Dat ik dus rustig alles op orde maak en als de tijd rijp is in een keer een goed blok over te zetten naar mijn mini...
En zijn er misschien mensen die een blokje hebben liggen en me misschien op weg willen helpen?
(Een blok voor ongelode benzine leek me het handigst, en een versnellingsbak erbij zou erg handig zijn)
Alvast bedankt!