1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000 AUT

RE: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000 AUT

link

even wat geveild en plaatjes proberen te maken maar dat gaat nogal moeilijk is er een betere manier of gewoon een wat groter plaatje er overheen lassen??

Ik zou er geen plaat overheen lassen, maar kiezen voor zo'n reparatiestuk van de wielkast (geen ervaring met pasvorm) aangezien die steun van de schokbreker er ook aardig krokant uit ziet :)

nr 308

maak het gewoon netjes, met alle respect, het is je eigen veiligheid en daar moet je niet op lopen klooien...

een nieuwe wielkuip is nogal rigorues, maar denk ik wel de enige juiste oplossing...

en als ik heel eerlijk ben, zou ik echt de hele wagen goed nalopen, ik denk niet dat de rdw dit goed gaat keuren.

is je uitlaat al dicht???

:( |:( ja eigenlijk zou het ook zonde zijn he :9
haastige spoed is zelden goed :P
Ik ga sparen voor een vervangend paneel maar ik heb nog niets kunnen vinden op minispares of ben ik zo scheel??

en nee die is nog niet dicht O:), omdat geld te kort en carnaval gevierd d:)b
maarja dan zal ik uit moeten stellen :P

nevermind ik heb de panelen gevonden al zijn het niet reparatie panelen maar gewone wielkasten

urst kijke dan kwijke :+)

Wat je ook kan doen is niet het hele spatbord vervangen maar alleen het gedeelte waar de schokbreker aan moet. Dat scheelt weer een spuitbeurd...

En voor een passend plaatje kan je het beste een plaatje in vorm kloppen, En dan pas op maat slijpen/knippen voor het gat.

Hoe staat het hier?

ow goed goed

De rotte plek is eruit en het vervangend paneel zit er voor 3/4 vast in gelast. daarna nog tectyleren en spuiten. Dan de neus afwerken, zit nu nog ongeschuurd plamuur op, primeren, spuiten. De uitlaat moet nog dicht gesmeerd worden en de kilometerteller is waarschijnlijk kapot, ik hoop alleen het wormwieltje. De snelheidsmeter doet het nog wel.

Het paneel zit er iets scheef in ik schat zon 5 mm maar kan nog wel overal gelast worden. Ik hoop niet dat het voor grote problemen zorgt bij de rdw.

Als ik dan nog niet genoeg geld heb voor de rdw en apk dan doe ik de binnen kant ook ff wat bij spuiten. Paar plekjes van de oude rode lak is te zien. En dan naar de keuring.

Zo. al een tijd geleden. maar ik heb nu dus definitief besloten om de mini te schorsen.

Verhaal tot nu.

Na dat paneel van de schokdemper vervangen te hebben kreeg ik nog problemen met de ontsteking. De contactpuntjes smolten. Verkeerde bobine :9 oude van de bijbehorende kabelboom erop gezet en toen reed hij weer. Dat was juni 2011.

Daarna tot september 2012 altijd prima gedaan zonder problemen.
In Juni nog een gat in de dorpel dicht gelast en gestuukt.

Jammer genoeg had iemand voor de lol spijkers rond men mini gegooid en had ik dus eenlekke rechter achterband. Fijn zo vlak voor de keuring.

Maarja toen kwam de APK in de buurt en ik ben dus met 3 dezelfde velgen en banden naar de APK gegaan. Dit was op 28-09-2012.

Hij was veilig verklaard en er moesten nog een paar kleine dingen aan gedaan worden. Dus terug voor controle.

Dit moest er gedaan worden:
Veerbollen achter vervangen,
Handremkabel vervangen,
CO te hoog
Claxon hapert
Banden voor advies vervangen (2 mm)
Achter dezelfde banden en velgen monteren

Dus ik beginnen met de veerbollen. 3 weken over gedaan omdat ik trompetten heb en geen compressor. Hulpstuk gemaakt om alles in plaat te wringen. Bovendien had ik tijd te kort. Handremkabel was binnen 1 dag geregeld.
Voor de banden ja kun je beter meteen alle 4 vervangen natuurlijk maarja geld had ik niet, nog steeds niet.
In ieder geval had ik de achterste 2 wielen vervangen door de standaard oude.
Claxon bleek het kabeltje aan het hendeltje te storen, opnieuw bevestigd.
Dan de CO ja, ik had bij de RDW nog een poging gedaan om die te verlagen CO was maarliefst 9.2 % :)" title="Evil" /> . Was een HS4 met AAU naald, maar de carb is 36 jaar oud inmiddels dus ik heb een HIF44 aangeschaft. Verkeerde naald natuurlijk en ook nog eens de verkeerde naald gekocht ter vervanging, een BDP. Dat stond aangegeven bij [een Mini-zaak] als een HIF44 naald dus ik denk ja dat is prima.
KOOP NOOIT MEER BIJ [Mini-zaak], liep voor geen meter.

Het was inmiddels alweer 9-01-2013
en ik ging naar TLCC voor de goede naald.
Nog steeds niet op controle geweest na 3 maanden +-.
Nog een boete gehad voor het niet gekeurd zijn van de mini.
Dat geld heb ik vergoed gekregen van de RDW omdat ze me belooft hadden dat ik na de 8 weken na de APK mocht terug komen voor controle en dat er niet gewaarschuwd is vanuit CJIB dat ik niet gekeurd ben en daar een boete van kan ontvangen binnenkort.
Dus dat was wel een lichtpuntje.

Al met al ik dus vannochtend naar de keuring met goede hoop d:)b.
Krijg ik een zak van een keurmeester die alles nog een keer checkt en heel specifiek en dus nog 4 dingen extra opschrijft waarvan ze gewoon goed waren bij de vorige APK.

Heel fijn allemaal. :|

Kentekenplaatlampje doet het niet,
Handrem linksachter doet het plots niet meer :? (was voorheen niet)
Sleepoogbevestiging link voor met het voorpaneel is rot. (was bij de vorige APK ookal)
Profiel van de band rechtsvoor is afgekeurd

Vooral dat voorpaneel zorgt voor problemen, de rest is vrij snel op te lossen.

Dus ik heb besloten om deze Mini te schorsen en te sparen voor een complete restauratie aangezien er wel wat rottigheden zitten in de neus van de mini die over 2 jaar zeker weten weer voor problemen zorgen.

Wellicht dat er minigenoten zijn die mij kunnen helpen en tips en connecties hebben om mijn problemen toch nog op te lossen dit jaar, want ik ben het spoor een beetje bijster.

Weet iemand of ik misschien nog beroep kan doen op instanties wat betreft het niet naleven van afspraken van de APK o.i.d.??

Kun je de sleepogen er niet gewoon afschroeven? die moeten er volgens mij goed zijn als ze erop zitten maar zijn niet verplicht.

Hoe bedoel je niet naleven van de APK afspraken? Als de vorige keurmeester dingen over het hoofd gezien heeft gaan ze hem echt niet door de keuring gooien als er toch dingen niet in orde blijken te zijn.. Zie de APK ook als een stukje eigen veiligheid hè?

vis schreef:
Kun je de sleepogen er niet gewoon afschroeven? die moeten er volgens mij goed zijn als ze erop zitten maar zijn niet verplicht.

Die kun je er niet zomaar afschroeven. Door de sleepogen hangt aan de voorzijde namelijk de body aan het subframe.

O ja, sorry klopt daar zitten die druppelrubbers natuurlijk aan vast.
Niet aan gedacht heb een flipfront he ;)
Maar kun je er geen stukje of hoek inlassen dan zodat je toch kunt rijden en dan sparen voor een andere body ofzo?

Je kunt die ogen wel gewoon vervangen door twee bouten!

Verder zijn het allemaal erg kleine dingen, met de vorige keuring ook trouwens. Die handrem kan komen door het vervangen van de kabel, even alles nalopen en misschien even goed stellen.
Kentekenlampje moet ook lukken, helemaal als er 1 het wel doet, dan is het probleem zo gevonden
Banden zou ik wel even goede om laten leggen, is je enige wegcontact en dat moet wel goed zijn.
Sleepoogbevestiging moet je even duiden wat er rot is, het plaatwerk? Dan zou ik er gewoon een plaatje inlassen voor tijdelijk, komt geen kracht op staan bij slepen want die komt op het subframe.

Al met al echt kleine puntjes die in dag toch makkelijk te doen moeten zijn.

Voor wat betreft het afschrijven van een bedrijf omdat ze een verkeerde naald adviseren, je had de benodigde naald ook hier op het forum kunnen navragen omdat dit afhankelijk is van meer factoren, het advies van die zaak is een standaard advies en hoeft dus niet het beste te zijn voor jouw mini. Verder scheelt goed afstellen voor de apk ook erg veel, moet in verhouding vaak veel te arm staan voor de keuring.

Succes met klussen,

Jochem

vorige week wilde ik dan het kentekenlampje vervangen door het lampje binnen, maar plots deden de kentekenlampjes het weer :S dus dat is verholpen.

Dan de handrem. Ik zet de aangegeven falende handrem, links achter op de krik en zet hem op de handrem. Ik hoorde bij het flink ophalen van de handrem een tik dus ik denk dat de handrem goed geschoten is of iets dergelijks. Ook bleef hij eerst even hangen, los getikt met een hamer en daarna nog een keer de handrem opgehaald. Geen beweging in te krijgen. Dus dat zal dan ook prima zijn hoop ik.

Nu alleen dat lassen nog en alle banden vervangen.
Weten jullie misschien een lasser in de regio Tilburg waar ik op kan beroepen??

Ligt eraan wat er gelast moet worden.

daar moet een nieuwe ring of "rond plaatje met een gat er in" in gelast worden volgens de RDW, zodat het voorpaneel op dat punt ook weer bevestigd is met het subframe |:(

dus ja doe dat maar even snap je ...

Of pak het gelijk goed aan, haal een nieuw frontpaneel en las dit erin. Scheelt je veel tijd qua lassen (uren die je ook geld kosten als je het laat doen) en je weet gelijk dat het goed is.

ja klopt ja ...

dan ga ik toch gewoon kiezen voor een hele voorkant vervangen, de vleugels zijn namelijk opgelapt met glasvezel maar daaronder is het natuurlijk nog rot, dan neem ik ook gelijk de banaan mee. ff sparen en in de zomer afmaken dan maar.

Doe ik gelijk het spuitwerk ook opnieuw zelf.

maarja plaatwerk lassen kan ik niet, helpen wel.

Waar kan ik het beste het plaatwerk halen??

Ik heb gister een nieuw hard stalen frontje gekocht 2e hands.
Voorpaneel en wings zijn al aan elkaar gelast, hier en daar ff wat opschuren en primeren en overspuiten, meer is er niet aan de hand. 2 nieuwe A paneeltjes gekocht ook.

Ik ben van plan om de flipfront op de onderstaande manier te maken met gewoon scharnieren. En door middel van klemmen de front vast te zetten op de A panelen.

Ik had iets gelezen over klemmen van een kever of iets dergelijks?

En ik moet ff een powerliftje zoeken om de motorkap omhoog te houden natuurlijk en ff wat fabrieken om dat te monteren.

nu inmiddels verder heb ik de bracebars gefabriekt

en al gemonteerd

er is nog wel wat oplap werk aan de linker kant, a paneel moet vervangen worden en de paravaan wat opgelapt worden. rechterkant is nog helemaal hard! :)\\_

Voor het wegvallen van de stalen stang van de motorkap heb ik een gasveertje gefixt op de sloop voor €3,- van de motorkap van een BMW 5 serie E34.

gaat lekker zo :)

Ondertussen de afgelopen 2 weken spuit en oplap werk gedaan en begonnen aan het monteren van de flipfront

De rotte plek uitgeslepen en gelast

en na een deel van de montage

En hier zit ie in elkaar!

:)\\_ ziet er weer netjes uit.

Klopt tot je de details ziet xD

Volgens mij mis je nog je antenne :9

Komt wel goed denk ik! 8)

haha jah idd maar eerst ff de belangrijkste dingen xD

Muziek is belangrijk!!!

Klopt klopt maar met een openlucht filter en RC40 hoor je er toch niks van xD

Nice man, ziet er een heel stuk beter uit dan hoe ik hem me kan herinneren!

Ja inderdaad zeggen er meer ookal is het nogsteeds geen schoonheid :)

De mini is goed gekeurd!!

Eindelijk |:(

Gefeliciteerd, kun je er weer een jaar tegenaan d:)b

Thx, 2 jaar zelfs! ^^

Zo. Deze winter ga ik de ophanging en remmen uns aanpakken xD

Ik ga de remleidingen vervangen evenals de remcilinders achter.
Verder ga ik de draagarmen reviseren achter en de stuurkogels voor vervangen.
2 nieuwe koplampen komen er op en nieuwe rally klemmen voor de flipfront.

En nog wat klein spul iig dat hij daadwerkelijk ook nog 2 jaar blijft rijden xD

Nou eindelijk eenmaal begonnen aan het "winter" onderhoud. Wantja winter ist nie echt :+)
Keuzes zijn wel veranderd, maar dezelfde problemen worden nog wel (preventief) opgelost.

De leidingen zien er allemaal nog prima uit, had ik veel te overschat. Draagarmen reviseren blijkt toch een hele klust te zijn met honen en ruimen dus ik spaar liever voor gereviseerde. Voor de rest heb ik dus stuurkogels en remcilinders gekocht. En ook rubbers voor mijn vervangende gereviseerde en behandelde achtersubframe! Dat was een koopje xD.

Inmiddels ligt de hele achterkant er onder uit en zijn de veerbollen en trompetten los gehaald.

Foto's:

Zo. Demontage gedaan en oud verrot subframe weggegooid, dat die er nog niet onderuit is gevallen xD achja wat verwacht je van 37 jaar. Verder het nieuwe al verzonken subframe ook behandeld met bitumen en ook de ophanging ervan gedaan. Nieuwe remcilinders gemonteerd! Vruchtbaar dagje zo ^^

Deze winter ben ik van plan om mijn motorblok te reviseren en tunen.
Van de zomer begaf mijn dynamo het al dus die is al gereviseerd en de v snaar ook vervangen, die was nogal aan vervanging toe, hè Bram! :9
Ik heb de mini maandag stil gezet en ben vandaag begonnen met demonteren van de flipfront en subframe inclusief de motor! En vandaag heb ik de Haynes service and repair manual 1969 to 2001 (Bijbel) binnen gekregen :D Laat het werk maar beginnen!

Zo ff een updatetje

Ik ben dus van plan om mijn motorblok te tunen. De setup wordt dus alsvolgt:
- Standaard 1275 gereviseerde + geflowde kop met dubbele klepveren
- Overmaat +20 blok met bijbehorende nieuwe zuigers 9.75cr
- 1.5 Roller rockers
- Evolution 001 Nokkenas, te vergelijken met een tussenhanger van de Kent 266 en 276
- Elektronische ontsteking
- Verlicht vliegwiel
- Duplex timing gear
- Sport koppelingsplaat
- Sport bobine

Hiermee hoop ik tussen de 85 en 95 pk uit het blok te trekken.
Ik ga hem ook laten dyno afstellen.

Verder nog groot onderhoud, dus alle pakkingen en keerringen vervangen, lagerschalen waar nodig. Ook ga ik op elk wiel 1.5 graden camber op zetten en vervang ik sowieso de remblokken voor en de lagers als dat nodig is.

Inmiddels heb ik in de kerstvakantie en nog een aantal dagen mijn motorblok helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt met garagezeep en een afwasborstel. De versnellingsbak ook en die zit ook al weer in elkaar met differentieel. Andere onderdelen moeten nog gepoetst worden en weer gemonteerd worden.
De koppelingsplaat was ook heel ver heen zoals te zien is op de foto xD
Vandaag kan ik het motorblok ophalen bij het revisiebedrijf.
Het motorblok is opgeboord naar 1293cc dus +20 overmaat.

Heb ik het nu goed begrepen dat de auto die je bouwt eerst een automaatbak had?

Ja klopt, maar die heb ik in de winter van 2010/2011 al vervangen door naar een 1275 schakel

Afgelopen week ben ik zover gekomen dat de linkerzijkant en de differentieel kant van de versnellingsbak compleet geassembleerd zijn. Verder heb ik gisteren mijn blok opgehaald van het revisie bedrijf. Het is nu een 1293cc. De koelkamer heb ik nog gevuld met anti-roest/roestverharder. Ik heb de koelgaten naar de kop simpelweg afgedopt met boutjes met daaromheen teflon xD

Nu is het wachten op de nokkenas voordat ik verder kan met monteren. Alles ligt al klaar dusja...
Dan nog maar wat poetsen de komende keren xD

Ziet er goed uit, achterbuurman!.ik miste de mini al in de straat!

haha ik mis hem ook in en op de straat xD, maar wie ben je? heb ik je al eens ontmoet? en bedoel je het watertorenplein of noordbesterdstraat?

Hoi, heb je misschien de ECU nog van de 1992 SPi? :D Ik zoek er eentje... 8)

Nope sorry, die heb ik ongeveer een jaar geleden al verkocht :x

:(
|:(