Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

RE: Zelf een 1300 samenstellen/reviseren…

Goeie tip! Bedankt! Gisteren Muscle 'n Brite gekocht en geprobeerd en dat werkt idd wel aardig!!

Weer ff een update-je:
Gisteren kwam een vriend van me even kijken naar mn blok. Kon ik meteen misbruik van maken en hij heeft me geholpen met mn krukas-pulley-bout. Nounou... Met zn tweeen vechten tegen een bout. Eentje aan de bout, de ander als contra-gewicht en nog kostte het veel moeite... Een tool afgebroken, eentje afgezaagt... Uiteindelijk verboog hij ook nog een stuk maar met een verlenging van 1,5 meter en 70 kg erop (Is dat ongeveer 1000Nm?? :P ) kwam de bout toch los....
Nu ligt mn blok dus helemaal uit elkaar... Nokkenas eruit enzo... Ik ga de boel maar een goed schoonmaken nu!

Even een vraagje weer:
Blokje heeft ca 170.000 gelopen, bak schakeld in neutraal niet goed (waarschijnlijk het bronzen busje voor de kenners)

Ik wil graag een kenner worden :P Welke bronzen bus is dit??

(bronzen bus) zie :
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 275#167275

HTH,
Theo van den Bogaard

Heej, thnks, das duidelijk!

Alleen nou lees ik in dat topic:
minidaan schreef:
Ik heb alle artikelen uit de Miniworld voor revisie van je versnellingsbak

Heeft iemand die artikelen misschien voor me? Digitaal of zou iemand ze in willen scannen??

Ik zie net een Hiff44 carb. staan op marktplaats voor weinig. Ik lees op het forum dat dit een veel gebruikte carb op een 1275 blok is... Is het aan te raden dit ding te kopen en te reviseren of is een nieuwe een betere optie??

Thnks again...

Een HIF is een SU. HIF is het model de 44 geeft de maat doorlaat aan en SU is de fabrikant.

Dennis

Sorry, kwam ik idd achter en had mn bericht ondertussen ge-edit...

HIF 44 voor weinig

is zeker niet verkeerd, een nieuwe bij Minispares kost GBP 188; als je besluit hem niet te gebruiken kan je hem altijd doorverkopen ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

wat nu ook op markt plaats staat is een weber 28/36 met filter en spruitstuk voor €150,-
is ook een hele leuke carb
(wou hem eigenlijk zelf halen maar geen geld)

ook leuk idd, ik hoor alleen altijd roepen dat ze alleen nut hebben als je echt een goede airbox ervoor maakt wat vaak ten koste gaat van je schutbord.

een 28/36 is geen sidedraft maar een downdraft carb.
dat wil zeggen hij staat vertikaal op het spruitstuk en niet er horizontaal tegen aan.
hij zou gewoon zonder mod's onder en in een mini motorruim moeten passen.
ook iets leuks van de 28/36 het is een carb met 2 barel's (aanzuigbuizen) de een wat groter dan de ander.
als je dus je gas in trapt opent eerst de kleine tot 3/4 en dan opent in die laatse kwart de grote er in eens bij.
oftewel bij rustig rijden goede economy en bij trappen power!

Aangezien ik net begin en de boel echt nog een beetje door moet krijgen ga ik vant weekend die HIF44 maar halen... Meteen iets exotisch kopen is misschien een beetje veel van het goede voor een newbie als mij...

Maar toch bedankt voor het meedenken!!

(En het scheelt ook nog eens 100 euro! :P )

kijk dat laatste argument kan nix tegen op
en een hif is een prima carb dus daar zal je veel lol van hebben

Birdy schreef:
minidaan":12d2f9ae]Ik heb alle artikelen uit de Miniworld voor revisie van je versnellingsbak

Heeft iemand die artikelen misschien voor me? Digitaal of zou iemand ze in willen scannen??[/quote:12d2f9ae]

Het is MiniMagazine, en ik kan het weten want minidaan heeft de kopiën van mij gekregen.

Scanner is kaduuk

Hif44 carb. is ondertussen binnen en ik struin verder het www af.... :)

Ff een vraagje weer:
Komplete nieuwe UNIPART koppelingsset dus:
Drukgroep
Koppelingsplaat
Druklager

Orginele onderdelen, voor de duidelijkheid: pre-VERTO

Ik heb het idee dat ik voor pre-verto moet gaan als ik het forum lees. Maar is er nou eigenlijk verschil in 850, 1000, 1275??
Kan ik dit setje nemen voor mn 1275??

En nog eentje:
Turbomini schreef:

Eindaandrijving:
Meest voorkomende> standaart 1275 is vaak 3.44( vrij kort)
Voor op de snelweg wil je een 3.105 eindaandrijving(erg lang, top van 190/u, maar waar heb je die voor nodig?)

Idd, er zit nu 3.44 in...
Heb er een hoop over gelezen en heb het idee dat ik voor mijn 13" wielen maar eens aan iets minder ga denken... 3.2 oid? (61/19 A+) Het hoeft geen stoplichtscheurder te worden, en aardig wat snelweg is wel het idee...
Heb ik dan goed gedacht??
[size=75:bjkc4rgs](Deze vraag omdat ik voordat ik aan mn versnellingsbak begin wel mn eindoverbrenging bepaald moet hebben :P )[/size:bjkc4rgs]

Thnks again...

(En wat foto's)

ik rij nu ongeveer een anderhalve maand met eem 1275 metro met 3.4 diff. en het is idd erg kort.

voorbeeld is ik rij 140 op de snelweg en draai 5000 toeren.

Je kunt niet zomaar een pre-verto kit in een verto set up stoppen. Wil je voor pre-verto gaan dan heb ook het vliegwiel en de backplate nodig, plus dat je startmotor anders is en ook ander wordt bekrachtigd.

Maak even duidelijk wat je uitgangspunt qua auto is (bouwjaar en type).

Dennis

Een 3.2 eindoverbrenging zal lastig worden die te vinden, zat zover ik weet alleen in de Metro Turbo.

3.2 diffs kan je wel krijgen bij bill richards racing (ff googlen) maar ze zijn idd niet veel gemaakt. Alleen beschikbaar op de turbo.

Je kan natuurlijk ook meteen een straight cut drop gear set inbouwen, dan kan je precies de eindoverbrenging krijgen zoals je wilt. Kost wel doekoe |:( en een hoop herrie aan je kop..

Voor een ombouw naar pre-verto heb je zoals Dennis juist zegt de hele setup nodig; pre-verto vliegwiel, backplate, drukgroep.

Wel ff een kilo (= ong 5 mm) van je vliegwiel af laten draaien, geeft weer wat meer umph 8)

Dennis schreef:
Maak even duidelijk wat je uitgangspunt qua auto is (bouwjaar en type)

Mijn uitgangspunt is een Metro A+ blok met alleen de uitgaande as uit de versnellingsbak en het koppelingshuis...
Verder komt het blok in een mini uit 1991 maar daar zit nu een 1000 in waar ik niets van overneem... (behalve de hoofdcilinder en de leiding)

Dit is waar ik het over had... Als ik niks heb zou ik dit dus wel kunnen kopen om mee te beginnen. (Koppelingscilinder/hefboom enzo moet er ook nog bij)

Ik heb de catalogus van Angloparts thuis liggen en daar staan de tandwielen voor 3.2 gewoon in :x Maar anders? 3.1 Of dan toch maar voor 3.44 gaan...

eigenlijk verschil in 850, 1000, 1275??

ja, er is verschil, namelijk de zwaarte van de veer:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 436#189436

groetjes,
Theo van den Bogaard

Poets, poets, poets :) Hoop zwarte troep en pakking is er al af... :P

Kreeg ik vantweekend mijn Carb. binnen. Hiff.44 Dus ik ff kijken, uit elkaar gehaald, duidelijk zat, heb zowat al een idee hoe het werkt ;) Moet wel een revisiesetje kopen maar das logisch. Tot ik bij de gas/choke mechanismes kwam was alles duidelijk, maar toen kon ik mn Haynes niet meer volgen. Dus ik kijk ff onder mn motorkap (jah, op mijn 1000 zit nu ook een Hiff. carb, vraag me niet waarom) zit er dus op mijn "nieuwe" carb een heel ander gas/choke mechanisme, sterker nog, de gasklep draait zelfs helemaal de andere kant op!

Heb ik nu gewoon iets helemaal verkeerds gekocht of kan je dat mechanisme ombouwen oid?? Ik heb al een mailtje naar de verkopende partij gestuurd voor info.
Ik zal vande week proberen een digitale camare te ritselen en er een paar foto'tjes van te schieten...

Pff, zoveel vragen |:( Maar het blijft leuk :D

In feite denk ik dat je gewoon geluk hebt. Als het de hele andere kant op draait heb je er waarschijnlijk 1tje die je kan gebruiken in een dubbele setup, dus zowel links als rechts een HIF44. Met een beetje mazzel kan je hem gewoon omruilen met een normale en er nog geld aan overhouden voor het revisiesetje....

Er zitten gewoon aansluitingen voor kabels aan, alleen op een hele andere plek als in mn Manual staat. Ik zie ook geen verbiningen naar evt. stangen oid?? Naja, ik zal die foto's proberen te regelen...

Die zullen er ook niet bjizitten naar alle waarschijnlijkheid. Overigens zal je wel een HIF38 op je hudiige mini hebben zitten en dit is een HIF44. Daar kan een verschil in zitten maar dat weet ik niet zeker. Ik ben er overigens wel vanuit gegaan dat de aansluitingen hetzelfde zijn, maar dat ze aan de tegenoverstelde kant zitten. Of is hij echt anders? Foto zou wel erg makkelijk zijn....

De aansluitingen komen wel overeen. Enkel de draaiende delen met veren waar de gas en choke-kabel aanzitten zien er komplet anders uit. Met ander aanslagen ed. Foto is onderweg... (Is een Hiff. carb uit een metro toevallig anders dan een hiff uit een mini??)

Ik weer even over wat anders...

Omdat ik een creditcard heb besteld en nu dus vanuit engeland kan gaan bestellen, wil ik een order plaatsen naar Minispares met mijn bak-revisie-set. Omdat ik dan toch aan het bestellen ben wil ik meteen mijn diff maar meenemen (en eigenlijk ook mijn kilometertellertanwieltjes maar daar kom ik nog ff niet uit).

3.2 diff schijnt lastig te zijn, dan ga ik met mijn 13"-ers toch maar voor 3.1 (59/19) Als ik op de site van minispares kijk kosten die wieltjes nieuw allebei even veel als mijn bakrevisie-set :? ben ik nou heel raar aan het kijken, of is dit gewoon zo?? Lijkt mij eigenlijk wat overdreven...

Tjonge, zie hier europrijzen van meer dan 200 per tandwiel! Is dat schrikken!! Liggen er veel tweedehands diff's in nederland? Hoe doen jullie dat? Een nieuw diff...

volgens mij ligt het aan de verhouding;
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37547
("standaard-verhouding" = minder duur)

of een 2e hands bak/blok met de juiste verhouding op de kop zien te tikken dus ...

(heb je die HIF44 wel van de goede kant bekeken? ik zou denken dat die kleppen allemaal dezelfde kant op open gaan (ongeacht links of rechts))

FWIW,
Theo van den Bogaard

Zoals Theo al aangaf: 2dehandsdiff of versnellingsbak zoeken. Of die uit je huidige 1000 overzetten. Daar zit die waarschijnlijk ook in. Des noods zoek je een kapotte versnellingsbak. daarvan liggen vaak lagers eruit en/of synchromesh versleten, maar het is diff is eigenlijk altijd heel. moet je ook wel erg rare dingen mee doen om die te slopen....

Ok, mn carb. hier zijn de foto's:

Zoals ie er volgens mij uit moet zien, ook volgens Haynes:

En dan mijn carb.:

De eerste gashandel draait duidelijk rechtsom, die van mij dus linksom. Dat hoeft geen probleem te zijn, dan moet je alleen je gasklep ff anders in elkaar zetten, maar is er een ombouwsetje voor? Volgens mij is de body gewoon anders. Er zitten andere nokken op en bij een normale hiff zit er zo'n kokertje op waarin je stelschroef voor je stationair zit, die heb ik bijvoorbeeld niet....

Is het nou echt een miskoop? Ik kreeg een mailtje van de oude eigenaar dattie wel van een mini komt....

Daar wordt het stil van :x Oops... Niemand een idee?? Nog nooit eerder gezien??

Misschien voor een turbo?

Op je foto zie ik helemaal geen gasklepas of bijbehorende arm. Alleen de choke. Hoe weet je dat jou gasklep de verkeerde kant op draait?

Helemaal links op de foto staat bij beide carb's de as voor de gasklep. Op die van mij zit geen gewone moer maar er zit een verlenging op waar een veer omheen zit...

Als je naar de meachanismes kijkt die eraan zitten zie je dat bij de bovenste er een gat onderaan (kabel bevestiging) zit en de kabel naar boven loopt en dan naar rechts wordt getrokken.

Bij de onderste zit het gat ook onderaan alleen wordt aan het einde de kabel naar links getrokken en gaat de klep dus de andere kant op open...

Duidelijk?? Gege, blijft lastig... Ik denk dat ik vant weekend ff met die carb. langs een minicentre rijdt...
Kan ik meteen eens informeren of ze daar niet aan een goedkope eindoverbrenging kunnen komen...

Nou, het is wel een Hiff-44 alleen waarschijnlijk toch van een andere auto. En het is een carb die in een combinatie heeft gezeten. Met een hitteschild waar je normaal de gaskabel aanvastzet zou deze carb op mn mini moeten passen. Wel wat creativiteit gewenst geloof ik. Ik denk dat ik m even laat liggen en als mn blok bijna klaar is maar eens kijken wat ik er mee ga doen...

Bovenblok wordt momenteel nagemeten bij het minicentre... Zag er op het eerste gezicht goed uit volgens het personeel. Hopen op een beetje meevallers, dan maar eens echt aan de bak beginnen. (als ik mn 3.1 en revisieset en info binnen heb)

De eerste foto uit Haynes is volgens mij verkeerd, dat is waarschijnlijk een foto alleen om het type te laten zien.

Waarschijnlijk komt deze carb van een Metro. De bovenste hevel is de gasklep, de onderste de choke. Je moet nog wel het hitteschildje hebben, want daaraan zit de bevestigingsbeugel van de gaskabel.

Dennis

Krijg net een belletje over mn bovenblok...
Cilinders/zuigers zijn op... Tolerantie zijn te groot. Dat wordt dus boren,honen, nieuwe zuigers...
De krukas was niet afgekeurd maar wel "grijs". Hij adviseerde een nieuwe/inruil... Is dat volgens jullie ernstig aan te raden??

Verder ben ik benieuwd wat jullie zouden doen qua zuigers... Ik zit nu te denken aan sw5 nokkenas en stage 1 of 2 kop... Wat voor zuigers zijn aan te bevelen...

een nieuwe krukas is vrij duur (enkele honderen euro's) maar als hij niet krom of gebarsten ofr dik ingepit is, begrijp ik niet waar ze het over hebben.

grijs..so?@?
:?

qua zuigers heb je twee/drie opties.

P51253 (AE verkrijgbaar tot +60)
of de duurdere
Mega range van minispares

of JE

maar da's alleen als je te veel geld hebt.

Birdy schreef:
Krijg net een belletje over mn De krukas was niet afgekeurd maar wel "grijs".

Misschien in de zin van wit (goed), zwart (fout)...dattie daar tussen inzit. Het 'grijze' gebied, oftwel: niet goed te definieren. Zou het anders ook niet weten

Ok dan, en hoe is de goede volgorde? Ik breng mijn blok weg naar een bedrijf, die bepalen welke overmaat (dat is toch die +20 of +60??) er nodig is en dan bestel ik die zuigers? Of moet ik zuigers bestellen en daarmee naar zo'n bedrijf gaan en die boren mijn cilinders dan op tot de goede maat?

En die AE zuigers, kan ik dan gewoon de huidige drijfstangen ed gebruiken?

Eigenlijk ja op al je vragen.

Het revisiebedrijf zal je adviseren welke overmaat lagers je nodig hebt voor de krukas en drijfstang-lagers.

Je kan idd je drijfstangen hergebruiken, je zuigers aanleveren aan het revisiebedrijf is aan te raden. Zij kunnen niet tegen de Minispares-bedragen op en ze moeten toch de zuigers op de drijftangen plaatsen dus gewoon zelf bestellen en overdragen.

Lagers kunnen ze wel tegen dezelfde prijs leveren.

Misschien heb je ook een goed adresje van een minivriendelijk revisiebedrijf?

En nu vraag ik me nog steeds af of ik nou +20 of +60 zuigers moet bestellen...

Paul schreef:
Schiedamse Motor Revisie, vreemde knakker ome Loek maar levert goed werk. Klepzetels doet ie ook voor je.

Ik heb het minicentre waar mn blok nu ligt gevraagd een offerte te maken. Ben erg benieuwd, maar denk dat ik met het bovenstaande adres ism minispares ook wel een eind ga komen...

je hebt overigens +20 +40 of +60 of + 100

bedenk wel dat 1275 blokken wat zelfzamer gaan worden en het dus te overwegen valt naar +40 te gaan. Ook is verder opboren duurder

op blokken met sleeves kan je niet verder dan +40.

maar goede revisie tenten zijn lastig te vinden (ik doe alles bij SMR)

Ik ben niet duidelijk genoeg geloof ik, ik heb geen idee wat +20 inhoud... :P
Ik heb het idee dat +20 iets groter is dan standaard. en +100 veel groter?
Dus zou ik aan +20 genoeg hebben, als mijn huidige zuigers standaard zijn...

Wat is dan precies het voordeel van +40??

(Wacht, ik heb het al gevonden: bij revisie is elke overmaat +0.02" Dus +20 is de eerste overmaat, +40de tweede... Dus ik moet ff weten wat voor zuigers er nu in zitten en dan naar een revisiebedrijf...)

+20 is 0.020 inch overmaat = 0.508mm
als je diepe krassen hebt kan het zijn dat je die niet er uit krijgt met een 0.5 mm maar wel met een 1mm. of naturrlijk dat er al een keer een overmaat zuiger is in gezet.

je krijgt dus meer cc's resp +20>1293,+40>1310,+60>1330, en als niet officiele maat 73.5mm -> 1380 cc

je 105 cc winst van een 1275 naar een 1380 is natuurlijk stevig en dat merk je direct al.

verder wordt de vorm van de verbrandings kamer natuurlijk wat anders en krijg je een wat vierkantere boring/slag verhoudin.

Ok, duidelijk, ik ga dan maar voor +20... Beetje rustig aan, niet meteen tot het uiterste... :)

1295cc... klinkt wel weer eens wat anders.. :)

Nou, mn blok weer opgehaald, moet ik 50 euro dokken voor 3 kwartier werk... Oke dan :)
Want alles was los geweest. (Waarom ze het weer vast hadden gezet was me een raadsel, want het moest er volgens hun toch allemaal uit)
Naja, ik thuis alles maar weer los gehaald want nou wilde ik ook wel weten hoe dat allemaal zat. Naja, die zuigers waren aardig zwart/bruin aan de zijkant. Verder vondt ik alles er erg goed uitzien, geen groeven in mn cilinders enzo. En sommige delen zaten erg vast.

Nu heb ik een stuk staal :P , een krukas en mn zuigers met drijfstangen. Als ik m nou voor revisie wegbreng, vervangen ze dan ook al die lagerschalen enzo?? En krijg ik m dan compleet met nieuwe zuigers gemonteerd en de krukas er weer in terug? Of is dat wat je zelf wilt?

Birdy schreef:
Ok, duidelijk, ik ga dan maar voor +20... Beetje rustig aan, niet meteen tot het uiterste... :)

Je kan van te voren niet zeggen dat je voor +20 gaat, want dat hangt van de maten van slijtage van je cilinders. Dus de benodigde overmaat laten bepalen door het revisiebedrijf en dan zuigers bestellen.

Ehhh?

hebben ze je blok uit elkaar gehaald en daarna weer in elkaar gezet zonder iets te doen? En dat kost 50 doekoe?

Hebben ze dan op z'n minst aangegeven welke overmaat zuigers en lagers je nodig hebt?

Afsluitend; dat uit elkaar halen had je zelf ook kunnen doen en zeker het in elkaar zetten. Da's de sport, en héél belangrijk; dan weet je dat het goed wordt gedaan.

Zie het treurige verhaal van Eelke's blok

Naja, zonder iets te doen??
Ik heb het een keer met ze over mijn blok-revisie gehad en toen zeiden ze: als je je bovenblok een keer hier afgooid meten we m ff na en weet je precies waar je aan toen bent... Naja, dat heb ik dus gedaan en het resultaat is dat ik weet dat er nieuwe zuigers in moeten en dat de krukas volgens hen beter vervangen kan worden...

Die zuigers pasten volgens mij nog erg netjes, ik zie niets van groeven dus heel erg zal eht niet wezen...

En ja, daarvoor heb ik 50 euro gedokt... Als ik dat vantevoren geweten had weet ik niet of ik het had gedaan.... Het klonk alsof ze het ff deden en toen ik m ophaalde was het ineens keer 3 kwartier.... Tjah...

@paul: als ik mn onderdelen binnenkort kom halen neem ik de boel wel even mee... Ik heb het idee dat jij dat soort spul wel vaker hebt gezien :)

Birdy schreef:
Die zuigers pasten volgens mij nog erg netjes, ik zie niets van groeven dus heel erg zal eht niet wezen...

Als je groeven zou zien is er volgens mij ook eens iets grondig mis gegaan. Als je met normale slijtage te maken hebt dan gaat het er volgens mij meer om of je nog een hoon-patroon van enige betekenis ziet. Een cilinderwand moet ruw zijn ("ruitjespatroon"), niet zo glad als een spiegel.

[size=75:70spn083][Edit: typos][/size:70spn083]