Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Ik weet niet of dit al eerder genoemd is, maar er komt eind volgende maand een dvd uit over het bouwen van een 1380.
link
Twee uur film over het bouwen van een 1380 inclusief versnellingsbak.

Birdy schreef:
... Het klonk alsof ze het ff deden en toen ik m ophaalde was het ineens keer 3 kwartier.... Tjah...

@paul: als ik mn onderdelen binnenkort kom halen neem ik de boel wel even mee... Ik heb het idee dat jij dat soort spul wel vaker hebt gezien :)

Uit elkaar halen is idd zo gedaan met de juiste tools, nauwkeurig meten kost alleen wat tijd dus die prijs kan wel kloppen.

Als je gaat voor opboren (iig honen bij nieuwe zuigers) en dat bij hen laat doen mag je wel vragen of die 50 euro als korting mag worden beschouwd.

Mmm, ik weet van verhalen dat dit niet het goedkoopste mini-centre is dus ik ben bang dat die bewerkingen niet via hun gaan lopen ;)

Heb vandeweek voor een prikkie 3 1000-blokjes op de kop getikt, en nu blijkt 1 van die bakken mij wat meer aan te staan. In de bak die bij mn 1275 zat zit bijvoorbeeld een M18 bout als olieplug, en ik heb toch liever eentje met een originele magnetische plug...
Al die bakken zijn type DAM5626 dus ik denk dat ik de mooiste van de vier maar ga uitzoeken en gebruiken om mijn revisiesetje in te stoppen...

Moet ik alleen een vliegwiel los gaan halen (eens moet de eerste keer zijn :P ) en weer een bak helemaal schoonmaken/pakkingvrij maken. Maarjah, ik ben nu toch bezig...
Loop alleen weer wat vertraging op zo...

Birdy schreef:
en weer een bak helemaal schoonmaken/pakkingvrij maken. Maarjah, ik ben nu toch bezig...
Loop alleen weer wat vertraging op zo...

Het is voor een goed doel moet je maar denken...

Ok dan! Vliegwiel van 1000tje is los. Bak van 1275 staat nu heel schoon onder een heel vies 1000 blok ;) En en "nieuwe" bak, precis hetzelfde type als die van die 1275 staat op mn werkbank te wachten op schoonmaken en reviseren :)
Ik dacht dat er geen verschillen tussen zouden zitten maar wat me gisteren in de gauwigheid opviel is dat er aan de "olie-opzuigpijp" in de bak van het 1000-tje een soort netje/korfje zit gemonteerd... Het zag eruit als iets dat alleen voordelen heeft... Is dat een soort filter ofzo??

Is dat een soort filter ofzo??

meer een theezeef .. het houdt de grote klonten uit je oliepomp.
(ook aan een zgn. 'central oil pickup' pijp zit zoiets: http://www.minispares.com/images/produc ... -AHT54.jpg )

HTH,
Theo van den Bogaard

Maar op de ene zit het wel en de andere niet??
De magneet van de plug in deze bak was helemaal weg, is het voor dat soort dingen bestemd? Dat er geen metaaldeeltjes in je oliepomp komen??

Dus weer een puntje waarom deze bak beter is... :D

Er hoort er wel 1 op/in te zitten (in wat voor vorm dan ook) en inderdaad is het om de grote stukken uit je oliepomp te houden. Een magneet werkt alleen op ijzer, dus aluminium zou niet aan de plug/magneet blijven zitten en zonder zeef kan een splinter aluminium ook je oliepomp flink onklaar maken.

blijkbaar zijn sommige van je blokken niet compleet 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

Yep, tis even rustig hier. Zit te wachten op een bakrevisieset vanuit Engeland. Die eerst niet leverbaar was. Heb m vandaag nog eens besteld. Hopen dat het nu wat opschiet...
(Krijg je van een order alleen 4 kleine dingetjes die je "erbij" had besteld binnen... :( )

Verder erg druk met andere "dingen" :P Ondertussen wel een mooie momentsleutel binnen dus als mn revisisesetje er is gaan we hard aan de slag!!

hee birdy, wat zit er precies in dat bak revisie setje? ik heb er denk ik ook 1 nodig want ik ben nu mijn versnellingsbak aan het losmaken omdat er een sync ring kaput is.. :)

maar wat kost zoiets nou?

Eej ShiniGami,

Deze set heb ik besteld:

Daar zit alles bij om een bak helemaal te reviseren. Legers, pakkingen, keringen enz. Inclusief onderdelen om je diff weer helemaal fris te laten functioneren.
Is wel bijna 200 euro, maargoed, een blok aanpakken kost veel geld.... :(
Daarna weet je wel dat je weer een top bak hebt. Wat je trouwens ook kan doen is alleen die synchromesringen vervangen.
Ik ga voor "alles goed en dan maar wat meer tijd kwijt" strategie vandaar... :D

ja ik ga ook liever voor alles gelijk goed doen, want nu ligt het blok toch uit elkaar.. en straks is alles in elkaar en gaat er iets anders stuk.. je weet maar nooit!

Overigens; het enige dat je mist in die kit is een extra idle gear lager, je wilt tenslotte ook dat lager in het vliegwielhuis vervangen.

Of niet?

Das een beetje het probleem, ik weet niet precies wat er wel/niet in zit. Ik ben ervan uitgegaan dat het compleet is, maar daar kom ik vanzelf achter als de set binnen is en ik kan gaan beginnen... :D

Mensen met ervaring met zulke sets? Kreeg gisteren een "engine-gasket" set binnen die er wel aardig compleet uit zag. Zelfs onderdelen die ik nog niet had zien zitten in mn blok... :P

Paul schreef:
Overigens; het enige dat je mist in die kit is een extra idle gear lager,

Die zitten er volgens mij wel allebei in...
Minispares Order":160ums6s]
2 13H9513 NEEDLE ROLLER 1ST MOTION/IDLER GEAR 4 SYNC
[/quote:160ums6s]

Gisteren mijn 3.1 diff opgehaald en zaterdag waarschijnlijk de revisieset :9 Zou het nog wat worden dan??

(Hiff44 carb komt volgende week en een kop volgende week zondag... Ook voor mn bovenblok heb ik misschien een goed contact... :P )

Op de foto staat maar 1 lager, netjes van ze dat ze dat hebben veranderd bij het samenstellen van de kit...

Hoe gaat het met het reviseren van je motor?
Kwam toevallig via de zoekfunctie dit topic tegen en ben wel benieuwd of het nu allemaal gelukt is.

volgens mij na wat roest ontdekkingen in z'n mini op een laag pitje

En het kopen van een huis heeft er ook niet echt goed aan gedaan.

Groet ron

Gege, nee inderdaad! :)

Ik ben er vorige winter mee gestopt... De hele boel ligt netjes in plastic te wachten tot ik het weer oppak. In de zomer veel aan mijn huis gedaan, en deze winter APK keuring en wat andere dingen aan de mini. Heeft inderdaad ook met roest te maken...

Ik heb zelf de planning gezet op als ik 2 jaar getrouwd ben... :9
[En nee, ik heb nog geen trouwplannen :)" title="Evil" /> ]

Heb nu wel:
*Bak + revisieset
*Kop + contactadres voor "lekker" maken
*Bovenblok + contactadres voor vlakken opboren
*Lijstje met zuigers, kleppen ed...
*Complete pakkingset
*Nieuwe oliepomp
*Nieuwe koelwaterpomp

Dus een hoop spullen, maar nu nog tijd... :D Ach ja, ik heb de tijd... ;)

heeft iemand het isdn nummer van dat gele bijbeltuning boekje ? alvast bedankt :P

ISBN: 1859606202 of 9781859606209

hallo,

ik plant mijn vraag maar hier aangezien birdy hier in de toekomst misschien ook mee te maken krijgt.

bij mijn central oil pick-up zit een lipje. nu komt die nog niet goed uit met het gat in mijn bak maar dat is wel te verbuigen.
nu heb ik ook al wel eens gehoord dat ze het lipje eraf slijpen. nu heb ik hem vastgzet met de 2 bouten aan het begin van de central oil pick-up en hij zit goed vast.

nu is mijn vraag wat te doen, wat is wijsheid :?
1: zorgen dat er een boutje moertje komt en hem vastzetten.
2: eraf slijpen
3: zo laten zitten lip en al.

als ik hem niet verder vastzet kan er ook geen boutje uittrillen in mijn bak opeten. uw ideeën graag :D

[size=75:fpv7u5z9][Topics samengevoegd - Crispy][/size:fpv7u5z9]Aangezien mijn (perfect lopende) cooper 1275cc veel olie ging verbruiken heb ik mijn blok tot de versnellingsbak uit elkaar liggen. Mijn zuigers zijn namelijk te ver ingesleten. Boren+honen zal dus zoiezo uitgevoerd worden.

Nu zit ik met een paar bewerkingen waarover ik twijfel of ik ze daadwerkelijk moet uitvoeren en haynes mij geen duidelijkheid over geeft:

1. Vliegwiel+krukas na (laten) meten en balanceren?
2. Cilinderkop na (laten) meten?(i.v.m. mogelijke klepspeling???)
3. Moet een cilinderkop+cilinder toch gevlakt worden als hij geen problemen heeft gegeven?
4. Op mijn koppelingsplaat zit aan beide kanten nog +/- 3mm. segment. Is dit voldoende?

Verder ben ik van plan om hem "fast road" op te bouwen.(Voor zover die dat nog niet was)

Het motorblokje heeft in 2002/2003 een versnellingsbak+cilinderkop revisie gehad.

Het volgende ga ik zoieze vervangen:

oliepomp
alle keerringen/pakkingen
nokkenas (SW5)+nokvolgers
dubbele klepveren voor de Keith dodd 1,5 rockers
duplex tandwielen +ketting
Alle lagerschalen om de krukas.
oliefilter + olie
revisieset carburateur
snaar

5. Ben ik nog iets belangrijks vergeten???

Zou zeggen pak je versnellingbak ook gelijk aan nu is toch alles er af! Gelijk een centraal olie pijpje er in zetten, goed voor de oliedruk :) .Koppelingplaten niet gokken gewoon nieuwe er in scheeld straks weer een hoop werk.

Ik heb je vragen aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.

ook ik sta op het punt om een 1275 Metro blokje te gaan kopen voor weinig,
blok dient wel gereviseerd te worden,
dus als ik dat ga doen, zijn er misschien wel leuke opties om in te bouwen,
wil bij het stoplicht wel snel zijn, topsnelheid is niet belangrijk, rij weinig snelweg.

iemand een tip over wat aan te schaffen ?

marc26 schreef:
Ik weet niet of dit al eerder genoemd is, maar er komt eind volgende maand een dvd uit over het bouwen van een 1380.
link
Twee uur film over het bouwen van een 1380 inclusief versnellingsbak.

Heb je de dvd? kan hem niet meer vinden op www.

michiel

zo te zien nog gewoon te bestellen:

http://www.minifilms.co.uk/a-seriesbuilder.html

HTH,
Theo van den Bogaard

@Ferdy1978:
wil bij het stoplicht wel snel zijn, topsnelheid is niet belangrijk

kort differentieel .. :)" title="Evil" />

(zie ook: http://www.ime.org.uk/ime/f/final_drive.html )

succes,
Theo van den Bogaard

Overdrijf niet met een kort differentieel.
van 0-100 en de 400m sprint gaat net zo snel (of zelfs sneller) met een 3,1 diff als met een 3,67 diff.
Denk aan de tijd die kost om te schakelen (0,8sec als je snel bent) en het koppel/vermogensloop over het toerenbereik, wat de acceleratie tot stand brengt.

Probeer het maar eens met de DOS-versie van Cartest (zie google)(draait wel lastig op XP)

Tjonge... Erg druk met carrosserie, remmen ed. Heb ik nu plotseling weer heel veel zin in mijn 1300 projectje... Heb zojuist de PM gelezen waarin staat dat ik een hele dikke kop op de plank heb liggen binnenkort...

KOP stage3+

volledig gemodificeerd door mij (Koppendokter)

nieuwe 35.7mm inlaat klep gematched met 30 graden back cut zitting: 70/45/0 1.5mm breed
nieuwe 29mm uitlaatklep met 30 back cut,zeer hoge qualiteit loodvrije inserts met choke op 90% van de klep diameter 70/45/20 1.6mm breed

gietijzeren geleiders (gaat veel langer mee dan race versies van brons voor een normaal gebruik en dus veel km)op maat gehoond.

Viton klepseals.

Dus alles wat in vizard staat en nog wat dingen die er niet in staan..niet full race(want dat is een ander ding) maar vrijwel optimaal voor op straat als je haast hebt.
Dus met efficiente kleine poorten met hoge gassnelheid
CR 10.8 bij 1330cc. kamer aanpassing indien gewenst
voor de nokkenas en het blok die je gaat gebruiken

Dat met mijn plan er een SW5 in te stoppen... Wordt leuk! Denk alleen dat het nog wel even duurt voordat hij echt gaat draaien in de mini, maar we'll see... :)

Paul schreef:
Overigens; het enige dat je mist in die kit is een extra idle gear lager, je wilt tenslotte ook dat lager in het vliegwielhuis vervangen.

Of niet?

Ik ben nu ook bezig met het reviseren van mijn A+ bak. Mijn blok is een A. Nu heb ik dat lager uit het vliegwielhuis getrokken met een binnentrekker, en dat ging goed. Nu wil ik er een verloop ring (ivm kleiner lager A-blok) er in drukken, alleen wat is de beste manier?

Het lager uit de bak zelf heb ik ook getrokken, alleen wanneer ik die verloop ring samen met het nieuwe lager (voor A-blok dus) aan breng, dan kan dat lager zo mijn bak in rollen. Hij zit als het ware niet vast. A-bakken hebben aan weerszijde een borgring. A+ bakken hebben dat niet (wat ik dus nu gebruik). Dus wanneer ik die verloopring met lager aanbrengen, zit hij dus als het ware los. De verloopring zit wel vast trouwens. Alleen het lager dus niet. Hebben jullie hier ervaring mee? Deze vragen heb ik overigens ook aan een minicentre in Engeland gesteld (zal geen namen noemen maar ze zijn wel erg groot).

Erik

Dit topic gaat eigenlijk meer over het blok dan de bak, misschien heb je meer aan een van deze;
viewtopic.php?p=23018#p23018
viewtopic.php?p=101723#p101723