1967 Austin Cooper Mk2

RE: 1967 Austin Cooper Mk2

Hey, zie ik het goed op een van deze plaatjes dat deze Cooper trommelremmen van voren heeft? Of was dat alleen even om er even een as van voren onder te hebben? Op de latere foto's kan ik het niet uitmaken. Zit dit dan alleen op de S en de Innocenti Cooper?

Is er aan 10 inch schijfremmen voor nog enigszins aan te komen? Veel ombouw? Gaat het "zo maar" met een bestaande hoofdremcilinder? Moet er een rembekrachtiger bij, of deed men dat vroeger niet?
Ik overweeg om het bij de Cooper Van te doen, maar zo op het eerste gezicht lijkt het vrij omslachtig om om te bouwen. Verkrijgbaarheid regelmatig benodigde onderdelen is ook vast zoiets (blokken)?. Ik heb met dat 1300 blok altijd een beetje moeten uitkijken met remmen.

Mooi project trouwens deze Cooper, gelukkig was mijn MKII carrosserie iets beter. Die is 15 jaar geleden gerestaureerd en besloeg vooral binnen- en buitenste A panelen, spatborden en voorfront, hoeken vensterbank. Voor de rest was de koets redelijk gaaf. Was een van de eerste getectyleerde auto's in Nederland met niet te veel kms, dat zal vast veel uitgemaakt hebben.

:D

Hallo GuyHouten,

Er wordt heel veel in het forum geschreven over 10 inch schijfrem conversies, je bedoelt hoogstwaarschijnlijk ook voor 10inch velgen, 7,9/7,8 inch schijven.
Even de Zoekfunctie gebruiken wordt je een hoop wijzer van! d:)b
link

Groeten Miniauto.

GuyHouten schreef:
Hey, zie ik het goed op een van deze plaatjes dat deze Cooper trommelremmen van voren heeft? Of was dat alleen even om er even een as van voren onder te hebben? Op de latere foto's kan ik het niet uitmaken. Zit dit dan alleen op de S en de Innocenti Cooper?

Ik zal even op dit stukje reageren, voor de conversie mag je me ook PM'en ;)

Bij de restauratie van de body had ik een subframe nodig om alles te passen. Verder moest hij toen nog makkelijk verplaatsbaar zijn en ik had toevallig nog een setje trommelremmen liggen daarvoor. Is dus niet wat er origineel op zat.

Er horen origineel 7" schijfremmen op en achter trommels met 1/2" spacers. Dat laatste is alleen op de Mk II Coopers geweest, de Mk I Coopers hadden trommels zonder spacer. Dit alles weer in contrast met de setup voor Cooper S, Innocenti Cooper en post 1983 Mini's die achter trommels hebben met 1" spacer. Mijn Cooper krijgt een Cooper S remsysteem met 7,5" schijfremmen voor en achter 1" spacers, maar dan zonder de rembekrachtiger. Punt is dat de 7" schijfreminstallatie nauwelijks beter remt (of eigenlijk zelfs slechter) dan trommels. Overigens heb ik wel de originele 7" schijfreminstallatie en 1/2" trommels erbij, mocht ik het ooit terug origineel willen maken.

miniauto schreef:
Hallo GuyHouten,

Er wordt heel veel in het forum geschreven over 10 inch schijfrem conversies, je bedoelt hoogstwaarschijnlijk ook voor 10inch velgen, 7,9/7,8 inch schijven.
Even de Zoekfunctie gebruiken wordt je een hoop wijzer van! d:)b
link

Groeten Miniauto.

Er staat ook nog een topicje gelinkt vanuit een van de FAQ's:
viewtopic.php?p=384400#p384400

Vandaag de voorste rolkooi er verder ingebouwd nadat ik het voorste deel van de hemel had geplaast en de onderste dashbord rand. Ook begonnen met de pedalen. Volgende week hoop ik weer wat foto's te maken ;)

Weer een beetje verder geknutseld. Het schiet niet echt op, maar het begint wel steeds meer erop te lijken. Hoop volgende week de laatste ophangingsdelen terug te krijgen van de poederlak zodat hij eindelijk op z'n vier wielen kan staan.

Een deur kan al weer netjes dicht met een NOS deurklink setje.

De one-off special wiring loom met wat extra's wilde niet echt gemakkelijk op z'n plek, maar zit er dan toch nu wel zo'n beetje in. Ook de NOS hoofdrem- en koppelingscylinder zijn hier goed te zien. En ja, hij was en blijft rechts gestuurd :)

De cockpit begint ook vorm te krijgen.

Is die bovenste dashboardrand nou ook bekleed? Ik dacht dat deze altijd alleen gespoten waren. Want zo'n dashboard ziet er erg mooi uit!
Succes met opbouwen, geen overhaaste klus van gaan maken.

Als ik zo even de pagina's doorlees kan ik maar op 2 dingen komen..
Petje af, en wat is die inmiddels al mooi geworden d:)b

Beumert schreef:
Is die bovenste dashboardrand nou ook bekleed?

De Cooper en Cooper S hebben deze origineel bekleed met soortgelijk materiaal als op de onderste dashbord rand, maar dan zonder schuim (dus direct op het metaal). Zo zijn ook de A-posten van binnen aan de bovenkant bekleed.

kzag het ook inderdaad.. :d Heel netjes gedaan Bart....

Kan je dit er trouwens gewoon op plakken ?

Jaapio

Kan je dit er trouwens gewoon op plakken ?

ja is speciale lijm voor in een spuitbus heb ik tenmisnste wel gekregen van de de bekleder

De Cooper en Cooper S hebben deze origineel bekleed met soortgelijk materiaal als op de onderste dashbord rand, maar dan zonder schuim (dus direct op het metaal). Zo zijn ook de A-posten van binnen aan de bovenkant bekleed.

en ook de wolesely en riley hebben dit

Tijd voor een update ...

Er ging iets mis tijdens het stralen bij de poederlakker:

Ik hoop dat hij nog wat gaat zakken, nu is het meer een monster truck dan een Mini:

Badged Austin Cooper Mk II

Interieur in wording

Mijn deadline over twee weken ga ik helaas niet meer halen :'(

hey bartje,
ziet er wel heel top uit, en zeker als je ziet waarmee je begonnen bent.

greetz paul

Wauw, wat een mooie mini! Je neemt de tijd voor het opbouwen maar dan ziet het er ook we top uit.

Jaahh dit is toch echt wel een super project :)\\_ :)\\_ :)\\_ :)\\_ :)\\_

Er is niemand op dit forum die hier niet van droomt denk ik. Gewoon je echte 'eigen' mini, super man weer een mini gered van de ondergang 8)

Vandaag de boel gelaten voor wat het is en eens flink gepoetst aan de klokjes

Hoe staat het ervoor Bart.. de clubdag komt eraan ;)

Jaapio

Tja, heb net de datum ook eens opgezocht. HELLUP :x

Slecht nieuws mensen: het gaat niet meer lukken voor de 2e clubdag en ook niet voor het IMM :'( Ik heb er echt te weinig tijd voor op het moment helaas. De badkamer heeft even voorhang :x

De nieuwe target is de 3e clubdag, en dan met APK en al. Dit moet haalbaar zijn want ik verwacht wel binnen afzienbare tijd (tegen de 2e clubdag) de Mini voor het eerst te kunnen starten - zei ik niet zoiets eerder ook al :? Verder ligt er een uitnodiging voor een rally een week later dan de 3e clubdag, dus dan moet het toch wel lukken O:)

Toch ook wel weer een beetje kunnen doen: remleidingen achter zijn nu aangesloten en de vloerbedekking is nu volledig aangebracht. Tevens ook wat electrische onderdelen aangesloten, al is de vraag of het ook allemaal gaat werken. En m'n gaspedal zit er nu ook in (niet onbelangrijk, toch :D ).Ik wacht momenteel weer eens op de poederlakker die het enorm druk blijkt te hebben. Ook heb ik de tank weggebracht om van binnen te laten ontroesten.

Als nog iemand weet waar ik Lucas H4 koplampen met standlicht kan krijgen, dan hoor ik dat graag.

Wat een heerlijke auto O+
Heel mooi afgewerkt, wordt volgens mij echt met liefde gedaan!
Erg gaaf vind ik de retro kleur en die extra lamp op de achterklep, mistlamp of iets dergelijks?

Leonie-k87 schreef:
Erg gaaf vind ik de retro kleur en die extra lamp op de achterklep, mistlamp of iets dergelijks?

Achteruitrijlicht :)

Yep, en originele kleur - net iets beter dan retro :D O:) ;)

Mini4Ever schreef:

Je hebt zelfs een modelbouwertje op een idee gebracht :

Bij mij zit hij wel aan de andere kant , wellicht zet ik hem ook rechts. Stuur komt bij mij ook rechts te zitten namelijk. ( interieur bouwen is volgende klus )

ps. kijk niet naar de achterlichten !! daar moet ik nog aan werken. lampjes hangen overgens al allemaal erbij.

Gr,
Levi

heey bartje,

en nog wat gedaan aan je projectje?

groetjes paul

Momenteel gaat het niet echt vooruit. Te veel met dingen voor anderen bezig. Wel vandaag nog wat gedaan aan de motor: olie filter huis, ventilator, een van de dekseltjes achterop het blok. Niet veel dus... Wel zijn de carburateurs klaar. Dus hoop ik zeer binnenkort toch eens wat ronkend geluid te mogen horen...

erg mooie mini heb je Mini4Ever :)\\_

zal het niet erg wennen zijn om rechtsgestuurd te rijden ??

of heb je er al evaring mee ? :)

veel succes met de mini en dat alles goed mag verlopen d:)b

Heb wel enige ervaring met RHD autos. Is op zich niet zo moeilijk, alleen als je een langszame traktor of zo wil inhalen, dan heb je enigszins het probleem dat je niets ziet...

Sinds begin July is er nauwelijks nog iets gebeurt. Te veel werk aan huis, allerlei Mini meetings ter ere van 50 jaar Mini en nog wat andere dingen zijn daar grotendeels de oorzaak van. Gisteren met weemoed nog maar eens een paar fotootjes gemaakt. Hopelijk kan ik vanaf volgende week weer eens aan de slag :|

Éen woord super! :)\\_
Hoop deze zeker een keer op een clubdag te zien.

`T ziet er erg goed uit!! d:)b

Ik hoop voor je dat ie snel af komt.

Dit weekend de uitlaat er onder gehangen :)

En op naar de volgende mijlpaal Bart.. en je weet het he ;) clubdag is in april ;) imm in mei ;)

Jaapio

foto??

greetz paul(seffens)

Het is wat moeilijk om een goede foto van de onderkant te maken. Ik zal het nogthans eens proberen als ook de schakelpook eronder hangt...

Volgende mijlpijl zou eerst moeten zijn dat de motor loopt ;)

ik wil niet bijdehand zijn, en kan het mis hebben..maar volgens mij zit je koelfan verkeerd om gemonteerd.. :x

Er kan altijd wel eens wat mis gaan, maar op deze manier staat de tekst 'engine side' op de fan daadwerkelijk aan de motor kant zodat ook de borgringen onder de boutjes van de fan netjes op ijzer zitten en niet direct op het plastic. Dit is dus de correcte manier van montage. Wat misschien verwarring geeft is dat dit een oudere fan is en die hebben smallere bladen dan die op latere Mini's.

ok, dan zal hij inderdaad wel goed zitten! misschien gezichtsbedrog op de foto..
Ik wilde het je alleen besparen dat als je straks alles erop heb zitten en je gaat rijden erachter komt dat de boel warm loopt..dat zou zonde zijn van zo'n nette mini! :)

update ???

hoe gaat het er nou mee bart of net als ik tedruk met andere dingen

hilbert

Te druk met andere dingen vrees ik. Dit weekend kan ik weer niks doen ivm de verbouwingsbezigheden. Vervelend is dat de winter al in de buurt komt en dat zal de mogelijkheden tot sleutelen ook weer beperken ivm de buiten termperatuur...

Het enige wat nog gedaan is in de afgelopen maand is dat ik de remleidingen heb afgemaakt. Dus die zijn nu dicht, maar er zit nog geen remvloeistof in...

Mini4Ever hoe gaat het met je project?
Ben benieuwd naar foto's :D

zeer interessant project om te lezen en kijken! keep up the good work!

Het begint weer serieus te kriebelen! En m'n vingers beginnen ook weer langszaam te ontdooien na al die sneeuw. Eens kijken of we morgen weer eens wat kunnen doen 8)

En wat hebben we gedaan vandaag?????????????? O:) O:)

Ollie

Eens serieus flink opgeruimd en plaats gemaakt, maar nog niet echt iets aan de Mini kunnen doen :(( Verwacht deze week wel een pakket met de laatste interieur spullen te ontvangen, dus hoop ik volgend weekend daar wat aan te kunnen doen.

Mijn showcase topic was wel heel diep weggezonken...

Gisteren eindelijk weer eens wat aan de Cooper gedaan. De versnellingspook zit er nu in en alle versnellingen werken (ietwat stroef, maar dat zal van nieuwigheid zijn). Ik moest even de uitlaat er weer afhalen om de versnellingspook mechanisme er makkelijker onder te krijgen, maar dat ging vrij snel. Tevens de kleppen gesteld nadat ik nog een klein probleempje met 1 tuimelaar had opgelost. Ook de carburateurs nu definitief gemonteerd met de luchtfilters. In ieder geval weer wat vooruitgang...

Dus ehm.. IMM Zwitserland dan maar??
Of ben ik nu tè enthousiast? ;)

Ik doe geen uitspraken meer over wanneer ik hem af hoop te hebben, maar ik ga niet naar het IMM in Zwitserland omdat dit samenvalt met de National Mini Cooper Day in Beaulieu...

We zien het wel als hij af is ;)

Het gaat toch oh zoooo langszaaaaaam....

Bart,

it's no longer the working speed, but the quality you deliver

en die is mijn inziens heel erg goed

Jaapio