Terug na even weg te zijn geweest 🙂
10 jaar geleden heb ik mijn eerste Mini-project aangeschaft en opgeknapt. Showcase topic van dat project staat hier:
https://minisevenclub.nl/forum/date/mini-showcase/mini-1986
Na verkoop van ons toenmalige huis, een tijdje zonder garage en dus ook zonder project, maar nadat ons nieuwbouw-huis klaar was, begon het toch weer te kriebelen voor een project. Vorig jaar heb ik toen een VW Kever 1302 uit 1971 aangeschaft, opgeknapt en na een paar maanden weer verkocht. Leuk motortje, maar die stuurinrichting en rondom trommelremmen, dat rijdt niet echt lekker.
Toch maar weer op zoek naar een Mini dus.
Na een oproepje hier op het forum heb ik dus sinds een paar maanden weer een Mini. Het betreft hier een Mini automaat uit 1978.
Bij de vorige eigenaar buiten gezet:
Op de aanhanger mee naar huis:
En thuis:
Bandjes oppompen zodat het wat beter rolt:
En de nieuwe garage:
De dag erna de hele Mini maar eens goed gewassen:
RE: 1978 Mini Minimatic
Ingediend door Thierry op zo, 28-06-2020 13:59
De body is op de meeste plekken wel hard. In de dakrand zit een gat dus dat moet dicht gelast worden:
Eerst het technische werk. Een vorige eigenaar had een creatief alternatief voor de torenbout-rubbers, nl een opgevouwen binnenband van een fiets 🙁
Om hier goed bij te kunnen, heb ik de radiateur verwijderd. De vloeistoffen moesten er toch uit:
Deze stukken fietsband waren ook te vinden tussen de torenbouten en het subframe.
Natuurlijk alles vervangen voor originele rubbbers:
Thermostaat was ook behoorlijk verstopt:
Vervangen voor een nieuwe en alles weer gemonteerd na schoonmaken incl nieuwe pakkingen:
Ook hier geen originele pakkingen maar een oud stuk karton:
De radiateur getest en leek goed, maar na installatie en bijvullen, bleek deze toch te lekken. Nieuwe radiateur gekocht en de omhuizing netjes gemaakt. Boutjes zaten er helaas niet bij en in de nieuwe radiateur moesten metrische bouten dus zelf maar een paar boutjes op maat gezaagd:
Bij de kilometertellerkabel was geen doorvoer-tule gemonteerd (gat was opgevuld met ongeveer een golfbal aan kit). Doorvoertule had ik nog wel 1 liggen:
Ouderwetse plastic luchtfilter eraf gehaald en aan de gang met het starten van de Mini. Alle vloeistoffen vervangen en nieuwe bougies en bougie-kabels gemonteerd. Ook een nieuwe distributiedeksel en rotor geïnstalleerd. Daarna de eerste poging, maar helaas geen klik. Startblokkering die in de schakelpook zit, nagekeken en afgesteld. Dat was wel OK. Waarschijnlijk dus het startrelais kapot. Getest dmv de accu rechtstreeks op de startmotor en er was beweging. Dus inderdaad het startrelais kapot.
Vervangen door een nieuwe:
Resultaat:
De Mini start! [Edit: Filmpje verwijderd ivm grootte]