1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000 AUT

RE: 1992 1300 spi motor swap en carb. rebuild naar 1977 1000 AUT

Heb je de automaat met subframe bewaard?

Die heb ik weggegooid, maar het kan goed zijn dat hij nog in de ijzerbak ligt ik kanvolgende week vrijdag wsl even kijken. Het ligt namelijk in een garage.

Als je het spul nog aan d oppervlakte kunt krijgen, zou ik me er wel graag in willen 'verdiepen'. Ik heb een rijdende '78 automaat en vind het toch wel wat ver gaan om die uit elkaar te sleutelen om mijn technische nieuwsgierigheid te bevredigen. Ben benieuwd.

Prima, ik laat het je weten wanneer ik meer weet!

Inmiddels 3 weken geleden de nokkenas binnen gekregen, de Evolution001. Maar tot de 9e april nog geen tijd gehad om aan de motor te werken ivm studie. Maar vorige week een dag en gisteren en vandaag de motor verder gemonteerd. De volgers, nokkenas, krukas, zuigers zijn gemonteerd en vervolgens heb ik het geheel op de versnellingsbak gezet natuurlijk en was ik begonnen met de distributie kant te monteren en de waterpomp, dynamo. Daarna de andere kant van de motor met de startmotor en uiteindelijk het oliefilterhuis en toebehoren. Ik heb de distributiekettingcover en carterontluchting ook maar ff een likje verf gegeven aangezien die nogal kaal waren geworden xD.

Nu moet ik wachten op geld om de verlichte vliegwiel en nieuwe koppelingsplaat en drukgroep te kopen evenals de koppakkingen en dan kan de motor weer verder in elkaar gezet worden.

Jou blokje is bijna t zelfde als hoe ik m straks terug krijg. Waarom spuit je het blokje niet gelijk ff rood als ik vragen mag. ..

Eigenlijk uit luiheid en kostenbesparing xD het zwart dat ik heb gebruikt waren nog restjes zegmaar en toevallig heb ik wat rood gevonden, dus misschien ga ik toch ff kwasten.

Haha ja dat zijn 2 opties natuurlijk. Waar ik mn blok laat boren spuit hij m ook gelijk ff rood en bouwt t draaiende gedeelte in elkaar. Anders weet ik wel dat dat bij mij te lang gaat duren.

Inmiddels in de afgelopen weken weer wat verder gekomen!, Ik heb het verlichte vliegwiel (1 kg lichter) sport koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd. Ook heb ik de elektronische ontsteking er in gestopt. Maar voor dat ik deze onderdelen allemaal had ben ik eerst nog even begonnen aan het onderhoud aan de ophanging van het voorsubframe, dit was wel nodig xD Remblokken helemaal versleten, veerbollen nogal ingedeukt, een bumpstop was afgebroken en ook een subframemount onder de bestuurderskant. dus... productieve paar daagjes geweest!

verfstip op je drukplaat ziet er toch "gewoon" blauw uit? of zie ik het verkeerd?

succes met de opbouw,
Theo van den Bogaard

Je hebt gelijk Theo, vergissing van mij. Ik dacht omdat deze gerecommendeerd werd op de site om bij deze koppelingsplaat te nemen, dat de drukgroep ook sport was, maar nee de sport zou een groene stip moeten hebben :9

Afgelopen zaterdag ben ik verder gegaan met het afmonteren van het blok, de koperen payen koppakking zit er tussen en de kop en tuimerlaars heb ik gemonteerd, ook de spruitstukken en de motor ligt in de mini!. Ik heb ook de ophanging vastgezet dus de wielen kunnen er ook op. Morgen ga ik verder met de resterende werkzaamheden zoals alles aansluiten, de koeling de kabels de stekkers etc. Ik heb wel een vraagje, weten jullie wat deze code betekent? 8478 COOPER, staat boven de thermostaat gestanst in de kop:

Na de hele zomer beunen en weinig tijd, heb ik de motor draaiend gekregen, maar dit viel niet mee. Ten eerste liep hij nog niet helemaal honderd, bleek na wat meten dat de nokkenas 2 graden te ver linksom stond. Na een vervangend spietje was dat opgelost, maar hier ging natuurlijk wel twee weken overheen. Daarna reed ik er mee naar huis en bleef het gas onderweg hangen, binnenkant van de gaskabel gesmolten. Dus na wat provisorisch oplossen langs de kant, toch naar huis kunnen rijden met een sponzige gaskabel :9 . Eenmaal thuis wilde ik nog het tikken oplossen van de tuimelaars. Die tikten namelijk tegen het kleppendeksel aan. Omdat ik zelf niet in het bezit ben van een freesbank, heb ik dit van de week pas op school gedaan.

Ondertussen startte ik de motor een keer terwijl ie in zijn 1 stond, wat er voor zorgde dat de 6 boutjes die de "Boss" aan de drukgroep bevestigen los schoten en deels los trilde. Hierdoor kon ik niet meer koppelen en dit euvel duurde ook 2 weken om op te lossen.

Verder moest de mini voor 26 juli gekeurd zijn, maar dit zou sowieso niet lukken omdat ik nog een storing had in mijn knipperlicht en alarmlicht installatie. Dat laatste is reeds opgelost en ik heb daarmee ook meteen een nieuw knoppenpaneeltje gemaakt om van die aftanse britse knoppen af te zijn xD.

Te zien is dat ik de verbreekfunctie van het alarmlicht vervangen heb door een 5 polig relaistje. Daarnaast maakt ie via de kroonstenen, ja kroonstenen een maakverbinding naar de 3 andere gebruikers.

Van links naar rechts zijn de schakelaars: Dimlicht, Stadslicht, Grootlicht/verstralers, Mistlicht, Achterruitverwarming, Alarmlicht. Helemaal links zit nog een gaatje, die is voor de nieuwe chokekabel.

Dus inmiddels is de mini met nog enigszins slecht lopende motor, zie dit topic: link,
is naar de keuring geweest in november, daar is ie op 3 dingen na niet door de keuring gekomen. 1. te hoge lichten, 2. voorruitverwarming ontbreekt en 3. rotte dorpels.

Ik dacht met mijn domme hoofd ach die kachel blaast toch alle lucht overal naar toe ipv naar de voorruit, ik sloop die pijpjes naar de voorruit eruit. Maarja natuurlijk is dit apk plichtig :+) .

Foto's over de rotte dorpel zijn hieronder te zien, pas sinds vandaag en gisteren aan begonnen vanwege tijdgebrek en slechtweer. ach, het komt af voor maart hopelijk!! dan kan ik eindelijk na 1,5 jaar weer fatsoenlijk rijden!!

Zo in april is ie gekeurd eindelijk. Sinds wat problemen gehad met afstellen en carterdruk door een domme fout xD. Ik had simpelweg filters op de carterventilatie gedaan. Maar dit zit nu weer terug aangesloten op de carb.

Nu zitten er nieuwe verbreders op en een dakrek met koffer. Ook heb ik nu ook achter Hi-Lo's.
Nieuwe Hella mistlampen zijn de volgende op de mini, net zoals motorkap strepen en checkerd A panelen. Ik ben er een subtiele ratlook van aan het maken. Op de lange termijn wil ik een goede restauratie van de body doen, maar dat is erg duur. Dus voor nu is het gewoon lekker customizen.

Nu alles weer opgelost is na het voortdurende probleem: link

Heb ik een koude air intake gemaakt en mijn motorkap verhoogd, omdat het kan, gaaf staat en functioneel is! Zo kan de hitte uit de motorruimte en komt er alleen "koude" buitenlucht in de carburateur. Ook ben ik nog vanplan om mijn LCB helemaal in te pakken in van dat isolatie bandmateriaal.

Ook heb ik een oil catch can toegevoegd voor betere ontbranding e.d.

Ja, wat frisse lucht; dat is nooit weg. Maar wel het spruitstuk op de verwarming aansluiten dan, want anders loop je gevaar van 'icing' in de carburateurs!

Ja, is gedaan! maar in de zomer blijft die kraan dicht natuurlijk :P

Heb je ook gelezen in Vizard zijn boek dat zo'n luchthapper het meeste effect heeft wanneer je de opening aan de raamkant hebt en niet aan de voorkant? Het schijnt zo te zijn dat daar onderaan voor het raam de luchtdruk zo toeneemt op snelheid, dat er een groter verschil ontstaat met het vacuüm in het inlaatspruitstuk.

Ik heb dat toevallig net geleerd van een kerel in een Facebook groep die in Geldermalsen werkt bij die rollenbank. Hij zegt dat er inderdaad een grote druk komt en dat je die kunt compenseren door een slangetje aan te sluiten tussen de vlotterkamer breather en net onder het luchtfilter in het bakje.

Dit zorgt voor een zelfde druk op de vlotterkamer, wat er voor zorgt dat benzine en lucht met de zelfde druk aangevoerd worden! Wat volkomen logisch is natuurlijk vanwege verschillende snelheden etc.

Dit wist ik nog niet, maar ik was heilig overtuigd dat ik het al goed had gedaan, zonder te weten dat de druk van de luchthapper significant hoog is kennelijk.

TorqueR11 schreef:

Ik vind dit altijd tegenstrijdig. Men zegt altijd als je nieuwe bollen monteert dat de auto hoog staat en dit na enkele maanden weg is. Is dat niet dit verschil?

Ja ergens heb je wel gelijk, maarcdat is als ze nieuw zijn inderdaad. De bol rechts was 22 jaar oud als ze niet tussendoor vervangen waren. En ik heb in de 5 jaar dat ik op de oude bollen heb gereden wel degelijk een verschil gezien, ook in mate van veren. Ik dacht ze zijn gewoon uitgewerkt moeheid e.d.

Die luchthapper zorgt voor een "ram-air" effect ..

"Ram-air systems are used on high-performance vehicles, most often on motorcycles and performance cars. Ram-air was a feature on some cars in the sixties, falling out of favor in the seventies, but recently making a comeback. While ram-air may increase the volumetric efficiency of an engine, they can be difficult to combine with carburetors, which rely on a venturi-engineered pressure drop to draw fuel through the main jet. As the pressurised ram-air may kill this venturi effect, the carburetor will need to be designed to take this into account; or the engine may need fuel-injection.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ram-air_intake"

FWIW,
Theo van den Bogaard

Dit is inderdaad een aspect Theo, maar ik meen dat dit gecompenseerd wordt doordat de ruimte in de beker boven de zuiger de 'buitenluchtdruk' meekrijgt via een kanaaltje wat uitkomt op de flens waar je het luchtfilter op schroeft. Het is bekend, dat wanneer je een 'blinde' pakking monteert die dit gaatje afdicht dat je dan je carb niet goed afgesteld krijgt. Omdat daar veel fouten mee gemaakt werden heeft men de pakkingen later voorzien van een extra gaatje, zodat het niet meer uitmaakte wanneer je die 'achterste voren' aanbracht.

Maar ipv de zuigende werking te laten werken is het volgens die afstellerd van geldermalsen ook noodzakelijk om druk op de vlotterkamer te zetten

Jazeker; je moet druk-evenwicht krijgen in alle aspecten. Het is principe hetzelfde als bij het gebruik van een turbo die in de carburateur blaast. British Leyland deed dat -bijvoorbeeld- op het laatst met de Metro turbo en ook bij de MG (Montego) 2 ltr turbo.

Mooi, dat gaatje voor de zuiger is er en dat slangetje tussen de filter en carb ga ik nog toevoegen

Jeuwj Hij loopt eindelijk zoals het horen moet, alleen zit er nog een kleine storing in de verdeler. Nieuwe is besteld. De storing is de wobbeling op onderstaande foto.
86 pk en 123nm :9

d:)b

groetjes,
Theo van den Bogaard

Hier zijn de foto's en een filmpje van de dyno test 8)
Storing is waarneembaar, was wel de beste run.

link: dyno run