Mini 1986

RE: Mini 1986

Hallo,
aangezien ik hier nieuw ben (al wel een paar maanden meegelezen), zal ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Thierry, ik woon in Kaatsheuvel, ben getrouwd, heb 1 dochter van bijna 11 maanden en heb 3 weken geleden mijn eerste opknapper gekocht. Het is een stapel onderdelen, uit 1986, dus nu nog 1 grote puzzel :?

Wat foto's:

Dit ben ikzelf met mijn dochter:



Dit is mijn project:













Ik zal dus regelmatig met vragen komen, maar ik had al gezien dat hier de antwoorden meestal wel te vinden zijn. ;)

RE: Mini 1986

Hallo thierry,

Ten eerste nog welkom dan.

het zijn zeker een hoop onderdelen, maar wat is je preciese bedoeling
ga je hem orgineel restauren of anders of hoe is de staat van de carroserie en wat voor motor hebbie erbij
maar iig veel succes en plezier er mee.

Gr Frank

RE: Mini 1986

De body is op zich goed. De banaan was roestig en is al verwijderd door de vorige eigenaar, evenals het rechter-A-paneel. Deze zaten er ook al weer nieuw bij, maar waren nog niet gemonteerd. Op zich is de rest van de body best goed, en beide subframes zijn hard. Ik moet alleen eerst nog bedenken of ik het laswerk wil laten doen, of dat ik wellicht van het geld dat een lasser zeker kost, een goed lasapparaat koop (en dan waarschijnlijk nog wat geld over houd) en wellicht een lascursusje ga volgen.

Mijn idee is namelijk dat als ik nu leer lassen, ik daar nooit slechter van wordt, terwijl als ik het laat doen, ik wel een hoop geld kwijt ben, maar eventueel later nog steeds niet kan lassen.

De bedoeling is om 'm zo op te knappen dat ie weer rijdt, en er netjes en redelijk origineel uitziet. Niks al te geks dus met body-kits en dergelijke.

Verder zit er een 1275 bij met geflowede kop (nog niet loodvrij), sportbobine en spaghetti-uitlaat. In eerste instantie wil ik 'm gewoon rijdend krijgen, zonder al te veel te investeren in upgrades (de pakkingen wil ik wel gelijk nieuw bestellen, maar da's meer onder het mom van "als de motor nou toch uit elkaar gaat, kan ik de pakkingen beter ook maar gelijk vervangen"), en als ie dan rijdt, dan kan ik nog denken over bijvoorbeeld loodvrij laten maken, nieuwe uitlaat en zulk soort dingen.

Qua looks gaat het oude bruine dashboard met vierkante klokkendoos er sowieso uit en komt daar een "eitje" voor in de plaats. Een nieuw interieur is geen overbodige luxe (sowieso omdat er geen voorstoelen bijzaten, want die waren al slecht en dus al weggegooid door de vorige eigenaar), en dat wil ik in eerste instantie ook niet al te gek maken, want pimpen kan later nog wel.

RE: Mini 1986

Een update-je:

Ondertussen 2 eitjes via internet geregeld (1 was compleet, maar met hout afgewerkt, de ander niet compleet, maar zwart). Bij het houten eitje ook gelijk een houten stuur geregeld, waarvan in de advertentie stond dat deze voor classic mini was, maar ik moet nog ff uitvogelen hoe ik dat stuur moet monteren, want het zwart lederen sportstuur dat er nu opzit is toch anders bevestigd.

Ik heb gemerkt dat het bij een stapel onderdelen het moeilijkst is om te weten waar ik mee moet beginnen, dus ik ben maar vast begonnen met het schoonmaken van de motor:






Verder ben ik ook vast begonnen met het kaalmaken van het achtersubframe:





Het kaalmaken van de subframes is voornamelijk om zeker te weten dat er geen roest in zit. Als deze kaal zijn dan wil ik deze behandelen met zilvergrijze hammerite (hamerslag). Als er andere (betere) opties zijn voor het behandelen van het subframe, dan hoor ik het natuurlijk graag.

RE: Mini 1986

hey ten eerste wil ik je hier welkom heten he,
en ten tweede leuk projectje waar je mee bezig ben, ik zal dit zeker blijven volgen,

succes verder

RE: Mini 1986

Hammerite is wel een goede lak,
maar vergeet zeker niet de naden en de binnenkant van alle onderdelen (body , frames). wat is zelf heb gedaan is behandeld met ML, en dorpel met een mengsel van ml en motorolie >:) Gebruik wel schone olie anders ga je het mss wel iets ruiken binnen.

ik zou zelf beginnen met wat onderdelen klaar te maken voor het inbouwen en dan de body stak maken.

voor een sportstuur heb je een stuurnaaf nodig. Deze bevestig je tussen het stuur en de stuurkolom.


Succes verder d:)b

RE: Mini 1986

dus voor het houten niet-sportstuur, moet waarschijnlijk gewoon die naaf er weer tussenuit...

Komt wel goed dan. Wat bedoel je met ML (de afkorting zegt me zo in eerste instantie even niks).

RE: Mini 1986

dat is een roestwerend middel van valvoline, (ook van tectiel). je kan het gebruiken als onderlaag en dan tectiel er over. ML vormt een was laag.

Het stuur heeft als het goed is dan gewoon een gat met vertanding die je zo op de as schuif.

RE: Mini 1986

Hey,......

Die mini ken ik!!!Leuk om te zien dat er aan begonnen gaat woreden! In die koude garagebox in het mooie Weert daar hoort geen Minike staan...

Succesik ga het volgen..

Ollie

RE: Mini 1986

Mooi te zien dat er in de buurt weer een mini bij is.

Succes met opknappen. Mocht je echt problemen tegenkomen, dan zijn er altijd wel mensen in de buurt die je kunnen helpen.

RE: Mini 1986

De body is te koop ivm de aanschaf van een nieuw project:
viewtopic.php?f=25&t=48049

RE: Mini 1986

Uiteindelijk toch maar besloten om het andere project niet aan te schaffen, dus ik ga deze zelf afmaken.

Binnenkort weer een update (de garage is weer opgeruimd, dus ik kan weer klussen).

RE: Mini 1986

De eerste vraag dan maar: wat zijn dit voor beugeltjes???


ik kwam deze 4 identieke beugeltjes tegen en heb al op diverse sites en in verschillende boeken gekeken, maar niks gevonden.

RE: Mini 1986

Met die beugeltjes zit je stoel vast op de kokerbalk :)

RE: Mini 1986

OK dan, die heb ik dus de eerste tijd nog niet nodig (ten eerste omdat ik nog geen stoelen heb). Die beugeltjes zaten in een bak met alleen maar onderdelen voor het achtersubframe, dus vandaar dat ik het niet helemaal snapte.

Bedankt!

RE: Mini 1986

leuk om dit te zien, ik ben namelijk ook zo begonnen met mijn mini ook als "bouwpakket" gekocht en er maar gewoon aan begonnen. 1 tip: met het Haynes boek kom je echt heel ver.

GRTZ michel

RE: Mini 1986

Die heb ik natuurlijk gelijk aangeschaft (evenals het standaard werkplaatshandboek en de motor-bijbel van Vizard).

Even een kleine update:
Achtersubframe is bijna kaal en gelukkig roestvrij. Als dat klaar is, dan kan ie in de zilvergrijze Hammerite.

Achterremmen heb ik ondertussen allebei losgemaakt (de trommels zaten hartstikke vastgeroest aan de remschoenen).

Helaas heeft de vorige eigenaar nagenoeg alle bouten en moeren weggegooid (of in ieder geval niet meegegeven), dus ik moet een collectie Engelse bouten en moeren gaan halen. Zodra ik die heb en de achterwielophanging is opgepoetst, dan kan de achterophanging weer in elkaar en kan het (tijdelijk) weer onder de auto. Maakt het geheel toch wat mobieler, als er in ieder geval 2 wielen onder zitten (hoeven we niet met 4-en de body op te tillen, maar kan ik 'm zelf naar buiten en naar binnen rijden (net als een kruiwagen).

Het duurt trouwens allemaal wat langer dan de bedoeling, maar ik heb in de tussentijd een houten speeltoren gebouwd voor m'n dochter, en haar hele slaapkamerinrichting moeten bouwen, omdat we in januari nog een kindje erbij krijgen (en die krijgt dan de babymeubeltjes). Al met al een paar vrije uren (lees weken), die ik graag in de garage had doorgebracht.

RE: Mini 1986

Vandaag even langs de Mini-dealer geweest voor bovenstaande bouten en moeren. Ook gelijk even wat subframe-rubbertjes gescoord en een echte Engelse sleutelset (dus ring-steeksleutels in inch-maten) d:)b

Vandaag ook de laatste hand gelegd aan m'n garage-verlichting (er was maar 1 TL boven de werkbank, nu zijn er 3 verdeeld over de hele garage, dus overal fatsoenlijk licht om te werken en onderdelen te zoeken).

RE: Mini 1986

Vooral die inch sleutels zijn een goede aankoop geweest, ga je nog heel veel nodig hebben.

RE: Mini 1986

Eindelijk kan ik weer op m'n normale webspace. Ik heb gelijk even wat up-ge-load:
Het achterremmen losmaken:





M'n aanwinsten van een paar weken geleden (Bouten en moeren, Sleutelset en Subframe-rubbers):

RE: Mini 1986

Hm nou, ik heb een zelfde setje gekocht en ik heb hem nog geen 1 keer nodig gehad + dat er al 1 sleutel gebroken is.. Ik ben er dus niet echt enthousiast over O:)

Verder, goed bezig :P

RE: Mini 1986

Het is KOUD in m'n garage...

Vraagje:
Op de achterklep van m'n Mini zit zo'n schijnwerper:
http://i337.photobucket.com/albums/n400 ... ge0426.jpg
(plaatje even geleend van een Engels forum)
Maar aangezien ik gewoon standaard MK3 lampen heb, lijkt me zo'n reverse-light nogal overbodig. Mag dit überhaupt wel in Nederland?

Als ik deze eraf wil halen zit ik weer met gaten (en ik had al gezien dat bij het linkerscharnier de klep sowieso krom is, dus wellicht dan maar een hele nieuwe klep :? )

RE: Mini 1986

Als je zit te twijfelen of de klep wel goed gevormd is en ook over de lamp, dan kun je beter een andere klep of skin regelen. Als het frame van de klep krom is, dan is een complete andere klep makkelijker.

De lamp mag je gewoon hebben in Nederland. Hij is puur als vervanging voor de achteruit die er in de kapjes van een MK3 zit.

En dit is idd nou niet echt weer om in de garage aan een mini te werken zonder een goede kachel.

RE: Mini 1986

Kun je er geen mistlamp (rood) van maken...?

RE: Mini 1986

..rood maken is zonde..
als je die lamp kwijt wil houd ik me aanbevolen :D
keep up the good work! d:)b

RE: Mini 1986

Dan doe er toch lekker MK2 lichten op? VInd ik wel mooi persoonlijk.

RE: Mini 1986

Zo'n achteruitrij-lamp komt vooral van pas bij nachtelijke puzzelritten, als je van plan bent zulke ritten te gaan rijden moet je me zeker monteren.

RE: Mini 1986

Afgelopen week mijn verjaardagskadootje (dat ik van m'n dochter ga krijgen) gekocht. Een 10-delige doppenset in inch-maten. Verder ook gelijk nog wat rubbertjes ingeslagen (voor de voorophanging: de rubbers voor de onderste draagarm, de spoorstang en de schokbrekers).

Nou las ik in de blauwe Haynes-bijbel en de Nederlandse Mini-vraagbaak dat schokbrekers rechtop moeten worden opgeslagen. Dit had de vorige eigenaar echter niet gedaan, dus wellicht dat ik die ook nog mag gaan vernieuwen. Waarom moeten ze eigenlijk rechtop worden bewaard???

RE: Mini 1986

Dat heb ik nog nooit gehoord. Zou ook raar zijn, want dan zouden alle winkels ze ook zo in de schappen moeten hebben liggen.

RE: Mini 1986

.......dat je gebruikte schokdempers beter rechtop kunt bewaren/hangen/wegzetten,
omdat anders het risico van lekkage bestaat.

Bij nieuwe speelt dit niet,
maar gebruikte schokdempers hebben al snel een wat ruimere passing.

8)

RE: Mini 1986

Ik ben ondertussen jarig geweest en heb weer wat spulletjes gescoord:
-doppensetje in inchmaten
-Momentsleutel
-rubbers voor voorwielophanging
-bankschroef

Vraagje over de bevestiging van het achtersubframe. Bij de voorste bevestiging wordt dit rubber gebruikt:

Nu was het oude rubber al verwijderd, dus weet ik niet of die uitstekende rand aan de binnenkant (dus tegen het subframe)/ de buitenkant moet. Dus waar moet de rand???

RE: Mini 1986

Uitstekende rand aan de buitenzijde. Ik neem aan dat deze om die grote bout moet, aan de zijde van de draagarm.

RE: Mini 1986

klopt, bedankt.

RE: Mini 1986

Weer bezig geweest vorige week:

http://members.home.nl/100procentmafkees/IMG_2245.JPG

Het subframe gaat in de lak als het weer wat beter wordt (de temperatuur met name).

RE: Mini 1986

Ondertussen m'n webspace wat aangepast dus de plaatjes doen het waarschijnlijk grotendeels niet meer, maar die zijn eventueel HIER nog te vinden.

De afgelopen paar dagen het compleet geschuurde, kale achtersubframe in de Noverox gezet en toen dat droog was helemaal afgelakt met Hammerite (het zwarte (links) op de eerste 2 foto's is de Noverox, het zilveren deel is de Hammerite):





En de andere kant:



Ik begin ook steeds meer een idee te krijgen van wat ik met het totaal wil, dus ook dat vordert (qua looks, kleur en afwerking).

RE: Mini 1986

kale achtersubframe in de Noverox gezet en toen dat droog was helemaal afgelakt met Hammerite




Hey, Mooi project!

ik wil mijn subframe ook ongeveer op dezelfde manier behandelen, is Noverox gewoon overschilderbaar met hamerite?

grt, Drummputter

RE: Mini 1986

Op die spuitbus van Noverox staat dat het na 6-8 uur drogen kan worden afgelakt, dus ik neem aan dat dat dan ook met Hammerite mag.

RE: Mini 1986

Ik ben voor de 2e keer vader geworden!!! Ze heet Isa en is geboren op 20 januari:



En samen met grote zus Zoë:



(foto's stonden nog niet online, dus vandaar de late reactie).

Ik ben ondertussen ook nog met een nieuwe baan begonnen (ipv 2 uur reistijd per dag, slechts 10 minuten reistijd per dag en ipv 5 dagen werk ik nog maar 4 dagen dus ik houd tijd over!!!), dus da's ook allemaal nieuw, maar toch heb ik wat tijd gevonden om nog naar de Mini-shop te gaan.

De handremkabel die ik nog bij mijn stapel onderdelen had zitten had wat vage knikjes, dus voor een paar tientjes maar een nieuwe gekocht. Ook gelijk nog wat rubbers gescoord (stootrubbers voor op het voorsubframe).

Ondertussen ook nog nagedacht over de uiteindelijke uitvoering en [u:3n6h6kdj]waarschijnlijk[/u:3n6h6kdj] wordt mijn Mini als volgt:
Daphne-Blue met een wit dak. Verder geen poespas, dus geen verbreders, geen verstralers (behalve als ze verwerkt zitten in de grill), geen LM-velgen (van die chromen doppen op stalen velg vind ik namelijk wel mooi), klassiek dashboard (eitje). Voor de rest weet ik het nog niet, maar dit alles is sowieso lange termijn-werk, want er moet nog veel gelast worden en rijden doet ie ook nog lang niet...

RE: Mini 1986

hey,
van harte gefeliciteerd met je nieuwe spruit,

en succes verder met je project,

groetjes seffens

RE: Mini 1986

Weer een paar daagjes gehobbied:
Voorsubframe heeft dezelfde behandeling gekregen als het achtersubframe:





Deze onderdelen liggen op dit moment nog te drogen:



En om alles weer in elkaar te kunnen zetten heb ik eergisteren voor in totaal € 4,70 een Veerboltrekker gefabriceerd met behulp van de uitleg van Clubbie:

RE: Mini 1986

De zwart gelakte onderdelen zitten er al weer op:







Voor de rechterkant heb ik waarschijnlijk een setje nieuwe fuseekogels nodig, omdat ik de bouten niet meer los krijg (en mezelf kennende zal ik dan voor die paar euro de linkerkant ook wel gelijk vernieuwen).

Ik heb ook de stuurinrichting schoon gemaakt, maar krijg de stuurkogels ook niet los. Ik heb al wel nieuwe erbij, maar ja, als ik de oude niet los krijg... :?

RE: Mini 1986

Stuurkogels even goed verhitten, dan komen ze zo los :) !

RE: Mini 1986

Bouten goed inspuiten met kruipolie en in laten weken. En even goed kracht op zetten.

RE: Mini 1986

Snackey schreef:
Stuurkogels even goed verhitten, dan komen ze zo los :) !




die tip had ik inderdaad ook al bij Wheeler Dealers gezien, maar ik heb daar nu nog geen materiaal voor (het enige gereedschap dat warm wordt, is m'n soldeerbout)

RE: Mini 1986

Een gasBBQ misschien iets :P

RE: Mini 1986

Zoek de verschillen:





Nou de 2e nog los krijgen en dan weer monteren.

Waar halen jullie trouwens het vet wat in dit soort dingen moet (en in alle andere gaten waar zo'n zelfde vetnippel op zit)?. De minishop had nl niks en de lokale automaterialenzaak snapte niet wat ik bedoelde.

RE: Mini 1986

Ik heb er Valvoline universal wheel bearing/ axle/ universal joint grease op zitten.
Zoiets dergelijks moet een automaterialenzaak zeker hebben.

RE: Mini 1986

De toptip om de randjes bij de fuseekogels netjes omhoog te buigen: Een waterpomptang!

Uiteindelijk de bovenste kogel met veel moeite ook losgekregen, de nieuwe fuseekogel gemonteerd en alles weer gemonteerd aan het subframe. Het subframe met wat kunst en vliegwerk in mijn eentje onder de auto gekregen:





de wielen zitten er alweer aan en nu moet ik alleen alles nog aan de auto vastmaken.

Op de eerste foto is trouwens het achtersubframe te zien, dat ook klaar staat om onder de auto te worden geschoven.

RE: Mini 1986

Hij staat weer op z'n wielen!!!

Inmiddels al een week of 2, maar ik had vandaag pas tijd om foto's te maken:



De (deels nieuwe) ophanging zit er onder:



De stuurkolom en stuurinrichting zitten er weer in:



Hier nog een foto van de achterbank/ opslagplaats voor het nog te plaatsen plaatwerk (2 dorpels, 2 floorpans, 1 front inner wing (en de rest ligt niet in de auto)):



Nog genoeg te doen, maar dat de Mini weer mobiel is, is de eerste mijlpaal!

RE: Mini 1986

Afgelopen week een Snor + Morris Cooper grill gescoord. Grill heeft geen motorkap-opener-gat, dus er moet een interne opener komen, maar dat wilde ik toch al.

Dat stond nog niet in mijn lijstje van hoe de Mini gaat worden, maar ik heb op de AutoJumble op 26 juni een aantal verschillende grilles naast elkaar gezien en besloten dat er een snor op moest met een Morris Cooper Grill.

Ondertussen ook al weer een paar weken aan het zoeken naar een lasapparaat en vooral veel aan het vergelijken wat nou het beste is voor wat ik er mee wil, voor een goede prijs. Moeilijk...